❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ
و هنگامىكه به بلوغ و رشد رسيد، ما حكم [پيامبرى] و «علم» به او داديم؛ و اينچنين نيكوكاران را پاداش مىدهيم!
(یوسف/ ۲۲)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ مُحَمَّدِبْنِالنُّعْمَانِ الْأَحْوَلِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْناهُ حُکْماً وَ عِلْماً، قَالَ أَشُدُّهُ ثَمَانِیَ عَشْرَهًَْ سَنَهًًْ وَ اسْتَوَی الْتَحَی.
📝امام صادق (علیه السلام)- محمّدبننعمان نقل میکند، امام صادق (علیه السلام) دربارهی این کلام خداوند: وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَ عِلْمًا فرموده است: مقصود از أَشُدَّهُ یعنی به سن هیجده سالگی رسید و استوی یعنی ریش درآورد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۴۲ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_شان_رسول_اکرم_ص
فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَكَ وَ لا تَطْغَوْا إِنَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصيرٌ
پس همانگونه که فرمان یافتهاى، استقامت کن؛ و [همچنین] کسانى که با تو، [بهسوى خدا] آمدهاند [باید استقامت کنند]؛ و سرپیچى نکنید، که او آنچه را انجام مىدهید مىبیند.
(هود/ ۱۱۲)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- شَیَّبَتْنِی هُودُ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ قَوْلِهِ فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْت.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- سورهی هود مرا پیر کرد. پرسیدند: «کجای سورهی هود»؟ فرمود: «این سخن خداوند متعال: فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْت».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۷۹۸ شرح نهج البلاغهًْ، ج۱۱، ص۲۱۳
📜علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- ... قَالَ لِنَبِیِّهِ (صلی الله علیه و آله) فَاسْتَقِمْ کَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ وَ لا تَطْغَوْا أَیْ فِی الدُّنْیَا لَا تَطْغَوا.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- [خداوند] به پیامبرش فرمود: فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ مَن تَابَ مَعَکَ وَ لاَ تَطْغَوْاْ؛ [یعنی] در دنیا، سرکشی نکنید.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۷۹۸ القمی، ج۱، ص۳۳۷/ البرهان/ نور الثقلین
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
قالَ يا قَوْمِ أَ رَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَ رَزَقَني مِنْهُ رِزْقاً حَسَناً وَ ما أُريدُ أَنْ أُخالِفَكُمْ إِلى ما أَنْهاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُريدُ إِلاَّ الْإِصْلاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَ ما تَوْفيقي إِلاَّ بِاللهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنيبُ
گفت: «اى قوم من! به من خبر دهید، اگر دلیل آشکارى از پروردگارم داشته باشم و روزى و موهبت نیکویى به من داده باشد، [آیا مىتوانم برخلاف فرمان او رفتار کنم]؟! من هرگز نمىخواهم چیزى که شما را از آن باز مىدارم، خودم مرتکب شوم. من جز اصلاح، تا آنجا که توانایى دارم، نمىخواهم. و توفیق من [در این کار]، جز به [یارى] خدا نیست. تنها بر او توکّل کردم و بهسوى او باز مىگردم».
(هود/ ۸۸)
✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عن جعفربنسلیمان بصری عن الهاشمی: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرَبْنَمُحَمَّدٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ ما تَوْفِیقِی إِلَّا بِاللهِ وَ قَوْلُهُ عَزَّوَجَلَّ إِنْ یَنْصُرْکُمُ اللهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ یَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِی یَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ إِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ مِنَ الطَّاعَهًِْ کَانَ فِعْلُهُ وِفْق-اً لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ وَ سُ-مِّیَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً وَ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یَدْخُلَ فِی شَیْءٍ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ فَحَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ تِلْکَ الْمَعْصِیَهًِْ فَتَرَکَهَا کَانَ تَرْکُهُ لَهَا بِتَوْفِیقِ اللَّهِ تَعَالَی وَ مَتَی خُلِّیَ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْمَعْصِیَهًِْ فَلَمْ یَحُلْ بَیْنَهُ وَ بَیْنَهَا حَتَّی یَرْتَکِبَهَا فَقَدْ خَذَلَهُ وَ لَمْ یَنْصُرْهُ وَ لَمْ یُوَفِّقْهُ.
امام صادق (علیه السلام)-
📝جعفربنسلیمان بصری از هاشمی نقل میکند: «از امام صادق (علیه السلام) سؤال کردم: «معنی این تعبیر الهی و آیهی قرآنی چیست؟ وَ مَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللهِ و همچنین فرموده پروردگار متعال: اگر خدا شما را یاری کند، هیچکس بر شما غلبه نخواهد کرد. و اگر شما را خوار دارد، چه کسی از آن پس یاریتان خواهد کرد؟ پس مؤمنان باید که بر خدای توکّل کنند. (آل عمران/۱۶۰) امام (علیه السلام) فرمود: «هر وقت بندهای اوامر و فرامینالهی را انجام داده و اطاعت نماید، آن کار او مطابق فرمان خداوند متعال باشد و در این صورت است که چنین بندهای توفیق یافته نامیده میشود و هر زمانیکه چنین بندهای بخواهد معصیت و گناهی را مرتکب شود، پروردگار متعال میان او و آن معصیتها مانعی ایجاد کرده آن بنده نیز مرتکب گناه نشود و آن را ترک کند و بنده با توفیقالهی موفّق به ترک گناه گردیده و هر وقتی که خداوند میان بنده و انجام معاصی مانعی ایجاد نکند و بنده را به حال خود واگذار کند تا آن را مرتکب گردد، در اینصورت خداوند وی را یاوری نکرده و او را نصرت نداده و توفیق را نیز نصیب او نگردانیده است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۷۷۲ بحار الأنوار، ج۵، ص۱۹۹/ التوحید، ص۲۴۱/ معانی الأخبار، ص۲۰/ نور الثقلین/ البرهان
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز سيزدهم
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يُجِيبُنِي حِينَ أُنَادِيهِ
وَ يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ وَ أَنَا أَعْصِيهِ
وَ يُعَظِّمُ النِّعْمَةَ عَلَيَّ فَلَا أُجَازِيهِ فَكَمْ مِنْ مَوْهِبَةٍ هَنِيئَةٍ قَدْ أَعْطَانِي
وَ عَظِيمَةٍ مَخُوفَةٍ قَدْ كَفَانِي
وَ بَهْجَةٍ مُونِقَةٍ قَدْ أَرَانِي
فَأُثْنِي عَلَيْهِ حَامِداً وَ أَذْكُرُهُ مُسَبِّحاً
سپاس خداى را كه پاسخم را مىدهد هنگامى كه او را مىخوانم،
و با اينكه نافرمانىاش مىكنم، زشتىهايم را مىپوشاند.
نعمتهاى بزرگ را به من مىدهد،
ولى من شكرش را به جا نمىآورم.
پس چه بسيار هديههاى گوارايى كه به من بخشيد
و در چه بسيار مواقف هولناكى گرفتار شدم كه به فريادم رسيد و بىنيازم كرد
و چه بسيار شادىهاى شگفتانگيزى كه به من نشان داد.
پس او را سپاسگزارم و از او با تنزيه و پاك دانستن از بدىها ياد مىكنم.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💎مرور آيات قرآن كريم اين نكته را روشن مىسازد كه كلمه «ندا» هم در مواردى به كار رفته كه مراد، صداى بلند و فرياد بوده و هم در مواردى كه منظور، صداى آهسته بوده است.
از اين رو به نظر مىرسد هركس به تناسب حال خود، هرگونه خدا را بخواند خوب باشد.
🔅( يُجِيبُنِي حِينَ أُنَادِيهِ)
💎هرگاه خدا را صدا بزنيم، او پاسخ مىدهد.
🔅 (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي يُجِيبُنِي حِينَ أُنَادِيهِ)
💎 واژه «موهبه» از كلمه «هبه» گرفته شده كه به معنى بخشيدن چيزى به ديگرى بدون چشمداشت به عوض آن است و به كسى كه زياد هبه مىدهد «وهاب» مىگويند.
اين كلمه يكى از صفاتى است كه در قرآن كريم براى خداى مهربان به كار رفته است.
💎 «هنيئه» به معناى نعمتى است كه پشت سرش سختى و مشقتى نباشد.
💎 در بسيارى از موارد كه مشكلات و سختىها زندگى را از همه جهات فرا مىگيرد، ترس و دلهره بر انسان مسلط مىشود، دست انسان از همه جا كوتاه مىشود و هيچ روزنه اميدى به از بين رفتن تنگناها و فراهم شدن آسايش و آرامش وجود ندارد، ناگهان به عنايت الهى، تك تك سختىها از بين رفته و زندگى غرق در خوشى مىشود و انسان از اعماق وجود، نفس راحتى مىكشد. در اين مواقع، دست كفايت الهى بر سر انسان سايه مىاندازد.
❣ «كفايت» يعنى بى نيازى از غير و رسيدن به مراد.
🔅 ( وَ عَظِيمَةٍ مَخُوفَةٍ قَدْ كَفَانِي)
💎 «بهجه» به معنى شادمانى و خرّمى است.
«مونقه» نيز از واژه «انق» گرفته شده و به معنى شگفت انگيز و تعجب آور است.
📝پيامها
🔺١. در هيچ حالى، از راز و نياز با خداى مهربان غافل نشويم؛ چون هرگاه او را بخوانيم، پاسخ مىدهد.
✨ ( الَّذِي يُجِيبُنِي حِينَ أُنَادِيهِ)
🔺٢. در بسيارى از موارد، لطف خداى رئوف، منوط به خوبى انسانها نيست.
✨( وَ يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ وَ أَنَا أَعْصِيهِ وَ يُعَظِّمُ النِّعْمَةَ عَلَيَّ فَلَا أُجَازِيهِ)
🔺٣. اگر بدىهاى ما براى ديگران آشكار نشده، اين لطفى است از جانب خداى ستار.
✨ ( وَ يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ)
🔺٤. اگر خداى ستار زشتىهاى ما را پوشانده، به اين معنى نيست كه كار بدى از ما سرنزده است.
✨( وَ يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ وَ أَنَا أَعْصِيهِ)
🔺٥. از خدا بياموزيم كه عيبپوشى فقط نبايد نسبت به كسانى باشد كه رابطه خوبى با ما دارند.
✨( يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ وَ أَنَا أَعْصِيهِ)
🔺٦. از خدا بياموزيم كه عيبپوشى بايد نسبت به همه زشتىها باشد، نه فقط نسبت به بعضى از آنها.
✨ ( يَسْتُرُ عَلَيَّ كُلَّ عَوْرَةٍ)
🔺٧. خدايى كه در عين ناسپاسى ما، اين همه نعمت بزرگ به ما داده است، اگر شكر نعمتهاى او را به جا آوريم، بسيار بيشتر از آنچه اكنون داريم به ما ارزانى مىكند.
✨ ( وَ يُعَظِّمُ النِّعْمَةَ عَلَيَّ فَلَا أُجَازِيهِ)
🔺٨. بخششهاى الهى، هم «موهبه» هستند و هم «هنيئه»؛
يعنى خداى رئوف در مقابل آنچه مىبخشد، چشمداشتى ندارد و اگر تكاليفى را بر ما واجب كرده، براى رشدِ خودمان است؛
و همچنين آنچه را مىبخشد آنقدر گوارا است كه بعد از آن سختى و مشقتى دامنگير انسان نمىشود.
✨ ( فَكَمْ مِنْ مَوْهِبَةٍ هَنِيئَةٍ قَدْ أَعْطَانِي)
🔺٩. در شادىها مستى نكنيم و خداى مهربان را از ياد نبريم. يادمان باشد كه همه خوشىها و شادىها از جانب او به ما رسيده است.
✨ ( وَ بَهْجَةٍ مُونِقَةٍ قَدْ أَرَانِي)
🔺١٠. «تسبيح» يعنى منزه دانستن و دور شمردن خداى بزرگ از نقصها وعيبها. خدا را اينگونه ياد كنيم.
✨( وَ أَذْكُرُهُ مُسَبِّحاً)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page028.mp3
662.2K
#ترتیل صفحه ی " 28 "
سوره ی بقره
جزء دوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 28 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_28
#آیه_186
✨ «186» وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَ لْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
👈 و هرگاه بندگانم از تو درباره من پرسند (بگو:) همانا من نزديكم؛ دعاى نيايشگر را آنگاه كه مرا مىخواند پاسخ مىگويم. پس بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان آورند، باشد كه به رشد رسند.
#پیام_ها
1⃣ دعا در هرجا ودر هر وقت كه باشد، مفيد است. چون خداوند مىفرمايد: من نزديك هستم. «فَإِنِّي قَرِيبٌ» آنچه از اوقات مخصوصه، يا اماكن مقدّسه براى دعا مطرح شده براى فضيلت است.
2⃣ خداوند به ما نزديك است، ولى ما چطور؟ اگر گاهى قهر او دامن ما رامىگيرد، به خاطر دورى ما از خداوند است كه در اثر گناهان مىباشد. «فَإِنِّي قَرِيبٌ»
3⃣ استجابت خداوند دائمى است، نه موسمى. «اجيب» نشانهى دوام است.
4⃣ با آنكه خدا همه چيز را مىداند، امّا دعا كردن وظيفهى ماست. «فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي»
5⃣ دعا آنگاه به اجابت مىرسد كه همراه با ايمان باشد. «وَ لْيُؤْمِنُوا بِي»
6⃣ دعا، وسيلهى رشد و هدايت است. «لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
Page029.mp3
649.5K
#ترتیل صفحه ی " 29 "
سوره ی بقره
جزء دوم
#تلاوت
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
قرآن و امام حسین ع
#ترتیل صفحه ی " 29 " سوره ی بقره جزء دوم #تلاوت به جمع ما بپیوندید👇👇👇 تلگرام @qoranvamamhoosein
#تفسیر_کوتاه
#سوره_بقره
#صفحه_29
#آیه_190
✨ «190» وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ وَ لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
👈 و در راه خدا با كسانى كه با شما مىجنگند، بجنگيد ولى از حدّ تجاوز نكنيد، كه خداوند تجاوزكاران را دوست نمىدارد.
#پیام_ها
1⃣ دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر كسى با ما جنگيد ما هم با او مىجنگيم. «قاتِلُوا ... الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ»
2⃣ هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاك و يا استعمار و انتقام نيست، بلكه
هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افكار و نجات انسانها از خرافات و موهومات مىباشد. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
3⃣ حتّى در جنگ بايد عدالت وحقّ رعايت شود. «قاتِلُوا ... لا تَعْتَدُوا» بارها قرآن با جملهى «لاتعتدوا» سفارش كرده كه در انجام هر فرمانى از حدود ومرزها تجاوز نشود.
4⃣ تنها حضور در جبهه سبب قرب الهى نيست، بلكه محبوبيّت نزد پروردگار زمانى است كه در جنگ عادل باشيم و حقوق را رعايت كنيم. «لا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»
5⃣ در جنگ، هدف بايد فقط خدا باشد، نه هوسها، تعصّبها، غنائم، ريا و سمعه.
«فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
📚 تفسیر نور
به جمع ما بپیوندید👇👇👇
تلگرام
@qoranvamamhoosein
ایتا
🌙
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
4_5879784320981272720.mp3
10.17M
#تلاوت زیبای
شيخ محمد #صديق_المنشاوي
سور : #حشر ، #علق ، #فاتحه و اول و آخر #بقره
مطالب کانال بیشتر در ارتباط با سخنان و خطبه ها و عمل امام حسین ع با قران است
https://t.me/qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
این لینک را دنبال کنید تا به گروه من در WhatsApp ملحق شوید: https://chat.whatsapp.com/Ie5H2bXilyv4aTbz9OP4hI
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
4_5877487269392156786.pdf
5.37M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
13.mp3
5.65M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
6285568_178.mp3
3.97M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Gamedi13.mp3
5.93M
هدایت شده از قرآن و امام حسین ع
Quran_-_Joze_13.mp3
5.97M
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ
آیا ندیدى چگونه خداوند «کلمهی طیّبه» [و گفتار پاکیزه] را به درخت پاکیزهاى تشبیه کرده که ریشهی آن [در زمین] ثابت و شاخهی آن در آسمان است؟!
تُؤْتي أُكُلَها كُلَّ حينٍ بِإِذْنِ رَبِّها وَ يَض-ْرِبُ اللهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ
هرزمان میوهی خود را به اذن پروردگارش مىدهد و خداوند براى مردم مَثَلها مىزند، شاید متذکّر شوند [و پند گیرند].
(ابراهیم/ 24و25)
✨✨✨✨✨✨✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِوبْنِِحُرَیْثٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاعَبْدِاللَّهِ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَصْلُهَا وَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَرْعُهَا وَ الْأَئِمَّهًُْ (مِنْ ذُرِّیَّتِهِمَا أَغْصَانُهَا وَ عِلْمُ الْأَئِمَّهًِْ ثَمَرَتُهَا وَ شِیعَتُهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَرَقُهَا هَلْ فِیهَا فَضْلٌ قَالَ قُلْتُ لَا وَ اللَّهِ قَالَ وَ اللَّهِ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیُولَدُ فَتُورَقُ وَرَقَهًٌْ فِیهَا وَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَمُوتُ فَتَسْقُطُ وَرَقَهًٌْ مِنْهَا.
📝امام صادق (علیه السلام)- عمروبنحریث گوید: از امام صادق (علیه السلام) دربارهی سخن خدا در قرآن: کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاء، پرسیدم. و ایشان فرمود: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اصل و ریشهی آن درخت است، امیرمؤمنان (علیه السلام)؛ تنهی آن است و امامان از نسل علی (علیه السلام) شاخههای آن و دانش امامان (علیه السلام)، میوههای آن و شیعیان مؤمن، برگهای آن هستند. آیا در این درخت، زیادتی هست»؟ عرض کردم: «به خدا سوگند! خیر». امام (علیه السلام) فرمود: «به خدا سوگند! که هرگاه مؤمنی به دنیا بیاید، برگی از آن درخت میروید و چون بمیرد، برگی از آن میافتد».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۰ الکافی، ج۱، ص۴۲۸/ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۲
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ عُمَرَبْنِِیَزِیدَ قَالَ ... فَقُلْتُ قَوْلُهُ تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها فَقَالَ: مَا یَخْرُجُ إِلَی النَّاسِ مِنْ عِلْمِ الْإِمَامِ (علیه السلام) فِی کُلِّ حِینٍ یُسْأَلُ عَنْهُ.
🌠امام صادق (علیه السلام)- عمربنیزید گوید: امام صادق (علیه السلام) در مورد تُؤْتِی أُکُلَها کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّها فرمود: مقصود دانشی است که از امام (علیه السلام) در اختیار مردم قرار میگیرد هنگامیکه از وی میپرسند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۶ بحارالأنوار، ج۲۴، ص۱۴۰/ بصایرالدرجات، ص۶۰/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۴/ فرات الکوفی، ص۲۱۹
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#تفاسیر_قرآن
#شیعیان
يُثَبِّتُ اللهُ الَّذينَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ وَ يُضِلُّ اللهُ الظَّالِمينَ وَ يَفْعَلُ اللهُ ما يَشاءُ
خداوند کسانى را که ایمان آوردند، به سبب گفتار و اعتقاد استوار در این جهان و در سراى دیگر، ثابت قدم مىدارد و ستمکاران را گمراه مىسازد، [و لطف خود را از آنها به سبب اعمالشان برمىگیرد] و خداوند هرچه را اراده کند [و مصلحت باشد] انجام مىدهد.
(ابراهیم/ ۲۷)
✨✨✨✨✨
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- بِوَلَایَهًِْ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ عَلِیِّبْنِأَبِیطَالِبٍ (علیه السلام).
❣ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- منظور از [بالقول الثابت] به ولایت علی (علیه السلام) است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۸۲ بحارالأنوار، ج۳۶، ص۱۴۱
📜الصّادق (علیه السلام)- إِنَّ الشَّیْطَانَ لَیَأْتِی الرَّجُلَ مِنْ أَوْلِیَائِنَا عِنْدَ مَوْتِهِ عَنْ یَمِینِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ لِیُضِلَّهُ عَمَّا هُوَ عَلَیْهِ فَیَأْبَی اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ ذَلِکَ وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَی یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ.
📝امام صادق (علیه السلام)- هرگاه زمان مرگ یکی از طرفداران و شیعیان ما فرامیرسد شیطان از راست و چپ به بالین او میآید تا او را از آنچه بدان اعتقاد دارد گمراه سازد، ولی خداوند عزّوجلّ از آن جلوگیری میکند و نمیگذارد و این همان فرمایش خداوند متعال است یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۸ من لایحضره الفقیه، ج۱، ص۱۳۴/ العیاشی، ج۲، ص۲۲۵/ نورالثقلین
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنِ الْبَرَاءِبْنِِعَازِبٍ، عَنِ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله)، فِی قَوْلِه یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ قَالَ فِی الْقَبْرِ إِذَا سُئِلَ الْمَوْتَی.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- براءبنعازب گوید پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد آیه: یُثَبِّتُ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ؛]این ثبات قدم و استواری عقیده[فرمود: هنگام سؤال از اموات در عالم قبر است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۷، ص۳۷۸ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۸/ الأمالی للطوسی، ص۳۷۷/ بحارالأنوار، ج۶، ص۲۲۷؛
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin