eitaa logo
راه وسط( علی غلامی دهقی فریدنی)
363 دنبال‌کننده
100 عکس
61 ویدیو
21 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
Recording ۱۸۳۸۱۴-۰۲۱۷۲۳.mp3
34.71M
اهداف بعثت در احادیث نبوی ۲۷ رجب، شب مبعث مسجد النبی (ص) روستای دهق فریدن ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ http://eitaa.Com/Rahevasat
پیامبر اعظم (ص) پایه گذار تمدن اسلامی مصاحبه با خبرگزاری بین المللی قرآن به مناسبت عید مبعث https://isfahan.iqna.ir/fa/news/4122797/%D9%85%D8%A8%D8%B9%D8%AB-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C ۲۷ رجب ۱۴۴۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۸۴۳۳۳-۰۲۲۳۲۳.mp3
21.52M
امیدآفرینی، راهبرد امامان شیعه (ع) گفتاری در شب میلاد امام حسین (ع) مسجد النبی (ص) روستای دهق فریدن ۴ اسفند ۱۴۰۱ http://eitaa.Com/Rahevasat
سخن برتر است یا سکوت؟  پرسشی از امام سجّاد (ع) در آموزه های دینی و اخلاقی از پرگویی به شدت نهی شده است؛ به طوری که گفته اند: اگر سخن نقره است سکوت طلاست. از علی (ع) روایت شده که فرمود: هر کس زیاد سخن بگوید، اشتباهاتش زیاد خواهد بود، و هر که خطایش بیش باشد، حیاء اش کاهش می یابد. و هر کس حیاء اش کاهش یابد، ورع اش کم می شود. و هر کس ورع اش کم گردد، قلبش می میرد و هر که قلبش بمیرد، سزاوار آتش است. (تحف العقول، ص 89) در روایات به حدّی از صمت و سکوت تمجید شده است که اهل سکوت را صاحب حکمت دانسته اند. همچنین فرموده اند: سکوت نادان (احمق) بهتر از سخن گفتن اوست.  امّا امام سجاد (ع) در روایتی به گونه ای دیگر به مسئله نگریسته است. از آن حضرت پرسیدند:  سخن برتر است یا سکوت؟ امام پاسخ داد: برای هر یک از سخن و سکوت آفاتی است. چنانچه هر دو از آفت به سلامت باشند، سخن گفتن برتر از سکوت کردن است.  گفتند: چگونه سخن افضل از سکوت است؟ فرمود: چون خداوند پیامبران و جانشینان شان را برای سکوت مبعوث نکرد؛ بلکه آنها را برای سخن و کلام برانگیخت. شایستگی رفتن به بهشت، کسب ولایت الهی و ... همه با سخن بدست می آیند نه سکوت. (مجلسی، بحار الانوار، ج 68، ص 274) و جناب سعدی چه نیکو سروده است:  دو چیز طیره عقل است دم فروبستن به وقت گفتن و گفتن به وقت خاموشی. ۷ اسفند ۱۴۰۱ ۵ شعبان ۱۴۴۴ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۳۳۳۵۶-۰۲۲۷۲۳.mp3
17.09M
گوهر جان در مناجات شعبانیه گفتاری در جمع استادان دانشگاه ۸ اسفند ۱۴۰۱ ۶ شعبان المعظم ۱۴۴۴ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۸۴۵۳۹-۰۳۰۱۲۳.mp3
7.86M
شبیه ترین مردم به رسول خدا (ص) گفتاری کوتاه در مسجد النبی (ص) روستای دهق فریدن به مناسبت روز جوان، سالروز تولد حضرت علی اکبر (ع) ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ ۸ شعبان المعظم ۱۴۴۴ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۳۱۵۹-۰۳۱۲۲۳.mp3
5.47M
مناجات امیرمؤمنان (ع) پس از تمجید گروهی از او شرحی کوتاه بر حکمت ۱۰۰ نهج البلاغه http://eitaa.Com/Rahevasat
12.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹چرخش عربستان، امارات، و ... در برابر ایران: جهان عرب فهمید که آمریکا دیگر در برابر ایران ابرقدرت نیست. این ☝️گفتگو بسیار شنیدنی است. http://eitaa.Com/Rahevasat
📚لیست و آدرس ۵۵ کتابخانه دیجیتالی مذهبی و علمی ۱. قائمیه ghbook.ir بیش از 15 هزار جلد کتاب با دسته بندی موضوعی و به 8 فرمت جهانی وورد پی دی اف اندروید ای او اس و ... قرار داده است که بسیار سایت مفید و پر کاربردی می باشد. ۲. المکتبه الشیعه http://www.shiaonlinelibrary.com این سایت همان مکتبه اهل بیت نسخه 1 است که کتابهای آن را در بخش الکتب می شود یافت. ۳. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران Lib.ir ۴. گنج؛ پایگاه اطلاعات علمی ایران https://ganj.irandoc.ac.ir ۵. کتابخانه دیجیتال نور http://www.noorlib.ir/view/fa/default مرکز نور کتابهای موجود در نرم افزار های خود را در سایت عرضه کرده و قابلیت دانلود 30 صفحه از کتاب را دارد شرط استفاده از این سایت عضویت و پرداخت هزینه می باشد. ۶. کتابخانه مدرسه فقاهت http://lib.eshia.ir کتابخانه مدرسه فقاهت در موضوعات مختلف تاریخی، علوم قرآنی تفسیر علوم حدیث و فقه کتابها را رایگان با قابلیت جست و جو در متن و کپی به کاربران ارائه میدهد. ۷. التفسیر http://www.altafsir.com/ این سایت کتابهای تفسیری و تجوید و ... را به زبان عربی ارائه می دهد. ۸. مکتبه الوقفیه http://waqfeya.com از بهترین سایتهای کتابخانه ای به زبان عربی که در موضوعات مختلف کتابهای مرجع بسیاری را دارد. ۹. المکتبه الشامله shamela.ws ۱۰. کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات قم http://dl.islamicdoc.com/faces/home.jspx زیر نظر دفتر تبلیغات قم می باشد تعداد زیادی منابع را ارائه می دهد. ۱۱. کتابخانه کتاب پدیا ( کتابهای تخصصی عربی) http://www.ketabpedia.com ۱۳. کتابخانه دیجیتالی تبیان https://library.tebyan.net ۱۳.کتابخانه یعسوب الدین http://www.yasoob.com بیش از 3 هزار منبع از شیعه و سنی در موضوعات مختلف ۱۴. دایره المعارف بزرگ اسلامی https://www.cgie.org.ir ۱۵. دانشنامه جهان اسلام http://rch.ac.ir/home ۱۶. پایگاه مقالات علوم قرآن و حدیث https://maarefnet.ir ۱۷. جامع علوم و معارف قرآن ، مقالات قرآنی https://quran.isca.ac.ir/fa/article/Index ۱۸. پژوهشکده باقر العلوم علیه السلام http://www.pajoohe.com/fa ۱۹. سایت پارس قرآن http://www.parsquran.com ۲۰. اندیشه قم http://www.andisheqom.com ۲۱. قرآن اِستادیز http://www.quranstudies.ir ۲۲. اهل بیت http://www.ahlolbait.com ۲۳. پایگاه اطلاع رسانی اسلامی پارسا http://islamicdatabank.com ۲۴. حدیث نت http://www.hadith.net ۲۵. شهر حدیث http://hadithcity.com ۲۶. جست و جوگر حدیثی میزان http://mizan.hadith.net اگر به دنبال یافتن حدیثی در موضوع خاص یا از معصوم خاص باشید این سایت کمک خوبی برای یافتن حدیث می باشد. ۲۷. پرسمان http://www.porseman.org ۲۸. مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی http://www.pasokhgoo.ir ۲۹. پایگاه پاسخگویی به شبهات http://x-shobhe.com ۳۰. تبیان http://www.tbyane.net ۳۱. تنزیل http://tanzil.net/#19:1 ۳۲. شیعه سرچ http://www.shiasearch.com ۳۳. امام علی imamalin.net ۳۴. الشیعه http://farsi.al-shia.org ۳۵. مرکز اطلاع رسانی غدیر http://www.ghadeer.org/Home ۳۶.الجامعه الاسلامیه http://www.uofislam.net/uofislam ۳۷. دانشنامه اسلامی http://wiki.ahlolbait.com ۳۸. ویکی فقه http://fa.news.wikifeqh.ir/wiki/index.php ۳۹. ویکی شیعه http://fa.wikishia.net/view ۴۰. اسلام کوئست http://www.islamquest.net/fa ۴۱. اسلام پدیا http://islampedia.ir/fa ۴۲. پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی https://www.sid.ir/fa/journal ۴۳. بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی http://iranemoaser.ir ۴۴. پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://www.balaghah.net ۴۵. واژه یاب https://www.vajehyab.com ۴۶. آبادیس https://dictionary.abadis.ir علاوه بر لغتنامه های فارسی لغت و متون انگلیسی و سایر زبان ها را نیز ترجمه می کند. ۴۷. گوگل ترنسلیت https://translate.google.com ۴۸. اصطلاح نامه علوم اسلامی https://thesaurus.isca.ac.ir ۴۹. پژوهه ؛ بزرگترین بانک مقالات علوم انسانی و اسلامی http://pajoohe.ir ۵۰. پرتال جامع علوم انسانی ensani.ir ۵۱. حوزه نت hawzah.net ۵۲. مقالات https://www.magiran.com ۵۳. پایگاه مجلات تخصصی نور https://www.noormags.ir ۵۴. پیشخوان برخط اجرای نرم افزارهای نور https://abrenoor.ir ۵۵. پایگاه مطالعات انقلاب اسلامی http://negaresh57.whc.ir ــــــــــــــــ https://eitaa.com/sajedi_ir/ 🌸https://eitaa.com/Tashayo http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۰۱۵۴۵۰-۰۴۱۲۲۳.mp3
43.41M
دعاهای فرازمینی در شب قدر سخنرانی شب ۲۱ ماه رمضان مسجد الزهرا (س) سپاهان شهر ۲۳ فروردین ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۲۰۲۱-۰۴۳۰۲۳.mp3
4.54M
بدبینی به خوبان، پیامد همنشینی با بدان گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه 10 اردیبهشت 1402 http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۷۱۹-۰۵۱۴۲۳.mp3
4.92M
دو شاخصه دینداری در جامعه امروز گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
روز شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ سخنران نشست فرهنگی با عنوان "سبک زندگی اسلامی" بودم. این نشست که به همّت مؤسسه مردم نهاد "قرآن و عترت" شهرستان فریدن و با همکاری دو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش این شهرستان و در اصل به دعوت دوست دیرین و مخلص جناب آقای دکتر ابراهیم کاملی برگزار گردید. در این جلسه که مخاطبان متفاوتی از نوجوانان دانش آموز، معلمان و سایر اقشار  در آن شرکت داشتند، درباره سبک زندگی اسلامی بر اساس معیارهای اندیشگی و فهم درست دین سخن گفتم. مهمترین نکاتی که در این نشست به عرض مخاطبان رسید عبارتند از: ۱. انسان تک بُعدی انسان ناقص است؛ هرچند آن بُعد از مهمترین ابعاد زندگی او باشد. راهکار خروج از این نقص و تک بعدی، نگاه همه جانبه و جامع به زندگی انسانی، بخصوص رویکرد فراگیر به دین است؛ رویکردی که تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و مادِی و معنوی او را شامل شود. ۲. نکته دوم در این باره بود که دین را درست بیاموزیم. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که افراد و جریان هایی که دین را به درستی درک نکردند و با کج فهمی دین به بیراهه رفتند، آسیب های جدّی بر جامعه دینی وارد کرده و موجب دین گریزی و بلکه فراتر از آن، دین ستیزی شدند. نمونه را می توان به خوارج در سده های نخستین تاریخ اسلام و گروه های دوران معاصر همچون داعش، طالبان، بوکوحرام و برخی اخباریون عقل گریز و خرد ستیز وطنی اشاره کرد. در این نشست تصریح شد که نیاموخته را می توان آموخت امّا غلط آموخته را نمی توان یا به سختی می توان آموزش داد. ۳. نکته سوم اینکه دین و پیامبران پرورشگاه عقل بشری بوده اند. دین نیامده است عقل را نادیده بگیرد بلکه دین، عقل بشر را شکوفا کرده و او را به تعقّل و تدبّر فرا می خواند. پیمودن راه صحیح، نیازمند مطالعه و تلاش در آموختن درست دین است. ۴. در همین راستا به نکته دیگری اشاره کردم که انسان نادان به دنیا آمده است اما احمق نه. قرآن می فرماید: وَاللَّهُ أَخْرَجَكُم مِّن بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ لَا تَعْلَمُونَ شَيْئًا وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ. (نحل/ ۷۸) ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷﻜﻢ ﻣﺎﺩﺭﺍﻧﺘﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺁﻭﺭﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﺴﺘﻴﺪ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﻗﻠﺐ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ﺗﺎ ﺳﭙﺎسﮔﺰﺍﺭﻱ ﻛﻨﻴﺪ . بنابراین، آنچه انسان را به حماقت می کشاند شایعات و تبلیغات است. چنانچه انسان، هرچه را خواند یا شنید، پذیرفت طبیعتاً به حماقت کشانده می شود. از همین رو، دستور قرآنی است که: وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا. ﻭ ﺍﺯ ﭼﻴﺰﻱ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻋﻠﻢ ﻧﺪﺍﺭﻱ [ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺯ ﺷﻨﻴﺪﻩ ﻫﺎ ، ﺳﺎﺩﻩ ﻧﮕﺮﻱ ﻫﺎ ، ﺧﻴﺎﻟﺎﺕ ﻭ ﺍﻭﻫﺎم ﺍﺳﺖ ]ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻣﻜﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﮔﻮﺵ ﻭ ﭼﺸﻢ ﻭ ﺩﻝ [ ﻛﻪ ﺍﺑﺰﺍﺭ ﻋﻠﻢ ﻭ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﺍﻧﺪ ] ﻣﻮﺭﺩِ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻧﺪ .( اسراء/ ٣٦) امروز که عصر رسانه هاست و نقش رسانه و فضای مجازی، در زندگی انسان بر هر عامل دیگر فرهنگی غلبه یافته است، بیش از هر زمانی نیازمند دانایی براساس خردمندی هستیم؛ چه این که هر دانایی، خردمندی را بدنبال ندارد. اطلاعات و آگاهی های سطحی با معرفت ژرف و عمیق تفاوت دارد. ۵. در این نشست به این نکته اشاره کردم که کنش انسانی دارای ویژگی هایی است که کنش های طبیعی و تجربی فاقد آن ویژگی هایند؛ مثلاً ضربان قلب انسان یا گردش خون یک امر طبیعی است و در دانش پزشکی مورد مطالعه قرار می گیرد، اما اختیار بشر در آن نقشی ندارد؛ در حالی که کنش انسانی ارادی و اختیاری است و دارای ویژگی های همچون آگاهانه، هدف دار و معنادار و متناسب با موقعیت های زمانی و مکانی است. مثلاً بوق زدن با خودرو می تواند به انگیزه های مختلف انجام شود مانند: آزمایش و تنظیم صدای بوق ، هشدار به عابر پیاده، اعتراض به راننده دیگر، سلام دادن به آشنایی که اتفاقا در خیابان می بینیم، اظهار تشکّر، تبریک و اظهار شادی به مراسم عروسی، اعتراض سیاسی و مانند آن. استفاده بهینه از بوق خودرو نیازمند آموزش صحیح رانندگان است. سخن گفتن نمونه دیگری از کنش انسانی است‌. انسان ها در جامعه باید به گونه ای آموزش ببینند که هم خوب سخن بگویند، هم سخن خوب بر زبان جاری کنند. به موقع و به جا سخن گفتن و در جای خود و هدفمند سکوت کردن، این کنش انسانی همانند دیگر کنش های انسانی که ارادی و آگاهانه انجام می شوند، نیازمند تربیت و  آموزش  می باشند. تمام این ها با آگاهی از علوم انسانی امکان پذیر است ؛ این در حالی که در جامعه ما آن مقدار که به علوم تجربی یا مهندسی بها داده میشود و مهندس و پزشک جایگاه و منزلت اجتماعی دارد فیلسوف، مورخ، اقتصاددان، جامعه شناس و دیگر متخصصان علوم انسانی آن منزلت را ندارد و همین عامل در سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار تاثیر گذار است. تفصیل مباحث در فایل صوتی ذیل قابل پیگیری است. http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۰۸۵۷۴۹-۰۵۱۳۲۳.mp3
41.99M
فایل صوتی سخنرانی با عنوان: سبک زندگی ایرانی اسلامی با معیارهای اندیشگی دینی ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
دین وراثتی یا انتخابی؟ دومین برنامه روز شنبه ۲۳ اردیبهشت سخنرانی در مدرسه دخترانه آیت الله کاشانی شهرستان داران فریدن بود. در این جلسه، پرسشی را مطرح کرده و با همکاری دانش آموزان به پاسخ آن پرداختم. سوال این بود "دین ما وراثتی و خانوادگی است و این چنین دینی ارزش پیروی ندارد. ما چون پدر و مادرمان مسلمان و شیعه هستند ما هم به صورت وراثتی و تقلیدی مسلمان و شیعه هستیم. بدنبال سؤال پیشین،  پرسش  دیگری طرح می شود که حال چگونه می توان این دین وراثتی را به دینی آگاهانه و انتخابی تغییر داد؟ پیش از پاسخ به این دو سوال، از خود دانش آموزان خواستم که به آن پاسخ دهند. یکی از دانش آموزان مدعی بود که نسل امروز و بیشتر ما دانش آموزان، بدون اعتنا به دین پدر و مادرمان، دین خودمان را انتخاب کرده ایم. البته به دلیل ضیق وقت، نشد که از او بپرسم با توجه به سن اندک و زیر ۲۰ سال چگونه توانسته است به چنین آگاهانه و انتخابی دست یابد؟ امّا در پاسخ به پرسش فوق که دین وراثتی و خانوادگی ما ایرانیان ارزش ندارد دو گونه پاسخ می توان داد: ۱ . پاسخ نقضی ۲. پاسخ حلّی پاسخ نقضی هرچند اقناع کننده نیست اما تا حدودی دغدغه وراثتی بودن دین ما ایرانیان را کاهش می دهد. آن پاسخ این است که وراثتی بودن دین، فقط اختصاص به ما ندارد در تمام کره زمین که انسان های دینداری زندگی می کنند، ۱۰۰ درصد یا اندکی کمتر، دینشان، وراثتی و خانوادگی هست. امروز هر که در غرب زندگی می کند دارای دین مسیحی است؛ مگر پیروان ادیانی که از سرزمینهای دیگر مهاجرت کرده اند. امروز هر کس در هند زندگی می کند هندو یا مسلمان است و در اسرائیل مردم یهودی اند. هر جای این کره زمین را بررسی کنید جوانان در دین و آیین، پیرو دین خانوادگی هستند. این مشکل فقط اختصاص به ما ایرانیان ندارد، یک مشکل عمومی است. اما پاسخ حلّی. در اینجا باید گام به گام پیش رویم گام اول این است که تمام فقهای شیعه در رساله های علمی و توضیح المسائل ها نوشته اند اصول دین تقلیدی نیست، بلکه برهانی است؛ یعنی هر مسلمانی باید بر اساس برهان و استدلال به یقین دست یابد.‌ در خداشناسی، معادشناسی، پیامبر شناسی، امام شناسی و دیگر باور های دینی. بنابراین بر اساس آموزه های ما، هر کس به بلوغ می رسد باید خودش با فکر، خردمندی و مطالعه به این یقین دست یابد. طبیعتاً همه توان دستیابی به چنین برهان یقین آور را ندارند. فقهای شیعه گفته اند: مهمّ دستیابی به یقین است؛ حال ممکن است فردی خود با مطالعه و تعقل و تدبر به این برهان یقینی دست یابد، ممکن هم هست افراد دیگری با گوش دادن به دیگران به این یقین دست یابند. از همین روست که قرآن کریم از زبان اهل دوزخ نقل می کند: وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ (ملک/ ۱۰) ﻭ ﻣﻰ  ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﻣﺎ [ ﺩﻋﻮﺕ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺑﺨﺶ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ]ﺷﻨﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﻳﺎ [ ﺩﺭ ﺣﻘﺎﻳﻘﻲ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺎ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ ] ﺗﻌﻘّﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻳﻢ ، ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ [ ﺁﺗﺶ ]ﺍﻫﻞ ﺁﺗﺶ ﺳﻮﺯﺍﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ . بنابراین بنا بر آموزه های قرآنی، دین اسلام وراثتی نیست، بلکه انتخابی آگاهانه است. درست است که بر اساس فقه هر فرزندی از پدر و مادر مسلمان زاده شود مسلمان به شمار می آید، اما مؤمن شدن او یک مسئله اختیاری، ارادی، آگاهانه و هدفمند است که در دوران بلوغ فکری دستیاب است. حال ممکن برای نسل جوان این سوال پیش بیاید که چنانچه فردی پس از بلوغ با مطالعه و تدبر و تعقل به این نتیجه رسید که دین اسلام دین کامل نیست و می خواهد دین دیگری داشته باشند مگر شما او را مرتدّ نمی دانید و برایش مجازات سخت در نظر نمی گیرید پس چگونه است که ادّعا می کنید ما پس از بلوغ مختاریم که آگاهانه انتخاب کنیم؟ پاسخ این است که: اولاً اگر کسی سیر مطالعاتی خود را به درستی طی کند قطعاً به این نتیجه خواهد رسید که دین اسلام که آخرین دین وحیانی الهی است کاملترین است. ثانیاً بر فرض که به این نتیجه دست نیافت و از دین اسلام خارج شد درست است که اصطلاحاً به او مرتدّ گفته می شود یعنی کسی که از دین بازگشت کرده است اما مجازات هر مرتدّی اعدام نیست. فقهای شیعه حکم ارتداد را به چند دسته تقسیم کرده اند: مرتدّ ملی و مرتدّ فطری . مرتدّ ملی به کسی می گویند که از یکی ادیان اهل کتاب مانند یهودیت، مسیحیت یا زرتشتی به اسلام گرویده و دوباره به دین خود بازگشته است. چنین فردی حکمش اعدام نیست. مرتد فطری به کسی می گویند که از پدر و مادر مسلمان زاده شده و اکنون از دین اسلام خارج شده است.‌چنین فردی، اگر زن باشد مجازاتش، اعدام نیست و اگر مرد باشد به چند گونه تقسیم می شود. چنانچه ارتداد او به علت شبهه اعتقادی باشد و هیچ گونه قصد و غرض دیگری ندارد حکمش اعدام نیست. همچنین ممکن است فردی به خاطر مشکلات مادی و فقر به دین، بدبین شده و ایمان خود را از دست داده باشد. حکم این چنین فردی نیز اعدام نیست. (ادامه دارد)
(ادامه مطلب پیشین) تنها مجازات اعدام برای کسی است که از دین اسلام بازگشته و کمر به ضدّیت با دین اسلام بسته باشد؛ مانند سلمان رشدی که با نگارش کتاب آیات شیطانی با تمام ادیان الهی و پیامبران بخصوص دین اسلام، به ستیز برخاست. مجازات اعدام چنین فردی نیز به سبب تغییر عقیده اش نیست؛ بلکه به سبب آن است که با این تبلیغات سوء و ضدّ دینی، باورهای میلیون‌ها انسان را به چالش کشیده و تضعیف و تخریب می کند. در این صورت است که حاکمیت دینی در برابر او ایستاده و مجازاتش می کند. نمونه را می توان به فقهای شیعه اشاره کرد. فقیهی همچون امام خمینی (ره) که بیش از نیم قرن مرجعیت شیعه را داشته است تنها یک حکم ارتداد صادر کرده، آن هم سلمان رشدی بوده است؛ در حالی که قطعاً به گوشش رسیده و آگاهی داشته است که افرادی از دین خارج شده اند. ولی او به عنوان یک فقیه، حکم مجازات اعدام برای آنها صادر نکرده است. افزون بر این که چنین مجازات‌هایی بیشتر جنبه بازدارندگی دارند تا جامعه را از ایجاد تزلزل در عقاید و باورهای دینی محافظت کند. در میان سخنان بنده، دانش آموزی پرسید چرا ما باید تقلید کنیم؟ معلوم بود که واژه تقلید برای او و دیگر دانش آموزان بار منفی به دنبال داشته است. این سوال را این گونه پاسخ دادم که: اوّلاً اصول دین تقلیدی نیست بلکه تحقیقی و برهانی است. ثانیاً بسیاری از فروع دین نیز چنان متواتر و مقبولیت عمومی میان مسلمانان دارند که هر مسلمانی یقین به وجوب آنها دارد و نیازی به تقلید ندارد؛ مانند وجوب نماز و شرایط آن و دیگر فروع دینی مانند روزه، حج و مانند آن. تقلید فقط در امور فقهی است که افراد خود تخصّص ندارند به خصوص امور جدید که در گذشته نبوده که به آنها امور مستحدثه می گویند و امروز مبتلی به یک مسلمان است. در اینجا عقل می گوید مانند سایر امور زندگی که به کارشناس مراجعه می کنیم در فروع دینی نیز یا باید خود مجتهد باشیم یا به متخصص دینی که همان مجتهد و فقیه جامع الشرایط است، مراجعه نمایید. بنابر این، تقلید در فقه یعنی مراجعه به متخصص دینی آن هم فقط در فروع دین نه در عقاید و اخلاقیات که قابل تقلید نیستند و تقلید در آنها قابل پذیرش نیست. تفصیل این بحث در فایل صوتی ذیل قابل پیگیری است. http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۰۱۱۵۲-۰۵۱۳۲۳.mp3
50.6M
فایل صوتی سخنرانی با عنوان: دین وراثتی یا انتخابی؟ ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ دبیرستان دخترانه آیت الله کاشانی شهرستان داران فریدن http://eitaa.Com/Rahevasat
غلامی . شهادت امام صادق.mp3
14.29M
👆👆👆 🏴 مراسم عزاداری شب شهادت امام صادق(ع) 🗓 دوشنبه ۱۴۰۲/۲/۲۵ ▫️سخنران: حجت الاسلام دکتر علی غلامی با عنوان: دینداری در عصر جدید ‍‌‌‍‍‌‍‌‍‌‌┄┄┅┅❅❁❅┅┅┄┄ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🕌مسجد و حسینیه حضرت امیرالمومنین "علیه السلام" ‍‌‍‌‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌https://eitaa.com/masjedamiralmomnin http://eitaa.Com/Rahevasat
گفتگوی فرشتگان با دختران به مناسبت روز دختر و میلاد حضرت معصومه(س) در معرفی زن و دختر از نگاه قرآن بخشی از جامعه دانسته یا نادانسته به بیراهه رفته است. بجای تمسّک به محکمات قرآن درباره زن، به متشابهات و مسائل حقوقی دامن زده است. تأمل در چند آیه قرآن در این باره سودمند است: 1. خداوند امانتی را که آسمانها، زمین و کوه ها از پذیرش آن سرباز زدند به انسان عرضه کرد و او پذیرفت.(احزاب/ 72) این انسان هم شامل زنان است هم مردان. پس از دیدگاه قرآن، زن حامل امانت الهی است. 2. در قرآن خداوند و فرشتگان با مرد دیگری، بجز پیامبران، مستقیم سخن نگفته اند؛ امّا دختری همچون مریم در دو آیه از قرآن مورد خطاب فرشتگان است(آل عمران/ 42 و 45)؛ به طوری که برخی مفسران احتمال داده اند مریم پیامبر بوده است. به مادر موسی (ع) نیز برای حفظ فرزندش از آسیب فرعونیان، الهام ویژه شده است.(طه/ 38) در منابع حدیثی شیعه و اهل سنّت نیز آمده است فرشتگان با فاطمه (س) سخن می گفتند و از همین رو به او «محدّثه» می گویند. پس زن و دختر از چنان استعداد و ظرفیتی برخوردار است که می تواند به مرتبه ای دست یابد که مورد خطاب فرشتگان قرار گیرد. 3. درقرآن کریم سوره های مریم و کوثر که به فاطمه (س) تأویل گردیده، به نام دو زن و دختر نامیده شده است. 4. در قرآن همان گونه که پیامبر اعظم (ص) و ابراهیم (ع) اسوه معرفی شده اند، همسر فرعون (آسیه) و مریم (س) الگوی و نمونه مؤمنان شناخته شده اند. 5. با وجود این همه تکریم زن و دختر در قرآن، سه عامل موجب کج فهمی درباره زن از دیدگاه اسلام شده است: اوّل: تفکرات متحجّرانه جریان هایی همچون طالبان، بوکوحرام و مانند آنها که در کشور ما اگر جریان نباشند، دست کم به صورت موردی وجود دارند. همین افکار نادرست، چهره اسلام را در باره زن تخریب کرده و می کنند. دوّم: اندیشه غرب زدگی و الگو قراردادن غربیها، آن هم نه در پیشرفت علمی، بلکه در برهنگی و ولنگاری، که موجب تقلیدکورکورانه از آنان شده است. سوّم: برداشت نادرست از تفاوت های حقوقی زنان و مردان و تفسیر آن به نابرابری جنسیتی و نادیده گرفتن محکمات قرآن در باره زن. در حالی که محکمات قرآن زن را در جایگاه والایی نشانده است. اوّل ذیقعده ۱۴۴۴ق ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ش http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۶۵۵-۰۵۲۱۲۳.mp3
10.13M
🌹گفتگوی فرشتگان با دختران🌹 🎤علی غلامی دهقی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه به مناسبت روز دختر و میلاد حضرت معصومه (س) اوّل ذیقعده ۱۴۴۴ق ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ش http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۱۹۱۵-۰۵۲۸۲۳.mp3
5.74M
🌹نشانه های اهل فهم در کلام امام رضا(ع) 🖊علی غلامی دهقی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه مِنْ علاماتِ الفقيه: الحِلمُ وَ العِلمُ و الصَّمتُ از نشانه های اهل فهم سه چیز است: ۱. حلم و رواداری ۲. علم و دانش ۳. سکوت مقصود از فقیه در این حدیث، فرد دارای فهم ژرف و عمیق است که در سخن امام رضا (ع) سه نشانه دارد. در فایل صوتی بالا، کوتاه و مختصر در باره این سه نشانه سخن گفته ام. ۷ خرداد ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ارزش دانش تاریخ از دیدگاه یک فرهیخته ▪️وقتی که علّامه محمّد قزوینی ( ۱۲۹۴_ ۱۳۶۸ ه.ق) بعد از عمری تحصیلاتِ حوزوی در ایران و سالها پژوهش در اروپا و حشر و نشر با بزرگ‌ترین خاورشناسانِ جهان و نشرِ آنهمه آثار تاریخی و ادبی فارسی و عربی و فراهم آوردن آنهمه یادداشت‌ها به ایران بازگشت، ارادتمندان او، امثال سید حسن تقی‌زاده و بدیع‌الزّمان فروزانفر، خواستند برای او ممرّ‌ِ معیشتی فراهم سازند که او پیرانه‌سر از گرسنگی نمیرد. مصلحت در آن دیدند که ایشان را به استادی دانشگاه تهران دعوت کنند. مجلسی برای همین امر در دانشگاه تهران تشکیل شد که در آن تقی‌زاده و فروزانفر و همهٔ بزرگان عصر در آن جمع بودند. از علّامهٔ قزوینی نیز خواهش کرده بودند که به آن مجلس درآید. سرانجام مسألهٔ استادی ایشان را مطرح کردند و قرار شد که شورای دانشگاه این موضوع را تصویب کند. هریک از بزرگان دقایقی چند در فضایل علمی ایشان و جایگاه جهانی ایشان در حوزهٔ پژوهش‌های ایرانی و اسلامی، سخن گفت و همگی به دانشگاه تهران تبریک گفتند که علّامهٔ قزوینی چنین افتخاری را به دانشگاه داده و استادی آنجا را قبول کرده است. کار در آستانهٔ تمام شدن بود که یکی از استادان دانشکدهٔ الاهیات، که در معارفِ طلبگی مرد فاضلی بود، و معلم صرف و نحو عربی بود، پرسید: ایشان استاد چه رشته‌ای خواهند بود؟ پاسخ دادند که استاد تاریخ‌. آن استاد ساده‌لوح دانشکدهٔ الاهیات گفت: –تاریخ را که بچّه خودش می‌خواند، استاد لازم ندارد! مرحوم قزوینی با شنیدن این سخن برخاست و گفت: «آری، تاریخ استاد لازم ندارد.» و مجلس را ترک گفت و برای همیشه دانشگاه تهران را از وجودِ بی‌مانند خویش محروم کرد. هرچه تقی‌زاده و فروزانفر و دیگر بزرگان عجز و لابه کردند، به هیچ روی حاضر نشد استادی دانشگاه تهران را قبول کند. رشدِ عقلانی جوامع بشری، بیشتر از آنکه به ارتقای طبّ و فیزیک و شیمی در آن کشورها وابسته باشد به میزان فهمی که از تاریخ دارند وابسته است. تاریخ، پیچیده‌ترین دانشِ بشری است. از فیزیک، از شیمی، از ریاضیات و نجوم بسی پیچیده‌تر و دشوارتر است. ما تصوّر می‌کنیم مورّخ کسی است که ناسخ‌التواریخ را حفظ کرده و می‌داند که در چه سالی فلان جنگ روی داده است و چند نفر در آن جنگ کشته شده‌اند و نام آن کشتگان چیست. محمدرضا شفیعی کدکنی درویش ستیهنده، تهران: ۱۳۹۷، صص ۱۰۳–۱۰۲ @shafiei_kadkani آدرس کانال راه وسط در تلگرام: @rahevasat http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻در مراسم بزرگداشت حضرت امام(ره) در نجف؛ 🎬 حجت‌الاسلام سید علی خمینی: اجازه ندهیم رهبری در بزنگاه‌ها تنها بماند ➕ کانال خبرگزاری حوزه https://hawzahnews.com/xchtP http://eitaa.Com/Rahevasat
مهریه جالب یک پزشک در اصفهان یک پزشک خانم در اصفهان در اقدامی جالب مهریه خود را از همسر پزشکش ویزیت رایگان بیماران بی بضاعت، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان محروم و آزادی زندانیان مطالبه کرد. کد خبر:۱۱۷۸۷۳۷ تاریخ انتشار:۲۱ خرداد ۱۴۰۲ به گزارش تابناک به نقل از مهر، یک پزشک خانم در اصفهان در اقدامی خیرخواهانه مهریه خود از همسر پزشکش را ۲ روز در ماه ویزیت رایگان بیماران بی بضاعت، تخصیص ۱۰ درصد از درآمد ماهانه به تشخیص پزشک و درمان، کمک هزینه تحصیل ۲۰ کودک بی سرپرست نیازمند تا زمان ورود به دانشگاه، آزادی ۲۰ زندانی جرایم غیر عمد بدون سابقه کیفری درخواست کرد. کل مهریه دریافتی این پزشک خانم از همسرش «یک سکه تمام بهار آزادی به نیت یگانگی خداوند و عشق» و مهر السنه حضرت فاطمه زهرا (س) و یک جام آینه و شمعدان و یک شاخه نبات دریافت کرده است. او که متخصص پوست است و به همسری یک پزشک عمومی درآمده می گوید: من می‌توانستم مهریه‌های روتین و معمولی دریافت کنم همانگونه که در بستگان و جامعه معمول است اما انجام کار خیر هدف مشترک ما بود. وی با اذعان بر اینکه ۹۵ درصد از آشنایان پس از دیدن و شنیدن مهریه ام مرا تحسین و ۵ درصد از مخاطبین نهیب زدند، گفت: مهریه ام در واقع یک سکه بهار آزادی است و مقرر شد مابقی امور هر دو با هم انجام دهیم. این پزشک با اظهار اینکه بیشتر افراد پس از اطلاع از مهریه ام تعجب کردند، افزود: آنقدر زندگی طولانی نیست که به خود سخت بگیریم و خود را گرفتار چشم و هم چشمی و رقابت کنیم زیرا که انسان سیری ناپذیر است و هر چه تلاش شود یک نفر بالاتر از موقعیت ما وجود دارد. وی با اعلام اینکه دوری از اشرافی گری و ازدواج آسان باعث شد اثرات مثبت آن را در زندگی خود ببینم، ادامه داد: مهریه نمی‌تواند ضامن خوشبختی باشد و همسر را به زندگی متعهد کند. ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۲۳۰۷-۰۶۱۱۲۳.mp3
6.21M
هنر شنیدن و در میان سخن دیگران نپریدن گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۲۶۱۶-۰۶۲۵۲۳.mp3
10.86M
زن و بندگی در حجّ گفتاری کوتاه در مسجد دانشگاه ۴ تیر ۱۴۰۲ ۶ ذی حجه ۱۴۴۴ http://eitaa.Com/Rahevasat