#احادیث_حسینی
💎💎💎پیامبر ص در بخشی از خطبه غدیر امام حسین ع و امامت از نسل او را بیان می فرماید
📜وَعَظْتَنا بِوَعْظِ الله فی عَلِی أَمیرِالْمؤْمِنینَ وَالْأَئِمَّةِ الَّذینَ ذَکَرْتَ مِنْ ذُرِّیتِکَ مِنْ وُلْدِهِ بَعْدَهُ، الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَ مَنْ نَصَبَهُ الله بَعْدَهُما. فَالْعَهْدُ وَالْمیثاقُ لَهُمْ مَأْخُوذٌ مِنَّا، مِنْ قُلُوبِنا وَأَنْفُسِنا وَأَلْسِنَتِنا وَضَمائِرِنا وَأَیْدینا. مَنْ أَدْرَکَها بِیَدِهِ وَ إِلاَّ فَقَدْ أَقَرَّ بِلِسانِهِ، وَلا نَبْتَغی بِذالِکَ بَدَلاً وَلایَرَی الله مِنْ أَنْفُسِنا حِوَلاً. نَحْنُ نُؤَدّی ذالِکَ عَنْکَ الّدانی والقاصی مِنْ اَوْلادِنا واَهالینا، وَ نُشْهِدُالله بِذالِکَ وَ کَفی بِالله شَهیداً وَأَنْتَ عَلَیْنا بِهِ شَهیدٌ
مَعاشِرَالنّاسِ، ماتَقُولونَ؟ فَإِنَّ الله یَعْلَمُ کُلَّ صَوْتٍ وَ خافِیَةَ کُلِّ نَفْسٍ، (فَمَنِ اهْتَدی فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ ضَلَّ فَإِنَّما یَضِلُّ عَلَیْها)، وَمَنْ بایَعَ فَإِنَّما یُبایِعُ الله، (یَدُالله فَوْقَ أَیْدیهِمْ).
مَعاشِرَالنّاسِ، فَبایِعُوا الله وَ بایِعُونی وَبایِعُوا عَلِیّاً أَمیرَالْمُؤْمِنینَ وَالْحَسَنَ وَالْحُسَیْنَ وَالْأَئِمَّةَ (مِنْهُمْ فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَةِ) کَلِمَةً باقِیَةً.
📝[ی رسول خدا] ما را به فرمان خدا پند دادی درباره ی علی امیرالمؤمنین و امامان از نسل خود و او، که حسن و حسین و آنان که خداوند پس از آنان برپا کرده است. پس عهد و پیمان از ما گرفته شد از دل و جان و زبان و روح و دستانمان. هر کس توانست با دست وگرنه با زبان پیمان بست. و هرگز پیمانمان را دگرگون نخواهیم کرد و خداوند از ما شکست عهد نبیند. و نیز فرمان تو را به نزدیک و دور از فرزندان و خویشان خود خواهیم رسانید و خداوند را بر آن گواه خواهیم گرفت. و هر آینه خداوند بر گواهی کافی است و تو نیز بر ما گواه باش.»
هان مردمان! چه می گویید؟ همانا خداوند هر صدایی را می شنود و آن را که از دل ها می گذرد می داند. «هر آن کس هدایت پذیرفت، به خیر خویش پذیرفته. و آن که گمراه شد، به زیان خود رفته.» و هر کس بیعت کند، هر آینه با خداوند پیمان بسته؛ که «دست خدا بالی دستان آن هاست.»
هان مردمان! اینک با خداوند بیعت کنید و با من پیمان بندید و با علی امیرالمؤمنین و حسن و حسین و امامان پس از آنان از نسل آنان که نشانه ی پایدارند در دنیا و آخرت.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#احادیث_حسینی
✅خواندن زیارت عاشورا در هر مکان و هر روز
در مستدرک الوسائل، ج ۱۰، ص ۳۰۹ به نقل از المزارالقدیم و به نقل از علقمه به خواندن زیارت عاشورا در هر مکانی اشاره شده و آمده است:
عَنْ عَلْقَمَهَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَضْرَمِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ الْبَاقِرِ علیه السلام قَالَ: إِنِ اسْتَطَعْتَ یَا عَلْقَمَهُ أَنْ تَزُورَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّیَارَهِ فِی دَارِکَ وَ نَاحِیَتِکَ وَ حَیْثُ کُنْتَ مِنَ الْبِلَادِ فِی أَرْضِ اللَّهِ فَافْعَلْ ذَلِکَ، وَ لَکَ ثَوَابُ جَمِیعِ ذَلِکَ.
علقمۀ از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: ای علقمۀ، اگر می توانی هر روز زیارت عاشورا را درخانه ات یا جایی که هستی، یا هر سرزمینی از زمین خدا که هستی، بخوان که تمام ثواب های این زیارت برای تو منظور خواهد شد.
هچنین در کتاب (مصباح المتهجد ص ۷۷۶) به روایتی در مورد خواندن روزانه زیارت عاشورا نیز اشاره شده که به شرح زیر است:
قَالَ عَلْقَمَهُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام: إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَزُورَهُ فِی کُلِّ یَوْمٍ بِهَذِهِ الزِّیَارَهِ فَافْعَلْ وَ لَکَ ثَوَابُ جَمِیعِ ذَلِکَ.
علقمه از حضرت باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود: اگر می توانی هرروز این زیارت، یعنی زیارت عاشورا را بخوان که تمام ثواب های این
زیارت برای تو منظور خواهد شد.
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#احادیث_حسینی
یکی از راه های دیگر زیارت از راه دور اشاره شده و به قرار زیر است:
📜عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ ثُوَیْرٍ قَالَ: کُنْتُ أَنَا وَ یُونُسُ بْنُ ظَبْیَانَ وَ الْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ وَ أَبُو سَلَمَهَ السَّرَّاجُ جُلُوساً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ، وَ کَانَ الْمُتَکَلِّمُ مِنَّا یُونُسَ وَ کَانَ أَکْبَرَنَا سِنّاً. فَقَالَ لَهُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنِّی کَثِیراً مَا أَذْکُرُ الْحُسَیْنَ عَلَیهِ السَّلامُ، فَأَیَّ شَیْءٍ أَقُولُ؟ فَقَالَ: قُلْ: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ» تُعِیدُ ذَلِکَ ثَلَاثاً، فَإِنَّ السَّلَامَ یَصِلُ إِلَیْهِ مِنْ قَرِیبٍ وَ مِنْ بَعِید.
حسین بن ثُوَیر نقل می کند: من، یونس بن ظَبیان، مُفَضَّل بن عمر و ابو سَلَمَۀ نزد حضرت صادق علیه السلام نشسته بودیم. در بین ما یونس که مسن تر از همه ما بود سخن می گفت. عرض کرد: فدایت شوم، من زیاد به یاد حسین بن علی علیه السلام هستم، در این حالت چه بگویم؟
فرمود: سه بار بگو: «صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ»، همانا سلام از دور و نزدیک به حسین بن علی علیه السلام می رسد.
📚 کافی، ج ۴، ص ۵۷۵/ وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۴۹۴ به نقل از کافی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#احادیث_حسینی
📜[٧٤٠]٥-عليّ بن إبراهيم،عن أبيه،عن عبد اللّه بن عبد الرّحمن الأصمّ، عن أبي عبد اللّه البزّاز،عن حريز قال:
قلت لأبي عبد اللّه عليه السّلام:جعلت فداك ما أقلّ بقاءكم أهل البيت و أقرب آجالكم بعضها من بعض مع حاجة النّاس إليكم؟!فقال:إنّ لكلّ واحد منّا صحيفة فيها ما يحتاج إليه أن يعمل به في مدّته،فإذا انقضى ما فيها ممّا أمر به عرف أنّ أجله قد حضر.فأتاه النّبيّ صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ينعى إليه نفسه و أخبره بما له عند اللّه و أنّ الحسين عليه السّلام قرأ صحيفته الّتي أعطيها،و فسّر له ما يأتي بنعي و بقي فيها أشياء لم تقض،فخرج للقتال و كانت تلك الأمور الّتي بقيت أنّ الملائكة سألت اللّه في نصرته،فأذن لها و مكثت تستعدّ للقتال و تتأهّب لذلك حتّى قتل فنزلت و قد انقطعت مدّته و قتل عليه السّلام،فقالت الملائكة:يا ربّ أذنت لنا في الانحدار و أذنت لنا في نصرته،فانحدرنا و قد قبضته،فأوحى اللّه إليهم:أن الزموا قبره حتّى تروه و قد خرج فانصروه و ابكوا عليه و على ما فاتكم من نصرته فإنّكم قد خصّصتم بنصرته و بالبكاء عليه،فبكت الملائكة تعزّيا و حزنا على ما فاتهم من نصرته،فإذا خرج يكونون أنصاره.
❓حريز گفته است:به حضرت صادق عليه السّلام عرض كردم:جانم به فدايت!با وجود نياز مردم به شما چقدر عمر اهل بيت اندك است و اجل هريك به ديگرى نزديك؟
✅فرمود:براى هركدام از ما دفترى است كه آنچه نياز دارد تا در روزگارش به آن عمل كند در آن است.
و وقتى فرمانهايى كه در آن است به پايان رسيد مىداند كه اجلش رسيده است.
آنگاه پيامبر-درود خدا بر او و بر خاندانش-به نزدش آمده،به نزديك بودن مرگش و به آنچه نزد خداوند دارد خبر مىدهد.
✴️و همانا حسين عليه السّلام در دفترى كه به او داده شده بود آنچه را تا مرگ به او مىرسيد،خواند.
و در آن چيزهايى مانده بود كه حتمى نشده بود.آنگاه براى جنگ خارج شد.
💎و آن چيزهايى كه مانده بود اينكه فرشتگان از خداوند يارى اش را خواستند.پس به آنها اجازه داد.
و آنان منتظر شدند تا براى جنگ آماده شوند.
تا[حسين عليه السّلام]كشته شد.
آنان فرود آمدند در حالى كه زمان او عليه السّلام سپرى شده و كشته شده بود.
🕯پس فرشتگان عرض كردند:پروردگارا به ما اجازۀ فرود آمدن و يارىاش را دادى و ما فرود آمديم ولى تو روحش را گرفته بودى.
📿خداوند به آنان وحى كرد كه:در كنار قبرش باشيد تا ببينيد كه بيرون آمده پس يارىاش كنيد.
و[اينك]بر او و بر از دست دادن يارىاش بگرييد كه شما به يارى و گريه بر او اختصاص داده شدهايد.
پس فرشتگان در عزا و اندوه بر از دست دادن يارىاش گريستند.
و هنگامى كه[در ايام #رجعت از قبرش]خارج شود آنان ياوران او خواهند بود.
📙 اصول کافی -جلد 1، صفحه 611
محمدبن یعقوب کلینی
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
#احادیث_حسینی
🔰حدیث امام هادی ع در باره کربلاء
📜حدثني أبي و محمد بن الحسن عن الحسن بن متيل عن سهل بن زياد عن أبي هاشم الجعفري
قال بعث إلي أبو الحسن ع في مرضه و إلى محمد بن حمزة فسبقني إليه محمد بن حمزة فأخبرني أنه ما زال يقول ابعثوا إلى الحائر فقلت لمحمد أ لا قلت أنا أذهب إلى الحائر ثم دخلت عليه فقلت له جعلت فداك أنا أذهب إلى الحائر فقال انظروا في ذلك ثم قال إن محمدا ليس له سر من زيد بن علي و أنا أكره أن يسمع ذلك قال فذكرت ذلك لعلي بن بلال
فقال ما كان يصنع بالحائر و هو الحائر فقدمت العسكر فدخلت عليه فقال لي اجلس حين أردت القيام فلما رأيته أنس بي ذكرت قول علي بن بلال فقال لي أ لا قلت له إن رسول الله ص كان يطوف بالبيت و يقبل الحجر و حرمة النبي ص و المؤمن أعظم من حرمة البيت و أمره الله أن يقف بعرفة إنما هي مواطن يحب الله أن يذكر فيها فأنا أحب أن يدعى لي حيث يحب الله أن يدعى فيها و الحائر [الحير] من تلك المواضع
📝 پدرم و محمد بن الحسن، از حسن بن متّيل، از سهل بن زياد، از ابى هاشم جعفرى، وى مىگويد: حضرت ابو الحسن عليه السّلام در حال بيمارى، من و محمّد بن حمزه را فرا خواندند، محمّد بن حمزه بر من سبقت گرفت و زودتر از من به خدمتش شتافت و بعدا به من خبر داد كه آن جناب پيوسته مىفرمودند:
شخصى را به حائر حسينى بفرستيد تا براى من دعاء كند.
من به محمد گفتم: آيا محضرش عرض نكردى، من به حائر مىروم؟! سپس بر آن حضرت وارد شده و عرضه داشتم: فدايت شوم من به حائر مىروم.
حضرت فرمودند:
در اين عمل دقّت و احتياط كنيد كسى مطّلع نشود، سپس فرمودند:
محمّد (ابن حمزه) سرّ زيد بن على را نگاه نداشت بلكه فاش كرد در حالى كه من كراهت داشتم به سمع ديگران برسد.
ابو هاشم جعفرى مىگويد: اين فرموده امام عليه السّلام را به على بن بلال گفتم و به وى رساندم كه حضرت مىفرمودند كسى را به حائر فرستاده تا براى من دعاء كند.
على بن بلال گفت: حضرت چه كارى با حائر داشتند، خودشان حائر هستند! من به عسكر رفته و بر آن جناب داخل گشته و مقدارى كه خدمتش بودم خواستم بلند شده و بروم. حضرت به من فرمودند:
بنشين، پس چون عنايت و لطف حضرت را به خود ديدم نشسته و كلام على بن بلال را محضرش باز گو نمودم.
حضرت فرمودند:
رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم در اطراف خانه خدا طواف مىكردند و حجر الاسود را مىبوسيدند در حالى كه حرمت پيامبر و مؤمن بالاتر از حرمت بيت اللَّه مىباشد نيز خداوند متعال به حضرتش امر فرمود در عرفه وقوف كنند با اينكه حرمت پيامبر از عرفه بيشتر و بالاتر است و سرّ آن اين است كه:
اين گونه مواضع، مواطن و اماكنى هستند كه خدا دوست دارد در آنها ياد شود، پس من نيز دوست دارم براى من در جايى دعا شود كه خدا دعا در آنجا رادوست دارد و حائر حسينى عليه السّلام نيز از همين گونه مواضع مىباشد.
📚کامل الزیارات باب ۹۰ حديث ۱
کانال مقتل ضامن اشک
https://telegram.me/zameneashk
کانال باب الحسین(ع)
https://t.me/Babolhusein
بسم الله الرحمن الرحیم
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها
#حضرت_زهراء_سلام_الله_علیها_و_عاشوراء
#احادیث_در_ارتباط_با_امام_حسین_ع
وداع فاطمة س با علی ع کلمینی یا فاطمة
سخنان حضرت زهراء س با علی ع در وداع آخر درباره ایتام عاشوراء و کربلاء
فأقبل أمير المؤمنين عليها السّلام مسرعا حتّى دخل عليها، و إذا بها ملقاة على فراشها- و هو من قباطيّ مصر- و هي تقبض يمينا و تمدّ شمالا، فألقى الرّداء عن عاتقه و العمامة عن رأسه، و حلّ أزراره،
حضرت با سرعت به راه افتاد تا اينكه وارد منزل شد، ديد فاطمه عليها السّلام روى بستر افتاده به راست و چپ، خود را جمع مىكند و مىكشد، عبا را از دوش و عمامه اش را از سر به يك سوى افكند دكمههايش را باز كرد
و أقبل حتّى أخذ رأسها و تركه في حجره
و جلو آمده سر حضرت را از زمين برداشته به دامن گرفت
و ناداها: يا زهراء! فلم تكلّمه،
و صدايش زد: یا زهرا! پاسخى نداد.
فناداها: يا بنت محمّد المصطفى! فلم تكلّمه،
بار ديگر او را صدا زد: اى دختر محمّد مصطفى! جواب نداد.
فناداها: يا بنت من حمل الزّكاة في طرف ردائه و بذلها على الفقراء! فلم تكلّمه،
گفت: اى دختر كسى كه زكات را با گوشههاى عبايش به در خانه فقرا مىبرد و به آنها مىبخشيد! باز سخنى نگفت.
فناداها: يا ابنة من صلّى بالملائكة في السماء مثنى مثنى! فلم تكلّمه،
صدا زد: اى دختر كسى كه بر فرشتگان در آسمانها دوگانه دوگانه نماز گزارد! سخن نگفت.
فناداها: يا فاطمة كلّميني فأنا ابن- عمّك عليّ بن أبي طالب.
صدايش زد: اى فاطمه با من حرف بزن! من پسر عمويت على بن ابى طالبم.
قال: ففتحت عينيها في وجهه و نظرت إليه و بكت و بكى
حضرت ديدگانش را به روى على عليه السّلام گشود و نگاهى به آن حضرت افكند و گريست و امير المؤمنين نيز گريه كرده
و قال: ما الّذي تجدينه فأنا ابن عمّك عليّ بن أبي طالب.
فرمود: چه مىيابى اى فاطمه! من پسر عمويت على بن ابى طالبم.
فقالت: يا ابن العمّ إنّي أجد الموت الّذي لا بدّ منه و لا محيص عنه، ......
گفت: اى پسر عمو! من مرگى را كه چارهاى ندارد و نمىتوان از آن فرار كرد را،......می بینم
يا أبا الحسن و لا تصح في وجوههما فيصبحان يتيمين غريبين منكسرين، فإنّهما بالأمس فقدا جدّهما و اليوم يفقدان امّهما، فالويل لامّة تقتلهما و تبغضهما.
اى ابو الحسن به روى یتیمانم ، (در مقام تجاهل عارف سخن فرموده است) آنان داد نكشى! كه اين فرزندان يتيم من دل شكسته و غريب و تنهايند. آنان ديروز جدّشان را و امروز مادرشان را از دست دادهاند، واى بر مردم و جماعتى كه آنان را مىكشند و با آنان دشمنى مىكنند!
ثمّ أنشأت تقول:
سپس این اشعار عاشورایی را حضرت زهراء س قرائت فرمود:
اِبكني إن بكيت يا خير هادي
اگر مىگريى بر من گريه كن اى بهترين
و اسبل الدّمع فهو يوم الفراق
راهنما! و اشك بريز كه روز جدايى است!
يا قرين البتول اوصيك بالنسل
اى همسر بتول تو را به فرزندانم سفارش مىكنم
فقد أصبحا حليف اشتياق
كه امروز همدم سوز و شور گشتهايم.
ابكني و ابك لليتامى و لا تن-
بر من و بر يتيمان گريه كن و كشته به دست
س قتيل العدى بطفّ العراق
دشمن را در سرزمين عراق (كربلا) از ياد نبر.
فارقوا فأصبحوا يتامى حيارى
جدا گشته و يتيم و سرگردان شدهاند،
يحلف اللّه فهو يوم الفراق
سوگند به خدا كه روز جدايى است.
2 و 3- «نوائب الدهور» للعلّامة السيد المير جهانيّ، ص 194 و 192.فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفى(ص)، الرحماني الهمداني ،ص:536
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin