eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
864 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
747 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5827692973340494545.docx
66.6K
0⃣3⃣ •┈┈••✾❀❀✾••┈┈• کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ (عید فطر و نماز عید) 🔰باب العلل التي ذكر الفضل بن شاذان أنه سمعها من الرضا علي بن موسى عليه السّلام 📜فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ يَوْمُ‌ الْفِطْرِ الْعِيدَ قِيلَ‌ لِأَنْ‌ يَكُونَ‌ لِلْمُسْلِمِينَ‌ مَجْمَعاً يَجْتَمِعُونَ‌ فِيهِ‌ وَ يَبْرُزُونَ‌ إِلَى اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ فَيَحْمَدُونَهُ‌ عَلَى مَا مَنَّ‌ عَلَيْهِمْ‌ فَيَكُونُ‌ يَوْمَ‌ عِيدٍ وَ يَوْمَ‌ اجْتِمَاعٍ‌ وَ يَوْمَ‌ فِطْرٍ وَ يَوْمَ‌ زَكَاةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ رَغْبَةٍ‌ وَ يَوْمَ‌ تَضَرُّعٍ‌ وَ لِأَنَّهُ‌ أَوَّلُ‌ يَوْمٍ‌ مِنَ‌ السَّنَةِ‌ يَحِلُّ‌ فِيهِ‌ الْأَكْلُ‌ وَ الشُّرْبُ‌ لِأَنَّ‌ أَوَّلَ‌ شُهُورِ السَّنَةِ‌ عِنْدَ أَهْلِ‌ الْحَقِّ‌ شَهْرُ رَمَضَانَ‌ فَأَحَبَّ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌أَنْ‌ يَكُونَ‌ لَهُمْ‌ فِي ذَلِكَ‌ الْيَوْمِ‌ مَجْمَعٌ‌ يَحْمَدُونَهُ‌ فِيهِ‌ وَ يُقَدِّسُونَهُ‌ 💠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ جُعِلَ‌ التَّكْبِيرُ فِيهَا أَكْثَرَ مِنْهُ‌ فِي غَيْرِهَا مِنَ‌ الصَّلاَةِ‌ قِيلَ‌ لِأَنَّ‌ التَّكْبِيرَ إِنَّمَا هُوَ تَكْبِيرٌ لِلَّهِ‌ وَ تَمْجِيدٌ عَلَى مَا هَدَى وَ عَافَى كَمَا قَالَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ ✨وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ. 🌠فَإِنْ‌ قَالَ‌ فَلِمَ‌ أُمِرَ بِالصَّوْمِ‌ قِيلَ‌ لِكَيْ‌ يَعْرِفُوا أَلَمَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَلِيَسْتَدِلُّوا عَلَى فَقْرِ الْآخِرَةِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ الصَّائِمُ‌ خَاشِعاً ذَلِيلاً مُسْتَكِيناً مَأْجُوراً مُحْتَسِباً عَارِفاً صَابِراً عَلَى مَا أَصَابَهُ‌ مِنَ‌ الْجُوعِ‌ وَ الْعَطَشِ‌ فَيَسْتَوْجِبَ‌ الثَّوَابَ‌ مَعَ‌ مَا فِيهِ‌ مِنَ‌ الاِنْكِسَارِ عَنِ‌ الشَّهَوَاتِ‌ وَ لِيَكُونَ‌ ذَلِكَ‌ وَاعِظاً لَهُمْ‌ فِي الْعَاجِلِ‌ وَ رَائِضاً لَهُمْ‌ عَلَى أَدَاءِ مَا كَلَّفَهُمْ‌ وَ دَلِيلاً لَهُمْ‌ فِي الْآجِلِ‌ وَ لِيَعْرِفُوا شِدَّةَ‌ مَبْلَغِ‌ ذَلِكَ‌ عَلَى أَهْلِ‌ الْفَقْرِ وَ الْمَسْكَنَةِ‌ فِي الدُّنْيَا فَيُؤَدُّوا إِلَيْهِمْ‌ مَا افْتَرَضَ‌ اللَّهُ‌ لَهُمْ‌ فِي أَمْوَالِهِمْ‌. ‍ 📝در ذكر علتهائى كه فضل بن شاذان آنها را ذكر كرده از علی بن موسی الرضا عليه السلام ❓پس اگر بگويد چرا روز فطر عيد قرار داده شد ❇️بايد در جواب گفته شود از جهت اين كه از براى مسلمانان مجمعى باشد كه در آن روز جمع شوند و ظاهر شوند بسوى خدا و او را حمد كنند بر آنچه بر ايشان منت گذاشته است پس اين روز روز عيد ايشان و روز اجتماع و روز افطار كردن و روز زكاة دادن و روز رغبت و سؤال و روز تضرع و زارى ايشان است و از براى آنكه اين روز اول روزى از سال است كه در آن حلال شده است اكل و شرب چه اول از ماههاى سال نزد اهل حق ماه رمضان است پس خدا دوست داشت كه از براى مردم در اين روز مجمعى باشد كه او را حمد گويند و تقديس كنند. ❓پس اگر بگويد چرا تكبير در نماز اين روز بيشتر از تكبير در غير نماز اين روز از ساير نمازها قرار داده شد ✴️ بايد در جواب گفته شود از براى آنكه تكبير تعظيم و تمجيد نمودن خدا است بر آنچه هدايت كرده است و عافيت عنايت فرموده است يعنى اين تعظيم مناسب اين روز شريف است چنان كه فرموده است ✨« وَ لِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ‌ وَ لِتُكَبِّرُوا اللّهَ‌ عَلى‌ ما هَداكُمْ‌ وَ لَعَلَّكُمْ‌ تَشْكُرُونَ‌ ». ❓پس اگر بگويد چرا امر به روزه شد ✴️بايد در جواب گفته شود از براى اينكه مردم درد گرسنگى و تشنگى را بچشند و از اين جهت راه يابند بر فقر و احتياج آخرت و از براى آنكه روزه دار خاشع و ذليل و مسكين و مأجور و طالب راه خدا و ثواب او باشد و صابر باشد بر آنچه باو ميرسد از درد گرسنگى و تشنگى پس مستوجب ثواب شود با اينكه در روزه است ظهور شكستگى در شهوات نفسانيه و از براى اين كه روزه پند ايشان باشد در دنيا يعنى كمتر بخورند و بياشامند و كشنده ايشان باشد بر اداء بآنچه مكلف شده‌اند و راهنماى ايشان باشد در آخرت يعنى علامت باشد از براى شدائد و پريشانى آخرت و از براى اينكه بدانند سختى آنچه از تشنگى و گرسنگى بر فقر او مساكين در دنيا ميرسد پس بايشان دهند آنچه خدا بايشان واجب كرده است در اموال ايشان. 📙عيون أخبار الرضا عليه السلام - جلد2، صفحه 353 ابن بابویه http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَما مُحَمَّدٌ إِلّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللهُ الشّاكِرينَ محمّد فقط فرستاده‌‌ی خداست؛ و پيش از او، فرستادگان ديگرى نيز بودند؛ آيا اگر او بميرد يا كشته‌ شود، شما به گذشته [و دوران جاهليّت] باز برمى‌گرديد؟! و هركس به گذشته بازگردد، هرگز به خدا ضررى نمى‌رساند؛ و خداوند به‌زودى شاكران [و ثابت قدمان] را پاداش‌خواهد داد. (آل عمران/۱۴۴) ✨✨✨✨✨ 📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- یَا مَعْشَرَ النَّاسِ إِنَّهُ بَلَغَنِی مَقَالَتُکُمْ وَ إِنِّی مُحَدِّثُکُمْ حَدِیثاً فَعُوهُ وَ احْفَظُوا مِنِّی وَ اسْمَعُوهُ فَإِنِّی مُخْبِرُکُمْ بِمَا خَصَّ اللَّهُ بِهِ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ بِمَا خَصَّ بِهِ عَلِیّاً مِنَ الْفَضْلِ وَ الْکَرَامَهًِْ وَ فَضَّلَهُ عَلَیْکُمْ فَلَا تُخَالِفُوهُ فَتَنْقَلِبُوا عَلَی أَعْقَابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللهُ الشَّاکِرِینَ مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ قَدِ اخْتَارَنِی مِنْ خَلْقِهِ فَبَعَثَنِی إِلَیْکُمْ رَسُولًا وَ اخْتَارَ لِی عَلِیّاً (علیه السلام) خَلِیفَهًًْ وَ وَصِیّا. 📝پیامبر (صلی الله علیه و آله) ای مردم! سخنان شما در مورد علی (علیه السلام) به من رسید و من حدیثی به شما می‌گویم پس آن را درک کنید و از من به خاطر بسپارید و آن را بشنوید چون من از آنچه خداوند اهل‌بیت (علیهم السلام) را به آن اختصاص داد و از فضیلت و شرافتی که علی (علیه السلام) را به آن اختصاص داد و او را بر شما برتری داد به شما خبر می‌دهم پس با او مخالفت نکنید که در اثر مخالفت با او به عقب (به دوران جاهلیّت و کفر) برگردید وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلی عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللهُ الشَّاکِرِین. ای مردم! خداوند مرا از میان خلقش برگزید و به‌سوی شما فرستاد و علی (علیه السلام) را به عنوان خلیفه و جانشین من برگزید. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۷۸۴/بحارالأنوار، ج۱۸، ص۳۹۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
534.9K
سلام علیکم توضیح در باره ترم سه ماهه کلاس مقتل تا محرم دلیل اینکه کلاس مقتل در تلگرام انلاین تدریس می شود ۱. متاسفانه صوتهای ایتا بعد از مدتی باز نمئ شود و قابل استفاده نیست در تلگرام از ۷ سال پیش ما ۸۰۰ پست کوتاه تفسیر زیارت عاشورا در کانال باب الحسین ع داریم که همه قابل استفاده است. ۲ حجم بالا که مباحثه های تخصصی مقتل هست قابل انتقال نیست. ۳. دوستانی در خارج کشور مقتل را دنبال می کنند که تعدادشان زیاد است و ایتا در آنجا قابل استفاده نیست. ۴ عزیزانی که خارج کشور وابستگانی دارند می توانند مقتل را ارسال کنند. به هر حال دوستان هر دو جا عضو باشند تا در مقتل امام حسین ع آماده برای محرم شویم یا علی. 🌷کلاس مقتل شناسی در تلگرام https://t.me/joinchat/1mMEyJCOrVMwYmI0 🌷ضامن اشک ایتا https://eitaa.com/zameneashk1
❖﷽❖ وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْليسَ أَبى وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ و [ياد كن] هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم: «براى آدم سجده [و خضوع] كنيد!» همگى سجده كردند؛ جز ابليس كه سرباز زد و تكبّر ورزيد و [به‌خاطر نافرمانى و تكبّرش] از كافران شد. (بقره/ ۳۴) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜العسکری (علیه السلام)- إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی لَمَّا خَلَقَ آدَمَ (علیه السلام) وَ سَوَّاهُ وَ عَلَّمَهُ أَسْمَاءَ کُلِّ شَیْءٍ وَ عَرَضَهُمْ عَلَی الْمَلَائِکَهًِْ جَعَلَ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیّاً (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ (علیهم السلام) أَشْبَاحاً خَمْسَهًًْ فِی ظَهْرِ آدَمَ (علیه السلام) وَ کَانَتْ أَنْوَارُهُمْ تُضِیءُ فِی الْآفَاقِ مِنَ السَّمَاوَاتِ وَ الْحُجُبِ وَ الْجِنَانِ وَ الْکُرْسِیِّ وَ الْعَرْشِ فَأَمَرَ اللَّهُ الْمَلَائِکَهًَْ بِالسَّجْدَهًِْ لآِدَمَ (علیه السلام) تَعْظِیماً لَهُ إِنَّهُ قَدْ فَضَّلَهُ بِأَنْ جَعَلَهُ وِعَاءً لِتِلْکَ الْأَشْبَاحِ الَّتِی قَدْ عَمَّ أَنْوَارُهَا فِی الْآفَاقِ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِیسَ. 📝امام عسکری (علیه السلام) خداوند وقتی آدم (علیه السلام) را آفرید؛ به او شکل داد؛ به او اسماء هر چیزی را آموخت و آن‌ها را بر ملائکه عرضه کرد، اشباح محمّد (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) را در نهاد آدم (علیه السلام) قرار داد در حالی‌که انوار آن‌ها در آفاق آسمان‌ها، پرده‌ها، بهشت، کرسی و عرش می‌درخشید. پس به ملائکه دستور داد برای آدم (علیه السلام) سجده کنند. تا آدم (علیه السلام) را بزرگ بشمارند زیرا خداوند او را چون ظرفی، محل قرارگرفتن اشباح [آن پنچ نور] که نورشان آفاق را پُر کرده است قرار داد و به این سبب او را فضیلت داد. پس ملائکه سجده نمودند به جز ابلیس. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۲۴۴ بحارالأنوار، ج۱۱، ص۱۴۹/ الإمام العسکری، ص۲۱۸/ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۳۲۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا ﻭ ﻛﻮﻩ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻳﻪ‌ﻫﺎی ﺯﻣﻴﻦ ﻧﺴﺎﺧﺘﻴﻢ؟! (النبأ/٧) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَهْلَ بَیْتِ نَبِیِّکُمْ شَرَّفَهُمُ اللَّهُ بِکَرَامَتِهِ وَ أَعَزَّهُمْ بِهُدَاهُ وَ اخْتَصَّهُمْ {خَصَّهُمْ} لِدِینِهِ وَ فَضَّلَهُمْ بِعِلْمِهِ وَ اسْتَحْفَظَهُمْ وَ أَوْدَعَهُمْ عِلْمَهُ {وَ أَطْلَعَهُمْ} عَلَی غَیْبِهِ عِمَادٌ لِدِینِهِ شُهَدَاءُ عَلَیْهِ وَ أَوْتَادٌ فِی أَرْضِه. 📝امام باقر (علیه السلام)- ای مردم! خداوند اهل بیت پیامبرتان را با کرامتش شریف و بزرگوار کرد و آن‌ها را با هدایتش عزیز گردانید و آن‌ها را به دینش اختصاص داد و آن‌ها را با علمش برتر ساخت و آن‌ها را نگهدار و امانتدار علمش بر غیب قرار داد؛ پس آن‌ها تکیه‌گاه دینش و گواهان بر آن و وسیله‌ی ثبات در زمینش هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۳۰۶  فرات الکوفی، ص۳۳۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْليسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاَّ فَريقاً مِنَ الْمُؤْمِنينَ [آرى]! به يقين ابليس گمان خود را درباره‌ی آن‌ها محقّق ساخت كه همگى از او پيروى كردند جز گروه اندكى از مؤمنان. (سبأ/ ۲۰) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول ( رَوَی أَبُو سَعِیدٍ السَّمَّانُ بِإِسْنَادِهِ أَنَّ إِبْلِیسَ أَتَی رَسُولَ اللَّهِ (فِی صُورَهًِْ شَیْخٍ حَسَنِ السَّمْتِ فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ (مَا أَقَلَّ مَنْ یُبَایِعُکَ عَلَی مَا تَقُولُ فِی ابْنِ عَمِّکَ عَلِیٍّ (فَأَنْزَلَ اللَّهُ وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ. 📝پیامبر ( از ابوسعید سمّان با سندش روایت است: ابلیس در صورت پیرمردی خوش‌ظاهر نزد رسول خدا (آمد و گفت: «ای محمّد (! چقدر اندک هستند کسانی که با تو بر سر آنچه درباره‌ی پسر عمویت علی (می‌گویی، پیمان بستند» که خداوند [این آیه را] نازل کرد: وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلَّا فَرِیقاً مِنَ المُؤْمِنِینَ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۴۲ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۱۳۵/ إقبال الأعمال، ص۴۵۸ 📜الصّادق ( لَمَّا أَمَرَ اللَّهُ نَبِیَّهُ (أَنْ یَنْصِبَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (لِلنَّاسِ فِی قَوْلِهِ یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ فِی عَلِیٍّ (بِغَدِیرِ خُمٍّ فَقَالَ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلَاهُ فَجَاءَتِ الْأَبَالِسَهًُْ إِلَی إِبْلِیسَ الْأَکْبَرِ وَ حَثَوُا التُّرَابَ عَلَی رُءُوسِهِمْ فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِیسُ مَا لَکُمْ فَقَالُوا إِنَّ هَذَا الرَّجُلَ قَدْ عَقَدَ الْیَوْمَ عُقْدَهًًْ لَا یَحُلُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًِْ فَقَالَ لَهُمْ إِبْلِیسُ کَلَّا إِنَّ الَّذِینَ حَوْلَهُ قَدْ وَعَدُونِی فِیهِ عِدَهًًْ لَنْ یُخْلِفُونِی فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ الْآیَهًَْ. 📝امام صادق ( وقتی خداوند در آیه: ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملًا [به مردم] برسان!. (مائده/۶۷). در غدیرخم به پیامبر (خود امر فرمود که علی (را به عنوان امیرمؤمنان منصوب نماید، آن حضرت فرمود: «هر که من مولای اویم، علی مولای اوست». پس ابلیس ها نزد ابلیس بزرگ آمده و خاک بر سر کردند، و ابلیس به ایشان گفت: «به شما چه شده است»؟ گفتند: «این مرد امروز چنان گرهی بست که تا روز قیامت چیزی قادر به گشودن آن نیست. پس ابلیس به ایشان گفت: هرگز چنین نیست! زیرا کسانی که پیرامون او هستند، چند قول به من داده اند و آن ها خلاف وعده های خود عمل نمی کنند. پس خداوند آیه: وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ ظَنَّهُ را بر رسول خود نازل کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۴۲ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۱۱۹/ القمی، ج۲، ص۲۰۱/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۳؛ فیه: «فجاءت الأبالسهًْ الی ابلیس الأکبر» محذوف/ نورالثقلین/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ قالَ الرَّسُولُ يا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً و پيامبر عرضه داشت: «پروردگارا! قوم من قرآن را متروك ساختند». (فرقان/ ۳۰) ✨✨✨✨✨✨ 📜الرّسول ( فَإِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّهُ شَافِعٌ مُشَفَّعٌ وَ مَاحِلٌ مُصَدَّقٌ وَ مَنْ جَعَلَهُ أَمَامَهُ قَادَهُ إِلَی الْجَنَّهًِْ وَ مَنْ جَعَلَهُ خَلْفَهُ سَاقَهُ إِلَی النَّارِ وَ هُوَ الدَّلِیلُ یَدُلُّ عَلَی خَیْرِ سَبِیلٍ وَ هُوَ کِتَابٌ فِیهِ تَفْصِیلٌ وَ بَیَانٌ وَ تَحْصِیلٌ وَ هُوَ الْفَصْلُ لَیْسَ بِالْهَزْلِ وَ لَهُ ظَهْرٌ وَ بَطْنٌ فَظَاهِرُهُ حُکْمٌ وَ بَاطِنُهُ عِلْمٌ ظَاهِرُهُ أَنِیقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِیقٌ لَهُ نُجُومٌ وَ عَلَی نُجُومِهِ نُجُومٌ لَا تُحْصَی عَجَائِبُهُ وَ لَا تُبْلَی غَرَائِبُهُ فِیهِ مَصَابِیحُ الْهُدَی وَ مَنَارُ الْحِکْمَهًِْ وَ دَلِیلٌ عَلَی الْمَعْرِفَهًِْ لِمَنْ عَرَفَ الصِّفَهًْ. 📝پیامبر ( هرگاه آشوب‌ها چون شب تار شما را فرا گرفت به قرآن بچسبید زیرا شفیعی است که شفاعتش پذیرفته است و گزارش بدی‌ها را می‌دهد و گفته‌ی او تصدیق می‌شود، هرکه قرآن را رهبر خود سازد او را به بهشت کشاند و هرکه آن را پشت سر خود نهد او را به دوزخ راند، همان قرآن رهنماست که به بهترین راهی نشان دهد و آن کتابی است که در آن تفصیل و بیان و تحصیل مقاصد است، آن جداکننده‌ی حق و باطل و رافع هرگونه اختلاف است، شوخی و سرسری نیست، ظاهری دارد و باطنی دارد، ظاهرش حکم و دستور است و باطنش علم و دانش، ظاهرش خرّم و زیبا است و باطنش ژرف و نارسا، اخترانی دارد و اخترانش هم اخترانی دارند (قسمت‌هایی دارد و هر قسمتش هم قسمت‌هایی دارد) شگفتی‌هایش شماره نشوند و تازه‌هایش کهنه نگردند، در آن چراغ‌های هدایت و فروزانگاه حکمت و دلیل بر معرفت است، برای کسی که راهِ آن را بداند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۱۰  الکافی، ج۲، ص۴۹۹ / نورالثقلین
📜الرّسول ( أَنَا أَوَّلُ وَافِدٍ عَلَی الْعَزِیزِ الْجَبَّارِ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ وَ کِتَابُهُ وَ أَهْلُ بَیْتِی ثُمَّ أُمَّتِی ثُمَّ أَسْأَلُهُمْ مَا فَعَلْتُمْ بِکِتَابِ اللَّهِ وَ بِأَهْلِ بَیْتِی. 📝پیامبر ( من نخستین کسی هستم که روز قیامت بر خدای عزیز جبّار با کتابش و اهل بیتم وارد شوم، سپس امّتم [وارد شوند] پس از آن‌ها بپرسم با کتاب خدا و اهل بیت من چه کردید؟ 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۱۰ الکافی، ج۲، ص۶۰۰ / نورالثقلین 📜أمیرالمؤمنین ( فَأَنَا الذِّکْرُ الَّذِی عَنْهُ ضَلَّ وَ السَّبِیلُ الَّذِی عَنْهُ مَالَ وَ الْإِیمَانُ الَّذِی بِهِ کَفَرَ وَ الْقُرْآنُ الَّذِی إِیَّاهُ هَجَرَ وَ الدِّینُ الَّذِی بِهِ کَذَّبَ. 📝امام علی ( همانا من آن ذکری هستم که از آن گمراه شد، راهی هستم که از آن منحرف شد و ایمانی هستم که به آن کفر ورزید و قرآنی هستم که آن را متروک گذاشت و دینی هستم که آن را تکذیب کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۰، ص۴۱۰ الکافی، ج۸، ص۲۸ / البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُكُم مِّن بَعْدِ ذَٰلِكَ فَهِيَ كَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَشَّقَّقُ فَيَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا يَهْبِطُ مِنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ‌ﺟﺎی ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻋﺒﺮﺕ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ، ﺩﻝ‌ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻣﺜﻞ ﺳﻨﮓ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺳﺨﺖ‌ﺗﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ! ﺁﺧﺮ، ﺳﻨﮓ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺟﻮی‌ﻫﺎی ﭘﺮﺁﺏ ﺟﺎﺭی ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﺑﻌﻀﻲ‌ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻜﺎﻓﺪ ﻭ ﻗﻄﺮﻩ‌ﻫﺎی ﺁﺏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻲ‌ﺁﻳﺪ. ﺳﻨﮓ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺑﺎﻟﺎی ﻛﻮﻩ‌ﻫﺎ ﻓﺮﻭ ﻣﻲ‌ﺭﻳﺰﺩ! ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻲ‌ﺧﺒﺮ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺳﻨﮕﺪﻝ‌ﻫﺎ ﭼﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻴﺪ! (بقره/ ۷۴) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜العسکری (علیه السلام)- ثُمَ وَجَّهَ اللَّهُ الْعَذْلَ نَحْوَ الْیَهُودِ الْمَذْکُورِینَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ فَأَخَذَ عُهُودَکُمْ وَ مَوَاثِیقَکُمْ بِمَا لَا تُحِبُّونَ مِنْ بَذْلِ الطَّاعَهًِْ لِأَوْلِیَاءِ اللَّهِ الْأَفْضَلِینَ وَ عِبَادِهِ الْمُنْتَجَبِینَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ (علیهم السلام) لَمَّا قَالُوا لَکُمْ کَمَا أَدَّاهُ إِلَیْکُمْ أَسْلَافُکُمُ الَّذِینَ قِیلَ لَهُمْ: إِنَّ وَلَایَهًَْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) {وَ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام)} هِیَ الْغَرَضُ الْأَقْصَی وَ الْمُرَادُ الْأَفْضَلُ، مَا خَلَقَ اللَّهُ أَحَداً مِنْ خَلْقِهِ وَ لَا بَعَثَ أَحَداً مِنْ رُسُلِهِ إِلَّا لِیَدْعُوَهُمْ إِلَی وَلَایَهًِْ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ خُلَفَائِهِ (علیهم السلام) وَ یَأْخُذَ بِهِ عَلَیْهِمُ الْعَهْدَ لِیُقِیمُوا عَلَیْهِ وَ لِیَعْمَلَ بِهِ سَائِرُ عَوَامِّ الْأُمَم. 📝امام عسکری (علیه السلام) خداوند [در این بخش از آیه،] سرزنش را متوجّه یهود، که در این سخن الهی ذکرشان آمده است أَ فَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوی أَنْفُسُکُمُ کرده و خداوند از شما (یهودیان) عهد و پیمان‌هایتان را به آنچه دوست ندارید گرفت که آن اطاعت‌کردن از اولیاء خدا همان برترین وبرگزیده‌ترین بندگانش یعنی محمّد (و خاندان پاکش (علیهم السلام) است (منظور آنکه آن چیزی که پیامبر (برای شما می آورد و در نظر شما ناخوشایند است اخذ عهد و پیمان از شما برای اطاعت از اولیای الهی است). و به شما همان چیزی را که پیشینیانتان به شما رسانده‌بودند گفته‌شد؛ همان پدرانتان که به ایشان گفته‌شد: «ولایت و سرپرستی محمّد (و آل او (علیهم السلام) همان هدف نهایی و خواسته‌ی برتر است». خداوند آفریده‌ای را خلق نکرد و رسولی را برنگزید مگر اینکه ایشان را به ولایت محمّد (و علی (علیه السلام) و جانشینانش (علیهم السلام) خواند و از ایشان عهد گرفت که بر آن ایستادگی کنند و دیگر عوام امّت‌ها به آن عمل کنند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۶ الإمام العسکری، ص۳۷۹
📜العسکری (علیه السلام)- وَ إِنَّ مِنْها یَعْنِی مِنَ الْحِجَارَهًِْ لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللهِ إِذَا أَقْسَمَ عَلَیْهَا بِاسْمِ اللَّهِ وَ بِأَسْمَاءِ أَوْلِیَائِهِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ فَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ الطَّیِّبِینَ مِنْ آلِهِمْ (علیهم السلام) وَ لَیْسَ فِی قُلُوبِکُمْ شَیْءٌ مِنْ هَذِهِ الْخَیْرَاتِ. 📝امام عسکری (علیه السلام) از خشیت خدا وقتی بعضی از این سنگ‌ها را به خدا و به اسماء اولیاء خدا محمّد (علی (علیه السلام)، فاطمه (سلام الله علیها)، حسن (علیه السلام)، حسین (علیه السلام) و اولاد پاکش (علیهم السلام) قسم بدهند فرود می‌آید؛ ولی در دل‌های شما چنین اثری وجود ندارد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۶۰ بحارالأنوار، ج۹، ص۳۱۲/ الإمام العسکری، ص۲۸۳/ البرهان 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ تَرْکَ ذِکْرِی یُقْسِی الْقُلُوب. 📝امام صادق (علیه السلام) [خداوند می‌فرماید:] خودداری از یاد من دل‌ها را قساوت می‌دهد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ الکافی، ج۲، ص۴۹۷/ نورالثقلین 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- لَا یَطُولُ عَلَیْکُمُ الْأَمَلُ فَتَقْسُوَ قُلُوبُکُمْ. 📝امام علی (علیه السلام) آرزوهای طولانی نکنید که قلب‌هایتان را سخت می‌کند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ نورالثقلین 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَهًِْ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَهًِْ الذُّنُوب. 📝امام علی (علیه السلام) اشک چشم‌ها خشک نمی‌شوند مگر از اثر قساوت قلب و دل‌ها نیز سخت [و دچار قساوت] نمی‌شوند مگر در اثر گناهان زیاد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱، ص۴۵۴ نورالثقلین/ الکافی، ج۱، ص۸۱ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَٰئِكَ هُوَ يَبُورُ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﻋﺰﺕ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ، ﭘﺲ [ ﺑﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ، ﺯﻳﺮﺍ ] ﻫﻤﻪ ﻋﺰﺕ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﺣﻘﺎﻳﻖ ﭘﺎﻙ [ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﺎﻳﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎﻱ ﺻﺤﻴﺢ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ . ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﻴﻠﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﺷﺖ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ، ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺣﻴﻠﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .(فاطر/١٠) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق ( عَنْ عَمَّارٍ الْأَسَدِی عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ وَلَایَتُنَا أَهْلَ الْبَیْتِ وَ أَهْوَی بِیَدِهِ إِلَی صَدْرِهِ فَمَنْ لَمْ یَتَوَلَّنَا لَمْ یَرْفَعِ اللَّهُ لَهُ عَمَلًا. 📝امام صادق ( عمّاربن‌یقظان اسدی گوید: امام صادق (درباره‌ی آیه: إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ فرمود: «ولایت ما اهل‌بیت است اشاره به سینه خود کرد هرکه ولایت ما را نداشته باشد، عمل صالحی از او پذیرفته نیست». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  الکافی، ج۱، ص۴۳۰/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۸۲/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۸/ البرهان/ نورالثقلین 📜الرّضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ قَوْلُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ وَ خَلِیفَهًُْ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللَّهِ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ عِلْمُهُ فِی قَلْبِهِ بِأَنَّ هَذَا صَحِیحٌ کَمَا قُلْتُهُ بِلِسَانِی. 📝امام رضا ( إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ؛ منظور از کلمه «طیب»، گفتن اعتقادات اسلامی: لَا إِلَهَ إِلَّا اللهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللهِ وَ خَلِیفَةُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللهِ حَقّاً وَ خُلَفَاؤُهُ خُلَفَاءُ اللهِ است وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ؛ منظور از عمل صالح این است که انسان در قلب خود بداند و معتقد باشد که این عمل و کردارش، مطابق قول و گفتارش صحیح و درست است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۱۴  بحار الأنوار، ج۶۷، ص۲۱۱/ بحار الأنوار، ج۶۶، ص۶۴؛ «بتفاوت»/ بحار الأنوار، ج۶۷، ص۱۹۸/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۴۶۹؛ «فهو دلیله و عمله اعتقاده الذی» بدل «علمه»/ الإمام العسکری، ص۳۲۸/ مجموعهًْ ورام، ج۲، ص۱۰۹/ البرهان کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَيْرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّةٍ لِّلشَّارِبِينَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّى وَلَهُمْ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ كَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِي النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِيمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺑﻬﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻣﺮﺍﻗﺒﺎﻥ ﻭﻋﺪﻩ ﺩﺍﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ: ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺁﺑﻲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻧﮓ ﻭ ﺑﻮﻳﺶ ﺑﺮﻧﮕﺮﺩﺩ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﻴﺮی ﻛﻪ ﻣﺰﻩ‌ﺍﺵ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﻜﻨﺪ، ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺍﺑﻲ ﻟﺬﺕ‌ﺑﺨﺶ ﺑﺮﺍی ﻧﻮﺷﻨﺪﮔﺎﻥ ﻭ ﻧﻬﺮﻫﺎی ﺷﺮﺑﺘﻲ ﺍﺯ ﻋﺴﻞ ﺧﺎﻟﺺ. ﻣﻴﻮﻩ‌ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻥ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻣﻲ‌ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻣﺮﺯﺷﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ. ﺁﻳﺎ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻳﻜﻲ‌ﺍﻧﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ‌ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻣﺎﻧﺪﻧﻲ‌ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﺟﻮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻣﻲ‌ﻧﻮﺷﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﻝ‌ﻭﺭﻭﺩﻩ‌ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﺎﺭﻩ‌ﭘﺎﺭﻩ ﻣﻲ‌ﻛﻨﺪ؟! (محمد/ ۱۵) ✨✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْحَلَبِیِّ قَالَ: قَرَأَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) ... ثُمَّ قَالَ (علیه السلام): مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ أَشْیَاعُهُمْ ثُمَّ قَالَ قَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) أَمَّا قَوْلُهُ فِیها أَنْهارٌ فَالْأَنْهَارُ رِجَالٌ وَ قَوْلُهُ ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ فَهُوَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فِی الْبَاطِنِ وَ قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ فَإِنَّهُ الْإِمَامُ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّةٍ لِلشَّارِبِینَ فَإِنَّهُ عِلْمُهُمْ یَتَلَذَّذُ مِنْهُ شِیعَتُهُمْ وَ أَمَّا قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ إِنَّ الْمُتَیَقَّنَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (علیهم السلام) هِیَ النَّارُ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم. 📝امام صادق (علیه السلام)- حلبی گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ که آن‌ها محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیروان ایشانند. سپس فرمود: امام باقر (علیه السلام) فرمود: این قسمت آیه فِیها أَنْهارٌ منظور از انهار مردهایی هستند و این قسمت آیه ماءٍ غَیْرِ آسِنٍ منظور علی (علیه السلام) است. وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یَتَغَیَّرْ طَعْمُهُ منظور امام است. امّا این قسمت آیه وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ منظور ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است و این آیه کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ یعنی آیا پرهیزگاران مانند کسانی هستند که پیوسته در ولایت دشمن آل محمّدند (علیهم السلام) که همان آتشی است که هرکس داخل شد داخل در جهنّم شده آن وقت خداوند می‌فرماید چه خواهند دید؛ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُمْ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۳۲۰/ البرهان/ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳؛ «ثم قال قال أبوجعفر عمّا قوله فیها ... امعاءهم» محذوف
📜الصّادق (علیه السلام)- قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ فَإِنَّهَا وَلَایَهًُْ أَمِیرِ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) أَیْ مَنْ وَالَی أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) مَغْفِرَهًٌْ لَهُ فَذَلِکَ قَوْلُهُ وَ مَغْفِرَةٌ مِنْ رَبِّهِمْ ثُمَّ قَالَ (علیه السلام) وَ أَمَّا قَوْلُهُ کَمَنْ هُوَ خالِدٌ فِی النَّارِ أَیْ أَنَّ الْمُتَّقِینَ کَمَنْ هُوَ خَالِدٌ دَاخِلٌ فِی وَلَایَهًِْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ وَلَایَهًُْ عَدُوِّ آلِ مُحَمَّدِ (صلی الله علیه و آله) هِیَ فِی النَّارِ مَنْ دَخَلَهَا فَقَدْ دَخَلَ النَّارَ ثُمَّ أَخْبَرَ سُبْحَانَهُ عَنْهُمْ وَ قَالَ وَ سُقُوا ماءً حَمِیماً فَقَطَّعَ أَمْعاءَهُم. 📝امام صادق (علیه السلام)- منظور از و مَغْفِرَةٌ مِّن رَّبِّهِمْ آن است که هرکس به ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) ایمان داشته باشد، خداوند او را خواهد آمرزید. کَمَنْ هُو خَالدٌ فِی النَّار یعنی همچنان که دشمنان اهل بیت در آتش دوزخ ماندگار خواهند بود، شیعیان آنان نیز در بهشت جاودانه خواهند بود. سپس درباره‌ی دشمنان ائمه (علیهم السلام)، می‌فرماید: و سُقُوا مَاء حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءهُمْ. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ تأویل الآیات الظاهرهًْ، ص۵۷۳ 📜الصّادق (علیه السلام)- مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ قَالَ هِیَ فِی عَلِیٍّ وَ أَوْلَادِهِ وَ شِیعَتِهِمْ هُمُ الْمُتَّقُونَ وَ هُمْ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ وَ الْمَغْفِرَهًِْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- مَثَلُ الجَنَّةِ الَّتِی وُعِدَ المُتَّقُونَ؛ در شأن علی (علیه السلام) و فرزندانش و شیعیان می‌باشد که مصداق متّقون هستند و اینان اهل بهشت و مغفرت الهی هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۳۴۰ بحارالأنوار، ج۷، ص۲۰۲/ فرات الکوفی، ص۴۱۷ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَى اللَّهِ لِلَّذِينَ يَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَةٍ ثُمَّ يَتُوبُونَ مِن قَرِيبٍ فَأُولَٰئِكَ يَتُوبُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﺑﻪ ﺭﺍ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻛﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺷﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﺮِ ﻧﺪﺍﻧﻢ‌ﻛﺎﺭی ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ‌ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺧﻴﻠﻲ ﺯﻭﺩ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺸﺎﻥ ﭘﻲ ﻣﻲ‌ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻲ‌ﻛﻨﻨﺪ. ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ‌ﺷﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﻲ‌ﭘﺬﻳﺮﺩ. ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎی ﻛﺎﺭﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ. (١٧/نساء) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی اللهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ یَعْنِی کُلَّ ذَنْبٍ عَمِلَهُ الْعَبْدُ وَ إِنْ کَانَ بِهِ عَالِماً فَهُوَ جَاهِلٌ حِینَ خَاطَرَ بِنَفْسِهِ فِی مَعْصِیَهًِْ رَبِّهِ وَ قَدْ قَالَ فِی ذَلِکَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی یَحْکِی قَوْلَ یُوسُفَ (علیه السلام) لِإِخْوَتِهِ هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ فَنَسَبَهُمْ إِلَی الْجَهْلِ لِمُخَاطَرَتِهِمْ بِأَنْفُسِهِمْ فِی مَعْصِیَهًِْ اللَّهِ. 📝امام صادق (علیه السلام)- إِنَّمَا التَّوْبَةُ عَلَی الله لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهالَةٍ (نساء/۱۷) یعنی هر گناهی که بنده‌ای مرتکب می‌شود هرچند که بداند گناه است باز هم جاهل است، چون خودش را در نافرمانی پروردگارش به خطر انداخته، چنانکه در این رابطه خدای تبارک‌وتعالی کلام یوسف (علیه السلام) را حکایت می‌کند که به برادرانش گفت: هَلْ عَلِمْتُمْ ما فَعَلْتُمْ بِیُوسُفَ وَ أَخِیهِ إِذْ أَنْتُمْ جاهِلُونَ به آنان نسبت جهل داد چراکه خود را در نافرمانی پروردگارشان به خطر انداختند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۱۵۶ بحارالأنوار، ج۶، ص۳۲/ العیاشی، ج۱، ص۲۲۸/ قصص الأنبیاءللجزایری، ص۱۶۸ و نورالثقلین، فیهما: «انّما التوبهًْ ... بجهالهًْ» محذوف کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ✨💫 مرور آدم عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨ 📜روي‏ أن آدم عليه السلام لما هبط إلى الأرض لم ير حواء، فصار يطوف الأرض في طلبها، فمر بكربلاء، فاعتل وأعاق‏ ، وضاق صدره من غير سبب، وعثر في الموضع الذي قتل‏فيه الحسين عليه السلام، حتى سال الدم من رجله‏ ، فرفع رأسه إلى السماء، وقال: إلهي! هل‏حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض‏ ما أصابني سوء مثل‏ ماأصابني في هذه الأرض؟ فأوحى الله إليه: يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل في‏هذه الأرض ولدك الحسين عليه السلام ظلما، فسال دمك موافقة لدمه‏ ، فقال آدم: يا رب! أيكون الحسين نبيا؟ قال: لا، ولكنه سبط النبي محمد، فقال: ومن القاتل له؟ قال: قاتله‏يزيد ، فقال آدم: فأي شي‏ء أصنع يا جبرئيل؟ فقال: العنه‏ يا آدم، فلعنه أربع مرات، ومشى خطوات إلى جبل عرفات‏ ، فوجد حواء هناك. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 48/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84؛ الدربندي، أسرارالشهادة،/ 80؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 242- 243؛ الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260؛ البحراني، العوالم، 17/ 101؛ دانشيار، حول البكاء،/ 5- 6 📝ايضا روايت كرده اند كه: چون حضرت آدم عليه السلام به زمين آمد، به طلب حضرت حوا بر دور زمين مى‏گرديد، تا آن كه در صحراى كربلا عبور كرد. چون داخل آن صحرا گرديد، افواج حزن و اندوه رو به او آورد. چون به مقتل حسين رسيد، پايش به سنگى برآمد و خون از قدم‏هايش جارى گرديد. پس سر به سوى آسمان بلند كرد و گفت: «پروردگارا! در جميع زمين گرديدم. اندوه و المى كه در اين زمين به من رسيد، در هيچ زمينى نديدم.» حق‏تعالى به او وحى‏كرد كه: «در اين زمين، برگزيده من حسين، شهيد خواهد شد. خواستم كه تو در اذيت واندوه او شريك باشى و خون تو بر اين زمين ريخته شود، چنانچه خون او در اين زمين ريخته خواهد شد.» آدم گفت: «پروردگارا! او كيست؟ آيا پيغمبر توست؟» حق تعالى وحى كرد كه: «پيغمبر من نيست، وليكن فرزند زاده پيغمبر من است و برگزيده من است.» آدم گفت: «پروردگارا! كشنده او كيست؟» حق تعالى به او وحى كرد: «كشنده او يزيد است كه اهل آسمان‏ها و زمين اورا لعنت مى‏كنند.» پس آدم مكرر اورا لعنت كرد و از آن زمين بيرون رفت. 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 548 در بعضى مؤلفات اصحاب مرسلا رسيده كه چون آدم صفى هبوط يافت و در زمين حوا را نديد، در طلب او به طى مراحل پرداخت. چون عبورش به زمين كربلا افتاد، بى آن كه خطبى حادث شود و حادثه‏اى فرا رسد، به اندوهى بزرگ درافتاد، و سينه اش تنگى گرفت و لغزشى در وى پديد شد و خون از پاى او بر دميد. آدم سر به سوى آسمان كرد. وقال: «إلهي! هل حدث مني ذنب آخر فعاقبتني به، فإني طفت جميع الأرض وما أصابني سوء مثل ما أصابني في هذه الأرض». عرض كرد: «اى پروردگار من! آيا مرتكب گناهى ديگر شده ام، و اينك مرا كيفر خواهى كرد؟ زيرا كه من تمام ارض را طواف كردم، و به چنين حادثه اى گرفتار نشدم.» پس خداى بدو وحى فرستاد: «يا آدم! ما حدث منك ذنب، ولكن يقتل في هذه الأرض ولدك الحسين ظلما، فسال دمك موافقة لدمه». يعنى: «اى آدم! جرم و جريرتى به تازه از تو باديده نشده، بلكه فرزند تو حسين در اين ارض كشته مى‏شود و او مظلوم خواهد بود. اينك خون تو به موافقت خون او سيلان يافت.» عرض كرد: «حسين پيغمبرى است؟» خطاب آمد كه: «پيغمبر نيست، لكن فرزند پيغمبر، محمدبن عبدالله است.» عرض كرد: «قاتل كيست؟» خطاب آمد: «يزيد كه ملعون اهل آسمان‏ها و زمين‏هاست.» آدم روى با جبرئيل آورد كه: «رأى چيست؟» گفت: «اورا لعن كن.» پس آدم چهار كرت اورا لعن كرد و راه پيش داشت، و در جبل عرفات حوا را بيافت. 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 270- 271 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ✨💫 مرور نوح عليه السلام بأرض كربلاء 💫✨ 📜وروي أن نوحا عليه السلام لما ركب في السفينة طافت به جميع الدنيا، فلما مرت بكربلاءأخذته الأرض، وخاف نوح الغرق، فدعا ربه وقال: إلهي! طفت جميع الدنيا وما أصابني‏فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض، فنزل جبرئيل، وقال: يا نوح! في هذا الموضع‏يقتل الحسين عليه السلام سبط محمد خاتم الأنبياء وابن خاتم الأوصياء. فقال: ومن القاتل له‏ يا جبرئيل؟ قال: قاتله لعين أهل سبع سماوات وسبع أرضين، فلعنه نوح أربع مرات، فسارت السفينة حتى بلغت‏ الجودي واستقرت عليه. 📚الطريحي، المنتخب، 1/ 48- 49/ عنه: القزويني، تظلم الزهراء،/ 84؛ الدربندي، أسرار الشهادة،/ 80؛ مثله المجلسي، البحار، 44/ 243؛ البحراني، العوالم، 17/ 102؛ دانشيار، حول البكاء،/ 6 📜وإن نوحا عليه السلام ركب في السفينة وطافت به جميع الدنيا، فلما مرت السفينة بكربلاءأخذته إلى الأرض وخاف نوح من الغرق؛ فدعا ربه وقال: إلهي! هل حدث مني ذنب؟ فإني طفت جميع الدنيا، فما أصابني فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض، فنزل إليه‏جبرئيل وقال له: يا نوح! في هذا الموضع يقتل الحسين سبط محمد خاتم الأنبياء وابن‏خاتم الأوصياء، قال: ومن القاتل له يا جبرئيل؟ قال: قاتله لعين أهل السماوات السبع‏والأرضين السبع، فلعنه نوح عليه السلام أربع مرات، فسارت السفينة حتى بلغت الجودي‏واستقرت عليه. 📚الجزائري، الأنوار النعمانية، 3/ 260 📜 و حضرت نوح چون بر كشتى سوار شد و كشتى به كربلا رسيد، موجى به هم رسيد و كشتى مشرف بر غرق شد. نوح را ترس و بيم و المى عظيم عارض شد. گفت: «پروردگارا! در هيچ زمينى به من نرسيد آنچه در اين زمين رسيد.» پس جبرئيل نازل شد و گفت: «اى نوح! اين موضعى است كه در اين موضع شهيد خواهد شد فرزند زاده خاتم انبيا و فرزند بهترين اوصيا.» نوح گفت: «پروردگارا! كشنده او كه خواهد بود؟» به او وحى رسيد كه: «يزيد كه ملعون است در آسمان‏ها و زمين.» پس نوح مكرر اورا لعنت كرد، تا كشتى از غرق نجات يافت و بر جودى قرار گرفت. 📚مجلسى، جلاء العيون،/ 548 📝 نيز در خبر است كه: چون نوح عليه السلام بر سفينه سوار شد، بر جميع ارض طواف همى داد. چون خواست بر زمين كربلا عبور دهد، زمين كشتى او را مأخوذ داشت، و نوح از آفت غرق در مخافت افتاد. پس خداى را بخواند، 📜وقال: «إلهي! طفت جميع الدنيا وما أصابني فزع مثل ما أصابني في هذه الأرض». عرض كرد: «اى پروردگار! من در جميع دنيا طواف كردم. در هيچ موضع چنان بيمناك نشدم كه در اين منزل خوف و خشيت مرا فرو گرفت.» اين وقت جبرئيل فرود شد و گفت: «اى نوح! اين موضعى است كه سبط خاتم انبيا و پسر خاتم اوصيا كشته مى‏شود.» نوح فرمود: «قاتل او كيست؟» گفت: «قاتل او لعين اهل هفت آسمان و هفت زمين است.» نوح چهار كرت اورا لعن كرد. پس كشتى او از مهلكه برست و بى‏آفت برفت تا بر جبل جودى نشست. 📚سپهر، ناسخ التواريخ سيدالشهدا عليه السلام، 1/ 271- 272 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام https://t.me/qoranvamamhoosein کانال باب الحسین عليه السلام https://t.me/Babolhusein