eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
918 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
777 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
Baghare_006L.mp3
3.46M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜554-عليّ‌ بن إبراهيم عن أبيه عن حمّاد بن عيسى عن إبراهيم بن عمر اليمانيّ‌ عمّن ذكره عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه تبارك و تعالى: وَ بَشِّرِ الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَنَّ‌ لَهُمْ‌ قَدَمَ‌ صِدْقٍ‌ عِنْدَ رَبِّهِمْ‌ فقال:هو رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم. 📝امام صادق عليه السّلام در تفسير اين آيه«و مژده بده آنان را كه ايمان آورده‌اند كه براى آنان قدم صدقى است نزد پروردگارشان»(يونس/٢) 🌠فرمود:قدم صدق رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله و سلّم است. 📚الروضة من الکافی، صفحه 717 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜556-أحمد بن محمّد بن أحمد عن عليّ‌ بن الحسن التّيميّ‌ عن محمّد بن عبد اللّه عن زرارة عن محمّد بن الفضيل عن أبي حمزة قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:إذا قال المؤمن لأخيه:أفّ‌ خرج من ولايته و إذا قال:أنت عدوّي كفر أحدهما لأنّه لا يقبل اللّه عزّ و جلّ‌ من أحد عملا في تثريب على مؤمن نصيحة و لا يقبل من مؤمن عملا و هو يضمر في قلبه على المؤمن سوءا. لو كشف الغطاء عن النّاس فنظروا إلى وصل ما بين اللّه عزّ و جلّ‌ و بين المؤمن خضعت للمؤمنين رقابهم و تسهّلت لهم أمورهم و لانت لهم طاعتهم و لو نظروا إلى مردود الأعمال من اللّه عزّ و جلّ‌ لقالوا:ما يتقبّل اللّه عزّ و جلّ‌ من أحد عملا. و سمعته يقول لرجل من الشّيعة:أنتم الطّيّبون و نساؤكم الطّيّبات،كلّ‌ مؤمنة حوراء عيناء و كلّ‌ مؤمن صدّيق. قال:و سمعته يقول: شيعتنا أقرب الخلق من عرش اللّه عزّ و جلّ‌ يوم القيامة بعدنا،و ما من شيعتنا أحد يقوم إلى الصّلاة إلاّ اكتنفته فيها عدد من خالفه من الملائكة يصلّون عليه،جماعة حتّى يفرغ من صلاته و إنّ‌ الصّائم منكم ليرتع في رياض الجنّة تدعو له الملائكة حتّى يفطر. و سمعته يقول:أنتم أهل تحيّة اللّه بسلامه و أهل أثرة اللّه برحمته و أهل توفيق اللّه بعصمته و أهل دعوة اللّه بطاعته. لا حساب عليكم و لا خوف و لا حزن. أنتم للجنّة و الجنّة لكم،أسماؤكم عندنا الصّالحون و المصلحون. و أنتم أهل الرّضا عن اللّه عزّ و جلّ‌ برضاه عنكم و الملائكة إخوانكم في الخير فإذا جهدتم ادعوا و إذا غفلتم اجهدوا و أنتم خير البريّة،دياركم لكم جنّة و قبوركم لكم جنّة،للجنّة خلقتم و في الجنّة نعيمكم و إلى الجنّة تصيرون. 📝ابو حمزه گويد:از امام صادق عليه السّلام شنيدم مى‌فرمود:وقتى كه مؤمن به برادر دينى‌اش بگويد:«افّ‌»از پيوند دوستى و برادرى با او بيرون مى‌آيد!و وقتى‌كه به او بگويد:تو دشمن من هستى يكى از آنها كافر گردد(مرتكب گناه كبيره گردد هرچند قصد گوينده نصيحت باشد ولى به شكل سرزنش او را مورد خطاب قرار دهد)زيرا خداى عزّ و جلّ‌ از كسى كه در مقام نصيحت از راه سرزنش وارد گردد عملى را نپذيرد و از هيچ مؤمنى عملى را نپذيرد درحالى‌كه در نيتش به مؤمنى قصد سوئى دارد. ♥️اگر پرده از مقابل چشم مردم برداشته مى‌شد و مى‌ديدند چه پيوند و ارتباطى ميان خداى عزّ و جلّ‌ و شخص مؤمن وجود دارد،در برابر مؤمنان گردن كج مى‌كردند و كارهاى آنها آسان مى‌شد و از مؤمنان فرمان مى‌بردند ⚠️ و اگر مردم مى‌ديدند چه‌مقدار اعمال كه بندگان انجام مى‌دهند از جانب خداى عزّ و جلّ‌ ردّ مى‌گردد هر آينه مى‌گفتند: خداى عزّ و جلّ‌ هيچ عملى را از كسى نمى‌پذيرد. و شنيدم آن حضرت به مردى از شيعيان مى‌فرمود:شما مردان شيعه پاكيزه‌ها هستيد و زنان شما شيعيان هم پاكيزه هستند،هر زن باايمان حورايى شوخ‌چشم است و هر مرد مؤمنى مقام صديقى را داراست. 💎و شنيدم مى‌فرمود:روز قيامت پس از ما اهل بيت عليهم السّلام نزديك‌ترين خلايق به عرش خداى عزّ و جلّ‌ شيعيان ما مى‌باشند، 🕊هيچ فردى از شيعيان ما براى نماز برنخيزد مگر آنكه به شماره مخالفانش،ملائكه گرداگرد او را بگيرند و دسته‌جمعى بر او درود فرستند تا از نمازش فارغ گردد، 🌸و به راستى هركس از شما شيعيان روزه‌دار باشد،در بستان‌هاى بهشت است و فرشتگان برايش دعا كنند تا افطار نمايد. 🌻و شنيدم مى‌فرمود:شما مورد تحيت و سلام خدا هستيد و شما مورد عنايت و گرامى‌داشت ويژه خدا هستيد،شما به جهت عنايت خدا در كارهاى خير موفق هستيد،و از جهت اينكه از خدا فرمان مى‌بريد شما را به سوى خود دعوت مى‌نمايد! 🌺نه حسابى بر شما هست و نه ترسى و نه اندوهى،شما براى بهشت آفريده شده‌ايد و بهشت براى شما. نام شما نزد ما«صالحان و مصلحان»(شايسته‌كاران و اصلاح‌كنندگان)است و شما از جهت رضاى خداى عزّ و جلّ‌ از شما از خدا راضى و خشنوديد و ملائكه در كارهاى خير با شما برادرند. هرگاه به سختى و مشقت افتاديد از خدا بخواهيد آن را برطرف نمايد و كوشش كنيد دچار غفلت نشويد، شما بهترين آفريده‌ها هستيد،شما در خانه‌هاى خود كه هستيد به كوشش براى به دست آوردن بهشت مشغوليد و قبرهاى شما برايتان بهشت است براى بهشت آفريده شده‌ايد و نعمت در خور شأن شما بهشت است و سرانجام شما بهشت است. 📚الروضة من الکافی، صفحه 721 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Baghare_007L.mp3
3.41M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_008L.mp3
3.57M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜574-علی بن محمّد عن عليّ‌ بن العبّاس عن عليّ‌ بن حمّاد عن عمرو بن شمر عن جابر عن أبي جعفر عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨ وَ مَنْ‌ يَقْتَرِفْ‌ حَسَنَةً‌ نَزِدْ لَهُ‌ فِيها حُسْناً قال:من تولّى الأوصياء من آل محمّد و اتّبع آثارهم فذاك يزيده ولاية من مضى من النّبيّين و المؤمنين الأوّلين حتّى تصل ولايتهم إلى آدم عليه السّلام و هو قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨مَنْ‌ جاءَ بِالْحَسَنَةِ‌ فَلَهُ‌ خَيْرٌ مِنْها يدخله الجنّة و هو قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨قُلْ‌ ما سَأَلْتُكُمْ‌ مِنْ‌ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ‌ يقول:أجر المودّة الّذي لم أسألكم غيره فهو لكم تهتدون به و تنجون من عذاب يوم القيامة و قال لأعداء اللّه أولياء الشّيطان أهل التّكذيب و الإنكار ✨قُلْ‌ ما أَسْئَلُكُمْ‌ عَلَيْهِ‌ مِنْ‌ أَجْرٍ وَ ما أَنَا مِنَ‌ الْمُتَكَلِّفِينَ‌ يقول متكلّفا أن أسألكم ما لستم بأهله فقال المنافقون عند ذلك بعضهم لبعض:أما يكفي محمّدا أن يكون قهرنا عشرين سنة حتّى يريد أن يحمّل أهل بيته على رقابنا؟فقالوا:ما أنزل اللّه هذا و ما هو إلاّ شيء يتقوّله يريد أن يرفع أهل بيته على رقابنا و لئن قتل محمّد أو مات لننزعنّها من أهل بيته ثمّ‌ لا نعيدها فيهم أبدا و أراد اللّه عزّ و جلّ‌ أن يعلم نبيّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم الّذي أخفوا في صدورهم و أسرّوا به فقال في كتابه عزّ و جلّ‌: ✨أَمْ‌ يَقُولُونَ‌ افْتَرى‌ عَلَى اللّهِ‌ كَذِباً فَإِنْ‌ يَشَإِ اللّهُ‌ يَخْتِمْ‌ عَلى‌ قَلْبِكَ‌ يقول:لو شئت حبست عنك الوحي فلم تكلّم بفضل أهل بيتك و لا بمودّتهم و قد قال اللّه عزّ و جلّ‌: ✨ وَ يَمْحُ‌ اللّهُ‌ الْباطِلَ‌ وَ يُحِقُّ‌ الْحَقَّ‌ بِكَلِماتِهِ‌ (يقول الحقّ‌ لأهل بيتك الولاية) إِنَّهُ‌ عَلِيمٌ‌ بِذاتِ‌ الصُّدُورِ و يقول:بما ألقوه في صدورهم من العداوة لأهل بيتك و الظّلم بعدك و هو قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨وَ أَسَرُّوا النَّجْوَى الَّذِينَ‌ ظَلَمُوا هَلْ‌ هذا إِلاّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ‌ أَ فَتَأْتُونَ‌ السِّحْرَ وَ أَنْتُمْ‌ تُبْصِرُونَ‌ . 📝امام باقر عليه السّلام در معناى قول خداى عزّ و جلّ‌: 🕯«هركس كار خوبى انجام دهد به نفع او بر خوبى آن بيفزاييم»(شورى/٢٣)فرمود:مراد اين است:هركس امامان از آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را دوست بدارد و از آثار ايشان پيروى كند اين موجب گردد كه دوستى پيامبران گذشته و ايمان‌آوردگان گذشته را به دست آورد تا دوستى آنان به آدم عليه السّلام پيوند بخورد و مراد از قول خداى عزّ و جلّ‌«و هركس كار خوبى را بياورد براى او بهتر از آن خواهد بود»(نمل/٨٩) همين است، مقصود اين است كه او را به بهشت مى‌برد 💎و مراد از قول خداى عزّ و جلّ‌:«بگو آنچه را به‌عنوان مزد از شما خواستم از آن خود شماست»(سبأ/٤٧)همين است كه مراد اين است:جز مودّت ذى القربى مزد از شما نخواستم همين هم به نفع خود شماست كه به وسيلۀ اهل بيتم هدايت مى‌شويد و از عذاب روز قيامت نجات مى‌يابيد. و خداى عزّ و جلّ‌ به دشمنان خدا كه همان دوستان شيطان و تكذيب‌كنندگان و منكران هستند فرموده:«بگو من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نكنم و از زورگويان نيستم»(ص/٨٦)يعنى اگر از شما چيزى بخواهم كه اهل آن نيستيد از زورگويان هستم.در اين مورد بود كه منافقان به همديگر گفتند:آيا براى محمّد بس نيست كه بيست سال ما را مقهور خود ساخته كه اكنون مى‌خواهد اهل بيتش را بر گردن ما بار نمايد.گفتند:خدا اين را بر او نازل نفرموده جز دروغى نيست كه از پيش خود ساخته است،اگر محمد كشته شود يا بميرد خلافت را از اهل بيت او خواهيم گرفت و نمى‌گذاريم هيچ‌وقت به آنان برگردد.و خداى عزّ و جلّ‌ خواست آنچه را در درون خود پنهان مى‌كنند و سرّ ايشان را به پيامبرش اعلام نمايد از اين جهت در كتابش فرمود:«بلكه مى‌گويند از روى دروغ بر خدا افترا بسته است اگر خداى خواست بر قلب تو مهرى مى‌نهد»(شورى/٢٤)كه مراد اين است:اگر مى‌خواست وحى را از تو باز مى‌داشت تا به فضيلت و دوستى اهل بيتت سخن نگويى. 💗و خداى عزّ و جلّ‌ فرموده:«خدا با كلمات خود باطل را نابود مى‌كند و حق را استوار مى‌نمايد به درستى كه او عالم به مكنونات است»(شورى/٢٤)مراد آن است: ولايت را كه حق اهل بيت تو است استوار مى‌نمايد. و در معناى قول خداى عزّ و جلّ‌«نهانى راز گويند كه مگر اين جز بشرى مثل شماست آيا شما در عين حال كه مى‌بينيد سحر است به آن رو مى‌كنيد»(انبيا/٣)فرمود:مراد از راز نهانى دشمنى اهل بيت توست كه در سينه‌هاى خويش مى‌يابند و ستمى است كه بعد از تو به آنها روا دارند. 📚الروضة من الکافی، صفحه 743 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_009L.mp3
3.18M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Baghare_10L.mp3
3.01M
🎙صوت درس تفسیر سوره مبارکه 📆 📚 مفسر: علامه جوادی آملی کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 📜574-علی بن محمّد عن عليّ‌ بن العبّاس عن عليّ‌ بن حمّاد عن عمرو بن شمر عن جابر عن أبي جعفر عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: ✨ وَ النَّجْمِ‌ إِذا هَوى‌ قال:أقسم بقبض محمّد إذا قبض ما ضَلَّ‌ صاحِبُكُمْ‌ (بتفضيله أهل بيته) وَ ما غَوى‌* وَ ما يَنْطِقُ‌ عَنِ‌ الْهَوى‌ يقول:ما يتكلّم بفضل أهل بيته بهواه و هو قول اللّه عزّ و جلّ‌: إِنْ‌ هُوَ إِلاّ وَحْيٌ‌ يُوحى‌ و قال اللّه عزّ و جلّ‌ لمحمّد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم: ✨ قُلْ‌ لَوْ أَنَّ‌ عِنْدِي ما تَسْتَعْجِلُونَ‌ بِهِ‌ لَقُضِيَ‌ الْأَمْرُ بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ‌ . قال:لو أنّي أمرت أن أعلمكم الّذي أخفيتم في صدوركم من استعجالكم بموتي لتظلموا أهل بيتي من بعدي،فكان مثلكم كما قال اللّه عزّ و جلّ‌: ✨كَمَثَلِ‌ الَّذِي اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمّا أَضاءَتْ‌ ما حَوْلَهُ‌ يقول:أضاءت الأرض بنور محمّد كما تضيء الشّمس فضرب اللّه مثل محمّد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم الشّمس و مثل الوصيّ‌ القمر و هو قوله عزّ و جلّ‌: ✨ جَعَلَ‌ الشَّمْسَ‌ ضِياءً وَ الْقَمَرَ نُوراً و قوله: وَ آيَةٌ‌ لَهُمُ‌ اللَّيْلُ‌ نَسْلَخُ‌ مِنْهُ‌ النَّهارَ فَإِذا هُمْ‌ مُظْلِمُونَ‌ ✨و قوله عزّ و جلّ‌: ذَهَبَ‌ اللّهُ‌ بِنُورِهِمْ‌ وَ تَرَكَهُمْ‌ فِي ظُلُماتٍ‌ لا يُبْصِرُونَ‌ يعني قبض محمّد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و ظهرت الظّلمة فلم يبصروا فضل أهل بيته و هو قوله عزّ و جلّ‌: ✨وَ إِنْ‌ تَدْعُوهُمْ‌ إِلَى الْهُدى‌ لا يَسْمَعُوا وَ تَراهُمْ‌ يَنْظُرُونَ‌ إِلَيْكَ‌ وَ هُمْ‌ لا يُبْصِرُونَ‌ . ثمّ‌ إنّ‌ رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم وضع العلم الّذي كان عنده عند الوصيّ‌ 📝امام باقر عليه السّلام در معناى قول خداى عزّ و جلّ‌: و در معناى آيات اوايل سوره نجم فرمود:«سوگند به آن ستاره وقتى‌كه فرو رود» يعنى سوگند به قبض‌روح شدن محمد وقتى كه قبض روح شود«رفيق شما»با برترى دادن اهل بيتش«گمراه نشده و از راه به در نرفته و از روى هواى نفس سخن نمى‌گويد» يعنى از روى هوا و هوس فضيلت اهل بيتش را بيان نمى‌نمايد و مراد از قول خداى عزّ و جلّ‌«آن نيست جز وحى كه به او وحى مى‌شود»(نجم/١-٤)همين است. 🌠و خداى عزّ و جلّ‌ به محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فرموده:«بگو اگر آنچه را شما درباره آن شتاب مى‌كنيد به دست من بود كار ميان من و شما تمام شده بود»(انعام/٥٨)كه مراد اين است:اگر به من امر شده بود كه به شما اعلام نمايم آنچه را در سينه‌ها نهان كرده‌ايد از شتابتان در مردن من كه بعد از من به اهل بيتم ظلم نماييد... 🕯بنابراين حكايت شما آن‌گونه است كه خداى عزّ و جلّ‌ فرموده:«حكايت كسى است كه آتشى را برافروخت و وقتى‌كه اطراف او را روشن نمود»(بقره/١٧)مراد آن است كه زمين به نور محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم روشن گرديد آن‌گونه كه خورشيد بر آن مى‌تابد پس خداوند محمّد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را به خورشيد و وصىّ‌ او را به ماه مثل زده كه مراد از قول خداى عزّ و جلّ‌ همين است: «خورشيد را تابان و ماه را روشنى قرار داد»(يونس/٥). و در تفسير اين سه آيه ١-«شب نيز براى آنان عبرتى است كه روز را از آن به در آوريم كه ناگهان به تاريكى فرو روند»(يس/٣٧). ٢-«خدا نور ايشان را برد و آنان را در تاريكى‌ها واگذاشت كه نمى‌بينند»(بقره/١٨). ٣-«اگر آنها را به هدايت دعوت كنى نمى‌شنوند آنها را مى‌بينى كه سوى تو مى‌نگرند ولى نمى‌بينند»(اعراف/١٩٨)،فرمود:يعنى محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم قبض‌روح شد پس از او ستم آشكار گرديد و فضيلت اهل بيت او را نديدند. 📚الروضة من الکافی، صفحه 745 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin