فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚽️ بازی با روایات ‼️
😈 بازی با روایات 👈 یکی از شگردهای اصلی و قدیمی فرقهها محسوب میشود که این امر، سبب گیج شدن مخاطبین غیر متخصص شده و تشخیص حق از باطل را برای آنان سخت میکند.
✅ با دیدن این کلیپ، دیگر به راحتی دریبل نمیخورید. کلیک کنید . . .
🛎 بهوش باشید❗️با فرقهای کاملا شیاد و حرفهای روبرو هستیم 🦊
▫️
👺 تخریب حسینیه‼️
✅ مواظب مظلوم نمایی فرقهها باشید💯
🕌 آیا واقعا حسینیه فرقه منحرف یمانی را خراب کردهاند⁉️
👈 کــلــیــک کــن و حقیقت ماجرا رو ببین . . .
🪓 البته اگر حسینیه هم بود، باید خراب میشد چون حکم مسجد ضرار رو داره👌
🛎 مواظب قرآنهای بر سر نیزه فرقهها باشید.
👌👌👌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بازگشت ابوهریره 10
💿 کیفیت HD در آپارات / یوتیوب
🤔 آیا دلیل ایمان وهب نصرانی خواب بود یا معجزه❓
🖋 حکایتی از جعل و تحریف در فرقه مدعی یمانی
↩️ قسمت قــبــل
🎞 سکانس زیبای مبارزه وهب نصرانی
🙏با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان گرفتار در فرقه ... 🌹🌹🌹
▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👺 یمانی دروغین بصره
💿 کیفیت HD در آپارات / یوتیوب
✅ بر اساس روایات، یمانی یکی از علائم ظهور بوده 👈 و خروج او از یمن میباشد.
⛔️ احمد بصری ــ با نام مستعار احمدالحسن، مدعی دروغین امامت، عصمت، علم الهی، یمانیت و . . . ــ ادعا دارد همان یمانی مذکور در روایات است 👈 اما از بصره عراق آمده است‼️
🛎 فرقه مدعی یمانی برای سرپوش گذاشتن بر این رسوایی، توجیهاتی بیان میکنند که آنها را مورد نقد و بررسی قرار داده و بر رسوایی بیشتر آنان میافزاییم.
🔹 لیست توجیهات:
➖ان کنتم توملون ان یجیئکم من وجه ثم جاءکم من وجه فلاتنکرونه
➖انهم طلبوا المهدی من حیث لاینال و قد کان لهم مبذولا من حیث ینال
➖پیامبر (ص) فرمودند: انا یمان . . .
➖اولهم من البصره
➖للبصره خمسة اسماء
🙏 با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان گرفتار در فرقه ...🌹
▫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 بازگشت ابوهریره 11
💿 کیفیت HD در آپارات / یوتیوب
😈 جعل حدیث برای مقدس سازی ستاره شش پر
🖋 حکایتی از جعل و تحریف احادیث در فرقه مدعی یمانی
↩️ قسمت قــبــل
ـ▬▬▬▬▬
🔻 مطالبی دیگر در مورد ستاره شش پر:
➖ ستاره شش پر، نماد فرقه مدعی یمانی
➖ کلیپ نماد شناسی
➖ شهادت ستاره
➖ تاریخچه ستاره شش پر/صوتی
➖ روایات ستاره شش پر
🙏با آرزوی بیداری هر چه زودتر عزیزان گرفتار در فرقه ... 🌹🌹🌹
▫️
📩
پایه . . . . . . . . . . . 13
— < ( بسم الله الرحمن الرحیم ) > —
صلی الله علیک یا ولی العصر ادرکنا
ا ─═ঈঊ 🍂🍃🌸🍃🍂 ঊঈ═─ ا
با سلام خدمت همه عزیزان 💐
ـhttps://t.me/PayehayePooshaly
💠 نقد کتاب (40 حدیث مهدیین/ناظم العقیلی)
✅ لینک بخش قبل:
🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/4294
🔷 #حدیث_30:
همانطور که سابقا عرض شد، ناظم العُقیلی در مقدمه کتاب (چهل حدیث مهدیین) ادعاهایی را مطرح کرده و برای اثبات آنها به 40 حدیث اشاره مینماید. او مدعی است:
1️⃣ امامت در 12 امام محصور نبوده و مهدیین بعد از امام زمان (ع) مقام وصایت و امامت دارند.
2️⃣ مهدیین همان ذریه و فرزندان امام زمان (ع) هستند.
📌 جهت دیدن ادعاهای ناظم العقیلی در مقدمه کتابش، به لینک زیر مراجعه فرمایید:
🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/2074
اما دلایل قبلی کتاب او ـــ با صرف نظر از #بحث_سندی و پذیرش صدور آنها ـــ ادعاهای فوق را ثابت ننموده بلکه دروغین بودن احمد اسماعیل بصری را رقم میزد.
📌 لازم به ذکر است کتاب #40حدیث_مهدیین مورد تایید احمد بصری بوده 👈 لذا هر اشکالی که بر این کتاب وارد شود، حکایت از #بیسوادی احمد داشته و #مهر_بطلانی است بر پیشانی فرقه مدعی یمانی.
📌 با این که ضمن بخشهای گذشته ایرادات فراوانی بر کتاب #40حدیث_مهدیین ناظم العقیلی بیان نمودیم و دیگر نیازی به نقد ما بقی کتاب نمیباشد، اما به جهت بیان رسواییهای بیشتر این فرقه، #حدیث_۳۰ کتاب را از نظر گذرانده و ارتباط آن را با ادعاهای فوق مورد بررسی قرار میدهیم.
🔴 حدیث سی ام:
وَ عَنْهُ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَيَّاشٍ عَنِ الْأَعْمَشِ عَنْ أَبِي وَائِلٍ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص وَ ذَكَرَ الْمَهْدِيَّ فَقَالَ: إِنَّهُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ اسْمُهُ أَحْمَدُ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ الْمَهْدِيُّ فَهَذِهِ أَسْمَاؤُهُ ثَلَاثَتُهَا.
🔅 ترجمه:
حذیفه گوید: شنیدم رسول خدا (ص) در حالي كه یادی از مهدی نمود، فرمود: همانا او بین رکن و مقام بیعت میشود. اسمش احمد، عبدالله و مهدی است. پس این سه، اسمهای اوست.
📕 الغیبة شیخ طوسی، ص454 .
🖋 با صرف نظر از بحث سندی ، به نقد و بررسی حدیث میپردازیم.
🔹 نکته اول:
همانطور که تا کنون شاهد بودید، در #هیچ_حدیثی از مهدیین به عنوان #فرزندان امام زمان (ع) که دارای مقام #امامت و #وصایت هستند یاد نشده و آنچه پیروان احمد بصری در این جهت از حدیث وصیت کتاب الغیبة شیخ طوسی تلقی نمودهاند #کاملا_اشتباه میباشد.
✅ جهت اطلاع از #معنای_صحیح حدیث وصیت، به نقد حدیث اول کتاب (چهل حدیث مهدیین) مراجعه فرمایید.
📌 لینک نقد حدیث اول:
🆔 https://t.me/PayehayePooshaly/2082
👈 در عبارات فوق هم #هیچ_اشارهای به موضوع مهدیین و فرزندی آنان برای امام زمان (ع) و مقام امامت آنها نشده است.
✅ همین یک نکته برای بطلان استدلال ناظم العقیلی کفایت میکند اما برای رسوایی بیشتر وی، توجه شما خوانندگان عزیز را به نکات دیگری جلب مینمایم.
🔹 نکته دوم:
در حدیث مورد گفتگو، سخن از 👈 بیعت بین رکن و مقام به میان آمده است که این امر، مربوط به امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) میباشد. به احادیث زیر دقت کنید:
➖ روزی پیامبر خدا (ص) برای دوری جهل و نسیان از وجود مقدس امیرمومنان و شرکاء ایشان: دعا نمودند و این دعا به اجابت رسید. سپس امیرمومنان (ع) فرمودند:
ای پیامبر خدا، شرکاء من چه کسانی هستند؟ حضرتش فرمودند: ... کسانی که خدا در حق آنها گفت: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم) ...
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
گفتم: ای پیامبر خدا آنان کیستند؟ حضرتش فرمودند: 👈 اوصیاء هستند ... گفتم: ای رسول خدا آنها را برایم نام برید، حضرتش فرمودند: این فرزندم و دست خود را بر سر حسن قرار داد، سپس این فرزندم و دستش را بر سر حسین قرار داد، سپس فرزند این فرزندم و دستش را بر سر حسین قرار داد، سپس پسری برای اوست که اسمش هم اسم من است، محمد، شکافنده علم من و خازن وحی خدا، و به زودی متولد میشود علی در زمان حیات تو، ای برادرم سلام مرا به او برسان، سپس به حسین رو کرده فرمودند: به زودی محمد بن علی در زمان حیاتت برای تو متولد میشود، سلام مرا به او برسان.
👈 سپس کامل شدن امامان 12 گانه از فرزندان تو ای برادرم (1)، گفتم: ای پیامبر خدا! آنان را برایم نام برید، پس [ایشان] آنان را برایم یکی یکی نام بردند.
به خدا قسم ای سلیم! مهدی این امت از آنان است 👈 کسی که زمین را پر از قسط و عدل میکند (2) همانطور که از ظلم وجور پر شده است. به خدا قسم من میشناسم همه کسانی را که با او 👈 بین رکن و مقام بیعت میکنند و میشناسم اسماء و قبایل آنان را ... .
📕 کتاب سلیم بن قیس، ج2ص626 .
🛎 پیامبر خدا (ص) در حدیث فوق ابتدا به آیه اولی الامر استناد فرمودند ــ که بر اساس روایات واصله، این آیه در مورد اوصیاء 12 گانه پیامبر (ص) میباشد (3) ــ سپس اشاره به ائمه 12گانه فرمودند و از امام مهدی به عنوان کسی که 👈 جهان را پر از عدل و داد میکند نام برده و او را صاحب بیعت بین رکن و مقام معرفی فرمودند.
➖در حدیث دیگری امام باقر (ع) به تعدادی از علائم ظهور از قبیل سفیانی وخسف در بیداء (4) و ... اشاره کردند و پس از ذکر عباراتی در مورد امام زمان (ع) فرمودند:
فَيُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ وَ مَعَهُ عَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ, قَدْ تَوَارَثَتْهُ الْأَبْنَاءُ عَنِ الْآبَاءِ وَ الْقَائِمُ يَا جَابِرُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ الْحُسَيْنِ يُصْلِحُ اللَّهُ لَهُ أَمْرَهُ فِي لَيْلَة ...
🔅ترجمه: پس با او بین رکن و مقام بیعت میکنند و با او عهدی از رسول خدا (ص) است که آن را فرزندان از پدران ارث بردهاند. ای جابر! قائم مردی از فرزندان حسین (ع) است که خدا امرش را در یک شب اصلاح میکند.
📕 غیبت نعمانی، ص282 .
🛎 پس آن امامی که سفیانی و خسف در بیداء از نشانههای ظهورش میباشد، همان کسی است که بین رکن و مقام با او بیعت میشود و امر ظهورش در یک شب اصلاح میگردد (5) و این شخص کسی نیست جز وجود مقدس امام دوازهم، حضرت مهدی (ع).
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- همانطور که ملاحظه فرمودید، پیامبر (ص) به نام 5 امام در ابتدا اشاره کرده و سپس فرمودند: (سپس کامل شدن امامان 12 گانه از فرزندان تو ای برادرم) یعنی آن هفت امامی که ائمه دوازدگانه را کامل میکنند از فرزندان امام علی (ع) هستند. در ادامه حدیث پیامبر (ص) تصریح میکنند که مهدی (ع) از همین 12 امام است.
2- بر اساس روایات متواتر، آن امامی که زمین را پر از عدل و داد میکند، امام دوازدهم است. در ادامه ـ ضمن پاورقی نکته دوم ـ برخی از روایات مربوطه ارائه میگردد.
3- کتاب سلیم بن قیس، ج2ص757 وص841 وص921 و کمال الدین، ج1ص253 و احتجاج، ج2ص317 و بحارالانوار، ج23ص289 و ....
4- لازم به ذکر است که در روایات متواتر، خروج سفیانی و خسف بیداء از علائم ظهور امام دوازدهم معرفی شده است.
5- بر اساس روایات، آن امامی که امر ظهورش در یک شب اصلاح میگردد امام دوازدهم میباشد. کمال الدین، ج1ص317 و ج1ص152 و ج2ص480 و ج1ص329 و اعلام الوری، ص435 و . . . .
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
➖ در احادیث بیان شده است که آن شخصیت بیعت شونده بین رکن و مقام، همان کسی است که زمین را پر از عدل و داد میکند و بر اساس روایات فراوان، آن که زمین را پر از عدل و داد میکند، وجود نازنین امام دوازدهم میباشد (1) . علاوه بر حدیث اول در نکته دوم، به روایات زیر دقت کنید:
▪️امام باقر (ع) فرمودند:
كَأَنِّي بِالْقَائِمِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ يَوْمَ السَّبْتِ قَائِماً بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ بَيْنَ يَدَيْهِ جَبْرَئِيلُ يُنَادِي الْبَيْعَةَ لِلَّهِ فَيَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا.
🔅ترجمه: گویی قائم را در روز عاشورا، روز شنبه میبینم در حالی که ایستاده بین رکن و مقام است و جبرئیل در نزد او ندا میدهد: البیعة لله. پس زمین را از عدل پر میکند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.
📕الغیبة شیخ طوسی، ص453 .
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- به نمونه روایات زیر دقت کنید:
ــ پیامبر خدا (ص) فرمودند: الْأَئِمَّةُ مِنْ بَعْدِي اثْنَا عَشَرَ، أَوَّلُهُمْ أَنْتَ يَا عَلِيُّ، وَ آخِرُهُمُ الْقَائِمُ الَّذِي يَفْتَحُ اللَّهُ تَعَالَى ذِكْرُهُ عَلَى يَدَيْهِ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا.
ترجمه: امامان بعد از من دوازده نفر هستند، اولین آنان تو هستی ای علی و آخرین آنها قائم است که خدا به دستان او مشارق زمین و مغارب آن را فتح میکند.
📕 الامامة والتبصرة، ص1
ــ خداوند متعال به پیامبر (ص) فرمود: . . . أن اُخرِجَ مِنْ صُلْبِهِ أَحَدَ عَشَرَ مَهْدِيّاً كُلُّهُمْ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ مِنَ الْبِكْرِ الْبَتُولِ وَ آخِرُ رَجُلٍ مِنْهُمْ يُصَلِّي خَلْفَهُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ مِنْهُمْ ظُلْماً وَ جَوْرا . . . .
ترجمه: از صلب علی یازده مهدی را خارج میکنم که همگی آنها از فرزندان تو، از زهرای بتول هستند و آخرین مرد از آنها کسی است که عیسی بن مریم پشت سرش نماز میخواند و زمین را پر از عدل میکند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.
📕 کمال الدین، ج1ص251
ــ و نیز حضرتش با اشاره به امامان 12گانه پس از خود، دست مبارک را بر امام حسین (ع) قرار داده و فرمودند: تِسْعَةٌ مِنْ صُلْبِهِ وَ التَّاسِعُ مَهْدِيُّهُمْ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما . . . .
ترجمه: نه نفر از صلب او هستند و نهمین، مهدی آنان است که زمین را از قسط و عدل پر میکند همانگونه که از جور و ظلم پر شده است.
📕کفایة الاثر، ص47 .
ــ در حدیث دیگری پیامبر خدا (ص) ضمن نام بردن تک تک اوصیاء خود، پیرامون وصی دوازدهم فرمودند: . . . سپس فرزندش قائم به حق، مهدی امت من است کسی که زمین را پر از عدل و داد میکند بعد از آن که پر از ظلم و جور شده است.
📕 کمال الدین ج1ص258
ــ در روایتی امیرالمومنین (ع) فرمودند: . . . و بعد از حسین، 9 نفر از صلب او هستند . . . نهمین آنها همان قائمی است که زمین را پر از نور و عدل میکند پس از ظلمت و جور زمین.
📕بحارالانوار، ج 36ص253
ــ ضمن حدیث دیگری امام باقر (ع) فرمودند: . . . مِنَ الْمَحْتُومِ الَّذِي لَا تَبْدِيلَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ قِيَامُ قَائِمِنَا . . . بِأَبِي وَ أُمِّي الْمُسَمَّى بِاسْمِي وَ الْمُكَنَّى بِكُنْيَتِي السَّابِعُ مِنْ بَعْدِي بِأَبِي مَنْ يَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا.
ترجمه: از امور حتمی که تبدیلی برای او در نزد خدا نیست قیام قائم ما میباشد . . . پدر و مادرم فدای کسی که هم نام و هم کنیه من است، همان که هفتمین بعد از من است، پدرم فدای کسی که زمین را پر از عدل و داد میکند بعد از آن که پر از ظلم و جور شده است.
📕غیبت نعمانی، ص86
ــ امام جواد (ع) فرمودند: همانا قائم از ما، همان مهدی است که انتظار او در غیبتش واجب است و در زمان ظهورش اطاعت میشود و او سومین از فرزندان من است . . . تا خارج شود و زمین را از قسط و عدل پر کند همانطور که از ظلم و جور پر شده است.
📕 اعلام الوری، ص435
ــ امام هادی (ع) فرمودند: همانا امام بعد از من، فرزندم حسن است و [امام] بعد از حسن، فرزندش قائم است، همان کسی که زمین را از قسط و عدل پر میکند همانگونه که از جور و ظلم پر شده است.
📕کمال الدین، ج2ص383
ــ امام عسکری (ع) فرمودند: الحمدلله که از دنیا خارج نشدم تا [خدا] جانشین بعد از من را به من نشان داد، [کسی که] شبیهترین مردم به رسول خدا (ص) است از نظر خَلق و خُلق. خدای تبارک و تعالی او را در غیبتش حفظ میکند سپس او را ظاهر میکند پس او زمین را از عدل و داد پر میکند همانطور که از ظلم و جور پر شده است.
📕کمال الدین، ج2ص409
و روایات فراوان دیگر . . . .
ـــــــــــ پایان پی نوشت🏁
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
▪️ و یا در حدیث دیگری حضرتش فرمودند:
فَيَقُومُ الْقَائِمُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَام ... يُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَام ... حَتَّى يَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً وَ عُدْوَانا ....
ترجمه: پس قائم بین رکن و مقام ایستاده . . . با او بین رکن و مقام بیعت میکنند . . . تا این که زمین را از قسط و عدل پر میکند همانطور که از ظلم و جور و دشمنی پر شده است.
📕تفسیر عیاشی، ج1ص65 .
▪️رسول خدا (ص) در روایتی چنین فرمودند:
إِذَا كَانَ عِنْدَ خُرُوجِ الْقَائِمِ يُنَادِي مُنَادٍ مِنَ السَّمَاءِ أَيُّهَا النَّاسُ قُطِعَ عَنْكُمْ مُدَّةُ الْجَبَّارِينَ وَ وَلِيَ الْأَمْرَ خَيْرُ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ فَالْحَقُوا بِمَكَّةَ فَيَخْرُجُ النُّجَبَاءُ مِنْ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنَ الشَّامِ وَ عَصَائِبُ الْعِرَاقِ رُهْبَانٌ بِاللَّيْلِ لُيُوثٌ بِالنَّهَارِ كَأَنَّ قُلُوبَهُمْ زُبَرُ الْحَدِيدِ فَيُبَايِعُونَهُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ ... فَيَمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْما.
ترجمه: زمانی که هنگام خروج قائم شود، ندا دهندهای از آسمان ندا میدهد: ((ای مردم! زمان [حکومت] جباران از شما قطع شد و بهترین امت محمد، امر [حکومت] را به دست گرفت، پس به مکه ملحق شوید))، پس خارج میشوند نجیبانی از مصر و ابدالی از شام و گروههایی از عراق که راهبان در شب و شیران در روز هستند. قلبهای آنان همانند آهن است پس با او بین رکن و مقام بیعت میکنند ... پس زمین را از عدل و قسط پر میکند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است.
📕الاختصاص، ص208 .
💥 جالب این که احمد بصری در کتاب (نصیحتی برای طلاب حوزههای علمیه) به حدیثی اشاره کرده و ناخواسته اعتراف میکند که آن شخص بیعت شونده بین رکن و مقام، حضرت مهدی (ع) بوده و مراد از عبارت (مردی از فرزندان حسین ع) مهدی اول میباشد💯
📄 به تصویر کتاب وی در ادامه دقت کنید:
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🖋توضیح مطلب:
در آغاز روایت مورد استناد احمد بصری ــ که در تصویر قبل سه نقطه گذاشته شده است ــ سخن از قیام قائم بین رکن و مقام بوده و به همراهی وزیر حضرتش نیز اشاره میشود و پس از تمام شدن سخنرانی حضرت در کنار خانه خدا، به همراه سیصد و اندی یار خود 👈که بین رکن و مقام با ایشان بیعت کردهاند، از مکه خارج میشوند.
✅ سپس احمد بصری در تصویر قبل اعتراف میکند که آغاز روایت مربوط به امام مهدی (ع) است و مراد از عبارت انتهایی (مردی از فرزندان حسین ع)، مهدی اول میباشد.
📣 خلاصه این که:
در حدیث حذیفه از رسول خدا (ص)، سخن از بیعت بین رکن و مقام به میان آمده است که با توجه به احادیث فوق، آن شخصی که بین رکن و مقام با او بیعت میشود، امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) میباشد. 👈 بنابراین سه اسم (احمد، عبدالله و مهدی) در حدیث حذیفه، مربوط به امام زمان (ع) میباشد.
🔹نکته سوم:
مرحوم راوندی در کتاب الخرائج، حدیث حذیفه را به گونهای دیگر نقل کرده است. به روایت زیر دقت کنید:
🔅 وَ عَنْ حُذَيْفَةَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِيَّ (ص) وَ قَدْ ذَكَرَ الْمَهْدِيَّ فَقَالَ إِنَّهُ يُبَايَعُ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ اسْمُهُ مُحَمَّدٌ وَ عَبْدُ اللَّهِ وَ الْمَهْدِيُّ فَهَذِهِ أَسْمَاؤُهُ ثَلَاثَتُهَا.
📕الخرائج، ج3ص1149 .
🛎 در نقل کتاب الغیبة شیخ طوسی که مورد استناد ناظم العقیلی است، اسم (احمد) وجود دارد اما در نقل فوق، با اسم (محمد) مواجه هستیم. این اختلاف در نقل روایت، احتمالاتی را در ذهن ایجاد میکند:
الف: آن کسی که نامش (احمد) است، همان کسی است که در کتاب الخرائج با نام (محمد) معرفی شده است و از آنجا که فرقه مدعی یمانی نام (محمد) را برای احمد بصری قائل نیستند، پس مراد از آن شخصیتی که بین رکن و مقام با او بیعت میشود و نامهای (احمد، محمد، عبدالله و مهدی) دارد، وجود نازنین امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) میباشد.
✅ بنابراین حدیث حذیفه ارتباطی به احمد بصری نداشته و دردی را از فرقه مدعی یمانی دوا نمیکند.
🛎 البته گفتنی است که با توجه به روایات، نامهای (احمد و محمد) از اسامی امام دوازدهم (ع) میباشد. به روایت زیر دقت کنید:
قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) وَ هُوَ عَلَى الْمِنْبَرِ يَخْرُجُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِي فِي آخِرِ الزَّمَانِ أَبْيَضُ اللَّوْنِ مُشْرَبٌ بِالْحُمْرَةِ ... لَهُ اسْمَانِ اسْمٌ يَخْفَى وَ اسْمٌ يَعْلُنُ فَأَمَّا الَّذِي يَخْفَى فَأَحْمَدُ وَ أَمَّا الَّذِي يَعْلُنُ فَمُحَمَّد ....
🔅ترجمه: امیرالمومنین (ع) بر فراز منبر گوید: خارج میشود مردی از فرزندان من در آخرالزمان که رنگی سفید مخلوط با قرمزی دارد ... برای او دو اسم است، اسمی که مخفی است و اسمی که آشکار است. پس آن اسم مخفی، احمد است و آن اسم آشکار، محمد است.
📕کمال الدین، ج2ص653 .
✅ با توجه به این که فرقه مدعی یمانی رنگ پوست امام دوازدهم را (ابیض مشرب حمرة/ سفید مخلوط با قرمز) معرفی کرده (1) و نام (محمد) را برای احمد بصری قائل نیستند 👈 قطعا حدیث فوق مربوط به امام دوازدهم میباشد.
ب: احتمال دیگر این است که مرحوم راوندی این حدیث را از شیخ طوسی نقل کرده باشد. در این صورت فهمیده میشود که بین نُسَخ خطی کتاب الغیبة شیخ طوسی اختلاف وجود دارد و نسخهای از این کتاب در نزد مرحوم راوندی بوده که حاوی عبارت (محمد) بوده است.
❌ در این صورت، استدلال ناظم العقیلی به حدیث حذیفه کاری اشتباه بوده 👈 زیرا استناد به محل اختلاف صحیح نمیباشد.
لازم به ذکر است که ناظم العقیلی نیز اعتراف دارد که استدلال به محل اختلاف و مشکوک، کاری اشتباه میباشد (2).
📄 به تصویر پیش رو دقت کنید:
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- الیمانی الموعود حجة الله، ص60 و سامری عصر الظهور، ص61 و إلقام الممطورة الحجر، ج2ص74 و . . . .
2- دراسة فی شخصیة الیمانی الموعود، ج1ص68 .
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔹نکته چهارم:
با توجه به نکات 2 و 3 معلوم گردید که مراد از (مهدی) در حدیث حذیفه، امام دوازدهم (ع) بوده و اسامی (احمد، عبدالله و مهدی) مربوط به ایشان میباشد.
✅ بر این اساس، استدلال ناظم العقیلی به حدیث حذیفه سودی به نفع فرقه مدعی یمانی نداشته 👈 بلکه بطلان احمد بصری را ثابت میکند زیرا با توجه به حدیث حذیفه معلوم میگردد که اسامی (احمد، عبدالله و مهدی) در فراز آخرین حدیث وصیت نیز مربوط به امام زمان (ع) میباشد.
🤔 به عبارات زیر از حدیث وصیت دقت کنید:
إِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفِظِ مِنْ آلِمُحَمَّدٍ فَذَلِكَ اثْنَاعَشَرَ إِمَاماً ثُمَّ يَكُونُ مِنْ بَعْدِهِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً (فَإِذَا حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ) فَلْيُسَلِّمْهَا إِلَى ابْنِهِ أَوَّلِ الْمُقَرَّبِينَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَسَامِي كَاسْمِي وَ اسْمِ أَبِي وَ هُوَ عَبْدُ اللَّهِ وَ أَحْمَدُ وَ الِاسْمُ الثَّالِثُ الْمَهْدِيُّ هُوَ أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ.
🔅ترجمه: و چون وفات او برسد، آن را به فرزندش محمد كه مستحفظ از آل محمّد (ع) است تسليم كند، و ايشان دوازده امامند. بعد از آن، دوازده مهدي ميباشند (پس وقتي كه زمان وفاتش فرا رسيد) پس خلافت را به فرزندش كه اوّلين مقربین است ميسپارد، و براي او سه نام است. يك نامش مانند نام من، و نام ديگرش نام پدر من است و آنها عبدالله و احمد، و نام سوّمين مهدي است و او اوّلين مؤمنان است.
📕الغیبة شیخ طوسی، ص150 .
✅ بنابراین با توجه به حدیث حذیفه معلوم میگردد که فراز آخرین حدیث وصیت، مربوط به امام حسن عسکری (ع) و امام زمان (ع) میباشد. در حقیقت پس از این که رسول خدا (ص) از امام زمان (ع) با عبارت (مُحَمَّدٍ الْمُسْتَحْفِظِ مِنْ آلِمُحَمَّدٍ) یاد نمودند، مجددا در فراز آخر توضیحات بیشتری پیرامون وجود مقدس امام زمان (ع) بیان فرمودهاند.
💢 یقینا مرحوم شیخ طوسی نیز از حدیث وصیت همین معنا را فهمیده است و فراز آخرین حدیث را مربوط به امام حسن عسکری (ع) و فرزند ایشان امام زمان (ع) میداند زیرا حدیث وصیت را در بخش احادیث 12 امام آورده است💯
🔹نکته پنجم:
با توجه به آنچه از معنای صحیح فراز آخرین حدیث وصیت گذشت ــ با صرف نظر از ضعف سندی حدیث وصیت ــ نهایت چیزی که فرقه مدعی یمانی میتواند از این حدیث استفاده کند 👈 فقط وجود 12 مهدی پس از 12 امام میباشد (1) که امام صادق (ع) در حدیثی مهدیین را چنین توصیف فرمودند:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قُلْتُ لِلصَّادِقِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ (ع) يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّي سَمِعْتُ مِنْ أَبِيكَ (ع) أَنَّهُ قَالَ يَكُونُ بَعْدَ الْقَائِمِ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً فَقَالَ إِنَّمَا قَالَ اثْنَا عَشَرَ مَهْدِيّاً وَ لَمْ يَقُلْ اثْنَا عَشَرَ إِمَاماً وَ لَكِنَّهُمْ قَوْمٌ مِنْ شِيعَتِنَا يَدْعُونَ النَّاسَ إِلَى مُوَالاتِنَا وَ مَعْرِفَةِ حَقِّنَا.
🔅ترجمه: ابوبصیر گوید که به امام صادق (ع) گفتم: ای پسر رسول خدا، همانا من از پدرت (ع) شنیدم که فرمود (بعد از قائم، 12 مهدی میباشد). امام صادق (ع) فرمودند: جز این نیست که [پدرم] فرمود 12 مهدی و نگفت 12 امام 👈 ولکن آنها قومی از شیعیان ما هستند که مردم را به موالات ما و معرفت حق ما دعوت میکنند.
📕کمال الدین، ج2ص358 . توضیحات بیشتر پیرامون این حدیث را در نقد حدیث چهارم دنبال کنید. کــلــیــک کنید...
🔹نکته ششم:
ناظم العقیلی پس از نقل حدیث حذیفه میگوید:
((در گذشته ذکر کردیم که هر یک از حجتها از ذریه امام مهدی (ع) به (مهدی و قائم) وصف میشوند و با لحاظ این امر میفهمیم که مهدی در روایت قبل، شخصی غیر از محمد بن الحسن عسکری (ع) است زیرا اگر مطابقت دهیم با اسماء موجود در وصیت رسول الله (ص) برای اولین مهدیین از ذریه امام مهدی (ع) ـ یعنی احمد ـ درمییابیم آن اسامی را همان اسامی موجود در این روایت))
🖋 در پاسخ میگوییم:
اولا: ناظم العقیلی ادعا نمود که: ((در گذشته ذکر کردیم که هر یک از حجتها از ذریه امام مهدی (ع) به (مهدی و قائم) وصف میشوند)) اما با توجه به 29 حدیث قبلی کتاب چهل حدیث مهدیین این ادعا ثابت نشده و گزافه بودن آن روشن گشت.
ثانیا: سپس ادعا نمود: ((مهدی در روایت قبل، شخصی غیر از محمد بن الحسن عسکری ع است)) اما با توجه به آنچه در نکات 2 و 3 گفته شد مشخص گردید که مراد از مهدی در حدیث حذیفه، امام دوازدهم (ع) میباشد.
ثالثا: با توجه به نکته چهارم مشخص گردید که فراز آخرین حدیث وصیت، مربوط به امام حسن عسکری (ع) و فرزند ایشان امام زمان (ع) است.
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- اما این که مهدیین فرزندان امام زمان (ع) بوده و دارای مقام امامت نیز میباشند، از حدیث وصیت به هیچ عنوان فهمیده نمیشود.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔹نکته هفتم:
ناظم العقیلی در ادامه میگوید:
((ابو بصير نقل کرده که امام صادق (ع) فرمودند: خداوند جليلتر و بزرگوارتر و عظيمتر از آن است، که زمين خود را بدون امام عادل رها کند.
عرض کردم: فدايتان شوم، مرا از چيزی باخبر کنيد که آسوده خاطر شوم.
فرمودند: ای ابو محمد، مادامی که حکومت به دست بنی فلان باشد، برای امت محمد هيچ فرج و گشايشی نيست، تا اين که حکومت آنان پايان يابد.
پس هنگامی که پايان يافت، خداوند مردی از ما اهلبيت را به امت محمد (ص) میفرستد که به تقوا سير میدهد و به هدايت عمل میکند و در حکمش، رشوه راه ندارد. به خدا سوگند، که من او را با نام خودش و نام پدرش میشناسم.
سپس به شدت و در طی زمان کوتاهی به سوی ما میآيد، دارای خال و دو علامت در بدنش است. قائم عادل و حافظ آن چه که به او سپرده شده است، زمين را پر از عدل و قسط میکند همانگونه که پر از ظلم و ستم گشته بود (1) .
فرمایش حضرت ع(پس هنگامی که پايان يافت، خداوند مردی از ما اهلبيت را به امت محمد (ص) میفرستد که به تقوا سير میدهد و به هدايت عمل میکند و در حکمش، رشوه راه ندارد. به خدا سوگند، که من او را با نام خودش و نام پدرش میشناسم)، اين امر نيز بر وجود مردی از اهلبيت قبل از قيام امام مهدی (ع) دلالت میکند که نسلش از اهل بيت (ع) است يعنی از اهل بيت امام مهدی (ع) . . . . )) (2)
🖋 در پاسخ میگوییم:
اولا: در عبارات فوق، ناظم العقیلی به حدیثی استناد کرده و سپس میگوید: (اين امر نيز بر وجود مردی از اهلبيت قبل از قيام امام مهدی ع دلالت میکند) 👈 اما در عبارات فوق سخنی از قبلیت وجود ندارد!!! بلکه سخن از شخصیتی است که به تقوی سیر میدهد و رشوه نمیگیرد و در نهایت زمین را پر از عدل و داد میکند.
✅ سابقا بیان شد ـ در پاورقی نکته دوم ـ آن شخصیتی که زمین را پر از عدل و داد میکند، وجود مقدس امام دوازدهم (ع) میباشد. بنابراین حدیث مورد استناد ناظم العقیلی مربوط به امام زمان (ع) است، نه فردی دیگر.
ثانیا: پیروان فرقه مدعی یمانی در ترجمه حدیث مورد استناد ناظم العقیلی، خیانتی نابخشودنی را مرتکب شدهاند 😡
🛎 در متن عربی حدیث مورد استناد ناظم العقیلی، سخن از دو شخصیت به میان آمده است:
1- شخصی که (به تقوا سير میدهد و به هدايت عمل میکند و در حکمش، رشوه راه ندارد).
2- شخصی که (زمين را پر از عدل و قسط میکند همانگونه که پر از ظلم و ستم گشته بود).
🔍 به اصل حدیث و ترجمه صحیح آن دقت کنید:
اللَّهُ أَجَلُّ وَ أَكْرَمُ وَ أَعْظَمُ مِنْ أَنْ يَتْرُكَ الْأَرْضَ بِلَا إِمَامٍ عَادِلٍ قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَأَخْبِرْنِي بِمَا أَسْتَرِيحُ إِلَيْهِ قَالَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ لَيْسَ يَرَى أُمَّةُ مُحَمَّدٍ فَرَجاً أَبَداً مَا دَامَ لِوُلْدِ بَنِي فُلَانٍ مُلْكٌ حَتَّى يَنْقَرِضَ مُلْكُهُمْ فَإِذَا انْقَرَضَ مُلْكُهُمْ أَتَاحَ اللَّهُ لِأُمَّةِ مُحَمَّدٍ رَجُلاً مِنَّا أَهْلَ الْبَيْتَ يُشِيرُ بِالتُّقَى وَ يَعْمَلُ بِالْهُدَى وَ لَا يَأْخُذُ فِي حُكْمِهِ الرِّشَا وَ اللَّهِ إِنِّي لَأَعْرِفُهُ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ
👈 ثُمَّ يَأْتِينَا الْغَلِيظُ الْقَصَرَةِ ذُو الْخَالِ وَ الشَّامَتَيْنِ الْقَائِمُ الْعَادِلُ الْحَافِظُ لِمَا اسْتُودِعَ يَمْلَأُهَا قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مَلَأَهَا الْفُجَّارُ جَوْراً وَ ظُلْماً.
🔅ترجمه: خداوند جليلتر و بزرگوارتر و عظيمتر از آن است که زمين را بدون امام عادل رها کند. عرض کردم: فدايتان شوم، مرا از چيزی باخبر کنيد که آسوده خاطر شوم. فرمودند: ای ابو محمد، امت محمد هرگز فرج نمیبیند زمانی که حکومت به دست فرزندان بنی فلان باشد، تا اين که حکومت آنان پايان يابد. پس هنگامی که حکومت آنها پايان يافت، خداوند مردی از ما اهلبيت را برای امت محمد (ص) مهیا میکند که به تقوا اشاره دارد و به هدايت عمل میکند و در حکمش، رشوه نمیگیرد. به خدا سوگند، که من او را با نام خودش و نام پدرش میشناسم
👈 سپس میآید ما را [ کسی که] شدیدِ نیرومند، که دارای خال و دو علامت در بدنش است. قائم عادل و حافظ آن چه که به او سپرده شده است، زمين را پر از عدل و قسط میکند همانگونه که فجار آن را از ظلم و ستم پر کردهاند.
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- اقبال الاعمال، ج3ص116 .
2- ترجمه این بخش از سخنان ناظم العقیلی، از پی دی اف کتاب (چهل حدیث در مورد مهدیین و فرزندان قائم ع) برداشته شده است.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
لذا بر اساس این ترجمه صحیح است که ناظم العقیلی میگوید: (اين امر نيز بر وجود مردی از اهلبيت قبل از قيام امام مهدی ع دلالت میکند).
🤔 اما سوال مهم این است که: چرا مبلغین فرقه مدعی یمانی، دست به تحریف ترجمه روایت زدهاند⁉️
پاسخ این سوال در ادامه ــ قسمت خامسا ــ بیان میشود ان شا الله.
ثالثا: در روایت آمده است که: (پس هنگامی که حکومت آنها ـ یعنی بنی العباس ـ پايان يافت، خداوند مردی از ما اهلبيت را برای امت محمد ص مهیا میکند که به تقوا اشاره دارد و به هدايت عمل میکند و در حکمش، رشوه نمیگیرد).
🛎احمد بصری، بنی العباس را حکومت فعلی عراق معرفی میکند (1) . 👈بر این اساس، او نمیتواند مصداق آن مردی باشد که به تقوا اشاره دارد و . . . زیرا هنوز حکومت فعلی عراق پایان نیافته است.
رابعا: آن مردی که قرار است بعد از پایان حکومت بنی العباس بیاید، از اهل بیت (ع) بوده و جزو سادات محسوب میشود. بر این اساس، باز هم احمد بصری نمیتواند مصداق حدیث فوق باشد زیرا هیچ دلیلی بر سیادت او وجود ندارد.
عجیب این که ناظم العقیلی میگوید: (نسلش از اهل بيت (ع) است يعنی از اهل بيت امام مهدی ع)!!! اما در روایت هیچ قرینهای وجود ندارد که آن مرد، از اهل بیت امام زمان (ع) است.
خامسا: ناظم العقیلی با تمسک به این حدیث، ناخواسته تیشه به ریشه فرقه خویش میزند 👈 زیرا فرقه مدعی یمانی بر این باور است که زمین توسط احمد بصری پر از عدل و داد میشود‼️ (2)
✅ اما با توجه به ترجمه صحیح، آن شخص دوم ـ که مراد امام زمان (ع) است ـ زمین را پر از عدل و داد میکند.
🛎 پیروان فارسی زبان این فرقه متوجه گاف ناظم العقیلی شده و با تحریف در ترجمه روایت، سعی در پوشاندن این گاف کردهاند.
😈 آری با فرقهای کاملا شیاد و حرفهای روبرو هستیم که به سادگی دست به تحریف روایات میزنند.
سادسا: ناظم العقیلی روایت را از کتاب (اقبال الاعمال) سید بن طاووس نقل نموده و مرحوم سید تصریح دارد که این روایت را از کتاب (الملاحم) بطائنی نقل میکند . (3)
⛔️ لازم به ذکر است که هیچ یک از محدثین شیعه، این روایت را در کتب خویش ذکر نکردهاند.
🛎 حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی یکی از سران واقفیه و دشمنان امام رضا (ع) بوده و در مورد او گفتهاند: کذاب و ملعون است (4)، غالی است (5)، روایتش ترک میشود (6).
🔹نکته هشتم:
ناظم العقیلی در ادامه میگوید:
((روايت بعدی اين معنا را تأييد میکند، آنجا که تصريح دارد (پسر صاحب وصيتها) قبل از قيام امام مهدی (ع) موجود است ...)).
در عبارات فوق، ناظم العقیلی به حدیث سی و سوم کتاب خود اشاره میکند. به روایت زیر دقت کنید:
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع) قَالَ: كَأَنِّي بِرَايَاتٍ مِنْ مِصْرَ مُقْبِلَاتٍ خُضْرٍ مُصَبَّغَاتٍ حَتَّى تَأْتِيَ الشَّامَاتِ 👈 فَتُهْدَى إِلَى ابْنِ صَاحِبِ الْوَصِيَّات.
🔅ترجمه: امام رضا (ع) فرمودند: گویا میبینم پرچمهایی سبز رنگ از مصر میآیند تا این که به شامات میرسند 👈 پس داده میشود آن پرچمها به فرزند صاحب وصیتها.
📕 الارشاد، ج2ص376 .
وی قصد دارد تا از این روایت، وجود فرزند امام زمان (ع) را قبل از قیام حضرتش نتیجه بگیرد.
🖋 در پاسخ میگوییم:
اولا: در روایت مورد استناد، معلوم نیست که مراد از (صَاحِب الْوَصِيَّات) چه کسی است اما با این حال ناظم العقیلی، امام زمان (ع) را به عنوان صاحب وصیتها معرفی کرده و مدعی است که پرچمها به فرزند حضرت داده میشود.
ثانیا: ممکن است مراد از صاحب وصیتها، پیامبر اکرم (ص) باشد 👈 زیرا در روایتی آمده است که حضرت ابوطالب (ع)، وصیتها را به پیامبر (ص) تحویل داد. (7)
📣 توضیحات بیشتر پیرامون حدیث (ابْن صَاحِب الْوَصِيَّات)، در نقد حدیث سی و سوم خواهد آمد ان شاالله.
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- در محضر عبد صالح، ج1ص38 و الجواب المنیر، ج3سوال287 .
2- عقائد الاسلام، ص83 .
3- اقبال الاعمال، ج3ص116 .
4- رجال کشی، ص552 .
5- رجال کشی، ص443 .
6- رجال ابن داوود، ص441 .
7- الکافی، ج1ص445 . ناظم العقیلی در ضمن حدیث سی و سوم، به ماجرای حضرت ابوطالب (ع) و تحویل وصیتها اشاره میکند.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔹نکته نهم:
ناظم العقیلی در ادامه میگوید:
((حذلم بن بشير گويد: به امام سجاد (ع) عرض کردم: خروج مهدی را برای من وصف کنيد و دلايل و نشانههايش را به من معرفی کنيد.
حضرتش فرمودند: (قبل از خروج مهدی، مردی خروج میکند که به او عوف سلمی گويند. او از جزيره خروج میکند اما محل زندگیاش تکريت است و در مسجد دمشق کشته میشود. سپس شعيب بن صالح از سمرقند خروج میکند، و بعد از او، سفيانی ملعون از سرزمين خشک خروج میکند؛ و او فرزند عتبه بن ابيسفيان است 👈 پس هنگامی که سفيانی ظهور کرد، مهدی مخفی میشود سپس بعد از آن خارج میگردد). (1)
روايت آشکار میکند که مهدی (ع) قبل از خروج سفيانی از سرزمين خشک، موجود و ظاهر است. در حالی که در روايات متواتر ذکر شده که سفيانی از نشانههای قيام امام مهدی (ع) است که چندين ماه قبل از خروج حضرت (ع) خروج میکند. پس اين مهدی که قبل از سفيانی ظاهر و آشکار است کيست؟ فکر نمیکنم بعد از اين که دانستيم افرادی از ذريهی امام مهدی (ع) و اهل بيت ايشان (ع) زمینهساز ظهور آن حضرت خواهند بود که با صفت (مهدی) وصف میشوند، يافتن اين پاسخ سخت و دشوار باشد!))
🖋 در پاسخ میگوییم:
اولا: فراز آخرین حدیث مورد استناد ناظم العقیلی به صورت زیر است:
فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُ اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِكَ.
اما مرحوم راوندی، فراز آخرین را به گونهای دیگر نقل میکند:
فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُ أَخَذَ فِي الْمَهْدِيِّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِكَ.
📕 الخرائج، ج3ص1155 و منتخب الانوار المضیئه، ص31 .
(أَخَذَ فِي کذا) به معنای آغاز کردن است (2). بنابراین ترجمه عبارت فوق چنین میشود:
🔅 زمانی که سفیانی ظاهر گردد از مهدی آغاز میکند [و او را جستجو میکند]، سپس بعد از آن خارج میشود.
🛎 بر این اساس، استناد ناظم العقیلی به عبارت (اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ) صحیح نمیباشد 👈 زیرا در وجود عبارت فوق، تردیدی جدی وجود دارد.
در ضمن نکته سوم نیز بیان شد که ناظم العقیلی هم استناد به فرازهای مشکوک را صحیح نمیداند.
✅ البته به نظر میرسد که نقل (أَخَذَ فِي الْمَهْدِيِّ) صحیح باشد زیرا اگر نسخه نویسی، عبارت (اخذ فی) را نزدیک به هم بنویسد، ممکن است نسخه نویس بعدی اشتباهاً ــ به علت خستگی ــ آن را (اختفى) بخواند.
اما احتمال این که نسخه نویسی، عبارت (اختفى) را به صورت (اخذ فی) بخواند، بسیار بعید است.
🔻به تصاویر پست بعدی/اینجا دقت کنید.
ثانیا: این روایت در مورد امام زمان (ع) میباشد زیرا:
الف: راوی به امام سجاد (ع) میگوید: (خروج مهدی را برای من وصف کنيد و دلايل و نشانههايش را به من معرفی کنيد).
آنچه از ظهور کلام راوی فهمیده میشود این است که او از نشانههای امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) سوال میپرسد، نه مهدی اول یا مهدیین.
✅ خصوصا این که فرقه مدعی یمانی بر این باور است که امر مهدیین سری از اسرار الهی است و کسی از آن باخبر نبوده، لذا قطعا سوال راوی در مورد امام دوازدهم میباشد.
ب: وقتی راوی از علامتهای خروج حضرت مهدی (ع) سوال میکند، حضرتش در پاسخ 👈 سخن از شعیب بن صالح و سفیانی به میان میآورند که با توجه به روایات دیگر، این دو از علائم مربوط به امام زمان (ع) میباشند. به روایت زیر دقت کنید:
عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) أَنَّهُ قَالَ: قَبْلَ هَذَا الْأَمْرِ السُّفْيَانِيُّ وَ الْيَمَانِيُّ وَ الْمَرْوَانِيُّ وَ شُعَيْبُ بْنُ صَالِحٍ ... (3).
🔅ترجمه: امام رضا (ع) فرمودند: قبل از این امر، سفیانی و یمانی و مروانی و شعیب بن صالح است.
✅ در هیچ یک از روایات، این علامتها به عنوان علائم مهدی اول یا یمانی ذکر نشده است، بنابراین مراد از (مهدی) در روایت امام سجاد (ع)، امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) میباشند.
حال که با توجه به قراین بالا ـ الف و ب ـ مشخص گردید مراد از (مهدی) در حدیث امام سجاد (ع)، امام دوازدهم میباشد، در صورت پذیرش نقل مرحوم شیخ طوسی (اخْتَفَى)، ترجمه روایت اینگونه میشود:
🔅 فإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُ اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِكَ / پس زمانی که سفیانی ظاهر گردد، مهدی مخفی است سپس بعد آن خارج میشود.
ترجمه فوق، دیگر تعارضی با اعتقاد به تقدم سفیانی بر قیام امام زمان (ع) نداشته و اشکال ناظم العقیلی نقش بر آب میشود. به استدلال وی مجددا دقت کنید:
((روايت آشکار میکند که مهدی (ع) قبل از خروج سفيانی از سرزمين خشک، موجود و ظاهر است. در حالی که در روايات متواتر ذکر شده که سفيانی از نشانههای قيام امام مهدی (ع) است که چندين ماه قبل از خروج حضرت (ع) خروج میکند)).
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- الغیبة، شیخ طوسی، ص444 .
2- لسان العرب، ج3ص475 و تاج العروس، ج5ص348 .
3- الغیبة نعمانی، ص253 .
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
ثالثا: همانطور که در بالا مشاهده نمودید، استدلال ناظم العقیلی مبتنی بر باور تقدم سفیانی نسبت به امام زمان (ع) است لذا اگر این تقدم نفی شود، باز هم استدلال وی نقش بر آب میشود.
🖋 توضیح مطلب:
برخی بر این باورند که ظهور سفیانی، قبل از امام زمان (ع) نبوده بلکه وقتی سفیانی ظهور نمود، میفهمیم که امام زمان (ع) هستند و ظهور کردهاند.
این عده برای باور و دیدگاه خود به ادلهای استناد میکنند که در زیر به آنها اشاره میشود.
🔻کلمه (خروج)، الزاما بر قیام کردن و جنگیدن دلالت ندارد. در کتاب لغت مفردات راغب اصفهانی آمده است:
خَرَجَ خُرُوجاً: برز من مقرّه أو حاله، سواء كان مقرّه دارا، أو بلدا، أو ثوبا، و سواء كان حاله حالة في نفسه، أو في أسبابه الخارجة....
🔅 ترجمه: ظاهر شد [و بیرون شد] از مقرّ و جايگاهش يا از حالش، چه آن كه مقرّش خانهاى باشد يا شهرى يا لباسى، و چه آن که حالش، حالت نفسانى باشد و چه در اسباب خارجش باشد.
📕مفردات راغب، ماده (خرج)، ص278 .
➖بر این اساس، گاهی مراد از خروج امام زمان (ع)، ظهور حضرتش میباشد 👈 زیرا در حقیقت حضرتش از غیبت و مخفیگاه خود بیرون آمده است.
➖و گاهی نیز مراد از خروج حضرت، قیام ایشان میباشد 👈 زیرا در حقیقت حضرتش به حالت جنگ درآمده است.
✅ بنابراین کلمه (خروج)، معنای عامی داشته و هم بر ظهور حضرت اطلاق میشود و هم بر قیام ایشان، لذا برای فهم صحیح احادیث باید به دنبال قرائنی بگردیم تا بفهمیم کدام یک از معانی خروج، مراد حدیث میباشد.
🔻امام زمان (ع) در ابتدا ظهور نموده و پس از مدتی قیام کرده و وارد مرحله جنگ میشوند.
لازم به ذکر است که برخی علائم، مربوط به ظهور میباشد 👈 یعنی با دیدن آنها میفهمیم که ظهور سابقا محقق شده و حضرت حاضر هستند، نه این که حضرت مدتی پس از آن علائم خواهند آمد.
ضمنا با توجه به محقق شدن ظهور قبل از قیام، میتوان از علائم ظهور با عنوان علائم قبل از قیام نیز یاد کرد.
➖به روایت زیر دقت کنید:
عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) يَقُولُ خَمْسُ عَلَامَاتٍ قَبْلَ قِيَامِ الْقَائِمِ الصَّيْحَةُ وَ السُّفْيَانِيُّ وَ الْخَسْفُ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْيَمَانِي....
🔅ترجمه: عمر بن حنظله گوید که شنیدم امام صادق (ع) فرمودند: پنج علامت قبل از قیام قائم است. صیحه و سفیانی و فرو رفتن [در سرزمین بیداء] و قتل نفس زکیه و یمانی.
📕الکافی، ج8ص310 .
✅ مسلم و قطعی است که خسف در سرزمین بیداء و قتل نفس زکیه در زمان ظهور امام زمان (ع) و قبل از قیام اتفاق میافتد، یعنی وقتی این دو علامت اتفاق بیفتد، حضرتش ظاهر بوده و حاضر هستند.
با توجه به روایات، خسف و فرو رفتن در سرزمین بیداء برای لشکر سفیانی زمانی اتفاق میافتد که بخشی از لشکر سفیانی در تعقیب حضرت هستند (1) و نفس زکیه هم، فرستاده حضرت به سوی مردم مکه میباشد (2) . بنابراین، دو علامت فوق قطعا از علائم ظهور هستند.
➖به روایت زیر دقت کنید:
عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) أَنَّهُ قَالَ: لِلْقَائِمِ خَمْسُ عَلَامَاتٍ ظُهُورُ السُّفْيَانِيِّ وَ الْيَمَانِيِّ وَ الصَّيْحَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ الْخَسْفُ بِالْبَيْدَاءِ.
🔅ترجمه: امام صادق (ع) فرمودند: برای قائم پنج علامت است. ظهور سفیانی و یمانی و صیحه از آسمان و قتل نفس زکیه و فرو رفتن در سرزمین بیداء.
📕الغیبة نعمانی، ص252 .
🛎 به لحن روایت دقت کنید! (برای قائم پنج علامت است) 👈 یعنی اینها علامتهای قائم هستند، نه علامتهای قبل قائم.
✅ پس همانطور که قتل نفس زکیه و خسف در بیداء جزو علامتهای قائم بوده و با دیدن این دو علامت میفهمیم که حضرت سابقا ظهور کرده و حاضر هستند، همانطور هم سفیانی از علائم قائم است و با دیدن سفیانی، میفهمیم که حضرت سابقا ظهور کرده و حاضر هستند.
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- در حدیث (ما اشکل) که مورد قبول فرقه مدعی یمانی است، به ماجرای خسف در بیداء اشاره شده است. تفسير عياشي، ج1ص64 .
2- بحارالانوار، ج52ص307 .
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔻در ضمن روایتی دیگر، امام باقر (ع) فرمودند:
إِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ خُرُوجِهِ خُرُوجَ السُّفْيَانِيِّ مِنَ الشَّامِ وَ خُرُوجَ الْيَمَانِيِّ مِنَ الْيَمَنِ وَ صَيْحَةً مِنَ السَّمَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ مُنَادٍ يُنَادِي مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِهِ وَ اسْمِ أَبِيهِ.
🔅ترجمه: همانا از علامتهای خروج او، خروج سفیانی از شام و خروج یمانی از یمن و صیحهای از آسمان در ماه رمضان و ندا دهندهای که ندا میدهد از آسمان به اسم او و اسم پدرش.
📕کمال الدین، ج1ص328 .
✅خروج در این روایت به معنای ظهور میباشد و تصریح شده که علائم فوق از علائم خروج هستند، نه علائم قبل از خروج 👈 یعنی با دیدن این علائم میفهمیم که امام زمان (ع) ظهور کرده و حاضر هستند.
⛔️ اگر کسی ادعا کند که: (خروج در این روایت به معنای قیام است، نه ظهور)،
🖋 در پاسخ گوییم: در روایت قبل و روایات دیگر، این علائم به عنوان علائم قبل از قیام ذکر شدهاند، نه علائم قیام. بنابراین خروج در روایت فوق نمیتواند به معنای قیام باشد.
🔻به روایتی دیگر از امام صادق (ع) دقت کنید:
... إِنَّ قُدَّامَ هَذَا الْأَمْرِ خَمْسَ عَلَامَاتٍ أُولَاهُنَّ النِّدَاءُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ خُرُوجُ السُّفْيَانِيِّ وَ خُرُوجُ الْخُرَاسَانِيِّ وَ قَتْلُ النَّفْسِ الزَّكِيَّةِ وَ خَسْفٌ بِالْبَيْدَاء ....
🔅ترجمه: همانا پیش روی این امر، پنج علامت است. اولین آنها ندا در ماه رمضان و خروج سفیانی و خروج خراسانی و قتل نفس زکیه و فرو رفتن در سرزمین بیداء.
📕الغیبة نعمانی، ص290 .
حال سوال اینجاست که مراد از عبارت (هَذَا الْأَمْرِ / این امر) چیست؟ امر ظهور یا امر قیام؟
🖋 و اما پاسخ: قطعا مراد امر ظهور نیست 👈 زیرا همانطور که بیان گشت، قتل نفس زکیه و فرو رفتن در زمین بیداء از علائم زمان ظهور است، نه از علائم قبل از ظهور. بنابراین مراد از (هَذَا الْأَمْرِ / این امر)، امر قیام میباشد که قبل از آن، علائم فوق محقق میشود.
🔹خلاصه این که:
با توجه به آنچه در بالا گفته شد ـ که با دیدن علائم ظهور، میفهمیم امام زمان (ع) ظهور کرده و حاضر هستند ـ حدیث امام سجاد (ع) با همان ترجمه مورد علاقه فرقه مدعی یمانی، تعارضی با احادیث علائم ظهور نداشته و اشکال ناظم العقیلی که مبتنی بر تقدم علائم ظهور بود، نقش بر آب میشود. مجددا به ترجمه آنان دقت کنید:
فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُ اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعْدَ ذَلِكَ/ پس زمانی که سفیانی ظهور کرد، مهدی مخفی میشود سپس بعد آن خارج میگردد.
🛎 لازم به ذکر است که حدیث فوق نیز میتواند به عنوان یکی از ادله این دیدگاه تلقی گردد.
رابعا: مبلغین فرقه مدعی یمانی با طرح اشکالی دیگر، سعی بر این دارند که حدیث امام سجاد (ع) را (فَإِذَا ظَهَرَ السُّفْيَانِيُ اخْتَفَى الْمَهْدِيُّ ثُمَّ يَخْرُجُ بَعدَ ذَلِكَ) بی ارتباط با امام زمان (ع) دانسته و مصداق آن را مهدی اول و یمانی معرفی کنند.
⛔️ اشکال آنان از این قرار است:
((اگر اين مهدی که در روايت ذکر شده را امام محمد بن الحسن (ع) حساب کنيم . . . مخالف روايات اهل بيت میشود چون [او] فقط دو غيبت دارد . . . و با اين حساب سه غيبت میشود، پس اين مهدی که در اين روايت ذکر شده، همان شخصی است که زمينه ساز ظهور مقدس میباشد)).
🖋 در پاسخ میگوییم:
اگر این مخفی شدنِ تاکتیکی و چند روزه، یک غیبت به غیبتها اضافه میکند پس احمد بصری هم نمیتواند مصداق روایت امام سجاد (ع) محسوب شود 👈 زیرا طبق اعتقاد فرقه مدعی یمانی، مهدی اول و یمانی یک غیبت دارد (1) که آن هم مربوط به غیبت احمد بصری در فاصله زمانی سال 2007م تا 2012م است. حال اگر قرار باشد احمد بصری با ظهور سفیانی مجددا مخفی شود، یک غیبت او تبدیل به دو غیبت میشود.
✅ اما حقیقت این است که مخفی شدنِ تاکتیکی و چند روزه، غیبت محسوب نمیشود لذا اشکال پیروان فرقه مدعی یمانی بسیار کودکانه بوده و بر علیه خودشان نیز تمام میشود.
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- الوصیة والوصی، ص131 و اخبار الطاهرین فی المهدی والمهدیین، ص91 و البینات علی احقیة الوصی، ص50 و ....
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🔹 نکته دهم:
ناظم العقیلی در ادامه میگوید:
((ابوسعيد خدری گويد که رسول الله (ص) فرمودند: (قائم از ما است، و منصور از ما است، و سفاح از ما است، و مهدی از ما است. اما قائم، در حالی به خلافت میرسد، که به اندازهی کاسهای خون نريخته است. اما منصور، پرچمی به او نمیرسد؛ اما سفاح، مال را نابود میکند و خون میريزد، اما مهدی، زمين را از عدل پر میکند، همان سان که از ظلم پر شده بود). (1)
آن چه در اين حديث حائز اهميت است، اين است که بر دو شخص دلالت میکند: (قائم) و (مهدی) که هر کدام، غير از ديگری است؛ و هر کدام دارای نقشی هستند که با هم متفاوت است. قائم که خلافت بدون خونريزی به دستش میرسد، در ظاهر به حجت بن الحسن (ع) اطلاق میشود، اما مهدی در اين روايت، بر مهدی اول از ذريهی امام مهدی (ع) دلالت میکند . . . .))
🖋 و اما پاسخ:
اولا: این روایت در منابع حدیثی شیعه وجود ندارد. ناظم العقیلی روایت فوق را از کتاب (کنزالعمال) و (تاریخ مدینة دمشق) نقل میکند که هر دو از منابع اهل سنت است!!! و قابلیت استناد برای شیعیان را ندارد.
ثانیا: این حدیث از منظر علمای اهل سنت هم قابل قبول نمیباشد.
➖شمس الدین ذهبی پس از اشاره به حدیث فوق میگوید:
و هُوَ خَبَرٌ مُنکَرٌ جِدّاً
و آن خبری انکار شده است جدا
📕میزان الاعتدال، ج3ص498 .
➖و نيز ابن حجر عسقلانی چنین میگوید:
(واما القائم فتأتيه الخلافة لا يهراق فيها محجمة دم) و هُوَ مُنکَرٌ جِدّاً .
(و اما قائم، پس خلافت به سوی او میآید در حالی که کاسه خونی در آن ریخته نمیشود)، و آن [خبری] انکار شده است جدا.
📕تهذیب التهذیب، ج9ص79 .
✅ لازم به ذکر است که محدثین اهل سنت، عبارات مشابه دیگری در این زمینه نقل کردهاند 👈 اما هیچ سخنی از قائم در آنها به میان نیامده است. به نمونه زیر دقت کنید:
عن ابن عبّاس قال: منّا ثلاثة، منّا المنصور، و منّا السفّاح، و منّا المهديّ.
📕تاریخ بغداد، ج3ص10 .
🛎 برای دیدن روایات مشابه دیگر از کتب اهل سنت، به کتاب (معجم احادیث الامام المهدی، ج1ص206) مرحوم آقای کورانی مراجعه فرمایید.
ثالثا: متاسفانه باز هم مبلغین فرقه برای رسیدن به اغراض شوم خود، معنای حدیث را عوض کرده و ترجمهای اشتباه از آن ارائه میدهند. در عبارت زیر دقت کنید:
فأما القائم فتأتيه الخلافة لم يهراق فيها محجمة من دم
🔅ترجمه اشتباه فرقه: اما قائم، در حالی به خلافت میرسد، که به اندازهی کاسهای خون نريخته است.
✅ و اما ترجمه صحیح عبارت: و اما قائم، پس خلافت به سوی او میآید در حالی که کاسه خونی در آن ریخته نمیشود.
🛎 با توجه به ترجمه غلط، فهمیده میشود که قائم خون نمیریزد 👈 اما از ترجمه صحیح فهمیده میشود که اصلا خونی ریخته نمیشود، چه توسط قائم و چه غیر قائم.
🤔 ممکن است با خود بگویید: این ترجمه اشتباه برای رسیدن به چه هدفی بوده است!؟
🖋 در پاسخ میگوییم:
فرقه مدعی یمانی بر این باور است که زمین توسط جنگهای یمانی ـ مهدی اول ـ پر از عدل و داد شده و در نهایت، حکومت همانند عروسی که به سمت شوهر میرود، به امام دوازدهم داده میشود در حالی که ایشان در منزل نشسته و هیچ خونی نریخته است. به مدرک پیش رو از کتاب (ادله جامع) دقت کنید:
ـــــــــــــــــــــــ
🖋پی نوشت:
1- کنزالعمال، ج14ص270 و تاریخ مدینة دمشق، ج32ص302 .
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.
https://t.me/PayehayePooshaly
ـ📄👆👆👆
🛎 اما باور فوق در تعارض با ترجمه صحیح روایت میباشد 👈زیرا با توجه به ترجمه صحیح، حکومت بدون خون ریزی به امام زمان (ع) منتقل میشود اما باور فرقه بر این بود که پس از جنگهای یمانی، حکومت به حضرتش منتقل میگردد.
🔅به ترجمه صحیح عبارت مجددا دقت کنید:
فأما القائم فتأتيه الخلافة لم يهراق فيها محجمة من دم
ترجمه: و اما قائم، پس خلافت به سوی او میآید در حالی که کاسه خونی در آن ریخته نمیشود.
✅ لذا برای رفع تعارض، در ترجمه روایت دست برده و آن را تحریف کردهاند!!!
💥 لازم به ذکر است که حدیث موجود در تصویر قبل ــ ان الامامة تزف ... ــ جعلی بوده و در منابع ذکر شده در پاورقی تصویر وجود ندارد!!! بلکه در هیچ یک از کتب شیعه وجود ندارد.
🛎 بهوش باشید‼️با فرقهای کاملا شیاد و حرفهای روبرو هستیم.
رابعا: روایت مورد استناد ناظم العقیلی (لم يهراق فيها محجمة من دم/ کاسه خونی در آن ریخته نمیشود) با احادیثی که حکایت از جنگها و خون ریزیهای زمان ظهور دارد در تعارض بوده لذا قابل پذیرش نمیباشد. به روایات زیر دقت کنید:
➖ بشیر نبال به امام باقر (ع) میگوید:
... إِنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّ الْمَهْدِيَّ لَوْ قَامَ لَاسْتَقَامَتْ لَهُ الْأُمُورُ عَفْواً وَ لَا يُهرِيقُ مِحْجَمَةَ دَمٍ فَقَالَ كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَوِ اسْتَقَامَتْ لِأَحَدٍ عَفْواً لَاسْتَقَامَتْ لِرَسُولِ اللَّهِ ص حِينَ أُدْمِيَتْ رَبَاعِيَتُهُ وَ شُجَّ فِي وَجْهِهِ 👈 كَلَّا وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ حَتَّى نَمْسَحَ نَحْنُ وَ أَنْتُمُ الْعَرَقَ وَ الْعَلَقَ ثُمَّ مَسَحَ جَبْهَتَهُ.
🔅ترجمه: آنها ـ فرقه مرجئه ـ میگويند كه مهدى اگر قيام كند كارها براى او برقرار مىشود بدون مشقت و به اندازه کاسهای خون نمىريزد، حضرتش فرمودند: هرگز چنين نيست، سوگند به آنكه جانم در دست اوست اگر كارها براى كسى بدون مشقت برقرار مىشد، مسلّما براى رسول خدا9 آنگاه كه دندانهاى آن حضرت شكست و صورتش مجروح شد درست مىشد. 👈 سوگند به آنكه جانم در دست اوست هرگز چنين نیست تا آنكه ما و شما عرق و خون بسته شده را پاك كنيم، سپس آن حضرت با دست به پيشانى خود کشید.
📕الغیبة نعمانی، ص284 .
➖ معمر بن خلاد گوید که در نزد امام رضا (ع) یادی از قائم شد، حضرتش فرمودند:
أَنْتُمُ الْيَوْمَ أَرْخَى بَالًا مِنْكُمْ يَوْمَئِذٍ قَالُوا وَ كَيْفَ قَالَ 👈 لَوْ قَدْ خَرَجَ قَائِمُنَا (ع) لَمْ يَكُنْ إِلَّا الْعَلَقُ وَ الْعَرَقُ وَ النَّوْمُ عَلَى السُّرُوج....
🔅ترجمه: شما امروز راحتتر از آن روز هستيد، گفتند: چگونه؟ حضرتش فرمودند: 👈 اگر قائم ما خروج كند نمیباشد جز خون بسته شده و عرق و روی زین اسبها خوابیدن [اشاره به شدت جنگها میباشد].
📕الغیبة نعمانی، ص285 .
➖ در انتهای روایت مورد علاقه فرقه مدعی یمانی ـ حدیث (ما اشکل) ـ با چنین عباراتی مواجه میشویم:
وَ يَقْتُلُ يَوْمَئِذٍ السُّفْيَانِيَّ وَ مَنْ مَعَهُمْ حَتَّى لَا يُدْرَكَ مِنْهُمْ مُخْبِرٌ... حَتَّى يَمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً ً وَ عُدْوَاناً ...
🔅ترجمه: سفیانی و همراهانش را [قائم] در آن روز میکشد تا این که خبر آورندهای از آنان باقی نمیماند . . . تا این که زمین از قسط و عدل پر میشود همانگونه که از ظلم و جور و دشمنی پر شده است.
📕تفسیر عیاشی، ج1ص66 .
📚در این زمینه، روایات فراوانی وجود دارد که بخشی از آنها را علامه مجلسی در بحارالانوار، جلد 52 صفحه 309 – 392 جمع آوری کرده است.
خامسا: ناظم العقیلی ادعا مینماید فراز آخرین حدیث (اما مهدی، زمين را از عدل پر میکند، همان سان که از ظلم پر شده بود) مربوط به مهدی اول است 👈 اما در ضمن پاورقی نکته دوم روایات فراوانی ذکر شد و بیان گشت که این کار، توسط امام دوازدهم حضرت مهدی (ع) صورت میپذیرد.
✅بنابراین مراد از مهدی در این روایت، قطب عالم امکان امام زمان (ع) میباشد.
(صفحه بعد)📄👇👇👇
.