eitaa logo
هر روز یک صفحه از قرآن کریم
37.7هزار دنبال‌کننده
746 عکس
34 ویدیو
7 فایل
هر روز صبح 5 دقیقه وقت بگذاریم و یک صفحه از قرآن : 👈🏻 صوت زیبا 👈🏻ترجمه روان و رسا+نکته تفسیری کوتاه پل ارتباطی باادمین : @Msalehi_ejra ☎️ 09132348071 کانال دوم: #رادیو_انتظار👇👇👇 @Radio_Entezar313 شماره کارت نذورات قرآنی: 6037991943080576
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۹۸: نه به آرزوهای شماست و نه به آرزوهای دیگران: ما به جهان هستی و واقعیت­ هایش به دو صورت می­ توانیم نگاه کنیم؛ آن​گونه که دوست داریم، و آن​گونه که هست. اگر به جهان آن­گونه بنگریم که هست، با شناختی صحیح از هستی، تلاش و کوشش می­ کنیم و از اسباب و وسایلی که خدا برای سعادتمان قرار داده، به درستی بهره می­ گیریم و از آنچه مانع رشد و کمالمان می­ شود، دوری می­ کنیم. اگر امّا آن­گونه به جهان بنگریم که دوست داریم، می­ توانیم واقعیت­ های آن را در خیال خود تغییر دهیم و دنیایی زیبا و ایده­ آل در پندار خویش ایجاد کنیم؛ دنیایی که در آن، ما انسان­هایی بزرگ و قدرتمند هستیم که از ما کسی خوشبخت­ تر وجود ندارد. چنین دنیایی اما دیر یا زود به پایان می­ رسد و هنگامی ­که انسان با واقعیت­ های جهان روبه​ رو می­ شود، با واقعیتی غیر از آنچه در ذهن خود می­ پرورانده، مواجه می­ شود؛ زیرا می­فهمد آنچه که در عالم خیال خود از خویشتن ساخته بوده، با حقیقت زندگی دنیا تفاوت بسیاری دارد؛ در حالی که او به جای تلاش و کوشش، در عالم خیالاتش به خوشبختی رسیده بود و هم​ اکنون هیچ اثری از آن وجود ندارد! در زمان پیامبر(ص)، یهودیان و مسیحیانی ­که از پذیرفتن دعوت آن حضـرت سر باز زده بودند، پندارهای عجیب و غریبی داشتند، و به جای پذیرش حق، با خیالات و اوهام خویش زندگی می­کردند. مثلاً می­ گفتند: دین ما قدیم­ تر است؛ یا ما بندگان مخصوص و ویژه​ ی خدا هستیم و به همین سبب از شما مسلمانان برتریم! برخی از مسلمانان بی­ اطلاع نیز از این سخنان برآشفته می­ شدند و پاسخ­ های غیر منطقی به آن​ها می­ دادند و مثلاً می­ گفتند: ما از شما برتریم؛ زیرا پیامبر ما، آخرین پیامبر است. در این هنگام، این آیات نازل شد [1]و تمام این خیالات را به کناری نهاد و با صراحت اعلام کرد که خوشبختی و کمال، با ادعا و آرزو به دست نمی­ آید؛ بلکه این ایمان و عمل صالح است که سعادت حقیقی را برای انسان­ها رقم می­زند. آری، کار بد، کیفر، و کار خوب، پاداش دارد. امامان معصوم(ع) نیز پیروان خود را از خیال‏پردازی و اعتقادات موهوم باز داشته­ اند و تنها راه نجات را «عمل و کردار نیک» معرفی کرده­ اند. پیشوای پنجم ما در این باره فرموده است: «به خدا سوگند، ما با خود ضمانت دوری از دوزخ را نداریم و بین ما و خدا خویشاوندی وجود ندارد، و ما بر خدا دلیلی نداریم [که بی­ جهت کسی را به بهشت برسانیم]، و ما خودمان فقط با اطاعت از خدا به او نزدیک می­ شویم. بنابراین، هر کس از شما که از خدا اطاعت کند، دوستی ما به او سود می­ رساند، و هر کس که خدا را نافرمانی کند دوستی ما به او سودی نمی­ رساند. وای بر شما! بی­ جهت مغرور نشوید. وای بر شما! بی­ جهت مغرور نشوید.»[2] این قانون الهی، نه فقط بر جهان پس از مرگ، که بر همین دنیا نیز حاکم است. حقیقت این است که بسیاری از کشورهای بی­ ایمان، با به کار بستن دستورهای دین ما به پیشـرفت­ های زیادی رسیده­ اند، و ما با رها کردن آن دستورها، عقب مانده­ ایم. جدّیت، کوشش، راست­گویی، امانت­داری، دقّت در کارها و... ، همه و همه، دستورهایی​ است که در دل دین ما نهفته است و ما به بسیاری از آن​ها بی­ توجّهی کرده­ ایم. این حقیقتی تلخ است که امیر مؤمنان علی علیه السلام در آستانه​ ی شهادت به ما یادآوری کرد: «خدا را در مورد عمل به قرآن در نظر بگیرید. مبادا افرادی غیر از شما مسلمانان، در عمل به دستورهای آن از شما سبقت بگیرند.» [1] - تفسیر نمونه، ج 4، ص 140 [2] - الکافی، ج 2، ص 75 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 مصطفی صالحی سه شنبه های امام زمانی و مهدوی و جهاد مالی به عشق امام زمان(عج) در راه ترویج قرآن...به نیت برطرف کردن موانع ظهور ...
6037991943080576
بنام مصطفی صالحی
بزنید روز شماره کارت کپی میشه

❌ تمامی هدیه ها و نذورات برای تبلیغ کانال و تولید محتوا استفاده می شود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)... 🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ بسم الله الرحمن الرحیم السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ 🌺اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم🌺 🌺اللهم عجل لولیک الفرج🌺 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ سلام و ادب روز چهارشنبه زیبایتان به خیر ✅ ذکر روز چهارشنبه : یا حی و یا قیوم ( ای زنده و پاینده ) (۱۰۰مرتبه) 🍂🍂🍂🍂 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🌹🌷🌼 آیات صفحه🌹( ۹۹ )🌹 نیت: بر طرف شدن موانع ظهور آقاجانمان امام زمان(عج) ☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5945136332903810020.mp3
802.8K
🔸ترتیل صفحه ۹۹ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : حجاز 🛑 فایل بدون ترجمه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5945136332903810021.mp3
1.86M
🔸ترتیل صفحه 99 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 99 وَإِنِ امْرَأَةٌ خَافَتْ مِنْ بَعْلِهَا نُشُوزًا أَوْ إِعْرَاضًا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُصْلِحَا بَيْنَهُمَا صُلْحًا ۚ وَالصُّلْحُ خَيْرٌ ۗ وَأُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ ۚ وَإِنْ تُحْسِنُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (128) و اگر زنى از ناسازگارى يا روى گردانى شوهرش بيم دارد گناهى بر آن دو نيست که [با گذشت زن از بعضى حقوق خود ]ميان خويش سازشى برقرار کنند، و سازش [از جدايى] بهتر است، و بخل (عدم گذشت) در طبيعت نفوس حضور دارد; و اگر [به زنانتان ]نيکى کنيد و تقوا پيشه سازيد قطعاً خدا از آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (128) وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا (129) و هرگز نمى توانيد ميان زنان [در علاقه قلبى ]به عدالت رفتار کنيد اگر چه حريص باشيد پس [از زنى که کمتر او را دوست مى داريد ]به طور کامل روى نگردانيد تا وى را مانند زنى که نه شوهر دارد و نه بيوه است فرو گذاريد و اگر به صلاح آييد و تقوا پيشه کنيد قطعاً خدا آمرزگار و رحيم است. (129) وَإِنْ يَتَفَرَّقَا يُغْنِ اللَّهُ كُلًّا مِنْ سَعَتِهِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ وَاسِعًا حَكِيمًا (130) و اگر آن دو از هم جدا شوند خدا هر يک را با گشايش خود [به وسيله همسر ديگرى ]بى نياز مى کند، و خدا گشايشمند و حکيم است. (130) وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَلَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَإِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ غَنِيًّا حَمِيدًا (131) و آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است مختصّ خداست. و همانا ما به کسانى که پيش از شما کتاب هاى [آسمانى ]به آنان داده شده است و به شما سفارش کرده ايم که از خدا پروا کنيد; و اگر کفر بورزيد [زيانى به خدا نمى رسد زيرا ]آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است مختصّ خداست، و خدا بى نياز و ستوده است. (131) وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا (132) و آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است مختص خداست، و کافى است که خدا کارساز باشد. (132) إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ أَيُّهَا النَّاسُ وَيَأْتِ بِآخَرِينَ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلَىٰ ذَٰلِكَ قَدِيرًا (133) اگر بخواهد، اى مردم! شما را مى برد و ديگرانى را مى آورد; و خدا بر اين کار تواناست. (133) مَنْ كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِنْدَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا (134) هر کس پاداش دنيا بخواهد [بداند که ]پاداش دنيا و آخرت نزد خداست، و خدا شنوا و بيناست. (134) 💐💐💐 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۹۹: پاداش دنیا و آخرت: تاریخ زندگی بشر، سرگذشت افراد زیادی را حکایت می­ کند که از ترس از دست دادن مال و ثروت و منافع مادی یا مقام و شهرتشان، دعوت پیامبران را نمی­ پذیرفتند؛ زیرا باور آنان این بود که آنچه به دست آورده­ اند، نتیجه​ ی زحمت خودشان بوده و بس؛ و خدایی که پیامبران از او سخن می­ گویند، نمی­ تواند زندگی دنیایی آنان را آباد کند. به همین سبب، هنگامی که حضرت موسی علیه السلام به قارونِ ثروتمند دستور داد که زکات مالش را بپردازد، او در پاسخ گفت: «من این اموال را فقط با علم و دانشی که داشتم، به دست آوردم، و خدا آن​ها را به من نداده که بخواهم به دستور او انفاقش کنم.»[1] خداوند در این آیات، بر این اعتقاد غلط خط بطلان می­ کشد و می­ فرماید که پاداش و بهره­ ی دنیا و آخرت، فقط نزد اوست و برای داشتن زندگی خوب و مناسب در هر دو جهان باید از دستورهای او پیروی کرد. در اینجا ممکن است این سؤال طرح شود که چرا برخی از افراد بی­ ایمان، در رفاه و ثروت فراوانی زندگی می­ کنند و بعضی از مؤمنان، زندگی دشواری دارند. پاسخ سؤال این است که «داشتن ثروت و رفاه»، با «داشتن زندگی خوب» متفاوت است. به فرموده​ ی قرآن، داشتن مال و ثروت یا نداشتن آن، دو روی یک سکّه است و هدف خدا از قرار دادن این دو نوع زندگی متفاوت برای بندگانش، آزمایش آن​هاست؛ ولی زندگی خوب این است که انسان در تمام لحظات عمر خود، از فرمان آفریدگار خود اطاعت کند و در پی به ­دست آوردن خشنودی او باشد. قرآن، زندگی این​گونه را «حیات طیبه» می­ نامد؛ یعنی زندگی همراه با آرامش، امنیت و رفاه که خدا به بندگان باایمان و صالحش عنایت می­کند (برگرفته از آیه​ ی 97 سوره­ ی نحل). در این حالت اگر‏چه انسان برای بهتر شدن زندگی­ اش تلاش می­ کند، سعادت دنیا و آخرتش را به دست خدا می­ داند، و نه به دست خودش؛ مانند حضرت علی علیه السلام که اگرچه همواره با جدّیت و تلاش زندگی می­ کرد، در عین حال به خدا عرض می­ کرد: «زیاد و کم شدن روزی من و سود و زیانم، تنها به دست توست، و نه به دست دیگران.»[2] همان پیشوای بزرگ در این ­باره به زیبایی فرموده است: «ای بندگان خدا، بدانید که پرهیزکاران، هم نعمت­های زودگذر دنیا را گرفتند و هم نعمت­های جاودانه​ی آخرت را. آنان در استفاده​ از نعمت­های دنیا، با دنیاداران مشارکت کردند؛ ولی دنیاداران در بهره بردن از نعمت­های آخرت، با ایشان شریک نشدند. پرهیزکاران به مناسب­ ترین شکل در دنیا اقامت کردند و به مناسب­ ترین شکل از غذاهای آن خوردند و از لذّت­ هایی که ثروتمندان بی­ ایمان نیز داشتند، بهره بردند. سپس با توشه­ ای که آنان را به بهشت می­ رساند و با سود فراوان از عبادت­هایشان از دنیا رفتند [و به بهشت رسیدند].» [3] [1] - اقتباس از آیه 78 سورة قصص [2] - بخشی از مناجات شعبانیه. مفاتیح­الجنان [3] - نهج­ البلاغه، نامة 27 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از رادیو انتظار 📻
هیچکس نگفت25.mp3
6.09M
📚 مجموعه 30 قسمتی "هیچکس به من نگفت...!" 📝 🎙 به کلام : مصطفی صالحی 🎼 تنظیم: بابک رحیمی 📕 برگرفته از کتاب ((هیچکس به من نگفت)) نوشته حسن محمودی = 👇👇👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
الحمدلله... الحمدلله که در این روزگار پر فتنه، و ، توفیق داریم لحظاتی با کلام خدا ... با قرآن عزیز .... با مصحف شریف...عشقبازی می کنیم. الحمدلله...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
doaye salamati master.mp3
4.68M
📻 دعای سلامتی امام زمان(عج)... 🎙 با صدای مصطفی صالحی(ادمین کانال) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2471231687Ca52bb40a84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 به نام یگانه لایق پرستـش! السلام علی الحسین و علی علی ابن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین سلام، پنج شنبه تون پر از امید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ✅ ذکر روز پنجشنبه : لااِلهَ اِلَّا الله المَلک الحقُّ المُبین  ( معبودی جز خدا نیست پادشاه حق آشکار ) ۱۰۰مرتبه. 💎 اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن آیات صفحه🌹( ۱۰۰ )🌹 نیت: برطرف شدن موانع ظهور موفورالسرور امام زمان(عج) ☀️ اعوُذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیمِ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5947206687529108577.mp3
895K
🔸ترتیل صفحه ۱۰۰ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : حجاز 🛑 فایل بدون ترجمه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
4_5947206687529108578.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 100 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه ☘️☘️☘️☘️ 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
قرآن ترجمه المیزان سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 100 ۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (135) اى کسانى که ايمان آورده ايد! دقيقاً به عدالت قيام کنيد و براى خدا شهادت دهيد، اگر چه به زيان خودتان يا پدر و مادر يا خويشان نزديکترتان باشد، اگر [خواهان شهادت ]بى نياز يا فقير باشد خدا [به رعايت حال ]آن دو سزاوارتر است; پس پيروى هوس نکنيد که منحرف شويد، و اگر به انحراف گراييد يا [از اظهار حق ]روى بگردانيد [بازخواست مى شويد زيرا ]قطعاً خدا از آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (135) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (136) اى کسانى که ايمان آورده ايد! به خدا و رسول او و کتابى که بر رسولش نازل کرده و کتاب هايى که از پيش نازل کرده است ايمان بياوريد. و هر کس به خدا و فرشتگان او و کتاب ها و رسولانش و روز واپسين کفر بورزد قطعاً به گمراهى دورى دچار شده است. (136) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (137) همانا کسانى که ايمان آوردند سپس کافر شدند سپس ايمان آوردند باز کافر شدند سپس به کفرشان افزودند خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد و به راهى هدايتشان نخواهد کرد. (137) بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (138) به منافقان بشارت ده که براى آنان عذابى دردآور خواهد بود. (138) الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (139) همانان که کافران را بجاى مؤمنان دوستان خود مى گيرند، آيا عزّت را نزد کافران مى طلبند؟ [بايد بدانند که ]عزّ، همه نزد خداست. (139) وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (140) و همانا در قرآن اين [دستور ]را بر شما نازل کرد که هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انکار و استهزا اقرار مى گيرد با آنان ننشينيد تا در سخنى غير آن فرو روند و گرنه در آن صورت شما هم مانند آنان خواهيد بود، همانا خدا منافقان و کافران را همگى در جهنّم گرد خواهد آورد. (140) 💐💐 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکته تفسیری صفحه ۱۰۰: شرکت در مجلس گناه، ممنوع!: خداوند در آیه​ ی 68 سوره​ ی انعام به پیامبر و مسلمانان چنین دستور داد: «هرگاه کسانی را دیدی که آیات ما را به مسخره می­ گیرند، از آنان روی گردان تا سخن دیگری بگویند.» پس از این دستور، برخی از مسلمانان ظاهری که ایمان حقیقی نداشتند، در مجالس یهودیان مدینه شرکت می­ کردند و به یاوه‏گویی‏های آنان در مورد قرآن و پیامبر(ص)گوش می‏کردند. خداوند در این آیه ـ که بعد از آیه​ ی 68 سوره​ ی انعام نازل شده ـ دوباره بر آن دستور تأکید کرده و چنین افرادی را سرزنش نموده است. بر اساس این آیات، حضور در مجالسی که آیات و دستورهای خدا مسخره می­ شود، ممنوع است و گناه شرکت در چنین مجالسی، مانند گناه کسانی​ست که آیات خدا را مسخره می­ کنند. در همه​ ی زمان­ها، افراد لاابالی و بی­ ایمانی بوده و هستند که بدون ترس از خدا و مجازات­ هایش، سخنان و نشانه­ های او را به باد مسخره می­ گیرند و بدین وسیله سعی می­ کنند دین خدا را در چشمان مردم کوچک کنند. به فرموده​ ی قرآن، اگر ما نتوانیم با این افراد مقابله کنیم، وظیفه داریم که از کنار آنان برخیزیم و به سخنان کفر‏آمیزشان گوش نکنیم. امام صادق علیه السلام در این­ باره فرموده است: «برای انسان باایمان شایسته نیست که در مجلسی حاضر شود که نافرمانی خدا در آن صورت می­ گیرد و او نمی­ تواند آن را تغییر دهد.»[1] در روایت دیگری از همان امام می­ خوانیم: «منظور از این دستور این است که اگر شنیدی کسی حق را انکار می­ کند و آن را دروغ می­ شمرد و سخنان ناروا در مورد امامان می­ گوید، از کنار او برخیزی و با او ننشینی؛ هر که  می­ خواهد باشد.»[2] همچنین پیشوایان معصوم، ما را از حضور در مجلسی که در آن از فرد باایمانی غیبت می­ شود، نهی کرده­ اند.[3] بر اساس فرمایش امامان، در چنین مجالسی، شیاطین حضور می­ یابند و لعنت خدا بر اهل آن مجلس نازل می­ شود. پس اگر کسی نمی­تواند آن را ترک کند، وظیفه دارد دست­کم در دل خود از سخنان پلید و آلوده­ای که در آن محفل گفته می­ شود، بیزاری بجوید و در قلب خود آن مطالب زشت را انکار کند[4]. ترک مجلس گناه، دو اثر مهم دارد: 1ـ انسان مؤمن را از آلودگی به گناهان دور می­ کند؛ 2ـ کسانی را که مشغول گناه هستند، متوجّه خطا و اشتباهشان می­ کند؛ چرا که حضور در مجلس گناه​کاران، به معنای تأیید کارهای ایشان و تشویق آنان به ادامه​ ی گناه است، و ترک آن، نوعی اعلام نارضایتی از اعمال و گفتارشان است. [1] - کنزالدقائق، ج 4، ص 352 [2] - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 282 [3] - تفسیر قمی، ج 1، ص 204 [4] - کنزالدقائق، ج 4، ص 351 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2021851139Cd560dd7e3d