🌱« #بسته_خبری 1⃣ »
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
♦️در گذشته دو مدل استعمار داشتیم، مدل اول حضور نظامی در کشورها بود. مدل دوم هم تربیت آدم هایی در دستگاه ها بود که در حکومت ها اثرگذار باشد. در حال حاضر هیچکدام از دو مدل اثرگذار نیست.
♦️امروز استعمار؛ استعمار نرم است؛ یک عده ای با هوش طبیعی خودشان مبانی ماتریالیسم، اومانیسم، سوبجکتویسم و سکولاریسم به میدان آمدند و هوش مصنوعی را خلق کردند تا هوش مصنوعی بتواند آدمها را تحت تأثیر خودش قرار دهد.
حتی NGOهایی (انجمنهای مردمی) در این کشورها شکل میگیرد، آدمهایی با هوش طبیعی هستند که با هوش مصنوعی تربیت شدهاند؛ شما میبینید اصطلاح «زن، زندگی، آزادی» را بالا میآورند و از آزادی، برهنگی را میخواهند.
♦️شرکت هایی که امروز دارند در فضای مجازی حکمرانی میکنند حتی هویت ملی هم ندارند. این شرکت ها آدمها را در مسیر فکریای که میخواهند، قرار میدهند. این، «حکمرانیِ سکولارِ فضای مجازی» است. البته حکمرانی مشارکتی هم هست؛ حکمرانی مشارکتیای که مردم عروسک خیمه شب بازی هستند.
🔺این نکات، به این معنا نیست که فضای مجازی هیچ ویژگی مثبتی ندارد، فضای مجازی ویژگی های مثبتی هم دارد اما محور این بحث حکمرانی است
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺حکمرانی فضای مجازی در عرض فرهنگ و اقتصاد نیست؛ بلکه در طول آنها است. مثلا علوم پایهی علم پزشکی چیست؟ ریاضی و زیست و... . آیا جایگاهی در این علم برای روح است؟ در علم جدید هیچ جایی برای معنویت نمیگذارند. هالیوود دهها فیلم برای علوم شناختی تولید میکند. علوم شناختی که مطرح میکنند هم چیزی بالاتر از نورونها و مادیات نیست.
🔺این فضای مجازی دینداران بیهویت و مادیگرا تربیت میکند. طبق امار از هشت میلیارد جمعیت جهان، هفت میلیارد نفر موحد هستند ولی اکثراً سکولار هستند و این حکمرانی فضای مجازی روز به روز بشر را به سمت انحطاط و بی دینی میبرد.
🔺همین فضای مجازی نیرو های انقلابی ما را منحرف کرده است.
⁉️حال راه حل چیست؟
یک ایده این است که بساط فضای مجازی را جمع کنیم.
ایده دیگر این است که ما چاره ای نداریم و گرفتار جبر فضای مجازی هستیم.
راه سومی هم هست که بیاییم از حکمرانی حکمی فضای مجازی استفاده کنیم.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 3️⃣»
🔸نشست "حکمرانی حِکمی فضای مجازی"
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه
🔺 منظور از حکمرانی حکمی فضای مجازی در مقابل غیرحکمی چیست؟
حکمرانی سکولار با هوش طبیعی سکولار، هوش مصنوعی میسازد. ما هم باید با راهکارهای حکمی هوش مصنوعی بسازیم، مبتنی بودن بر حکمت یعنی چه؟
حکمت یک مفهوم قرآنی است و معادلی در زبانهای دیگر ندارد. حکمت عبارت است از علم نافع مبتنی بر خرد ناب.
🔺مشکل حکمرانی فضای مجازی در دنیای مدرن این نیست که عقل معاش ندارد؛ مشکل غرب در فقدان معاد است؛ سکولاریسم.
🔺در این مبنا همه چیز در خدمت ثروت است؛ زن، آزادی و همه چیز در خدمت ثروت است. با هوش مصنوعی کاری میکنند که همه چیز به ماشین سپرده و مسخ میشود.
🔺اگر هوش مصنوعی حکمی ایجاد کردیم، دیگر نمیتوانیم از هیچ علمی استفاده کنیم جز این که حکمی باشد. وقتی داریم از روانشناسی در هوش مصنوعی صحبت میکنیم، باید نسبت آن با انسان حکیم را بدانیم. یعنی رسماً هر تئوری در علوم شناختی؛ فلسفه ذهن؛ عصب شناسی؛ روان شناسی باید در نسبت با حکمت معنا شود.
🔺ما چگونه فضای مجازی را به سمت حکمرانی حکمی ببریم؟
اگر حکمرانی فضای مجازی بخواهد به حکمت پیوند بخورد باید میان مردم و مسئولین گفتمان سازی کرد. بسیاری از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جنگ شناختی خبر ندارند. حتی در برنامههای تلویزیون ما این را میبینیم. بدترین فیلمها را در شبکه نمایش پخش میکنند. اصلا چیزی به عنوان اهمیت دادن به عقلانیت انسان در نهادهای ما وجود ندارد.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔰نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» برگزار شد
🟠حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیایی در نشست «معرفت شناسی فضای سایبر» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد گفت: معضل پایگاههای خبری در فضای مجازی این است که رقابتی بین نهادهای خبر دهنده در ذات خبر وجود دارد، عنصر سرعت بسیار اهمیت دارد که تعارضی میان سرعت و صحت در اینجا پیش میآید، هفته نامه یک هفته فرصت دارد، روزنامه نیز حدود 12 ساعت فرصت دارد؛ اما در فضای مجازی سرعت بسیار زیاد میشود و عنصر دقت نیز کاهش مییابد؛ بنابراین معرفت بخشی در فضای حقیقی با معرفت بخشی در فضای مجازی متفاوت است.
➖جهت مطالعه گزارش خبری این نشست به سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی مراجعه فرمایید.
➡️ yun.ir/o5f435
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 1️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔻قبل از بحث در مورد اینترنت در مورد غرب صحبت میکنم.
🔹راسل شخصیتی است که علی الظاهر ارتباطی با دین و خدا ندارد و بسیار اخلاق گراست.
اینکه خودش غربی است و تعلق خاطر به دنیای جدید و مدرن دارد، در ابتدای کتاب «تاریخ فلسفه غرب» مسئله مهمی را درمورد غرب بیان و اعتراف عجیبی میکند.
او تاریخ غرب را به سه دوره تقسیم میکند:
1- دوره روم و یونان
2- دوره حاکمیت کلیسا که حدود هزار سال طول کشید.
3- دوره مدرن که از قرن چهارده، پانزده آغاز شد.
🔹عامل نظم در دوره روم و یونان زور بود. در دوره دوم آنچه عامل نظم شد، کلیسا بود. غرب مدرن مجددا دارد به طرف زور میرود و این علامت نابودی و هرج مرج است. ایشان میپذیرد که علم مدرن عامل نظم نیست؛ چون این علم مدرن فقط فن است و دیگر علم نیست.
🔹دوران کلیسا دوران فکر بود و دوره سوم فاقد فکر است و فقط زور دارد و می خواهد با همان نظم ایجاد کند و این افق نابودیست. وضعیت غرب جوریست که انتهای دوران مدرن خودش دیگر فکر ندارد. ایشان میگوید که اگر قرار است ما بمانیم باید برویم سراغ فکر.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش
🔻با حضور ارزشمند :
🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری)
🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی)
🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
https://eitaa.com/oisc_majazi
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
🌱« #بسته_خبری 2️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔺فضای مجازی یک پدیده کاملا تکنولوژیک است. این که فضای مجازی چیست به حصر عقلی، سه وجه دارد. تکنولوژی با حق و باطل چه نسبتی دارد؟
1- دیدگاه اول این است که نسبت به حق و باطل بینظر است.
2- نظر دیگر این است که این فقط ابزار نیست و سنخیت با فرهنگ غرب دارد.
3- دیدگاه سومی عکس این دیدگاه وجود دارد و متعقد است رسانه ذاتی دارد ولی ذاتش فرهنگ غرب نیست
🔺دیدگاه اول برای ما قابل استفاده نیست. ما نمیتوانیم دیدگاه اول را بپذیریم ونوعاً جذب دومی میشویم.
برای دیدگاه دوم مؤیداتی هست؛ مثلا اینکه غربیها بسیار استادانهتر از ابزار تکنولوژی که در فرهنگ ما وارد شده است استفاده میکنند. یا اینکه خیلی ماهرانه از طریق رسانه سینما استفاده میکنند و حرف خود را منتقل میکنند. از مؤیدات دیگر اینکه رسانه در خدمت باطل است این است که دیدیم در بلوای اخیر، رسانه چه نقشی ایفا کرد و چه هیاهویی درست کرد.
🔺بنده به نظر سوم اعتقاد دارم. بنابر شناختی که از غرب دارم اعتقادم این است که ذات فضای مجازی گونه ای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده میکند.
در اینجا بحث حکمرانی و مدیریت مطرح میشود.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🌱« #بسته_خبری 3️⃣»
🔸نشست "نقش ذات انگاری و ابزار انگاری فضای مجازی در حکمرانی"
🎙استاد: آیت الله قائم مقامی
🔺دیدگاه سوم این است که ذات فضای مجازی گونهای است که متناسب با حق است و باطل به صورت عرضی از آن استفاده میکند.
🔺این شعار است و باید ببینیم چه کاری باید انجام دهیم تا عملیاتی شود؟
اینجا بحثی وجود دارد که مرحوم آوینی مطرح کردند. ایشون فرمودند در مواجهه با تکنولوژی، تکنولوژی مال شماست ولی سخت است. این که مال من است تا استفاده کنم دو حرف است. برخی معتقدند ما برویم از صفر شروع کنیم و چیز جدیدی درست کنیم. تعبیری که شهید آوینی دارد این است که این رسانه حجابی دارد. این برای حق است ولی حجابی دارد که باید خرق شود.
🔺تعبیر آوینی این است که خرق حجاب کنیم و فقط در یک صورت میشود خرق حجاب کرد؛ در صورتی که ارتباط ویژه با ولایت داشته باشید میشود میتوانید این حجاب را کنار بزنید.
🔺برای همین توصیه میشود هرکس میخواهد وارد این وادی شود اول ولایت خودش را اثبات کند و در جاذبه خدا قرار گرفته باشد، رفته رفته حجاب خرق میشود و حکمرانی حاصل میشود.
🔺اینکه در این حالت حتما باید زیرساختها دوباره درست شود یا نه، جای بحث دارد. چون هرکاری انجام دهیم آنها یک تکنولوژی جدید میآورند.
✅تکنولوژی را باید فتح کنیم.
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
8.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید |تاثیر معرفتشناسی خاص بر استنتاجات علمی
🔺معرفت شناسی خاص و عام چیست؟
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفتشناسی سایبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
🔻نشست علمی «نقش هوش مصنوعی در اجتهاد» برگزار شد.
🔵 نشست «کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند اجتهاد» از سلسله نشستهای علمی پژوهشی «دین و حکمرانی اسلامی فضای مجازی» که به همت دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد
آیت الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد حوزه و دانشگاه که مهمان این نشست بودند در بخش ابتدایی سخنان خود با اشاره به تفاوتهای هوش مصنوعی و هوش انسانی در اجتهاد فرمودند: مدیریت هوش مصنوعی باید در ذیل دستگاه هوش انسانی باشد، مواضعی وجود دارد که مختص به هوش انسانی است که اصلا هوش مصنوعی نمیتواند ورود پیدا کند. فعالیتهای متعددی در اجتهاد مانند کشف عقلا و روابط آنها از فرآیندهای مختص ذهن مجتهد است و هوش مصنوعی میتواند همراه و کمکحال مجتهد در این قضیه باشد؛ و کشف کامل آن از ماشین برنمیآید.
📄گزارش خبری این نشست علمی را در سایت رسمی دفتر مطالعات اسلامی فضای مجازی بخوانید
➡️ https://b2n.ir/y58998
📸گزارش تصویری
➡️ https://b2n.ir/a12095
#گزارش_خبری
#گزارش_تصویری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi
21.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید |راهکارهای ایجاد معرفتشناسی سایبری
🔸حجت الاسلام والمسلمین دکتر انبیائی؛ معرفتشناسی سایبری
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @oisc_majazi
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی (پردیس قم)
📚مراسم رونمایی 12 اثر از آثار دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی به مناسبت هفته پژوهش
🔻با حضور ارزشمند :
🔹حضرت آیت الله محسن اراکی (عضو شواری عالی حوزه علمیه و مجلس خبرگان رهبری)
🔹دکتر ابوالحسن فیروزآبادی (دبیر شورای عالی و مدیر مرکز ملی فضای مجازی)
🕓 زمان پخش : چهارشنبه 23 آذرماه ساعت16
📲پخش از طریق کانال دفتر در ایتا و آپارات
https://www.aparat.com/oisc_majazi
https://eitaa.com/oisc_majazi
🌐 دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی مرکز ملی فضای مجازی
🆔 @OISC_Majazi