eitaa logo
قرآن و امام حسین ع
918 دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
775 ویدیو
369 فایل
مطالب کانال: ارتباط امام حسین ع با قران در موارد مختلف عاشوراء آیات الولایه : آیاتی که در قرآن درباره ی 14 معصوم آمده است. علوم قرانی برای تحکیم ایمان و اعتقاد تلگرام https://t.me/qoranvamamhoosein ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ 💠فراز بيست ودوّم وصَلِّ‌ عَلَى الصِّدِّيقَةِ‌ الطَّاهِرَةِ‌ فَاطِمَةَ‌ سَيِّدَةِ‌ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‌ خدايا! درودت را بر بانوى راستين، پاك، حضرت فاطمه، سرور زنان هستى ارزانى دار. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 🌺 پاداش صلوات بر حضرت فاطمه زهرا عليها السلام آمرزش الهى و هم‌نشينى با پيغمبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم در بهشت است؛ چراكه حضرت صديقه طاهره عليها السلام نقل كرده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به ايشان فرمود: 🔅« يَا فَاطِمَةُ‌ مَنْ‌ صَلَّى عَلَيْكِ‌ غَفَرَ اللَّهُ‌ لَهُ‌وَ أَلْحَقَهُ‌ بِي حَيْثُ‌ كُنْتُ‌ مِنَ‌ الْجَنَّة؛ اى فاطمه! هركه بر تو درود فرستد، خدا او رامى‌آمرزد و در هرجا از بهشت كه باشد، او را به من ملحق مى‌كند». 🌺 «صديقه» به كسى مى‌گويند كه راستى در باور و گفتارش ريشه دوانده و او آن را با كردارِ درستش ثابت كرده باشد. حضرت زهرا عليها السلام را از آن جهت كه با تمام وجود، اسلام را تصديق كرد و در عمل نيز به آن پايبند بود، صديقه مى‌گويند. 🌺 لقب «صديقه» ابتدا از سوى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت فاطمه زهرا عليها السلام داده شد. در روايتى پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به حضرت على عليه السلام فرمود: 🔅«به تو سه چيز داده شده كه به هيچ كس، حتّى من، داده نشده است. اول اين كه به تو پدر زنى مثل من داده شده، دوم اين كه همسرِ صديقه‌اى مثل دختر من دارى و سوم اين‌كه دو پسر مثل حسن و حسين فرزندان تو هستند». 🌺پس از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم امامان معصوم عليهم السلام نيز حضرت زهرا عليها السلام را به اين لقب خوانده‌اند. براى مثال، در حديثى، امام صادق عليه السلام درباره آن حضرت مى‌فرمايد: 🔅«... وَ هِيَ‌ الصِّدِّيقَةُ‌ الْكُبْرَى؛حضرت فاطمه، صديقه كبرى است» و نيز امام كاظم عليه السلام مى‌فرمايد: 🔅« إِنَّ‌ فَاطِمَةَ‌ صِدِّيقَةٌ‌ شَهِيدَةٌ‌؛ به درستى كه حضرت فاطمه، صديقه‌اى است كه شهيد شد». 🌺«طاهره» يعنى بانويى كه هم پاكى ظاهرى دارد و هم پاكى باطنى و اخلاقى. در حديثى از امام باقر عليه السلام علت نام‌گذارى حضرت فاطمه عليها السلام به طاهره چنين بيان شده است: 🔅 « إِنَّمَا سُمِّيَتْ‌ فَاطِمَةُ‌ بِنْتُ‌ مُحَمَّدٍ الطَّاهِرَةَ‌ لِطَهَارَتِهَا مِنْ‌ كُلِّ‌ دَنَسٍ‌ وَ طَهَارَتِهَا مِنْ‌ كُلِّ‌ رَفَثٍ‌ وَ مَا رَأَتْ‌ قَطُّ‍‌ يَوْماً حُمْرَةً‌ وَ لَا نِفَاسا؛ به تحقيق كه حضرت فاطمه، دختر حضرت محمد صلى الله عليه و آله و سلم طاهره ناميده شد، براى اين‌كه از هر ناپاكى رفتارى و اعتقادى به دور، و از هرگونه آلودگى ظاهرى پاك بود. آن حضرت هرگز آلوده به حيض و نفاس نشد». 🌠اين مطلب را آيه تطهير - كه در شأن پنج تن آل عبا نازل شد - تأييد مى‌كند؛ چراكه بر اساس اين آيه نورانى، اراده تكوينى خدا بر طهارت و دورى اهل بيت عليهم السلام از هرگونه آلودگى ظاهرى و باطنى تعلق گرفته است. ادامه مطلب👇👇
🌺در بيان علت نام گذارى دختر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به «فاطمه» روايات متعددى وارد شده، كه يكى از آن‌ها از اين قرار است: 🔅 « عَنِ‌ الرِّضَا عَنْ‌ آبَائِهِ‌ عَنْ‌ عَلِيٍّ‌ عليهم السلام قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ رَسُولَ‌ اللَّهِ‌ صلى الله عليه وآله يَقُولُ‌: سُمِّيَتْ‌ فَاطِمَةَ‌ لِأَنَّ‌ اللَّهَ‌ فَطَمَهَا وَ ذُرِّيَّتَهَا مِنَ‌ النَّارِ مَنْ‌ لَقِيَ‌ اللَّهَ‌ مِنْهُمْ‌ بِالتَّوْحِيدِ وَ الْإِيمَانِ‌ بِمَا جِئْتُ‌ بِه؛ امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش نقل مى‌كند كه حضرت على عليه السلام از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيد كه مى‌فرمود: از اين جهت نام «فاطمه» بر دخترم نهاده شد كه خداوند، او و هريك از دودمانش را كه خدا را با توحيد و ايمان به آن‌چه من آورده‌ام، ملاقات كند، از آتش دوزخ جدا و دور كرده است». 🌺 «سيده» به معنى بانويى است كه نسبت به ديگر بانوان فضيلت داشته و در خير و خوبى، سرآمد آن‌ها است. از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه آيامنظور رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم درباره « سَيِّدَةُ‌ نِسَاءِ أَهْلِ‌ الْجَنَّةِ‌» بودن حضرت زهرا عليها السلام اين است كه ايشان نسبت به بانوانِ‌ زمان خودش برتر است‌؟ حضرت در پاسخ فرمودند: 🌠« ذَاكَ‌ مَرْيَمُ‌ وَ فَاطِمَةُ‌ سَيِّدَةُ‌ نِسَاءِ أَهْلِ‌ الْجَنَّةِ‌ مِنَ‌ الْأَوَّلِينَ‌ وَ الْآخِرِينَ‌؛ آن بانويى كه برترينِ‌ بانوانِ‌ عصر خودش بود، حضرت مريم است؛ ولى حضرت فاطمه برترينِ‌ بانوان بهشتى از ابتدا تا انتها است». 📝پيام‌ها 💎١. بر اساس حديث پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم و امامان معصوم عليهم السلام حضرت فاطمه زهرا عليها السلام «صديقه» است و هيچ‌گونه ناروايى از او صادر نمى‌شود؛ پس در صورتى كه ميان او و شخص ديگرى اختلافى پديد آيد، آن‌چه ايشان مى‌گويد، راست، و آن‌چه مخالف ايشان مى‌گويد، دروغ است. ✨( وصَلِّ‌ عَلَى الصِّدِّيقَةِ‌) 💎٢. كسى كه از هرگونه آلودگى ظاهرى و باطنى دور است، معصوم محسوب مى‌شود؛ چراكه معنى عصمت، پاكى از پليدى‌ها است. پس حضرت فاطمه زهرا عليها السلام - كه بر اساس آيه تطهير، از هرگونه خطا، اشتباه و گناهى كه سبب آلودگى شود دور است - جزو معصومين به حساب مى‌آيد. ✨ ( وصَلِّ‌ عَلَى... الطَّاهِرَةِ‌) 💎٣. كسى كه در حقيقت امر، صديقه و طاهره باشد، برترينِ‌ بانوان ( سيدة النساء) خواهد بود. ✨( الصِّدِّيقَةِ‌ الطَّاهِرَةِ‌، فَاطِمَةَ‌ سَيِّدَةِ‌ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِيِّينَ ميثاقَهُمْ وَ مِنْكَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهيمَ وَ مُوسى وَ عيسَى ابْنِ مَرْيَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ ميثاقاً غَليظاً [به خاطر آور] هنگامى را كه از پيامبران پيمان گرفتيم، و [همچنين] از تو و از نوح و ابراهيم و موسى و عيسى‌بن‌مريم، و ما از همه‌ی آنان پيمان محكمى گرفتيم [كه در اداى مسؤوليّت كوتاهى نكنند]. (احزاب/ ۷) ✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (- عَن إبن سَنَان قَالَ قَالَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ (أَوَّلُ مَنْ سَبَقَ مِنَ الرُّسُلِ (إِلَی بَلَی رَسُولُ اللَّهِ (وَ ذَلِکَ أَنَّهُ کَانَ أَقْرَبَ الْخَلْقِ إِلَی اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ کَانَ بِالْمَکَانِ الَّذِی قَالَ لَهُ جَبْرَئِیلُ (لَمَّا أُسْرِیَ بِهِ إِلَی السَّمَاءِ تَقَدَّمْ یَا مُحَمَّدُ (فَقَدْ وَطِئْتَ مَوْطِئاً لَمْ تَطَأْهُ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ وَ لَا نَبِیٌّ (مُرْسَلٌ وَ لَوْ لَا أَنَّ رُوحَهُ وَ نَفْسَهُ کَانَتْ مِنْ ذَلِکَ الْمَکَانِ لَمَا قَدَرَ أَنْ یَبْلُغَهُ فَکَانَ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ کَمَا قَالَ اللَّهُ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی أَیْ بَلْ أَدْنَی فَلَمَّا خَرَجَ الْأَمْرُ مِنَ اللَّهِ وَقَعَ إِلَی أَوْلِیَائِهِ (فَقَالَ الصَّادِقُ (کَانَ الْمِیثَاقُ مَأْخُوذاً عَلَیْهِمْ لِلَّهِ بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ لِرَسُولِهِ (بِالنُّبُوَّهًِْ وَ لِأَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهًِْ (بِالْإِمَامَهًِْ فَقَالَ أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ وَ مُحَمَّدٌ (نَبِیُّکُمْ وَ عَلِیٌّ إِمَامُکُمْ وَ الْأَئِمَّهًُْ الْهَادُونَ (أَئِمَّتُکُمْ فَ قالُوا بَلی فَقَالَ اللَّهُ شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ أَیْ لِئَلَّا تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلِینَ فَأَوَّلُ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الْمِیثَاقَ عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (بِالرُّبُوبِیَّهًِْ وَ هُوَ قَوْلُهُ وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ فَذَکَرَ جُمْلَهًَْ الْأَنْبِیَاءِ (ثُمَّ أَبْرَزَ أَفْضَلَهُمْ بِالْأَسَامِی فَقَالَ وَ مِنْکَ یَا مُحَمَّدُ (فَقَدَّمَ رَسُولَ اللَّهِ (لِأَنَّهُ أَفْضَلُهُمْ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی وَ عِیسَی‌ابْنِ‌مَرْیَمَ (فَهَؤُلَاءِ الْخَمْسَهًُْ أَفْضَلُ الْأَنْبِیَاءِ (وَ رَسُولُ اللَّهِ (أَفْضَلُهُمْ ثُمَّ أَخَذَ بَعْدَ ذَلِکَ مِیثَاقَ رَسُولِ اللَّهِ (عَلَی الْأَنْبِیَاءِ (لَهُ بِالْإِیمَانِ بِهِ وَ عَلَی أَنْ یَنْصُرُوا أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ) 📝امام صادق (- عبدالله‌بن‌سنان گوید: امام صادق (فرمود: «اوّلین کسی که پیشتر از همه، آن پیمان را بست، رسول خدا (بود؛ زیرا او نزدیک‌ترین خلایق به خداوند تبارک‌وتعالی بود و در مکانی قرار داشت که چون در شب اسراء به آسمان عروج کرد، جبرئیل به او گفت: «ای محمّد ( پیش بیا، در جایی قدم گذاشته‌ای که هیچ فرشته‌ی مقرّب و هیچ پیامبر مرسلی در آنجا قدم نگذاشته است». اگر روح و جان او متعلّق به آن مکان نبود، نمی‌توانست به آنجا برسد و فاصله‌ی او تا خداوند چنان‌که خود خداوند می‌فرماید، این‌گونه بود: فاصله‌ی او [با پیامبر] به‌اندازه‌ی فاصله‌ی دو کمان یا کمتر. (نجم/۹) یعنی بلکه نزدیک‌تر بود. زمانی که امر از جانب خداوند صادر شد، بر اولیای خداوند واقع شد امام صادق (فرمود: «میثاقی که از آن‌ها گرفته شد بر ربوبیّت خداوند و نبوّت رسالتش و امامت امیرالمؤمنین (و ائمّه (گرفته شد؛ خداوند فرمود: أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ؛ آیا پروردگار شما نیستم. (اعراف/۱۷۲) و محمّد (پیامبر شما و علی امامتان و ائمه هدایتگر امامان شما نیستند؟! قالُوا بَلی؛ گفتند چرا (اعراف/۱۷۲) خداوند فرمود: شَهِدْنا أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیامَةِ؛ گواهی دادیم تا مبادا روز قیامت بگویید که: إِنَّا کُنَّا عَنْ هذا غافِلینَ؛ ما از این امر غافل بودیم. (اعراف/۱۷۲) اولین چیزی که خداوند عزّوجلّ از پیامبران بر آن میثاق گرفت، ربوبیت بود. ❣ آیه‌ی وَ إِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثَاقَهُمْ؛ به همین معنا است. پس تمام پیامبران (را ذکر نمود. سپس برترین آنان را با بردن نامشان جلوه داد. و فرمود: وَ مِنکَ یعنی ای محمّد (! خداوند، نام رسول خدا (را پیش از دیگر انبیاء (ذکر نمود؛ چون او برترین آن‌ها است. وَ مِن نُّوحٍ وَ إِبْرَاهِیمَ وَ مُوسَی وَ عِیسَی‌ابْنِ‌مَرْیَمَ پس این پنج تن، برترین انبیاء (هستند و رسول خدا (برترین این پنج تن است. سپس خداوند از انبیاء (پیمان گرفت که به رسول خدا (ایمان بیاورند و امیرالمؤمنین (را یاری کنند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۵۲ بحار الأنوار، ج۵، ص۲۳۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
❖﷽❖ وَ الَّذِينَ جاهَدُوا فِينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ و آن‌ها كه در راه ما [با خلوص نيّت] جهاد‌ كنند، قطعاً به راههاى خود، هدايتشان خواهيم‌كرد؛ و به يقين خداوند با نيكوكاران است. (عنکبوت/ ۶۹) ✨✨✨✨✨✨ 📜الباقر (علیه السلام)- وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا فِی رِوَایَهًِْ أَبِی‌الْجَارُودِ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) قَالَ هَذِهِ الْآیَهًُْ لِآلِ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَشْیَاعِهِمْ. ❣امام باقر (علیه السلام)- در روایت ابوالجارود آمده است: امام باقر (علیه السلام) درباره‌ی آیه: وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا؛ فرمود: «این آیه درباره‌ی آل محمّد (صلی الله علیه و آله) و پیروان آن‌ها می‌باشد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۴۳ 📜الباقر (علیه السلام)- فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ قَالَ نَزَلَتْ فِینَا. 📝امام باقر (علیه السلام)- وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ درباره‌ی ما نازل شده است. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۰ 📜أمیرالمؤمنین (علیه السلام)- قَالَ یَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ فَأَنَا ذَلِکَ الْمُحْسِنُ. 🕯امام علی (علیه السلام)- وَ إِنَّ اللهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ؛ من آن محسن هستم. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۱، ص۴۲۸ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۹۰ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ ....وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ في كِتابِ اللهِ .... (احزاب/ ۶) ✨✨✨✨✨✨✨ 📜الصّادق (- عَن أَبِی‌عَمْرٍو الزُّبَیْرِیِّ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (قَالَ قُلْتُ لَهُ أَخْبِرْنِی عَنْ خُرُوجِ الْإِمَامَهًِْ مِنْ وُلْدِ الْحَسَنِ (إِلَی وُلْدِ الْحُسَیْنِ (کَیْفَ الْحُجَّهًُْ فِیهِ قَالَ لَمَّا حَضَرَ الْحُسَیْنَ (مَا حَضَرَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ لَمْ یَجُزْ أَنْ یَرُدَّهَا إِلَی وُلْدِ أَخِیهِ وَ لَا یُوصِیَ بِهَا فِیهِمْ لِقَوْلِ اللَّهِ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللهِ فَکَانَ وُلْدُهُ أَقْرَبَ رَحِماً مِنْ وُلْدِ أَخِیهِ وَ کَانُوا أَوْلَی بِالْإِمَامَهًِْ فَأَخْرَجَتْ هَذِهِ الْآیَهًُْ وُلْدَ الْحَسَنِ (مِنْهَا فَصَارَتِ الْإِمَامَهًُْ إِلَی الْحُسَیْنِ (وَ حَکَمَتْ بِهَا الْآیَهًُْ لَهُمْ فَهِیَ فِیهِمْ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَهًْ . 🌠امام صادق (- ابوعمرو زبیری روایت است که گوید؛ به امام صادق (عرض کردم: «درباره‌ی خروج امامت از فرزندان حسن به فرزندان حسین (به من بگو، چگونه است و حجّت آن چیست»؟ فرمود: «هنگامی‌که امر خداوند برای حسین (فرا رسید، برای خود جایز نمی‌دانست که امامت را به فرزندان برادرش واگذار کند و آن را بر آنان سفارش کند، چراکه خدا می‌فرماید: وَ أُوْلُواْ الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللهِ، پس رابطه‌ی خویشاوندی فرزندانش از فرزندان برادرش نزدیک‌تر بود، و آنان برای امامت شایسته‌تر بودند. پس این آیه، فرزندان حسن (را از آن (امامت) خارج کرده است، پس امامت به فرزندان حسین (رسیده است و آیه به امامت آنان حکم کرده است و تا روز قیامت در میان آنان خواهد ماند». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲ بحار الأنوار، ج۳۷، ص۱۲۱ 📜الصّادق (- عَنِ الْحُسَیْنِ‌بْنِ‌ثُوَیْرِ بْنِ أَبِی فَاخِتَهًْ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (قَالَ لَا تَعُودُ الْإِمَامَهًُْ فِی أَخَوَیْنِ بَعْدَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (أَبَداً إِنَّهَا جَرَتْ مِنْ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (کَمَا قَالَ عَزَّوَجَلَّ وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلی بِبَعْضٍ فِی کِتابِ اللهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُهاجِرِینَ فَلَا تَکُونُ بَعْدَ عَلِیِّ‌بْنِ‌الْحُسَیْنِ (إِلَّا فِی الْأَعْقَابِ وَ أَعْقَابِ الْأَعْقَابِ. 🌠امام صادق (- ابوفاخته از امام صادق (روایت می‌کند که فرمود: «پس از امام حسن و امام حسین (هیچ‌گاه دو برادر با هم به امامت نمی‌رسند و امامت، پس از امام حسین (به علیّ‌بن‌حسین (رسیده است؛ چنان‌که خداوند متعال فرمود: وَ أُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَی بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللهِ و امامت، پس از علیّ‌بن‌حسین (به پسر ایشان و نوه‌های پسری می‌رسد». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۴۲ بحار الأنوار، ج۲۵، ص۲۵۲/ الغیبهًْ للطوسی، ص۲۲۶ کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖ 💠فراز بيست و سوم وَ صَلِّ‌ عَلَى سِبْطَيِ‌ الرَّحْمَةِ‌ وَ إِمَامَيِ‌ الْهُدَى الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌ سَيِّدَيْ‌ شَبَابِ‌ أَهْلِ‌ الْجَنَّةِ‌ وَ صَلِّ‌ عَلَى أَئِمَّةِ‌ الْمُسْلِمِينَ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ وَ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ وَ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ وَ مُوسَى بْنِ‌ جَعْفَرٍ وَ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ مُوسَى وَ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ وَ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ وَ الْحَسَنِ‌ بْنِ‌ عَلِيٍّ‌ وَ الْخَلَفِ‌ الهادى الْمَهْدِيِّ‌ حُجَجِكَ‌١ عَلَى عِبَادِكَ‌ وَ أُمَنَائِكَ فِي بِلَادِكَ‌ صَلَاةً‌ كَثِيرَةً‌ دَائِمَةً‌ خدايا درود بفرست بر دو نوه پيامبر رحمت، دو امامِ‌ هدايت، [امام] حسن و [امام] حسين، دو آقاى جوانان بهشت. و درود فرست بر ائمه مسلمانان، على بن الحسين (امام زين العابدين)، محمد بن على (امام باقر)، جعفر بن محمد (امام صادق)، موسى بن جعفر (امام كاظم)، على بن موسى (امام رضا)، محمد بن على (امام جواد)، على بن محمد (امام هادى)، حسن بن على (امام عسكرى) و جانشين ايشان، هدايت كننده هدايت شده (حضرت امام مهدى)؛ امامانى كه حجت تو بر بندگانت، و امانت‌دار تو بر روى زمين هستند. بر ايشان، درودى بسيار و هميشگى فرست. 🕊🌤🕊🌤🕊🌤 🔰نكته‌ها 🌠 «سبط‍‌» به معنى امتداد و ادامه چيزى است. نوه را به اين سبب، سبط‍‌ مى‌گويند كه نسل انسان از طريق نوه ادامه پيدا مى‌كند. امام حسن و امام حسين عليهما السلام نيز از آن جهت كه دودمان رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از طريق ايشان ادامه پيدا كرده است، در روايات متعددى به عنوان «سبطان» معرفى شده‌اند. «اسماعيل حقى بروسوى» از مفسران اهل سنت - كه در قرن دوازده هجرى مى‌زيسته - در تفسير خود چنين نوشته است: «در حديث وارد شده كه حسين عليه السلام سبطى از اسباط‍‌ است. اين حديث در كتاب مصابيح آمده و به اين معناست كه امام حسين عليه السلام خود، يك امت است يا به اين معنى است كه از آن حضرت، شاخه‌هاى متعددى منشعب مى‌شود؛ چرا كه سادات از حضرت زين العابدين عليه السلام - كه فرزند امام حسين عليه السلام است - گسترش پيدا كرده‌اند». 🔅 ( وَ صَلِّ‌ عَلَى سِبْطَيِ‌ الرَّحْمَةِ‌) 🌠 در اين‌كه معنى «سبطى الرحمه» چيست، دو احتمال وجود دارد: احتمال اول اين‌كه مراد از آن، «سبطى نبى الرحمه» (دو نوه پيامبر رحمت) است؛ چراكه قرآن كريم، پيغمبر اكرم را « رحمةً‌ للعالمين» معرفى مى‌فرمايد. در احتمال دوم، منظور، دو سبط‍‌ و نوه‌اى است كه وجود خودشان منسوب به رحمت است؛ چرا كه امام حسن و امام حسين عليهما السلام منشأ نزول رحمت بر امت اسلام هستند. 🌠 «امام» يعنى رهبر و پيشواى خلق. در واقع، امام كسى است كه سعى مى‌كند با تشكيل يك حكومت الهى و به دست آوردن قدرت لازم، احكام خدا را اجرا و پياده نمايد و اگر هم نتواند تشكيل حكومت دهد، تا جايى كه توان دارد، در اجراى احكام مى‌كوشد. به عبارت ديگر، وظيفه امام، اجراى دستورات الهى و «ايصال به مطلوب» (رساندن افراد و جامعه به هدف خلقتشان) است. از آيات قرآن كريم روشن مى‌شود كه بسيارى از پيامبران، در كنار مقام «نبوت» (دريافت وحى) و «رسالت» (ابلاغ دستورات الهى به مردم)، به مقام «امامت» نيز رسيده بودند. يعنى هم وحى را دريافت مى‌كردند، هم تبليغ فرمان‌هاى الهى را به عهده داشتند، هم در تشكيل حكومت و اجراى احكام تلاش مى‌كردند و هم از طريق باطنى به تربيت نفوس مى‌پرداختند. از اين رو، امامت همان مقام رهبرىِ‌ همه جانبه مادى و معنوى، جسمى و روحانى و ظاهرى و باطنى است. امام، رئيس حكومت، پيشواى امت، مربى اخلاق و رهبر باطنى و درونى است. امام از يك سو با نيروى معنوى خود، افراد شايسته را در مسير تكامل باطنى، رهبرى مى‌كند؛ از سوى ديگر، با قدرت علمى خود، افراد نادان را تعليم مى‌دهد و از سوى ديگر با نيروى حكومت خويش يا قدرت‌هاى اجرايى، اصول عدالت را اجرا مى‌نمايد. ادامه مطلب👇👇
🌠 يادآورى اين نكته نيز بايسته است كه لقب «امام» از سوى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به امام حسن و امام حسين عليهما السلام داده شد. 🔅 ( وَ صَلِّ‌ عَلَى... إِمَامَيِ‌ الْهُدَى الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌) 🌠 براساس روايات، لقب « سيدا شباب اهل الجَنّة» (دو آقاى جوانان اهل بهشت) از جانب خداى متعال براى امام حسن و امام حسين عليهما السلام انتخاب شده است. 🌠 «هادى» به كسى گفته مى‌شود كه ديگران را از گمراهى نجات دهد. 🌺در حديثى از امام صادق عليه السلام چنين آمده است: «هنگامى كه حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف ظهور كند، مردم را به اسلام - در پيكرى نو - دعوت مى‌نمايد، و آنان را به حقيقتى از دست رفته - كه مردم از آن دور افتاده‌اند - هدايت مى‌كند». براين اساس، لقب «هادى» يكى از بارزترين لقب‌هاى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است. 🌠 «مهدى» يعنى كسى كه هدايت شده است. مرور روايات، روشن مى‌كند كه اين لقب، به دو دليل براى امام دوازدهم انتخاب شده است. ❣دليل اول اين‌كه آن حضرت به سوى امرى هدايت مى‌شود كه ديگران نسبت به آن گمراه هستند. در حديثى از امام صادق عليه السلام چنين آمده است: 🔅« إنّما سُمِّىَ‌ القائمُ‌ مَهديّاً لأنّه يُهديَ‌ إلىَ‌ أمرٍ مَضلوُلٍ‌ عَنهُ‌؛ بدين جهت حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف مهدى نام گرفته است كه هدايت به حقيقتى مى‌نمايد كه مردم از آن گمراه شده‌اند». ❣دليل دوم در نام گرفتنِ‌ حضرت حجت عجل الله تعالى فرجه الشريف به مهدى، اين است كه آن حضرت به هر امر پنهانى، هدايت مى‌شود. امام باقر عليه السلام در پاسخ به پرسش ابى سعيد خراسانى درباره علت نام‌گذارى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف به مهدى فرموده است: 🔅 « لِأَنَّهُ‌ يُهْدَى إِلَى كُلِّ‌ أَمْرٍ خَفِيٍّ‌؛ چون او به هر امر پنهانى، هدايت مى‌شود». 📝پيام‌ها 🌴١. باور انسان‌هاى عصر جاهليت بر اين بود كه نسلشان فقط‍‌ از پسر و فرزندان پسرى ادامه پيدا مى‌كند؛ اما اسلام با اين باور غلط‍‌، مبارزه‌اى همه جانبه كرد، تا جايى كه بارها تصريح كرد كه دودمان پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم از دخترِ آن حضرت و نوه‌هاى دخترى‌اش، يعنى فرزندان حضرت على عليه السلام و حضرت فاطمه عليها السلام ادامه پيدا مى‌كند. در كنارِ رواياتى كه فرزندان حضرت فاطمه عليها السلام را به عنوان «سبط‍‌ الرسول» معرفى مى‌كنند، آياتى از قرآن كريم نيز عهده دارِ اين مطلب هستند، كه يكى از آن‌ها آيه مباهله است. در اين آيه، امام حسن و امام حسين عليهما السلام مصداق «أبنائنا» (فرزندان رسول خدا) معرفى شده‌اند. ✨( وَ صَلِّ‌ عَلَى سِبْطَيِ‌ الرَّحْمَةِ‌) 🌴٢. براى رسيدن به هدايت، بايد از امامانِ‌ هدايت‌گر پيروى كرد. ✨( إِمَامَيِ‌ الْهُدَى الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌) 🌴٣. نثار صلوات بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم به سبب پيروى از دستور خداى متعالدر قرآن كريم است. مسلمان واقعى كسى است كه چگونگى تكاليف خود را از تبيين كننده قرآن، يعنى رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بگيرد؛ و بر اساس رواياتى كه شيعه و سنى از آن حضرت ثبت كرده‌اند، بايد پس از صلوات بر ايشان، بر خاندان آن حضرت نيز درود فرستاد. ✨( اللَّهُمَّ‌ صَلِّ‌ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ‌... اللَّهُمَّ‌ صَلِّ‌ عَلَى عَلِيٍّ‌ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ‌... وَ صَلِّ‌ عَلَى الصِّدِّيقَةِ‌ الطَّاهِرَةِ‌... وَ صَلِّ‌ عَلَىسِبْطَيِ‌ الرَّحْمَةِ‌... وَ صَلِّ‌ عَلَى أَئِمَّةِ‌ الْمُسْلِمِينَ‌...) 🌴٤. امام بايد شخصى هدايت يافته باشد تا بتواند ديگران را هدايت كند. ✨( الهادى الْمَهْدِيِّ‌) 🌴٥. صلوات پسنديده، هم فراوان است، هم پيوسته و هميشگى. ✨ ( صَل َاةً‌ كَثِيرَةً‌ دَائِمَةً‌) 📚شرح دعای شریف افتتاح حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام @qoranvamamhoosein کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin