#پاسخ_شبهات
💢آیا همانگونه که #تاریخ_طبری نقل کرده، امام حسن و حسین(ع) در زمان خلیفه دوم در جنگ بر علیه ایرانیان شرکت داشتند و #ایرانیان را قتل عام کردند؟
#پاسخ
✅یکم
اعتبار یک منبع تاریخی یا روایی به این معنا نیست که تمام مطالب ذکر شده در آن صد در صد #قطعی و مورد تأیید است. تاریخ طبری نیز از این قاعده مستثنا نیست. علاوه بر این، خبر #فوق در #منابع شیعی وجود ندارد.
✅دوم
برخی از راویان، راوی این خبر یعنی علی بن مجاهد را #توثیق نمی کنند. یحیی بن معین، یحیی بن ضریس، علی بن حسن هسنجانی دریاره وی می گویند او کذاب و جاعل است.
🔵یحیی بن معین دریاره او می گوید وی جعل حدیث می کرد. یحیی بن ضریس می گوید او #کذاب است و جعل سند می کرد. علی بن حسن هسنجانی می گوید از أبا جعفر جمال یعنی محمد بن مهران از علی بن مجاهد، پرسیدم، گفت وی کذاب است. بنابراین، خبر چنین شخصی که رجال شناسان نیز او را تأیید نمی کنند، چگونه #قابل اعتماد است؟!
📚تهذیب الکمال، ج 21، ص 118
✅سوم
بر فرض صحت خبر شرکت امام حسن و امام حسین (ع) در چنین نبردی؛
آنان اگرچه جزو #مخالفان حکومت خلفای سه گانه بودند، اما این بدان معنا نیست که امام علی (ع) و فرزندان و علاقه مندانش از حوادث و رخدادهای جامعه به دور باشند و به قوانین شهروندی پای بند نباشند
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#پاسخ_شبهات
💢آیا پیامبر اسلام در برخی نبردها، مسلمانان را تشویق میکردند که شما بروید و بعد از پیروزی، #زنان دشمن را به اسارت گرفته و #کنیز خود نمایید؟
#پاسخ
✅یکم
آنچه در پرسش آمده، برگرفته از #تفاسیر و #روایاتی در ذیل آیه 49 سوره توبه است
این نقل که خود پیامبر اسلام(ص) چنین موضوعی را برای #تشویق مسلمانان مطرح کرده باشد، برگرفته از روایتی ضعیف است که مفسرانی چون #طبرسی آنرا با عنوان «قیل = گفته شده» نقل کرده است که در اصطلاح حدیثشناسی، نقل با عنوان «قیل» نشان از تضعیف راوی و یا نادرست بودن نقل دارد. ضمن اینکه این نقل مورد پذیرش همه مفسران نبوده، تا آنجا که برخی چنین سخنی را نسبت به پیامبر(ص) #بعید و باطل میدانند.
اما آنچه #مفسران بسیاری به نقل آن پرداختهاند؛ این است که زمانی که پیامبر اسلام(ص) مسلمانان را به #غزوه تبوک فراخواندند، جدّ بن قیس رهبر منافقان خدمت حضرتشان آمد و گفت: مرا از این نبرد معذور دار؛ زیرا من شیفته زنانم و میترسم که با مشاهده زنان رومی مرتکب گناه شوم!
📚احسن الحدیث، ج 4، ص 249
تفسیر الکاشف، ج 4، ص 52،
✅دوم
بر این اساس، آنچه در #شأن نزول این آیه نقل شده، آن است که پیامبر اسلام(ص) از یکی از سرکردگان منافقان مدینه به نام جدّ بن قیس میخواهند که در جهاد با رومیان شرکت کند، اما او اینگونه بهانه میآورد: اگر به جنگ رومیان بیایم در برابر دختران و زنان زیبایشان تاب مقاومت نداشته و اگر با آنان زنا کردم دیگر گناهى بر من نیست، بلکه گناهش بر عهده توست که مرا بدان سرزمین میبری! این معنا از جمله «وَ لا تَفْتِنِّی» (مرا دچار فتنه مکن) استنباط میشود، و این فرد نسبت فتنه را به پیامبر اسلام میدهد!
اما خداى متعال در جواب این بهانه واهی میفرماید: «منافقان با همین رفتارهایشان در فتنه سقوط کردهاند»؛ یعنى اینها به خیال خودشان از فتنه احتمالى احتراز میجویند در حالیکه #سخت در اشتباهاند، و غافلاند از اینکه کفر و نفاقی که دارند، و اینکه به پیامبر میگویند ما را دچار فتنه مکن، حکایت میکند که همین اکنون گرفتار فتنهاند. و غافلاند از اینکه شیطان آنان را در فتنه افکنده و فریب داده و دچار هلاکت کفر و #ضلالت و نفاق ساخته است.
📚المیزان ج 9، ص 305
#نتیجه_گیری
✅همانگونه که مشاهده میکنید، در نقلی که بیشتر مفسران بدان اشاره کردهاند، این تنها یک منافق است که به این موضوع پرداخته و اینگونه #نبود که پیامبر(ص) برای #تشویق مسلمانان، سخن از کنیزان رومی بر زبان آورند.
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢 قضاوت براساس #ظاهر باعث ایجاد تنفر و کینه در جامعه میشود، و اگر نفرت تبدیل به #خشونت شود همه #آسیب میبینند. در تبلیغات رسانه ای باید از تولید نفرت پرهیز کرد.
#مسیح_پولی_نژاد
@mobahelegharn_21
#حکومتداری_علی
💢ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﮑﻮﻣﺖ امام علي(ع)، ﭘﯿﺮ ﻣﺮﺩﯼ ﺑﺎ ﭼﺸﻤﺎﻧﯽ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﮑﺪﯼ(گدایی) ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﻮﺩ.
ﺍﻣﺎﻡ ﺍﺯ ﺣﺎﻝ ﺍﻭ ﭘﺮﺳﯿﺪ، در پاسخ ﮔﻔﺘﻨﺪ:
"این ﻣﺮﺩﯼ ﻧﺼﺮﺍﻧﯽ ( مسیحی ) ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺩﺭ ﺩﻭﺍﯾﺮ ﺣﮑﻮﻣﺖ ﺧﺪﻣﺖ می کرده است."
ﺍﻣﺎﻡ ﺳﺨﺖ ﻣﺘﺎﺛﺮ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻓﺮﻣﻮﺩند:
"ﺩﺭ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ #ﺟﻮﺍﻧﯽ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﮔﻤﺎﺷﺘﯿﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﭘﯿﺮ ﻭ
ﻋﺎﺟﺰ ﺷﺪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺧﻮﯾﺶ #ﻣﺤﺮﻭﻣﺶ ﺳﺎﺧﺘﯿﺪ؟"
امام علی(ع) ﺑﻪ ﺧزانه دار ﺑﯿﺖ ﺍﻟﻤﺎﻝ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺩﺍﺩند ﺗﺎ ﺍﻣﻮﺭ #ﻣﻌﯿﺸﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ بيت المال ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻧﺪ.
📚وسائل الشیعه، ج 15 ص، 66
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#پاسخ_شبهات
💢در قیامت #روح_انسان عذاب میشود و #جسم در قبر بطور کلی نیست و نابود میگردد، آیا این #اعتقاد درست است؟
اعتقاد ما در مورد #معاد این است که نه تنها روح انسان ، بلکه #جسم و #روح با هم در آن جهان باز می گردند و حیاتی نوین از سر می گیرند چرا که در این دنیا با همین جسم و جان بوده که کارها را انجام داده و طبیعتا پاداش و کیفر هم باید نصیب هردو شود .
✅در تفسیر نمونه چنین آمده است:
« منظور از #معاد جسمانی این نیست که تنها #جسم در جهان دیگر بازگشت میکند، بلکه هدف این است که #روح و #جسم تواما مبعوث میشود، و به تعبیر دیگر بازگشت #روح مسلم است، گفتگو از بازگشت جسم است .
جمعی از #فلاسفه پیشین تنها به معاد روحانی معتقد بودند، و جسم را مرکبی میدانستند که تنها در این جهان با انسان است، و بعد از مرگ از آن بی نیاز میشود، آن را رها میسازد و به عالم ارواح میشتابد.
✅ولی عقیده علمای بزرگ اسلام این است که معاد در هر دو جنبه روحانی و جسمانی صورت میگیرد.
و همان جسمی که خاک و متلاشی گشته، به فرمان خدا جمع آوری میشود، و لباس حیات نوینی بر آن میپوشاند، و این عقیده ای است که از متون آیات قرآن مجید گرفته شده است .
✅شواهد #معاد جسمانی در قرآن مجید آن قدر زیاد است که به طور یقین میتوان گفت ، آنها که معاد را منحصر در روحانی میدانند کمترین مطالعهای در آیات فراوان معاد نکرده اند و گرنه جسمانی بودن معاد در آیات قرآن به قدری روشن است که جای هیچگونه تردید نیست.
📚تفسیر نمونه ج18 ص487
✅قرآن در برابر تعجب #مشرکان که می گفتند چگونه استخوان های پوسیده به حیات مجدد باز می گردند می فرماید:
« کسی که روز اول انسان را از خاک آفرید ، بر چنین کاری قادر است»
📚یس 79
« آیا انسان گمان می کند که استخوان های ( پوسیده ) او را جمع ( و زنده ) نخواهیم کرد ؟ آری ما قادریم که ( حتی خطوط سر ) انگشتان او را مرتب کنیم ( و به حال اول باز گردانیم)»
📚قیامت 3 -4
✅آیاتی که می گوید شما از قبرهایتان بر انگیخته می شوید نیز صراحتا معاد جسمانی را ثابت می کند.
یس 51-52 - قمر 7- معارج 43 و ...
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢خطاب امیرالمؤمنین(ع) به یکی از دوستداران ایشان: من تو را #دشمن دارم!
#شهید_مطهری
✅شخصی آمد خدمت امیرالمؤمنین علی علیه السلام؛ لبخندی زد، عرض کرد: «یا امیرَالمؤمنین! انّی احِبُّک» من تو را دوست دارم. فرمود: وَلکنّی ابْغِضُک اما من تو را دشمن دارم! (نفرمود دروغ میگویی، چون راست میگفت، دوست هم داشت.)
✅گفت: چرا؟ فرمود: برای فلان کارَت. فلانکس احتیاج داشت به تعلیم قرآن و بر تو واجب بود که آن را به او یاد بدهی، از او پول گرفتی.
✅بنابراین هیچ منافاتی نیست که ما علی(ع) را دوست داشته باشیم اما عمل ما طوری باشد که علی(ع) ما را دشمن داشته باشد.
📚آشنایی با قرآن، ج3، ص129
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
💢اسلام تان بدرد خودتان میخورد
فهم عده ای از اسلام، در حد نماز اول وقت، تسبیحات و #غسل جنابت است.
این #جنس موجودات، حتی اگر یزید بن معاویه حاکم باشد، بزرگترین دغدغه شان، طرز تلفظ حرف ض در الضَّالِّين سوره حمد است.
این اسلام، بدرد خاله زنک بازی میخورد، اسلامی که علیه #ظلم قیام نکند و از مظلوم دفاع نکند، اسلام نیست
#پی_نوشت
امام خمینی(ره):
والله اسلام همه اش سیاست است
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢هم وطنان به اصطلاح آریایی ما این #انسان را فقط بخاطر #افغانی بودن تحقیر میکنند بعد دم از تمدن کهن و احترام کوروش به اقوام مختلف میزنند
@mobahelegharn_21
#پاسخ_شبهات
💢بعضی ها میگویند چرا باید #خون شیعیان برای دفاع از اهل سنت عراق و سوریه ریخته شود؟
✅بعضی ها میگویند ما شیعه هستیم، به سنی سلفی کمک کنیم؟ اینها متاسفانه سواد درست و حسابی ندارد ، که ببینند تمام فقهای شیعه از ابوالصلاح حلبی ( الکافی فی الفقه ج9 ص31) ، تا شهید اول (الدروس ص30) و شهید ثانی (مسالک ص116) و صاحب جواهر ( جواهر الکلام ج21 ص19) تا فقهای کنونی قائلند اگر کفار به ممالک اسلامی حمله کردند و خطر اسلام را تهدید کرد ، بر کسی که میتواند دفاع کند، واجب است از ممالک اسلامی دفاع کنند!
✅ دلیلش هم روایاتی است که شیعیان میامدند از ائمه سوال میکردند که فلان جا کفار دارند به اهل سنت حمله میکنند و مملکت اسلامی را از بین میبرند ، آیا واجب است از آنها دفاع کنیم؟
ائمه میفرمودند بله... زیرا این دفاع منجر به بقاء درسهای پیامبر میشود!
#دفاع_از_مظلوم
#دفاع_از_اسلام
✅ قلت: فإن جاء العدو إلى الموضع الذي هو فيه مرابط كيف يصنع؟ قال: يقاتل عن بيضة
الإسلام لا عن هؤلاء لأن في دروس الإسلام دروس دين محمد (ص)
📚کافی ج5 ص21
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59
#حدیث_امروز
💢والدین، مربیان، معلمان و متولیان فرهنگی جامعه بخوانند. جوانی که #دین نشناسد
✅امام باقر(ع)؛
لَو اُتِيتُ بِشابٍّ مِن شَبابِ الشِّيعَةِ لا يَتَفَقَّهُ[فِي الدِّينِ] لأَدَّبتُهُ
اگر جوان شيعه اى را نزد من بياورند كه #تفقه [دین را نشناسد] نداشته باشد، او را #تأديب مى كنم
📚المحاسن، ج 1 ، ص 357
#مباهله_قرن_21
http://eitaa.com/joinchat/2732982272C3beaf37c59