eitaa logo
علیرضا زادبر
53.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
10 فایل
دکتری علم سیاست، گرایش مسایل ایران تاریخ ثبت نام کلاس های ترم جدید از ۳۱ خرداد
مشاهده در ایتا
دانلود
امام حسین(ع) امام تکلیف بود یا امام نتیجه؟ فردا شب بحث میکنم.
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی #شبهات_محرم از تاریخ سقیفه تا دهم عاشورا سال ۶۱ قیام یا حرکت برای حفظ جان!؟ قیام برای
از مجموع ۱۴ جلسه: ۸ جلسه تدرس دکتر زادبر حجت الاسلام دکتر کاظمی(قیام یا فرار برای حفظ جان؟) دکتر طالعی(تاریخ سقیفه) ثبت نام تا پایان دهه محرم ادامه دارد. متصدی پاسخ(ادمین) به دلیل تعداد زیاد پیام حتما با فاصله جواب خواهد داد. @sabet_21 تنها مسیر ثبت نام☝️
💢روز بر امام حسین (ع) و کاروانش چه گذشت؟ آخرین منزل تا قبل از رسیدن به کربلا ✅قصر بني مُقاتِل  زمان: چهارشنبه اول محرم 61 الحرام هجري ✅گروهي از اهل کوفه در اين منزلگاه خيمه زده بودند، حضرت از آنها پرسيد: آيا به ياري من مي آييد؟ بعضي گفتند دل ما رضايت به مرگ نمي دهد و بعضي گفتند: ما زنان و فرزندان زيادي داريم، مال بسياري از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت اين جنگ نداريم، لذا از ياري تو معذوريم . حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.  ✅امام حسین(ع) در قصر بنی مقاتل، شخصی را که گفته شده حجاج بن مسروق جعفی بوده است به خیمه عبید الله بن حر جعفی فرستاد و از او خواست به دیدار ایشان بیاید. اما عبیدالله عذر آورد و پس از خواندن آیه استرجاع گفت: من قادر به یاری دادن او نیستم و دوست ندارم که او مرا ببیند یا من او را ببینم. امام حسین(ع) خود به خیمه او رفت و او را برای یاری فراخواند، عبیدالله عذر آورد ولی اسبش را در اختیار امام گذاشت امام آن را نپذیرفت امام حسين (ع) در اين منزل به عبيدالله جعفي چنين فرمود:  ✅پس اگر ما را ياري نمي کني خداي را بپرهيز و از اين که جزو کساني باشي که با ما مي جنگند. سوگند به خدا اگر کسي فرياد ما را بشنود و ما را ياري نکند، او را به رو در آتش مي افکند.  ✅به گفته عقبه بن سمعان، امام حسین(ع) شبانه از قصر بنی مقاتل به سمت نینوا حرکت کرد، در نزدیکی همین منزل بود که بر زین اسب خوابش برد. پس از آنکه بیدار شد آیه استرجاع را بر زبان جاری کرد. و بر اساس خوابی که دیده بود از کشته شدن خود و همراهانش خبر داد. ✅جمله معروف علی اکبر که «هنگامی که بر حق هستیم از مرگ هراسی نداریم؛ فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّین» در همین جا گفته شده است. 📚دینوری، اخبارالطوال، ص۲۵۱-۲۵۰؛ بلاذری، انساب‌الاشراف، ج۳، ص۱۷۴؛  https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
#محرم_مجازی فقط چند فرسخ به آن سرزمین مانده عده ای در مسیر از کاروان جدا و برخی ملحق شده اند. اهل
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران  بود. عبیدالله بن زیاد چون از حرکت امام حسین(ع) به سوی آگاه شد، حر را که از بزرگان و رؤسای قوم خود در کوفه بود به حضور طلبید و او را به فرماندهی سپاهی با به هزار سوار نصب کرد و به رویارویی امام حسین(ع) فرستاد. ✅ندایی که حُر شنید از حر روایت کرده‌اند که هنگامی که از قصر ابن زیاد در خارج شدم تا به سمت حسین بن علی(ع) حرکت کنم، سه بار ندایی را پشت سرم شنیدم که می‌گفت: «ای حرّ! تو را به بهشت بشارت باد». او می‌گوید که به پشت سر نگریستم و کسی را ندیدم؛ با خود گفتم: «به خدا قسم، این بشارت نیست؛ چگونه بشارت باشد در حالی که من راهی جنگ با حسین بن علی(ع) هستم.» او این خاطره را در ذهن داشت تا هنگامی که خدمت حسین بن علی(ع) رسید و آن داستان را بازگو کرد. امام(ع) به او فرمودند: تو به واقع به پاداش و نیکی راه یافته‌ای 📚نفس المهموم، ص۲۳۱ ✅رودررویی با حسین بن علی(ع) امام حسین(ع) در ذی حُسم با حرّ و سپاهش روبه رو شد. تصریح منابع بر آن است که حرّ نه برای جنگ بلکه صرفاً برای انتقال امام نزد ابن زیاد اعزام شده بود و از این‌رو با سپاهیانش رودرروی توقفگاه کاروان امام صف‌آرایی کرد. حر به امام(ع) گفت: "من مأمور به جنگ با شما نیستم؛ ولی مأمورم از شما جدا نگردم تا شما را به کوفه ببرم، پس اگر شما از آمدن خودداری می‌کنید راهی را در پیش گیر که نه تو را به کوفه برساند و نه به مدینه؛ تا من نامه‌ای برای عبیدالله بنویسم؛ شما هم در صورت تمایل نامه‌ای به یزید بنویسید، تا شاید این امر به عافیت و صلح منتهی گردد؛ و در پیش من این کار بهتر است از آنکه به جنگ و ستیز با شما آلوده شوم." 📚بلاذری، ج۲، ص۴۷۲ـ۴۷۳ https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
💢 یکی دیگر از آن ۷۲ نفر حُرّ بْن یَزید ریاحی، یكی از مشهورترین جنگاوران #كوفه بود. عبیدالله بن زی
💢یکی دیگر از آن ۷۲ نفر زهیر بن سلیم ✅شهدای حمله اول زمانیکه كه كوفه تصمیم به جنگ با امام علیه ‏السلام گرفتند، او از جمله كسانى بود كه عاشورا به خدمت امام آمد و به اصحاب آن حضرت پیوست و همانند مشتاقان جنگید تا این كه در شهید شد و بعد از رسیدن به فیض شهادت به فیض دیگرى نیز نائل آمد و آن این كه در زیارات ناحیه مقدسه سلام بر او آمده است. در زیارت منسوب به ناحیه مقدسه، خاطره ایثار «زهیر» با سلام بر او ارج نهاده شده است: السَّلامُ عَلی زُهَیْرِ بن سُلَیْمِ الأَزدِیِّ. ✅زهير از سران سپاه بوده است، خود و خانواده اش از ياران علي (ع) بوده اند. ✅برادر او، مخنف بن سلیم از سرداران در حکومت امام علی بود. آن زمان که نعمان بن بشیر با دو هزار نفر از غارتگراناموی به  عین التمر حمله کردند و خبر به امیرالمؤمنین رسید، آن حضرت مخنف را همراه یکی دیگر از مأموران برای کمک به آنجا فرستاد. ✅زهیر شب عاشورا در آخرین لحظات به امام‌حسین پیوست، اما از کسانی بود که در حمله اول سپاه دشمن به رسید. 📚 ابصار العین، ص 109. https://eitaa.com/Politicalhistory
صد پسر در خون بغلتد، گم نگردد دختری... https://eitaa.com/Politicalhistory
سال ۸۸ همین مردم بجای رای دادن به میرحسین موسوی به احمدی نژاد رای دادند. بعد همسر میرحسین در مصاحبه با بی بی سی فارسی گفت: در انتخابات تقلب شده چون آذری ها پسرشان(میرحسین اهل خامنه) را نمی گذارند تا به دیگری رای دهند! استدلال رهنورد این بود!!!! چرا آذری زبان ها آن سال به موسوی اهل خامنه رای ندادند!؟ https://eitaa.com/Politicalhistory
💢عواقب ریاست طلبی . امام حسین(ع)، یکی از خود به نام «بریر بن حضیر» را نزد «عمر بن سعد» فرستادند تا او را نصیحت کند. عمر سعد در به نصایح بریر گفت: «می دانم هر کسی که با حسین بجنگد و او را بکشد در است !» . بریر پرسید: «پس چرا می خواهی با او بجنگی؟!» عمر سعد پاسخ داد: «ای بریر! آیا می خواهی ری را رها کنم تا آنجا به کس دیگری برسد؟!» . بریر نزد امام حسین برگشت و گفت: «عمر سعد می خواهد برای رسیدن به ری، شما را بکشد!» . 📚الفتوح ، جلد ۵ ، صفحه ۱۷۱ . حُب و شهوتِ ریاست آخرین و قدرتمندترین شهوت انسان است که او می تواند بر آن مسلط شود، و امام حسین(ع) یعنی در جامعه اسلامی جاه طلبی و ریاست خواهی معنا ندارد . https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تفاوت این مرد . این مرد اهل روضه بود مثل بسیاری از علمای بزرگ با یک تفاوت اساسی، او روضه و اشک بر امام حسین(ع) را احیا نمود. تفسیر نو ارائه کرد. حالات او را بخوانید وقتی خبر رحلت فرزند دلبندش آمد گفته بود من مصطفی را بخاطر آینده اسلام بسیار دوست داشتم گریه نمیکرد گفتند قلب امام در فشار است باید کاری کرد به نتیجه رسیده اند روضه خوان بیاید و روضه علی اکبر(ع) بخواند امام ساکت بود تا روضه به مقتل و مصیبت حضرت علی اکبر(ع) رسید شانه های امام تکان می‌خورد دستمال پارچه ای را مقابل صورت گرفت و اشک می‌ریخت اینها را عرض کردم که بدانیم او از همه ما هیاتی تر بود اما او هیات و حرکت امام حسین(ع) را فقط برای اشک و مناسک نمیخواست. او از دل اشک بر حضرت اباعبدالله(ع) تفسیر بر قیام علیه ظلم نمود. نهضت خلق کرد. اولین سخنرانی امام و آغاز انقلاب در عصر عاشورا در هیات بود. هیاتی ها باید بدانند از او هیاتی تر نیستند و او احیاگر آن اوضاع خوفناک بود. روحتان قرین رحمت و شریک در روضه های این شب‌ها https://eitaa.com/Politicalhistory
نقطه نامه های اهل کوفه؟! جالب است بدانید، اهل کوفه پس از مرگ و شنیدن خبر بیعت نکردن امام با یزید عموما در نامه هایشان یک را زیاد بکار میبردند! در اکثر نامه ها آماده است که بسوی ما بیا که ما توییم!!! مثلا شبث بن ربعی، حجار بن ابجر، در خود نوشته بودند: باغ‌ها سرسبز گشته و میوه‌ها رسیده است، پس هرگاه که اراده کردی بیا که سربازان آماده برای یاری تو در نشسته‌اند، والسلام. 📚ابصار العین، ص 216 حواسمان باشد، حسین را به کشاندند. https://eitaa.com/Politicalhistory
تکلیف امام حسین(ع) شهادت نبود! شهادت فرع بر تکلیف است شهادت پاداش آن تکلیف گرایی است. تکلیف امام حسین(ع) احیا دین جدش و قیام علیه حاکم طاغوت بود. اما آیا نتیجه و کیفیت ادای این تکلیف برای حضرت اهمیت داشت؟ یا با هر کیفیت روش ممکن به سمت قتلگاه شهادت رهسپار بود؟ امام در کاخ حاکم مدینه با زیرکی و کیاست توانست بیعت را به تعویق بیاندازد و از کاخ خارج شود. دستور داده بودند اگر حسین(ع) بیعت نکرد در همان مدینه گردن او را بزنید! البته حاکم مدینه هم توان این کار را نداشت. پس اگر بنا بر شهادت بود، در همان مدینه شرایط شهادت مهیا بود. اما حضرت نباید نتیجه کارش به یک شهادت بی سر و صدا ختم شود. موقعیت دوم حضور در مکه است‌‌. در مکه عمّال حکومت زیر لباس احرام به دنبال ترور حضرت بودند. امام با خبر شد‌. حرمت کعبه باید رعایت می‌شد درست است اما حضرت دنبال شهادت بی سر و صدا نیست. شهادت مخفیانه در مکه از طریق ترور پروژه رسواسازی حکومت بنی امیه را تکمیل نخواهد نمود. حضرت علم به وقایع داشت. جدش رسول خدا(ص) و پدر گرامیشان در کلام و رویا به آن کیفیت شهادت بشارت داده بودند. حضرت لحظه ای از عمل به تکلیف فاصله نگرفت، اساسا استدلال بستگان و برخی از دلسوزان در مدینه همین بود که به دلایل روشن که ختم به سرکوب میشود از این سفر صرف نظر کنید. امام حسین(ع) در مسیر ادای آن چنان هوشمندانه طراحی نمودند که حاصل شود. یک بال این هوشمندی کیفیت و ترکیب افراد حاضر در کاروان بودند. کاروانی که یک پیوست رسانه ای داشت، یعنی اجازه ندادند فاجعه عظیم کربلا در کربلا بمانند. تکلیف و نتیجه https://eitaa.com/Politicalhistory
اگر تاریخ امامت حضرت اباعبدالله(ع) به ویژه در دوره طولانی تر خلافت معاویه تا قیام علیه یزید را مورد بررسی قرار دهیم. هوش، ذکاوت و دقت حضرت در مراحل گوناگون مشهود است. اقدامات ایشان کاملا حساب شده و گام به گام است. هر بخش در جای خود کارکرد دارد‌. امام عین کیاست و سیاست است. اهل جنگ نیست اما اگر قرار بر جنگ باشد از همگان شجاع تر و جنگاورتر است. خدعه دشمن را می شناسد. در خطبه های شیوا و رسا تا لحظه آخر دنبال رسواسازی و هدایت است. هدایت از شوون امام معصوم است یعنی اگر معصوم می جنگند در جنگ هم به دنبال هدایت و دفع عامل گمراهی جامعه است. حرکت امام حسین(ع) از نظر تاریخی نباید خلاصه در سال ۶۰ و ۶۱ شود. عمده امام حسینی که ما میشناسیم، امام حسین ده روز محرم ۶۱ است حال که همان ده روز هم مملو از جزییات در تصمیم و رفتار حضرت می باشد. جزییات حرکت امام دقت تصمیم گیری مواضع بجا خطبه های هوشمندانه جلوگیری آغاز جنگ توسط اصحاب و.... حضرت سپاه ۳۰ هزار نفری را با پیوست رسانه رسوا ساخت. خطبه های حضرت، رفتار اهل بیت(ع) در زمان اسارت همگی رسانه بودند. یزید برای پس از شهادت حضرت با وجود اینکه قدرت را در دست داشت منکوب شد. https://eitaa.com/Politicalhistory
علیرضا زادبر
شب سوم توزیع نذورات شما در حاشیه شهر هر شب ادامه خواهد داشت #سنت_نذری_دادن
هر شب نذورات شما در این مناطق توزیع میشود دورترین مناطق به مشارکت همه شما عزیزان نیاز است. شماره کارت جهت کپی:
5041721077200054
عزیزان زیادی این پیام را ارسال میکنند. این باید حفظ شود☝️
استاد مطهری یک جمله معروفی به این مضمون دارد. اگر الان پیامبر(ص) زنده بود در قضیه فلسطین چه میکرد. شمر زمان را بشناس. غزه الان آوردگاه شناخت شمر زمان است. https://eitaa.com/Politicalhistory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا میتوانیم باید این سنت‌های تربیت کننده و انسان ساز را زنده نگه داریم در این سال‌ها بسیار تاختند اما سنت های اصیل و ریشه دار خودرو و خودجوش پیش می روند شبکه های اجتماعی موثر بودند اما هنوز سنت های اصیل زنده اند و اگر ریشه دار نبودند تا به امروز با این حجم تبلیغات منفی هزار بار باید از بین می رفتند https://eitaa.com/Politicalhistory
برخی در فضای مجازی با پُست و استوری به جنگ نور خدا رفته اند. https://eitaa.com/Politicalhistory
💢به شُکرانه‌ی قتل حسین تنها راه مبارزه با دین، خودِ دین است! تمام کسانی که در جنگ جمل، نهروان، صفین و کربلا به علی(ع) و فرزندش رفتند، اهل نماز بودند، از قاریان برجسته قرآن بودند. فهم نادرست از دین، حسین(ع) را به گودال قتلگاه کشاند، تا جایی که پس از او مراسم بجا آورند. ✅امام محمد باقر علیه السلام: کوفیان، به شُکرانه‌ی قتل حسین، چهار مسجد را در کوفه تجدیدبنا و نوسازی کردند: مسجد اشعث، مسجد جریر مسجد سماک و مسجد شبث بن ربعی 📚کافی، جلد ۳، صفحه ۴۹۰ https://eitaa.com/Politicalhistory
💢عمر سعد بدترین معامله گر! عُمر سعد به حکمرانی ری منسوب شده بود. آماده حرکت به ری بود که خبر حرکت امام حسین (ع) به ابن زیاد رسید. عبیدالله بن زیاد او را تا قبل از رفتن به ری با امام حسین (ع) بجنگد. عُمر راضی به این کار نبود اما عبیدالله بن زیاد او را تهدید کرد که اگر با امام حسین (ع) نجنگد باید فرمان ری را پس بدهد. عمر از ابن زیاد شبی را فرصت خواست تا اندیشه کند. آن شب، نزدیکان خود را جمع کرد و با آنها مشورت نمود. همه او را از این کار بازداشتند با این حال تا صبح فکر کرد و در تصمیم گرفت به جنگ با امام حسین (ع) برود. ✅آنهمه جنایت که در حق خاندان رسول خدا (ص) انجام داد در نهایت دستش از حکومت ری نیز کوتاه شد. بی تردید عمر سعد معامله ی تاریخ را رقم زد تا بهترین مصداق «خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَةَ» باشد ✅امام صادق(ع): «مَنْ طَلَبَ الرِّئاسَةَ هَلَک؛ کسی که دلباخته باشد هلاک می شود» 📚اصول كافى، جلد 2، صفحه 297. https://eitaa.com/Politicalhistory
طرف خبر نداره، خودش با روضه، غذای نذری و توسل پدر مادرش که سال‌ها صاحب اولاد نمیشدن بدنیا اومده، اما الان نذری و روضه رو تمسخر میکنه! چرا؟ مال حلال و حرام! https://eitaa.com/Politicalhistory
بنده به این نتیجه قطعی و یقینی رسیدم هرچی که دشمن اهل بیت(ع) در این سال‌ها روی اون دست گذاشته و مانور داده برای تخریب و تخفیف و کم فروغ کردن، ما وظیفه داریم ده برابر گذشته کار کنیم روی همون موضوع! حالا پاسخ به شبهات علیه اصل واقعه عاشورا باشه، استهزا روضه و نذری باشه و... هرچی بیشتر اصرار کردن در حذف یک سنت، باید محکمتر ترویجش داد. https://eitaa.com/Politicalhistory