هدایت شده از حوزه هنری گیلان
✅ پیادهراه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟
📎 گفتوگو و تأمل درباره پیادهراه شهرداری رشت
👈 با ارائه: دکتر مجید رحمانی | حجتالاسلام مرتضی عبداللهی
⏰ چهارشنبه ۲۸ تیرماه - ۱۰ صبح
📍 رشت - جنب پارک قدس - حوزه هنری
📌حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان
🆔 @artguilanews
🌐 artguilan.ir
🛒bazarmaj.com
قیام نو
📚 سومین جلسه آموزشی توانمندسازی مربیان فرهنگی تربیتی 📚 کتاب بتاب 📎با محوریت کتابخوانی کودک و نوجوان
✅ جلسه مدیریت بحران استقبال از ترویج کتاب!
🔹 گفتند میخواهیم کارگاه آموزشی ترویج کتاب بگیریم، برآوردمان 30 نفر شرکتکننده است.
گفتم حسنش این است که کار دست شما بماند و از ما اگر کمکی بربیاید درخدمت باشیم.
فراخوان دادند. 800 نفر طی یکماه ثبتنام کردند. تا جایی که جلسه مدیریت بحران گرفتند که حالا سالن را کنیم، کیفیت را چه کنیم، هزینه چه میشود و... .
با کمک دانشگاه آزاد رشت، جلسه اول برگزار شد. سپس از آن جمع هشتصدنفره، پنجاه نفر منتخب شدند برای ادامه کارگاهها. امروز سومین جلسهاش برگزار میشه. سرفصلهاش چنین چیزهایی هست:
کتاب و بازی، قصهگویی، شاخصههای کتاب خوب و... .
الحمدلله. بیش باد چنین بحرانهایی. بیش باد استمداد دستگاههای فرهنگی از انگیزههای داوطلبانه. و خداقوت به خانم ایمانی، برادر بازرگانی و برادر شفیعزاده.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺http://Eitaa.com/qeyameno
قیام نو
✅ پیادهراه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟ 📎 گفتوگو و تأمل درباره پیادهراه شهرداری رشت 👈 با
پیرامون زمزمههای تغییر در میدان شهرداری رشت:
✅ قلب رشت؛ منازعه تحول با تخریب و تقلید! (بخش نخست)
کمی آنسوتر از سبزهمیدان،
زیر سنگفرشهای پیادهراه،
حریم تکیه دولتی هست،
و مسجدی و مسجدی و مسجدی.
و پشت ابر عمارت بلدیه،
خورشید هزارسالهای هست،
مقبره آن تاجر،
قلب مذهبی رشت.
*
کوچک جنگلی، به پیشنهاد پادشاهی نه گفت
و استقلال ایران را انتخاب کرد.
گناه بزرگی بود
بدعت نه به هوس امپراطور بلامنازع
و تحمیل معاهده به او
و قدرتنمایی برنو بر طیاره؛
بیسابقه در طول تاریخ
و عرض جغرافیای جهان،
الهامبخش برای چهگوارا و پاتریس لومومبا و مالکوم ایکس و ویکتور خارا و رفقا.
باید از میرزا و گیلان انتقامی بیسابقه گرفته میشد.
جدا کردن سر
و پیشکش فرستادنش برای ظالم زمانه،
جانسوز و ددمنشانه بود اما بیسابقه نبود
باید خط قهرمانپروری گیلانیها کور میشد.
*
جای سینمای خورشید که به آتش کشیده بودند
و خانه عزتالله خان هدایت
و کتابخانه عبدالوهاب ضیابری
و آنجا که استادسرا، محله قهرمانپرور، مجاورش میشد
میدان مشرف به خانه سردار جنگل
و محل زندگی تاجر سیری که اسلام گیلانیها از اوست
«سبزهمیدان»ی که قلب انقلابی و سیاسی رشت بود
نباید مرکز اداری و ویترین گیلان باقیمیماند.
*
پیشنهادی را که کوچک جنگلی رد کرده بود
نگهبان اسطبلی پذیرفت
و به گیلانیها گفت:
برای همه ایران نقشهای هست
اما شما و شهر و زمینهایتان را ویژهتر
با آیرم، گماشته نظامیام، و آمال ملکه، تنها میگذارم.
*
یکصد سال قبل
مرکز اداری را از قلب انقلابی شهر دور کردند
و بر قلب مذهبیاش کوبیدند.
زیارتگاه هزارساله و آن تکیه و...
با خاک یکسان شد
و عمارتی تقلیدی بهجایش نشست
یک تصمیم حساب شده ضدتمدنی
که بهرغم دلهای مردم، در گذر زمان کار کند و فضا بسازد.
رنگ دیوارهای عمارت را سفید کردند
تا استتاری بر گردوخاک آن تخریب باشد.
گفتند این نسل را یکبهیک تعقیب میکنیم
(تا سر شالیزار، آژان میفرستیم)
و چادرها را برمیداریم
و طومار عفتشان را تبعید میکنیم
برایشان جک سفارش میدهیم و اعتماد بهنفس بچههایشان را میگیریم
و هویت تازهای برایشان میسازیم
بعد میگوییم شما که خودتان چیزی نیستید،
لااقل به این عمارت سفید فرنگی افتخار کنید!
تاریخ را هم برایشان مینویسیم
که ندانند زیر خیابانهای میدان چه خبر است
و کمی آنسوتر از رشت چه دیلمانی و چه تالشی و چه املشی،
و چه آلبویهای داشتند
و چه معماریای.
تاریخشان را صفر میکنیم تا با تقلید از اروپا آغاز شود.
*
خاطر گیلان را خیلی میخواستند
به ما آزادی بخشیدند
تا تفرجگاه خوبی برایشان باشیم
و نپرسیم چرا زمینهای ما را مصادره کردید
و رسولی رشتی را چرا تبعید کردید
و نویسنده بزرگ ـ نجفی جیلانی ـ را
و نپرسیم مجتهدان ما را چرا کشتید
و سر سردار ما را کجا بردید.
*
چند سال بعد،
آن نگهبان گمان کرد واقعاً پادشاه ایران است
و خودش تصمیمی گرفت
و ملکه مجبور شد جسم نگهبان را عوض کند
تا روحش عوض نشود.
همه چیز باید خوب پیش میرفت
اما میرزا برگشته بود
از خلخال و تهران.
مردم گیلان در همان میدان
8 دی 60 هزار نفری 1329 را ساختند،
نفت ملی شد
و کمی بعد، شیلات هم.
یونس رودباری قیام کرد
و ایران را در 1357 به روح خدا برگرداند.
*
در همان میدان معروف
آهنگران منادی لشکر صاحب زمان شد
و آنجا میدان شهدای ذهاب شد
و آنجا دوباره 8 دی شد.
هر چه مقلدها درس فرنگ را پسدادند
و پاریس را قبله آمال رشت خواستند
و به تقلید ضدتمدنی ادامه دادند
مردم آنجا را قلب انقلابی شهر خواستند
و از همانجا
نغمه سلام به فرمانده را سرودند
و انرژی رساندند به اصفهان و تهران و بیروت و زاریا و جاکارتا و استانبول و کشمیر و باکو و... .
(ادامه دارد)
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺http://Eitaa.com/qeyameno
قیام نو
✅ پیادهراه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟ 📎 گفتوگو و تأمل درباره پیادهراه شهرداری رشت 👈 با
✅ قلب رشت؛ منازعه تحول با تخریب و تقلید! (بخش دوم)
حالا، حوالی 1402،
از پس بلوای 1401،
زمزمهای ـ دوباره ـ آمد که رشت شهر عاشقان است،
عاشقان را با تقلید چه کار؟
بس کنید شهرسازی تقلیدی را در قلب رشت!
*
شاید زمزمهها ندانند شکل چیزی که میخواهند دقیقاً چطور است
و نسخه را چطور باید بنویسند
ولی میدانند چه نمیخواهند
و میدانند رشت هوای تازه میخواهد.
زمزمهها در جستجوی هویتی هستند
که صد سال قبل آیرم زیر آوارش برد.
دوستانی این ندای تظلمخواهی را «تخریب» میخوانند
اگر مرادشان احتمال سطحینگری مدیران است همراهیم
ولی چرا آن تخریب بزرگ یکصد سال قبل را تحسین و تطهیر میکنند؟
وقتی تغییر جزئی در قواعد میدان شهرداری را تقبیح میکنند
چگونه تخریب کلیِ گذشته را میستایند!
***
پیادهراه فعلی شهرداری فرصتها و افتخارات زیادی را در خود دارد
ولی یک نگاه تمدنی ایجابی کم است.
مردم حق دارند بعد از یکصد سال، دوباره به خروش بیایند
اما تغییرات ناپخته، نمایشی و هیجانی، فرصت تحولات بزرگ را کور میکند
و تهدیدهایش را نه.
(نکند یک سال بعد، همین حوالی
موضوع جلسه: چرا پیادهروها تنگاند و حریمها حفظ نمیشود!)
*
ایدههای حسابشده برای ترمیم هویتی و تمدنی میدان شهرداری،
چیزی که افکار عمومی و نخبگان هم بپسندند، هست
اما استقبال و اراده بلندمدتی هم هست؟
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺http://Eitaa.com/qeyameno
قیام نو
✅ پیادهراه شهرداری؛ منازعه محلی یا تقابل تمدنی؟ 📎 گفتوگو و تأمل درباره پیادهراه شهرداری رشت 👈 با
✅ بحثها چالشی شد و صداها بلند؛ در بخشی از این گفتوگو.
یعنی که حرفها جدی بود و باخاصیت.
شنونده بودم ـ و خیلی یاد گرفتم ـ بیشتر از انتظارم.
آخرش برای جمعبندی گفتم:
مدیریت فرهنگی در استان ـ بنده هم عضوش ـ
از فرصتها و چالشهای استان خیلی عقب مانده.
این گفتوگوهای سطح بالا، و انبوه ایدههای خوبش،
برای تصمیمگیرها فرستاده میشود
اما حداقلش سطح توقع افکار عمومی را بالا میبرد
و بهاندازه خودش،
کار سطحی و نمایشی را برای مدیران سخت میکند.
+ منتظر خروجی تصویری این گفتوگو باشید
و منتظر گفتوگوهای بعدی.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺http://Eitaa.com/qeyameno
هدایت شده از حوزه هنری گیلان
📙 بازار نشر در گذر زمان به تالشها رسید
🔹 جدیدترین کتاب پژوهشی سید مؤمن منفرد از سوی انتشارات ماهمینو و بههمت حوزه هنری گیلان روانه بازار شد. کتاب «تالشها در گذر زمان»، در هفت فصل جغرافیا، پیشنیۀ تاریخی، فرهنگ عامه، آثار تاریخی و طبیعی، معماری و ایلهای تالش را معرفی میکند.
تهیه کتاب: وبسایت بازار مج https://b2n.ir/T.D.G.Z
📌حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان
🆔 @artguilanews
🌐 artguilan.ir
🛒bazarmaj.com
هدایت شده از در محضر خوبان
◼️ مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام ۱۴۴۵
💠 با سخنرانی: استاد ترابی گیلانی
⏰ از سه شنبه ۲۷ تیر، ساعت ۲۱
📍گیلان، رشت، میدان فرهنگ، مسجد قدس
رسانه معنوی "در محضر خوبان":
https://eitaa.com/joinchat/964952174Ce1dcacbc7c
هدایت شده از گیلانستان
◾️مراسم ویژه دهه اول محرم الحرام
◀️سخنران: آیت الله رمضانی و حجتالاسلام والمسلمین صفوی
◀️با نوای: حاج الیاس آستی و کربلایی عادل عاشوری
📆 زمان: سه شنبه، ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲، به مدت ۱۱ شب
🕌 مکان: مهدیه رشت
👈 هیات رزمندگان اسلام گیلان
🆔 @gilanestan
هدایت شده از خادمین الرضا {ع}
#اطلاع_رسانی
💠مراسم عزاداری دهه اول محرم ۱۴۴۵
لطفا رسانه باشید.
#پای_کار_حسین_ایستاده_ایم
#ما_نسل_به_نسل_در_پناهت_هستیم
#زیرعلمت_امن_ترین_جای_جهان_است
💠هیات خادمین الرضا {ع}
💠@khademinalrez
هدایت شده از حوزه هنری گیلان
🔹فراخوان گردآوری روایت های مردمی
🔹از مقاومت فرهنگی مردم گیلان در مقابل کشف حجاب رضاخانی
◽برخی از بزرگترهای ما، خاطرات سالهای کشف حجاب رضاخانی در گیلان را از بزرگترهای خود شنیدهاند. آنها را پیدا کنید و شنیدههایشان را بپرسید تا در کتابی با همین موضوع چاپ شود.
📱ارسال خاطره در ایتا و بله: ۰۹۱۱۳۳۳۹۱۵۲
📌حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان
🆔 @artguilanews
🌐 artguilan.ir
🛒bazarmaj.com
هدایت شده از ایسنا گیلان
🔹️ایسنا/گیلان نخستین نشست گفتوگو پیرامون پیشینه تاریخی و راهکارهای ارتقای فرهنگی هویتی میدان شهرداری رشت، در حوزه هنری گیلان برگزار شد.
isna.ir/xdPhvg✅
🔰خبرگزاری دانشجویان ایران "ایسنا" منطقه گیلان
قیام نو
✅ در روزهای اولین سالگشت درگذشت علی حاجعلی عسگری، نویسنده و کارگردان نمایش گیلان قرار داریم. 🔹 طی
✅ از کتابخانه گیلانپژوهی چه خبر؟
🔹 در روزهایی که گذشت آقای محمدعلی امیرگل مدیر محترم انتشارات سپیدرود حدود 90 نسخه مجله و تعدادی کتاب ارزشمند را به کتابخانه گیلانپژوهی شهید حامد کوچکزاده حوزه هنری گیلان اهدا کردند. سال گذشته هم ایشان دهها نسخه کتاب مرتبط با گیلان را اهدا کرده بودند.
🔹 بجز هدایای تعداد محدود، تاکنون هفت نفر از فرهیختگان استان در تعداد قابل توجه، کتاب به کتابخانه اهدا کردهاند. این هدیهها، مسئولیت کتابخانه را بیشتر میکند.
🔹 حدود نیمی از فهرست کتابها دیجیتال شده است و بعد از اتمام این فهرستبرداری، دسترسی برخط برای اطلاع از کتابها فراهم خواهد شد.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ جمعی از طلاب گیلانی حوزه قم، این روزها داوطلبانه در میدان شهرداری رشت با مردم درباره موضوع جمعیت گفتوگو میکنند. روبرو شدن با سربالا با مردم کوچهوبازار، در چنین کسوتی، ستودنی و نشانه فضل علمی آنها و باور درونیشان به انقلاب اسلامی است.
🔹 چهره انقلاب اسلامی در گیلان، همین انگیزهها و حرکتهای واقعی و باورمندانه است نه ساختارهای رسمی فرهنگی.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
هدایت شده از 'مُـــبتلــابــهاَللّٰـه'
دعوت میشوید به...📢
مراسم #عصر_عاشورا سید الشهدا🖤
همراه با...
●نمایش آیینی #عاشورا | 🏴
●نوای محمد #حسین احمدی | 🎤
●سرود آوای #گوهرشاد | 🎙
●حسینیه کودک | 🎳
در مجتمع آموزشی فرهنگی گوهرشاد🖇
#گوهرشاد_یک_اسم_نیست_یک_حماسه_است
✅ از نمایشنامه ثارالله، نوشته عبدالرحمن الشرقاوی
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
قیام نو
🔹️ایسنا/گیلان نخستین نشست گفتوگو پیرامون پیشینه تاریخی و راهکارهای ارتقای فرهنگی هویتی میدان شهردار
✅ مشروح دو ارائه در خصوص پیادهراه شهرداری را اینجا بخوانید.
🔹 چند رسانه، علیه این برنامه نوشتهاند. به سیاق گذشته، پیشنهاد میکنم آنها را ببینید و دقیق بخوانید:
✅ https://hekayatgilan.ir/news/i/15786
مطلب کوتاه بالا را رسانه «حکایت گیلان» منتشر کرده است. چند نکته دربارهاش:
- دکتر مجید رحمانی را معاون سابق فرهنگی ارشاد معرفی کرده، اما او معاون هنری ارشاد بود.
- نویسنده محترم، بهجای نقد و بررسی حرفها، حواشی اخیر را مغتم شمرده و با انتساب دکتر رحمانی به مدیرکل پیشین ارشاد، در پی تضعیف اعتبار ارائهکننده بحث نزد مخاطب است، در حالی که میدانیم دکتر رحمانی در همان دوره استعفا داده بود.
- در تیتر، «درخواست بازسازی امامزاده قدیمی» را به ارائهها نسبت دادهاند در حالی که کسی در جلسه درباره استاد ابوجعفر تعبیر «امامزاده» را به کار نبرده بود.
- در تیتر، عبارت «تغییر در ساختمان شهرداری» را به ارائهکنندگان بحث نسبت دادهاند در حالی که چنین تعبیری هم به کار نرفته بود و ایدههای طرح شده در جلسه، ناظر به محدوده پیادهراه شهرداری و حتی شهر رشت بود نه ساختمان شهرداری.
- نوشته شده که حوزه هنری نهایتاً میتواند درباره سینماسعدی که تحت اختیار خودش است نظر بدهد! یک: سینما سعدی تحت اختیار حوزه هنری نیست، احتمالا منظور نویسنده سینماسپیدرود است. دو: در این برنامه حوزه هنری نظر نداده، امکان ارائه نظرات دو صاحبنظر را فراهم کرده است.سه: حالا چرا اندیشیدن را برای یک نهاد محصور میکنید؟
- نوشتهاند چرا فقط از این دو نفر دعوت شده است. پاسخ این سؤال هم در نشست و هم پیش از آن داده شده بود که قرار نیست صرفاً یک گفتوگو برگزار شود.
🔹 در مجموع، متن نوشته شده نقد نیست، یک بیانیه شعاری و غیرفنی علیه یک جلسه اندیشهای است.
اینکه نویسنده محترم نتوانست از مشروح نشست، حتی یک غلط تاریخی یا استدلالی پیدا کند ولی در متن کوتاهی که نوشت دچار اشتباهات متعدد شد بیش از همه به زیان اعتبار خودش است. البته من از دغدغه ایشان تشکر میکنم و دعوت میکنم بیایند حول همین نکاتی که مرقوم داشتهاند یک گفتوگوی تفصیلی با یکی از کارشناسان میز مطالعات راهبردی حوزه هنری گیلان داشته باشند و صوت آن گفتوگو را عیناً #برای_مردم منتشر کنند.
🔹 من از نقد استقبال میکنم اما با تحریف سخنان دو ارائهکننده محترم نشست، به آنها جفایی شده که جبرانش با رسانه محترم حکایت گیلان است.
🔹 از مخاطبان محترم دعوت میکنم حتماً متن مشروح نشست و نقد آن را دقیق بخوانند و با هم مقایسه کنند.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ این متن را هم رسانه گیلآرتنیوز به نگارش درآورده.
به نظرم از متن حکایت گیلان خیلی سروشکل بهتری دارد اما چالش بزرگش این است که بهجای نقد فنی مشروح سخنان دو ارائهکننده، رفته است سمت قضاوت درباره انگیزه برگزارکنندگان محفل. یا استناد کرده است به نظر یکی از مخاطبان (و نه دو ارائهکننده) حاضر در آن نشست.
🔹 معمار محترمی که اولین بار در آن محفل او را دیدم (و همانند روز آشنایی با آقای غلامعلیزاده معمار و نویسنده گرانقدر کتاب معماری باران، خوشحال شدم) در بخش نظرات همان مطلب، پاسخهایی برای متن مذکور نوشتهاند که به گمانم خواندش خوب است.
🔹 نمیتوانم کتمان کنم که از رواج استناد به شایعات خوشحال نیستم. حضور در جلسه آزاد بود و کاش با حضور در جلسه یا مراجعه به متن مشروح منتشر شده آن، به واقعیت آن گفتوگو استناد میشد.
🔹 از دغدغهمندان موضوع شهر، دعوت میکنم در گفتوگوی بعدی، حضور داشته باشند.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
✅ من بارها رسانههای استان رو عتاب کردم که چرا از ما انتقاد نمیکنند، به همینخاطر نمیخواهم معدود رسانههایی رو که منتقدانه ورود کردند ملامت کنم، اما برخی نکات باید گفته بشه.
🔹 برادر عزیز دیگری هم از نشست اخیر ناراحت شده و مطالبی نوشتهاند که دو صفحه خاص از آنها را گذاشتهام.
ناراحتی ایشون از بهکار بردن لفظ «امامزاده» برای استاد ابوجعفر و بهزبان آوردن تعبیر «تخریب ساختمان شهرداری» است که هر دو را نویسنده رسانه حکایت گیلان، خلاف واقع در قالب عکسنوشت به ارائهکنندگان جلسه نسبت داده است. این تبعات عدم دقت در کار رسانهای است.
🔹 این منتقد محترم (معین حسنزاده) استوریهای مفصلی نوشته که قریب به اتفاق آنها، همان مواردی بود که دکتر مرتضی عبداللهی در روایت تاریخی محدود بقعه استاد ابوجعفر بیان کرده است و حتماً پیشنهاد میکنم این استوریها را ببینید. خیلی مرور خوبی است.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno
هدایت شده از گیلان پرس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 اولین دیدار پدرومادر شهید مفقودالاثر با پیکر فرزندشان بعد از 40 سال دوری در شب عاشورا در حسینیه معلی
🆔 @Gilan_Press
قیام نو
✅ من بارها رسانههای استان رو عتاب کردم که چرا از ما انتقاد نمیکنند، به همینخاطر نمیخواهم معدود ر
🔹 عزاداریهای شما مقبول انشاءالله.
ادامه بحثهای پیادهراه شهرداری رشت را دنبال کنید. بهجای خوبی میرسیم.
✅ مدیر محترم حکایت گیلان، تقریباً پذیرفتند که ممکن است تیتر انتخابی، تداعیگر چیزی متفاوت از محتوای گفتارها بوده باشد.
و در ادامه پرسیدند: آیا برگزاری جلسه در مقطع حساس کنونی ناشیانه نبود؟
🔹 معنای غیرمستقیم این پرسش چنین است: مردمی که بیتالمال را به ما امانت دادهاند نباید توقع داشته باشند که در گاه سؤال یا نگرانی، کنارشان باشیم، بلکه باید بیاعتنایی بورزیم و تنهایشان بگذاریم. وقتی بحث درباره پیادهراه بالا گرفته است بهجای آنکه از ما توقع اقدام صحیح و بهموقع وظیفهمدارانه داشته باشند توقع عدمحضور و سکوت و بیاعتنایی خائنانه داشته باشند.
🔻 قیام نو | سید رسول منفرد
🔺 http://Eitaa.com/qeyameno