#امامت_فرزندان_امام_مهدی_علیه_السلام
🤔#پرسش
❔در فرازی از صلوات ابوالحسن ضراب که منسوب به امام زمان(عج) می باشد، آمده است : والائمة من ولده
با توجه به اینکه بی شک امامت به آن حضرت ( امام زمان ) خاتمه می یابد و در فرزندان ایشان #امامی نخواهد بود، مراد از آن عبارت چیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌از روایاتی استفاده می شود که امام زمان علیه السلام پس از ظهور صاحب فرزندانی خواهند بود .
❕امام على عليه السلام در سخنى در مورد امام زمان عليه السلام فرمود ؛
« او و اهلبيتش را در [مكانى به نام] رحبه سكنا مى دهد، آن جا كه سرزمين مقدّس و اقامتگاه نوح عليه السلام بود.»
📚تفسیر العیاشی ج 1 ص 66 _ بحار الانوار ج 52 ص 225
👌از امام صادق عليه السلام نقل شده كه مى فرمايد ؛
« گويا فرود آمدن قائم را در مسجد سهله با اهل و #عيالش مى بينم.»
📚المزار الکبیر ص 134
👌 در عبارتى از زيارت مخصوص امام مهدى عليه السلام در هر روز جمعه چنين آمده است ؛
« اى سَرور من! اى صاحب الزمان! درودهاى خدا بر تو و اهل بيت تو باد! ...
درودهاى خدا بر تو و #خاندان پاك تو باد!»
📚المزار الکبیر ص 102
👌در بخشى از صلوات بسيارى مفصّلى كه در صبح جمعه وارد شده، چنين آمده است ؛
« او و ذريّه اش را پيشوايان و #وارثان زمين قرار دهى.»
📚بحار الانوار ج 89 ص 34
👌حديثى كه شيخ طوسى از امام رضا عليه السلام نقل كرده است كه فرمود ؛
«خدايا! بر #واليان و فرزندان وى، درود فرست.»
📚جمال الاسبوع ص 510
👌 در ضمن صلواتى كه از ناحيه مقدّسه صادر شده که در سوال نیز به آن اشاره شده آمده است ؛
«بر ولىّ امرت و اولياى عهدش و پيشوايان از فرزندان او درود فرست و بر عمر و اجَلشان بيفزاى و آنها را به عالى ترين آرزوهاى دينى، دنيوى و اخروىشان برسان، كه تو حقّاً به هر چيز، توانايى.»
📚بحار الانوار ج 52 ص 22
👌در کتاب جمال الاسبوع ابن طاووس در توضیح نقل فوق آمده است ؛
« ائمه از فرزندان امام زمان ، کسانی هستند که پس از ظهور ، از طرف مهدی علیه السلام ، امام و #پیشوای مردم در اقامه نماز و اجرای احکام در شهر های مختلف هستند ، روایت شده است که آنان از جمله ابرار و نیکان در زمان حیات پدرشان امام مهدی هستند که از طرف امام زمان ، به عنوان والی در #بلاد منصوب می شوند »
📚جمال الاسبوع ص 512
👌بنابراین فرزندان امام زمان علیه السلام ، امام اصطلاحی و منصوب از جانب خداوند مانند دوازده امام نیستند ، بلکه آنان امام لغوی و پیشوا و والی به اذن امام زمان علیه السلام در نقاط مختلف #زمین هستند .
🔸البته برخی ، سند نقل های فوق را ضعیف و غیر قابل اعتماد می دانند .
📚دانشنامه امام مهدی ، ری شهری ، ج 3 ص 55 _ درسنامه مهدویت ، ج 2 ص 133
🔸 و بیان می کنند که اساسا در برخی نقل ها آمده است که امام زمان علیه السلام ، به هیچ عنوان #فرزندی نخواهد داشت .
🔸ابن ابى حمزه به امام رضا علیه السلام عرض کرد : «براى ما روايت شده است كه امام در نخواهد گذشت، تا اين كه جانشين و نسل خود را ببيند».
👌امام رضا عليه السّلام فرمود: «آيا در اين روايت، بيش از اين چيزى براى شما گفته نشده است؟» گفت: «نه». حضرت فرمود ؛ بله؛ به خدا سوگند! برايتان روايت شده است، مگر قائم ( که فرزندی نخواهد داشت )»
📚اثباه الوصیه ص 208 _ رجال کشی ص 465
❕روشن است كه اين روايت نه فقط در دوران غيبت، بلكه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند براى حضرت مهدى عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف را منتفى مى داند.
❕ شيخ طوسى نیز در كتاب الغيبه نزديك به همين مضمون را در روايتى ديگر آورده است.
👌حسن بن على خزاز گفت: على بن ابى حمزه وارد بر امام رضا عليه السّلام شد و پرسيد: «آيا تو امام هستى؟» حضرت فرمود: «آرى». على بن ابى حمزه گفت: «از پدربزرگ شما جعفر بن محمد شنيدم كه #امامى نيست، مگر اين كه فرزندى دارد». امام فرمود: «آيا فراموش كردى يا خود را به فراموشى زدى؟ اينچنين كه گفتى نفرمود. بلكه ايشان فرمود ؛
« امامى نيست، مگر اين كه فرزندى داشته باشد مگر امامى كه حسين بن على براى او خارج مى شود (رجعت مى كند یعنی #قائم )؛ پس همانا او فرزندى نخواهد داشت.على بن ابى حمزه گفت: «راست فرمودى. اينچنين فرمود جدّ بزرگوارت».
📚الغیبه طوسی ص 134
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌آخوند مذکور ساخته ذهن خود شما است و وجود خارجی ندارد و الا کیست که نداند ، روایت مورد استناد شما در مورد ناراحتی پیامبر گرامی و فاطمه مرضیه از علی علیهم السلام سندا ضعیف است و ادله متعددی بر بطلان آن گواهی می دهد که جهت آگاهی دو پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1999
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2000
👌و جواز چند همسری در اسلام فلسفه روشن و مشخص و عقلائی دارد که نمایه ذیل را در این رابطه مطالعه کنید ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001
👌حکم اسلام به نجاست کفار ، فلسفه روشن و بدیهی و عقلایی دارد که می توانید پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2003
❕اما با این وجود ، اسلام دستور به همزیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمین و نیکی کردن و خوبی کردن به آنان می دهد که جهت آگاهی نمایه های ذیل را مطالعه کنید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/777
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/204
#باز_نشر
#زیارت_قبور_پنج_شنبه_آخر_سال
🤔#پرسش
❓آیا زیارت قبور در پنج شنبه آخر سال که مرسوم است دلیل روایی دارد❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌زیارت قبور خصوصا زیارت قبر پدر و مادر در روزهای شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب در تمام ایام سال جاری است و اختصاص به پنج شنبه آخر #سال ندارد.
🔶محمد بن مسلم می گوید:
« به امام صادق گفتم ما به زیارت مردگان می رویم.
❗️ امام فرمود کار خوبی است.
🔶گفتم آنان متوجه حضور ما می شوند ؟
👌فرمود:
« بله به خدا سوگند آنان از حضور شما مطلع می شوند و شاد می شوند و با شما انس می گیرند»
📚الفقیه ج1 ص180
🔷حضرت #علی فرمود:
« مردگان خود را زیارت کنید زیرا آنان به زیارت شما خوشحال می شوند و حاجات خود را سر قبر پدر و مادر با دعا برای آنان از خدا بخواهید»
📚الکافی ج3 ص229
🔶در روایت دیگر فرمود:
« فاطمه پس از پیامبر هر جمعه و دوشنبه و پنج شنبه به زیارت قبور شهداء می رفت»
📚وسائل الشیعه ج3 ص224
❗️در روایت دیگر فرمود:
« او هر شنبه به زیارت قبور شهداء و #حمزه می رفت»
📚التهذیب ج1 ص465
👌وفرمود:
« پیامبر در انظار صحابه غروب هر #پنج شنبه به بقیع می رفت و مردگان را با این جمله زیارت می کرد :« السلام علیک یا اهل الدیار رحمکم الله»»
📚کامل الزیارات ص320
👌پیامبر گرامی فرمود:
« هر کس قبر پدر و مادرش و یا یکی از آنان را در هر جمعه زیارت کند خداوند گناهانش را می آمرزد و نام او را در ردیف نیکوکاران می نویسد»
📚بحار الانوار ج82 ص169
👌بنابراین زیارت قبور اموات در هر شنبه و دوشنبه و پنج شنبه و جمعه در هر هفته استحباب دارد و این استحباب #اختصاص به پنج شنبه آخر سال ندارد .
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#برتری_مردان_بر_زنان
🤔#پرسش
❔امام رضا :خداوند مردان را به زنان برتری داده است
📘ترجمه فروع کافی جلد ۲ صفحه ۲۱۲
⚡️آیا #عقلانیست که مرد را بر زن برتری دهیم؟تا کی قرار است این اراجیف مقدسات باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اگر مقصود از برتری مردان بر زنان ، برتری مردان در قرب به خداوند و رسیدن به کمال و سعادت و محبوب بودن نزد خداوند باشد ، #قطعا این معنا از برتری باطل است .
❕
👌قرآن به صراحت هر گونه برتری در مقام رسیدن به قرب و کمال بین انسانها را نفی کرده و تنها برتری را به تقوی #دانسته و می فرماید ؛
« ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید ولی #گرامی ترین شما نزد خداوند با تقوا ترین شما است»
🔶حجرات 13
🔷پیامبر #گرامی نیز فرمود:
« خدای شما یکی است و پدرتان یکی ، نه عرب بر عجم برتری دارد و نه عجم بر عرب ، نه سیاه پوست بر گندمگون و نه گندمگون بر سیاه پوست مگر به #تقوا»
📚تفسیر نمونه ج22 ص201 _ تفسیر قرطبی ج9 ص6162
👌لذا امام صادق علیه السلام فرمود ؛
« یک زن صالحه از #هزار مرد غیر صالح برتر است»
📚وسائل الشیعه ج20 ص172
🔸اما اگر مقصود از برتری ، برتری از نظر ویژگی های بدنی و قدرت جسمانی برای انجام وظائف #مشخصی باشد ، روشن است مردان در این نوع از ویژگی ها، از زنان برتری دارند ، و کلام امام رضا علیه السلام ناظر به این نوع از برتری است که قرآن نیز در این رابطه می فرماید ؛
« الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ »
❕« مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند بخاطر #برتري هايى كه (از نظر نظام اجتماع) خداوند براى بعضى نسبت به بعضى ديگر قرار داده است و به خاطر انفاقهايى كه از اموالشان (در مورد زنان) مى كنند»
🔸نساء 34
❕خانواده يك واحد #كوچك اجتماعى است و همانند يك اجتماع بزرگ بايد رهبر و سرپرست واحدى داشته باشد، زيرا رهبرى و سرپرستى دستجمعى كه زن و مرد مشتركا آن را به عهده بگيرند مفهومى ندارد در نتيجه مرد يا زن يكى بايد" رئيس" خانواده و ديگرى" معاون" و تحت نظارت او باشد، قرآن در اينجا تصريح مى كند كه مقام سرپرستى بايد به مرد داده شود (اشتباه نشود منظور از اين تعبير استبداد و اجحاف و تعدى نيست بلكه منظور رهبرى واحد منظم با توجه به مسئوليتها و مشورتهاى لازم است).
👌اين مسئله در دنياى امروز بيش از هر زمان روشن است كه اگر هيئتى (حتى يك هيئت دو نفرى) مامور انجام كارى شود حتما بايد يكى از آن دو،" رئيس" و ديگرى" معاون يا عضو" باشد و گر نه هرج و #مرج در كار آنها پيدا مى شود ، سرپرستى مرد در خانواده نيز از همين قبيل است.
❕و اين موقعيت به خاطر وجود خصوصياتى در مرد است مانند ترجيح قدرت تفكر او بر نيروى عاطفه و احساسات (به عكس زن كه از نيروى سرشار عواطف بيشترى بهره مند است) و ديگرى داشتن بنيه و نيروى جسمى بيشتر كه با اولى بتواند بينديشد و نقشه طرح كند و با دومى بتواند از حريم خانواده خود دفاع نمايد.
🔸بعلاوه تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزينه هاى زندگى، و پرداخت مهر و تامين زندگى آبرومندانه همسر و فرزند، اين حق را به او مى دهد كه وظيفه سرپرستى به عهده او باشد.
👌البته ممكن است زنانى در جهات فوق بر شوهران خود امتياز داشته باشند ولى شايد كرارا گفته ايم كه قوانين به تك تك افراد و نفرات نظر ندارد بلكه نوع و كلى را در نظر مى گيرد، و شكى نيست كه از نظر كلى، مردان نسبت به زنان براى اين كار آمادگى بيشترى دارند، اگر چه زنان نيز #وظائفى مى توانند به عهده بگيرند كه اهميت آن مورد ترديد نيست.
❕جمله بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ اشاره به همين حقيقت است زيرا در قسمت اول مى فرمايد ؛ « اين سرپرستى به خاطر تفاوتهايى است كه خداوند از نظر آفرينش، روى مصلحت نوع بشر ميان آنها قرار داده » در قسمت آخر مى فرمايد: «و نيز اين سرپرستى به خاطر تعهداتى است كه مردان در مورد انفاق كردن و پرداختهاى مالى در برابر زنان و خانواده به عهده دارند »
📚تفسیر نمونه ج 3 ص 369
👌امام رضا علیه السلام نیز در روایت فوق الذکر برتری مردان بر زنان را به لحاظ ویژگی های بدنی و #جسمانی آنان می داند که چون سرپرست و قوام بر خانواده هستند ، برتری فوق الذکر را دارند ، لذا فرمود ؛
« خداوند مردان را به درجه ای بر زنان #برتری داده است ، چرا که زنان عیال مردان هستند ( و مردان سرپرست خانواده اند )»
📚الکافی ج 7 ص 85
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ سوالات ملحد در گذشته مورد پاسخ گویی ما قرار گرفته است ؛
1⃣مگر الله دستور نداده غیر از الله هیچ کس را نپرستید ، پس چرا به شیطان میگه به انسان سجده کن ؟
🔸پاسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2004
2⃣فرشتگان که اختیار ندارند پس چطور شیطان سرپیچی کرد ؟ اگر شیطان فرشته نبود و جن بود در صف فرشتگان چکار می کرد ؟
🔸پاسخ را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2005
3⃣اگر شیطان وسیله خدا برای امتحان است پس چرا لعنتش می کنید ؟
🔸پاسخ چنان که در نمایه ذیل می آید روشن است ، چرا که شیطان با اختیار خود راه دشمنی و تمرد با خداوند و انسان ها را پیشه کرد و به این سبب مستحق لعن است ، و پس از تمرد از دستور خدا بر سجده بر آدم از خداوند خواست که مهلتش دهد تا در مدتی طولانی به گمراهی بندگان بپردازد ، او از این جهات شایسته لعنت کردن است ، اما چرا خداوند به او مهلت داد تا با اختیار خودش به گمراه کردن بندگان بپردازد ، و چرا او را از بین نبرد ، پاسخش را در ذیل بخوانید ؛
🔸https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2006
❕جناب ملحد این پرسش ها ، اسلامگرایان را از پاسخ دادن عاجز کرده است ❗️چه خیال باطلی ❕
👌👌این که پیامبر گرامی اسلام ایستاده ادرار می کرد ، از روایات جعلی و دروغین اهل سنت است که شیعه به هیچ عنوان آن را قبول ندارد و اساسا این نسبت ها با شان پیامبری که خداوند در وصف او می فرماید ، «تو دارای خلق و خوی عظیم و برجسته ای هستی» (قلم 4 ) و می فرماید ؛« برای شما در زندگی و اخلاق رسول خدا اسوه نیکویی است» ( احزاب 21 ) مناسبت ندارد ، لذا پیامبر گرامی فرمود ؛
«من تربیت شده پرودگارم است» (بحار الانوار ج16 ص231 ) پیامبری که این قدر در فضائل اخلاقی و نفسانی در درجات بالا و والایی است ، هیچگاه امور خلاف شان انجام نمی دهد ، توضیح بیشتر در این رابطه را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2007
#اعتقادی
#محرم_نامحرم_در_بهشت
🤔#پرسش
❔میخواستم بدونم در آخرت و در برزخ و قیامت هم محرمیت و نامحرم وجود دارد به چه #شکل است ❕
💠#پاسخ💠
🗯باید توجه داشت که همه چیز سرای آخرت با دنیا فرق دارد.آن جا جهان دیگری است با #قوانین خاص خودش چنان که پیامبر گرامی فرمود:
« مانند بهشت هیچ چشمی ندیده و به قلب هیچ #بشری خطور نکرده است»
📚#بحار_الانوار ج8 ص86
👌این تفاوت قوانین آن عالم با این جهان از روایاتی که می گوید در آنجا انسان نیاز به قضائ حاجت ندارد بلکه موارد زائد بدن به صورت بوی #خوش از انسان خارج می شود بیشتر آشکار می شود
📚#همان_مدرک ص102
🗯بنابراین نباید توقع داشت که تمام احکامی که در دنیا #حاکم بوده است در برزخ و یا در بهشت هم حاکم باشد .
👌البته برخی احکام و قوانین که حسن و قبح عقلی و حکم قطعی عقل را دارد ، در دنیا و آخرت یکسان است و تفاوتی نمی کند .
🗯مثلا دیدن خداوند #محال است زیرا مستلزم جسمانیت و محدود بودن خداوند است چه می خواهد در دنیا باشد و چه در برزخ و چه در سرای آخرت در هر حالتی خداوند #دیده نمی شود .
👌و یا در رابطه با حجاب داشتن در برزخ و بهشت می توان بیان داشت که از آنجا که پوشش بدن از نظر عقلی امری ممدوح است و نوعی کمال برای انسان محسوب می شود می توان گفت #حجاب در بهشت هم وجود دارد ولی نحوه و حدود آن برای ما مشخص نیست .برای نمونه و تایید این که حجاب در بهشت نیز نوعی کمال محسوب می شود می توان به این ایه استناد جست که خداوند در مدح #حوری های بهشتی می فرماید:
« بهشت دارای زنان بهشتی است که در سراپرده های خود #مستورند»
📓#الرحمان 72
🔶در رابطه با احکام محرم و نامحرم در برزخ و بهشت هم می توان همین نکته را بیان کرد که این احکام ریشه در حکم عقلی و حسن و قبح #ذاتی دارد و احکام عقلی در هیچ حالتی تغییر نمی کند .
👌بر پایه همین حکم #عقلی است که خداوند در وصف بهشتیان می فرماید ؛
« آنها را با حور العین #تزویج می کنیم »
🔷#دخان 54
👌در حالی که اگر همه در بهشت محرم بودند ، نیازی به تزویج نبود و همه بر هر کسی که می خواستند وارد می شدند و #لذت می بردند.
❕و یا در وصف #حوریان بهشتی می فرماید ؛
« در باغ های بهشتی زنانی هستند که جز به همسرانشان عشق نمی ورزند »
🗯#الرحمان 56
👌در حالی که اگر در بهشت همه به هم محرم بودند و روابط آزاد بود ، یک همسر بهشتی باید به همه عشق می ورزید و با #همگان ارتباط می گرفت .
👌از امام #صادق علیه السلام سوال شد که اگر مرد مومنی با همسر دنیوی اش هر دو بهشتی شدند ، آیا در آخرت هم به تزویج یکدیگر هستند ؟
🔷امام پاسخ داد که هر کدام از آن دو که مقامش بالاتر باشد مخیر میشود که یا با همسر دنیوی اش باشد یا همسر دیگری انتخاب کند .
📚#بحار_الانوار ج8 ص106
❕اگر در بهشت همه با هم محرم بودند و محدودیتی نبود ، نیاز به انتخاب همسر و مخیر بودن و ...نبود و همگان کاملا #آزاد بودند .
🗯در این جا پاسخ دیگری نیز است و آن اینکه ؛
🔴درجات و مقامات بهشتیان متفاوت است . در آنجا هر کس بر اساس اعمال خودش در بهشتی اختصاص خود قرار دارد و یک بهشت نیست که همگان در آنجا جمع شده باشند و بحث #محرم و نامحرم پیش بیاید .
🔷امام #صادق علیه السلام فرمود ؛
« نگویید بهشت یکی است ( بلکه برای هر کس بهشتی است ) و نگویید درجه واحدی است چرا که خداوند فرموده است درجاتی است بعضی بالاتر از دیگری و این به خاطر تفاوت اعمال آنهاست ، دو #مومن وارد بهشت می شوند اما مقام یکی از دیگری بالاتر است ، و او می خواهد این دیگری را دیدار کند ، آن که بالاتر است می تواند از بهشت خود پایین بیاید ،( و دیگری را ببیند ) اما آنکه پایین تر است نمی تواند بالا برود ( و وارد بهشت دیگری شود ) زیرا به آن مکان نمی رسد البته اگر دوست داشتند و خواستند همدیگر را دیدار کنند روی تخت ها دیدار می کنند »
📚#مجمع_البیان ج9 ص318
👌پیامبر #گرامی نیز فرمود ؛
« در بهشت صد درجه است ، که فاصله هر درجه با دیگری به اندازه فاصله آسمان و زمین است و فردوس #بالاترین آنها است »
📚#بحار_الانوار ج8 ص89
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#جواز_به_اسارت_گرفتن_کفار
🤔#پرسش
❔بنده پاسخ شما را در مورد برنامه اسلام برای آزادی تدریجی بردگان مطالعه کردم ❗️صحیح است که اسلام برای آزادی بردگان #برنامه داشته اما چرا اجازه برده گیری را به مسلمین داد ❕چرا به اسارت گرفتن در اسلام جایز بوده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌بله آخرين ايرادى را كه ممكن است در موضوع بردگى بر اسلام بگيرند اين است كه درست است اسلام برنامه #وسيعى براى آزادى بردگان ترتيب داده؛ ولى معلوم نيست چرا اسلام وسيله اى براى ايجاد بردگى بدست مردم مى دهد، و اجازه مى دهد اسيران جنگى را سربازان مسلمان به عنوان «برده» خريد و فروش كنند؟!
👌اين آخرين چيزى است كه ممكن است به ما بگويند اما اگر در قضاوت عجله نكنيم و با دقت مطلب را مورد بررسى وتحليل قرار دهيم آن هم حل خواهد شد.
ولى در هر حال بايد دانست كه اين ايراد را دول #متمدن امروز و كسانى كه طرفدار و يا مقلد و پيرو آنها هستند حق ندارند بكنند؛ زيرا معامله اى كه فاتحين آنها با اسيران جنگى خود مى نمايند، و مطالبى كه عدّه اى از آنها پس از آزاد شدن از طرز رفتار دول فاتح نقل مى كنند روشن مى سازد كه اين اسارت بدترين نوع بردگى خشونت آميز است گو اينكه حاضر نيستند اين كلمه را در چنين مواردى بكار برند؛ از جمله اينكه دول فاتح پس از جنگ جهانى دوّم كارى بر سر ملل مغلوب آوردند كه راستى بردگى در برابر آن صد شرف داشت .
❕در هر حال در اينجا به دو نكته بايد توجه داشت ؛
1⃣براى پى بردن به وضع اسراى جنگى در اسلام؛ بايد ديد اسلام با چه اشخاصى مى جنگد و حدود مقرّرات جهاد در اسلام چيست، بطور خلاصه بايد گفت: جهاد در اسلام #مخصوص افراد بى ايمانى است كه حاضر به هيچگونه سازش با قوانين الهى و حق و عدالت نيستند، و در برابر هيچ منطقى سر تسليم فرود نمى آورند و درصدد نابودی اسلام و مسلمین هستند ، زيرا روشن است كه اسلام به خاطر يك سلسله اغراض سياسى خاص يا منافع اقتصادى با كسى نمى جنگد، اختلافات نژادى و منطقه اى و تزاحم و اصطكاك منافع مادى ملتها در اسلام مجوز جنگ نيست، جهاد در اسلام به صورت #مبارزه «حق» و «باطل»، و «عدالت» و «ظلم» و در مسير آزادى انسانها است.
🔸اگر مقرّرات جهاد اسلامى درست و به دقت رعايت شود كسانى كه در جبهه مخالف قرار دارند طبعاً كسانى خواهند بود كه حاضر به هيچ گونه سازش با حق نيستند و اجراى اصول عدالت اسلامى را #منافى با منافع خود مى بينند، و از آشفتگى اجتماع و گمراهى مردم پشتيبانى مى كنند و خلاصه: يك موجود ضد بشرى و طرفدار جهل و فساد خواهند بود.
❕و اگر در زمان #خلفا اين مقرّرات درست رعايت نمى شده و افرادى را به ظلم و ستم برده و بنده مى ساختند، مربوط به اسلام نيست، زيرا بحث ما درباره قوانين اسلامى و آثار اجتماعى آن است.
🔸تمام اشتباه مخالفين ما در همين جاست كه مجوز جنگ را در اسلام چيزى شبيه آنچه در ميان دول متخاصم از اغراض سياسى و اقتصادى است، دانسته اند. در حالى كه اين طور نيست و #جنگ در اسلام بر اساس و پايه ديگرى استوارست كه با توجّه به آن، افراد مغلوب و اسير، اشخاص صالح و درست و صحيح العملى نخواهند بود.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
2⃣موضوع مهم و قابل توجّه اينجاست كه بر خلاف آنچه بعضى خيال مى كنند، حكم بردگى درباره اسيران جنگى يك حكم اجبارى نيست، بلكه اين موضوع بسته به صلاحديد پيشواى مسلمانهاست. زيرا پس از آنكه جنگ خاتمه پيدا كرد سربازان موظّفند تمام اسيران را تحت الحفظ به نزد پيشواى اسلام بياورند (هيچكس حق كشتن آنها را ندارد!) او يكى از سه موضوع را، با در نظر گرفتن مصالح و شرايط زمان و مكان، درباره آنها اجرا مى كند يا دستور مى دهد آنها را بدون قيد و شرط آزاد كنند يا اگر صلاح دانست در مقابل پرداخت #غرامتى دستور آزادى آنها را صادر مىكند.و يا اگر مصلحت اقتضا كند حكم به «استرقاق» و بنده بودن آنها مىنمايد. همان طور كه ملاحظه مى شود حكم استرقاق يك حكم الزامى نيست و كاملًا «قابل انعطاف» است و در صورتى كه مقتضى باشد به كلى مى توان از آن چشم پوشيد.
📚مسالک ج 1 کتاب جهاد فصل مربوط به اسران جنگی
👌مطابق تصريح دانشمندان اسلامى، حكومت اسلامى حتماً بايد آنچه صلاح به حال مسلمانهاست از اين سه موضوع انتخاب كند. يعنى اگر در يك زمان اوضاع و احوال محيط ايجاب كند كه اسيران جنگى به صورت برده درآيند. يعنى مثلًا تربيت و اصلاح آنها جز به اين راه #ممكن نشود و زندان و بازداشتگاه به صورت كنونى براى نگهدارى اسيران وجود نداشته باشد اين حكم اجرا خواهد شد. اما اگر با در نظر گرفتن شرايط زمانى و مكانى ضرورتى احساس نگردد و زيان داشته باشد (همانند زمان ما) بطور الزام بايد از آن صرف نظر كرد و يكى از دو حكم ديگر كه اقرب به صلاح است اجرا شود).و با توجّه به اين معنا جاى ايرادى در مورد اسيران جنگى اسلامى باقى نخواهد ماند.
📚اسلام و آزادی بردگان ص 13
❕خلاصه آنکه اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد.
👌در آن روز یعنی زمان پیامبر گرامی زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان #نگهداشت و راهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت.
❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند مانند زمان ما ، هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند .زیرا چنان که گذشت ، اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر #گرفتن مصالح اقدام کند
📚تفسیر نمونه،ج21 ص412
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌پاسخ این شبهه پراکنی معاند در مورد ازدواج پیامبر گرامی با دختر رییس قبیله یهودیان صفیه و کشته شدن رییس قبیله یهودیان را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2012
#نهی_از_اسیر_گرفتن_به_خاطر_کشتار
🤔#پرسش
❔ اسیر #گرفتن در اسلام !
🔅 نهی پیامبر از گرفتن اسیر برای فدیه چون پیامبران باید قتل و کشتار زیادی انجام دهند:
➖ مَا كَانَ لِنَبِيٍّ أَن يَكُونَ لَهُ أَسْرَى حَتَّى يُثْخِنَ فِي الأَرْضِ تُرِيدُونَ عَرَضَ الدُّنْيَا وَاللّهُ يُرِيدُ الآخِرَةَ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
➖ هيچ پيامبرى را سزاوار نیست كه اسیرانى بگيرد مگر اینکه در زمين قتل عام بسیار کند؛ شما کالای دنیا را میخواهید و الله #آخرت را میخواهد و الله شكست ناپذير حكيم است.
📚 منبع: آیه67، سوره انفال
🔅 و در ادامه، آنان را به سبب اسیر گرفتن مورد نکوهش قرار میدهد:
➖ لَّوْلاَ كِتَابٌ مِّنَ اللّهِ سَبَقَ لَمَسَّكُمْ فِيمَا أَخَذْتُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
➖ اگر پيش از اين از جانب الله دستوری داده نشده بود ، به سبب آنچه گرفته بوديد (اسیران) عذابی بزرگ به شما میرسيد.
📚 منبع: آیه68، سوره انفال
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه مانند همیشه ، ترجمه #غلط از آیات ، مستمسکی برای هجمه واقع شده است .
❕خداوند می فرماید ؛
« مَا کانَ لِنَبیٍ أَن یَکُونَ لَهُ أَسرَی حَتی یُثْخِنَ فی الاَرْضِ تُرِیدُونَ عَرَض الدُّنْیَا وَ اللَّهُ یُرِیدُ الاَخِرَةَ وَ اللَّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ ، لوْ لا کِتَبٌ مِّنَ اللَّهِ سبَقَ لَمَسکُمْ فِیمَا أَخَذْتمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ » ( انفال 67 _ 68)
🔸« هیچ پیامبری حق ندارد اسیرانی (از دشمن ) بگیرد تا کاملا بر آنها پیروز گردد (و جای پای خود را در زمین محکم کند) شما #متاع ناپایدار دنیا را می خواهید (و مایلید اسیران بیشتری بگیرید و در برابر گرفتن مالی آزاد کنید) ولی خداوند سرای دیگر را (برای شما) می خواهد و خداوند قادر و حکیم است - اگر فرمان سابق خدا نبود (که بدون ابلاغ، امتی را کیفر ندهد) مجازات بزرگی به خاطر چیزی که (از اسیران ) گرفتید به شما می رسید »
👌یثخن از ماده #ثخن در اصل به معنی ضخامت و غلظت و سنگینی آمده است، سپس به همین مناسبت به پیروزی و غلبه آشکار و قوت و قدرت و شدت اطلاق شده است .
❕گروهی از مفسران «حتی یثخن فی الارض »را به معنی مبالغه و شدت در کشتار دشمن گرفته اند و می گویند معنی این جمله این است که گرفتن اسیران جنگی باید بعد از کشتار #فراوان دشمن باشد، ولی با توجه به کلمه «فی الارض » (در زمین ) و با توجه به ریشه این لغت که به معنی شدت و غلظت است، روشن می شود که معنی اصلی جمله چنین نیست، بلکه منظور اصلی تفوق کامل بر دشمن و نشان دادن قوت و قدرت و محکم کردن سیطره خود بر منطقه است .
❕ولی از آنجا که گاهی در هم کوبیدن و کشتار دشمن سبب تحکیم موقعیت مسلمانان می شود یکی از #مصادیق این جمله در شرایط خاصی کشتار دشمن می تواند بوده باشد، نه مفهوم اصلی جمله !.
👌به هر حال آیه مورد بحث مسلمانان را توجه به یک نکته حساس جنگی می دهد، و آن اینکه هیچگاه مسلمانان پیش از شکست کامل دشمن نباید به فکر گرفتن اسیر باشند، زیرا چنانکه از پاره ای از #روایات استفاده می شود، بعضی از مسلمانان تازه کار در میدان بدر ، سعی داشتند دشمن را تا ممکن است اسیر کنند، برای اینکه طبق معمول جنگهای آن روز؛ پس از خاتمه جنگ، مبلغ قابل ملاحظه ای به نام فدیه یا فداء می گرفتند و اسیران را در مقابل آن آزاد می کردند.
❕این کار ممکن است بعضی از مواقع کار خوبی محسوب شود، ولی قبل از اطمینان کامل از شکست دشمن کار خطرناکی است، زیرا مشغول شدن به گرفتن اسیران و بستن دستهای آنها و #انتقال آنان به یک محل مناسب در بسیاری از اوقات جنگجویان را از اصل هدف جنگ باز می دارد، و چه بسا به دشمن زخم خورده امکان می دهد که حملات خود را تشدید و جنگجویان را در هم بکوبند، همان گونه که در حادثه جنگ احد توجه به جمع آوری غنائم گروهی از مسلمانان را به خود مشغول ساخت، و #دشمن از فرصت استفاده کرد و ضربه نهائی خود را بر آنها وارد کرد .
🔸بنابراین گرفتن اسیر تنها در صورتی مجاز است که اطمینان کامل از پیروزی بر دشمن حاصل شود در غیر این صورت باید با ضربات قاطع و کوبنده و پی در پی قدرت و نیروی دشمن مهاجم را از کار بیاندازد. اما به محض حصول اطمینان از این موضوع، #هدف انسانی ایجاب می کند که دست از کشتن بردارند و به اسیر کردن قناعت کنند.
❕این دو نکته مهم نظامی و انسانی در آیه فوق در عبارت کوتاهی بیان شده است .
🔸#ادامه 👇
🔸#ادامه 👇
🔸سپس آن گروه را که بر خلاف این دستور رفتار کردند مورد ملامت قرار داده و می گوید ؛ « شما تنها به فکر جنبه های #مادی هستید و متاع ناپایدار دنیا را می خواهید، در حالیکه خداوند سرای جاویدان و سعادت همیشگی را برای شما می خواهد (تریدون عرض الدنیا و الله یرید الاخرة ).»
👌 همانطور که گفتیم توجه به جنبه های مادی اسیران جنگی و غفلت از اهداف نهائی یعنی پیروزی بر دشمن نه تنها به سعادت و پاداش اخروی لطمه می زند، بلکه از نظر زندگی این جهان و سربلندی و #عزت و آرامش نیز زیان بخش است، در حقیقت این اهداف نهائی از امور پایدار این جهان محسوب می شود، و به تعبیر دیگر نباید به خاطر #منافع آنی و زودگذر، منافع مستمر آینده را به خطر افکند!.
❕در آیه بعد بار دیگر به ملامت و توبیخ کسانی که برای تامین منافع زودگذر مادی مصالح مهم اجتماعی را به خطر افکندند، پرداخته، می گوید ؛ «اگر فرمان سابق خدا نبود عذاب و #کیفر بزرگی به خاطر اسیرانی که گرفتید به شما می رسید»
❕درباره جمله « لو لا کتاب من الله سبق »مفسران، احتمالات گوناگون داده اند، ولی آنچه مناسبتر با تفسیر #مجموع آیه است، این است که ؛ « اگر نه این بود که خداوند از پیش مقرر داشته است که تا حکمی را به وسیله پیامبرش برای بندگان بیان نکرده آنها را مجازات نکند، شما را به خاطر اینکه به دنبال گرفتن اسیران به منظور جلب منافع مادی رفتید و موقعیت ارتش اسلام و پیروزی نهائی آن را به خطر افکندید، سخت کیفر می داد، ولی همانگونه که در آیات دیگر قرآن تصریح شده، سنت پروردگار این است که نخست احکام را #تبیین می کند سپس متخلفین را کیفر می دهد » مانند ؛ « و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» (سوره اسراء آیه 15).
📚تفسیر نمونه ج 7 ص 243
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#باز_نشر
#حکم_مراسم_چهارشنبه_سوری
🤔#پرسش
❓می خواستم نظر اسلام را در مورد مراسم #چهارشنبه_سوری بدانیم که آیا جایز است یا خیر❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مراسم چهار شنبه سوری و استفاده از مواد #محترقه به خودی خود حرام نیست مگر آنکه مستلزم امور زیر باشد؛
1⃣ مستلزم اذیت و آزار دیگران باشد .
🔶حضرت علی علیه السلام فرمود:
« جایز نیست مسلمانی مسلمان دیگر را مورد اذیت و آزار قرار دهد و بترساند»
📚عیون الاخبار ج2 ص71
🔶پیامبر گرامی فرمود:
« خداوند می فرماید هر کس بنده مومن من را مورد اذیت و #آزار و تحقیر قرار دهد به من اعلان جنگ کرده کرده است»
📚الکافی ج2 ص354
🔶امام #صادق علیه السلام فرمود:
« زمانی که قیامت شود منادی ندا می دهد کجایند کسانی که اولیاء الهی و مومنان را اذیت می کردند .گروهی بر می خیزند که گوشت به صورت ندارند .آنان همان کسانی هستند که مومنان را اذیت می کردند»
📚بحار الانوار ج72 ص148
2⃣ مستلزم آسیب رسیدن به خود فرد شود؛
🔷خداوند می فرماید:
« خود را با دست خود به #هلاکت و نابودی نیفکنید»
🔶بقره195
👌در روایات ما به صورت کلی این #قاعده بیان شده است:
« لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام»
📚وسائل الشیعه ج26 ص14
📚الفقیه ج4 ص334
❗️به موجب این قاعده انسان حق وارد رساندن ضرر به خود و دیگران را ندارد.
🔶امام رضا علیه السلام فرمود:
« هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای #جسم و نفس است حرام شمرده شده است»
📚بحار الانوار ج100 ص51
3⃣مستلزم اسراف و صرف مال در امور پست و #بیهوده که نفعی برای دنیا و آخرت ندارد باشد.
🔶قرآن صراحتا می گوید:
« اسراف نکنید»
🔷انعام 141
❗️ومی فرماید:
« مسرفان #اصحاب دوزخ هستند»
🔶غافر43
❗️ومی فرماید:
« خداوند #مسرفان کذاب را هدایت نمی کند»
🔶غافر28
👌این مضمون در روایات متعددی نیز وارد شده است.
📚بحار الانوار ج72 ص302 باب77
❗️روشن است که سه ملاک مذکور در مراسم چهارشنبه سوری به صورت آشکار وجود دارد .
4⃣ملاک #چهارمی را که برخی علما افزوده اند این است که اگر این مراسم نشانه ای از آتش پرستی و یا دیگر مظاهر شرک باشد انجام آن جزء خرافات بوده و قابل قبول نمی باشد.
🔶محقق ارجمند آیت الله #مکارم شیرازی می نویسد:
« مراسم چهارشنبه سوری که در آن برای آتش احترام قائل می شوند سنتی از آتش پرستان است»
📚قهرمان توحید ، پاورقی، ص84
👌لذا فتوا داده اند:
« چهار شنبه سوری و آتش بازی جزء #خرافات است و باید از آن اجتناب کرد»
📚استفتاءات جدید ج1 ص526
👌ایت الله #صافی نیز چنین می نویسد:
« مراسم چهار شنبه سوری از خرافات مجوس و جاهلیت است که اسلام بر آن خط بطلان کشیده و سنت های الهی را به جای آن ها برقرار فرموده است .انجام این مراسم #وهن به هویت اسلامی است و احیاء آن حرام است»
📚معارف دین ، ج3 ص313
❕شهید مطهری نیز چنین می آورد ؛
«آتش روشن كردن شعار آتش پرستان است. از روى آتش پريدن در چهارشنبه آخر سال در اسلام بوى كفر مى دهد. «سرخى تو از من زردى من از تو» در اسلام شرك و كفر است. اينها شعار گبرها و آتش پرستهاست. اسلام براى مبارزه كردن با اينها آمده. اسلام دين اذان و دين لا اله الّا اللَّه است.»
📚مجموعه آثار ج25 ص387
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
#ابله_شمردن_زنان
🤔#پرسش
❔#کرامت_زن در اسلام
ابله شمردن زنان!!!
« امام صادق فرمود ؛ به زنان محبت علی را الهام کنید و آنان را #ابله نگه دارید » ( من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 442)
💠#پاسخ💠
🔸نقلی است که شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود ؛
« محبت علی علیه السلام را به زنان الهام و آموزش دهید ، سپس آنان را به صورت نادانسته و بلهاء ، رها کنید » « الهموهن حب علی و ذروهن بلهاء »
👌نخست باید توجه داشت که روایت مذکور سندا #ضعیف است ، چرا که هیچ گونه سلسله سندی برای آن ذکر نشده است ، بنابراین روایتی که سندا ضعیف است ، قابلیت استدلال را ندارد .
❕در کتاب عقائد ما چنین آمده است ؛
« تكرار اين موضوع را ضرورى مى دانيم كه هر حديثى در يكى از اين منابع معروف يا ساير منابع معتبر وجود داشته باشد به اين معنى نيست كه آن حديث به خصوص معتبر است، بلكه هر حديثى سلسله #سندى دارد كه بايد هر يك از رجال سند آن جداگانه در كتب رجال مورد بررسى قرار گيرد، هرگاه تمام رجال سند مورد اعتماد بودند، آن حديث به عنوان يك حديث صحيح پذيرفته مى شود، در غير اين صورت، #مشكوك يا #ضعيف است و اين كار تنها در خور آگاهان و علماى علم حديث و رجال است.
🔸از اين جا به خوبى روشن مى شود كه وضع جمع آورى احاديث در كتب شيعه با منابع معروف اهل سنّت متفاوت است چرا كه در كتب معروف صحاح مخصوصاً صحيح بخارى و صحيح مسلم، مبناى نويسندگان اين بوده است؛ كه احاديثى را گردآورى كنند كه نزد آنها صحيح و معتبر بوده است و به همين دليل هر يك از آن احاديث مى تواند، براى دستيابى به عقايد اهل سنّت مورد استناد قرار گيرد ، در حالى كه مبناى محدّثان شيعه به اين بوده كه همه احاديث منسوب به اهل بيت عليهم السلام را جمع آورى كنند، و #شناخت صحيح از غير صحيح را به علم رجال واگذار كرده اند .»
📚عقاید ما ، مکارم شیرازی ، ص 120
👌از این گذشته ، با توجه به معنای لغوی ماده « #بله » که به معنای نادانسته است ؛
📚معجم الوسیط ، ماده بله
❕روایت مذکور می خواهد این نکته را بگوید که آنچه در درجه اول لازم و ضروری است ، این است که فضائل و مناقب و سیره و زندگی علی علیه السلام به بانوان آموخته شوند ، چرا که #قلوب آنان در برابر حق و حقیقت منعطف تر است و این آموختن موجب ایجاد محبت علی علیه السلام در قلوب آنها می شود .
📚روضه المتقین ج 8 ص 375
🔸وقتی محبت علی علیه السلام قلوب آنان را احاطه کرد ، همین محبت موجب سعادت دنیوی و اخروی آنان می شود ، در این صورت می توانید آنان را به صورت #نادانسته ، نسبت به سایر علوم و معارف رها کنید ، چرا که همان محبت علی علیه السلام برای رسیدن به #سعادتشان کافی است ، چرا که پیامبر گرامی فرمود ؛
« هیچ مرد و زنی نیست که بمیرد و در قلبش به مقدار ناچیز ، محبت علی بن ابی طالب باشد ،مگر آنکه ( به #سعادت رسیده ) و خدا او را وارد بهشت می کند »
📚بحار الانوار ج 39 ص 247
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
http://eitaa.com/joinchat/304152577C9f840da185
https://sapp.ir/poorseman
👌جواز قتل « برده فراری از نزد مولی» نزد تشیع ثبوتی ندارد و نقل فوق هم بدون هیچ گونه سندی آمده است که ضعیف بوده و قابل اعتنا نیست و از سوی دیگر منبع فوق از اهل سنت است ونمی تواند برای شیعه قابل اعتماد باشد .
❕توضیحات بیشتر در مورد « قتل برده فراری » را در پاسخ گذشته ما بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2014
یا الله:
#تولد_علی_در_کعبه_شکاف_دیوار_کعبه
🤔#پرسش
❔چگونه می گویید علی در کعبه متولد شده است و دیوار کعبه شکاف خورده است و هم اکنون نیز این شکاف ها قابل مشاهده است در حالی که کعبه بارها تخریب شده است و دوباره بازسازی شده است و #طبیعتا اثری نیز از شکاف مذکور نباید در آن باشد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مساله ولادت علی علیه السلام در خانه کعبه و شکافته شدن دیوار خانه کعبه و ورود فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی به خانه #کعبه مورد اتفاق تمام مسلمین اعم از شیعه و سنی است و قابل انکار نمی باشد .
🔶شیخ #مفید می نویسد ؛
« علی در خانه کعبه متولد شد و نه پیش از امیر مومنان و نه پس از او کسی درون خانه خدا چشم به جهان نگشوده و این نیست جز کرامت و جلالتی که به پاس مقام و جایگاه بلند آن حضرت از سوی خداوند عطا گردیده است »
📚الارشاد ج1 ص5
👌یزید بن #قنعب که به همراه عباس بن عبدالمطلب نظاره گر جریان بودند می گوید ؛
« دیدیم که پشت کعبه باز شد و دیوار کعبه شکافت و فاطمه بنت اسد داخل شد و از دید ما پنهان گشت و دیوار کعبه به هم بر آمد ، خواستیم قفل در را بگشاییم اما گشوده نشد پس دانستیم که این امر امری از امور خدای متعال است ، سپس فاطمه پس از چهار روز بیرون آمد در حالی که علی را در دست داشت ...»
📚علل الشرایع یک جلدی ص135
📚معانی الاخبار ص62
📚امالی صدوق ص194
📚امالی طوسی ص706
👌امام #سجاد علیه السلام فرمود ؛
« فاطمه بنت اسد را درد زایمان گرفت ، در حالی که طواف خانه خدا را می کرد ، دیوار کعبه شکافته شد و او وارد کعبه شد و امیر مومنان را در آنجا به دنیا آورد »
📚بحار الانوار ج35 ص23
❕این مساله مورد تصریح علمای اهل سنت هم قرار گرفته است .
🔶مسعودی #شافعی می نویسد:
«محل تولد علی خانه کعبه است»
📚 مروج الذهب ج1 ص313
👌 حاکم نیشابوری می نویسد ؛
«روایات متواتری در باب ولادت علی بن ابی طالب توسط فاطمه بنت اسد در داخل کعبه وارد شده است»
📚 المستدرک علی الصحیحین ج3 ص550
👌 سبط بن #جوزی می نویسد ؛
« روایت شده است فاطمه بنت اسد در حالی که باردار بود خانه خدا را طواف می کرد درد زایمان او را گرفت درب خانه کعبه به روی او باز شد او داخل خانه کعبه شد و فرزندش را به دنیا اورد»
📚 تذکره الخواص ص20
👌 گنجی شافعی می نویسد ؛
« امیر مومنان علی شب جمعه سال 30 رجب پس از عام الفیل داخل خانه خدا به دنیا امد کسی پیش تر و پس از ان حضرت داخل خانه کعبه به دنیا نیامده واین از فضایل اختصاصی او است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است»
📚 کفایه الطالب ص407
👌 #الوسی می آورد:
"«این که امیر مومنان علی در درون کعبه به دنیا امده شهرت جهانی داشته و در کتاب های شیعه وسنی امده واین افتخار نصیب هیچ شخص دیگری نشده است»
📚 شرح الخریده الغیبیه ص15
❕در نقل دیگری آمده است که در لحظات آخر عمر شریف حضرت علی هر یک از صحابه ایشان به بالین ایشان حاضر می شدند و سوالات خود را مطرح می کردند ، یکی از این افراد صعصعه بن صوحان بود .
👌صعصعه سوال از برتر بودن حضرت امیر بر انبیا می کرد تا انجا که رسید و گفت :
❔ تو برتر هستی یا عیسی؟ علی علیه السلام فرمود:
من افضل از عیسی هستم چرا که پس از انکه مریم بواسطه دمیدن جبرییل در گریبان او به قدرت خدا حامله شد همین که زمان وضع حملش شد وحی شد ای مریم از بیت المقدس خارج شو زیرا که این خانه محل عبادت است نه زایشگاه و محل ولادت لذا از بیت المقدس بیرون رفت ودر میان صحرا پای نخله خشکیده عیسی بدنیا امد
👌اما من وقتی مادرم فاطمه بنت اسد را درد زاییدن گرفت به کعبه پناه برد وگفت خدایا بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا کرده این درد زاییدن را بر من آسان گردان همان ساعت دیوار خانه شکافته شد ندای غیبی برخاست که ای فاطمه داخل خانه شو،فاطمه مادرم وارد شد و من در همان خانه کعبه به دنیا امدم
📚 شب های پیشاور ص476
❕بنابراین تولد علی علیه السلام در خانه کعبه و شکاف خوردن دیوار کعبه قابل انکار و #تردید نمی باشد .
👌 بعد از ولادت حضرت علی کعبه چندین بار بازسازی و یا #تجدید بنا شده است ، بنابراین به طور طبیعی باید آثار شکافی که برای تولد حضرت علی در کعبه ایجاد شده بود از بین رفته باشد و این مطلبی است که هیچ یک از شیعیان منکر آن نیستند، و اهمیتی هم ندارد که اثر آن شکاف به دلیل تجدید بنا از بین رفته باشد، چون آنچه که #اهمیت دارد خود اعجاز شکاف کعبه هست که به طور حتم به وقوع پیوست و منابع معتبر شیعه و اهل سنت آن را به وفور بیان کرده اند.
#پرسمان_اعتقادی
https://t.me/joinchat/AAAAADwfNBg2bGR7EMl2NA
🤔پرسش
❓آیا راست است که حضرت علی وقتی به دنیا آمدند قرآن خواندند❕چگونه قابل قبول است که علی قرآنی را که هنوز نازل نشده بود بخواند❗️❗️
💠پاسخ💠
❕در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است .
1⃣مرحوم ابن شهر آشوب روایت م