❖﷽❖
#شرح_دعای_افتتاح
💠فراز سى و يكم
(فراز پایانی)
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ
وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا
وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا
وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا
وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا
وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا
فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ
وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ منك تُعَجِّلُهُ
وَ بِضُرٍّ١ تَكْشِفُهُ
وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ
وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ
وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا
وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا
بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
خدايا! ما به تو شكايت مىكنيم از نبودن پيامبرمان - كه درود تو بر او و خاندانش باد -
و غايب بودنِ سرپرستمان
و زيادى دشمنانمان
و اندك بودنِتعدادمان
و سختى آشوبهايى كه بر ما وارد مىشود
و شورشهايى كه عليه ما بر پا مىشود.
پس بر محمد و خاندانش درود فرست
و ما را بر اين امور يارى كن،
با گشايشى كه به سرعت برايمان قرار مىدهى،
و برطرف كردنِ بدحالى كه به ما عارض شده،
و كمكى كه عزتمندانه مىرسانى،
و سيطره همه جانبه حق كه آشكار مىكنى،
و رحمتى كه بزرگى بخشِ ما قرار مىدهى،
و سلامتى كه به ما مىپوشانى.
[خدايا! همه اين درخواستها را] به سبب رحمتت به ما عطا فرما، اى رحم كنندهترينِ رحم كنندگان!
🕊🌤🕊🌤🕊🌤
🔰نكتهها
🌠 شكايت يعنى اظهار اندوه و بيان گرفتارى.
از آموزههاى دينى چنين آشكار مىشود كه بىتابى و شكايت از سختىها وقتى به درگاه خداى چارهساز باشد پسنديده است.
🔅 ( اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ)
🌠 زنده بودنِ پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم و ظهور امام عجل الله تعالى فرجه الشريف در جامعه، نعمتهاى بىنظيرى است كه ما در اين دوره از آنها محروم هستيم.
از اين رو اندوه خويش را به درگاه خداى متعال ابراز مىكنيم.
🔅(اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا)
ادامه مطلب👇👇
🌠 «فتنه» به معناى قرار دادن سنگِ طلا در آتش است تا طلاى خالصِ آن از ناخالص جدا شود.
بر اين اساس، يكى از نتايج سختىهاى دوره غيبت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف اين است كه در اثر سختىهاى طاقتفرساى اين دوره، مؤمنانِ حقيقى از كسانى كه ادعاى ايمان دارند، شناخته مىشوند.
🔅(وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا)
🌠 «تظاهر» به معنى كمككار شدن و پشت به پشت هم دادن است.
در دوره غيبت، همه گروههاى جبهه باطل دست به دست هم مىدهند تا عرصه زندگى را بر پيروان حق و منتظران امام موعود عجل الله تعالى فرجه الشريف تنگ كنند. اين سختىها به حدى است كه گويا زمانه عليه مؤمنان است.
🌠 هر چند در دوره غيبت، تمام جبهه كفر و نفاق با كثرت و فراوانى عِده و عُده به مقابله با شيعيان و منتظران امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف مىپردارند، ولى دقت در حوادث گذشته و آينده، اين واقعيت را نمايان مىكند كه جبهه حق، علىرغم اندك بودنِ پيروانش، پيروز ميدانهاى گوناگونِ مبارزه بوده، كه هشت سال دفاع مقدس در نظام مقدس جمهورى اسلامى ايران، از نمونههاى آن است.
اين پيروزىها چيزى جز تحقق وعدههاى نصرت الهى و عنايتهاى امام عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف نيست؛ چراكه بر اساس بخشى از توقيع آن حضرت به مرحوم شيخ مفيد، اگر دست يارى آن حضرت نبود، شيعه ريشهكن مىشد:
🔅 «... إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ...؛
ما از رعايت حال شما كوتاهى نكردهايم و از ياد شما غافل نيستيم، و اگر [توجه ما نسبت به شما] نبود، هر آينه سختىها به شما هجوم مىآوردند و دشمنان، شما را ريشهكن مىساختند».
📝پيامها
💢١. مؤمنان در برابر سختىها ميدان را رها نمىكنند و همرنگ جماعت نمىشوند؛ بلكه صبر پيشه مىكنند و از خداى متعال يارى مىطلبند.
✨( وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ)
💢٢. زيادى جمعيتِ ديگران، به معنى حقانيت آنها نيست.
✨ ( كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا)
💢٣. پيروى از حق، بايد با پايدارى در برابر سختىها همراه باشد.
✨ ( وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ)
💢٤. اميد به گشايش و فرارسيدن يارى الهى در هيچ حالتى نبايد از بين برود.
✨(شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ)
💢٥. منتظران امام مهدى عجل الله تعالى فرجه الشريف هر مقدار هم كه در سختىها قرار بگيرند، دست نياز و كمكخواهى به سوى دشمنان دراز نمىكنند؛ بلكه فقط از خداى متعال يارى مىطلبند.
✨(وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ)
📚شرح دعای شریف افتتاح
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
#آیات_در_تاویل_امیرالمومنین_ع
#آیات_در_تاویل_دشمنان_اهل_بیت_ع
فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى
[در آن روز گفته ميشود]: او ايمان نياورد و نماز نخواند.
(قیامه/ ۳۱)
✨✨✨✨✨✨
📜الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ حُذَیْفَهًَْبْنِالْیَمَانِ قَالَ کُنْتُ وَ اللَّهِ جَالِساً بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) وَ قَدْ نَزَلَ بِنَا غَدِیرَ خُمٍّ وَ قَدْ غَصَّ الْمَجْلِسُ بِالْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَلَی قَدَمَیْهِ وَ قَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللَّهَ أَمَرَنِی بِأَمْرٍ فَقَالَ ... أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا مَوْلَاهُ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْ عَرْضِ الْمَسْجِدِ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) مَا تَأْوِیلُ هَذَا فَقَالَ مَنْ کُنْتُ نَبِیَّهُ (صلی الله علیه و آله) فَهَذَا عَلِیٌّ (علیه السلام) أَمِیرُهُ وَ قَالَ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ فَقَالَ حُذَیْفَهًُْ فَوَ اللَّهِ لَقَدْ رَأَیْتُ مُعَاوِیَهًَْ حَتَّی قَامَ فَتَمَطَّی وَ خَرَجَ مُغْضَباً وَاضِعاً یَمِینَهُ عَلَی عَبْدِ اللَّهِبْنِقَیْسٍ الْأَشْعَرِیِّ وَ یَسَارَهُ عَلَی مُغِیرَهًَْبْنِشُعْبَهًَْ ثُمَّ قَامَ یَمْشِی مُتَمَطِّیاً وَ هُوَ یَقُولُ لَا نُصَدِّقُ مُحَمَّداً (صلی الله علیه و آله) عَلَی مَقَالَتِهِ وَ لَا نُقِرُّ لِعَلِیٍّ (علیه السلام) بِوَلَایَتِهِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَی أَثَرِ کَلَامِهِ فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّی وَ لکِنْ کَذَّبَ وَ تَوَلَّی ثُمَّ ذَهَبَ إِلی أَهْلِهِ یَتَمَطَّی أَوْلی لَکَ فَأَوْلی ثُمَّ أَوْلی لَکَ فَأَوْلی.
📝پیامبر (صلی الله علیه و آله)- از حذیفةبنیمان [نقل شده است که] گفت: به خدا سوگند روبروی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نشسته بودم درحالیکه ما را در غدیر خم پیاده کرده بود و مجلس با مهاجرین و انصار پر شده بود. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بر روی پاهایش ایستاد و فرمود: «ای مردم! خداوند دستوری به من داده است. و فرمود: «ای مردم! هرکس من صاحب اختیار او هستم، پس این [علی (علیه السلام)] صاحب اختیار او است». مردی از عرض مسجد گفت: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! تفسیر این [سخن] چیست»؟ فرمود: «هرکس من پیامبر او هستم، پس این علی (علیه السلام) امیر او است و گفت: خداوندا! دوست بدار هرکه او را دوست بدارد و دشمن باش با کسی که با او دشمنی کند و یاری کن کسی را که او را یاری کند و خوار بگردان کسی را که او را یاری نکند». حذیفه گفت: به خدا سوگند معاویه را دیدم که برخاست و متکبّرانه راه رفت و خشمگین خارج شد و درحالیکه دست راستش را بر عبداللهبنقیس اشعری و دست چپش را بر مغیرةبنشعبه قرار داده بود برخاست و متکبّرانه راه رفت و گفت: «سخنان محمّد (صلی الله علیه و آله) را تصدیق نمیکنیم و به ولایت علی (علیه السلام) اقرار نمیکنیم»؛ پس خداوند درپی کلام او نازل فرمود: فَلَا صَدَّقَ وَلَا صَلَّی * وَلَکِن کَذَّبَ وَتَوَلَّی * ثُمَّ ذَهَبَ إِلَی أَهْلِهِ یَتَمَطَّی * أَوْلَی لَکَ فَأَوْلَی.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۲۶ بحارالأنوار، ج۳۷، ص۱۹۳/ فرات الکوفی ص:۵۱۶
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
#تفاسیر_قرآن
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللهُ إِنَّ اللهَ كانَ عَليماً حَكيماً
و شما [چيزي را] نميخواهيد مگر اينكه خدا بخواهد، خداوند دانا و حكيم بوده و هست.
(انسان/ ۳۰)
✨✨✨✨✨✨
📜العسکری (علیه السلام)- قُلُوبُنَا أَوْعِیَهًٌْ لِمَشِیَّهًِْ اللَّهِ فَإِذَا شَاءَ شِئْنَا وَ اللَّهُ یَقُولُ وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ.
❤️امام عسکری (علیه السلام)- دلهای ما ظرف مشیّت خداست وقتی او بخواهد ما خواهیم خواست. و [خداوند] در قرآن کریم میفرماید: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۷۲ بحارالأنوار، ج۲۵، ص۳۳۶
📜الصّادق (علیه السلام)- یَا مُفَضَّلُ إِنَّ اللَّهَ خَلَقَنَا مِنْ نُورِهِ وَ خَلَقَ شِیعَتَنَا مِنَّا وَ سَائِرُ الْخَلْقِ فِی النَّارِ بِنَا یُطَاعُ اللَّهُ وَ بِنَا یُعْصَی یَا مُفَضَّلُ سَبَقَتْ عَزِیمَهًٌْ مِنَ اللَّهِ أَنَّهُ لَا یَتَقَبَّلُ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِنَا وَ لَا یُعَذِّبُ أَحَداً إِلَّا بِنَا فَنَحْنُ بَابُ اللَّهِ وَ حُجَّتُهُ وَ أُمَنَاؤُهُ عَلَی خَلْقِهِ وَ خُزَّانُهُ فِی سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ حَلَّلْنَا عَنِ اللَّهِ وَ حَرَّمْنَا عَنِ اللَّهِ لَا نَحْتَجِبُ عَنِ اللَّهِ إِذَا شِئْنَا وَ هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ وَ هُوَ قَوْلُهُ (صلی الله علیه و آله) إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ قَلْبَ وَلِیِّهِ وَکْراً لِإِرَادَتِهِ فَإِذَا شَاءَ اللَّهُ شِئْنَا.
📝امام صادق (علیه السلام)- مفضّلبنعمر گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: «ای مفضّل! خداوند ما را از نور خود آفرید و شیعیان ما را از ما آفرید. و بقیّهی مردم در آتشند بهوسیلهی ما خدا اطاعت میشود و بهوسیلهی ما معصیت میگردد. ای مفضّل! خدا تصمیم غیرقابل برگشت گرفته که از کسی عملی را نپذیرد مگر بهواسطهی ما و کسی را عذاب ننماید مگر بهواسطهی ما. ما باب اللَّه و حجّت و امین او بر خلق و خزانهدار او در آسمان و زمین هستیم. از جانب خدا حلال میکنیم و به دستور او حرام مینماییم. بین ما و خدا پردهای نیست وقتی بخواهیم. این آیه اشاره به همان است: وَ ما تَشاؤُنَ إِلَّا أَنْ یَشاءَ اللهُ و این فرمایش پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نیز ناظر برهمینمطلب است: «خداوند دل ولیّ خود را آشیانه ارادهی خویش قرار داده هرگاه او بخواهد ما نیز میخواهیم».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۷، ص۲۷۲ بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۵۶/ فرات الکوفی، ص۵۲۹
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در تلگرام
@qoranvamamhoosein
کانال قرآن و امام حسین علیه السلام در ایتا
http://eitaa.com/Qoranwamamhoosin