نکته تفسیری صفحه ۹۳:
کسی که اظهار اسلام می کند، در امان است؛ بدگمانی ممنوع!:
پس از جنگ خیبر، پیامبر(ص) شخصی به نام «اسامة بن زید» را با جمعی از مسلمانان به سوی برخی از یهودیان فرستاد تا آنان را به اسلام دعوت کند، و اگر نپذیرفتند، جزیه دهند؛ یعنی در قبال تأمین امنیتشان توسط حکومت اسلامی، مالیات ویژه ای را بپردازند. یکی از یهودیان به نام «مرداس» که از آمدن سپاه اسلام باخبر شده بود، اموال و فرزندان خود را در پناه کوهی قرار داد و به استقبال مسلمانان شتافت، و این در حالی بود که به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد(ص) گواهی می داد؛ ولی اسامة بن زید به گمان اینکه آن مرد یهودی از ترس جان و برای حفظ اموالش اظهار اسلام می کند و در باطن مسلمان نیست، به او حمله کرد و او را کشت و اموال و گوسفندانش را به غنیمت گرفت. هنگامی که این خبر به پیامبر(ص) رسید، آن حضرت از این ماجرا بسیار ناراحت شد و اسامه را به شدّت سرزنش کرد. در آن موقع، این آیه نازل شد و به مسلمانان هشدار داد که برای به دست آوردن غنایم جنگی و مانند آن حق ندارند سخن کسانی را که اظهار اسلام می کنند، رد کنند؛ بلکه باید سخن آنان را بپذیرند. [1]
بر اساس آموزه های قرآن و معصومین، هر کس به یگانگی خدا و رسالت حضرت محمد(ص) گواهی دهد، مسلمان است و جان و مال و ناموس و آبروی او، مانند دیگر مسلمانان در امان است و به هیچ وجه کسی حق ندارد به آن تجاوز کند؛ مگر اینکه مرتکب گناهان ویژه ای شود و از سوی «حاکم شرع»، حکم جدیدی در باره ی او صادر شود. در روایتی از پیامبر خدا(ص) می خوانیم: «عبارت «لا اله الا الله» نزد خدا سخنی بزرگ و گرامیست. هر کس آن را از روی اخلاص بگوید، شایسته ی بهشت می شود، و هر کس آن را به دروغ به زبان براند، مال و جانش در امان است؛ ولی سرانجام به آتش دوزخ خواهد رفت.»[2] در روایت دیگری از همان حضرت نقل شده است: «دشنام دادن به مسلمان، نافرمانی خدا، و پیکار با او، کفر، و غیبت او که مانند خوردن گوشت اوست، از گناهان است، و همان طور که نمی توان به جان او آسیبی رساند، نمی توان به مال او نیز آسیبی رساند»[3]. هم اکنون نیز این دستور مهم اسلامی باید آویزه ی گوش افراد باایمان باشد. مبادا برخی از مسلمانان با بی توجّهی به این دستور و با بهانه ی اینکه اسلامِ شخص دیگری، اسلام حقیقی نیست و او از منافقان است، به جان و مال و آبروی او تعرّض کنند. به یاد داشته باشیم که پیامبر گرامی ما فرموده است: «تعرّض به تمام چیزهای مسلمان ممنوع است؛ چه آبرو، چه مال و چه جانش.»
[1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 73
[2] - توحید صدوق، ص 23
[3] - مشکاى الانوار، ص 190
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
هدایت شده از رادیو انتظار 📻
هیچکس نگفت21.mp3
4.18M
📚 مجموعه 30 قسمتی "هیچکس به من نگفت...!"
📝 #قسمت_بیست_ویکم
🎙 به کلام : مصطفی صالحی
🎼 تنظیم: بابک رحیمی
📕 برگرفته از کتاب ((هیچکس به من نگفت)) نوشته حسن محمودی
#نشر = #صدقه_جاریه
#کانال_رادیو_انتظار 👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)...
🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺
☀️ به نام خدای مهربان
سلام بر شما
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ ذکر روز جمعه :
الهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
🌹🌷🌼🌹🌷🌼🌹🌷🌼
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
تلاوت صفحه ( ۹۴ ) قرآن کریم :
✅ به نیت برطرف کردن موانع ظهور امام زمان (عج)
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5931653030402327613.mp3
952.3K
🔸ترتیل صفحه ۹۴ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
🛑 فایل بدون ترجمه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5931653030402327614.mp3
1.99M
🔸ترتیل صفحه 94 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 94
لَا يَسْتَوِي الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ غَيْرُ أُولِي الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ ۚ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِينَ دَرَجَةً ۚ وَكُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَىٰ ۚ وَفَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِينَ عَلَى الْقَاعِدِينَ أَجْرًا عَظِيمًا (95)
مؤمنانى که آسيب مند نباشند و [از جهاد ]خوددارى کنند با آنان که در راه خدا با نيروى مالى و بدنى خود جهاد مى کنند مساوى نيستند. خدا کسانى را که با مالشان و خودشان جهاد مى کنند بر کسانى که [از جهاد ]خوددارى مى کنند از جهت رتبه برترى داده است، و خدا به هر کدام [پاداش ]نيکو را وعده داده است، و خدا مجاهدان را بر ترک کنندگان [جهاد ]به اجرى بزرگ برترى داده است. (95)
دَرَجَاتٍ مِنْهُ وَمَغْفِرَةً وَرَحْمَةً ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (96)
[اجرى بزرگ ]که رتبه هايى است از جانب او و آمرزش و رحمتى، و خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (96)
إِنَّ الَّذِينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلَائِكَةُ ظَالِمِي أَنْفُسِهِمْ قَالُوا فِيمَ كُنْتُمْ ۖ قَالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفِينَ فِي الْأَرْضِ ۚ قَالُوا أَلَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ وَاسِعَةً فَتُهَاجِرُوا فِيهَا ۚ فَأُولَٰئِكَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ ۖ وَسَاءَتْ مَصِيرًا (97)
همانا کسانى که فرشتگان جانشان را در حالى مى گيرند که به خود ستم کرده اند [به آنان ]مى گويند: در چه حالى بوديد؟ مى گويند: ما در اين سرزمين مستضعف بوديم. مى گويند: آيا زمين خدا وسيع نبود تا در آن هجرت کنيد؟ پس اينان جايشان جهنّم است و چه بد بازگشتگاهى است; (97)
إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَلَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا (98)
مگر آن مردان و زنان و کودکان مستضعفى که هيچ چاره اى ندارند و راهى [براى نجات ]نمى يابند. (98)
فَأُولَٰئِكَ عَسَى اللَّهُ أَنْ يَعْفُوَ عَنْهُمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَفُوًّا غَفُورًا (99)
که اينان اميد است خدا ببخشدشان; و خدا بسيار با گذشت و آمرزنده است. (99)
۞ وَمَنْ يُهَاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُرَاغَمًا كَثِيرًا وَسَعَةً ۚ وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (100)
و هر کس در راه خدا هجرت کند در زمين جاهاى مناسب بسيار و گشايشى [مطلوب ]خواهد يافت و هر کس از خانه اش به سوى خدا و رسول او هجرت کنان بيرون رود، سپس مرگ او را دريابد، قطعاً اجرش بر عهده خدا خواهد بود، و خدا بسيار آمرزنده و رحيم است. (100)
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِي الْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَنْ تَقْصُرُوا مِنَ الصَّلَاةِ إِنْ خِفْتُمْ أَنْ يَفْتِنَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۚ إِنَّ الْكَافِرِينَ كَانُوا لَكُمْ عَدُوًّا مُبِينًا (101)
و هنگامى که سفر کرديد، اگر بيم داشتيد که کافران به شما آسيب برسانند بر شما گناهى نيست که نماز را کوتاه کنيد، همانا کافران براى شما دشمنانى آشکارند. (101)
💐💐💐
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
نکته تفسیری صفحه ۹۴:
هجرت:
یکی از اتفاقات عمومی زندگی و حیات در دنیا، «مهاجرت» است. بسیاری از جانداران، هنگامی که مکان زندگی خود را برای ادامه ی حیات مناسب نمی بینند، مهاجرت می کنند. مهاجرتِ هجده هزار کیلومتری برخی از پرندگان از قطب شمال تا قطب جنوب، نمونهی روشنی از این حقیقت است.
تاریخ زندگی بشـر گواهی می دهد که انسان های اولیه نیز پس از تغییر اوضاع جغرافیایی زمین، برای ادامه ی حیات، از زادگاه خود به نقاط دیگری کوچ می کردند. هم اکنون نیز اگر در یک سرزمین، وضع مساعد زندگی از دست برود و میکروب های کشنده یا گازهای شیمیایی و... سراسر آن را بپوشاند، مردم آن سرزمین آنجا را رها کرده، به نقطه ی دیگری از زمین کوچ می کنند. همه ی این مهاجرت ها، برای حفظ زندگی مادّی و دنیایی است. اگر امّا ماندن در یک سرزمین، سعادت ابدی انسان را به خطر بیندازد، چه باید کرد؟ آیا ارزش زندگی جاودانه ی انسان، از زندگی کوتاه او در دنیا کمتر است؟ این آیات به انسانها می آموزد که اگر ماندن در یک سرزمین، مانع دینداریشان شود، باید آنجا را رها کنند و خود را به جایی برسانند که بتوانند به راحت ایمان خود را حفظ کنند. اگر هم در اثنای این مهاجرت از دنیا بروند یا کشته شوند، پاداشی بسیار بزرگ خواهند داشت که تنها خدا از آن باخبر است. اگر امّا از مهاجرت سر باز زنند و با ماندن در آن سرزمین، دین خود را از دست بدهند و بیایمان از دنیا بروند، عذرشان پذیرفته نمی شود و مجازات خواهند شد. تاریخ زندگی پیامبر(ص)، گویای دو مهاجرت مسلمانان است: نخست، مهاجرت گروهی از مسلمانان مکّه به حبشه، و دوم، مهاجرت پیامبر(ص) و مسلمانان از مکّه به مدینه. هجرت مسلمانان به مدینه، یکی از بزرگترین حوادث تاریخ اسلام محسوب می شود. این حادثه ی درخشان، سرآغاز فصل نوینی از تاریخ اسلام بود؛ زیرا پیش از آن، مسلمانان در ظاهر هیچگونه قدرت اجتماعی و سیاسی نداشتند؛ امّا پس از هجرت، بلافاصله حکومت اسلامی را تشکیل دادند و با سرعت فراوانی در همه ی زمینه ها پیشرفت کردند. این حادثه چنان اهمّیت داشت که به پیشنهاد حضـرت علی(ع)، مبدأ تاریخ مسلمانان قرار گرفت. هم اکنون نیز این قانون حیات بخش زنده است. ممکن است برخی از مردم در نقاطی به سر برند که نگه داشتن ایمانشان در آنجا ممکن نباشد و کفر و گناه در آن منطقه حاکم باشد. در این صورت، بهانه هایی مانند اقامت در وطن، درس خواندن، کسب درآمد و...، هیچیک نمی تواند مانع مهاجرت انسان شود؛ بلکه آدمی باید با امید و توکّل به خدا، سرزمین کفر و گناه را ترک کند و به جایی هجرت کند که بتواند از گوهر ایمان خود پاسداری کند[1]. در حقیقت، هجرت، به معنای فرار از «ظلمت» به سوی «نور» است، و مهاجر حقیقی، کسی است که از بدی ها به سمت خوبی ها حرکت کند. حال ممکن است این هجرت، از مکانی به مکان دیگر، یا هجرت در درون انسان از گناه به سمت رضایت و خشنودی خداوند باشد؛ چنانکه امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرماید: «مهاجران راستین، کسانی هستند که از گناهان هجرت می کنند و دیگر به سمت آن نمی روند.»
[1] - اقتباس از تفسیر نمونه، ج 4، ص 90
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
هدایت شده از رادیو انتظار 📻
هیچکس نگفت22.mp3
5.3M
📚 مجموعه 30 قسمتی "هیچکس به من نگفت...!"
📝 #قسمت_بیست_و_دوم
🎙 به کلام : مصطفی صالحی
🎼 تنظیم: بابک رحیمی
📕 برگرفته از کتاب ((هیچکس به من نگفت)) نوشته حسن محمودی
#نشر = #صدقه_جاریه
#کانال_رادیو_انتظار 👇👇👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)...
🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال)
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
☀️ به نام خدا
السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن
🌺(اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم)🌺
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✅ سلام و ادب
روز شنبه زیبایتان به خیر
✅ ذکر روز شنبه :
یا رب العالمین ( ای پروردگار جهانیان )
100 مرتبه.
🌹🌷🌼🌹🌷🌼
💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
تلاوت آیات صفحه🌹( ۹۵ )🌹
به نیت: برطرف شدن موانع ظهور امام زمان(عج)
☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5933904830216012945.mp3
849.9K
🔸ترتیل صفحه ۹۵ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده
🔸مقام : ماهور
🛑 فایل بدون ترجمه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5933904830216012946.mp3
1.76M
🔸ترتیل صفحه 95 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام ماهور
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
☘️☘️☘️☘️
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
قرآن ترجمه المیزان
سوره 4
سوره مبارکه النساء
صفحه 95
وَإِذَا كُنْتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِنْ كَانَ بِكُمْ أَذًى مِنْ مَطَرٍ أَوْ كُنْتُمْ مَرْضَىٰ أَنْ تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُهِينًا (102)
و هر گاه در ميانشان بودى و [در ميدان جنگ ]براى آنان نماز به پا کردى، بايد گروهى از آنان با تو [به نماز ]بايستند و بايد سلاح هاى خود را برگيرند; پس وقتى سجده را تمام کردند [رکعت دوّم را خود بخوانند و براى نگهبانى] پشت سر شما بروند، و گروه ديگرى که نماز نخوانده اند بيايند و با تو نماز بخوانند و بايد هشيارى خود را حفظ کنند و سلاح هايشان را بر گيرند. کافران آرزو دارند که شما از سلاح ها و متاع هايتان غافل شويد تا يکباره به شما حمله کنند. و اگر از باران در رنجيد يا بيماريد، بر شما گناهى نيست که سلاح هاى خود را بر زمين نهيد، ولى هشيارى خويش را حفظ کنيد; همانا خدا براى کافران عذابى خوار کننده آماده کرده است. (102)
فَإِذَا قَضَيْتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِكُمْ ۚ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ ۚ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا (103)
پس وقتى که نماز را به پايان برديد [در همه حال ]ايستاده و نشسته و بر پهلو خفته خدا را ياد کنيد، و هنگامى که [از دشمن ]آسوده خاطر شديد نماز را [به طور معمول ]به پا داريد، همانا نماز، واجبى است بر عهده مؤمنان که داراى وقت معيّن است. (103)
وَلَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ ۖ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ ۖ وَتَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا (104)
و در تعقيب آن قوم [مهاجم ]سست نشويد; اگر شما [از زخم ها ]درد مى کشيد آنان نيز همانگونه که شما درد مى کشيد درد مى کشند ولى شما چيزى را از خدا اميد داريد که آنان اميد ندارند. و خدا بسيار دانا و حکيم است. (104)
إِنَّا أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاكَ اللَّهُ ۚ وَلَا تَكُنْ لِلْخَائِنِينَ خَصِيمًا (105)
همانا اين کتاب را به حق بر تو نازل کرديم تا به وسيله آنچه خدا به تو ارائه کرده است ميان مردم حکم کنى، و از خائنان طرفدارى مکن. (105)
💐💐
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4
نکته تفسیری صفحه ۹۵:
ستون دین:
در میان دستورهای اسلام، پس از پیروی از امامان معصوم (ع) و پذیرش ولایت ایشان، به چیزی به اندازه ی نماز سفارش نشده است.[1] اقامه ی نماز، سفارش خدا به تمام پیامبران و پیروانشان بوده و هست. حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) در ابتدای نبوّت خویش به نماز سفارش شدند،[2] و پیامبر ما پس از بعثت، همراه نخستین مسلمانان به نماز می ایستاد[3]. نماز، نشانه ی اسلام است و با دیدن نماز خواندن یک نفر، مسلمان بودن او مشخص می شود. پیامبر اسلام‹ در مورد اهمیت این عبادت فرموده است: «فاصله ی بندگان خدا و کفر، ترک نماز است.»[4] امام صادق (ع) نیز در این باره فرموده است: «محبوب ترین اعمال نزد خدا، نماز، است. نماز، آخرین سفارش پیامبران است... و هنگامی که بندهی خدا سجده اش را طولانی می کند، ابلیس [از ناراحتی] فریاد می کشد.»[5] در روایت دیگری از همان حضرت می خوانیم:
«هنگامی که بنده ی مؤمن خدا به نماز می ایستد، تا وقتی که رویش را برنگردانده، خدا به او توجّه [ویژه ای] می کند و رحمت [الهی] از بالای سرش تا کرانهی آسمان سایه می افکند و فرشتگان تا کرانه ی آسمان اطرافش را فرا می گیرند و خدا فرشته ای را مأمور می کند تا بالای سرش بایستد و بگوید: ای نمازگزار، اگر می دانستی که چه کسی به تو توجّه می کند و با چه کسی مناجات می کنی، هرگز رویت را برنمی گرداندی و جایت را ترک نمی کردی.» [6]
آیات مورد بحث به ما یادآوری می کند که نماز، عبادتی زماندار است و باید آن را در وقت خود به جای آوریم. حتّی در هنگام جنگ و درگیری با دشمن، این عبادتِ واجب حذف نمی شود؛ بلکه کوتاه تر و به صورت «نماز خوف» انجام می شود.[7] در تاریخ آمده است که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا، نماز ظهر و عصـر را به جماعت و بدین صورت برپا کرد.[8] لزوم خواندن نماز در میدان جنگ، نشانگر اهمیت برپا داشتن نماز در وقت مشخص شدهی آن است. نمازهای پنجگانه، اوقات مشخص و مخصوصی دارند و البته پاداش خواندن نماز در اوّل وقت، بسیار بیشتر است. از امام صادق علیه السلام روایت شده است: «برتری نماز اول وقت بر نماز آخر وقت، مانند برتری آخرت بر دنیاست.»[9] همچنین آن حضـرت فرموده است: «شیعیان ما را با اوقات نمازشان آزمایش کنید؛ اینکه چقدر بر نماز اول وقت مراقبت می کنند.»[10]
[1] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به : الکافی، ج 2، ص 18، باب دعائم الاسلام
[2] - آیات 14 سورة طه و 31 سورة مریم
[3] - بحارالانوار، ج 18، ص 179
[4] - همان، ج 79، ص 202
[5] - الکافی، ج 3، ص 263
[6] - الکافی، ج 3، ص 265
[7] - برای اطلاع بیشتر ر.ک به: تفسیر نمونه، ج 4، ص 104
[8] - همان، ج 4، ص102
[9] - الکافی، ج 3، ص 274
[10] - وسائل الشیعه، ج 4، ص 114
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2936537296C81b5114eb4