eitaa logo
رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
1.7هزار دنبال‌کننده
196 عکس
44 ویدیو
6 فایل
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی ⭕️ رشحه ای از رشحات بحر معارف الهی در فلسفه و حکمت ، عرفان ، طب ، نجوم و... آیدی بنده : @Amirh_BazYar786
مشاهده در ایتا
دانلود
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔶 تعلق روح به بدن برای حیات و آگاهی ⚡️ از روزگار قدیم میان فلاسفه الهی بحثی بوده که افلاطون و پیروان او معتقد بودند روح و نفس ناطقه، پیش از آفرینش بدن و تعلق روح به آن در عالم دیگری به نام «عالم مُثُل» موجود بوده و در آن عالم، از همه حقایق آگاه بوده، ولی هنگامی که از آن عالم تنزل کرده و به این تن خاکی تعلق گرفته، تمامی آنها را فراموش کرده، گویا بدن همچون پرده ضخیمی جلوی دید روح را گرفته است. وقتی انسان بزرگ شده و به مدرسه می رود و کسب معلومات می کند، در حقیقت همه اینها تذکر و یاد آوری گذشته هاست و مطلب جدیدی نیست. بدین جهت افلاطون را طرفدار نظریه استذكاری می‌دانند. ⭕️ در برابر این نظریه، ارسطو و پیروانش برآنند که روح، پیش از بدن وجود نداشته، بلکه همزمان با آفرینش بدن آفریده می شود و «روحانيةُ الحدوث و البقاء» هم هست، یعنی از اول مجرد (غیر مادی) آفریده شده و به بدن تعلق می‌گیرد. بدن ، مَرکَب روح و ابزار کار او است که توسط این ابزار در این عالم به کسب کمالات و معلومات می پردازد و از راه چشم و گوش و عقل به حقایق نایل می شود. این بحثی دامنه دار است که در مباحث فلسفه شناخت و شناخت شناسی مطرح است. فلاسفه اسلامی بیشتر طرفدار این نظریه هستند و از نظر اسلام همین رأی قابل تأیید است اگر چه نظرات تکمیلی دیگری نیز وجود دارد. «و اللّهُ أخرَجَكُم من بطون أمَّهاتِكُم لا تعلمون شيئاً و جَعَلَ لكم السَّمعَ و الأبصارَ والأفئدةَ لعلَّكم تشکرون» ترجمه: روزی که از مادر زاده شدید، هیچ نمی‌دانستید آنگاه از صفر شروع کردید و خداوند متعال ابزار شناخت در اختیار شما گذاشت، از قبیل چشم و گوش برای شناخت محسوسات و عقل برای شناخت قوانین کلیه و جهان شمول، و اینها ابزار شناخت شما از حقایق است باشد که شکر نعمت بگذارید. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
4_5803079915926457468.mp3
3.97M
🎶 موسیقی عرفانی 🔥 خدا 🎙 با صدای: حمید هیراد 🔶 نیمه شب بیرون زدم رفتم پی می خواریم تا در میخانه رفتم در پی دلداریم 🔷 دوش دیدم در میخانه صف است از عاشقان ای خدا ناخورده می من به شما رسیده ام ✍ : اینجاشو خیلی قشنگ میگه... ای خدا ناخورده می من به شما رسیده ام. اینجوری تحلیل می کنم که اگه کسی رو تو تهجهدش با خم عرفانی نظیر کشف و امثالهم هم مست نکنن همین که برا شب بیداری مهیا شده واصله، یعنی نفس تهجد وصوله . . «اِنَّ الوُصُولَ اِلَی اللهِ عَزَّوَجَلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتطاءِ اللَّیلِ» رسيدن به خداوند عز و جل سفرى است كه جز با نشستن بر مركب شب، پيموده نشود. •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
🔷 هر کسی خواسته ای اجمالی دارد و در پی تحصیل تفصیل آن می رود. 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص 132
در اینجا باید اندیشه کرد که: الف: چگونه تصور اجمالی [برای رسیدن به خواسته ها و ذهنیات] برای انسان پیش می‌آید؟ ب: و به چه راهی همین راه باریک و تصور اجمالی به مقصودش را به دست می آورد؟ ج: و پس از آن که در طلب آن کوشش می‌کند چگونه از راه کوشش می‌یابد؟ د: یابنده کیست؟ ه: و دارنده ای که دهنده است، کیست؟ و: و نحوه ی گرفتن آن و دادن این چگونه است؟ ز: و تمیز آن دو از چه روست؟ ح: و چگونه یابنده رشد نفسانی می‌کند؛ یعنی کمال و دانشی که فرا گرفته است به چه نحوه عاید او می‌شود و در تکمیل او به کار می آید؟ 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص 133
رَشَحاتُ الْبِحار | ارواح
در اینجا باید اندیشه کرد که: الف: چگونه تصور اجمالی [برای رسیدن به خواسته ها و ذهنیات] برای انسان پ
🔷 ادراک و فهمیدین 🔶 فرآیند کسب آگاهی 🔷 هسته مرکزی کائنات که به ما آگاهی میده 🔶 گیرنده آگاهی یعنی ما 🔷 و آگاه شدن و کامل شدن به وسیله آگاهی همه و همه به صورت ماوراء الطبیعی و غیر مادی اتفاق میفته یعنی مدرِک، مدرَک، معلِم، معلَم و تکامل ما همه به نحو مجرد و غیر مادی و روحیست پس هویت انسان روحش است. و انسان یکپارچه روح است. در حقیقت ما با روح می فهمیم! با روح رشد می کنیم! با روح کسب می کنیم! با روح اثر گذاری می کنیم! با روح کامل میشیم و گفتیم روح همون نحوه آگاه شدن ما هست پس با روح حرکت می کنیم چون داریم کامل میشیم و سیر می کنیم پس تمام سیر و سلوک یعنی: سیر علمی روحی ✍ امیرحسین بازیار •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔷 با کسب علم حرکت می کنیم... «اسکندر از استاد خود ارسطو صد و پانزده مسئله پرسیده از آن جمله گوید: گفتم: معدن ما از کجاست؟ گفت: از آنجا که آمدیم. گفتم: از کجا آمدیم؟ گفت: از آنجا که اول کار بود گفتم: به چه دانیم که از کجا آمدیم؟ گفت: «زیرا که چون علم می آموزیم پیشتر می‌رویم.» 📚 بابا افضل الدین، رسائل، ج 2، ص 665 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔰 رمز تصرف و تأثیر گذاری روحی نظیر طی الأرض، شفای مریض، هیپنوتیزم، تله کینزی و... در کائنات افزایش آگاهی و داناییست. 🔻 انسان هر چه داناتر می‌شود و به کمال نزدیک‌تر می‌گردد آثار وجودی او بیشتر می‌شود، کارهای عجیب و شگفت از او پدید می‌آید و اختراعات و اکتشافات بسیار حیرت آور از فکر [و ذهن] او ظهور می‌کند، بلکه از ایما و اشاره او اسراری بوالعجب بروز می‌کند. شیخ ابوعلی سینا در کتاب می گوید امور غریب و عجیب از انسان‌ها صادر می‌شود و از شنیدن این گونه امور استنکاف نداشته باش. 🔹 از این گونه امور غریبه که از انسان‌ها صادر می‌شود از حد شمار خارج است. مگر این همه صنایع و اختراعاتی که در کتابها می‌خوانیم و به چشم خود می‌بینیم که یکی از دیگری حیرت آورتر است پدیده ی افکار انسانی نیست؟ [همه ی کار های خارق العاده، کرامات و امور غریبه نظیر فعال سازی طلاسم، شواکل، اوفاق و... از نیروی ذهن و روح است.] : با پرورش فکر از طریق علم نیروی ذهن و همت روح زیاد میشه و تا به چیزی (فکری، امری) توجه بشه یعنی نسبت به چیزی همت تعلق بگیره اون اتفاق مد نظر محقق میشه. در حقیقت آگاهی منجر به قدرت روح میشه و روح قوی میشه. 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص 136 و 139 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
انسان را دو مرحله  «وجود» [و هستی] است: 🔻 یکی طبیعت و دیگر ماورای طبیعت و دیگر این که «انسان» بهترین طریق بلکه تنها طریق برای پی بردن به جهان هستی است. 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص 152
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔷 انسان به دنبال چیزی می رود که در آغاز کار از آن بویی برده است... 🔰 طلب مجهول مطلق محال است یعنی انسان به دنبال چیزی که به کلی و از هر جهت برایش گم و نامعلوم باشد نمی تواند برود و مجهول مطلق را طلب کردن آب در غربال بیختن است و انسان به دنبال چیزی می رود که در آغاز کار از آن بویی برده است و چیزکی یافته است یعنی علم اجمالی به آن دارد. ✍ ببینید چه خواسته هایی دارید؟ چه چیزایی رو می خواید؟ هر چی رو می خواید مطمئنا از اون بویی در وجودتون هست و استعداد رسیدن بهش رو داشتین که الآن طلبش کردید. . «انسان به دنبال چیزی می رود که در آغاز کار از آن بویی برده باشد» 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص 135 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR
┈•‌‌‌‌‌‌꧁رشحات ༼﷽༽البحار ꧂•┈ 🔷 منشأ امور غریبه مثل طی الأرض و... 🔻می‌شنویم و می‌خوانیم که مردمی روی دریا راه می‌رفتند آنچنان که دیگران روی زمین یا این که کسی طی الارض دارد در مدت بسیار کوتاهی مثلاً به طرفة العينى مسافت بسیاری را پیموده است که سرعت سیر او از سرعت نور بیش تر است. این گونه امور غریبه پدیده ی فکر انسانی است. انسان هر چه داناتر می شود آثار وجودی او بیشتر و قوی تر می گردد و به کمال می سرد. غرض این است که نطفه ها از قوت به فعلیت رسیدند که این چنین منشأ آثار گوناگون شدند. [در حقیقت] هر چه مشابهت او [یعنی انسان] به اصلی که «علم [یا همان آگاهی]» شدید تر می شود آثار وجودی او بیشتر و قوی تر می گردد. 📚 دروس معرفت نفس، علامه حسن زاده، ص138 •┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈• 🔆 قَبَسی از قَبَسات نوریه رحمانی @RASHAHATOLBEHAR