eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
918 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
787 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷_۲۰ قسمت دوم *⃣ حتى قرآن به کفار نیز اعلام مى کند: آنها با شما نیستند، هر وعده اى دهند عمل نخواهند کرد: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذینَ نافَقُوا یَقُولُونَ لاِِخْوانِهِمُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَکُمْ وَ لانُطیعُ فیکُمْ أَحَداً أَبَداً وَ إِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّکُمْ وَ اللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکاذِبُونَ * لَئِنْ أُخْرِجُوا لایَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَ لَئِنْ قُوتِلُوا لایَنْصُرُونَهُمْ وَ لَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَیُوَلُّنَّ الأَدْبارَ ثُمَّ لایُنْصَرُونَ: منافقان به برادران کافر خود از اهل کتاب وعده مى دهند که اگر شما را از مدینه بیرون کنند، ما نیز با شما خارج خواهیم شد و به حرف هیچ کس درباره شما گوش نخواهیم داد، و اگر با شما بجنگند شما را یارى مى کنیم، و لکن خداوند گواهى مى دهد که منافقان دروغ مى گویند * اگر آنها را بیرون کنند همراه آنها خارج نخواهند شد، و اگر با آنها جنگ نمایند یاریشان نخواهند کرد، و اگر به آنها کمک کنند (در گیر و دار جنگ) پا به فرار خواهند گذاشت (و استقامت به خرج نخواهند داد).(۲) قابل توجه این که: قرآن در اینجا از جمله اسْتَوْقَدَ ناراً استفاده کرده است، یعنى آنها براى رسیدن به نور نار استفاده مى کنند، آتشى که هم دود، هم خاکستر و هم سوزش دارد، در حالى که مؤمنان از نور خالص و چراغ روشن و پر فروغ ایمان بهره مى گیرند. منافقان گر چه تظاهر به نور ایمان دارند اما باطنشان، نار است، و اگر هم نورى باشد ضعیف است و کوتاه مدت. این نور مختصر، یا اشاره به فروغ وجدان و فطرت توحیدى است و یا اشاره به ایمان نخستین آنها است که بعداً بر اثر تقلیدهاى کورکورانه، تعصب هاى غلط و لجاجت ها و عداوت ها، پرده هاى ظلمانى و تاریک بر آن مى افتد، نه تنها یک ظلمت بلکه به تعبیر قرآن ظلمات . و همین ها است که چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویا را سرانجام از آنها خواهد گرفت; چرا که ادامه راه غلط، تدریجاً نیروى تشخیص و درک انسان را ضعیف مى کند، تا آنجا که گاهى حقایق را وارونه مى بیند، نیک در نظرش بد، و فرشته دیو، خودنمائى مى کند. به هر حال این تشبیه، در حقیقت، یک واقعیت را در زمینه نفاق روشن مى سازد، و آن این که: نفاق و دوروئى براى مدت طولانى نمى تواند مؤثر واقع شود ممکن است منافقان براى مدت کوتاهى از مزایاى اسلام و مصونیت هاى مؤمنان برخوردار شوند و از رفاقت پنهانى با کفار نیز بهره گیرند. ولى این امر، همچون شعله ضعیف و کم دوامى که در یک بیابان تاریک و ظلمانى در معرض وزش طوفان ها است دیرى نمى پاید، و سرانجام چهره واقعى آنها آشکار مى گردد، و به جاى کسب موفقیت و محبوبیت، منفور و مطرود خواهند شد و همانند کسى که در بیابان راه را گم کرده و چراغ را از دست داده سرگردان مى مانند. این نکته نیز قابل توجه است که در تفسیر آیه: هُوَ الَّذی جَعَلَ الشَّمْسَ ضِیاءً وَ الْقَمَرَ نُوراً: آن خدائى است که خورشید را روشنائى و ماه را نوربخش قرار داد ;(۳) از امام باقر(علیه السلام) چنین نقل شده که فرمود: أَضاءَتِ الأَرْضُ بِنُورِ مُحَمَّد (صلى الله علیه وآله) کَما تُضِیءُ الشَّمْسُ فَضَرَبَ اللّهُ مَثَلَ مُحَمَّد (صلى الله علیه وآله) الشَّمْسَ وَ مَثَلَ الْوَصِیِّ الْقَمَر: خداوند صفحه روى زمین را به محمّد (صلى الله علیه وآله) روشن ساخت همان گونه که با نور آفتاب، لذا محمّد (صلى الله علیه وآله) را به خورشید تشبیه کرد، و وصى او (على(علیه السلام) را) به ماه .(۴) یعنى نور ایمان و وحى، عالمگیر است، در حالى که نفاق اگر پرتوى هم داشته باشد تنها دایره کوچکى از اطراف خود را آن هم براى مدت کوتاهى روشن مى کند (ما حَوْلَهُ). ادامه دارد.... # تفسیر_نمونه کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
۱۷_۲۰ قسمت سوم *⃣ در مثال دوم قرآن صحنه زندگى آنها را به شکل دیگرى ترسیم مى نماید: شبى است تاریک و ظلمانى پرخوف و خطر، باران به شدت مى بارد، از کرانه هاى افق، برق پرنورى مى جهد، صداى غرش وحشت زا و مهیب رعد، نزدیک است پرده هاى گوش را پاره کند، انسانى بى پناه در دل این دشت وسیع و ظلمانى و پر از خطر، حیران و سرگردان مانده است، باران پر پشت، بدن او را مرطوب ساخته، نه پناهگاه مورد اطمینانى وجود دارد که به آن پناه برد و نه ظلمت اجازه مى دهد گامى به سوى مقصد بردارد. قرآن در یک عبارت کوتاه، حال چنین مسافر سرگردانى را بازگو مى کند مى فرماید: یا همانند بارانى که در شب تاریک، توأم با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذرانى) ببارد (أَوْ کَصَیِّب مِنَ السَّماءِ فیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ). سپس اضافه مى کند: آنها از ترس مرگ انگشت ها را در گوش خود مى گذارند تا صداى وحشت انگیز صاعقه ها را نشنوند (یَجْعَلُونَ أَصابِعَهُمْ فی آذانِهِمْ مِنَ الصَّواعِقِ حَذَرَ الْمَوْتِ). و در پایان آیه مى فرماید: و خداوند به کافران احاطه دارد (و آنها هر کجا بروند در قبضه قدرت او هستند) (وَ اللّهُ مُحیطٌ بِالْکافِرینَ). برق ها پى در پى بر صفحه آسمان تاریک جستن مى کند: نور برق آن چنان خیره کننده است که نزدیک است چشم هاى آنها را برباید (یَکادُ الْبَرْقُ یَخْطَفُ أَبْصارَهُمْ). هر زمان که برقى مى زند و صفحه بیابان تاریک، روشن مى شود، چند گامى در پرتو آن راه مى روند، ولى بلافاصله ظلمت بر آنها مسلط مى شود و آنها در جاى خود متوقف مى گردند (کُلَّما أَضاءَ لَهُمْ مَشَوْا فیهِ وَ إِذا أَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قامُوا). آنها هر لحظه، خطر را در برابر خود احساس مى کنند; چرا که در دل این بیابان نه کوهى به چشم مى خورد، و نه درختى تا از خطر رعد، برق و صاعقه جلوگیرى کند، هر آن ممکن است هدف صاعقه اى قرار گیرند و در یک لحظه خاکستر شوند!. مى دانیم: صاعقه ها به هر بر آمدگى از زمین حمله مى کنند، اما در دل بیابان جز آنها بر آمدگى پیدا نمى شود که صاعقه متوجه آن گردد، بنابراین خطر، جدى و حتمى است (با توجه به این که خطر صاعقه در بیابان هاى مسطحى همچون بیابان هاى حجاز به درجات از مناطق کوهستانى بیشتر است، اهمیت این مثال براى مردم آن محیط روشن تر مى شود). خلاصه نمى داند چه کند؟ مضطرب و پریشان، حیران و سرگردان بر جاى خود ایستاده، نه راهى در میان شن هاى بیابان پیدا است و نه راهنمائى که در پرتو هدایت او گام بر دارد. حتى این خطر وجود دارد که غرش رعد، گوش آنها را پاره و نور خیره کننده برق چشمشان را نابینا کند، آرى اگر خدا بخواهد گوش و چشم آنها را از میان مى برد; چرا که خدا به هر چیزى توانا است (وَ لَوْ شاءَ اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَ أَبْصارِهِمْ إِنَّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَیْء قَدیرٌ). آرى منافقان درست به چنین مسافرى مى مانند، آنها در میان مؤمنانى که همچون سیل خروشان و بارانى پرپشت به هر سو پیش مى روند قرار گرفته اند افسوس که به پناهگاه مطمئن ایمان، پناه نبرده اند تا از شر صاعقه هاى مرگبار مجازات الهى نجات یابند. جهاد مسلحانه مسلمین در برابر دشمنان همانند خروش رعد و صاعقه بر سر آنها فرود مى آمد، گاه گاه فرصت هائى، براى پیدا کردن راه حق نصیبشان مى شد و اندیشه هاشان بیدار مى گشت، ولى افسوس که این بیدارى همچون برق آسمان دیرى نمى پائید، تا مى خواستند چند گامى بردارند خاموش مى شد و تاریکى غفلت و سپس توقف و سرگردانى جاى آن را مى گرفت. پیشرفت سریع اسلام، همچون برق آسمانى چشم آنها را خیره کرده بود، و آیات قرآن که پرده از رازهاى نهانیشان بر مى داشت همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار مى داد، هر دم احتمال مى دادند آیه اى نازل گردد و پرده از رازهاى دیگرى بر دارد و رسواتر شوند. چنان که قرآن در آیه ۶۴ سوره توبه مى گوید: یَحْذَرُ الْمُنافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَیْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِما فی قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِؤُا إِنَّ اللّهَ مُخْرِجٌ ما تَحْذَرُون: منافقان از این مى ترسند سوره اى بر ضد آنها نازل شود و آنچه در درون مخفى مى دارند، فاش گردد بگو هر چه مى خواهید استهزاء کنید خدا آنچه را از آن مى ترسید ظاهر مى سازد . ادامه دارد.... کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
۱۷_۲۰ قسمت چهارم *⃣ منافقان از این مى ترسند سوره اى بر ضد آنها نازل شود و آنچه در درون مخفى مى دارند، فاش گردد بگو هر چه مى خواهید استهزاء کنید خدا آنچه را از آن مى ترسید ظاهر مى سازد . منافقان از این نیز وحشت داشتند که با علنى شدن اسرارشان فرمان جنگ از طرف خدا با این دشمنان خائن داخلى صادر شود و مسلمانان که در آن روز قوى و نیرومند بودند بر آنها، حمله کنند، آن چنان که قرآن مى گوید: لَئِنْ لَمْ یَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِى الْمَدینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لا یُجاوِرُونَکَ فیها إِلاّ قَلیلاً * مَلْعُونینَ أَیْنَما ثُقِفُوا أُخِذُوا وَ قُتِّلُوا تَقْتیلاً: اگر منافقان و آنهائى که قلبشان بیمار است و کسانى که با اشاعه اکاذیب، ترس، وحشت و سستى مى آفرینند، دست از کردار خود بر ندارند ما تو را بر آنها مى شورانیم تا نتوانند در جوار شما جز اندکى زندگى کنند * و به صورت افراد نفرین شده هر جا یافت شوند، آنها را بگیرند و بکشند .(۵) از این آیات، به خوبى استفاده مى شود که منافقان در وحشت و سرگردانى سختى در مدینه قرار داشتند، آیات، با لحن شدید و قاطعى پى در پى همانند رعد و برق آسمانى بر ضد آنها نازل مى شد، و هر آن احتمال این مى رفت: دستور مجازات و یا حداقل اخراج آنها از مدینه صادر گردد. اگر چه شأن نزول این آیات، منافقان عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) است اما با توجه به این که خط نفاق در هر عصر و زمانى، در برابر خط انقلاب هاى راستین وجود داشته و دارد به منافقان همه اعصار و قرون، گسترش مى یابد، و ما با چشم خود تمام این نشانه ها را یک به یک و مو به مو در مورد منافقان عصر خویش، مى یابیم، سرگردانى آنها، وحشت و اضطرابشان و خلاصه بى پناهى و بدبختى و سیه روزى و رسوائى آنها را درست همانند همان مسافرى که قرآن به روشن ترین وجهى حال او را ترسیم کرده است مشاهده مى کنیم.(۶) *⃣ در این که میان مثال دوم و اول در آیات فوق چه تفاوتى است؟، دو تفسیر وجود دارد. نخست این که: آیه اول، (مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی...) اشاره به منافقانى است که در آغاز، واردِ صفِ مؤمنانِ راستین شده بودند، و حقیقتاً ایمان آوردند، اما این ایمان مستقر و پا بر جا نبود و به نفاق گرائیدند. و اما مثال دوم (أَوْ کَصَیِّب مِنَ السَّماءِ...) حال منافقانى را بازگو مى کند که از آغاز در همان صف نفاق بودند و حتى براى یک لحظه هم ایمان نیاوردند. دیگر این که: مثال اول، بازگو کننده حال افراد است، و مثال دوم مجسم کننده وضع محیط ها، لذا در اول، مى فرماید: مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی...: مثل آنها مانند کسى است که... و در مثال دوم مى گوید: أَوْ کَصَیِّب مِنَ السَّماءِ فیهِ ظُلُماتٌ وَ رَعْدٌ وَ بَرْقٌ: مانند باران پرپشتى که از آسمان فرو مى ریزد، و در آن، ظلمت و رعد و برق است اشاره به محیط وحشت زا و پرخوف و خطرى است که منافقان در آن زندگى داشتند. ۱ ـ منافقون، آیه ۱. ۲ ـ حشر، آیات ۱۱ و ۱۲. ۳ ـ یونس، آیه ۵. ۴ ـ نور الثقلین ، جلد اول، صفحه ۳۶ ـ کافى ، جلد ۸، صفحه ۳۷۹ ـ بحار الانوار ، جلد ۲۳، صفحه ۳۲۱، حدیث ۳۸. ۵ ـ احزاب، آیات ۶٠ و ۶۱. ۶ ـ اشاره به دورانى است که جمهورى اسلامى ایران از خطر منافقان، چون سازمان مجاهدین (منافقین) و اذناب آنها سربلند نجات یافت و آنها هم به ناچار با خوارى و رسوائى از کشور فرار کرده یا تسلیم دادگاه عدالت شدند. کانال قرآن و امام حسین علیه السلام http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🌏🌕تقویم نجومی اسلامی🌕🌍 ✴️ پنجشنبه 👈 ۲۴ آبان ماه ۹۷ 👈 ۱۵ نوامبر ۲۰۱۸ 👈 هفتم ربیع الاول ۱۴۴۰ ❇️ بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی 📚 روز کتاب و کتابخوانی 🌓 این پنجشنبه در واقع است. ✅ این پنجشنبه روز مناسبی برای امور زیر است: 🔘 کشاورزی 🔘 ساخت و ساز 🔘 جابجایی منزل 🔘 سفر 🔘 خواندن خطبه عقد ❤️ فرزند حاصل از در این پنجشنبه شب، امید میرود از ابدال و یاران امام زمان عج گردد او سخنوری توانا گردد که کلامش در دلها نفوذ کند. انشاالله 👈 مباشرت هنگام زوال ظهر هم بسیار برای فرزند دار شدن مناسب است. ⚫️ طبق روایات، (سر و صورت) در این روز ماه قمری موجب دولت یافتن از بزرگان است. 🔴 یا در این روز ، موجب مرگ ناگهانی میگردد. ⚪️ این پنجشنبه برای (رفع موهای بدن با نوره) مناسب نیست. 👈بطور کلی نیمه اول ماه قمری (۱۵ روز اول) چون جرم ماه در حال بزرگ شدن است برای نوره کشیدن مناسب نیست. 👈 اما از فواید نوره: رفع دلگیری و پریشانی و درمان لاغریست. 🔵 پنجشنبه برای ، روز خیلی خوبیست و موجب رفع درد چشم، صحت جسم و شفای درد است. 👕 پنجشنبه برای بریدن، دوختن، خریدن و پوشیدن روز خوبیست و باعث میشود ، شخص، عالم و اهل دانش و علم گردد. ✴️️ وقت استخاره : در روز پنجشنبه از طلوع فجر تا طلوع آفتاب و بعد از ساعت ۱۲ ظهر تا عشاء آخر ( وقت خوابیدن) ❇️️ ذکر روز پنجشنبه نیز: لا اله الا الله الملک الحق المبین ✳️️ ذکر بعد از نماز صبح ۳۰۸ مرتبه موجب رزق فراوان میگردد . 💠 ️روز پنجشنبه طبق روایات متعلق است به . سفارش شده تا اعمال نیک و خیر خود را در این روز به ایشان هدیه کنیم تا ثواب دوچندان نصیبمان گردد. 🌸 زندگیتون متعالی 🌸 📚 منابع : 📔حلیة المتقین 🗓 مجموعه تقویم های نجومی معتبر 📖 مفاتیح الجنان 🗒تقویم جامع رضوی 📗 بحارالانوار و...
❣یا صاحب الزمان(عج)... راه به تو دور و بی نهایت شده است این فاصله مایه خجالت شده است انگار که خواندن دعای فرجت در وقت سحر ز روی عادت شده است 🌸اللهم عجل لولیک الفرج🌸
4_6012315213460669569.mp3
595.6K
با صدای ملکوتی شهید محسن حاجی حسنی رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِرَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ سوره ابراهیم آخر آیه 40 و آیه 41 کانال قرآن و امام حسین علیه السلام‌ http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
🍂🍂 🏴 شهادت مظلومانه امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد. امام حسن عسکری علیه‌السلام در روز جمعه ۸ ربیع الثانی سال ۲۳۲ قمری در مدینه به دنیا آمد. و شهادت آن حضرت در روز جمعه ۸ ربیع الاول سال ۲۶۰ قمری وقت نماز صبح که به دلیل مسمومیت به دست معتمد عباسی در سن ۲۸سالگی اتفاق افتاد و در سامرا در نزد پدر بزرگوارش مدفون گردید، آن حضرت را عسکری گویند یا بخاطر اینکه همیشه در محاصره و زیر نظر عسکر (لشکر) و نیروهای حکومتی بود یا اینکه در محله‌ای به نام عسکر بوده است. ◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️▫️◾️ ↯↯ احادیثی‌ از ↯↯ ❶ هرکس بیجا از کسی تعریف کند مورد سوءظن دیگران قرار گیرد. ⇦ اعیان الشیعه جلد۲ صفحه۴۲ ❷ کم آسایش ترین مردم کسی است که زیاد کینه و دشمنی کند. ⇦ تحف العقول صفحه۷۸۴ ❸ گستاخی و بی‌ادبی فرزند بر پدر خود در خردسالی موجب عاق شدن او در بزرگی خواهد بود. ⇦ مسترک جلد۷ صفحه۳۰۹ 📚 احادیث الطلاب صفحه ۹۹۸ تا ۱۰۱۳ ‌‌ °❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°