نظرات خود را در مورد درس گفتار «دروس فلسفه» با ما در میان بگذارید.
در مورد بارگذاری درس گفتار «دروس فلسفه اخلاق» نیز نظرات را مطرح کنید.
ارتباط با مدیر : @Sadegh313a
نظرات فلسفی آیت الله مصباح رحمه الله
نظرات خود را در مورد درس گفتار «دروس فلسفه» با ما در میان بگذارید. در مورد بارگذاری درس گفتار «درو
تشکر از همه عزیزانی که نظراتشان رو مطرح کردند .
تعدادی از بزرگواران درخواست بارگذاری نسخه پی دی اف کتاب دروس فلسفه بودند که باید گفت در صورت دستیابی و اجازه انتشارات خدمت همراهان تقدیم می گردد .
163-01.mp3
23.04M
⚪️دروس فلسفه اخلاق
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔰جلسه اول
تاریخ: ۱۳۶۱/۰۸/۱۳
◽️فلسفه اخلاق
▫️توضیح برخی مفاهیم
▫️اخلاق 0:55
▫️علم اخلاق 6:28
▫️فلسفه اخلاق 7:28
▫️فلسفه علم اخلاق 8:50
🔰ریشه ابهامات در فلسفه اخلاق
▫️۱.انحراف در تحلیل مفاهیم اخلاقی 19:20
▫️۲.انشایی یا اخباری بودن احکام اخلاقی 20:54
▫️۳. منشأ پیدایش حکم اخلاقی 23:10
▫️۴. قوام حکم اخلاقی به چیست؟24:07
▫️۵. در حکم اخلاقی الزام شرط است؟اگر شرط است چگونه با اختیار انسان قابل جمع است؟ 26:07
🔰مفاهیم اخلاقی
▫️موضوع قضایای اخلاقی 29:07
▫️محمول قضایای اخلاقی؛بیان اقوال 34:31
▫️آیا تصورات اخلاقی سرشتی هست؟ 49:17
▫️آیا تصدیقات اخلاقی سرشتی است ؟ 53:31
▫️فعالیت عقل در ساختن معقولات ثانیه مانع کاشفیت آن از واقعیت خارجی نمی شود 59:19
▫️نتیجه :1:00:27
لینک دانلود
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
163-02.mp3
22.08M
⚪️دروس فلسفه اخلاق
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔰جلسه دوم
تاریخ: ۱۳۶۱/۰۸/۲۰
◽️ویژگی مفاهیم اخلاقی
▫️آیا بحث از مفاهیم اخلاقی بحثی لفظی است و بی فایده؟ 2:20
▫️تاثیر بحث مفاهیم اخلاقی در معیار صدق و کذب 11:30
▫️رابطه الزام و اختیار در افعال اخلاقی 15:50
▫️نظر کانت 18:17
▫️بررسی استاد 19:20
🔰اعتباریات
▫️اعتباریات به معنی موهومات 26:39
▫️اعتباریات نفس الامریه 27:14
▫️اعتباریات به معنی مستعار مشابه امور واقعی 30:30
▫️«ضرورت» مفهوم فلسفی است 34:00
▫️تبیین مفهوم «باید» اخلاقی 37:55
▫️تفاوت باید اخلاقی و بایدی که در سایر علوم هست در چیست؟ 40:47
▫️فرق بین حکم اخلاقی و حقوقی 46:49
لینک دانلود
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
163-03.mp3
22.76M
⚪️دروس فلسفه اخلاق
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔰جلسه سوم
تاریخ: ۱۳۶۱/۰۸/۲۷
◽️حسن و قبح عقلی
▫️نظرات 3:08
▫️تبیین؛ بیان اقوال 10:45
🔰سه معنای حسن و قبح
▫️معنای اول:کمال و نقص 32:55
▫️معنای دوم:منتزع از رابطه شیء و غرض خودمان:34:01
▫️معنای سوم(محل اختلاف اشاعره و امامیه و معتزله) کار مورد ستایش و کار موجب نکوهش 35:04
▫️اشاعره چه چیزی را منکراند؟36:10
▫️نظریه برگزیده 42:18
▫️ریشه اختلاف مردم در تشخیص خوب و بد 50:37
▫️راه جلوگیری از اشتباه 52:00
▫️احکام اخلاقی ملاکات ثابتی دارند 54:40
▫️گزاره های اخلاقی برهانی یا جدلی ؟ 59:30
لینک دانلود
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
✳️ ثبت نام مقطع کارشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ویژه طلاب برای سال ۱۴۰۴-۱۴۰۳
🔵 دوره حضوری در ۱۳ رشته ویژه برادران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی، اقتصاد، حقوق، مدیریت، جامعهشناسی، روانشناسی و علوم سیاسی
🔵 دوره مجازی در ۷ رشته ویژه برادران و خواهران: علوم قرآنی، فلسفه، کلام، تاریخ، ادیان، اخلاق، علوم تربیتی
🔷 مزایا:
🔶 آشنایی طلاب با مبانی اندیشههای اسلامی در رشتههای علوم انسانی
🔶 اعطای دانشنامه رسمی کارشناسی وزارت علوم
🔶 امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در رشتههای علوم انسانی با رویکرد اسلامی
🔶 پرداخت شهریه «ویژه دوره حضوری»
✅ شرایط داوطلبان:
1️⃣ اتمام سطح یک حوزه برای برادران و اتمام سطح ۲ حوزه برای خواهران
2️⃣ اشتغال رسمی به تحصیل در حوزه
3️⃣ موفقیت در آزمون کتبی و سنجش استعداد تحصیلی
✅ محل تحصیل: برای متقاضیان دوره حضوری: شهر مقدس قم، تهران، شیراز
✅ محل برگزاری آزمون: قم، مشهد، تهران، شیراز و اهواز
✅ ثبت نام تا ۱۰ دی ۱۴۰۲
✅ آزمون کتبی: جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲
☎️ ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۱۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۲۸ – ۰۲۵۳۲۱۱۳۶۶۴
🏢 قم، بلوار امین، ابتدای بلوار جمهوری اسلامی، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، مدیریت پذیرش
🌐 جهت ثبت نام، کسب اطلاعات بیشتر و دریافت دفترچه راهنمای آزمون به سایت پذیرش مراجعه فرمایید.
🌐 http://paziresh.iki.ac.ir
#کارشناسی #ثبت_نام #ثبت_نام_کارشناسی
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📢 #اطلاع_رسانی | مجلس سومین سالگرد ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی(قدس سره)
🔸️سخنران: آیت الله اراکی(حفظه الله)
🔹️مکان: حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) ، شبستان امام خمینی(قدس سره)
🔹️زمان: پنجشنبه، ۷دی ماه ۱۴۰۲، بعد از نماز مغرب و عشا
#بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📣 #اطلاع_رسانی | استاد فکر، سومین کنگره بین المللی بزرگداشت علامه مصباح یزدی (قدس سره)
🔺️همراه با برگزاری کمیسیون های تخصصی پیرامون دیدگاه های علامه مصباح یزدی در علوم انسانی اسلامی
🔸️زمان: ۹ دی ماه ۱۴۰۲
🔸️مکان: تهران، سالن اجلاس سران
🕯 #بزرگداشت_علامه_مصباح
📱 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
🔴 خبر ویژه | روز علوم انسانی اسلامی
با حضور ریاست جمهوری محترم و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۲ دیماه، سالروز رحلت علامه مصباح یزدی(قدس سره) به عنوان روز علوم انسانی اسلامی نامگذاری شد.
#علوم_انسانی_اسلامی
📱 @mesbahyazdi_ir
نشست « جایگاه تفکر فلسفی در نظامسازی و جامعهپردازی از منظر علامه مصباح یزدی(ره)»
🎙با حضور:
1️⃣ دکتر محمد فنایی اشکوری، استاد تمام و مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
2️⃣ دکتر محمدصادق تقیزاده طبری، مدیر اندیشکده نظامسازی پژوهشکده شهید صدر(ره)
🗓 دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ ⏰ ۱۵:۳۰
📍لینک نشست:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
2.pdf
250.2K
📜"آیت الله مصباح نظریه پرداز در فلسفۀ اسلامي معاصر"
👤محمد فنایی اشکوری
📕ماهنامه معرفت شماره ۳۰۱
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
کرسی «بررسی تطبیقی نظریه معرفتشناسی تحولی پیاژه با دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره)»
👤 ارائهکننده: حجت الاسلام دکتر ابوالقاسم بشیری
👤 ناقد اول: جناب استاد عباس عارفی
👤 ناقد دوم: حجت الاسلام دکتر محمدرضا احمدی
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام دکتر سیداسماعیل علوی
دوشنبه ۱۸ دی ساعت ۱۰:۰۰
مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
163-04.mp3
20.99M
⚪️دروس فلسفه اخلاق
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔰جلسه چهارم
تاریخ: ۱۳۶۱/۰۹/۰۴
▫️مفاهیم ارزشی
▫️ارزش اخلاقی چیست ؟ 00:15
▫️قول اول : ارزش اخلاقی،مفاد باید ها و نباید ها 00:25
▫️نقد 2:08
▫️قول دوم باید و نباید های مربوط به فعل اختیاری، ارزش اخلاقی است 7:50
▫️نقد 8:18
▫️مفهوم ارزش 12:00
▫️ارزش اخلاقی 19:05
▫️ارزش یعنی مطلوبیت نزد عقل
▫️آیا در عقل گرایش و میل وجود دارد؟29:16
▫️قول چهارم 42:10
▫️ابهام های این قول 46:20
▫️سِرّ ارزشی بودن خواست های مخصوص انسان 51:45
▫️اموری که در حصول ارزش اخلاقی لازم است 54:14
لینک دانلود
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
افراط ها را بگذاریم کنار که هرچه ارسطو و افلاطون گفته اند درسته؛ نه بابا
🔴 تیزر | قسمت پنجم دلیل
🔹موضوع قسمت پنجم دلیل: فلسفه
🔹 زمان پخش: یکشنبه ۱۷ دی، حوالی ساعت ۱۸ از شبکه ۳
📱 @mesbahyazdi_ir
کرسی« پلورالیزم دینی و مدارا در جمهوری اسلامی ایران از منظر علامه مصباح یزدی(ره)»
🎤 حجتالاسلام دکتر مجتبی افشارپور
🗓 سه شنبه، ۱۴۰۲/۱۰/۱۹، ساعت ۱۸:۳۰
🖇 این جلسه به صورت مجازی و برخط برگزار میشود.
💻لینک حضور در جلسه
https://b2n.ir/f.din
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
نظرات فلسفی آیت الله مصباح رحمه الله
کرسی« پلورالیزم دینی و مدارا در جمهوری اسلامی ایران از منظر علامه مصباح یزدی(ره)» 🎤 حجتالاسلام دکت
📜خلاصه نشست « پلورالیزم دینی و مدارا در جمهوری اسلامی ایران از منظر علامه مصباح یزدی(ره)»
https://hekmateislami.com/?p=14842
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
کرسی «روششناسی آیتالله مصباح یزدی(ره) در حکمتپژوهی با تأکید بر کتاب «آموزش فلسفه»»
👤 سخنران: حجت الاسلام دکتر محمدعلی محیطی اردکان
👤 ناقد: حجت الاسلام استاد اکبر میرسپاه
👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام دکتر محمدحسن عالم چاهوکی
🗓 شنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ ⏰ ۱۵
🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه
🌐 حضور مجازی👇
🌐 iki.ac.ir/live
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
FHI_Volume 10_Issue شماره1-پیاپی 36-بهار 1402)_Pages 203-223 (1).pdf
881.7K
روششناسی آیت الله مصباح یزدی در حکمتپژوهی با تأکید بر کتاب «آموزش فلسفه»
مقاله پژوهشی
👤 نویسنده:محمد علی محیطی اردکان
«استادیار و عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
روش شناسي استاد مصباح(ره) درحکمت پژوهي باتاکيدبرکتاب آموزش فلسفه.mp3
39.07M
🔉صوت کرسی علمی ترویجی: «روش شناسي استاد مصباح(ره) درحکمت پژوهي با تاکيد بر کتاب آموزش فلسفه»
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
📜 تأخر مفاهیم خیالی و عقلی از مفاهیم حسی، زمانی یا رتبی ؟
برگرفته از
آموزش فلسفه ج۱ درس ۱۳ ص ۱۷۹
مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی ص۵۵
هم اندیشی معرفت شناسی ج۲, ص ۳۸۱,۳۸۲
علامه مصباح در آموزش فلسفه بیان می دارند که:
«تصورات خیالی: یعنی پدیدههای ذهنی ساده و خاصی که بهدنبال تصورات حسی و ارتباط با خارج حاصل میشود، ولی بقاء آنها منوط به بقاء ارتباط با خارج نیست، مانند صورت ذهنی منظرهٔ باغی که حتی بعد از بستن چشم، در ذهن ما باقی میماند و ممکن است بعد از سالها به یاد آورده شود.»
در کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی نیز بیان شده که:
«مفاهیم خیالی برگرفته از محسوسات نیز پس از ادراک حسی ساخته می شوند »
ایشان در هم اندیشی معرفت شناسی می فرمایند :
«گمان می شود مراد بنده این بوده است که ادراک(خیالی و) عقلی باید از ادراک حسی متاخر باشد؛ یعنی فاصلهای زمانی بین آنها باشد. باید گفت (این حرف) مراد بنده نبوده است .»
«درباره تأخر هم باید گفت: منظور تأخر رتبی است؛ یعنی تا ادراک حسی حاصل نشود، ادراک خیالی و عقلی حاصل نخواهد شد؛ نه اینکه فاصله زمانی ضرورت داشته باشد. ذهن انسان ممکن است در یک آن، هر سه تصویر را یک جا به دست آورد اما ادراک حسی را در یک رتبه، ادراک خیالی را در رتبهای دیگر و ادراک عقلی را در رتبه سوم به دست آورد.»
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
📜 اتصاف خارجی مفاهیم فلسفی
برگرفته از شرح جلد اول اسفار اربعه جزء دوم ص ۲۳۲
سوال
اینکه ظرف اتصاف مفاهیم فلسفی را جهان خارج می دانیم شامل هیچ مرتبه ای از ذهن هم می شود اگر شامل مرتبه ای از ذهن بشود اتصافش ذهنی می شود در این صورت فرق مفاهیم فلسفی و منطقی در چیست ؟
▫️پاسخ
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
اگر بخواهیم فرق بین مفاهیم فلسفی و منطقی را به طور دقیق تر دریابیم، باید مراتب مختلف ذهن را بار دیگر در نظر آوریم.
یکی از مراتب ذهن مرتبه «مفهوم بما هو مفهوم » است، یعنی در مرتبه ای که مفهوم را از جنبه حکایتش از خارج ملاحظه می کنیم. از این جهت بین مفاهیم هیچ تفاوتی وجود ندارد.
این که می گویند «عروض مفاهیم در ذهن است » اشاره به همین مرتبه دارد .
اما ذهن مراتب دیگری نیز دارد. مثلا گاهی همین جنبه حکایت را بار دیگر ملاحظه می کنیم و احکامی بر آن حمل می کنیم مثلا مفهوم انسان را به آن نسبت می دهیم.
ظرف اتصاف مفاهیم منطقی همین مرتبه است.
اما ذهن یک مرتبه پایین تر نیز دارد. در آنجا همه مفاهیم به صورت یک وجود عینی ملاحظه می شود. گاهی خارجی را بر این مرتبه از ذهن نیز اطلاق می کنند؛ زیرا از جهت خارجیت و وجود عینی هیچ فرقی بین موجود ذهنی و موجودات دیگر نیست .
اینکه ظرف اتصاف مفاهیم فلسفی را جهان خارج می دانیم، شامل این مرتبه از ذهن نیز می شود.
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح 🔹
@PhilosophyofAyatollahMesbah
📜مابازاء خارجی نداشتن مفاهیم فلسفی(۲)
مطلب قبلی در این زمینه را اینجا مطالعه کنید.
برگرفته از :
هم اندیشی معرفت شناسی ج۲، ص ۳۷۶,۴۰۴,۴۰۵
شرح جلد ۱ اسفار جز ۳ص ۴۱۹,۴۲۲
شرح جلد ۱ اسفار جز ۲ ص ۲۲۸
سابقا در مورد مابازاء نداشتن مفاهیم توضیح دادیم . در اینجا می فزاییم اصطلاح عینی یا خارجی نبودن مابازاء مفاهیم فلسفی از منظر استاد مصباح در خصوص صفات انضمامی به کار می رود که مختص به ماهیات است .
با این حال مفاهیم فلسفی خارجی هستند.
«مرحوم علامه طباطبائی در پاسخ به این پرسش که چه مفهومی خارجی است می فرمودند مفهومی خارجی است که بر شیئ خارجی حمل شود...در عین حال باید توجه داشت آنچه جناب علامه طباطبائی می فرمودند یکی از معانی خارجیت است. معنی دیگر این است که شیء مابازاء مشخص و ممتاز داشته باشند. مثلا سفیدی عرضی است که عارض جسم می شود .جسم که جوهر آن است در عالم خارج مابازایی برای خود دارد و بنابراین فرض عرض، وجودی جدا از جوهر دارد، سفیدی مابازایی دیگر دارد.»
در شرح اسفار تصریح می کنند آنچه که از تعبیر مابازاء خارجی بودن رایج است منظور صفات انضمامی است :
« خارجی بودن صفت اعم از انضمامی بودن آن است یعنی صفت خارجی هم ممکن است صورتی در خارج داشته باشد یا به تعبیر که امروز شایع شده مابازاء خارجی داشته باشد و هم ممکن است مابازاء خارجی نداشته باشد بلکه منشا انتزاعی در خارج داشته باشد در حالت اخیر خود صفت، صورت عینی ندارد ولی عین خارجی یعنی موصوف آن، به گونه ای است که عقل این معنا را از آن درک می کند» «صفات در یک دسته بندی کلی به دو گروه تقسیم می شوند : صفاتی که به نحوی دارای عینیت خارجی هستند هر چند به صورت انتزاعی
و صفاتی که اصلا واقعیت خارجی ندارد و شیئ خارجی متصف به آن ها نمی شود ... این صفات همان معقولات ثانیه منطقی اند.»
در برخی عبارات هم که گفته شده این مفاهیم مابازاء عینی ندارد معنای خاصی مراد است و به معنی نفی خارجیت آن ها نیست :
«وقتی می گوییم امکان امر عینی نیست نمی خواهیم بگوییم که شی خارجی متصف به امکان نمی شود بلکه منظور این است که عقل هنگامی که به ماهیت شیئ می اندیشد و آن را فی نفسه ملاحظه می کند در می یابد که مفهوم امکان نه ذات ماهیت است و نه از ذاتیات ماهیات به شمار می رود .به همین شکل هیچ یک از مفاهیم فلسفی در ذات ماهیت مندرج نیست.»
« نکته دیگری که جناب آقای فیاضی مطرح کردند این بود که بنده عروض خارجی را به مابازا داشتن تفسیر کرده ام در این باره باید عرض کنم بله همین طور است ولی این تفسیر مبتنی بر این نگاه است که عروض و اتصاف را تنها به صورت عنوان مشیر تلقی میکنم نه اینکه مفهوم عروض را همان مابازا داشتن بدانم روشن است که عروض به معنای مابازا داشتن نیست منظور این است که مفاهیمی مثل علیت و مانند آن مابازایی جدا در خارج ندارند؛ یعنی میدانیم که چیزی در خارج وجود دارد و مابازای آتش است از این حقیقت تعبیر میکنیم به اینکه عروض آتش خارجی است و بعد این تعبیر را تفسیر میکنیم به اینکه آتش مابازای خارجی دارد سپس میبینیم همین شیء به علیت نیز متصف میشود در اینجا پرسشی پیش میآید مبنی بر اینکه آیا علیت نیز مابازایی جدا برای خود دارد یا خیر؟ پاسخ این است که علیت چیزی جدا از وجود آتش در خارج نیست و از این مطلب تعبیر میکنیم به اینکه عروضش ذهنی است و مابازای خارجی ندارد بنابراین منظورمان این نیست که عروض یعنی مابازای خارجی داشتن؛ بلکه منظور این است که اگر چیزی مابازای جدا نداشت گفته میشود عروضش خارجی نیست و واژه عروض برای اشاره به این معنا به صورت عنوان مشیر به کار می رود . بنابراین تفسیر عروض به مابازء داشتن در حقیقت تفسیر این تعبیر نیست بلکه تنها برای بیان ملاک تفکیک معقول اول از معقول ثانی فلسفی است و به کارگیری چنین تعبیری با نوعی مسامحه همراه است »
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
163-05.mp3
20.46M
⚪️دروس فلسفه اخلاق
👤علامه مصباح یزدی رحمه الله
🔰جلسه پنجم
تاریخ: ۱۳۶۱/۰۹/۱۱
▫️مکاتب اخلاقی (۱)
▫️تقسیم مکاتب اخلاقی به سه دسته 2:35
دسته اول : مفاهیم اخلاقی از هیچ واقعیتی حکایت نمی کند 3:20
▫️نظر منسوب به جرج ادوارد مور 4:34
▫️نظر اشاعره 10:15
▫️نقد نظریه پوزیتیوستی 12:40
▫️نقد اشاعره 25:25
▫️نظر برخی اندیشمندان معاصر مسلمان 26:20
▫️نقد اشعری به عنوان یک مسلمان 39:35
▫️قول سوم: نظر برخی جامعه شناسان ؛اخلاق پدیده اجتماعی و ارزش تابع جامعه 48:35
▫️نقد این دسته 48:55
لینک دانلود
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
نظرات فلسفی آیت الله مصباح رحمه الله
⚪️دروس فلسفه اخلاق 👤علامه مصباح یزدی رحمه الله 🔰جلسه پنجم تاریخ: ۱۳۶۱/۰۹/۱۱ ▫️مکاتب اخلاقی (۱) ▫️
🖊نقد و نظر
👤استاد احمد واعظی
نکتهای را عرض کنم که در کلام حضرت استاد مصباحيزدي تهافتي به نظر میرسد. ايشان در نقدي که نسبت به جرج ادوارد مور در يکي از نوشتههايشان میکنند و بهطورکلي، نقدي که بر پوزيیتویستها میکنند. اين اشتباه برخاسته از اشتباه دکتر سروش است. دکتر سروش، جرج ادوارد مور را در کتاب «دانش و ارزش» به عنوان نگرش پوزیتيویستي به اخلاق ذکر میکنند؛ درحاليکه اهل اطلاع میدانند که جرج ادوارد مور شهودگرا است و نگاه پوزيیتویستي ندارد.
لینک
🔰نکته
ناگفته نماند این مطلب تنها در کتاب دروس فلسفه اخلاق که جز اولین نوشته های فلسفه اخلاقی مرحوم علامه مصباح بوده ذکر شده و در آثار دیگر این اشکال دیده نشده است در فلسفه اخلاق می فرمایند :
نظریههای شهودگرایانه یا طبیعتناگروی (intutionism/non - naturalistic theories)
شهودگرایان با این رأی تعریفگرایان که «اصطلاحات اخلاقی، علامت و نشانۀ خصایص اشیا، مانند مطلوب بودن یا رهنمون بودن به سعادت موزون هستند» موافقاند؛ «اما منکر آناند که اوصافی که با کلماتی مانند «خوب» و «باید» به آنها اشاره میشود، بر اساس اصطلاحات غیراخلاقی قابل تعریف باشند». باتلر، سیجویک، رشدال، مور، پریکارد، راس، کریت، هارتمان و اوینگ همگی از شهودگرایان بهحساب میآیند. این گروه علیرغم اختلافاتی که با یکدیگر دارند همگی بر این نکته اتفاقنظر دارند که پارهای از اوصاف اخلاقی، بدیهی، شهودی و تعریفنشدنی یا بسیط هستند. دستکم باید یکی از مفاهیم اخلاقی واجد چنین اوصافی باشد تا بتوان از آن بهعنوان پایه و معیار شناخت سایر مفاهیم اخلاقی استفاده کرد.
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
📜فلسفه جز علوم انسانی یا مبنای علوم انسانی؟
برگرفته از
مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیت الله مصباح ص ۲۴
یادنامه علمی مصباح حکمت ص۴۸
در مورد اینکه دانش فلسفه از منظر علامه مصباح جزیی از علوم انسانی محسوب می شود یا خیر دو تعبیر از برخی نویسندگان وجود دارد .
در کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه علامه مصباح یزدی می خوانیم :
«علوم انسانی مد نظر ما دانش های همچون اخلاق، حقوق، اقتصاد، روانشناسی، جامعهشناسی، مدیریت، علوم تربیتی، علوم سیاسی، و تاریخ تحلیلی را بر میگیرید، و مبانی این علوم شامل فلسفه، معرفت شناسی، انسانشناسی و فلسفه های مضاف می شوند.»
ولی کتاب یادنامه مصباح حکمت مطلبی بیان شده که در ظاهر با عبارت فوق فرق دارد:
«تعریف ایشان(علامه مصباح) از علوم انسانی علومی بود که ناظر به تحلیل فکر(باور)، رفتار و صفات انسان باشد.طبق این تعریف، فلسفه و کلام هم جز علوم انسانی است. البته بنده این تعریف را نمیپسندم و فلسفه و کلام را علوم انسانی ساز می دانم»
🔰تبیین
👤استاد علی مصباح یزدی
به نظر میرسد تعبیری که در منبع دوم آمده دقیق نباشد، زیرا فلسفه با تعریف رایج آن در فلسفه اسلامی (علم به احوال کلی وجود یا موجود بما هو موجود) به تحلیل فکر و رفتار و صفات انسان نمیپردازد همانطور که موضوع علم کلام هم چنین مطالبی نیست.
حضرت آیت الله مصباح رضوان الله علیه در برخی از تعاریفشان درباره علوم انسانی آن را شامل فلسفه هم دانستهاند، ولی با توجه به این که ایشان این گونه اصطلاحات را قراردادهای زبانی میدانند و خیلی در مورد آنها پافشاری ندارند، لذا در برخی از تعابیر دیگر، فلسفه را جزء مبانی علوم انسانی شمردهاند، و گاهی آن را علمی انسانی که مبانی علوم انسانی دیگر را تأمین میکند تعریف کردهاند.
آنچه مسلم است این است که برای داشتن فهم درست از موضوعات علوم انسانی و ارائه راه حل صحیح برای معضلات انسانی حتما به مبانی فلسفی و دینی متقن نیاز است و بدون پرداختن به این مبانی و اتخاذ موضع متقن در آنها نمیتوان امید به حل مسائل علوم انسانی داشت. بنابراین برای پرداختن به این علوم و دستیابی به نظریهای اسلامی در آنها، ضروری است که ابتدا مبانی فلسفی آنها را تحقیق کنیم. اما این که این مبانی را نیز در دایره علوم انسانی بگنجانیم یا آنها را به مثابه علوم پایه برای علوم انسانی بهشمار آوریم، بستگی به قرارداد دارد و واقعیت آنها را تغییر نمیدهد.
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
📜مراتب شناخت؛آگاهانه، نیمهآگاهانه و ناآگاهانه
برگرفته از سجاده های سلوک ج۲ ص۱۸۴,۱۸۵
تقسیم دیگری که در دستگاه شناخت انجام شده، دربارة مراتب آگاهی و معرفت است و در این تقسیم، علم حصولی و علم حضوری هر دو به آگاهانه، نیمهآگاهانه و ناآگاهانه تقسیم میشوند.
1⃣شناخت آگاهانه آنجاست که به چیزی علم داریم و به این علم داشتن خودْ توجه داریم. برای مثال هنگامیکه باتوجه، مشغول قرائت سورة حمد هستیم، علم ما به آن، آگاهانه و از نوع علم حصولی است و زمانیکه وجود خود را مییابیم و به این یافتن توجه داریم، شناخت ما از خودمان حضوری و آگاهانه است.
2⃣ شناخت نیمهآگاهانه نیز آنجاست که به چیزی علم داریم، ولی به این علم توجه نمیکنیم و بهمحض آنکه به ما توجه دهند، به آنچه میشناختیم توجه آگاهانه پیدا خواهیم کرد. برای مثال وقتی مشغول مطالعه هستیم، چهبسا صدای زنگ خانه را که کاملاً با آن صدا آشناییم، نشنویم؛ ولی بهمحض آنکه کسی روی شانة ما بزند و ما را متوجه کند، به صدای زنگ، توجه آگاهانه پیدا خواهیم کرد. همچنانکه همة ما به وجود خودمان علم حضوری داریم، ولی زمانیکه مشغول انجام کاری هستیم از این علم غافل میشویم؛ اما بهمحض آنکه کسی یا چیزی به ما توجه دهد، به علم خود توجه تفصیلی و آگاهانه پیدا میکنیم.
3⃣شناخت ناآگاهانه نیز جایی است که علم به چیزی داریم، ولی افزون بر آنکه به آن توجه نداریم، چنان هم نیست که بهمحض آنکه به ما توجه دهند، به آنچه میشناسیم توجه آگاهانه پیدا کنیم. برای مثال دوستی که سالها پیش با او همکلاس بودهایم، اکنون که او را دوباره میبینیم باآنکه اسمش را میدانستیم، ولی هرچه تلاش میکنیم نام او را به یاد نمیآوریم، هرچند با دیدنش توجه ما جلب او و نامش شده است. چهبسا بعد از مدتی و با قرار گرفتن در فضایی آرام، نام او را به یاد آوریم. اینجا شناخت جدیدی پیدا نمیکنیم، بلکه آنچه را از پیش میدانستیم به یاد میآوریم.گویی آنچه انسان میدانسته در گوشهای از ذهنش پنهان شده و پردهای بر آن افتاده، و آنگاه در شرایط خاصی، عاملی آن پرده را کنار مینهد و آگاهی و معرفت پیشین او را آشکار میسازد. دراینصورت آگاهی جدیدی برای انسان به وجود نیامده، بلکه انسان متوجه چیزی میشود که از پیش میدانسته و مدتی غبار فراموشی بر آن افکنده شده بود.
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📜 رهبر انقلاب: رواج قرآن در ماه رمضان امسال خیلی خرسندکننده بود / هرچه میتوانید با قرآن مأنوس شوید
✏️ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار دانشجویان:
امسال بحمداللّه ماه رمضان، ماه رمضان خوبی بود بخصوص رواج قرآن، تلاوت قرآن برای بنده خیلی خرسندکننده بود اینکه در شهرهای مختلف افراد متعددی گاهی حتی نوجوانهایی به این خوبی، به این روانی، گاهی از حفظ قرآن تلاوت میکنند، این یکی از آرزوهای بزرگ این بنده بود که بحمداللّه میبینم دارد تحقق پیدا میکند، تحقق پیدا کرده. بارها خدا را شکرگزاری میکنم. با قرآن هرچه میتوانید مأنوس بشوید. همه چیز در قرآن هست. با تدبر در قرآن، البته این تدبر با راهنمایی باید همراه باشد.
✏️ بجا است از کتابهای مرحوم آقای مصباح (رضواناللّهعلیه) استفاده بشود. حقاً و انصافاً فکر این مرد بزرگ فکر کمککنندهی به حرکت درست فکری جوانها است.
✏️ هیئتهای فعال در این ماه، افطارهای خیابانی در این ماه، اینها همهاش چیزهای باارزشی است. ۱۴۰۳/۱/۱۹
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
📜 تفاوت و تشابهات نظریه اخلاقی علامه مصباح یزدی با جان دیویی
⬅️ نشست علمی با موضوع «بررسی هستی شناختی ارزش اخلاقی از منظر علامه مصباح یزدی و جان دیویی »
🔰حجتالاسلام مرتضی هنرمند؛ استاد فلسفه حوزه علمیه با بیان اینکه نسبیتگرایی معتقد است که هیچ یک از احکام اخلاقی ثابت نیستند و وابسته به میل و سلیقه افراد و شرایط اجتماعی و سیاسی آنان است، گفت:
🔸از آنجایی که هدف از اخلاق، تربیت انسانها است بنابرین برای رفع چالش نسبیت و پیامدهای منفی آن باید بتوانیم تحلیل درستی از حقیقت ارزش اخلاقی داشته باشیم. از بین دانشمندان مسلمان علامه مصباح یزدی معتقدند که ارزش، نسبی است؛ دیدگاه ایشان شباهت زیادی به فیلسوف عملگرا جان دیویی دارد در حالی که دیدگاه او در مبانی فلسفی نقطه مقابل علامه است.
📝مطالعه مشروح گزارش این نشست
🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح (ره)
@PhilosophyofAyatollahMesbah