eitaa logo
اصول فقه معاصر
281 دنبال‌کننده
169 عکس
23 ویدیو
7 فایل
در این کانال، فایل‌های صوتی و متنی دروس خارج اصول فقه استاد «مجتبی الهی خراسانی» برای شاگردان و علاقمندان به اشتراک گذاشته می‌شود. #اصول_فقه_معاصر #فلسفه_اصول #مجتبی_الهی_خراسانی #استاد_الهی #خارج_اصول #حوزه_علمیه_مشهد ارتباط با مدیر: @ALi_Sanago
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فقه معاصر
محدث نوری در خاتمه مستدرک‌الوسائل به نقل از ملاصالح مازندرانی می‌نویسد: «من از جانب ربّ الارباب، حجّت بر همه طلاب هستم. زیرا به لحاظ فقر، کسی از من فقیرتر نبود و اوقاتی بر من گذشت که جز نور مستراح نوری [برای مطالعه] نداشتم. اما به لحاظ حافظه و ذهن، کسی وضعش بدتر از من نبود! به صورتی که گاهی راه خانه ام را گم می کردم و نام فرزندانم را فراموش می کردم. سی سال از عمرم گذشته بود که به آموختن الفبا پرداختم! آن قدر کوشش کردم تا خدا آن چه را دارم به من تفضّل فرمود.» ! 📗خاتمه مستدرک‌الوسائل، ج۲، ص۱۹۷. (با سپاس از آقای محمدامین ابوالحسنی) 🍃 @FiqhMoaser
📚حضرت امام محمد باقر علیه السلام، مؤسس علم اصول نخستین کسی که دروازۀ علم اصول را گشود و به تبیین و ترفیع قواعد آن پرداخت، امام ابوجعفر محمدبن علی الباقر (علیه السلام) است و پس از ایشان، فرزند برومندش ابوعبدالله الصادق (علیه السلام). این دو بزرگوار با آموزش قواعد آن به بسیاری از شاگردان خود و آنان نیز با جمع آوری و نگاشتن آن مسائل و قواعد گام بزرگی در فقه و اصول شیعه برداشتند که از آن جمع می توان کتاب «أصول آل الرسول»، «الفصول المهمة في أصول الائمة»، «الأصول الأصلیة» را نام برد که بنابر استناد راویان ثقه، همۀ آنها به اهل البیت (علیهم السلام) مستند است. منبع: علامه سید حسن صدر، الشیعة و فنون الاسلام، تهران، مطبعة العرفان، 1331 ه.ش، ص 95. 🍃@OsulFiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۲.mp3
6.31M
سال هشتم: جلسه ۵۲ (۲۳ آذر ۱۳۹۹) 📌مسیر: اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص 🔸موضوع: دلالت امر به امر/۳: تفصیل و مناقشه ▫️شرح: (به درس مراجعه شود) 🔹 نتیجه: الف) تفصیل مرحوم آیت الله تبریزی در دلالت امر بر امر به شیء بر امر به شیء دوم، میان جایی که مولی ولایت بر شخص مأمور ثانی دارد (دلالت) و جایی که ولایت ندارد (عدم دلالت)، مخدوش است. ب) خدشه شهید آیت الله حاج آقا مصطفی خمینی بر دلالت امر به امر به شیء بر امر به شیء، قابل حل و جواب است. 🍃@OsulFiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
🌴قیل لعلیّ بن محمّد علیهما السّلام: مَن أکمَلُ الناسِ [في]خِصال الخیر؟ قال: 👈أعمَلُهم بالتَّقیّه،و أقضاهُم لِحُقوق إخوانِه. 🌿به امام هادی علیه السلام عرض شد: کدام مردمان، کامل ترین خصلت های خوب را دارند؟ فرمود: 👈«آنها که تقیه (ملاحظه ظرفیت دیگران) را بیشتر به کار می گیرند، و در ادای حقوق برادران (و خواهرانِ) دینیِ خود، کوشاترند.» * تفسیر الإمام العسکریّ علیه السّلام:324،ح 172.عنه البحار:414/72،ضمن ح 68،و وسائل الشیعه:224/16،ضمن ح 21420 —————— به نقل از: موسوعة الإمام الهادي، ج3 ص34 (تاليف: اللجنة العلمية في موسسة ولي العصر للدراسات؛ بإشراف الاستاذ محمد الحسيني القزويني ؛ المقدمة: آية الله أبوالقاسم الخزعلي). دانلود 4 جلد موسوعه: https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=6883 ——————- 🍃@FiqhMoaser
خارج اصول، الهی - سال هشتم - جلسه ۵۳.mp3
8.83M
سال هشتم: جلسه ۵۳ (۲۴ آذر ۱۳۹۹) 📌مسیر: اصول فقه/ دلالات کتاب و سنت / دلالات اوامر و نواهی/ دلالت بر طلب و ایجاب/ دلالت امر در حالات خاص 🔸موضوع: دلالت امر به امر/۴: مناقشه در ثمره ▫️شرح: (به درس مراجعه شود) 🔹 نتیجه: الف) ثمره بحث ذکرشده توسط مشهور، یعنی اثبات «مشروعیت عبادات صبی» از ادله امر به والدین به امر بر نماز (بر اساس دلالت امر به امر به شیء بر امر به همان شیء)، مخدوش است. ب) ثمره بیان شده توسط میرزای قمی، یعنی جواز تصرف و‌صحت بیع مأمورٌبه ثانی بدون امر آمر ثانی (بر اساس دلالت امر به امر به شیء بر امر به همان شیء)، صحیح است. 🍃@OsulFiqhMoaser
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐رهبر حکیم و فرزانه انقلاب: درس خواندن را دست کم نگیرید... اگر می خواهید افکارتان، پیشنهادهایتان ... در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید! 🍃@OsulFiqhMoaser
🔆 امام جواد عليه السلام : مُلاقاةُ الإخوانِ نُشْرَةٌ و تَلقيحُ العَقلِ ، و إن كانَ نَزْرا قَليلاً . ملاقات با یاران ، موجب رفع دلتنگى و سبب بارورى عقل مى شود ، هر چند اندك و كوتاه باشد . 📚تحف العقول: ۴۵۶ ، میزان الحکمه، جلد ۲ صفحه: ۱۳۶. ۳۹. 🍃@OsulFiqhMoaser
🍃باب خبر نادر عن الرضا عليه السلام حدثنا أحمد بن الحسن القطان، قال: حدثنا عبد الرحمن بن محمد الحسيني، قال: حدثني محمد بن إبراهيم بن الفزاري، قال: حدثنا عبد الرحمن بن بحر الأهوازي، قال: حدثني أبو الحسن علي بن عمرو ، قال: حدثنا الحسن بن محمد بن جمهور، قال: حدثنا علي بن بلال؛ عن علي بن موسى الرضا عليه السلام، عن أبيه عن آبائه عن علي بن أبي طالب عليهم السلام، عن النبي صلی الله علیه و آله، عن جبرئيل، عن ميكائيل، عن إسرافيل، عن اللوح، عن القلم، قال: يقول الله عز وجل: وِلايَةُ عَليّ بن أبي طالِبٍ حِصني، فَمَن دَخَلَ حِصني أمِنَ مِن عَذابي. 📚الشيخ الصدوق، عيون أخبار الرضا (عليه السلام) ٢: ١٣٦ / ١؛ معاني الأخبار: ٣٧١ / ١، جامع الأخبار: ٥٢. 🍃 میلاد مولی الموحدین و علی بن ابی طالب علیه السلام، تهنیت باد. 🍃@OsulFiqhMoaser
♦️سلسله نشست‌های علمی «بررسی مبانی کلامی اصول فقه» 🔸ارائه‌دهندگان (به ترتیب الفبا): 1. استاد مجتبی الهی خراسانی زیدعزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی رئیس میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی 2. استاد حمید درایتی زیدعزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد رئیس مؤسسه دانشوران 3. استاد محمدحسن ربانی بیرجندی زیدعزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد مدیر گروه فقه و عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی 4. استاد سیدعلی طالقانی زیدعزه استاد خارج کلام اسلامی حوزه علمیه مشهد مدیرگروه فلسفه و کلام اسلامی مرکز تخصصی آخوند خراسانی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع 5. استاد سیدمحمدصادق علم الهدی زیدعزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم 6. استاد کاظم قاضی زاده دام عزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس رئیس مؤسسه فهیم 7. استاد احمد مبلغی دام عزه استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی رئیس مرکز التجديد للدراسات المقارنة رئیس شورای علمی دین پژوهان کشور ♦️برگزارکنندگان: مؤسسه پژوهشی دانشوران مرکزتخصصی آخوندخراسانی ره گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی مدرسه عالی سطح چهار 🕗 اسفند ١٣٩٩ تا شهریور ١۴٠٠ 🆔@ijtihad 🍃 https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
📚سلسه نشست‌های علمی مبانی کلامی اصول فقه: 🔹نشست اول: چیستی و ساختار مبانی کلامی اجتهاد 🔸ارائه‌دهنده: حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی استادخارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد، عضو هیأت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی ره ♦️برگزارکنندگان: مؤسسه پژوهشی دانشوران گروه فقه مرکزتخصصی آخوندخراسانی ره گروه فقه کاربردی پژوهشکده اسلام تمدنی مدرسه عالی سطح چهار حوزه علمیه خراسان 🕗 زمان: چهارشنبه ٢٠ اسفند ٩٩ ساعت ١٨:٣٠ ✅ لینک ورود: htpps://b2n.ir/mabani-1 🆔@ijtihad 🍃 https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
ابن‌سمعون (م ۳۸۷ هـ. ق): «شافعی می‌گفت: قبر موسی کاظم [علیه‌السلام] نوش‌داروی مجرب است.» خطیب بغدادی (م۴۶۳ هـ. ق)، ابن‌خلکان (م ۶۸۱ هـ. ق)، مزی و دیگر علمای اهل سنت پیرامون آن حضرت نوشته‌اند: « کیسه‌های پول ایشان بین مردم ضرب‌المثل بود و اگر کیسه‌ای از موسی بن جعفر (علیهماالسلام) به فردی می‌رسید، بی‌نیاز می‌شد.» ابو‌الفرج ابن‌جوزی حنبلی (م ۵۹۷ هـ ق): «موسی بن جعفر... به خاطر عبادت و کوشش و شب‌زنده‌داری به عبد صالح نامیده شد. او فردی کریم و حلیم بود و هنگامی که با خبر می‌شد که فردی ایشان را اذیت کرده است، برای وی مالی را می‌فرستاد.» ابن‌ابی الحدید معتزلی (م ۶۵۵ هـ ق): «موسی بن جعفر بن محمد او همان عبد صالح است که بین فقه و دین و پرهیزگاری و حلم و صبر جمع کرده بود.» ابن‌صباغ مالکی (م ۸۵۵ هـ ق): «ایشان نزد اهالی عراق به باب حوائج الی الله معروف بود چرا که در بر آورده شدن حاجات مسلمانان و رسیدن به مطلوب آنان و بر آورده شدن نیازمندی آنان و رسیدن به مقاصد آنان نتیجه حاصل می‌شد.» خطیب بغدادی و ابن‌جوزی با سند صحیح می‌نویسند: «احمد بن جعفر بن حمدان القطیعی خبر داد که شنیدم حسن بن ابراهیم خلال می‌گفت: هیچ مشکلی پیش نیامد مگر این که به موسی بن جعفر (علیه‌السّلام) توسل کردم و خداوند همانی را که دوست داشتم به من داد.» 📚منابع: حياة الحيوان الكبرى، ج۱، ص189 تاریخ بغداد، ج۱۵، ص ۱۴. و ج۱۳ ص۳۰ وفیات الاعیان، ج۵، ص۳۰۸. صفة الصفوة، ج۲ ص۱۸۴-۱۸۷. الفصول المهمة، ص۹۴۰ – ۹۴۳. تهذیب الکمال، ج۲۹، ص۴۶-۴۵ 🍃 🏴 شهادت حضرت کاظم امام موسی بن جعفر علیه السلام، تسلیت باد. 🍃@OsulFiqhMoaser
🌴 امام حسن عسکرى (ع) در توصیف بعثت پیامبر (ص): ... تا این که به چهل سالگى رسید، و خداوند قلب کریمش را بهترین و والاترین و خاشع‌ترین و مطیع‌ترین قلب‌ها یافت. پس به درهاى آسمان اجازه داد که بازشوند و ملائکه را اجازه داد که نازل شوند و در این حال محمد (ص) به آنها مى‌نگریست. پس رحمت از طرف عرش بر وى نازل شد و او به روح الامین (جبرئیل) که طاووس ملائکه است نگاه مى‌کرد که نزد او فرود آمد، دستش را گرفت و تکان داد و گفت: اى محمد! بخوان! محمد فرمود: چه چیزى را بخوانم؟ گفت: اى محمد! (قرآن را) بخوان به نام پروردگارت که هستى را آفرید! همو که انسان را از خون بسته آفرید. بخوان که پروردگارت از همه ارجمندتر است. همو که با قلم تعلیم داد و آن چه را که انسان نمى‌دانست به او آموخت. سپس آنچه را که مى‌بایست بر او نازل کرد و خودش به سوى پروردگارش بالا رفت. محمد (ص) از کوه پایین آمد در حالى که عظمت خداوند و جلالت ابّهت الهى او را مدهوش خود کرده بود و به تب و لرز دچار شده بود. چیزى که اضطرابش را بیشتر مى‌کرد، این بود که مى‌ترسید، قریشیان او را تکذیب کرده و او را به جن زدگی نسبت دهند، در حالى که او عاقل‌ترین مردم و گرامى‌ترین آنان بود و مبغوض‌ترین چیزها در نظر او شیاطین و اعمال جن زدگان بود. بنابراین، خداوند اراده کرد که قلبش را مملوّ را شجاعت نماید و به او فراخى دل عنایت فرماید. براى همین از کنار هر سنگ و درختى که ردّ مى‌شد، مى‌شنید که مى‌گفتند: السّلام علیک یا رسول اللّه! 📚بحار الانوار: ج۱۸ ص۲۰۶ 🍃 عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله تهنیت باد💐 🍃 @OsulFiqhMoaser
صحیفه سجادیه از نظر سند داراى اعتبار بالایى است؛ زیرا: اولاً: محتواى آن چنان محتواى فصیح و بلیغ وژرف و دقیقى است که صدور آن از غیر امام معصومى که با عالم غیب مرتبط است بسیار بعید به نظر مى‌رسد و جمعى از علماى بزرگ نیز بر همین موضوع تکیه کرده ‌اند. ثانیاً: بسیارى از بزرگان علما در اجازات روایى خود به آن اشاره کرده و آن را ستوده ‌اند. ثالثاً: بعضى از فقهاى بزرگ در مسائل فقهى به بعضى مضامین آن که جنبه فقهى دارد استناد کرده ‌اند. رابعاً: اهتمام عمومى شیعیان به قرائت و تلاوت دعا هاى صحیفه قرینه دیگرى بر صحت اسناد آن به امام بزرگوار، امام على بن الحسین(علیهما السلام) مى ‌باشد و یکى از نشانه‌هاى این اهتمام، نوشتن شروح متعددى توسط جمعى از بزرگان و دانشمندان بر این دعاهاست. 🌴 میلاد سرور آزادگان، سالار شهیدان و مقتدای مجاهدان، حضرت امام «حسین» بن علی علیهما‌‌السلام تهنیت باد 🍃 @OsulFiqhMoaser
امیرمؤمنان علی علیه السلام: کلُّ يَوْمٍ لاَ يُعْصَى اللهُ فِيهِ فَهُوَ عِيدٌ. هر روزی که در آن خدا نافرمانی نشود، عید است! 📚نهج البلاغه، حکمت 425 🌐 آغاز بهاری نو، سالی نو و فرصتی نو برای خوب زیستن، تهنیت باد 💐 🍃@OsulFiqhMoaser
امیرمؤمنان علی (ع) دو قرن پیش از ولادت حضرت مهدی (عج)، غیبت ایشان را پیش بینی و اشاره فرموده است: هرگز زمین از حجت الهی که با دلیل و برهان برای حاکمیت بخشیدن به احکام و ارزشهای دینی قیام می نماید خالی نخواهد بود و حجت خداوند عالم یا به صورت شناخته شده و آشکار در میان مردم زندگی می کند، یا به طور پنهان و ناشناخته به سر می برد. و نیز: خداوند حجتهای خود را به صورت آشکار یا پنهان یا حتی در حالی که خطر آنان را تهدید می‌کند (در حال ترس و نگرانی) در میان مردم حفظ خواهد کرد تا حجت و دلیلهای روشن و واضح (هدایت و رستگاری) از بین نروند. تفکر مهدویت با ویژگی‌های اسلامی آن، شکاف غیبت میان ستمدیدگان و آن منجی منتظَر را کاهش می‌دهد و هراندازه هم که این انتظار طولانی شود، پُل احساسی میان آنها را کوتاه می‌سازد. ایمان به مهدی به‌عنوان یک انسان معیّن و زنده که همچون خود ما زیست می‌کند و همانند ما انتظار می‌کشد، موجب می شود تا اندیشۀ اعتراض به هر گونه ستم و بی عدالتی، در آن رهبر معترِض و منتَظَر تجسم یابد؛ کسی که وقتی ظهور کند، رشتۀ پیمان تبعیتِ هیچ ستمگری بر گردن ندارد. ایمان به مهدی (عج)، باور به اعتراضی زنده و پابرجا و همگامی با قیام اوست. 📚منابع: علامه سیّد رضی، نهج البلاغه، حکمت 13 و 139؛ علامه شهید سید محمدباقر صدر، بحث حول المهدي (عج). 🌴 میلاد امام غایب، ولی عصر و مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف، تهنیت باد. 🍃 @OsulFiqhMoaser
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ ، عَنْ أَبِيهِ ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ ، قَالَ: 💠 قالَ أَبُو عَبْدِ اللهِ عليه‌السلام : « إِذَا صُمْتَ ، فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَبَصَرُكَ وَشَعْرُكَ وَجِلْدُكَ » وَ عَدَّدَ أَشْيَاءَ غَيْرَ هذَا ، وَقَالَ : « لَا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ » 📚الكافي : 7 / 436 🔹امام جعفر صادق عليه السَّلام: «وقتی روزه گرفتی، باید که گوش و چشم و موی و پوستت روزه باشد»، و سپس حضرت موارد متعدد دیگری را برشمرد و فرمود: « وروزی که روزه ای، نباید مانند روزی باشد که روزه نیستی! » 🌙 مبارك رمضان را مغتنم بدانیم... 🍃@OsulFiqhMoaser
🔸 امام حسن مجتبی علیه السلام: 💠 شایسته ترین شایستگی، اخلاق شایسته است. 🔹 حدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ الْأَسْوَارِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو يُوسُفَ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قَيْسٍ السِّجْزِيُ‌ الْمُذَكِّرُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو مُحَمَّدٍ عَبْدُ الْعَزِيزِ بْنُ عَلِيٍّ السَّرَخْسِيُّ بِمَرْوَ الرُّوذَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو بَكْرٍ أَحْمَدُ بْنُ عِمْرَانَ الْبَغْدَادِيُّ قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ : حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا أَبُو الْحَسَنِ قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَسَنُ، عَنِ الْحَسَنِ، عَنِ الْحَسَنِ‌: 💠 « إِنْ أَحْسَنَ الْحُسنِ الْخُلُقُ الْحَسَنُ.» 📚الخصال: ج 1 ص 17؛ وسائل الشيعة ج 4 ص 153. 👈 قال الصدوق ره: فأما أبو الحسن الأول: فمحمد بن عبد الرحيم التستري؛ و أما أبو الحسن الثاني: فعلي بن أحمد البصري التمار؛ و أما أبو الحسن الثالث: فعلي بن محمد الواقدي؛ و أما الحسن الأول: فالحسن بن عرفة العبدي؛ و أما الحسن الثاني: فالحسن بن أبي الحسن البصري؛ و أما الحسن الثالث: فالحسن بن علي بن أبي طالب علیه السلام (پ.ن: این حدیث به خاطر تکرار نام حسن، جزء احادیث مُسَلسَل است.) 🌴میلاد اسوۀ نیکی و اخلاق، امام حسن مجتبی علیه السلام تهنیت باد💐 🍃@OsulFiqhMoaser
📌برادر و خواهر معلم! ...... چرا معلم شده‌‏اى؟ انگيزه و نيّتِ تو براى انتخاب اين كار چه بوده است؟ آيا معلمى را به عنوان يك «شغل» همانند ساير شغل‏‌ها، براى كسب درآمد گزيده‌‏اى؟ آيا در طلبِ يك كار به اصطلاح بى‌‏دردسر و با چند ماه تعطيلى با مزد و مَواجب، بوده‏‌اى؟ اگر چنين است، در خويش، تجديد نظر كن، و مسئوليتِ خدايى و انسانى‏‌ات را به خاطر آور، كه تو همانندِ يك كارمند اداره نيستى! تو با «انسان» ‏هايى سر و كار دارى كه بسيارى از مسائلِ «زندگى» شان را از تو مى‏‌آموزند، اعمال و حركات «تو» را الگو قرار مى‏‌دهند. بخش عظيمى از شخصيت‏‌شان را «حرف‌‏ها» و «رفتار» «تو» مى‏‌سازد. اگر فاسد باشى، نسل‏ هايى را فاسد كرده‏‌اى و اگر صالح باشى، نسل‏‌ها را اصلاح كرده‌‌اى! معمولا سؤال مى‌‏شود كه در كلاس چگونه بايد بود؟ در حالى كه سؤال مهم‏ تر اين است كه اساساً چرا بايد معلم بود؟ ما تا نقش انسان در هستى را درك نكرده باشيم، نقش معلم در كلاس را نخواهيم فهميد. تا چرا بودن انسان پاسخ نگيرد، چگونه بودن او جواب نخواهد گرفت... چگونه می‌توان از يك معلم، «صبر» و «تحمل» و «فداكارى» و «از خود گذشتگى» انتظار داشت، در حالى كه نداند «چرا بايد صبور و ايثار گر باشد»؟! «وَ كَيْفَ تَصْبِرُ عَلى ما لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً » ؟! [سورۀ کهف، آیۀ 66] 📚 استاد و درس (استاد علی صفایی حائری /عین_صاد) 🍃@OsulFiqhMoaser
💢بازخوانی مثلث ترور 📝به نقل تواریخ، سه تن از خوارج به نام عبدالرحمن بن ملجم، برک بن عبدالله و عمرو بن بکر تمیمی در مکه با یکدیگر ملاقات و گفتگو کردند. آنان پس از حج و با انگیزه انتقام از کشتار یارانشان در نبرد نهروان، سوگند یاد کردند که علی و معاویه و عمرو عاص را که به اعتقاد آنها مسئول خونریزی میان مسلمانان بودند، در روز هفدهم یا نوزدهم رمضان بکشند. کلید بازخوانی این توطئه، مروری دوباره بر دشمنان قسم‌خورده امیرمؤمنان علیه‌السلام و حکومت علوی است... ... ناکامی دو هم‌پیمان دیگرِ ابن ملجم برای ترور معاویه و عمروعاص، اگر ساخته و پرداخته دستگاه خبری بنی امیه برای سرپوش گذاشتن بر همدستی در ترور امیرمؤمنان علیه‌السلام نباشد، دست کم می‌تواند کلید دیگری برای کشف اشراف و ارتباط امنیتی قاسطین با مارقین تروریست باشد. ... خوشبینانه‌ترین روایت این است که طراحی ترور امیرمؤمنان علیه‌السلام به دست افراطیان (مارقین) که از دیدرس اطلاعاتی براندازان (قاسطین) و حدس عهدشکنان (ناکثین) پنهان نمانده بود، مورد استقبال و پشتیبانی و تشویق ایشان قرار گرفت و با بسیج امکانات اقتصادی و امنیتی خود زمینه را برای این اقدام فاجعه‌بار تسهیل کردند. متن کامل در شبکۀ اجتهاد: yun.ir/gfoet8 🏴شهادت پیشوای متّقیان و امیر مؤمنان علی علیه السلام تسلیت باد. 🍃@OsulFiqhMoaser
📸 تجمعی از علمای نجف در حمایت از فلسطین، نجف/۱۹۷۳م، از راست حضرات آیات: شهید محمد تقی جواهری، سید علی حسینی سیستانی، شهید سید محمد باقر صدر، شهید سید نصرالله مستنبط،... حاج سید ابوالقاسم خوئی و سید جمال الدین خوئی. 📝فلسطین و عالمان اسلامی؛ یادداشتی از استاد مجتبی الهی خراسانی🔻 🔸حمایت از مقاومت اسلامی فلسطین توسط عالمان شیعه، امری مستحدث و پس از انقلاب اسلامی ایران نیست، بلکه مورد اتفاق علمای نجف و قم و مشهد بوده است. 🔹بسیار پیشتر به هنگام جنگ‌شش روزه اعراب و اسراییل، آیت‌الله میرزا جواد تهرانی در سر درس خود گفته بود: کاش در صحرای سینا بودم و حداقل خاک کفش سربازان مسلمان مصری را پاک می‌کردم! 🔸اعلامیه‌ها و مجالس متنوع علمای قم و نجف و مشهد و مجالس مراجع و علمای حوزه در محکومیت اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی، در دفتر تاریخ و آلبوم تصاویر این حوزه‌ها ثبت است. 👈 متن کامل در شبکه اجتهاد: https://b2n.ir/073078 معاونت آموزش حوزه علمیه خراسان 🆔@howzehamozesh 🍃@OsulFiqhMoaser
🎞 آغازگر یک پایان (مستند زندگی و زمانه نابغه شهید و اصولی‌کبیر، علامه سید محمدباقر صدر) ✔️مشاهده‌ در کانال آپارات پژوهشگاه شهید صدر: قسمت 1⃣ https://aparat.com/v/W27fG قسمت 2⃣ https://aparat.com/v/A8GfZ قسمت 3⃣ https://aparat.com/v/mruD0 قسمت 4⃣ https://aparat.com/v/jnGXk 🍃 @OsulFiqhMoaser
🔷 بسم الله الرحمن الرحیم 💠سرمایۀ اجتماعی روحانیت و انتخابات سیزدهم 🔺نقل است که پس از توفیق نهضت تنباکو در اثر فتوای تحریم توسط میرزای شیرازی، ایشان با تأثر به نزدیکان خود فرموده که اکنون دشمن قدرت روحانیت شیعه را فهمیده و کمر به نابودی آن خواهد بست! حتی اگر این نقل قول، ثابت نباشد، گویای آن است که سرمایۀ اجتماعی روحانیت و حوزه‌های علمیه و قدرت نرم سیاسی آن، سالهاست که از چشم دشمنان پنهان نبوده و نیست. 🔺نمایش عظیم قدرت حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی قدس سره به عنوان یک مرجع دینی، علی رغم همۀ دستاوردهای عظیم آن، گستردگی و تأثیر سرمایۀ اجتماعی روحانیت را بیش از نقاط عطف پیشین تاریخ معاصر ـ از نهضت تنباکو تا جنبش مشروطه ،قیام گوهرشاد و نهضت ملی نفت ـ نشان داد و بر حجم توطئه و شدت اقدامات دشمنان افزود. 🔺تخریب فزایندۀ وجهۀ روحانیت و متهم ساختن فعالان و نهادهای حوزی، و اعدام‌ و حبس و ترور وسیع علما و فضلای روحانی (از شیخ فضل الله نوری تا شهیدان غفاری، سعید، مطهری، مفتح و بهشتی و صدر و موسوی و عارف‌حسینی و...)، و کشتار و قتل عام خاندان‌های علمی تشیع از جمله خاندانهای حکیم، صدر، قزوینی، شهرستانی و... در این دویست سال، همگی گویای اقدامات وسیع کفر و الحاد جهانی و محافل استکباری و ماسونی به صورت مستقیم یا باواسطۀ وابستگان خود، در کاستن از این سرمایۀ عظیم اجتماعی است. ادامه در پیام پایین..................👇👇👇👇https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
🔺سوگمندانه باید گفت که ضعف اعتماد به نفس و انفعال در برابر رسانه‌ها در بخشی از بدنۀ روحانیت نیز عاملی است که عمدۀ ناکامی‌ها را متوجه روحانیت، هر نقد و قهری را شاهدی بر دوری روزافزون مردم از حوزه و حوزویان، و هر حادثه جزئی و نزاع شخصی را علامت روی‌گردانی و تقابل بخشی از جامعه با روحانیان تلقی می‌کند. 🔺اما سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری با تمام تلاش دشمنان کشور برای عدم مشارکت و علی رغم هجوم تبلیغاتی سنگین رسانه‌های معاند علیه نظام اسلامی و جامعۀ روحانیت و به خصوص تنها گزینه روحانی، نشان داد حتی در شرایطی که مردم از سختی معیشت خود و ضعف تدبیر دولتی (که از قضا یک روحانی هم در رأس آن بوده!) سخت گلایه‌مندند، باز هم گزینه ملبس به لباس مقدس روحانیت را بررسی می‌کنند و هنوز هم اگر یک روحانی کاردان، شجاع، متواضع، دوستدار و خادم و حامی مردم را بیابند، نشان اعتماد خود را به وی می‌دهند. 🔺معنای این رأی حتی اگر نشان از حفظ مرجعیت اجتماعی روحانیت نباشد، دست کم شاهد بر آن است که مردم هنوز هم حاضرند مهمترین سکان ادارۀ امور اجرایی کشور را به یک متخصصِ کاردانِ «حوزوی» بسپارند و میلیون‌ها رأی‌دهنده برایشان چندان مهم نیست که تحصیلات دانشگاهی او با تردیدآفرینی و انکار برخی، مبهم باشد! 🔺البته فراموش نکنیم که میزان توفیق این گزینۀ روحانی در اداره و پیشبرد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور با غلبه بر جبهۀ گستردۀ دشمنان بین‌المللی و انفعال جهانی، میدان قضاوتی برای ارزیابی کارنامۀ روحانیت در راهبری انقلاب اسلامی است. 🔺حوزه بایستی مراقب این دستاورد باشد و با دیدبانی و نقد و پیشنهاد برنامه‌ها و راهکارها توسط هسته‌های تخصصی خود، این سرمایه را نگاهبانی کند و مراقب باشد که مبادا با توقع اعجاز و مطالبۀ تحولات خلق الساعه از رئیس قوه مجریه، و یا دفاع متعصبانه از ضعف محتمل در بدنۀ اجرایی کشور، این دستاورد مهم کاسته یا کم اثر نشود. 🔺اینک که توفیق روحانیت شیعه در کسب اعتبار و محبوبیت اجتماعی، علمای دانش‌آموختۀ حوزه‌ را به عنوان رهبران اسلام و تشیع و پشتیبان مردم و مستضعفان در ایران، عراق، لبنان، بحرین و..... محبوب قلوب دیگر ملل ساخته و دشمنان را ـ از استکبار غرب و شرق گرفته تا مزدورانشان در کشورهای اسلامی و وهابیت کوردل ـ از مرجعیت اجتماعی روحانیت به هراس انداخته، باید آن را قدر دانست و ارج نهاد، به دقت از کاستی و آسیب، پاس داشت و آن را مایۀ امید و نشاط حوزویان برای فعالیت بیشتر و بهتر دانست. 🔷مجتبی الهی خراسانی استاد حوزۀ علمیۀ مشهد ، عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی و عضو کمیسیون سیاسی اجتماعی شورای عالی حوزه علمیه خراسان •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•https://eitaa.com/OsulFiqhMoaser
🏴 إنّا لله و إنّا إلَیه رَاجِعُون درگذشت طلبه کوشا و مُبلّغ مبتکر حجةالاسلام و المسلمین محسن ابراهیمی مطلق (ره) بر اثر بیماری کرونا را از طرف استاد الهی خراسانی (حفظه الله) و همدرسان آن فقید سعید، به خانواده و دوستان محترم ایشان و عموم مؤمنین تسلیت عرض می کنیم. جهت شادی روح آن مرحوم فاتحه ای قرائت بفرمایید. 👈شرکت در ختم مجازی https://iporse.ir/6136683 🍃@OsulFiqhMoaser
هدایت شده از فقه معاصر
30.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎶 گدای این درم... 🎙 با نوای حاج محمود کریمی ———————— 🔸عن أمیر المؤمنین(ع): کلُّ عَینٍ یومَ القِیامَةِ باکیةٌ، وکلُّ عَینٍ یومَ القِیامَةِ ساهِرَةٌ، إلّا عَینَ مَنِ اختَصَّهُ اللّهُ بِکرامَتِهِ، وبَکی عَلی ما ینتَهَک مِنَ الحُسَینِ وآلِ مُحَمَّدٍ(ع). امیر مؤمنان(ع): همه چشم ها در قیامت، گریان و بیدارند، جز چشمی که مشمول کرامت ویژه خدا باشد و به خاطر شکسته شدن حریم حسین(ع) و خاندان محمّد(ص)، گریه کرده باشد. 📚 الخصال، ص ۶۲۵، ح ۱۰ عن أبی بصیر و مُحَمَّد بن مسلم عن الإمام الصادق عن آبائه(ع)؛ عیون الحکم والمواعظ، ص ۳۹۸، ح ۶۷۴۷؛ بحار الأنوار، ج ۱۰، ص ۱۰۳، ح ۱. 🔹عن مُحَمَّد بن مسلم، عن أبی عبد اللّه جعفر بن مُحَمَّد [الصادق ](ع): إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِی(ع) عِندَ رَبِّهِ عَزِّ وجَلَّ ... إنَّهُ لَیری مَن یبکیهِ، فَیستَغفِرُ لَهُ، ویسأَلُ آباءَهُ(ع) أن یستَغفِروا لَهُ. امام صادق(ع): حسین بن علی(ع) در پیشگاه پروردگارش ... قطعاً گریه کننده اش را می بیند و برایش درخواست آمرزش می کند و از پدرانش(ع) درخواست می کند که برای او درخواست آمرزش کنند. 📚 الأمالی للطوسی، ص ۵۵، ح ۷۴؛ بشارة المصطفى، ص ۷۸؛ بحار الأنوار، ج ۴۴، ص ۲۸۱، ح ۱۳. ———————— 🏴 فرارسیدن ایام عزاداری و شور و شعور حسینی (ع) گرامی باد. 👈 از دعا برای شفای بیماران کرونایی، فراموش نکنیم. 🤲 🍃@FiqhMoaser