eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
221 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
🖕نظرات کاربران
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند را در ذیل بخوانید ؛ 👇
🤔 ❔امام صادق: امام زمان كه بيايد مردم نياز به خورشيد ندارند زيرا امام زمان مانند نورافكن ميماند البته امام صادق ندانسته كه خورشيد به جز نور، گرما و ويتامين دى هم ميدهد ❗️❗️ 💠💠 👌در روایات و زیارات ما این نکته متعدد یاد شده است که زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن است .در زیارت جامعه کبیره می خوانیم ؛ « زمین به نور شما ( اهل بیت ) روشن شده است » 📚الفقیه ج 2 ص 616 ❕این که چگونه زمین به نور اهل بیت علیهم السلام روشن شده است ، وجوهی مد نظر است ؛ 1⃣خداوند متعال، زمين را به نور هدايت اهل بيت عليهم السلام، روشن كرده است. 2⃣خداوند متعال، زمين را به نور عدالت اهل بيت عليهم السلام در آخرْ زمان، روشن مى‏ كند. 3⃣ نور اهل بيت عليهم السلام، زمينه ساز همه انوار مادّى و معنوى است. اگر نور آنها نبود، خداوند متعال، هيچ نورى را نمى ‏آفريد و حتّى خورشيد و ماه نيز نبودند. 📚شرح زیارت جامعه کبیره ،ری شهری ، ص 620 4⃣در ايّام ظهور امام مهدى عليه السلام، مردم از نور خورشيد، بى‏ نياز مى‏ شوند. ❕امام صادق عليه السلام، در باره ويژگى ‏هاى زمان ظهور امام مهدى عليه السلام فرموده است ؛ « بی گمان، چون قائم ما قيام كند، زمين، به نور پروردگارش روشن مى‏ شود و بندگان، از پرتو خورشيد، بى‏ نياز مى‏ شوند و تاريكى، رخت برمى‏ بندد. » 📚الارشاد ج 2 ص 381 ❕امام رضا عليه السلام فرمود ؛ «چهارمين نسل من، فرزند سَرور كنيزان است كه خداوند زمين را با دستان او از هر ستمى پاك مى‏ كند و از هر ظلمى منزّه مى‏ دارد و او همان كسى است كه مردم در ولادتش شك مى‏ كنند و او همان است كه پيش از خروجش غايب مى ‏شود و چون خروج مى‏ كند، زمين از نورش درخشان مى‏ شود و ترازوى عدل را ميان مردم مى ‏نهد تا كسى به كسى ستم نكند». 📚كشف الغمّة ج 3 ص 314 ❕با توجه به پیشرفت گسترده علوم در زمان ظهور به نحوی که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « علم، بيست و هفت حرف است ...و مردم تا كنون جز دو حرف را نشناخته‏ اند. چون قائم قيام كند، بيست و پنج حرف ديگر را بيرون مى ‏آورد و ميان مردم مى ‏كند و دو حرف [قبلى‏] را هم به آنها ضميمه مى ‏كند تا همه بيست و هفت حرف را منتشر سازد » 📚بحار الانوار ج52 ص336 ❕هیچ بعید نیست كه در زمان ظهور مسأله نور و انرژى آنچنان حل مى‏ شود كه در روز و شب از پرقدرت‏ ترين نورها كه مى‏ تواند جانشين نور آفتاب گردد، بهره‏ گيرى مى‏ کنند. ❔آيا باز بايد به اين موضوع شكل اعجاز دهيم در حالى كه برنامه‏ زندگى روزمرّه- آن هم بطور مستمر- بايد بر سنن طبيعى دور بزند، نه بر اعجاز؛ كه اعجاز يك امر استثنائى و براى موارد ضرورى و فوق ‏العاده است آن هم در مسير اثبات حقّانيّت دعوت نبوّت يا امامت. ❕و به هر حال، در عصر هيچ پيامبرى زندگى عادى مردم بر اساس اعجاز جريان نداشته است؛ بنابراين، تكامل علوم و صنايع به حدّى خواهد رسيد كه مردم با رهبرى آن رهبر بزرگ قادر به كشف منبع نور و انرژى فوق ‏العاده‏ اى كه حتّى مى ‏تواند جانشين نور خورشيد و فوائد آن گردد، مى ‏شوند. 📚حکومت جهانی مهدی عج ، مکارم شیرازی ، ص 246 👌بنابراین روشن شدن زمین به برکت وجود امام زمان علیه السلام در عصر ظهور ، می تواند کاملا عادی به وسیله پیشرفت علوم و دستیابی به منابع پر قدرت نوری باشد که جایگزین خورشید و تمام فوائد وجودی نور خورشید شود . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔آيت الله حسينى مازندرانى: مسافركشى و فروشندگى در شأن روحانيت نيست! پ ن: تنها مفتخورى در شان روحانيت است. آن کسی که با رنج و مشقت مسافرکشی یا فروشندگی میکند و نیمی از شبانه روز میکوشد تا با سود رسانیدن به مردم زندگانیش را راه اندازد، يك انسان شريف است. مسلما چون آخوند يك انسان شريف نيست نبايد دست به اينكارها بزند ❗️❗️ 💠💠 👌خدمت و وظیفه روحانیت نسبت به جامعه بشری ، همان خدمت انبیاء و اولیاء به بشریت است ، یعنی هدایت مردم به طرق خیر و سعادت و رهایی از طرق جهل و گمراهی که موجب خسران ابدی می شود . اگر هدایتگران الهی اعم از انبیاء و امامان و روحانیون نبودند ، جامعه بشریت را فساد و گمراهی و جهل و خسران و نابودی در بر می گرفت و همگان مطیع شیطان شده و در آخرت نیز خسران و بدبختی ابدی میشدند ، لذا امام عسکری علیه السلام فرمود ؛ « دانشمندان شیعه ما مرزداران مرزی هستند که ابلیس و عفریت هایش در ورای آن قرار دارند ، که از تسلط یافتن ابلیس بر پیروان ناتوان ما جلوگیری می کنند و مانع می شوند .کسانی که خود را بر این امر بگمارد هزاران هزار برابر از مجاهدان برتر هستند زیرا انان از دین محبین ما دفاع می کنند اما مجاهدان از بدنهای آنها» 📚بحار الانوار ج2 ص5 👌امام علیه السلام فرمود ؛ « اگر پس از غیبت قائم الهی که به سوی او می خوانند و راهنمایی می کنند و از دینش دفاع می کنند و بندگان ناتوان را از تله شیطان و دام های دشمنان اهل بیت نجات می دهند نبودند هیچ کس نمی ماند مگر آنکه از دین باز می گشت ، ولی آنان هستند که زمام دل های ناتوان شیعه را همچون سکان در دست ناخدای کشتی به دست گرفته اند ، اینان همان انسان های برتر خدایند » 📚الاحتجاج ج2 ص502 👌امام باقر عليه السلام در نامه ‏اش به سعدِ خير چنین نوشت ؛ « اى برادر من! خداوند عز و جل در ميان هر يك از فرستادگان خود، بازماندگانى از اهل دانش قرار داده است كه گم‏راهان را به هدايت فرا مى ‏خوانند و همراه آنان، بر آزارها شكيبايى مى‏ ورزند، به منادى الهى پاسخ مى ‏دهند و به سوى خدا مى‏ خوانند. پس خدايت بيامرزد، آنان را بياب كه آنان، در جايگاهى والايند؛ هر چند در دنيا خوار شده باشند. آنان، با كتاب خدا را زنده مى‏ کنند و با نور الهى در تاريكى مى‏ بينند؛ بسى كشتگان ابليس را كه زنده ساخته‏ اند و بسى سرگشته گم‏گشته را ره نموده ‏اند؛ براى هلاك نشدن بندگان، خونشان را نثار مى‏ كنند و چه نيكوست اثر [رحمت و هدايت و نصرت‏] ايشان بر بندگان و چه زشت است آثار [مخالفت و زيان و درشتى‏] بندگان بر ايشان.» 📚الکافی ج 8 ص 56 👌از سوی دیگر ، روزی خوردن از دسترنج خود از توصیه های اکید اسلام ، خصوصا نسبت به جامعه روحانیت است . 📚وسائل الشیعه ج 17 ص 37 باب 9 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هرگز كسى غذايى بهتر از دسترنج خود نخورده است. پيامبر خدا، داوود، از دسترنج خود امرار معاش مى‏ کرد. » 📚میزان الحکمه ج 10 ص 121 🔸و فرمود ؛ « بنده، هيچ غذايى نخورْد كه نزد خداوند متعال محبوبتر از دسترنج خودش باشد، هر كه شب را با تنى خسته از كار بخوابد، آمرزيده شود. » 📚همان مدرک 👌و فرمود ؛ « پاكيزه ‏ترين كارها، درآمدى است كه انسان با دسترنج خود كسب كند.» 📚همان مدرک 👌روحانیت نیز از دسترنج خود ، معیشت خود را می گذرانند ؛ 1⃣عده ای پس از پایان تحصیل و با حاصل کردن مهارت های لازم خطابه و سخنوری و فراگیری علوم لازم ، با فعالیت در نهادهای دینی و انقلابی چون عقیدتی سیاسی و ... مشغول نشر تعالیم اسلام و ترویج فرهنگ صحیح اهل بیت علیهم السلام می شوند تا مجاهدانی انقلابی و مخلص برای دفاع از آب و خاک و میهن و اسلام تربیت کنند . 2⃣عده ای مشغول کارهای پژوهشی و تالیف کتب و مقالات در ترویج و دفاع از اسلام می شوند . 3⃣عده ای ممحض در تدریس در حوزه های علمیه و دانشگاه ، در رشته های مرتبط با دین و اسلام می شوند . 4⃣عده ای مشغول محراب و منبر و تبلیغ دین مبین اسلام در بین توده های مردم در شهر و روستا می شوند . 5⃣عده ای روی به قضاوت آورده و به عنوان « قاضی » در دادرسی ها ، مشغول خدمت رسانی به مردم می شوند . 6⃣عده ای به فعالیت به عنوان عاقد و دفتر دار برای سامان دهی مسائل عقد و طلاق مردم ، مطابق با مذهب تشیع مشغول می شوند . 👌می بینیم که در تمام موارد بالا ، روحانیت سربار کسی نیست بلکه در تمام وقت مفید روزانه ، مشغول خدمت رسانی و انجام وظیفه و تبلیغ اسلام به طرق مختلف است و اگر درامد « بخور و نمیری » هم از مشاغل فوق برایش فراهم می شود ، حاصل و زحمت کش خودشان است نه سرباری افراد ‌. 👇 👇
‌🔸ادامه 👇 ❕تنها طیفی از که از دسترنج « ارتزاق » نمی کنند ، طلاب هستند که مشغول تحصیل بوده که چون وظیفه تحصیلی آنان تمام نشده ، نمی توانند مشغول مشاغل حوزوی شوند . 👌از آنجایی که تحصیل در حوزه علمیه طاقت فرسا و طولانی است و اشتغال به تحصیل به طلبه اجازه اشتغال به کارهای دیگر را جهت تامین نیازهای زندگی نمی دهد ، طبیعی است که باید سهم و حق و کمک هزینه ای برای او در نظر گرفت تا بتواند نیازهای اولیه را تامین کند و با خاطری آسوده به تحصیل بپردازد ، چنان که امروزه بسیاری از دانشجویان رشته های مهم مانند پزشکی و تربیت معلم و ...در کنار تحصیل از دولت مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند تا با خاطری آسوده به تحصیلاتی بپردازند که مورد نیاز است . 🔸مبلغ دریافتی طلاب در هنگام تحصیل ، مبلغ ناچیزی از سهم امام علیه السلام و موقوفات است که معمولا هزینه های یک ماهه طلبه را هم نمی دهد و عموم طلاب در حال تحصیل با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند . ❕توصیه بزرگان حوزه به طلاب جوان در حال تحصیل همواره آن بوده که مبادا مشکلات معیشتی و روی آوردن به مشاغل مختلف ،آنان را از وظیفه اصلی خود یعنی کسب علم دین غافل سازد ،لذا باید سختی ها را تحمل کنند ، زیرا سختی ها همیشگی نیستند ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مبادا طلب دنیا تو را از طلب ( و یادگیری ) دینت غافل کند ... که در این صورت اهل هلاکتی » 📚بحار الانوار ج 1 ص 214 👌بنابراین وظیفه اصلی طلاب و روحانیون ، درس خواندن و مشغول شدن به مشاغل حوزوی است که مورد نیاز جامعه است و شایسته نیست که این صنف از وظیفه اصلی خود غافل شده و به جای درس خواندن یا مشغول شدن به مشاغل مرتبط ، مشغول مشاغلی چون دستفروشی و مسافر کشی و ... شود و عملا نسبت به طیف عظیمی از مردم جامعه بی تفاوت شوند که نیاز به هدایتگران الهی عالم و زبر دست داشتند . ❕بله اگر شرایط جامعه به نحوی پیش رفت ، که مشغول شدن به مشاغل مرتبط با روحانیت مهیا نبود ، در این صورت کوتاهی از ناحیه فرد روحانی واقع نشده است و او موظف است که برای تامین معیشت دست به کسب و کار آبرومندانه بزند ، چنان که وقتی چنین شرایطی برای امامان علیهم السلام ایجاد می شود و آزادی عمل در تبلیغ دین از آنان گرفته می شد ، روی به « ارتزاق بالید » می آوردند . 👌فضل بن ابى قرّه می گوید ؛ « حضور امام صادق عليه السلام رسيديم، در حالى كه در باغ خود مشغول كار كردن بود. عرض‏ كرديم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه دهيد ما براى شما كار كنيم يا غلامان كار را انجام دهند. حضرت‏ فرمود: نه، مرا به حال خود بگذاريد؛ چون خوش دارم خداوند عزّوجلّ ببيند كه من با دست خود كار مى ‏كنم و با رنج، روزى حلال به دست مى‏ آورم » 📚الفقیه ج 3 ص 163 ❕على بن ابى حمزه می گوید ؛ «ابو الحسن [موسى بن جعفر] عليه السلام را ديدم كه در زمين خود كار مى‏ كرد و پاهايش ‏غرق عرق شده بود. عرض كردم: فدايت شوم، مردها [ى كارگر] كجا هستند؟! فرمود: اى على! كسى كه از من و پدرم بهتر بود، با دست خود در زمينش كار مى‏ كرد. پرسيدم: او كيست؟ فرمود: رسول خدا و اميرالمؤمنين، و نياكان من همه، با دستهاى خود كار مى ‏كردند. اين كار همه پيامبران و فرستادگان و بندگان شايسته [خداوند] است.» 📚الفقیه ج 3 ص 162 👌بنابراین در شرایط نامساعد که مشاغل مرتبط با حوزه و روحانیت در دسترس نیست تا روحانیت پس از فراغت از تحصیل به وظیفه اصلی خود بپردازد ، مشغول شدن به سایر مشاغل آبرومندانه چون دستفروشی و مسافر کشی و ... همه از مصادیق « کسب بالید » است و بی اشکال . ❕اما شایسته است در این هنگام با لباس « ویژه روحانیت » به این مشاغل پرداخته نشود ، چرا که چنان که در گذشته توضیح دادیم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1429 👌لباس روحانیت ، امروزه به عنوان لباس تبلیغ دین شمرده می شود و مشاغل مذکور چون مشاغل تبلیغی نیستند ، وجهی برای پوشیدن لباس روحانیت در هنگام انجام دادن آن مشاغل نمی باشد . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان « ضرر زدن پیامبر گرامی اسلام به کشاورزان » و عناوین مشابه آن که عموما برگرفته از منابع جعلی اهل سنت است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2188
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد ؛ « نسبت شراب خواری به علی علیه السلام » و « تحریم تدریجی شراب در قرآن » را در ذیل بخوانید ؛ ❕https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1759
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند در مورد نیامدن نام علی علیه السلام و سایر امامان در قرآن را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2189 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2190
1⃣معجزه علی علیه السلام در چسباندن دست قطع شده در منابع شیعه و سنی را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2191 2⃣قرار نیست همه چیز در قرآن باشد و سنت هم مانند قرآن حجت است ،در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2192 3⃣معجزات فراوان منقول در تاریخ از امامان اهل بیت علیهم السلام را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2193 4⃣امامان گرامی ما از قدرت غیبی خود برای حل مشکلات شخصی استفاده نمی کنند ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2194 5⃣فلسفه عدم دفاع علی علیه السلام در برابر هجوم به حضرت زهرا سلام الله علیها را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2195
👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند در مورد « اسیر بودن زنان در دست مردان » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2196
👌با توجه به مباحث مطرح شده در مورد کارگاه های چند همسری ؛ 1⃣آیا چند همسری مستحب است یا خیر ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2197 2⃣فلسفه حکم جواز چند همسری در اسلام چیست ؛ 💠💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2001 3⃣غیرت و دلسرد شدن بانوان در موارد ازدواج مجدد آقایان ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2199
🤔 ❔توصیه اسلام برای ارتباط با کودکان بعد از ۶ سالگی چیست؟ یعنی پدر یا مادر تا چه سنی می توانند کودکان جنس مخالف خود را در آغوش بگیرند؟ و ببوسند ❗️معاندین حرف های عجیبی میزنند ❕❕ 💠💠 👌مرحوم امام ( ره ) در کتاب « تحریر الوسیله » خود می آورد ؛ « براى مرد جايز است كه به دختر بچه مادامى‏ كه بالغ نشده نگاه كند، در صورتى كه در آن تلذذ و شهوت نباشد؛ البته احتياط و اولى‏ اين است كه به جاهايى كه عادت بر پوشاندن آن‏ها با لباس‏هاى متعارف، جارى نمى ‏باشد اكتفا نمايد مانند صورت و دست‏ها تا مچ و موى سر و دو ذراع و دو پا، نه مثل ران و كپل و كمر و سينه و پستان و سزاوار نيست كه احتياط در آن‏ها ترك شود. و احتياط (واجب) آن است كه در صورتى كه به شش سال رسيده باشد او را نبوسد و در دامن خود قرار ندهد. ❕ براى زن، نگاه كردن به پسر بچه مميّز مادامى‏ كه بالغ نشده جايز است. و بر زن واجب نيست كه خود را از او بپوشاند مادامى‏ كه به جايى نرسد كه نگاه كردن از ناحيه او و نگاه كردن به او موجب برانگيخته شدن شهوت شود؛ بنابر اقوى در برانگيخته شدن شهوت بالفعل و بنابر احتياط (واجب) در غير آن (يعنى در صورتى كه برانگيخته شدن بالقوه باشد). 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 262 👌على‏ رغم اين‏كه در اسلام به محبّت كردن، نوازش كردن و بوسيدن بچّه‏ ها سفارش شده، امّا اين رفتار، پس از سن معيّن، از سوى افراد نامحرم منع مى‏ شود. با اين‏كه در هيچ روايتى نديده ‏ايم كه دختربچّه‏ ها پيش از سن بلوغ، به حجاب و پوشش مخصوص وادار شده باشند، يا روايتى كه حضور دختربچّه ‏ها را در برابر مردان يا پسران، منع كرده باشد، امّا روابطى مثل: بوسيدن و در آغوش گرفتن آنها از سوى نامحرمان، منع شده است. ❕امير المؤمنين عليه السّلام مى ‏فرمايد ؛ « هنگامى كه دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست كه او را مرد نامحرمى ببوسد و يا او را فشار دهد.» 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 231 ❕و در حديث ديگرى نيز نقل شده كه فردى از امام سؤال مى ‏كند: دختربچّه نامحرمى، خود را در آغوش من مى ‏اندازد و من او را بلند مى‏ كنم و مى‏بوسم، حكمش چيست؟ امام پاسخ داد ؛ « اگر دختر، شش ساله شد، او را روى پاى خود ننشان. 📚الکافی ج 5 ص 533 ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « چون دختر شش ساله شد، او را مبوس و پسر نيز چون از هفت سالگى گذشت، زن را نبوسد. » 📚الفقیه ج 3 ص 437 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «وقتى دختر به شش سالگى رسيد، براى تو شايسته نيست كه او را ببوسى.» 📚الکافی ج 5 ص 533_ تهذیب ج 7 ص 481 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « امام كاظم عليه السلام نزد محمّد بن ابراهيم، فرماندار مكّه و همسر فاطمه دختر امام صادق عليه السلام بود. محمّد بن ابراهيم، دخترى داشت كه لباس [زيبا] بر او مى‏ پوشاندند و نزد مردان مى‏ آمد و مردان، او را گرفته، به آغوش مى‏ كشيدند. 🔸 هنگامى كه به امام كاظم عليه السلام رسيد، ايشان، در حالى كه دستان خود را كشيده بود، او را [از اين كه به آغوشش درآيد] نگه داشت و فرمود ؛ «وقتى دختر به شش سالگى رسيد، جايز نيست مردى كه مَحرم او نيست، او را ببوسد و در آغوش بكشد». 📚تهذیب الاحکام ج 7 ص 461 ❕باتوجّه به زودتر بودن سن بلوغ جنسى دختران، پيامبر گرامی سن دختران را يك سال، پيش از پسران ذكر كرده است؛ زيرا دختران، پيش از پسران، به اين مسائل آگاه مى‏ شوند و شايد هم خاطره اين عمل، بيشتر در ذهن آنها باقى بماند. 🔸 از طرف ديگر، پيامبر گرامی با چنين دستورهايى، راه را براى سوء استفاده افراد بيمار جنسى مى‏ بندد كه به بهانه محبّت و نوازش كودكان، به ارضاى اميال بيمارگونه خود نپردازند. ❕در ضمن، از آن‏جا كه بوسه بر لب براى غيركودك خردسال، غالبا باعث تحريك مى‏ شود، امام صادق عليه السّلام مى‏ فرمايد ؛ « بوسه بر لب، جز بر لب همسر و فرزند خردسال، جايز نيست.» 📚الکافی ج 2 ص 186 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
⚫️شهادت امام عسکری علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛ ✔️برخی از پرسش و پاسخ های مرتبط با امام عسکری علیه السلام ؛ 1⃣آیا علمای اهل سنت هم درباره و بزرگی امام عسکری چیزی گفته اند یا خیر ❕اگر گفته اند برایمان بیاورید❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2200 2⃣آیا حقیقت دارد که وکیل امام عسکری لواط کار بوده است ❗️چرا امام حسن عسکری که طبق ادعای علماى شیعه داراى هستند، نماینده و قائم مقامش لواط کارش را مجازات نكرده ؟ و اصولاً چرا یک شخص شرابخوار و همجنس باز را قائم مقام خود كرده بود ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2201 3⃣پرسش_کانال_ضد_شیعه ؛ در کتاب شیعه یعنی کتاب اصول آمده است که در آن امام حسن عسگری از علم غیب خود سو استفاده می کند و برای جلوگیری از ضرر مالی شیعیانش ، اخلاق را زیر پا می گذاشته است ...❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2202
🤔پرسش ❔پيامبر_اسلام ادعا ميكرد كه با الله در ارتباط است اما وقتى از وى سئوالاتى ميپرسيدند كه پاسخش را نميدانست، يا مردم را به آتش جهنم حواله ميداد يا مانند آيه ٨٥ از سوره اسراء ميگويد پاسخ اين سئوال را الله ميداند ولى شما علم و دانشتان در حدى نيست كه آنرا برايتان توضيح دهم! سئوال از : چطور الله از كشفيات علمى ١٤٠٠ بعد خبر داشته است ولى پاسخ سئوال به اين سادگى را بلد نبوده است؟ عاقلانه تر نبود كه توضيح ميداد و قضاوت را بر عهده مخاطبينش ميگذاشت؟ خدايى كه اينقدر ضعف منطق و استدلال دارد لياقت پرستيدن را ندارد ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌معاند باز هم با تحریف آیه در صدد شبهه پراکنی است . خداوند می فرماید ؛ « وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِيلاً » « از تو در باره « روح » سؤال مى ‏كنند، بگو: روح از فرمان پروردگار من است، و جز اندكى از دانش به شما داده نشده است » اسراء 85 👌بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی در برابر سوال مذکور آنان را بی جواب نمی گذارد و به آنان با این جمله پر معنا پاسخ می دهد که « روح از عالم امر و ملکوت و قدرت خداوند است » . یعنی حال روح بشر، امرى پيچيده، و نفخه ‏اى الهى و داراى بعد آسمانى است . 📚تفسیر نور ج 5 ص 113 👌خداوند در تعقيب آيات گذشته به پاسخ بعضى از سؤالات مهم مشركان يا اهل كتاب پرداخته است .كلمه ‏ى «روح»، 21 مرتبه در قرآن آمده و در موارد زير بكار رفته است ؛ 🔸الف: روحى كه در كالبد انسان دميده شده است. «نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ» ( سجده 9) 🔸ب: وحى. «يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلى‏ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ» ( غافر 15) 🔸ج: قرآن. «كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» ( شوری 52) 🔸د: روح القدس. «أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ» (بقره 87 ) 🔸ه: بزرگ فرشتگان. «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ» ( قدر 4) 📚همان منبع ❕اكنون سخن در اين است كه منظور از روح در آيه مورد بحث چيست؟ 👌اين كدام روح است كه جمعى كنجكاو از آن سؤال كردند و پيامبر در پاسخ آنها فرمود ؛ «روح از امر پروردگار من است و شما جز دانش كمى نداريد » ❕از مجموع قرائن موجود در آيه و خارج آن چنين استفاده مى‏ شود كه پرسش كنندگان از حقيقت روح آدمى سؤال كردند، همين روح عظيمى كه ما را از حيوانات جدا مى‏ سازد و برترين شرف ما است، و تمام قدرت و فعاليت ما از آن سرچشمه مى ‏گيرد و به كمكش زمين و آسمان را جولانگاه خود قرار مى ‏دهيم، اسرار علوم را مى ‏شكافيم و به اعماق موجودات راه مى‏ يابيم، مى‏ خواستند بدانند حقيقت اين اعجوبه عالم آفرينش چيست؟ 👌و از آنجا كه روح، ساختمانى مغاير با ساختمان ماده دارد و اصول حاكم بر آن غير از اصول حاكم بر ماده و خواص فيزيكى و شيميايى آنست، پيامبر مامور مى‏ شود در يك جمله كوتاه و پر معنى بگويد «روح، از عالم امر است يعنى خلقتى اسرار آميز دارد » ❕و اضافه مى‏ كند، بهره شما از علم و دانش بسيار كم و ناچيز است، بنا بر اين چه جاى شگفتى كه رازهاى روح را نشناسيد، هر چند از همه چيز به شما نزديكتر است؟ 🔸در تفسير عياشى از امام باقر و امام صادق علیهما السلام چنين نقل شده كه در تفسير آيه يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ فرمود ؛ « روح از مخلوقات خداوند است بينايى و قدرت و قوت دارد، خدا آن را در دلهاى پيغمبران و مؤمنان قرار مى‏ دهد » 📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 316 👌در حديث ديگرى از يكى از آن دو امام بزرگوار نقل شده كه فرمود ؛ «هى من الملكوت من القدرة » «روح از عالم ملكوت و از قدرت خداوند است » 📚همان منبع ص 317 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در روايات متعددى كه در كتب شيعه و اهل تسنن آمده است مى ‏خوانيم كه مشركان قريش اين سؤال را از دانشمندان اهل كتاب گرفتند و مى‏ خواستند پيامبر ص را با آن بيازمايند، به آنها گفته شده بود كه اگر محمد ص اطلاعات فراوانى در باره روح در اختيار شما بگذارد دليل بر عدم صداقت او است، لذا جمله كوتاه و پرمعنى پيامبر براى آنها اعجاب‏ انگيز بود. 📚بحار الانوار ج 58 ص 1 _ تفسیر نمونه ج 12 ص 250 👌از آنچه گذشت روشن می شود که بر خلاف ادعای شبهه افکن ، پیامبر گرامی مشرکین را بی پاسخ نگذاشت و در مقام پاسخ عرضه داشت که روح از عالم امر و ملکوت وقدرت خداوند است که چون این عالم برای بشر مکشوف نیست ، اطلاع تفصیلی نسبت به حقیقت روح ممکن نیست ، چنان که شما از بسیاری از حقائق دیگر عالم بی اطلاع هستید ، بنابراین به همان اطلاعات اجمالی در مورد حقیقت روح که در قرآن و در سنت ( که مبین قرآن است ) آمده ، بسنده کنید . ❕ ابوبصیر می گوید از امام باقر يا امام صادق عليهما السلام درباره آيه «و از تو درباره روح مى‏ پرسند، بگو: روح از امر پروردگار من است» سؤال كردم، فرمود ؛ « همان كه در جنبدگان و مردمان است ، عرض كردم: آن چيست؟ فرمود: آن، از [عالَم‏] ملكوت است از [عالَم‏] قدرت » 📚بحار الانوار ج 61 ص 42 ❕یا در نقل دیگر امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « ارواح با بدن آميخته نمى‏ شوند و آن را رها هم نمى‏ كنند، بلكه [همچون‏] پرده هاى نازكى براى بدن هستند كه آن را در ميان گرفته باشند.» 📚میزان الحکمه ج 4 ص 538 👌و فرمود ؛ «روح جسم لطيفى است كه کالبد ستبرى بر آن پوشانده شده است.» 📚همان منبع _ بحار الانوار ج 61 ص 34 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🔸پوستر « نیم سوگواری » و « نیم جشن و سرور » به مناسبت عناوین تازه و بدون هیچ گونه توجیه شرعی و عقلی ، چون « جشن به امامت رسیدن امام زمان علیه السلام » . ❕توضیح بیشتر را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2203
🌸فرا رسیدن نهم ربیع الاول ( فرحه الزهراء و عید الغدیر الثانی ) را تبریک می گوییم ؛ 💐پرسش و پاسخ های مرتبط با نهم ربیع الاول ؛ 1⃣آیا براستی به امامت رسیدن امام زمان جشن و شادی دارد ❗️آیا این که امروز روز هشتم ربیع برای شهادت امام عسکری عزاداری می شود ، اما شب نهم ربیع با روز آن برای به امامت رسیدن امام زمان شادی می شود شرعی دارد ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1856 2⃣بیشتر تاریخ نگاران گفته اند که عمر بن خطاب در روز بیست و ششم ذی الحجه کشته شد ❗️حال شما چرا می گویید تاریخ کشته شدن او روز نهم ربیع بوده است ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1857 3⃣ من از هرجا که تحقیق کردم به این نتیجه رسیدم که حدیث رفع جعلیه چون راویانش مجهول و ضعیف هستن و دو اینکه اگه هم درست باشه با عقل شیعه جور در میاد که سه روز هرکاری که دوس دارن بکنن و هم واسشون نوشته نمیشه این مجالسی هم که میگیرن و میرقصن و فحش میدن از همین روایته ❕❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1860 4⃣شنیدم که فردی به نام که در کاشان دفن است قاتل عمربن خطاب بوده و بعد از قتل او نزد امیرالمومنین رفته و ایشان به ابولؤلؤ میگویند به برو که دوستاران من آنجایند ❗️❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1861 5⃣کسانی که از مجالس عید الزهراء و این قضیایای جانبی آن طرفداری می کنند آیا نمی دانید که همه ساله چقدر شیعه به خاطر این مجالس کشته می شوند ❗️ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌رهبر معظم انقلاب زید عزه ؛ « آن کسی که امروز کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مامور CIAو ... دلیلی پیدا کند، نواری پُر کند و ببرد اینجا و آنجا و نشان بدهد و بگوید آن که میخواهید انقلابش را قبول کنید، این است! میدانید چه فاجعه‌ای اتفاق می‌افتد؟ ❕ فاطمه‌ی زهرا راضی نیست! 🔸پ.ن. 👌باید از هر کاری که خلاف تقیه خوفی و مداراتی در روز نهم ربیع است ، پرهیز شود و مجالس نهم ربیع ، دربیان فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام و شادی با شادی آنان خلاصه شود ، تفصیل مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/651
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند تحت عنوان ؛ « افشاگری از محل دفن فاطمه سلام الله علیها » را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2204
👌پاسخ سوال کاربر در مورد ادله عدم تحریف قرآن را درذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2205
👌پاسخ دو سوال کاربر ؛ 1⃣بستن بخت دختران برای ازدواج ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2206 2⃣آیا انسان سرنوشتی از پیش تعیین شده دارد که از او سلب اختیار کند ❕ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2207 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2208
🤔 ❔آیا سوال قبر و فشار قبر واقعیت دارد ❗️آیا مرده در همین قبر مادی خود مورد سوال و مواخذه توسط دو ملک قرار می گیرد ❕اگر پاسخ مثبت است آیا بهتر نیست بالفور قبر را بشکافیم و مرده را از دست آنان نجات دهیم ❕❕ 💠💠 ❕از آیات و روایات بدست می آید که میان دنیا و آخرت عالمی وجود دارد که برزخ نام دارد و هنگامی که روح از بدن جدا می شود .در عالم برزخ در قالبی ، شبیه جسم دنیوی قرار می گیرد . 👌خداوند می فرماید؛ « مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلى‏ يَوْمِ يُبْعَثُون‏ » ، «پشت سر آنها برزخی است تا روزی که بر انگیخته میشوند» 🔷مومنون100 ❕در روايتى از امام صادق عليه السلام مى ‏خوانيم كه فرمود ؛ اتَخَوَّفُ عَلَيْكُمْ فى الْبَرْزَخِ «من از برزخ درباره شما مى ‏ترسم». رواى سؤال كرد: ما الْبَرْزَخُ: «برزخ چيست؟» فرمود: «أَلْقَبْرُ مُنْذُ حِينَ مَوْتِه إلى‏ يَوْمِ القِيامَة»: «برزخ همان قبر است از آن زمانى كه انسان مى‏ميرد تا روز قيامت». 📚الکافی ج 3 ص 242 ❕و در حديث ديگرى از امام على بن الحسين عليه السلام آمده است ؛ «برزخ قبر است که باغى از باغ‏هاى بهشت، يا حفره‏ اى از حفره ‏هاى دوزخ است». 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج 4 ص 36 👌ماده قبر در لغت به معنای پنهان شدن در چیزی و آرام یافتن در آن می باشد ‌. 📚معجم مفاییس اللغه ج 6 ص 97 🔸روح در عالم برزخ ، به بدنی شبیه بدنی دنیوی خودش تعلق می گیرد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ «هنگامى كه خداوند قبض روح مؤمن مى‏ كند او را در قالبى همچون قالبش در دنيا قرار مى ‏دهد». 📚الکافی ج 3 ص 244 👌به خاطر همین به « برزخ » ، « قبر » گفته می شود زیرا روح با بدنی مثالی در برزخ استقرار یافته و آرام می گیرد . ❕بنابراین سوال قبر ، یعنی سوال در عالم برزخ و فشار قبر یعنی فشار و سختی در عالم برزخ که بر روح و بدن مثالی وارد می شود ، و بدن مادی مدفون در قبر مورد سوال و فشار قرار نمی گیرد . 🔸 بعضى معتقدند روح به طور موقّت، به جسم باز مى‏ گردد (البته نه به طور كامل بلكه به مقدارى كه قادر به پاسخ سؤال باشد) و از سوى فرشتگان خدا، مورد سؤال قرار مى‏ گيرد و پاسخ مى ‏گويد. 📚پیام قرآن ج 5 ص 373 ❕ولى مرحوم «علّامه مجلسى» در تحقيقى كه پيرامون احاديث اين باب دارد، در يكى از سخنانش چنين مى‏ گويد: «المراد بالقبر في أكثر الأخبار ما يكون الرّوح فيه في عالم البرزخ، مراد به قبر در اكثر اخبار، چيزى است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد (يعنى قالب مثالى نه اين جسم مادّى عنصرى)» 📚بحار الانوار ج 6 ص 271 ❕ از اينجا پاسخ شبهه ه‏اى كه بعضى مطرح مى ‏كنند كه، ما اگر دهان مردگان را علامت‏گذارى كنيم و بعد از گذشتن يكى دو روز، قبر را بشكافيم، هيچ‏ اثرى كه نشان دهد آنها سخن گفته‏ اند، مشاهده نمى ‏شود ، یا چگونه است که قبر را بشکافیم و نکیر و منکر را فراری دهیم و ... روشن مى‏ گردد، زيرا سؤال و جواب از اين بدن و با اين دهان مادّى نيست، تا دنبال چنين اثرى باشيم. 👌از جمله امورى كه بر صحّت این كلام گواهى مى‏ دهد آيه شريفه «رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَ أَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ»؛ پروردگارا! ما را دوبار ميراندى و دوبار زنده كردى» ( غافر 11) مى ‏باشد، اين سخن را گنهكاران در قيامت در پيشگاه خدا مى‏گويند و نشان مى‏ دهد كه «احيا» دو مرتبه بيشتر صورت نگرفته: طبق برخی از تفاسیر این احیاء يكى در ابتدای دنيا و ديگرى در قيامت است . اگر اين بدن جسمانى در قبر پاسخگو باشد، بايد حيات موقّتى نيز در قبر پيدا كند و در نتيجه، انسان صاحب سه حيات و سه مرگ خواهد شد ( حيات در دنيا و حيات در قبر و حيات در قيامت، و مرگ قبل از حيات در دنيا، و مرگ در پايان عمر، و مرگ بعد از حيات در قبر). ❕به اين ترتيب، نبايد ترديد كرد كه سؤال و جواب از روح انسان، در قالب برزخى صورت مى ‏گيرد ،خصوصا آنکه برخی نقل ها می گوید ، نکیر و منکر ، مرده را در قبرش می نشانند و بازخواست می کنند چنان که علی علیه السلام فرمود ؛ «أقعد في حفرته، او را در قبر مى‏ نشانند.» 📚نهج البلاغه خطبه 83 🔸اشاره به همين معنا است و گرنه بسيارى از قبرها، مخصوصا قبرهاى بدون لحد، گنجايش نشستن انسان را ندارد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕در صورتی که میت دفن شود ، سوال و فشار بر او تا زمان دفن تاخیر می افتد و بلافاصله پس از دفن شدن مورد سوال و فشار قرار می گیرد ، لذا پیامبر گرامی همین که سعد معاذ را دفن کردند ، فرمود ؛ « سعد گرفتار فشار قبر شد » 📚علل الشرایع ج 1 ص 310 👌یا امام باقر علیه السلام توصیه کردند که دو چوب تر و تازه همراه میت دفن شود زیرا « تا زمانی که آن دو تر و داشته باشند و حساب از میت بر داشته می شود زیرا عذاب قبر و حساب در یک روز و یک ساعت است و بعد از خشک شدن آن دو چوب دیگر را عذاب نمی کنند» 📚الفقیه ج1 ص145 👌توصیه به تلقین میت ، هنگام دفن هم گواه بر آن است که سوال و جواب و فشار قبر تا زمان دفن میت تاخیر می افتد ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « چرا اهل میت پس از خاکسپاری ، میت خود را رها می کنند و اقدام به تلقین مجدد او برای رویارویی با منکر و نکیر نمی کنند ، زمانی که میت دفن شد و تنها ماند ، نزدیکترین مردم به او باید بر سر قبر او بنشیند و دهانش را به جایگاه سرش نزدیک کند و او را دهد که وقتی چنین می شود ، نکیر و منکر می گویند برویم که حجتش را به میت تلقین دادند » 📚التهذیب ج1 ص321 👌این دلائل و سایر روایات که از ذکر آن خود داری می شود نشان می دهد که سوال و فشار قبر تا زمان دفن کردن تاخیر می افتد . ❕اما باید توجه داشت که اگر میتی قرار بر دفن نشدنش باشد ، سوال و فشار قبر از او رفع نمی شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هیچ میتی در شرق و غرب عالم و در خشکی و دریای عالم نیست ، مگر آنکه نکیر و منکر در مورد ، خدای او و دین و پیامبر و امامش از او سوال می کنند » 📚بحار الانوار ج 6 ص 215 ❕در روايتى آمده است كه سؤال كردند اگر كسى چندين روز به دار آويخته شده باشد، فشار قبر درباره او چگونه است امام عليه السلام فرمود: «به هوايى كه‏ بر او احاطه دارد دستور داده مى‏ شود كه از هر طرف بر او فشار وارد كند» 📚الکافی ج 5 ص 594 👌بنابراین منظور از سوال و فشار قبر ، سوال و فشار در عالم برزخ است که این سوال و جواب برای کسانی که قرار بر دفن شدنشان است تا زمان دفن تاخیر می افتد و اگر دفن نشدن میتی قطعی باشد ، سوال و فشار برایش حتی بدون دفن شدن صورت می گیرد . ❕و اگر در برخی روایات آمده است که برای سوال و جواب و فشار قبر ، روح به جسدش بازگشت کرده و به آن ملحق می شود ؛ « یعاد روحه فی جسده » ( بحار الانوار ج 6 ص 227) ، « ردت الروح فی جسده » ( الکافی ج 3 ص 234) ، « فیلقی فیه الروح الی حقویه » ( تفسیر عیاشی ج 2 ص 226) ، به قرینه آنچه در بالا آمد ، مقصود ملحق شدن روح به جسد و جسمش در عالم برزخ است ، نه جسدی که در زمین مدفون است . Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.
🤔 ❔کانال های ضد دین و وهابیت این روزها خیلی شبهه می کنند که در روایات شیعه آمده است که حضرت علی را دوست دارد آنگاه اشکال می کنند که شما می گویید شیطان که دشمن خداست علی را که دوست خداست، دوست دارد ، یا شیطان خدا نیست و یا علی دوست خدا نیست ❕❕ 💠 💠 👌روایتی است که از سلمان نقل شده است که می گوید ؛ «ابليس ملعون به گروهى گذشت كه به امير المؤمنين عليه السّلام ناسزا مى‏ گفتند، ابليس جلو آنها ايستاد آن گروه گفتند: اين كيست كه جلو ما ايستاده؟ابليس گفت: من ابو مرّه هستم. گفتند: اى ابا مرّه، كلام ما را نشنيدى؟ ابليس گفت: بدا به حالتان، آقاى خود بن ابى طالب را سبّ كرده و ناسزا مى‏گوييد؟ گفتند: از كجا دانستى كه او آقاى ما است؟ ابليس گفت: از كلام پيامبرتان كه فرمود: هر كس كه من آقاى او هستم، على نيز آقاى او است خدايا كسى كه او را دوست دارد دوست بدار و آن كس كه دشمنش دارد دشمن بدار، خدايا يارى كن كسى را كه او را يارى كرده و ذليل نما كسى كه او را خوار كرده. ❔گفتند: آيا تو از موالى و شيعيان او هستى يا نه؟ 👌ابليس گفت: من نه از موالى او بوده و نه شيعه ‏اش هستم ولى دارم و كسى بغض او را در دل نمى‏ گيرد مگر آن كه من در مال و فرزندش شركت مى‏ كنم » 📚امالی صدوق ص347 📚علل الشرایع ج1 ص144 ❕این که علی علیه السلام را دوست دارد ، مطلبی غیر قابل قبول نمی باشد چرا که خداوند میفرماید ؛ « کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند خداوند رحمان محبت آنها را در دلها می افکند » 🔰مریم 96 ❕در روایات فراوانی از طرق اهل سنت و تشیع آمده است که آیه مذکور در شان علیه السلام نازل شده است و خداوند محبت او را در قلوب همگان قرار داده است ؛ 📚شواهد التنزیل ج1 ص365 📚الدر المنثور ج4 ص287 📚کشاف ج3 ص47 📚تفسیر قرطبی ذیل آیه مذکور 📚صواعق المحرقه ص170 📚بحار الانوار ج35 ص354 ❕در تفسیر چنین آمده است ؛ 👌 «ايمان و عمل صالح جاذبه و كشش فوق العاده‏اى دارد، اعتقاد به يگانگى خدا و دعوت پيامبران كه بازتابش در روح و فكر و گفتار و كردار انسان به صورت اخلاق عاليه انسانى، تقوا و پاكى و درستی و امانت و شجاعت و ايثار و گذشت، تجلى كند ، همچون نيروهاى عظيم مغناطيس كشيده و رباينده است. ❕حتى افراد و از پاكان لذت میبرند، و از ناپاكانى همچون خود متنفرند، به همين دليل هنگامى كه فى المثل مى ‏خواهند همسر يا شريكى انتخاب كنند تاكيد دارند كه طرف آنها پاك و نجيب و امين و درستكار باشد. 👌اين طبيعى است و در حقيقت نخستين پاداشى است كه خدا به مؤمنان و صالحان می دهد كه دامنه‏ اش از دنيا به سراى ديگر نيز كشيده مى ‏شود. 🔰اينكه بعضى آیه مذکور را در باره امير مؤمنان على علیه السلام دانسته و در روايات بسيارى به آن اشاره شده بدون شك درجه و مرحله بالاى آن، ويژه آن امام متقين است ولى اين مانع از آن نخواهد بود كه در مراحل ديگر همه مؤمنان و صالحان از طعم اين محبت و محبوبيت در افكار عمومى بچشند، و از اين مودت الهى سهمى ببرند، و نيز از آن نخواهد بود كه دشمنان نيز در دل خود احساس محبت و احترام نسبت به آنها كنند. 📚تفسیر نمونه ج 13 ص145 Poorseman.ir @Rahnamye_Behesht.