eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕ملحد سخنان مهدی نصیری در مورد حجاب اجباری را مورد استناد خود قرار داده است ، در حالی که فرد مذکور از روی جهالت ، برخی سخنان را به میان آورده است . 👌دلائل حجاب اجباری متقن و قطعی است ، و تشکیکات امثال نصیری که از روی جهل و بی اطلاعی ، سخنانی مطرح می کنند ، هیچ اعتبار و ارزشی ندارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2846 ❕ملحد به سخنان نصیری استناد کرده که مطابق آمار وزارت ارشاد ، هفتاد درصد مردم اعتقادی به حجاب ندارند ، و مردمان قم و خراسان جنوبی ، نیز ، اکثرا مخالف حجاب اجباری هستند ❗️در حالی که در اطلاعیه وزارت ارشاد می خوانیم ؛ 👌 بر اساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، اخیرا آقای مهدی نصیری، مدیر مسئول سابق روزنامه کیهان در برنامه تلویزیونی شبکه 4 به یافته­‌ای از نتایج موج سوم پیمایش ملی ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان اشاره کرده­ است که در تعارض جدی با یافته‌­های واقعی این پیمایش است. وی گفته است «براساس آمار وزارت ارشاد 70 درصد مردم ایران مخالف الزام به حجاب هستند.»  ❕در پیمایش ارزش­ها و نگرش­های ایرانیان (پژوهشی که در سال 1394 و در سطح شهری و روستایی کشور انجام شده است) سوال شده «تا چه اندازه با این جمله که "همه خانم­ها باید حجاب داشته باشند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشند" موافق یا مخالف هستید؟». ❕براساس نتایج به دست آمده از این پیمایش 53.1 درصد موافق این گزینه بوده و تنها 22.2 درصد با آن مخالفت کرده ­اند. 24.8 درصد نیز گزینه نه موافق نه مخالف را انتخاب کرده ­اند. لذا برداشت و اظهارنظر آقای نصیری با یافته‌های این پژوهش کاملا ناهمخوان است. ❕  در دو استان نامبرده آقای نصیری (قم و خراسان جنوبی)، درصد موافقان با این گویه، از مخالفان بیشتر است. لذا در هر دو مورد اعلامی آقای نصیری، یافته های مستخرج از این طرح، با اظهارات ایشان در تضاد است. 🌐  https://www.ricac.ac.ir/news/3147 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌استدلال کاملا متقن و منطقی مقام معظم رهبری حفظه الله در مشروعیت و دلیل « حجاب اجباری » که کاملا مبتنی بر دستورات اسلام است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
🤔 ❔اخیرا یکی از دوستان هم لباس شما گفت که این مطالبی که بعضیها به عنوان معجزه علمی قران یاد میکنند معجزه نیست او می گفت اینها بیان اخبار غیبی است و این کار را بسیاری از مرتازان هندی انجام می دهند پس کار قران صرفا گفتن یک سری اخبار غیبی بوده آیا این حرف درست است ؟؟ من تا به حال برای اثبات معجزه بودن قران به این نکات علمی اتکا کرده بودم چون نمی توانستم جنبه های دیگر ان را به خوبی درک کنم و لمس کنم و نمیتوانم به معجزه بودن قران از نظر فصاحت و بلاعت پی ببرم چون عرب زبان نیستم و ادبیات عرب نیز نخواندم ❗️❗️ 💠💠 ❕یکی از وجوه اعجازی قرآن ، اعجاز از نظر اخبار غیبی است که در ذیل پیرامون آن بحثی داشته ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3292 ❔حال کاربر ، سوال کرده است که فرق اخبار غیبی که قرآن می دهد ، با اخبار غیبی که کاهنان و مرتاضان می دهند چیست ❗️آیا چنین خبرگویی غیبی برای قرآن فضیلت است در حالی که مانند آن را کاهنان و مرتاضان نیز انجام می دهند ❗️ 👌پاسخ اين سؤال با توجه به يك نكته روشن مى ‏شود و آن اين‏كه پيشگويى‏ هاى مرتاضان و اخبار غيبى كاهنان هيچ‏گاه اخبار مطمئن و خالى از اشتباه نبوده و نيست، گاه درست از آب در مى ‏آمده و گاهى خطا، و هر دو نمونه‏ هاى فراوانى دارد، بنابراين اخبار و اطلاعات آنها را هرگز نمى‏ توان به عنوان علم غيب معرفى كرد، لذا گاه خود آنها نيز اعتراف مى‏ كنند كه اطلاعات ما از طريق شياطين است و آنها هميشه به ما راست نمى ‏گويند . 👌يا به تعبير ديگر آنها بر اثر رياضت اشباحى را در افق ذهنشان از دور مى‏ بينند، و اين اشباح را پيش خود تفسير مى‏ كنند، گاه اين تفسيرها درست است و گاه خطا، همچون خواب‏هايى است كه افراد مى‏ بينند كه گاه تعبير آنها درست و گاه نادرست مى ‏باشد. اين آگاهى‏ هاى آميخته با شك و مطالب نادرست هرگز نمى ‏تواند به عنوان علم غيب تلقى شود . 📚پیام قرآن ج 7 ص 228 ❕در گذشته در رابطه با فرق معجزات با کارهایی که کاهنان و مرتاضان انجام می دهند ، توضیحاتی ارائه کرده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3294 ❕در رابطه با اعجاز قرآن از نظر فصاحت و بلاغت و فهم این اعجاز برای کسانی که از زبان عربی اطلاع ندارند نیز باید توجه کرد که ما می بینیم بزرگان سخنور عرب در برابر فصاحت و بلاغت قرآن ، اظهار عجز و ناتوانی کرده اند ، شکست آنان در برابر قرآن ، دلیل روشنی بر الهی بودن این کتاب و اعجاز آن از نظر فصاحت و بلاغت است و این مساله ای است که برای غیر عرب زبانان نیز قرینه روشنی بر الهی بودن این کتاب محسوب می شود . ❕ نقل می کنند ؛ 👌هنگامى كه آيات سوره غافر نازل شد؛ پيامبر اسلام در مسجد الحرام به نماز ايستاده بود، وليد بن مغيره مخزومى- مرد معروف و سرشناس مكه كه سران قريش به عقل و درايت او اعتقاد داشتند و در مسائل مهم با او به شور مى ‏پرداختند- نزديك حضرت بود و تلاوت آيات را گوش مى ‏داد. هنگامى كه پيامبر متوجه اين معنا شد، آيات را تكرار كرد، اين آيات سخت وليد بن مغيره را تكان داد و هنگامى كه به مجلس قومش (طايفه بنى مخزوم) بازگشت؛ گفت: «به خدا قسم! هم اكنون كلامى از محمد شنيدم كه نه شباهت به سخن انسان‏ها دارد؛ و نه به سخنان پريان»، «گفتار او شيرينى و زيبايى و طراوت فوق العاده‏ اى دارد؛ شاخه‏ هايش پر ميوه و ريشه هايش پر مايه؛ و سخنى است كه از هر سخن ديگر بالاتر مى‏ رود و هيچ سخنى بر آن برترى نمى ‏يابد. اين را گفت و به منزلش بازگشت » 📚مجمع البیان ج 6 ص 587 _ مفاتیح الغیب ج 20 ص 259 ❕یا در نقل دیگر آمده است که سه نفر از سران قریش ( ابوسفیان و ابوجهل و اخنس بن شريق) شبى از شب‏ها براى شنيدن آيات قرآن به صورت مخفيانه نزد خانه پيامبر آمدند که آيات قرآن را تلاوت مى‏ كرد هر كدام در گوشه‏ اى پنهان شدند، بى آنكه ديگرى با خبر شود و تا صبح گوش به تلاوت قرآن سپردند و هنگام طلوع فجر متفرق شدند . به زودى در جاده، يكديگر را ديدند و هر كدام به نحوى، ديگرى را سرزنش كرد ديگر اين كار را تكرار نكنيد كه اگر بعضى از سفيهان شما اين منظره را ببينند؛ افكارى براى آنها پيدا مى‏ شود»! شب ديگر همين كار را تكرار كردند و صبح هنگامى كه يكديگر را مشاهده كردند همان سخنان شب قبل و همان سرزنش‏ها و قرارداد عدم تكرار چنين كارى را مطرح كردند، و به خانه ‏هاى خود رفتند؛ اتفاقاً شب سوم نيز همين مسأله دقيقاً تكرار شد، و صبح هنگامى كه يكديگر را بار ديگر ملاقات كردند، بعضى گفتند: «ما از اينجا تكان نمى‏ خوريم تا عهد و پيمان ببنديم و براى هميشه اين كار را ترك كنيم»، سرانجام پيمان بستند و متفرق شدند » 📚سيره ابن هشام، ج 1، ص 337. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕در رابطه با حلول ماه صفر ، پیامی منتشر می شود که پیامبر گفته است دعای یا فارج الهم و یا کاشف الغم فرج همی ... را بخوانید تا بلا از شما دور شود ، از شکستن تخم مرغ و اسپند دود کردن و ... نیز غافل نشوید ❗️ 👌دعای مذکور و ربط دادن آن به پیامبر گرامی ص هیچ گونه سندیتی ندارد و نسبت دادن آن به پیامبر گرامی ، مصداق بارز دروغ بستن بر ایشان است . ❕امام باقر عليه السلام به ابو نعمان فرمود ؛ « اى ابو نعمان ، بر ما دروغى را نسبت مده، كه دين حنيف ... از تو سلب مى ‏شود كه تو- به ناگزير- نگاه داشته و سؤال خواهى شد. » 📚الکافی ج 2 ص 338 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « کسی که بر ما دروغ ببندد ، بر رسول خدا دروغ بسته است و کسی که بر رسول خدا دروغ ببندد ، بر خدا دروغ بسته است و کسی که بر خدا دروغ ببندد ، خداوند او را عذاب خواهد کرد » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 248 👌و فرمود ؛ « دروغ بستن بر خدا و رسول و اوصیاء ( پیامبر ) ، از گناهان کبیره است » 📚عقاب الاعمال ص 318 ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « کسی که عمدا بر من دروغ ببندد ، باید جایگاهش را در دوزخ قرار دهد » 📚الفقیه ج 4 ص 364 ❕اسپند دود کردن و تخم مرغ شکستن و ... نیز هیچ گونه تاثیری در رفع بلا و چشم زخم و ... ندارد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3295 ❕در رابطه با نحوست ماه صفر و راه حل رفع نحوست آن ، پاسخ گذشته ما را مطالعه کنید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1352 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕این که بحث تحریف و عدم حجیت قرآن مطرح شود به این استدلال که جمع و ترتیب قرآن توسط پیامبر گرامی و به وحی الهی صورت نگرفته است ، اشتباه است ، مطابق نصوص شیعه و سنی ، قرآن در زمان پیامبر و توسط ایشان جمع آوری شد ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3296 👌و ترتیب آیات و سور نیز به امر پیامبر گرامی و وحی خداوند صورت گرفته است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3297 ❕آقای میرزا مهدی اصفهانی نیز استدلال می کند که برای فهم آیات قرآن و معارف آن ، نیاز به رجوع به سخنان اهلبیت علیهم السلام هستیم ، این مساله ای روشن است که ما هم به آن معتقدیم و هیچ اشکالی بر آن نیست ، در ذیل توضیح داده ایم ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2241
👌پاسخ وهابی را در ذیل بخوانید 👇
🤔 ❔نگاه کردن به زنان و دختران روستای از زبان امام معصوم شیعه ❗️ عَنْ عَبَّادِ بْنِ صُهَيْبٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى رُءُوسِ أَهْلِ اَلتِّهَامَةِ وَ اَلْأَعْرَابِ وَ أَهْلِ اَلسَّوَادِ وَ اَلْعُلُوجِ لِأَنَّهُمْ إِذَا نُهُوا لاَ يَنْتَهُونَ قَالَ وَ اَلْمَجْنُونَةِ وَ اَلْمَغْلُوبَةِ عَلَى عَقْلِهَا وَ لاَ بَأْسَ بِالنَّظَرِ إِلَى شَعْرِهَا وَ جَسَدِهَا مَا لَمْ يَتَعَمَّدْ ذَلِكَ. ترجمه فارسی.... عبّاد بن صهيب گويد: از امام صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: نگاه كردن به موهاى زنان «تهامه»، زنان باديه‌نشين و زنان بى‌دينان مانعى ندارد، زيرا آنان در صورتى كه نهى شوند، نمى‌پذيرند. حضرتش فرمود: زن ديوانه و زن بى‌عقل و سفيه نيز همين حكم را دارند كه نگاه كردن به موها و بدن آنان مانعى ندارد، در صورتى كه تماشاى عمدى نباشد. الکافي ج ۵، ص ۵۲۴ این روایت از صحیح میباشد از فیلتر مجلسی عبور کرده. می‌گوید 👈الحديث الأول : موثق نام کتاب : مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول نویسنده : العلامة المجلسي جلد : 20 صفحه : 353 این روایت در حالی از امام معصوم نقل میشه که خدای متعال در سوره مبارکه نور آیه ۳۰ می‌فرماید قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿30﴾ (ای پیامبر!) به مردان مؤمن بگو چشمهای خود را (از نگاه به نا محرم) فرو گیرند، و شرمگاهشان را حفظ کنند، این (کار) برای آنها پاکیزه تر است، بی گمان خداوند به آنچه انجام می دهند؛ آگاه است ❗️❗️ 💠💠 👌آنچه مورد انتقاد وهابی قرار گرفته است ، این روایت کافی شریف است که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « مواجه شدن با زنان كوهستانى و زنان باديه‏ نشين و زنان دهاتى كه موى سر را نمى ‏پوشانند مانعى ندارد، زيرا آنان موى سر خود را نمى‏ پوشانند گرچه به آنان تكليف شود. زنان ديوانه و زنان بى‏ خرد و مبهوت نيز همين حكم را دارند مواجه شدن با آنان و به موها و بدن آنان نگريستن مانعى ندارد، درصورتى ‏كه تماشاى عمدى نباشد » 📚الکافی ج 5 ص 524 ❕مطابق نقل دیگری فرمود ؛ « اشكالى ندارد كه به سرهاى اهل تهامه و اعراب و كوه‏نشينان از اهل ذمّه نگاه نمود زيرا ايشان را اگر نهى كنند اطاعت نمى ‏كنند و نيز حضرت فرمودند ؛ اشكالى ندارد كه به موها و جسد زنان مغلوبه نگاه نمودن به شرطى كه عمدا نباشد » 📚علل الشرایع ج 2 ص 565 ❕روشن است که جواز مذکور در صورتی است که نگاه کردن عمدی و از روی لذت و شهوت نباشد ؛ 📚العروه الوثقی ج 5 ص 493 ❕چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « نگاه کردن ( از روی لذت ) تیری از تیرهای شیطان است و مسموم است و چه بسیار نگاه هایی که حسرت طولانی مدت را در پی دارد » 📚الکافی ج5 ص559 👌و فرمود ؛ « زنای چشم نگاه حرام و از روی شهوت است و زنای لب بوسه حرام است و زنای دست لمس نامحرم است » 📚همان مدرک ❕بنابراین ، جواز نگاه در صورتی است که عمدی و از روی لذت و شهوت نباشد ، فلسفه این جواز هم ، همان نفی عسر و حرج در معاشرت اجتماعی با این گونه زنان ، است ، زیرا این گونه زنان ، عادت به رعایت حجاب ندارند و در صورت امر به حجاب هم ، مطابق امر ، عمل نمی کنند ، ممنوعیت اطلاقی نگاه به آنان ، برای مردانی که در معاشرت و داد و ستد با آنها هستند ، سختی ها و مشقت هایی را ایجاد می کند ، برای نفی این سختی و عسر و حرج ، اجازه نگاه غیر عمدی و بدون لذت به آنان داده شده است ؛ 📚جواهر الکلام ج 29 ص 69 ❕بنابراین روایات مذکور ، حکم عام آیه شریفه ، در ممنوعیت نگاه به نامحرم را تقیید می زند که در این مورد ، نگاه بدون شهوت و بدون لذت به نامحرم اشکالی ندارد . 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❔حال چند سوال از وهابی شبهه افکن داریم ؛ 1⃣شما که مدعی هستند بر اساس آیه شریفه ، مطلقا نگاه به نامحرم ممنوع است ، چگونه است که معتقدید نگاه کردن به مو و بدن زنی که انسان قصد ازدواج با او را دارد ، جهت آشنایی بیشتر جایز است تا جایی که ابن قدامه می گوید ؛ « لا نعلم بين أهل العلم خلافا في إباحة النظر إلى المرأة لمن أراد نكاحها » « در میان اهل علم هیچ اختلافی در اباحه و جواز نگاه کردن به زنی که قصد ازدواج با او است ، نمی باشد » 📚مغنی ابن قدامه ج 7 ص 453 ❕بخاری نیز روایاتی نقل می کند که پیامبر گرامی ، به زیبایی های زنانی که قصد ازدواج با آنان را داشت ، نگاه می کرد ؛ 📚صحیح بخاری ، ج 8 ص 151 « باب النظر الی المراه قبل التزویج » ❕ابوداود نیز در نقلی از پیامبر گرامی می آورد که فرمود ؛ « زمانی که یکی از شما قصد ازدواج با زنی را دارد ، اگر توانست به آن زن و ( زیبایی هایی که ) انگیزه می شود برای ازدواج با آن زن ، نگاه کند ...» 📚سنن ابی داود ، ج 2 ص 890 2⃣پرسش دوم ما این است که طبق نظر شما ، عبدالله بن عمر ، از بزرگان و با تقوا ترین ، اصحاب پیامبر گرامی بوده است ، تا جایی که مسلم از پیامبر نقل می کند که در مورد عبدالله بن عمر می گفت ؛ « او مردی صالح است » 📚صحیح مسلم ج 4 ص 1927 ❕مصحح ، یعنی آقای عبدالباقی ، در پاورقی می نویسد ؛ « او صالح است یعنی حدود الهی را اجرا می کند و حقوق بندگان را نیز ایفاء می کند » 📚همان ❕یا ابن عبدالبر در مورد عبدالله بن عمر می نویسد ؛ « او اهل ورع و علم بود و بسیار مقید به پیروی از سنت پیامبر بود و در فتوا دادن ، شدیدا احتیاط می کرد » 📚الاستیعاب ج 3 ص 951 ❕حال همین عبدالله بن عمر ، وقتی می خواست کنیز نامحرمی را بخرد ، مطابق نقل بیهقی ؛ « ساق پای او را برهنه می کرد و دستش را بین دو سینه و بر روی باسن او می گذاشت » 📚السنن الکبری ج 5 ص 329 _ المصنف ، صنعانی ، ج 7 ص 287 _ کنزالعمال ج 4 ص 143 ❕آلبانی تصریح می کند که سند روایت ، صحیح است ؛ 📚ارواء الغلیل ج 6 ص 210 ❕چگونه عبدالله بن عمر بر خلاف حکم قرآن ، کنیزانی را که هنوز مالک نشده است ، برهنه می کند و به آنان نگاه می کند و آنان را لمس می کند ، و این عمل را سنت پیامبر می داند ❗️ ❔چرا شما به روایت کافی شریف اشکال می کنید ، در حالی که روایات شنیع کتب خودتان را مورد مطالعه قرار نمی دهید ❗️ 3⃣چگونه به عمر اشکال نمی کنید که زنان مردم را با تازیانه برهنه می کرد و به آنان نظر می کرد ❗️چنان که نقل می کنید ؛ « چون خالد بن وليد مرد ، زنها در خانه ميمونه جمع شدند و شروع كردند به گريه كردن ، عمر آمد و شروع کرد ، به زدن آنها با شلّاقش ، روسرى يكى از آنها افتاد، گفتند اى رهبر مسلمين روسرى او افتاد و موهایش برهنه شد ، گفت ول كنيد او را كه برايش احترامى نيست » 📚کنزالعمال ج 15 ص 730 ❕شبیه همین ماجرا را صنعانی نقل می کند که ؛ « عمر زنی را که برای مرده اش نوحه سرایی می کرد ، با تازیانه زد که موهایش برهنه شد ، به او گفتند ای امیر مومنان ، موهایش برهنه شد ، عمر گفت اشکالی ندارد ،زیرا حرمتی برای او نیست » 📚المصنف ، صنعانی ، ج 3 ص 557 4⃣و شنیع تر از همه ، نقل می کنید که پیامبر در بغل زنان نامحرم قرار می گرفت و آنان موهای پیامبر را می بستند ، چنان که انس بن مالک می گوید ؛ « هرگاه رسول خدا به قبا می رفت ، نزد ام حرام دختر ملحان ، همسر عباده بن صامت می رفت و او از پیامبر پذیرایی می کرد ، در یکی از روزها که پیامبر آنجا رفت ، پس از پذیرایی ، آن زن مشغول بافتن موهای پیامبر شد ، پیامبر همانجا خوابید ، سپس خنده کنان از خواب برخاست » 📚صحیح بخاری ج 5 ص 39 _ موطا مالک ، ج 3 ص 661 _ سنن ترمذی ج 3 ص 576 ❔چگونه است که پیامبر شما بدون رعایت مسائل محرم و نامحرم ، حاضر میشود که زن بیگانه موهای او را ببافد ❗️آیا این روایات جعلی ، خلاف قرآن و اهانت به شخصیت پیامبر گرامی نمی باشد که در روایات به اصطلاح صحیح شما آمده است ❗️ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
👌پاسخ شبهه تکراری معاند را که مدعی است پیامبر گرامی ، دستور به سرقت گوسفند و کباب کردن آن را داده است را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3298
👌پاسخ شبهه پراکنی معاند در مورد « مطلاق بودن امام حسن علیه السلام را در دو نمایه ذیل بخوانید » 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2118 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2120
❕پاسخ پرسش کاربر در مورد شبهه ای که با بر شمردن جنگ های پیامبر گرامی ، در صدد است که اسلام را آیینی خشن معرفی کند را در ذیل بخوانید که توضیح داده ایم جهاد در اسلام دفاعی است و جنگ های پیامبر نیز دفاعی و برای دفع شر دشمنان بوده است و اسلام حتی در قبال مشرکینی که با مسلمین عناد و دشمنی ندارند ، دستور به حسن رابطه داده است ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1876
🤔 ❔مطلب به این سادگی باید چنین داستانی بسازد؟ مهدی نصیری سوال کرده که حجت شرعی برای اجبار بر مردم چیست؟ همه می دانیم که در مذهب اهل بیت ٬ سلوک این نیست.حتی یک نمونه برخورد از آنان که تحمیلگر نظر آنها باشد بر مردم٬ در تمام این سالهای زندگی چارده معصوم دیده نشده.چه در زمان حکومت و غیر از آن. اما این رویه٬ در تمام مدل های حکومتی مدعی دین در تمام تاریخ دقیقا تکرار شده است. مطلب به روشنی خورشید است.هرکس مدعی خلاف است دلیل بیاورد ❗️❗️ 💠💠 👌به راستی انسان از این روشنفکر نماها که شمائل محقق دینی نیز به خود می گیرند ، تعجب می کند که چه سخنان جاهلانه را به زبان جاری می کنند ❗️ ❕این که حجاب حکم مسلم اسلامی و مورد تاکید آیات و روایات فراوانی است قابل انکار نیست ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3282 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3279 ❔حال می گویند چه دلیلی است که حکومت اسلامی ، حجاب را برای همگان اجباری و لازم بداند ❗️اینان توجه ندارند که فلسفه وجودی حکومت اسلامی ، اجرای دستورات خداوند در جامعه است و قرآن و روایات ، تاکید به برقراری حکومت اسلامی برای تحقق این هدف کرده اند ، در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2229 ❕یکی از دستورات خداوند ، حجاب بانوان است که حکومت اسلامی ملزم است ، بانوان جامعه را به این حکم و حد الهی ملزم کند و با تعدی گرایان برخورد کند . 👌در روایات متعددی تصریح شده است که وظیفه حاکم جامعه ، اجرایی کردن دستورات خداوند و حدود و احکام او در جامعه است که یکی از مصادیق آن ، اجرای حکم حجاب و برخورد با تعدی کنندگان از این حکم است . 💠على عليه السلام فرمود ؛ « بالاترين وظيفه حاكم در برابر مردمش، توجّه دادن آنان به وظايف دينىِ‏شان است كه خداوند بر ايشان تكليف نموده است. بر ماست كه شما را به آنچه خداوند عز و جل فرمانتان داده است، فرمان بدهيم، و از آنچه خداوند عز و جل شما را از آن نهى كرده است، نهيتان كنيم، و دستور خدا را در باره همه مردم، از نزديك و دور [و خويش و بيگانه‏] اجرا كنيم و باك نداشته باشيم كه حق، در باره چه كسى اجرا مى ‏شود. » 📚الغارات ، ج 2 ص 501 _ بحار الأنوار ، ج 27 ص 253 👌و فرمود ؛ « چيزى بر عهده امام نيست، جز آنچه از جانب پروردگارش بردوش او نهاده شده است ، كوشيدن در پند و اندرز، تلاش در خيرخواهى و راه‏نمايى، زنده داشتن سنّت، اجراى حدود [الهى‏] در باره سزامندانش، و رساندن سهام [بيت المال‏] به كسانى كه سهم مى‏ برند. » 📚نهج البلاغة ، خطبة 105 ❕امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر گوينده ‏اى بگويد: چرا خداوند، اولو الأمر را قرار داد و به فرمان‏بردارى از آنان فرمان داد؟ گفته مى‏ شود: به دلايل بسيارى ، يكى اين كه: از آن جا كه براى مردم، حدّ و مرز نهاده شده و به آنان دستور داده شده است كه از آن مرز، فراتر نروند- چون مايه تباهىِ خود آنان مى‏ شود-، اين كار به سامان و انجام نمى‏ رسد، مگر آن كه [خداوند،] فردى امين را بر آنان بگمارد تا ايشان را از تجاوز و وارد شدن به آنچه بر ايشان ممنوع ساخته است، باز دارد؛ و اگر اين نبود، بى گمان، هيچ كس حاضر نمى‏ شد از خوشى و سود خويش، به اين دليل كه به ديگران لطمه مى‏ زند، دست بردارد. پس خداوند، بر مردم، فرمان‏روايى قرار داد تا آنان را از تباهى باز بدارد و حدود و احكام را در ميانشان اجرا كند. ....ديگر، اين كه ، اگر بر ايشان پيشوا و سرپرستى درستكار و نگهبان و امانتدار نمى ‏گمارْد، آيين، كهنه و فرسوده مى‏ شد، دين از ميان مى‏ رفت، سنّت‏ها و احكام دگرگون مى ‏شدند و بدعت‏گذاران، به آن مى ‏افزودند و كجروان، از آن مى ‏كاستند و آن را بر مسلمانان، مشتبه مى‏ ساختند؛... پس اگر خداوند برايشان سرپرستى نمى‏ گماشت كه نگهبان چيزهايى باشد كه پيامبر آورده، قطعاً، به همان گونه كه روشن ساختيم، به تباهى مى ‏افتادند و قوانين و سنّت‏ها و احكام و ايمان، دست‏خوش تغيير مى ‏شد، و در اين، تباهىِ همه مردم بود » 📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج 2 ص 100 ح 1 ❕می بینیم که ائمه ع وظیفه حاکم جامعه اسلامی را ، اجرایی کردن حد و حدود و دستورات الهی در جامعه می دانند ، که مصداق روشن این وظیفه ، اجرا کردن حکم و دستور خداوند در مورد حجاب بانوان در جامعه است ، آن وقت این جاهلان از خدا بی خبر مدعی هستند که ائمه هیچگاه امر به برخورد تحمیلگر با دیگران نداشته اند ❗️ 👌علی علیه السلام به عنوان یک حاکم الهی ، مردان را نسبت به اهمال در مورد حجاب بانوان ، مورد سرزنش قرار می دهد و می گوید ؛ « ای مردم عراق خبر دار شده ام که زنان شما در گذرگاه ها با مردان تنه به تنه می خورند آیا شرم نمی کنید » 📚الفقیه ج 3 ص 444 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕یا پیامبر گرامی به عنوان حاکمی الهی ، نسبت به حجاب و عفاف بانوان حساس بوده و می فرماید ؛ « هر مردی که راضی باشد همسرش خود را بیاراید و از خانه بیرون رود ، آن مرد دیوث و بی غیرت است و هر که او را دیوث بنامد گناه نکرده است ، هر گاه زن آرایش کنان و عطر زنان از خانه اش خارج شود و شوهرش به این کار او راضی باشد ، به ازای هر قدمی که بر می دارد برای شوهر او خانه ای در جهنم بنا می شود » 📚بحار الانوار ج 100 ص249 ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند . اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند» 📚الفقیه ج 4 ص 6 ❕بر این اساس و مطابق با سخن ائمه ع ، وظیفه حاکم جامعه اسلامی ، اجرای دستورات خداوند و حد و حدود او در جامعه و برخورد با هنجار شکنان است که یک مورد از این وظیفه ، اجرایی کردن حد و حدود الهی در مورد حجاب بانوان و برخورد با کسانی است که نسبت به این فریضه الهی بی توجهی می کنند ‌. ❕از سوی دیگر ، می دانیم که امر به معروف و نهى از منكر داراى سه مرحله است كه دو مرحله آن وظيفه عمومى مردم است به صورت واجب كفايى، و يك مرحله وظيفه حكومت است ؛ 1⃣امر به معروف و نهى از منكر با قلب يعنى در دل از بديها بيزار و نسبت به خوبيها علاقمند باشد . 2⃣ امر به معروف و نهى از منكر با زبان كه ابتدا با كلمات نرم و ملايم و محبّت ‏آميز و پند و اندرز شروع مى‏ شود و سپس با كلمات تندتر و خشن‏ تر ادامه مى ‏يابد (اين نيز وظيفه عامّه مردم است). 3⃣ امر به معروف و نهى از منكر با دست، يا به تعبيرى ديگر اقدام عملى و گاه قهرآميز در مقابل تاركات واجبات و انجام دهندگان محرّمات باشد؛ خواه از طريق مجازات بدنى يا حبس و زندان؛ و يا كارهاى مشابه ديگرصورت گيرد، و همان گونه كه در مباحث فقهى گفته ‏ايم اين مرحله وظيفه حكومت اسلامى است و امكان ندارد كه به دست مردم داده شود كه موجب هرج و مرج و انواع نابسامانى مى ‏گردد . 📚پیام قرآن ج 10ص 217 ❕خداوند می فرماید ؛ « شما بهترين امّتى بوديد كه به سود انسانها آفريده شده ايد (چه اينكه) امر به معروف و نهى از منكر مى ‏كنيد و به خدا ايمان داريد». ( آل عمران 110 ) 👌و می فرماید ؛ « بايد از ميان شما جمعى دعوت به نيكى كنند و امر به معروف و نهى از منكر نمايند و آنها رستگارانند. » ( آل عمران 104) ❕هنگامى كه اين آيه در برابر آيه پيشين گذارده شود كه وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را عام و فراگير مى‏ شمرد؛ روشن مى‏ شود كه آن درباره يك مرحله از اين دو وظيفه بزرگ است و اين درباره مرحله ديگرى است، آن مرحله قلب و زبان را مى‏ گويد، و اين مرحله دست و شدّت عمل را ؛ 📚تفسیر نمونه ج 3 ص 36 👌بنابراین ، وظیفه حکومت اسلامی آن است که از باب امر به معروف و نهی از منکر ، با منکرات در جامعه برخورد کند و هنجار شکنان دستورات الهی را تادیب کند ، یک مصداق برای این وظیفه ، برخورد با هنجار شکنان حجاب اسلامی است . ❕در رابطه با نهی از منکر عملی که وظیفه حکومت اسلامی است ، علی علیه السلام تعبیر رسایی دارد و می فرماید ؛ « اى مؤمنان ، هركس ظلم و ستمى را مشاهده كند كه در حال انجام گرفتن است يا كار زشت و منكرى را ببيند كه مردم را به‏ سوى آن فرامى‏ خوانند اگر تنها با قلبش آن را انكار كند راه سلامت را برگزيده و گناهى بر او نيست (به شرط اين‏كه بيشتر از آن در توان نداشته باشد) و آن‏كس كه با زبان و بيان به مبارزه برخيزد و آن را انكار كند پاداش الهى خواهد داشت و مقامش از گروه نخست، برتر است. اما آن‏كس كه با شمشير (در آنجا كه راهى جز آن نيست) براى اعلاى نام خدا و سرنگونى ظالمان، به انكار برخيزد او كسى است كه به راه هدايت راه يافته و بر جاده حقيقى گام نهاده و نور يقين در قلبش تابيده است‏ » 📚نهج البلاغه ، حکمت 373 ❕تعبير به «من انكره بالسيف» به معناى تكيه بر قدرت و زور در مبارزه با منکرات جامعه است . 👌و فرمود ؛ « شمشير شكافنده است و دين به هم آورنده؛ زيرا دين به معروف امر مى‏ كند و شمشير از منكر نهى مى ‏كند. » 📚میزان الحکمه ج 7 ص 350 👌این تعبیر نیز گواه دیگری ، بر لزوم برخورد عملی حکومت اسلامی با منکرات جامعه است . در رابطه با لزوم برخورد عملی و استفاده از زور برای اجرای دستورات دینی در جامعه ، روایات متعدد دیگری نیز در مجامع روایی ما وارد شده است که جهت آگاهی رجوع کنید ؛ 📚وسائل الشیعه ج 16 ص 131 باب 3 ❕بنابراین حکومت اسلامی ، وظیفه دارد که با هنجار شکنان حجاب ، برخورد کند و ائمه نیز به همین امر توصیه کرده اند و در دوران حکومت پیامبر گرامی و علی علیهما السلام نیز حتی یک مورد نداریم که آنان نسبت به این وظیفه اهمال ورزیده باشند و نسبت به حجاب زنان جامعه بی تفاوت بوده و آزادی در انتخاب حجاب را در حکومت خویش اجرایی کرده باشند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ معاند در مورد نظم عالم و این که آیا ممکن است چنین نظمی خود به خود به وجود آمده باشد را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3300
❕پاسخ پرسش کاربر در مورد اینکه مقصود از اول و ثانی و ثالث و رابعی که در زیارت عاشوراء لعن می شوند ،چه کسانی هستند را در ذیل بخوانید ؛ 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1793