🌹کاندیدای یگانه انقلاب!!!
✍علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ در کمال شگفتی و تعجّب مشاهده می شود که در زمان انتخابات، برخی از فعالان فضای مجازی از کاندیدای مورد علاقه خود با عنوان "کاندیدای یگانه انقلاب" یاد می کنند. برخی دیگر هم با گونه شناسی گفتمان ها در انتخابات، از نامزد مورد پسندشان با عنوان " گفتمان اصیل و خالص انقلابی " نام برده اند.
ضمن احترام به این عزیزان و نامزد مورد پسندشان، چنین نظری نشانگر شخصیت زدگی است؛ که در صدد نفی دیگران و اثبات نظر خود است. شخصیت زدگی آفتی اجتماعی است که ریشه در تُنُک مایگی و تنگ نظری دارد. در این باره خاطره ای از علامّه شهید مطهری بسیار آموزنده است.
مرحوم علی دوانی گزارش کرده است که شهید مطهری با اینکه بیش از هر کس امام خمینی (قُدّس سرّه) را دوست داشت، حاضر نبود در شعارها بشنود که طلبهای بگوید: برای سلامتی یگانه مرجع تشیّع شیعیان جهان صلوات. شبی که این شعار را در مسجد اعظم قم با حضور سایر مراجع از طلبهای شنیده بود، سخت ناراحت بود. میگفت عظمت آقای خمینی معلوم است. احتیاج به این قبیل شعارها ندارد. این توهین به دیگر مراجع است.
(علی دوانی، خاطرات من از استاد شهید مطهری، تهران ،انتشارات صدرا، ۱۳۹۰، ص ۱۸؛ غلامی دهقی، علی، راه وسط در دین، آئین، سرزمین، ص ۱۰۵)
۸ تیر ۱۴۰۳
http://eitaa.Com/Rahevasat
4_5769426914427016595.pdf
597.3K
🔶️ انتشار مقاله "ردیابی اندیشههای خُصَیبی در باورهای فرقه شیخیه با تکیهبر کتابِ الهدایه الکبری"/ علی غلامی دهقی، امیرحسن مظفری زاد.
✅ شماره ۴۹ فصلنامه پژوهشنامه تاریخ اسلام
https://t.me/rahevasat
🗳 رهبر انقلاب، خطاب به نامزدهای انتخابات: رقیبهراسی نکنید؛ کشور ضرر میکند
✏️ ما در گذشته هم هر وقتی که نامزدها در مناظرات تلویزیونی و غیره روش اهانت و توهین و تهمت و تخریب طرف مقابل و ترساندن مردم از رقیب را دنبال کردند، کشور به نحوی از انحاء ضرر کرد؛ در گذشته هم این جور بوده. این جوری نباشد که مردم را از رقیب بترسانیم که اگر او بیاید چنین خواهد شد، چنین خواهد شد. ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
💻 Farsi.khamenei.ir
https://t.me/rahevasat
24.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بالاخره ما میتوانیم مشکلاتمان را با آمریکا
حل کنیم یا نه ⁉️
هر سال نزدیک انتخابات بعضی ها میگویند میتوانیم بعضی دیگر میگویند نمیشود❗️
حرف چه کسی را باور کنیم⁉️
تا کی قرار است با آمریکا دعوا داشته باشیم❓
ایراد از ماست یا جای دیگر⁉️
✅ با صرف ۱۲ دقیقه پاسخ این سوالات را پیدا کنید.
در شبکههای اجتماعی به فرشته سادات رحیمی بپیوندید👇: @Rahimi_f_s
🌸 ایتا / آپارات/ ایکس/ یوتیوب/ تلگرام/ بله🌸
https://t.me/rahevasat
🏴 مفهوم شناسی احیاء امر اهل بیت (ع)
به مناسبت نخستین روز محرم سال ۱۴۴۶
⚫️ از لینک زیر گوش کنید
http://atf.morsalat.ir/uploads/gH13R2xODRF0C8bwxQSutANjNkCszSDW2Hx4r9Qw.mp3
موارد بیشتر:
http://www.atf.morsalat.ir/p/pn8rx3ldkr4wamge
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹انتخابات و رشد اجتماعی از دیدگاه شهید مطهری(ره)🌺
http://eitaa.Com/Rahevasat
🌹منافع ملّی و اخلاق پساانتخاباتی🌹
✍ علی غلامی دهقی
متن ذیل را یکی از همکاران دانشگاه برایم فرستاده است. هر چند ممکن است برخی مطالب آن با فرهنگ ایرانی اسلامی ناسازگار باشد، امّا برای این روزها و اخلاق پساانتخاباتی سودمند است 👇
برای دوستانی که کاندید مورد نظرشان رای نیاورده است 🌹😊🌹
(نقل ازکتاب خاطرات دکتر پاپلی یزدی - جغرافیدان برجسته کشور ) :
... پرسیدم شما برای حزب چه کار می کردید؟
گفت مشورت میدادم. ولی یک کمیته مالی هم درست کردم و برای انتخابات پول جمع می کردم.
گفتم اگر محرمانه نیست چقدر پول جمع کردید؟
گفت من خودم 1.200.000 فرانک دادم و از دوستانم هم پول گرفتم، جمعاً 43.000.000 فرانک پول جمع کردم و به حزب دادم.
گفتم چند درصد امیدوار به پیروزی هستند.
گفت صد در صد.
گفتم حزب سوسیالیست چندین دهه است که برنده انتخابات نشده است.
گفت: اما فرانسوا میتران رقیب سرسختی است.
دو شب بعد نتیجه انتخابات معلوم شد. فرانسوا میتران برنده انتخابات بود. او رییس جمهور منتخب اعلام شد.
سوسیالیستها، کمونیستها و کلاً چپیها به خیابانها ریخته بودند و شادی میکردند.
شادی عظیم. میدان باستیل غلغله بود. رگباری شدید و رعد و برقی بینظیر پاریس را در بر گرفته بود.
من برای تماشا رفته بودم. خیس آب بودم که به پای آسانسور رسیدم.
موسیو پیر دسپاکس با چشمی اشکبار پای آسانسور بود.
گفت برو لباست را عوض کن و به خانه من بیا.
همین کار را کردم.
پیرمرد مثل اینکه جوانی را از دست داده باشد، بخاطر شکست حزبش گریه میکرد.
میگفت منافع ملی ما در خطر است.
او میگفت در ظرف چند ماه سرمایهها از فرانسه فرار خواهند کرد.
سرمایه دارها سرمایههایشان را از کشور خارج میکنند و اقتصاد فرانسه مختل میشود.
من 35 سال داشتم و او 85 سال.
سال 1361 بود ومن خود نگران وضعیت کشور. صحبت را عوض کردم و حال بچهها و نوههایش را پرسیدم.
از 6 بچهاش هیچکدام درپاریس نبودند.
چند نوهاش در پاریس بودند که گاه گاه به پدربزرگ سری میزدند.
چند ماهی گذشت و فرانسوا میتران در کاخ الیزه بود.
عراق به ایران حمله کرده بود.
یکی از نتایج این جنگ گرانی قیمت نفت بود.
نفت از بشکهای 7-6 دلار به بیش از 30 دلار رسیده بود.
فرانسوا میتران در تلویزیون ظاهر شد.
رییس جمهور با مردم صحبت کرد.
گفت به علت گرانی نفت، فرانسه با مشکلات اقتصادی روبرو خواهد شد.
او پیشنهاد داد و گفت من نه دستور میدهم و نه بخشنامه میکنم، فقط پیشنهاد میدهم. پیشنهادش چه بود.
قانون در فرانسه میگفت که درجه حرارت ساختمانها در زمستان 21 درجه باشد.
میتران گفت اگر به جای 21 درجه، شوفاژها را روی 18 درجه تنظیم کنید، حدود 3 میلیارد فرانک صرفهجویی انرژی خواهیم داشت.
چند روز بعد رفتم خبری از موسیو دسپاکس بگیرم.
زمستان بود و سرما.
موسیو در آپارتمانش را باز کرد.
دیدم پالتویی پوشیده و کلاهی بر سر گذاشته است.
من داخل آپارتمان موسیو دسپاکس شدم .
هوا سرد بود، پرسیدم پس چرا اینقدر لباس پوشیدهاید و کلاه به سر دارید؟
گفت رییس جمهور چند روز پیش پیشنهاد داد که درجه حرارت را از 21 به 18 کاهش دهیم.
گفتم شما که با فرانسوا میتران مخالف بودید، از پیروزی او ناراحت شدید، آنقدر ناراحت شدید که گریه کردید.
گفت موسیو پاپلی از وقتی او رییس جمهور شد، او رییس جمهور همه فرانسه و همه ملت فرانسه است.
من از نظر حزبی با او مخالفم ولی او ربیس جمهور من است.
من حرف او را بعنوان یک رییس جمهور قبول دارم.
ما برای منافع ملی فرانسه همه باید با او همکاری کنیم.
همه حزب ماهم با او همکاری دارند.
البته ما درمجالس با حزب سوسیالیست مخالفت میکنیم ولی هر کجا پای منافع ملی باشد همه یکی هستیم.
در کارهای روزمره هم او رییس جمهور است.
من درگوشهای ازاتاق موسیو دسپاکس نشسته بودم، در فکر بودم و سردم شده بود، دیدم که دماسنج آپارتمان درست بالای سر شوفاژ است، شوفاژ آن طرف اتاق بود.
گفتم موسیو دسپاکس، دماسنج بالای شوفاژ است، وقتی درجه حرارت بالای شوفاژ، 18 درجه باشد این گوشه اتاق حتماً 15 درجه است.
من گفتم باید جای دماسنج را عوض کنید.
لااقل آن را به دیوار وسط اتاق بگذارید.
موسیو دسپاکس فکری کرد و گفت، من که خود را گول نمیزنم، پارسال هم دماسنج همان جا بالای سر شوفاژ بود.
من پارسال اتاق را با همین دماسنج 21 درجه تنظیم کردم و امسال با حرف رییس جمهور با 18 درجه.
جای دماسنج را هم عوض نمیکنم.
من در حیرت بودم، مردی 85 سالهای که 1.200.000 فرانک برای شکست فرانسوا میتران داده بود، حالا خود را در پالتو پیچیده بود تا حرف همین فرانسوا میتران را به عنوان رییس جمهور عملی کند. (ادامه دارد)
(ادامه فرسته پیشین )
مردی که ماهیانه دهها هزار فرانک در مزرعه وسهام درآمد داشت، میخواست ماهیانه 60 فرانک درفاکتور شوفاژخانه صرفهجویی کند تا منافع ملیش حفظ شود.
شاید من بهترین درس دکترایم را در پاریس در اتاق موسیو دسپاکس گرفتم نه از دانشگاه سوربن!
رییس جمهورمنتخب ولو ازحزب مخالف، رییس جمهور همه ملت و کشور است.
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رعب و وحشت اپوزوسیون از رواج دسته عزاداري امام حسين(ع) در اروپا در ايام تاسوعا و عاشورا...
👈 واکنش شخص مخاطب جالبه؛ با تأسف و ناراحتي ميگه:
«... نه به حضرت عباس...»!!!
🏴https://eitaa.com/Tashayo
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۰۷۲۲۳۴-۰۷۰۹۲۴.mp3
31.59M
🏴 عاشورا، گذشته رو به آینده (١)
🔴 بررسی پیشینه سوگواری در تاریخ شیعه
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در این گفتار پیشینه سوگواری سالار شهیدان(ع)، کوتاه بررسی شده است.
تاریخ سوگواری به شرح ذیل است:
🏴 سوگواری اسیران کربلا در کوفه، شام و مدينه،
🏴 سوگواری در نخستین اربعین حسینی،
🏴 زیارت و سوگواری توّابین به صورت دسته جمعی و برای نخستین بار،
🏴 سوگواری امام سجّاد(ع) پس از عاشورا،
🏴 سوگواری در عصر دیگر امامان شیعه،
🏴 زیارت عاشورا راهبرد امام باقر (ع) و استمرار آن در دوران دیگر امامان شیعه،
🏴مرثیه سرایی شاعران شیعی در دوران حضور امامان شیعه،
🏴 تعطیلی رسمی روز عاشورا در حکومت آل بویه،
🏴 عزاداری گروهی و سینه زنی در حکومت آل بویه،
🏴 مرثیه سرایی به زبان فارسي در سدهٔ چهارم هجری،
🏴 مقتل نگاری امام حسین(ع) از قرن چهارم تا دهم،
🏴 گسترش عزاداری در حکومت صفویه به سه شکل روضه خوانی، دسته های سینه زنی و تعزیه و شبیه خوانی،
🏴 گسترش عزاداری در عصر قاجار با ویژگی های مردمی بودن، حضور زنان، محدود نبودن به دهه محرّم، گسترش تکیه ها و هیئت های مذهبی
🏴 و آمیخته شدن مناسک عاشورا با سیاست در ادوار گذشته بخصوص از دوران مشروطه به این سو.
این دفاع از پیشینه عزاداری به معنای نادیده گرفتن آسیب ها و تحريفاتی که به آن دچار شده، نیست؛ بلکه در مقام پاسخ به کسانی است که با بهانه کردن این آفت ها، به طور کلی عزاداری و سوگواری بر امام حسین(ع) را نفی و انکار می کنند.
۱۹ تیر ۱۴۰۳
۳ محرّم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
﷽
📌بردن بچه ها به میهمانی🔰
🔻بسیاری از مردم هنگام رفتن به میهمانی فرزندان خود را نیز بدون دعوت به همراه خود می برند
👈 در حالی که میزبان فقط پدر خانواده را دعوت نموده است و چه بسا ممکن است این رعایت نکردن ها سبب کدورت نیز گردد.‼️
✅ بردن افراد دعوت نشده به میهمانی در صورت یقین به رضایت میزبان، جایز و در صورت شک یا یقین به عدم رضایت میزبان، جایز نیست.
📚استفتائات آیت الله مکارم
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۰۷۲۶۲۸-۰۷۱۰۲۴.mp3
30.13M
🏴"از گریستن تا نگریستن " 🏴
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پوشه شنیداری سخنرانی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۲۰ تیر ۱۴۰۳
۴ محرّم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 از گریستن تا نگریستن🔴
✍ علی غلامی دهقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ در این گفتار از گونه های گریه سخن به میان آمده است. برخی گریه ها تحسین شده اند و برخی تقبیح. گریه های فریب و تقلّب، ذلّت و شکست که نشانه زبونی است از گریه های تقبیح شده اند. مانند گریه برادران یوسف نزد یعقوب. وَجَاءُوا أَبَاهُمْ عِشَاءً يَبْكُونَ. ﻭ ﺷﺒﺎﻥ ﮔﺎﻩ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺪﺭ ﺁﻣﺪﻧﺪ .( یوسف/١٦)
اما دیگر گریه ها همانند خنده که نشانه تعادل روحی انسان است، از گریه های قابل قبول به شمار می آیند. گریه کودک نشانه سلامتی و زبان اوست. گریه شوق دیدار، گریه فِراق و گریه ناشی از مهرورزی به دیگران قابل تحسین اند. از برترین گریه ها، اشک ندامت و پشیمانی از گناه، اشک مناجات و خوف و خشیت الهی که نشانه رشد و تعالی روحی و اجابت دعاست. وقتی در انسان، احساس نیاز به خدا بیشتر باشد و فقر و نیاز وجودش را پر کند، حالت گریه حاصل می شود. نزدیک ترین حالت بنده با خدا در حالت سجده همراه با گریه است. وَ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعًا. و ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﻭ ﺩﺭ ﻣﻰ ﺍﻓﺘﻨﺪ ﻭ [ ﺷﻨﻴﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺑﺮ ﻓﺮﻭﺗﻨﻲ ﻭ ﺧﺸﻮﻋﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺍﻓﺰﺍﻳﺪ .( الإسراء/١٠٩)
امّا موضوع بحث گریه بر مظلومیت امام حسین (ع) است که در کنار گریه مناجاتی، از با فضیلت ترین گریه هاست. گریه یک ظاهری فیزیولوژیک دارد که جاری شدن اشک بر چهره است؛ امّا باطن گریه، برآمده از تإثیرات روحی و عاطفی است. گریه بر مظلوم و مظلومیت، نشانه اتحاد روحی گریه کننده با گریه شونده است. افزون بر این، گریه بر حسین (ع) ناشی از باور و عقیده، ناشی از معرفت به امام و گریه کمال خواهی و فضیلت طلبی است. گریه مناجاتی و گریه بر سالار شهیدان راهگشای فتوحات معنوی اند. گریه پنجره قلب انسان به سوی خداست و کلید آن، تمسّک بر حسین (ع) است. امّا باید توجه داشت که گریستن نباید مانع و حجاب نگریستن شود. هدف از گریه بر سید الشهدا (ع)، اعلام همبستگی با امام حسین (ع) است. زبان اشک ، فریاد مظلومیت حسین (ع) است. گریه و اشک، پائین ترین حدّ اظهار ارادت به امام حسین (ع) است و مهم تر از آن پیمودن راه و مرام اوست.
چه زیبا جناب مولوی در باره گریه سروده است:
تا نگرید ابر کی خندد چمن
تا نگرید طفل کی جوشد لبن
طفل یک روزه همیداند طریق
که بگریم تا رسد دایهٔ شفیق
تو نمیدانی که دایهٔ دایگان
کم دهد بیگریه شیر او رایگان
گفت فلیبکوا کثیرا گوش دار
تا بریزد شیر فضل کردگار.
۲۰ تیر ۱۴۰۳
۴ محرّم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
🔸حکم بیان خواب در سخنرانی و مداحی
⁉️ بعضی از سخنرانان و مداحان در مراسم روضه و سخنرانی، خوابهای مختلفی درباره کرامات و عنایات اهل بیت (علیهم السلام) نقل میکنند، آیا بیان آنها و اعتماد بر این خوابها جایز است؟
✅ بیان آنها فی نفسه اشکال ندارد ولی بطور کلی خوابها حجت شرعی نیستند و شایسته است معارف دینی با استناد به آیات و روایات معتبر و عقل بیان شود.
🆔 @khamenei_ahkam
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️نماز نمیخوانم، به جای آن برای دستگاه امام حسین(ع) نوکری میکنم!
معلوم میشود نه خدا را شناختهای و نه امام حسین(ع) را!
کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
http://eitaa.Com/Rahevasat
💠 #احکام شرعی | مصرف پولِ عزاداری
احکام شرعی
رهبر معظم انقلاب به استفتائی پیرامون «مصرف پولِ عزاداری» پاسخ گفتند.
@HawzahNews | خبرگزاری حوزه
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۰۷۲۵۰۹-۰۷۱۳۲۴.mp3
24.89M
🏴 نقش شیعیان در شهادت امام حسین(ع)🏴
🎤علی غلامی دهقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سخنرانی در جمع کارکنان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
۲۳ تیر ۱۴۰۳
۷ محرّم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 آیا شیعیان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند؟
✍ علی غلامی دهقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✅ از گذشته تاکنون این سؤال مطرح بوده که چه کسانی امام حسین (ع) را به شهادت رساندند؟
❇️ شیعه ستیزان پاسخ می دهند شیعیان او را کشتند. آنها این گونه استدلال می کنند که کوفیان شیعی مذهب بودند. آنان به امام نامه نوشتند و با وعده یاری رساندنش، او را به کوفه دعوت کردند. از سوی دیگر، کوفیان شیعه مذهب بودند که در کربلا به جنگ امام رفتند و او را در نهایت قساوت و سنگدلی کشتند. اکنون نیز هم آنان به سوگ او نشسته و عزاداری می کنند. بنابراین، خود کرده را تدبیر نیست.
🔴 در پاسخ شبهه یاد شده باید گفت:
1⃣ درست است که کوفه پایگاه تشیع بوده است؛ ولی اوّلاً همه کوفیان شیعه نبودند.
2⃣ ثانیاً کسانی که به امام نامه نوشته و او را دعوت کردند که به کوفه بیاید، انگیزه های گوناگونی داشتند. برخی نامه نگاران شیعه خالص بودند و نوشته بودند ما امام نداریم. ولی برخی نامه نگاران، فرصت طلبانی بودند که برای رسیدن به قدرت به چنین اقدامی دست زدند. آنها به صراحت نوشتند که میوه ها به ثمر نشسته و زمان چیدن آنهاست. اینان کوفی تباران اموی مسلک بودند.
3. شکل گیری کوفی تباران اموی مسلک( عثمانی مذهبان) از این قرار است که پس از کشته شدن عثمان، جهان اسلام به دو گروه شیعه علی (ع) و شیعه عثمان تقسیم شده بود. عثمانی مذهبان با علی (ع) دشمنی داشتند و در ادامه همین عداوت در کربلا به جنگ فرزندش حسین (ع) آمدند. شاهد آن که، وقتی دو طرف به میدان می آمدند یکی رجز می خواند: اِنّی علی دین علیّ (ع) و دیگری می گفت: اِنّی علی دین عثمان.
بنابراین عثمانی مذهبان کوفه در کربلا به جنگ امام حسین (ع) آمدند و او را به طرز فجیعی به شهادت رساندند. آنان به بهانه خونخواهی عثمان، آب را بر حسین (ع) و یارانش بستند.
تفصیل بحث در پوشه شنیداری فوق قابل پیگیری است.
http://eitaa.Com/Rahevasat
📂 مشهورات بی اساس در جهان اسلام (۷)
💥 ضرب المثل «الکوفی لا یوفی [ای لا یفی] یا کوفی وفا ندارد» یک غلط مشهور و مخالف گزارشات تاریخی است.
💥 کوفیان امام حسین (ع) را نکشتند و عثمانیه قاتلان سید الشهدا (ع) هستند.
✍️ به قلم: محمد اسفندیاری
🔴 مهمترین علت وقوع عاشورا و تنها ماندن امام حسین (ع) تغییر حاکم کوفه از نعمان بن بشیر به ابن زیاد بود؛ تغییری که به زیان امام حسین (ع) تمام شد. یزید در اقدامی غیر مترقبه، نعمان را عزل و و ابن زیاد را با حفظ سمت حاکم کوفه کرد. با این تغییر، وضع کوفه دگرگون شد.
🔴 ابن زیاد با سلاح زر، زور و تزویر کوفه را از امام جدا کرد. مختار را با زندانی کردن، هانی و مسلم را با کشتن و کوفیان را با پخش شایعه دروغ این که سپاه شام در راه است. این شایعه چنان وحشتی در کوفه افکند که شیعیان مسلوب الاراده و گرفتار استسباع شدند. استسباع جنگ روانی است که انسان ناگهان با دیدن حیوانی درنده (سبع) مواجه شده و چنان خود را ببازد که بی اختیار شود.
🔺 مختصر اینکه مهمترین عامل تنها ماندن امام حسین (ع)
اولا؛ تغییر حاکم کوفه
ثانیا؛ استسباع و ترویج شایعه فراگیر و هولناک حمله سپاه خونریز شام در کوفه.
اولی غیر قابل پیش بینی و دومی غیر قابل راستی آزمایی. اینجا بود که رابطه رهبر و کوفه قطع و امام در کربلا تنها و شیعیان پراکنده شدند.
🔻 بیافزاییم که امام حسین ع به کوفه نرسیده بود که در کربلا محاصره شد و راه های پیوستن شیعیان را به رویش بستند. اگر امام به کوفه می رسید و راه های پیوستن به امام هموار بود، قطعا یاورانی بسیار می یافت. ابن زیاد، «حُصَین بن نُمَیر» را با چهارهزار سواره به خارج کوفه فرستاد و آنها راه میان «قادسیه» و «خفان» را از یک سو، و راه میان «قادسیه» و «قُطقُطانه» را از سوی دیگر بستند تا از رفتن کوفیان به سوی کربلا جلوگیری کنند.
🟢 خلاصه آنکه اینکه عاشورا نگاران، همه شیعیان کوفه را محکوم می کنند که امام حسین (ع) را تنها گذاشتند و بی وفا هستند، حکمی کلی و تعمیم نابجا و «کوفی وفا ندارد» یک غلط مشهور و از مشهورات بی اساس است.
📚 برشی از کتاب «حقیقت عاشورا؛ از عاشورای حسین (ع) تا تحریفات عاشورا»، محمد اسفندیاری، نشر نی، چاپ اول صص۱۹۳ و ۲۶۰.
💥 مسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و واتس اپ:
ʲᵒᶦⁿ↷
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
ʲᵒᶦⁿ↷
➣https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J
http://eitaa.Com/Rahevasat
🔸حکم پخش صدای سخنرانی و مداحی از بلندگوی مسجد و حسینیه
⁉️ آیا پخش سخنرانی و مداحی و مانند آن، از بلندگوی مسجد و حسینیه جایز است؟
✅ اگر چه اقامه مراسم و شعائر دینی در زمانهای مناسب در مسجد و حسینیه از بهترین کارها و جزو مستحبات مؤکد میباشد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند هرچند با کم کردن صدای بلندگو و تغییر جهت آن به طرف داخل مسجد و حسینیه باشد.
🆔 @khamenei_ahkam
http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 حسین(ع)، الگوی جاودانه
✍ علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نیازهای فطری انسان، نیاز به الگو و سرمشق زندگی است. نسل امروز گرفتار بحران هویت است. عاشورای حسینی می تواند نجات بخش او از این بحران ویرانگر باشد. عاشورا نمونه عینی و عملی انسان کامل و مجاهدی است که انسان امروز می تواند با نزدیک شدن به او به یک شخصیت کمال یافته دست یابد. امام حسین(ع) در کربلا هنگام رویارویی با سپاه حرّ، آنها را این گونه خطاب کرد : رسول خدا (ص) فرمود هر کس سلطان ستمگری را ببیند که پایبند به حلال و حرام الهی نیست ولی در برابر او سکوت کند، جایگاهش جهنم است. امام در ادامه فرمود: "لکم فیّ أسوة " یعنی من برای شما، الگو و نمونه ام.
از این رو، هر گونه تحلیل و روشنگری عاشورا بدون الگو معرفی کردن امام حسین(ع)، تحريف عاشورا به شمار می آید. الگو بودن سید الشهدا(ع) از محکمات عاشوراست. عاشورا قابلیت فرازمانی و فرامکانی دارد؛ به همین دلیل هر گونه تحلیل قبیله ای و قومی از عاشورا، تحريف دیگری از آن است.
زیارت عاشورا مرزبندی خوبی برای الگویابی ارائه می دهد. مرزبندی اسلام آل محمد(ص) با اسلام آل ابی سفيان. زیارت عاشورا که مرامنامه شیعه در عصری اموی و عباسی بوده است، منطق دینی آل محمد(ص) با منطق دینی آل ابی سفيان را از یکدیگر جدا می کند. منطق دینی عاشورائیان، منطق راستی، درستی، فراقومیتی، اخلاق مداری، عدالت طلبی و مبارزه با ظلم و تبعیض و فساد است. در حالی که منطق دینی آل ابی سفيان، ظلم و ستم، فریب و تزویر، قومیت گرایی، تحريف و گسترش فساد و تبعيض بود.
حسین و عاشورایش، موتور محرّک جاودانه بر ضدّ سلطه طلبان اموی مسلک در درازای تاریخ است. این است الگوی جاودانگی و اقتدای به سالار شهیدان.
(توضیح بیشتر در پوشه شنیداری ذیل که سخنرانی ظهر عاشورای این بنده خدا در حسینیه حضرت ابو الفضل(ع) اصفهان(دهق فریدن )قابل پیگیری است).
۱۰ محرّم الحرام ۱۴۴۶
۲۶ تیر ۱۴۰۳
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۱۲۳۹۵۵-۰۷۱۶۲۴.mp3
37.29M
🏴 حسین(ع)، الگوی جاودانه
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سخنرانی در حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) اصفهان( دهق فریدن )
۱۰ محرّم الحرام ۱۴۴۶
۲۶ تیر ۱۴۰۳
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹آزادی و آگاهی در عاشورا
http://eitaa.Com/Rahevasat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹با شعارهای احساسی علیه این و آن مخالفم.
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۰۰۷-۰۷۲۲۲۴.mp3
40.68M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر
✅جلسه اوّل: شکّ
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۶ محرم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۳۳۲-۰۷۲۳۲۴.mp3
42.69M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر
✅جلسه دوّم: شکّ و شرک
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۷ محرم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
🏴 امامان شیعه و سیاه پوشی در سوگ امام حسین (ع)
✍ علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پرسش:
✅ آیا امامان شیعه (ع) در سوگ امام حسین (ع) سیاه می پوشیدند؟
دیروز یکی از متدینین از طریق ایتا از بنده پرسیده است: امامان شیعه (ع) چند روز برای امام حسین (ع) لباس سیاه می پوشیدند؟
پاسخ :
❇️ در این که امامان شیعه و به پیروی از آنها، شیعیان در سوگ امامان (ع)، بخصوص سالار شهیدان امام حسین (ع)، سیاه می پوشیدند، تردیدی نیست. شواهد تاریخی فراوانی نشانگر سیاه پوشی در سوگ امامان شیعه است. نمونه را می توان به سیاه پوشیدن امام حسن (ع) پس از شهادت امیرمؤمنان علی (ع)) و سیاه پوشیدن زنان بنی هاشم و پیروان آنها در مدینه و همراهی امام سجاد (ع) با آنان در عزای سیدالشهدا (ع)، اشاره کرد. (ابن ابی الحدید معتزلی، شرح نهج البلاغه، ج 16، ص 22؛ مجلسی، بحار الانوار، ج 45، ص 188)
امّا اظهارنظر در باره شمار روزهای سیاه پوشی مشکل است. به نظر می رسد شمار روزهای سیاه پوشی و عزاداری، به عرف جامعه و سنّت های سوگواری در هر منطقه جغرافیایی بستگی دارد.
جهت آگاهی بیشتر به کتاب « سیاه پوشی در سوگ ائمه نور (ع)» نوشته تاریخنگار معاصر زنده یاد علی ابوالحسنی (منذر) مراجعه فرمائید.
شایان یادآوری است که سیاهپوشی در میان ایرانیان در سوگ از دست رفتگان همانند دیگر ملل جهان، پیشینه ای دراز دارد. فردوسی در باره کشته شدن رستم این گونه سروده است:
به یک سال در سیستان سوگ بود
همه جامه هاشان، سیاه و کبود.
۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۸ محرّم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat
Recording ۲۰۰۳۲۹-۰۷۲۴۲۴.mp3
47.07M
🌹لغزشگاه های دینداری در دوران معاصر
✅جلسه سوّم: جانبداری بی منطق( حمیّت و تعصّب)
🎤علی غلامی دهقی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۳ مرداد ۱۴۰۳
۱۸ محرم الحرام ۱۴۴۶
http://eitaa.Com/Rahevasat