📗 درآمدی بر فلسفه ذهن ۹
📌 مکتب دوگانه انگاری (۵)
00:00 دیدگاه نهایی ما در رابطه نفس و بدن
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖 قسمت قبل | نقد و بررسی مکاتب اخلاقی ٣١
🧩 نظریه اخلاقی اسلام (واقعگرایی) ١
1⃣ شرایط یک نظام اخلاقی معقول و مقبول
🔻 انتزاعی بودن مفاهیم اخلاقی: موضوع قضیه اخلاقی مثل عدالتورزی، ستمگری، از دسته عناوین انتزاعی است كه بر افعال اختیاری انسان صدق میكند؛ بنابراین، فعل اختیاری از آن جهت كه دارای یك ماهیت خاصی است، موضوع قضیه اخلاقی قرار نمیگیرد. همچنین مفاهیمی كه در ناحیه محمول قضایای اخلاقی واقع میشوند، از قبیل مفهوم باید، نباید، خوب، بد و امثال آن، در واقع از ضرورت بالقیاس حكایت میكنند. و از نوع مفاهیم فلسفی هستند؛ یعنی ذهن ما با تلاش خود، روی عناوین اولیه از تأثیر مثبت یا منفیای كه موضوع قضیه در وصول به اهداف اخلاقی دارد آنها را انتزاع میكند.
🔻 اخباری بودن جملات اخلاقی: احکام اخلاقی به عنوان جملات خبری، حقیقتی را از واقعیتهای نفسالامری بیان میکنند و قابلیت صدق و کذب دارند. به تعبیر دیگر، حقیقت احكام و جملات اخلاقی، از نظر حكایتگری و كاشفیت از واقع، هیچ تفاوتی با احكام و جملات تجربی و ریاضی ندارد.
🔻 بدیهی اولی نبودن قضایای اخلاقی: احکام اخلاقی همواره نیاز به کبرای کلی برای اثبات دارند و نمیتوان آنها را به صورت بدیهی و بدون استدلال پذیرفت.
🔻 جایگاه عقل، تجربه و وحی در حكم اخلاقی: تطبیق کبرای کلی بر مصادیق ممکن است به کمک عقل، تجربه یا وحی باشد. در مواردی که عقل به تنهایی قادر به تشخیص نیست، وحی و هدایتهای الهی ضروری است.
🔻 كمال حقیقی به عنوان مصداق نتیجه مطلوب در حكم اخلاقی: مصداق نتیجه مطلوبی كه در كبرای عقلی منظور شده، در واقع كمال حقیقی انسان خواهد بود كه اگر آن را بشناسیم خواهیم دانست كه ملازم با سعادت انسان هم هست. یعنی سعادت حقیقی انسان از كمال حقیقیاش منفك نیست.
🔻 معیار ارزشگذاری افعال اخلاقی: ارزش افعال بر اساس تأثیر آنها در کمال و سعادت انسان تعیین میشود. افعالی که تأثیر مثبت دارند، ارزش مثبت و افعالی که تأثیر منفی دارند، ارزش منفی خواهند داشت.
🔻 نقش اختیار و آگاهی: ارزش اخلاقی در سایه انتخاب آزادانه و آگاهانه حاصل میشود بر این اساس اگر كاری از روی غفلت و بدون توجه به تأثیر آن در كمال مطلوب انجام بگیرد، ارزشی نخواهد داشت.
🔻 اختلاف مرتبه در ارزشهای اخلاقی: ارزشهای اخلاقی از نظر تأثیر بر کمال انسان متفاوتند و برخی افعال سریعتر و مؤثرتر به کمال میرسند.
🔻 منشأ و راه حل اختلافات اخلاقی: اختلافات اخلاقی ناشی از عدم شناخت درست کمال مطلوب و نقص در جهانبینی است. برای رفع این اختلافات، نیاز به هدایتهای وحیانی وجود دارد.
🔻 رابطه اخلاق و جهانبینی: اخلاق مسألهای جدا و بریده از جهانبینی نیست؛ شناختن كمال مطلوب انسان، مسألهای فلسفی است و به نوع جهانبینی افراد بستگی دارد.
📘#محمدتقی_مصباح_یزدی، نقد و بررسی مکاتب اخلاقی، ۳۲۵-۳۳۱
📚 #فلسفه_اخلاق | #تخصصی
📮 ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات