📿بخت و اقبال و پنهان ماندن عیوب
🔸 عَيْبُكَ مَسْتُورٌ مَا أَسْعَدَكَ جَدُّكَ
🔹 «عيب تو (از چشم ها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد»
✍ نخست هنگامى كه دنيا به كسى اقبال كند تمام عيوب او را به فراموشى مى سپارند، بلكه گاهى عيب را حُسن معرفى مى كنند و به عكس، هنگامى كه دنيا به كسى پشت كند صفات برجسته او را ناديده مى گيرند، بلكه گاهى عيب مى شمرند و اين اشتباه بزرگى است كه بسيارى از مردم گرفتار آن اند.ديگر اين كه انسان بايد تنها نگاه به سخنان مردم نكند و بكوشد عيوب خويش را كه از چشم آنها به سبب اقبال دنيا پنهان شده، دريابد و نيز محاسن و صفات نيك خود را كه به دليل پشت كردن دنيا به او در نظر مردم ناچيز شمرده مى شود كم نشمرد.ديگر اين كه از زوال نعمت ها نگران نشود شايد خداوند مى خواهد بدين وسيله عيوب او را روشن سازد تا براى برطرف كردن آن بكوشد كه اين خود نعمتى از سوى پروردگار محسوب مى شود.
📘 حکمت 51
@Quranahlebayt
🔴 خطبه فدک و اهداف ایراد آن
استاد باقر مقدسي گويد: چندين هدف براي پافشاري و سختگيري حضرت زهراء در موضعگيري ويژهاش ميتوان در نظر گرفت:
اول: حضرت زهرا ميخواست حق غصب شده خود را بازگرداند و اين يك امر طبيعي براي هر انساني كه حق پايمال شده خود را از هر راه مشروع مطالبه كند.
دوم: حزب حاكم روي تمام حقوق سياسي بنيهاشم دست گذارده و تمام امتيازات مادي و معنوي آنان را لغو ساخته بود، اين عمر بن خطاب است كه به ابن عباس ميگويد: آيا ميدانيد كه چه چيز باعث شد بعد از محمد(ص) قومتان توجهي به شما نكنند؟آنان از اينكه نبوت و خلافت در شما جمع شود و بدينوسيله بر قوم خود فخر و مباهات كنيد خوششان نميآمد لذا قريش براي خود فكري كرد و به نتيجه رسيد که نسبت به اموال نيز بنيهاشم را از فدك و ميراث و خمس (يعني سهم ذويالقربي) محروم ساخته و آنان را مانند ديگر مردم به حساب آوردند.
سوم: حضرت زهرا با اصرار و پافشاري نسبت به فدك هدفش آن بود كه زمينه را براي شوهرش در مطالبه حق پايمال شدهاش آماده سازد و در واقع فدك و خلافت با يكديگر همراه و در يك مسير قرار گرفته بود،چنانكه بعدها كلمه «فدك» عنوان بزرگتري پيدا كرد كه منحصر به يك سرزمين مزروعي كه در زمان رسول خدا محدود و معين بود نميشد بلكه موضوع فدك همپاي خلافت و تمام دفترچه و پرورنده اسلام شد.
چهارم: حضرت زهرا (س) با اين درگيري با ابوبكر ميخواست حال خود و موقعيت يارانش را براي مردم آشكار كرده و از حقيقت دستگاه خلافت براي آنان پرده بردارد تا حيات و نابودي هر كس به استناد دليل و بينه باشد و الا پاره تن رسول خدا (ص) قدر و منزلتش بالاتر و شان و مقامش والاتر از آن بود كه بخاطر دنيا،با شخصیتی همچون ابوبكر بر سر این موضوع جدل کند و لذا حضرت علي (ع) او را از اينكه به خاطر فدك با ابوبكر درگير شود منع نفرمود با اينكه او خود گوينده اين جمله بود كه «من فدك را ميخواهم چه كنم با اينكه فردا جايگاه هر كسي در قبر خواهد بود. به علاوه كه اميرالمومنين(ع) ميتوانست به اندازه اموالي كه از حضرت زهرا غصب شده از جاي ديگر به آن حضرت بدهد و او را از اين گرفتاريها باز دارد چون آن چه كه از ارث «بغيبغه» و «ابينيزر» به او رسيد بيش از فدك ارزش داشت و حضرت پيش از وفاتش آنها را وقف بر مستندان نمود
@Quranahlebayt
4_679127431503675617.mp3
2.32M
🔹موضوع: اثر گریه بر امام حسین علیه السلام
آیت الله #ناصری ره
@Quranahlebayt
🏴آیت الله #مجتهدی_تهرانی ره
◾️هرجادسته سینه زنی و عزاداری دیدی خودت راقاطی آنها کن و مواظب باش مبادا علم و مدرک ولباس برای تو غرور و تکبر بیاورد و در گوشه ای فقط نظاره گر باشی بلکه برو جلو وسینه بزن شاید بخاطر آن مردم بی ریا و شرکت در عزاداری دست مارا هم بگیرند..
@Quranahlebayt
امام علی (ع):
تنها از #پروردگارت# بخواه، که بخشیدن و نبخشیدن به دست اوست...
نهج البلاغه، قسمتی از نامه31
#اللھمعجلݪوݪیڪاݪفࢪج 🌹
@Quranahlebayt
سختاستعاشق شویویارنخواهد! دلتنگ'حرم'باشے و'ارباب'نخواهد💔
@Quranahlebayt
✨﷽✨
#تلنــگر
✍در سال قحطی ، در مسجدی واعظی روی منبر می گفت کسی کـه بخواهد صدقه بدهد هفتاد شیطان به دستش میچسبند و نمیگذارند، صدقه بدهد
مؤمنی پای منبر این سخنان را شـنید با تعجّب بهرفقا گفت صدقه دادن که این چیزها را ندارد، من مقداری گندم خانه دارم ، می روم و برای #فقرا به مسجد میآورم و به این نیت رفت...
وقتی به خانه رسید، تا زنش از قصد او آگاه شد. شروع به سرزنش او کرد که در ایـن سالِ قحطی، رعایتِ زن و فرزنـدت را نمی کنی ؟ شـاید قحطی طولانی شـد ، آن وقت ما از گرسنگی بمیریم و…
بهقدری مرد را وسوسه کرد که دست خالی به مسجـد برگشت. به او گفتند چه شد؟ هفتاد شیطانی که به دستت چسبیـدند ، را دیـدی؟ پاسخ داد: مـن شیطان ها را ندیدم لکن #مادر_شیطان را دیدم که نگذاشت
در روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام آمـده است زمـان انفاق هفتاد هـزار شیطان انسان را وسـوسه و به او التماس می کنند که چیزی نبخشد. انسـان می خواهد در بـرابر #شیطان مقاومت کند ، اما شیطان به زبان زن یا رفیق و… مصلحت بینی می کند و نمی گذارد
پی نوشت : صدقه دادن برای سلامتی امام زمان ارواحنافداه ایمان را استوار، بلا را از ما دور و برکت مال مان را زیاد می کند.
@Quranahlebayt
❇️#قرآن، حتّی در نظر كافران، كلامی پر جاذبه و سحرآميز است.
💠فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ (۲۴) إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ (۲۵)
🌱و بیدرنگ گفت: «این (گفتهها)، فقط جادویی ست که (توسط او از دیگران گرفته و برای ما) نقل میشود؛ (۲۴) این (گفتهها)، فقط سخن بشر است.» (۲۵)
مدثر [۲۴-۲۵]
🔹اين فقط قول بشر است" و هيچ ارتباطی با وحی آسمانی ندارد! (إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ).
و به اين ترتيب آخرين سخن خود را بعد از مطالعه مكرر و تفكر شيطانی و برای مبارزه با قرآن اظهار داشت، و با تمام شيطنتی كه اين مغز متفكر عصر جاهليت و شرك به خرج داد با اين سخنش مدح و تمجيد فوق العادهای از قرآن كرد بیآنكه خودش بداند.
🔹او نشان داد قرآن جاذبه فوق العادهای دارد كه قلب هر انسانی را تسخير میكند، و به گفته او تاثير سحرانگيزی در آن است كه دلها را مسحور میسازد، و از آنجا كه قرآن هيچ شباهتی به سحر ساحران نداشت، بلكه سخنانی بود منطقی و موزون و حساب شده اين خود دليل بر آن بود كه قول بشر نيست و از يك وحی آسمانی، از جهان ما وراء طبيعت، از علم بیپايان خداوند، سرچشمه گرفته، كه همه زيبائيها را توأم با انسجام و استحكام در خود جمع كرده است.
🔹به هر حال اين يك اعتراف ضمنی به اعجاز قرآن است، چرا كه قرآن هيچگونه شباهتی به كارهای خارق العاده ساحران ندارد، كلامی است متين و استوار، مملو از معنويت، و دارای جاذبه و نفوذ بیمانند كه اگر طبق گفته" وليد" قول بشر بود ديگران هم بايد بتوانند همانند آن را بياورند، در حالی كه میدانيم قرآن بارها دعوت به مقابله كرد، و احدی از دشمنان سرسخت كه در زبان عرب مهارت فوق العاده داشتند نتوانستند چيزی همسان آن بياورند و نه حتی كمتر از آن، و اين است معنی معجزه.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
@Quranahlebayt