❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز سىام
اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعْثَنَا
وَ اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا
وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا
وَ كَثِّرْ بِهِ قِلَّتَنَا
وَ أَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنَا
وَ أَغْنِ بِهِ عَائِلَنَا
وَ اقْضِ بِهِ عَنْمَغْرَمِنَا
وَ اجْبُرْ بِهِ فَقْرَنَا
وَ سُدَّ بِهِ خَلَّتَنَا
وَ يَسِّرْ بِهِ عُسْرَنَا
وَ بَيِّضْ بِهِ وُجُوهَنَا
وَ فُكَّ بِهِ أَسْرَنَا
وَ أَنْجِحْ بِهِ طَلِبَتَنَا
وَ أَنْجِزْ بِهِ مَوَاعِيدَنَا
وَ اسْتَجِبْ بِهِ دَعْوَتَنَا
وَ أَعْطِنَا بِهِ سُؤْلَنَا
وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا
وَ أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا
يَا خَيْرَ الْمَسْئُولِينَ وَ أَوْسَعَ الْمُعْطِينَ
اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا
وَ أَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنَا
وَ اهْدِنَا بِهِ لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ
إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ
وَ انْصُرْنَا بِهِ عَلَى عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّنَا إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ
خدايا! تفرقه و پراكندگى ما را به وسيله او (امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف) به نزديكى و يگانگى تبديل گردان،
چند دستگى ما را اصلاح كن،
از هم گسيختگى ما را نظم ببخش
و ما را به هم پيوسته كن،
به سبب او جمعيت اندك ما را بسيار گردان،
خوارى ما را به عزت تبديل كن،
فقر ما را تو جبران فرما،
بدهكارىهاى [مادى و معنوى] ما را خاتمه ده، تنگدستى ما را اصلاح فرما،
از شكاف ميان ما جلوگيرى كن.
[خدايا!] به وسيله امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف سختى زندگى ما را به آسانى تبديل كن،
چهرههاى ما را سفيد و روشن گردان
و اسيران ما را آزادى ببخش.
[خدايا!] به وسيله او خواستههاى ما را برآورده فرما
و آنچه به ما وعده دادهاى قطعى كن.
به سبب او دعاى ما را پاسخ ده و تقاضاهايمان را عطا فرما.
[خدايا!] به وسيله امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف ما را به آنچه از دنيا و آخرت آرزو داريم برسان
و بيشتر از آنچه مىخواهيم به ما بده.
اى خدايى كه بهتر از تو كسى نيست كه از او درخواست كنيم
و اى خدايى كه بيشتر از هر كسى عطا مىكنى!
[داغِ] سينههاى ما را به وسيله امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف شفا بخش
و خشمِ دلهاى ما را به سبب او برطرف فرما.
به سبب او ما را هدايت كن تا در آنچه كه از حق مورد اختلاف است، به اذن تو هدايت شويم.
به درستى كه تو هر كه را بخواهى به راه مستقيم هدايت مىكنى.
[خدايا!] به وسيله امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف ما را بر كسانى كه دشمن تو و ما هستند يارى كن.
اى خداى حق! دعاى ما را مستجاب كن.
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
💎 هر چند وقتى امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف ظهور كند، اختلافات و چند دستگىها به بركت ظهور آن حضرت از بين مىرود، ولى با توجه به اينكه در اين بخش از دعا از واژه «بهِ» استفاده شده و نه «بظهوره»، شايد بتوان چنين استفاده كرد كه در دوره غيبت نيز امكان آن وجود دارد كه به سبب و به وسيله امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف بسيارى از گرفتارىهاى جامعه شيعه از بين برود.
💎 ظاهر اين فراز از دعاى افتتاح، درخواست رفع نقصها و از بين رفتن عيبها است؛ ولى به نظر مىرسد كه مىتوان از زاويه آسيب شناسى جامعه شيعى نيز به آن نگاه كرد. به اين معنى كه جامعهاى مىتواند به معنى حقيقى «مهدوى» باشد كه اين آسيب و آفتها را از خود دور كند.
💎 روشن است كه نتيجه پيروى از هوسهاى نفسانى، فاصله گرفتن از عهد بندگى خداى متعال است
و بر پايه توقيعى كه از امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف براى مرحوم شيخ مفيد صادر شد، همين عهدشكنى، دورى از امام را در پى داشته و دارد.
❣ در آن توقيع آمده است: «... وَ لَوْ أَنَّ أَشْيَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِي الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَيْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا عَلَى حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِهَا مِنْهُمْ بِنَا...؛
🔅 اگرشيعيان ما - كه خدا، ايشان را بر اطاعت خود موفق كند - دلهايشان در وفادارى به عهدشان جمع بود، هرگز ملاقات ما با آنها به تأخير نمىافتاد و سعادت ديدارِ ما با معرفت تمام براى آنها به سرعت محقق مىشد».
ادامه مطلب👇👇
💎 نقصها و عيبها علل و اسبابى دارند كه امام معصوم و حجت خدا با جلب توجه پيروان خود به آنها، در پى رفع آن از راه طبيعى است.
درست همانندِ زمانى كه ما سراغ پزشك مىرويم و از او مىخواهيم بيمارى ما را درمان كند و او با تجويزِ دارو در صدد ريشهكنى اسباب بيمارى برمىآيد.
از اين رو وقتى ما در پى از بين رفتنِ ذلتمان به واسطه امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف هستيم، بايد توجه كنيم كه امام براى اين مسئله چه راهى را پيشِ پاى ما قرار مىدهند.
اگر اين نگاه را به ادعيه بپذيريم، وقتى دراين فراز از دعاى شريف افتتاح از خداى متعال مىخواهيم كه «و أَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنَا...» در پى آن خواهيم بود كه آن چه به عنوانِ سببِ ذلت در فرمايشات اولياى خدا، به ويژه امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف بيان شده را شناسايى كنيم و از بين ببريم. اين روش، خود نوعى رسيدن به عزت به سببِ امام است.
❣با توجه به اين مطالب، وقتى به توقيع امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف به شيخ مفيد رحمه الله نگاه مىكنيم، چنين مىبينيم: «... وَ مَعْرِفَتُنَا بِالذُّلِّ الَّذِي أَصَابَكُمْ مُذْ جَنَحَ كَثِيرٌ مِنْكُمْ إِلَى مَا كَانَ السَّلَفُ الصَّالِحُ عَنْهُ شَاسِعاً وَ نَبَذُوا الْعَهْدَ الْمَأْخُوذَ وَراءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لا يَعْلَمُونَ؛
🔅 و ما از ذلتى كه به شمارسيده آگاهيم و اين از زمانى بوده كه بسيارى از شما كارهاى زشتى كه پيشينيانِ صالح از آنها دورى مىكردند را مرتكب شده و عهد الهى را آنچنان كه گويا از آن خبر نداريد، پشت سر انداختيد».
با توجه به اين توقيع، راه بيرون رفت از ذلتِ جامعه شيعه، دورى از زشتىها و پايدارى به پيمان الهى است.
💎 در مكتب مهدوى، دنيا و آخرت در كنار هم در نظر گرفته مىشوند.
🔅( وَ بَلِّغْنَا بِهِ مِنَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ آمَالَنَا)
📝پيامها
🌺١. بهترين عامل براى اتحاد جامعه، جمع شدن بر محور ولى خدا، امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف است.
✨( اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعْثَنَا)
🌺٢. در جامعه مهدوى، مردم، يك دل و يك پارچهاند.
✨ ( اللَّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعْثَنَا)
🌺٣. جامعه مهدوى از تفرقه، پراكندگى، چنددستگى و هرگونه نابسامانى به دور است.
✨( اشْعَبْ بِهِ صَدْعَنَا وَ ارْتُقْ بِهِ فَتْقَنَا...)
🌺٤. جامعه مهدوى با محوريت ولى خدا، پيوسته در حال برطرف كردنِ عيبها و نقصهاى خود است.
✨ ( الْمُمْ بِهِ... وَ اشْعَبْ بِهِ... وَ ارْتُقْ بِهِ... كَثِّرْ بِهِ... أَعْزِزْ بِهِ...)
🌺٥. هر چه عيب و نقص است، از جانب ما است.
✨(شَعْثَنَا... صَدْعَنَا... فَتْقَنَا... قِلَّتَنَا... ذِلَّتَنَا... عَائِلَنَا... مَغْرَمِنَا...)
🌺٦. شيعيان در دورانِ دورى از امام، خوش نيستند؛ بلكه سينههايشان داغدار و دلهايشان ناراحت است.
✨( اشْفِ بِهِ صُدُورَنَا وَ أَذْهِبْ بِهِ غَيْظَ قُلُوبِنَا)
🌺٧. اگر ما در راه خدا باشيم، دشمنان خدا همان دشمنان ما هستند.
✨ (انْصُرْنَا بِهِ عَلَى عَدُوِّكَ وَ عَدُوِّنَا...)
🌺٨. درخواست انسانها به اندازه ظرفيت آنها است، و ظرفيت ما هر مقدار هم كه باشد اندك است. پس بخشى از درخواستهايمان را به خودِ خدا واگذار كنيم.
✨ (أَعْطِنَا بِهِ فَوْقَ رَغْبَتِنَا)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_فاطمة_زهراء_س
#فدک
ما أَفاءَ اللهُ عَلى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرى فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكينِ وَ ابْنِ السَّبيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَ اتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ شَديدُ الْعِقابِ
آنچه را خداوند از اهل اين آباديها به پيامبرش بازگرداند، از آنِ خدا و پيامبر و خويشاوندان او، و يتيمان و مستمندان و در راه ماندگان است، تا [اين اموال عظيم] در ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد. آنچه را پيامبر براى شما آورده بگيريد [و اطاعت كنيد]، و از آنچه شما را نهىكرده خوددارى نماييد؛ و از [مخالفت] خدا بپرهيزيد كه خداوند كيفرش شديد است!
(حَشر/ ۷)
✨✨✨✨✨✨
📜ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- نَزَلَ قَوْلُهُ مَا أَفَاءَ اللهُ عَلَی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَی . . . فِی أَمْوَالِ کُفَّارِ أَهْلِ الْقُرَی وَ هُمْ قُرَیْظَهًُْ وَ النَّضِیرُ وَ هُمَا بِالْمَدِینَهًْ وَ فَدَکُ وَ هِیَ مِنَ الْمَدِینَهًْ عَلَی ثَلَاثَهًْ أَمْیَالٍ وَ خَیْبَرُ وَ قُرَی عُرَیْنَهًَْ وَ یَنْبُعَ جَعَلَهَا اللَّهُ تَعَالَی لِرَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) یَحْکُمُ فِیهَا مَا أَرَادَ وَ أَخْبَرَ أَنَّهَا کُلَّهَا لَهُ. فَقَالَ أُنَاسٌ مِنْهُمْ: فَهَلَّا قَسَّمْتَهَا؟ فَنَزَلَتِ الْآیَهًُْ.
📝ابنعبّاس (رحمة الله علیه)- سخن خداوند ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری ... دربارهی اموال کافرانی که اهل آبادیها هستند، نازل شد و آنها [قبیلهی] قریظه و نضیر هستند. و آن دو در مدینه و فدک هستند و فدک در سه مایلی مدینه است و خداوند، «خیبر»، آبادیهای «عرینه» و «ینبع» را برای رسولش قرار داد که در مورد آنها هرچه خواست انجام دهد و خبر داد که همهی آنها برای اوست. گروهی از مردم گفتند: «ای کاش آنها را تقسیم میکرد». در نتیجه این آیه نازل شد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۹۲ بحرالعرفان، ج۱۵، ص۳۴۹
📜الصّادق (علیه السلام)- أَمْسَکَ النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ أَمْوَالِ بَنِیقُرَیْظَهًَْ وَ النَّضِیرِ مَا لَمْ یُوجَفْ عَلَیْهِ خَیْلٌ وَ لَا رِکَابٌ سَبْعَ حَائِطٍ لِنَفْسِهِ لِأَنَّهُ لَمْ یُوجَفْ عَلَی فَدَکَ خَیْلٌ أَیْضاً وَ لَا رِکَابٌ وَ أَمَّا خَیْبَرُ فَإِنَّهَا کَانَتْ مَسِیرَهًَْ ثَلَاثَهًِْ أَیَّامٍ مِنَ الْمَدِینَهًِْ وَ هِیَ أَمْوَالُ الْیَهُودِ وَ لَکِنَّهُ أُوجِفَ عَلَیْهَا خَیْلٌ وَ رِکَابٌ وَ کَانَتْ فِیهَا حَرْبٌ فَقَسَمَهَا عَلَی قِسْمَهًِْ بَدْرٍ فَقَالَ اللَّهُ ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا فَهَذَا سَبِیلُ مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَی رَسُولِهِ (صلی الله علیه و آله) مِمَّا أُوجِفَ عَلَیْهِ خَیْلٌ وَ رِکَاب.
📝امام صادق (علیه السلام)- از اموال بنیقریظه، و بنیالنضیر که بدون پیکار بهدست آمده بود، هفت بستان را برای خود نگاه داشت زیرا بر اراضی فدک نیز اسب و شتری ندوانده بودند [و بدون جنگ گرفته شده بود]. امّا خیبر مسیرش سه روز با مدینه فاصله داشت، و از املاک یهود بود، ولی چون اسب و شتر بر آن ناحیه تاختند، و با نبرد بر آنجا مسلّط شدند پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آنها را مانند غنایم بدر [به قانون خمس] تقسیم کرد، خداوند فرموده است: ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا این بود مصرف اموالی که خداوند به پیامبرش واگذار کرد که با تاختن اسب و شتر بهدست آمده بود.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۹۴ بحارالأنوار، ج۹، ص۹۳/ تحف العقول، ص۳۴۲
ادامه مطلب👇👇
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ عَمْرِوبْنِأَبِیالْمِقْدَامِ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَاجَعْفَرٍ (علیه السلام) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عزّوجلّ ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) هَذِهِ الْآیَهًُْ نَزَلَتْ فِینَا خَاصَّهًًْ فَمَا کَانَ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ (صلی الله علیه و آله) فَهُوَ لَنَا وَ نَحْنُ ذُو الْقُرْبَی وَ نَحْنُ الْمَسَاکِینُ لَا تَذْهَبُ مَسْکَنَتُنَا مِنْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَبَداً وَ نَحْنُ أَبْنَاءُ السَّبِیلِ فَلَا یُعْرَفُ سَبِیلٌ إِلَّا بِنَا وَ الْأَمْرُ کُلُّهُ لَنَا.
📝امام باقر (علیه السلام)- عمر بنأبیالمقدام از پدرش نقل میکند که گفت: «از امام باقر (علیه السلام) در مورد کلام خداوند عزّوجلّ: مَا أَفَاء اللهُ عَلی رَسُولهِ مِنْ أَهْل القُرَی فَللهِ وللرَّسُول ولذِی القُرْبَی والیَتَامَی والمَسَاکِینِ وابْنِ السَّبِیل پرسیدم». فرمود: «این آیه مخصوص ما نازل شده است. هرچه از آن خدا و رسول او باشد، از آن ما نیز هست. و ما ذوالقربی و مساکین هستیم، و مسکنت ما نسبت به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هیچگاه از بین نمیرود. ما ابناء السبیل هستیم. چراکه راه خداوند شناخته نمیشود، مگر بهواسطهی ما؛ تمامی این امر از آن ماست.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۹۸ بحارالأنوار، ج۲۳، ص۲۵۸
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- أَنَّهُ لَمَّا نَزَلَ قَوْلُهُ تَعَالَی ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ ... قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) لِجَبْرَئِیلَ (علیه السلام) لِمَنْ هَذَا الْفَیْءُ فَأَنْزَلَ اللَّهُ قَوْلَهُ وَ آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ فَاسْتَدْعَی النَّبِیُّ (صلی الله علیه و آله) فَاطِمَهًَْ (سلام الله علیها) فَأَعْطَاهَا فَدَکاً وَ سَلَّمَهَا إِلَیْهَا فَکَانَ وُکَلَاؤُهَا فِیهَا طُولَ حَیَاهًْ النَّبِیِّ (صلی الله علیه و آله) مِنْ عِنْدِ نُزُولِهَا.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- هنگامیکه سخن خدای تعالی: ما أَفاءَ اللهُ عَلی رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُری فَلِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینِ وَ ابْنِ السَّبِیلِ... نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به جبرئیل فرمود: «این «فیء» برای چه کسی است»؟ بنابراین خداوند این سخنش را نازل فرمود: و حقِّ خویشاوندان را بپرداز. (اسراء/۲۶) در نتیجه پیامبر (صلی الله علیه و آله)، فاطمه (سلام الله علیها) فرا خواند و فدک را به او عطا فرمود و آن را به او تسلیم کرد و در طول زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) از زمان نزول آیه، نمایندگان فاطمه (سلام الله علیها) در فدک بودند [و برای او کار میکردند].
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۶، ص۱۰۰ فقه القرآن، ج۱، ص۲۴۷
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin