eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
882 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
752 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شرح دعای روز ✍آیت اللہ مجتهدی تهرانی ره ⬅️ اللَّهُمَّ وَفِّرْ حَظِّی فِیهِ مِنَ النَّوَافِلِ خدایا توفیق نوافل و اعمال مستحبی بدہ و بهرہ من را از نوافل زیاد ڪن 🌹دعا موجب ڪمال انسان است، دعا خواندن برای رسیدن بہ ڪمالات می‌باشد بر خلاف تصور عموم مردم ڪہ فڪر می‌ڪنند هدف از خواندن دعا رسیدن بہ ثواب الهی است مضامین ادعیہ سراسر پر از درسهای اخلاق و حڪمت است ڪہ توجہ بہ آن معانی سبب ڪمال انسان می‌گردد. اگر هم ڪسی با زبان عربی آشنا نیست بہ ترجمہ ادعیہ مراجعہ ڪند و بہ مضامین و نڪات آموزندہ ادعیہ توجہ ڪنند تا بہ برڪت آن بہ ڪمالات والای انسانی برسد، امثال دعای ابوحمزہ ثمالے و... برای ڪمال یافتن من و شما می‌باشد اینڪہ در دعای ابوحمزہ امام سجاد علیہ السلام می‌فرمایند: خدایا آیا بدتر از من هم بندہ ای داری؟ این برای ڪمال است و درس مبارزہ با عجب و غرور را بہ ما می‌دهد جایی ڪہ امام معصوم چنین حرفی می‌زند دیگر تڪلیف من و شما روشن است و جایی ندارد ڪہ ما بہ خاطر دو رڪعت نافلہ و نماز شب دچار عجب بشویم. باز دعای ابوحمزہ می‌فرماید: خدایا اگر من با این حال بمیرم چہ ڪنم؟ امروز داشتم فڪر می‌ڪردم ڪہ خدایا اگر من امروز دست خالی بمیرم چہ ڪنم؟ گفتم خدایا یڪ موقعی بمیرم ڪہ آمادہ باشم و الان آمادہ نیستم! 🌳 آیت اللہ العظمی خوانساری ره با آن مقام و عظمت می‌فرمود: از این دنیا می‌روم در حالی ڪہ دست خالی هستم امام ره دربارہ ایشان فرمودہ بودند: آیت اللہ خوانساری مرجع متقین بود و ایشان را صاحب نفس قدسیہ می‌دانستند. وقتی از عدالت آیت اللہ خوانساری سوال شد امام گفتند: ما در عصمت ایشان مشڪوڪ هستیم و شما از عدالت ایشان می‌پرسید؟! در عمر حود مرجعی بی‌هوی، مثل آیت اللہ خوانساری ندیدہ ام و دربارہ ایشان مطالب زیادی دارم ڪہ الان فرصت گفتن آن مطالب نیست این مرجع عظیم می‌گفت: من از این دنیا می‌روم در حالی ڪہ دست خالی هستم ایشان می‌فرمود: فقط بہ یڪ عملم امید دارم ڪہ باعث نجاتم شود آن هم بہ اشڪهایی است ڪہ در مجالس عزای اهل بیت عصمت و طهارت می‌ریختم. 💦 مثل پیر زنها بہ دنبال مجالس روضہ بگردید و گریہ برای امام حسین علیہ السلام را ڪوچڪ نشمارید، وقتی حبیب بن مظاهر را در رویا دیدند، ایشان فرمودہ بودند: خیلی دوست دارم ڪہ بہ دنیا برگردم و در مجالس عزای اباعبداللہ گریہ ڪنم. 🌼 استاد من آقای برهان ره می‌گفتند:  گاهی اوقات انسان باید مستحبات را هم نوبر ڪند همانطوری ڪہ اگر میوہ جدید بہ بازار می‌آید می‌خرید و نوبر می‌ڪنید،،، گاهی اوقات نماز شب را هم نوبر ڪنید، دعای مجیر را هم نوبر ڪنید، آدمی ڪہ اهل مستحبات نیست بدرد نمی‌خورد اگر همیشہ هم توفیق ندارید لااقل گاهی اوقات مستحبات را نوبر ڪنید. ⬅️ وَ أَڪرِمْنِی فِیهِ بِإِحْضَارِ الْمَسَائِلِ خدایا من را گرامی بدار تا مسائل شرعی‌ام را بدانم، 🍃 انسان باید مسائل دین خود را بداند مخصوصا طلبہ ڪہ باید مشتش پر باشد و بتواند جواب مسائل مردم را بدهد. ⬅️ وَ قَرِّبْ فِیهِ وَسِیلَتِی إِلَیڪ مِنْ بَینِ الْوَسَائِلِ خدایا در بین وسائل آن وسیلہ ای ڪہ من را زودتر بہ تو می‌رساند بہ من نزدیڪ ڪن، 👈بهترین وسیلہ هم اهل بیت هستند. 💥یڪی از علماء بہ من یاد دادند ڪہ برای مشڪلاتم متوسل شوم بہ حضرت نرجس خاتون سلام اللہ علیها مادر امام زمان علیہ السلام اگر بہ ایشان توسل داشتہ باشید امام زمان بہ حرمت مادر بزرگوارشان توسل شما را اجابت می‌ڪنند و از خواص این توسل سرعت اجابت آن است. ⬅️ یا مَنْ لاَ یشْغَلُهُ إِلْحَاحُ الْمُلِحِّین ای ڪسی ڪہ سماجت و الحاح بندگان تو را باز نخواهد داشت. 🌿اگر همہ عالم با خدا حرف بزنند خدا را از دیگری غافل نمی‌ڪند و در آن واحد بہ همہ بندگان توجہ دارد از تو می‌خواهیم ڪہ دعاهای من را مستجاب ڪنی. °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°                ‌                       
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
15_Mashari_Tartil_J28(www.rasekhoon.net).mp3
7.01M
#ترتیل #جزء_بیست_و_هشتم استاد مشاری #العفاسی
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamede28.mp3
5.98M
#ترتیل #جزء_بیست_و_هشتم استاد سعد #الغامدی
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285604_645.mp3
3.98M
#تحدیر #جزء_بیست_و_‌هشتم استاد معتز #آقایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نکات کلیدی تفسیر جزء 28 قرآن کریم سوره حشر حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ حقانیت گفتار و کردار پیامبر را خدا امضاء کرده است مَا ءَاتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نهََاکُمْ عَنْهُ فَانتَهُواْ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(7- حشر) [از اموال و احکام و معارف دینی] آنچه را پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به شما عطا کرد بگیرید و از آنچه شما را نهی کرد، باز ایستید و از خدا پروا کنید زیرا خدا سخت کیفر است. این جمله هر چند در ماجرای غنائم بنی نضیر نازل شده، ولی محتوای آن یک حکم عمومی در تمام زمینه‌ها و برنامه‌های زندگی مسلمانها است، و سند روشنی است برای حجت بودن سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم. بر طبق این اصل همه مسلمانان موظفند اوامر و نواهی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را به گوش جان بشنوند و اطاعت کنند، خواه در زمینه مسائل مربوط به حکومت اسلامی باشد، یا مسائل اقتصادی، و یا عبادی، و غیر آن، به خصوص اینکه در ذیل آیه کسانی را که مخالفت کنند به عذاب شدید تهدید کرده است.(1) بر این اساس اطاعت از دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم، اصاعت از خدا و قرآن است و بر هر مسلمانی واجب. آن حضرت نیز در غدیر امر به تبعیت از علی بن ابی طالب علیهما السلام کرد و در روایاتی مانند حدیث ثقلین به پیروی از اهل بیت علیهم السلام امر نمود پس با تکیه بر آیه مورد بحث و روایت غدیر و ثقلین به راحتی می‌توان حقانیت مکتب شیعه را ثابت کرد. دو تقوایی که قرآن به آن سفارش می‌کند یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ(18- حشر) ای اهل ایمان! از خدا پروا کنید و هر کسی باید با تأمل بنگرد که برای فردای خود چه چیزی پیش فرستاده است، و از خدا پروا کنید یقیناً خدا به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است. این آیه مؤمنین به رعایت دو تقوا سفارش می‌کند: تقوای اول اینکه: خدای سبحان را فراموش نکرده و همواره مراقب اعمال خود باشند که کدام صالح است و کدام معصیت؛ چون سعادت زندگی آخرتشان به این اعمالشان بستگی دارد. و نیز مراقب باشند که جز عمل صالح انجام ندهند و آن را هم فقط برای رضای خدا به جای آورند و همواره این مراقبت را ادامه دهند و از نفس خود حساب بکشند. هر عمل نیکی که در کرده‌های خود یافتند خدا را شکرگزارند و هر عمل زشتی دیدند خود را توبیخ نموده و نفس را مورد مؤاخذه قرار داده و از خدای تعالی طلب مغفرت کنند. تقوای دوم اینکه: در مقام محاسبه و نظر در اعمال، خداترس باشید؛ یعنی چنان نباشد که عمل زشت خود را و یا عمل صالح ولی غیر خالص خود را به خاطر اینکه عمل شما است زیبا و خالص به حساب آورید.(2) قانون روابط بین الملل در قرآن لا یَنْهَاکمُ‌ُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ لَمْ یخُْرِجُوکمُ مِّن دِیَارِکُمْ أَن تَبرَُّوهُمْ وَ تُقْسِطُواْ إِلَیهِْمْ إِنَّ اللَّهَ یحُِبُّ الْمُقْسِطِینَ(8) إِنَّمَا یَنهَْاکُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ قَاتَلُوکُمْ فیِ الدِّینِ وَ أَخْرَجُوکُم مِّن دِیَارِکُمْ وَ ظَاهَرُواْ عَلیَ إِخْرَاجِکُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَ مَن یَتَوَلهَُّمْ فَأُوْلَئکَ هُمُ الظَّالِمُونَ(9- ممتحنه) خدا شما را از نیکی کردن و عدالت نسبت به کسانی که درکار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی‌دارد زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. خدا فقط شما را از دوستی با کسانی نهی می‌کند که در کار دین با شما جنگیدند، و از دیارتان بیرون راندند، و در بیرون راندنتان به یکدیگر کمک کردند. و کسانی که با آنان دوستی کنند، پس دوستی کنندگان همان ستمکارانند. این آیات از مهمترین آیات قرآن در عرصه بین الملل است که تکلیف سطح و نوع تعامل حکومت اسلامی با کشورهای غیر اسلامی را بیان می‌کند. بر اساس این آیات رابطه عادلانه و بر پایه احترام متقابل و رعایت قراردادهایی که بین شما و آنها وجود دارد امری روا و جایز است؛ اما این رابطه حسنه تا زمانی است که آنها نسبت مسلمانان و حکومت اسلامی توطئه نکرده باشند و به صورت علنی و یا پشت پرده؛ تنهایی و یا گروهی در صدد ضربه زدن به مسلمانان و نظام اسلامی نباشند که اگر این گونه شد ارتباط یا آنها قطع و پاسخ قاطع و مناسبی به آنها داده می‌شود. سوره صف تجارتی که نجات دهنده است یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ هَلْ أَدُلُّکمُ‌ْ عَلیَ‌ تجَِارَةٍ تُنجِیکمُ مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ(10) تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تجَُاهِدُونَ فیِ سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمُ‌ْ وَ أَنفُسِکُمْ ذَالِکمُ‌ْ خَیرٌْ لَّکمُ‌ْ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ(11)
تعبیر دیگر حق زن و فرزند تنها با تامین هزینه زندگی و مسکن و تغذیه آنها حاصل نمی‌شود، مهمتر از آن تغذیه روح و جان آنها و به کار گرفتن اصول تعلیم و تربیت صحیح است.(7) پی نوشت ها : (1) نمونه ج23 ص508 و نیز المیزان ج19 ص204: و الآیة مع الغض عن السیاق عامة تشمل کل ما آتاه النبی من حکم فأمر به أو نهی عنه. (2) المیزان ج19 ص217-219 (3) التِّجَارَة: التصرّف فی رأس المال طلبا للربح. المفردات ج1 ص164 (4) ر.ک: المیزان ج19 ص258-259 (5) همان (6) همان (7) نمونه ج4 ص287
یَغْفِرْ لَکمُ‌ْ ذُنُوبَکمُ‌ْ وَ یُدْخِلْکمُ‌ْ جَنَّاتٍ تجَْرِی مِن تحَْتهَِا الْأَنهَْارُ وَ مَسَاکِنَ طَیِّبَةً فیِ جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَالِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ(10-12/صف) ای اهل ایمان! آیا شما را به تجارتی راهنمایی کنم که شما را از عذابی دردناک نجات می‌دهد؟ به خدا و پیامبرش ایمان آورید و با اموال و جان‌هایتان در راه خدا جهاد کنید. این ایمان و جهاد اگر به منافع فراگیر و همیشگی آن‌ معرفت و آگاهی داشته باشید برای شما از هر چیزی‌ بهتر است؛ چرا که خداوند متعال در اثر آن گناهتان را می‌آمرزد و شما را وارد بهشتی می‌کند که از زیر درختان آن نهرها جاریند و در خانه‌هایی منزل می‌دهد که پاکیزه اند و در بهشت‌های جاویدان قرار دارند؛ این است کامیابی بزرگ. «تجارة» به معنای تصرف در سرمایه به منظور به دست آوردن سود است.(3) ‌ در این آیه شریفه ایمان و جهاد، تجارت به حساب آمده که سرمایه‌اش جان آدمی و سود آن نجات از عذاب دردناک است. خدای عز و جل با نکره آوردن کلمه تجارت (تجَِارَةٍ) آن را تجارتی مهم و عظیم و جلیل القدر معرفی کرده است و در بیان سود آن که همان نجات از عذاب است، نوع عذاب را هم بیان نکرد تا بفهماند آن قدر بزرگ است که در بیان نمی‌گنجد. آنگاه در آیه دوازده به بیان مصادیق این نجات می‌پردازد که همان مغفرت و جنت است. بنابراین آیات یازدهم و دوازدهم در مقام تفسیر کلمه «تجَِارَةٍ» است.(4) دو نکته 1. در آیه مورد بحث کلمه «ذنوبکم» مطلق آمده؛ یعنی نفرموده است که کدام گناه آمرزیده می‌شود. از این اطلاق می‌توانیم نتیجه بگیریم که تمامی گناهان با شرایطی که ذکر شده آمرزیده می‌شود. از اینکه آمرزش را مقدمه داخل شدن در بهشت جاودان ذکر فرموده نیز می‌توان دریافت که تمام گناهان بخشیده می‌شود؛ زیرا معنا ندارد که کسی داخل چنین بهشتی بشود، در حالی که هنوز پاره‌ای از گناهانش آمرزیده نشده باشد.(5) 2. بر اساس این آیه شریفه، آنچه مؤمن به خدا می‌دهد متاع ناچیز این دنیای ناپایدار است و آنچه خدا به مؤمن وعده داده تا او را بهره مند سازد، نعمت‌ها و زندگی جاودان است؛ به همین جهت و برای تاکید بر این مطلب بود که در پایان آیه فرمود:«ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ؛ این پیروزی عظیمی است».(6) سوره طلاق  پنج لطف ویژه که مخصوص متقین است مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مخَْرَجًا(2)وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یحَْتَسِبُ ... (3) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یجَْعَل لَّهُ مِنْ أَمْرِهِ یُسْرًا(4) ... وَ مَن یَتَّقِ اللَّهَ یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیَِّاتِهِ وَ یُعْظِمْ لَهُ أَجْرًا(5- طلاق) هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن [از مشکلات و تنگناها را] قرار می‌دهد و او را از جایی که گمان نمی‌برد روزی می‌دهد ... و هر که از خدا پروا کند برای او در کارش آسانی قرار می‌دهد ... و هر کس از خدا پروا کند، گناهانش را محو می‌کند و پاداش او را بزرگ می‌دارد. (5- طلاق) در این آیات، پنج اثر برای تقوا نامبرده شده که خداوند متعال آنها را به شکل ویژه نصیب کسی می‌کند که تقوای الهی را رعایت کند. این پیامدهای خوشایند که خداوند متعال به او عنایت می‌کند عبارتند از: 1. برایش راه نجاتی از تنگنای مشکلات زندگی فراهم می‌کند. 2. از جایی که احتمال آن را هم نمی‌داد به او روزی می‌رساند. 3. اموری که به آن اشتغال دارد را برایش آسان می‌کند. 4. گناهانی که از او سر زده می‌بخشد. 5. بیش از آنچه عمل کرده به او اجر و پاداش داده می‌دهد. سوره تحريم  خود و خانواده تان را از آتش حفظ کنید یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قُواْ أَنفُسَکمُ‌ْ وَ أَهْلِیکمُ‌ْ نَارًا (6- تحریم) ای مؤمنان! خود و خانواده خود را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگ‌ها است حفظ کنید. در این آیه تاکید جدی و صریحی بر لزوم حفظ خود و خانواده از آتش به چشم می‌خورد. همانگونه که از ادامه آیه روشن است این آتش همان آتش جهنم است که باطن و حقیقت گناه در دنیاست. بر اساس این آیه، هر کس وظیفه دارد با رعایت تقوای الهی و پرهیز از ارتکاب آنچه خدا نهی کرده است خود را از آتش جهنم حفظ کند و نیز وظیفه دارد تا دامنه این مراقبت را گسترش داده و مراقب خانواده خود نیز باشد تا آنها نیز با رعایت دستورات الهی از گزند آتش جهنم مصون و محفوظ بمانند. والدین به خصوص پدرانی که به حلال و حرام کارهای اهل خانه خود توجه ندارند؛ به این آیه عمل نکرده و مسئولند. تفسیر نمونه می‌نویسد: نگهداری خویشتن به ترک معاصی و عدم تسلیم در برابر شهوات سرکش است و نگهداری خانواده به تعلیم و تربیت و امر به معروف و نهی از منکر و فراهم ساختن محیطی پاک و خالی از هر گونه آلودگی، در فضای خانه و خانواده است. این برنامه‌ای است که باید از نخستین سنگ بنای خانواده، یعنی از مقدمات ازدواج و سپس نخستین لحظه تولد فرزند آغاز گردد و در تمام مراحل با برنامه‌ریزی صحیح و با نهایت دقت تعقیب شود. به
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙🌟نماز شــ🌙ــب 🔰بیست و نهم ماه مبارڪ رمضان ✍دو رڪعت است 🔹در هر رڪعت بعد از حمد، 🔻۲۰ مرتبہ سوره توحيد خوانده می‌شود. 📘وسائل الشیعہ، جلد۵ 〰〰〰〰〰〰〰 🔰دعای دهہ آخر ماہ رمضان 💠🔹امام صادق علیه السلام فرمودہ اند: در دهہ آخر ماہ رمضان، هر شب این دعا را بخوانید: 🍃اَعُوذُ بِجَلالِ وَجْهِڪَ الڪَریم، أنْ یَنْقَضِىَ عَنّى شَهْرُ رَمَضان، اَوْ یَطْلُعَ الفَجرُ مِن لَیلَتى هذِہ، وَ لَڪَ قِبَلى ذَنْبٌ اَو تَبِعَةٌ تُعَذِّبُنى عَلَیْہ 🌹پناہ می‌برم بہ جلال ذات بزرگوارت، از این ڪہ ماہ رمضان بر من بگذرد یا سپیدہ امشب طلوع ڪند، درحالیڪہ از من در نزد تو گناهی ماندہ باشد ڪہ بدان عذابم ڪنى. ‌ 〰❁🍃❁🌸❁🍃❁〰 ❈✦❈✦❈✦❈✦❈✦❈
💠🔹اعمال شب آخر ماه رمضان 🌙✨شب بسيار مباركى است و براى اين شب چند عمل وارد شده است: 1⃣ غسل 2⃣ زيارت امام حسين عليه السّلام 3⃣ خواندن سوره هاى «انعام» و «كهف» و «يس» و گفتن صد مرتبه: 🍃اَسْتَغْفِرُاللهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ 4⃣ اين دعا را كه شيخ كلينى از امام صادق عليه السّلام روايت كرده بخواند: 🍃اَللَّهُمَّ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أَعُوذُ بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ يَا رَبِّ أَنْ يَطْلُعَ الْفَجْرُ مِنْ لَيْلَتِی هَذِهِ أَوْ يَتَصَرَّمَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ لَكَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أَوْ ذَنْبٌ تُرِيدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ يَوْمَ أَلْقَاكَ ▫️خدايا اين است ماه رمضان، كه قرآن را در آن نازل كردى، اينک در حال گذشتن است، و من به ذات كريمانه‌ات پناه می‌آورم از اينكه سپيده اين شب طلوع كند، يا ماه رمضان بگذرد، و نزد تو برايم نتيجه كار ناشايست يا گناهى باشد كه بخواهى مرا به سبب آن، روزى كه ملاقاتت كنم عذاب نمايى. 5⃣ بخواند: 🍃یا مُدَبّرَ الاُموُرِ، یا باعِثَ مَن فِی القُبُور، یا مُجرِی البُحُور، یا مُلَیَّن الحَدیدِ لِداوُد، صَلِّ عَلی مُحَّمد وَافعَل بی کَذا وَ کَذا ▫️و به جاى «كذا و كذا» حاجات خود را بخواهد. 6⃣ ماه رمضان را با دعاهاى وداع، وداع گويد: دعاهايى كه شيخ كلينى و شيخ صدوق و شيخ مفيد و شيخ طوسى، و سيّد ابن طاووس نقل كرده‌اند و شايد بهترين آنها دعاى چهل و پنجم صحيفه كامله باشد. ▫️سيّد بن طاووس از امام صادق عليه السّلام روايت كرده كه هر كس در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شريف را وداع گفته و بگويد: 🍃اَللَّهُمَّ لا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِی لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُبِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِی ◽️خدايا اين ماه را آخرين بار روزه‌ام در ماه رمضان قرار مده، و به تو پناه می‌آورم از اينكه سپيده اين شب سر زند، مگر اينكه مرا آمرزيده باشى. پيش از آنكه سپيده بر آيد، حق تعالى او را بيامرزد، و توبه و بازگشت نصيب وى كند. 7⃣ سيّد بن طاووس و كفعمى از حضرت رسول صلّى الله عليه روايت كرده‌اند كه فرمودند: هر كه در شب آخر ماه رمضان، ده ركعت نماز و هر دو رکعت به یک سلام بخواند و در هر ركعت: ▪️سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۱۰ بار و در هر يك از ركوع و سجود ده مرتبه بگويد: 🍃سُبْحَانَ اللهِ وَ الْحَمْدُللهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللهِ وَ اللهُ أَكْبَرُ ◽️و هنگامی كه از ده ركعت فراغت يافت هزار مرتبه استغفار كند. ◽️و پس از استغفار سر به سجده گذارد و در حال سجده بگويد: 🍃يا حَیُّ يَا قَيُّومُ يَا ذَاالْجَلالِ وَالْإِكْرَامِ يَا رَحْمَانَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ رَحِيمَهُمَا يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ يَا إِلَهَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ اغْفِرْلَنَا ذُنُوبَنَا وَ تَقَبَّلْ مِنَّا صَلاتَنَا وَ صِيَامَنَا وَ قِيَامَنَا ▫️سوگند به كسی كه مرا به راستى به پيامبرى مبعوث كرد، كه جبرئيل مرا از اسرافيل خبر داد و اسرافيل از پروردگار خود، كه سر از سجده برنداشته، خدا او را بيامرزد، و ماه رمضان را از او قبول كند، و از او درگذرد. ▫️و اين نماز در شب عيد فطر هم روايت شده است، ولى در اين روايت آمده است كه تسبيحات اربعه را در ركوع و سجود به جاى ذكر ركوع و سجود بخواند، و به جای «اغفرلنا ذنوبنا» تا آخر بگويد: ▪️اغْفِرْلِی ذُنُوبِی وَ تَقَبَّلْ صَوْمِی وَ صَلاتِی وَ قِيَامِی ▫️گناهم را بیامرز، و روزه و نماز وشب زنده داری‌ام را بپذیر °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°