💠ادامه 👇
❕عجب اينكه در" در المنثور" آمده است كه همين سؤال را از" ابو بكر" كردهاند، او گفت من اگر در كتاب خدا چيزى را بگويم كه نمىدانم كدام آسمان بر سر من سايه مىافكند، و كدام زمين حاضر است مرا بپذيرد؟.
" سئل أبو بكر الصديق رضي الله عنه عن قوله " و أبا " فقال أي سماء تظلني وأي أرض تقلني إذا قلت في كتاب الله مالا أعلم "
📚الدر المنثور ج ٦ ص ٣١٧
👌در ذيل حديثى كه مرحوم" مفيد" در" ارشاد" آورده است مىخوانيم:
"هنگامى كه ماجرای نادانی خلیفه نسبت به کلمه " ابا " به گوش امير مؤمنان على ع رسيد، فرمود:
" سبحان اللَّه ا ما علم ان الأب هو الكلاء و المرعى و ان قوله تعالى:" وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا" اعتداد من اللَّه بانعامه على خلقه، فيما غذاهم به، و خلقه لهم و لانعامهم، مما تحيى به انفسهم و تقوم به اجسادهم " " عجيب است، آيا او نمىدانست كه" اب" به معنى گياهان خودرو و چراگاه است، و اينكه جمله" و فاكهة و ابا" عنايتى است از سوى خداوند نسبت به بندگانش در آنچه از مواد غذايى به آنها داده، و براى آنان و چهار پايانشان آفريده، از چيزهايى كه مايه حيات و قوام جسم آنها است"؟
📚الارشاد ج ١ ص ٢٠٠
👌متاسفانه شاهد بودیم که کسانی که در حد ابتدایی نسبت به قرآن و لغات آن اطلاع و آگاهی نداشتند , زمام امور مسلمین را عهده دار شدند و امروزه یک جمعیت بی اطلاع اینان را خلفای بر حق پیامبر می دانند و مدعی اند که امام هشتم شیعیان آیه قرآن را اشتباه خوانده است در حالی که بزرگان خودشان امام رضا علیه السلام را به فضل و بزرگی و علم و دانش ستوده اند , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2860
❕وهابی مدعی شده بود که مطابق روایت کافی شریف , امام رضا ع در خواندن آیات سوره نساء اشتباه کرده است و باید می خوانده " انزل الله علیک الکتاب ... " , خوانده " انزل علیک الکتاب " و الله را جای انداخته است .
❕او توجه ندارد که نسخه نویسان کتاب الکافی , ( یعنی همین کتاب کافی که به دست ما رسیده است ) دچار تصحیف شده اند و الله را از کلام امام رضا ع جای انداخته اند , چرا که علمای دیگری که روایت مذکور را از کافی شریف نقل کرده اند , آورده اند که امام ع آیه را به همان شکلی خوانده که در قرآن است :
" قال لنبيّه صلى اللّه عليه و آله: «أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ عَلَّمَكَ ما لَمْ تَكُنْ تَعْلَمُ وَ كانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكَ عَظِيماً»
📚شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج ٥ ص ٢٧٧ _ الوافی ج ٣ ص ٤٨٥ _ البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٢٨٥
❕علامه مجلسی نیز سخن مذکور و اشتباه نساخ را در کتاب مراه العقول مطرح می کند :
"أومأنا إليه" أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ" في سورة النساء هكذا:" وَ أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَيْكَ الْكِتابَ" فالتغيير إما من النساخ ... "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج ٢ ص ٣٩٧
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
ارتباط علی علیه السلام با یک کنیز در زمان حیات فاطمه سلام الله علیها
🤔#پرسش
❓آتئیست و اسلام ستیزان جدیدأ صحبتی بیان کردن و با استناد به روایاتی گفتند که امیرالمومنین در زمان حیات حضرت زهرا ،،،،، در ماجرای جيش یمن،،، با یک کنیز باکره و زیبا رو تماس جنسی برقرار کردن 🔹و روایاتی هم بیان می روایت از صحیح بخاری جلد : 5 صفحه : 163 :
⬛در کتب ما شیعیان مضمون این روایت هست ▫️که در کتاب کشف المحجه: ۱۷۷-۱۷۸ ( به نقل از رسائل کلینی )؛ بحارالأنوار ۱۲:۳۰، حدیث ۱ ❗️
💠#پاسخ💠
👌اعتقاد شیعه بر آن است که امام علی علیه السلام تا زمانی که فاطمه سلام الله علیها زنده بود , همسر دیگری چه از کنیزان و چه از زنان آزاد اختیار نکرد , چنان که شیخ عباس قمی می نویسد :
"گفته شده مادامىكه حضرت فاطمه عليها السّلام در دنيا بود امير المؤمنين عليه السّلام زنى را به نكاح خود در نياورد چنان كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم در زمان حيات خديجه زن ديگر اختيار نفرمود و بعد از آن كه حضرت فاطمه عليها السّلام از دنيا رحلت فرمود بنا بر وصيّت آن حضرت امامه دختر خواهر آن مخدّره را تزويج كرد "
📚منتهی الامال ج ١ ص ٤٥٢
❕در روایات ما با صراحت به این نکته تصریح شده است , چنان که امام صادق ع فرمود :
"خداوند تعالى تا زمانى كه فاطمه در قيد حيات بود زنان ديگر را بر على عليه السّلام حرام نمود، زيرا كه وى هرگز مبتلا به حيض نمىشد و طاهره بود "
" أَبُو عَبْدِ اللَّهِ قَالَ حَرَّمَ اللَّهُ النِّسَاءَ عَلَى عَلِيٍّ مَا دَامَتْ فَاطِمَةُ حَيَّةً لِأَنَّهَا طَاهِرَةٌ لَا تَحِيض "
📚بشاره المصطفی ص ٢٤٨ _ مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٣٠
❕برخی تصریح کرده اند که در آخرت نیز از زنان دنیوی جز فاطمه س همسر علی ع نمی باشد :
" َّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ فَإِنَّهُ زَوَّجَ الْبَتُولَ فَاطِمَةَ فِي الدُّنْيَا وَ هُوَ زَوْجُهَا فِي الْآخِرَةِ فِي الْجَنَّةِ لَيْسَتْ لَهُ زَوْجَةٌ فِي الْجَنَّةِ غَيْرُهَا مِنْ نِسَاءِ الدُّنْيَا "
📚بحار الانوار ج ٤٣ ص ١٥٤
❕مطابق روایتی از امام رضا ع خداوند در سوره انسان که از انواع نعمت های بهشتی سخن می گوید , از حوریه سخن به میان نمی آورد تا شان فاطمه س حفظ شود که مثلا ایشان اند که در بهشت تنها همسر علی ع هستند :
" سُئِلَ عَالِمٌ فَقِيلَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى قَدْ أَنْزَلَ هَلْ أَتَى فِي أَهْلِ الْبَيْتِ وَ لَيْسَ شَيْءٌ مِنْ نَعِيمِ الْجَنَّةِ إِلَّا وَ ذَكَرَ فِيهِ إِلَّا الْحُورَ الْعِينَ قَالَ ذَلِكَ إِجْلَالًا لِفَاطِمَةَ ع "
📚مناقب آل ابی طالب ج ٣ ص ٣٢٥
❕بر همین اساس در کتاب شریف تفسیر نمونه می خوانیم :
" آخرين نكتهاى را كه در اينجا لازم به ياد آورى مىدانيم اين است كه به گفته جمعى از دانشمندان اسلامى از جمله" آلوسى" مفسر معروف اهل سنت بسيارى از نعمتهاى بهشتى در اين سوره بر شمرده شده است ولى از" حور العين" كه غالبا در قرآن مجيد در عداد نعمتهاى بهشتى آمده مطلقا سخنى مطرح نيست، ممكن است اين امر به خاطر نزول اين سوره در باره فاطمه زهرا و همسر و فرزندانش مىباشد كه به احترام بانوى اسلام" س" ذكرى از" حور" به ميان نيامده "
📚تفسير نمونه، ج ٢٥ ص: ٣٤٨
👌بنابراین علی ع تا زمان حیات فاطمه س همسر دیگری اختیار نکردند با توجه به این سخن پیرامون مطلب یاد شده در پرسش یاد آور می شویم :
❕مطابق روایات شیعه پیامبر گرامی با صراحت علی ع را به عنوان ولی و سرپرست مومنین معرفی کرده و فرمودند :
" پس از من، على، ولىّ هر مؤمن است. " " عَلِيٌّ وَلِيُّ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي. "
📚امالی صدوق ص ٥٠ ح ٣
❕اهلسنت نیز این حدیث را نقل کرده اند , مطابق نقل ترمذی عمران بن حُصَين می گوید :
"پيامبر خدا لشكرى را روانه كرد و على بن ابى طالب را بر آن گمارد. او جنگ را به پايان برد و كنيزى را [از ميان اسيران] برگرفت. برخى بر او خرده گرفتند. نيز چهار تن از اصحاب پيامبر خدا با هم پيمان بستند و گفتند: چون پيامبر خدا را ببينيم، او را از كار على، باخبر مىكنيم. رسم اين بود كه مسلمانان، چون از سفر باز مىگشتند، ابتدا نزد پيامبر خدا مىرفتند و بر او سلام مىدادند و سپس، به منزلهاى خود باز مىگشتند. همين كه لشكريان آمدند، بر پيامبر خدا سلام دادند، يكى از آن چهار تن برخاست و گفت: اى پيامبر خدا! آيا مىدانى كه على بن ابى طالب چنين و چنان كرد؟ پيامبر خدا از او روى گرداند. سپس دومى برخاست و مانند گفته پيشين گفت. پيامبر [از او نيز] روى گرداند. سومى برخاست و همان را گفت. پيامبر، باز هم روى گرداند. سپس چهارمى برخاست و مانند آنها سخن گفت. پس پيامبر خدا در حالى كه خشم در چهرهاش هويدا بود فرمود: «از على چه مىخواهيد؟! از على چه مىخواهيد؟! ازعلى چه مىخواهيد؟! همانا على از من است و من از علىام و 👈پس از من، او ولىّ هر مؤمن است»👉
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
" .... فَأَقبَلَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وَالغَضَبُ يُعرَفُ في وَجهِهِ، فَقالَ: ما تُريدونَ مِن عَلِيٍّ؟! ما تُريدونَ مِن عَلِيٍّ؟! ما تُريدونَ مِن علِيٍّ؟! إنَّ عَلِيّا مِنّي، و أنَا مِنهُ، وهُوَ وَلِيُّ كُلِّ مُؤمِنٍ بَعدي "
📚سنن الترمذي: ج 5 ص 632 ح 3712، المستدرك على الصحيحين: ج 3 ص 119 ح 4579
❕ما داستان رابطه علی علیه السلام با کنیز را قبول نداریم چون بر خلاف روایات ما است , اما ذیل داستان که سخن از ولایت علی ع به میان می آورد را قبول داریم و از باب قاعده الزام به این روایت استناد می کنیم اگر چه همه فقرات آن را قبول نداریم , چنان که امام کاظم علیه السلام فرمود ؛
« الزموهم بما الزموا به انفسهم » « مخالفین را بر اساس آنچه خودشان به آن پایبند هستند و قبول دارند ملزم کنید »
📚وسائل الشیعه ج 26 ص 320
❕در رابطه با این که جریان مذکور در کتب شیعه هم آمده است , گفتنی است که در کتاب کشف المحجه ابن طاووس به نقل از علی ع آمده است که فرمود :
" بالاخره ابو بكر خليفه شد، ولى در كارها ميانهروى نموده و مفاسد را آشكار ننمود، پس با او مصاحبت كردم در حالى كه نصيحتكننده او بودم، و در آنچه كه اطاعت خدا بود او را متابعت نمودم، تا هنگام مرگ او رسيده و محتضر شد، پيش خود گفتم: امر ولايت را از من نگرداند، و اگر خصوصياتى كه ميان او و عمر بود كه قبلا بر آن تبانى نموده و بآن رضايت داده بودند نبود هر آينه گمان نداشتم كه آن را از من بگرداند؛ با اينكه فرموده پيغمبر صلى اللَّه عليه و آله را به بريده اسلمى هنگامى كه من و خالد بن وليد را بسوى يمن فرستاد شنيده بود، كه فرمود: هر گاه از يك ديگر جدا شويد هر يك از شما بر لشكر خود مستقلا امارت دارد، و هر گاه در يك جا جمع شويد پس على بر همه شما امير است، پس رفته و جهاد نموديم و اسيرانى بدست آورديم، كه در ميان ايشان 👈خوله دختر جعفر جار الصفا بود، كه براى حسن و جمالش جار الصفايش ناميدند، پس من خوله حنفيه را بغنيمت گرفتم، 👉و خالد او را از من گرفت، و بريده را خدمت رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلّم در حالتى كه تحريض و تهييجكننده بر من بود فرستاد، و بريده بآنچه واقع شده بود از گرفتن من خوله را خبر داد، پس آن حضرت فرمودند: اى بريده سهم او از خمس بيش از آنست كه اخذ نموده است همانا او ولى شما است بعد از من، و اين كلام را ابو بكر و عمر شنيدند، و الحال بريده حى و حاضر است و هنوز نمرده است، آيا بعد از اين براى كسى جاى حرفى ميماند. "
📚برنامه سعادت (ترجمه كشف المحجة لثمرة المهجة)، ص: 230
❕این نقل سند صحیحی ندارد و راویان آن ذکر نشده است و به اصلاح مرسل است , گذشته از آنکه با واقعیت تاریخی و روایات ما نیز همخوانی ندارد , چرا که آنچه در مورد خوله حنفیه در منابع روایی ما از امام باقر ع و جابر نقل شده است آن است که در زمان ابوبکر ، خالد بن ولید به جرم ندادن زکات ، و اعتقاد به ولایت علی علیه السلام ، به قبیله خوله حمله کرد و بزرگان آنان را کشت و خوله را نیز به اسارت در آورد ، علی علیه السلام خوله را از دست آن قوم نابکار نجات داد و با درخواست و رضایت خود خوله و اجازه برادر خوله با او ازدواج کرد که نتیجه این ازدواج ، محمد بن حنفیه بوده است نه آنکه خوله در زمان پیامبر اسیر شده باشد و به تصرف علی ع در آمده باشد :
" فَلَمْ تَزَلْ عِنْدَهَا إِلَى أَنْ قَدِمَ أَخُوهَا فَتَزَوَّجَهَا مِنْهُ وَ أَمْهَرَهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ تَزَوَّجَهَا نِكَاحاً "
📚مناقب آل ابی طالب ، ج 2 ص 278 _ بحار الانوار ج 41 ص 303
❕در منابع اهلسنت هم تصریح شده است که خوله در زمان ابوبکر اسیر شد که بعد علی ع با او ازدواج کرد :
" هي خولة بنت جعفر بن قيس ابن مسلمة بن عبيد بن ثعلبة بن يربوع بن ثعلبة بن الدؤل بن حنيفة بن لجيم بن صعب بن على ابن بكر بن وائل سباها خالد أيام الصديق أيام الردة من بنى حنيفة فصارت لعلى بن أبى طالب فولدت له محمدا هذا "
📚البداية و النهاية، ج 7، ص: 331
👌بنابراین نقل مورد استناد در کتاب کشف المحجه در مورد خوله هم سند صحیحی ندارد و هم با واقعیت های تاریخی همخوانی ندارد , لذا نمی تواند مورد استناد واقع شود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🔰ویژه نامه پرسمان اعتقادی در ایام #حج ؛
❕به مناسبت فرا رسیدن ایام حج ابراهیمی کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
🔷پرسش و پاسخ ها پیرامون فریضه #حج و احکام آن و عید #قربان و خانه #کعبه ؛
1⃣می خواستم بدونم با توجه به این که دور و برمون در فامیل و نزدیکان و همسایگان افراد نیازمند هستتد ایا رفتن به حج واجبه.مثلا من میدانم فلان فرد بدجوری نیازمنده و همه چشمانشون رو بستند .به نظر شما مصلحت این نیست حتی حج واجب را هم نریم.البته از روی سهل انگاری نه ..... واقعا طرف نیازمند باشد و پای ابرو در میان باشد ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3027
2⃣در مورد این میخاستم بپرسم که اهل سنت که طواف نساء ندارن این درسته که آن ها حرام زادند خیلی نیازه که اینو بدونم ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3028
3⃣ سوال شده چرا با وجود اينكه گفته ميشه خداوند همه جا هست ولي بايد گرد كعبه چرخيد نعوذ بالله اين شرك است❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3029
4⃣دریکی ازکانال های ضددین گفته شده مسلمین برای رضایت خدایشان حیوانات راقربانی میکند چجورخدایی است که با سربریدن حیوانات خوشحال میشود این خدای خون خوارکه باکشته شدن حیوانات خوشحال میشودلیاقت پرستش ندارد❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3030
5⃣سوالاتی ذهنم را مشغول داره چرا خدا خانه اش رو در بین عرب ها قرار داده که الان رفت و امد به اونجا سخته ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3031
6⃣با توجه به نزدیکی ایام حج گذاردن دشمنان اسلام همواره این اجتماع مسلمین را ملامت می کنند خواستم بگید اساسا چه اسرار و فلسفه ای در وجوب حج میباشد که اینقدر روی اون تاکید شده ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3032
7⃣لطفا با توجه به نزدیکی عید قربان درباره فلسفه قربانی کردن در منی توضیح بدید چون برخی میگن چه نیازی به قربانی کردن در اون روز میباشد در حالی که به علت ازدیاد قربانی ها بسیاری از آنها را زیر خاک دفن می کنند ایا مصلحتی در این قربانی کردن است؟ ایا مفسده ان فراوان نیست ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3035
8⃣چه عیدی است چله، نه حیوانی گردن زده می شود و نه انسانی در آئينی به خاک می افتد و کرنش می کند ، همچون نوروز ، همتایش فقط مهربانی است ، شادی با هم بودن و انسانيت را ستودن بر خلاف عید قربان ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3036
9⃣با توجه به روایات و آیاتی که کمک کننده به ظالم در ظلم او شریک است .امروز که رژیم سرتا پا دیکتاتور و مستبد و ظالم وهابی عربستان به دلیل کاهش قیمت نفت و جنگ طلبی در یمن و.. با کسری بودجه روبروست و مهم ترین درآمد آن حج می باشد و با اینکه میدانیم صد درصد بودجه حج را این از خدا بی خبران خرج حملات هوایی به مردم مظلوم یمن و خرید اسلحه و تفرقه افکنی بین مسلمین میکند اگر چند سال مسلمین حج را تحریم کنند این رژیم مستبد با بحران روبرو میشود آیا امروز رفتن به حج کمک به ظالم نیست❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3037
🔟نمازی که در ماه ذی الحجه بین نماز مغرب و عشا خوانده می شود نماز معتبری است ❕برخی می گویند خواندن این نماز مستندی ندارد و بدعت است❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3038
1⃣1⃣فلسفه تراشیدن سر و گرفتن ناخن در مناسک حج چیست ❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3039
2⃣1⃣فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان چیست ❕آیا این قربانی کردن بر کسانی که در حج نیستند واجب است ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3048
3⃣1⃣ایا به راستی دلیلی وجود دارد که آب زمزم و خاک کربلا شفا می دهد یا خرافات است ؟ اخر وهابیت در این نوع مسائل زیاد به ما اشکال می کنن ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3040
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
4⃣1⃣فلسفه این که مردم در زیارت خانه خدا ، حجر الاسود را لمس می کنند چیست❗️لمس کردن یک سنگ چه فائده ای دارد❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3047
5⃣1⃣سوال من این است چرا طواف خانه خدا 7 مرتبه است و چرا خلاف عقربه ساعت حرکت میکنند❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3042
6⃣1⃣تو قران از مکه و مسجدالحرام به عنوان حرم امن یاد شده و یه جا هم اومده که این منطقه رو امن قرار دادیم در حالی که مردم پیرامونش ربوده میشن و در ناامنی هستن ❕اگه اینطوره چرا اصحاب الفیل به مکه حمله کردن یا چطور کعبه توسط منجنیق های یزید اتش گرفت یا بعدا چطور عبداله زبیر و یارانس اونجا به دست لشکر حجاج بن یوسف کشته شدن❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3045
7⃣1⃣شبهه ای است که این روز ها مطرح میشه اینه که خدا تو داستان اصحاب فیل از کعبه دفاع کرد پس چرا وقتی یزید و حجاج کعبه رو تخریب کردن دفاع نکرد و اونا رو عذاب نکرد .یا عکس هایی منتشر میشه که مثلا کبوتری روی بام کعبه فضله میاندازه میگن خداتون چرا نمی تونه از خونه ش محافظت کنه یا مثلا سیل و زلزله میاد و کعبه اسیب میبینه و خدا محافظت نمیکنه❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3043
8⃣1⃣ چرا مسلمانان هفت بار دور کعبه می گردند؟ راز این هفت بار گشتن را باید در رسم بت پرستان آنزمان جستجو کرد چون قبل از اسلام نیز بت پرستان به دور کعبه می گشتند.قرآن از هفت بت نام می برد که در کعبه وجود داشتند ....
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3051
9⃣1⃣ سوالی اساسی از میان کتب تشیع پیاده روی برای زیارت خانه الله متعال چقدر اجر دارد ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3052
0⃣2⃣ یه سوال اینکه مگه خدا همه جا نیست پس ما چرا حتما باید به سمت کعبه نماز بخوانیم ❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3046
1⃣2⃣در جریان کعبه و محافظت خدا از آن با توجه به سوره فیل و منابع تاریخی گفته شده است که کشوری که ابرهه از آن آمده حبشه(یمن)بوده است لشکر فیل سوار و چنین موجودات عظیمی چگونه از صحرای بزرگ میان این دو کشور عبور کرده اند؟این شبهه را بسیار پرسیده اند و بنده از پاسخ به آن ناتوان بوده ام❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3044
2⃣2⃣در پی وقوع زلزله ی متعلق به قیامت هرچی که بر سطح زمین هست متلاشی میشه درسته❕پس تکلیف کعبه و هم چنین عتبات عالیات چی میشه اونا خراب میشن❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3041
3⃣2⃣آیا خانه خدا توسط،حضرت آدم ساخته شد و به دستور خداوند ، به دست حضرات ابراهیم و اسماعیل #ترمیم شد ❗️❗️برخی از اساتید می گویند نص صریح قرآن آن است که ابراهیم خانه #کعبه را ساخت و نسبت ساخت آن به آدم دروغ است ❕❕
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3054
4⃣2⃣در روایات داریم که در آسمان چهارم #موازی کعبه ، بیت المعمور هستش ؟
با توجه به اینکه زمین در حال حرکت هست چطور میشه اینو توجیه کرد ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3049
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
5⃣2⃣ یه سوال داشتم پیامبر (ص) فرمودند:
ساعت (قیام مهدی عج) فرا نمیرسد، مگر آنکه در خانه (کعبه) حج گزارده نشود.
×مستدرک علی الصحیحین-ج۵
خواستم ببینم که سند این حدیث از نظر شیعه معتبره؟ (اخه اطلاعات زیادی در این زمینه ندارم) کلا اگه میشه درباره محتواش و.... هم توضیح بدید ممنون میشم ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3053
6⃣2⃣ مطابق کلیپی ، صحن «مسجدالحرام» در شهر مکه پر از سوسک شده است. تعداد زیادی سوسک بالدار به مسجدالحرام #حمله کردند و دریغ از اینکه «الله» غیرتی بورزد و معجزهای کند. تعداد سوسکها اینقدر زیاد بود که حیاط بیرونی قبلهگاه مسلمانان مملو از سوسک شد. داستان فیل و ابرهه و ... یادتان است؟ الله که آن روز فیلها را نابود میکرد! امروز از پس سوسکها برنیامده است ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3050
7⃣2⃣ مستند كامل #شهر_مقدس
حاصل تحقيقات ٢٠ ساله دكتر دن گيبسن در مورد حقيقت دنياى اسلام
حاصل اين تحقيق:
١- محمد اهل مكه و كشور عربستان نبوده است!
٢- پيامبر اسلام اهل مكه و كشور عربستان نبوده است.
٣- هيچ نامى از مكه در نقشه هاى قديمى وجود ندارد.
٤- قدس قبله اول مسلمانان نبوده است و تغيير قبله ٧٠ سال بعد صورت گرفته است و نه در زمان محمد.
٥- تمام توصيفات قرآن در مورد مسجد الحرام و كعبه ارتباطى به شهر مكه و عربستان ندارد ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3055
8⃣2⃣ سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم.
کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳
قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حجگذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پردههای خانهکعبه آویختند و کشتند و سپس حجرالاسود را با خود بردند.
همانطور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3058
9⃣2⃣ الله در برابر ويروس كرونا زانو زد
الله كه يك موجود موهوم بيش نيست و تاكنون هيچ كسى او را در دنياى حقيقى نديده و با او ملاقات نكرده است،
خانه اى دارد كه بعنوان بت مسلمانان مورد پرستش قرار ميگيرد.
مسلمانان مدعى هستند كه اين الله خالق جهان هستى است و قادر به انجام هر كار خارق العاده اى است.
داستانها و افسانه هاى زيادى منجمله افسانه سپاه فيل را نيز براى او ساخته اند.
اما همين الله موهوم در مقابل يك ويروس ناچيز به ستوه آمده و به الكل(كشف زكريا رازى) پناه آورده است ❗️❗️
🍀 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3060
0⃣3⃣فلسفه عظمت و اهمیت روز #عرفه در چیست❕چرا این روز این قدر اهمیت دارد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3080
1⃣3⃣با توجه به ایام پیش روی حج این سوال مطرح است که آیا در اسلام لزومی دارد که حجاج از عربستان سوغاتی برای دوستان بیاورند ❗️برخی موافق و برخی مخالفند ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1273
2⃣3⃣چرا خداوند ابراهیم را مامور به سر #بریدن فرزند کرد ❕آیا چنین امری ظالمانه نبود که پدری را مامور به سر بریدن فرزند بیگناه کند ❕آیا این عمل با عدالت خداوند منافات ندارد ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3079
3⃣3⃣دعایی که #منسوب به امام حسین است و در روز عرفه خوانده میشه چقدر سندیت داره ❗️در مقابل کسانی که این دعا را ساخته و پرداخته و جعلی در طول تاریخ می دانند چطور باید جواب بدیم ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3081
4⃣3⃣آیا امام حسین حج تمتع رو رها کرد و حج رو ترک کرد و روانه عراق شد ایا این گناه نیست ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3082
5⃣3⃣این فلسفه رمی جمرات در اعمال حج در چیست ❗️سنگ زدن به شیطان چه مفهومی دارد ❕آیا کار مسخره ای نیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2482
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی در مورد عصمت اولی الامر و مصادیق آن
🤔#پرسش
❓شیعه می گوید مقصود از اولی الامر افراد معصوم اند زیرا خداوند اطاعت مطلق از اولی الامر را واجب کرده و اطاعت مطلق از غیر معصوم جایز نیست در حالی که به این سخن اشکال می شود که خداوند در موارد دیگر تصریح کرده است که از مخلوق نباید در معصیت خداوند اطاعت کرد " لا طاعه لمخلوق فی معصیه الخالق " بنابراین آیه اولی الامر هم قید دارد و آن اینکه اطاعت از اولی الامر مشروط به عدم امر به گناه است , بنابراین عصمت اولی الامر قابل اثبات نیست ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند می فرماید :
" يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم " " اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اطاعت كنيد خدا را و اطاعت كنيد پيامبر خدا و صاحبان امر را " ( نساء ٥٩ )
❕ظاهر آيه شريفه اين است كه اطاعت از اولو الامر مطلق است و مقيّد به هيچ قيد و مشروط به هيچ شرطى نيست. به تعبير ديگر، اطاعت از اولى الامر در اين آيه مقيّد به عدم اشتباه و خطاء اولو الامر نشده است و به تعبير سوم، همانگونه كه اطاعت از خدا و رسولش مطلقاً واجب شمرده شده است، اطاعت از اولى الامر كه در رديف آنها قرار گرفته، نيز به صورت مطلق واجب است؛ بنابراين، بناچار بايد اولى الامر معصوم باشد، چون اطاعت بىقيد و شرط جز از معصوم ممكن نيست؛ زيرا نمىتوان به صورت بىقيد و شرط از شخصى كه خطا و اشتباه مىكند، اطاعت و پيروى نمود. بدين جهت ما معتقديم كه اگر قاضى در صدور رأى خطا كند و طرف دعوى يقين به خطاى قاضى در صدور رأى داشته باشد، به صرف رأى او نمىتواند ذىنفع گردد و طرف مقابل خود را محكوم كند.
👌حتّى مراجع تقليد، كه پيروى از آن بزرگواران بر مقلّدين آنها لازم است، اگر خطايى بكنند در آن مسأله قابل پيروى نيستند، مثل اين كه رؤيت ماه براى مرجع تقليدى در شب سى ام ماه مبارك رمضان ثابت نشود و حكم كند مردم روز سىام را روزه بگيرند، ولى برخى از مقلّدين با چشم خود ماه شوّال را در شب سىام ببينند، در اينجا اين دسته از مقلّدين نمىتوانند از مرجع خويش پيروى كنند و روزه بگيرند، بلكه بايد روزه خود را بخورند، چون معتقدند مرجع تقليدشان در اين مسأله خطا كرده است.
❕بنابراين، اطاعت مطلق و بىچون و چرا، تنها از معصومين جايز است و نسبت به غير معصوم جايز نيست و از آنجا كه خداوند اطاعت از اولى الامر را بصورت مطلق لازم كرده، نتيجه مىگيريم كه اولى الامر بايد معصوم باشد.
📚آیات ولایت در قرآن ص ١١١
❕جالب توجه اينكه بعضى از دانشمندان معروف اهل تسنن از جمله مفسر معروف فخر رازى در آغاز سخنش در ذيل اين آيه، به اين حقيقت اعتراف كرده و مىگويد:
" كسى كه خدا اطاعت او را به طور قطع و بدون چون و چرا لازم بشمرد حتما بايد معصوم باشد، زيرا اگر معصوم از خطا نباشد به هنگامى كه مرتكب اشتباهى مىشود خداوند اطاعت او را لازم شمرده، و پيروى از او را در انجام خطا لازم دانسته، و اين خود يك نوع تضاد در حكم الهى ايجاد مىكند، زيرا از يك طرف انجام آن عمل ممنوع است، و از طرف ديگر پيروى از" اولوا الامر" لازم است، و اين موجب اجتماع" امر" و" نهى" مىشود. بنا بر اين از يك طرف مىبينيم خداوند اطاعت فرمان اولوا الامر را بدون هيچ قيد و شرط لازم دانسته و از طرف ديگر اگر اولوا الامر معصوم از خطا نباشند چنين فرمانى صحيح نيست، از اين مقدمه چنين استفاده مىكنيم كه اولوا الامر كه در آيه فوق به آنها اشاره شده حتما بايد معصوم بوده باشند"
📚تفسير كبير فخر رازى جلد دهم صفحه 144 طبع مصر سنه 1357
❕بر همین اساس علی علیه السلام فرمود :
" خداوند به فرمانبرى از پيامبر فرمان داده است؛ زيرا او معصوم و پاك است و به معصيتِ او فرمان نمىدهد. خداوند به فرمانبرى از اولو الأمر فرمان داده؛ زيرا آنها معصوم و پاك اند و به معصيتِ او فرمان نمىدهند. "
"إنَّما أمَرَ اللَّهُ عز و جل بِطاعَةِ الرَّسولِ لِأَنَّهُ مَعصومٌ مُطَهَّرٌ، لا يَأمُرُ بِمَعصِيَتِهِ.
وإنَّما أمَرَ بِطاعَةِ اولِي الأَمرِ لِأَنَّهُم مَعصومونَ مُطَهَّرونَ، لا يَأمُرونَ بِمَعصِيَتِه "
📚الخصال ج ١ ص ١٣٩ _ علل الشرائع ج ١ ص ١٢٣
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در رابطه با اشکال مطرح شده در پرسش هم گفتنی است :
🔹اولا : سیاق آیه اولی الامر تقیید بردار نیست و همان گونه که وجوب اطاعت ازخدا و رسول قابل تقیید نیست , اطاعت از اولی الامر نیز که هم ردیف با آن ذکر شده است , قابل تقیید نمی باشد .
🔹ثانیا : اگر رسول اکرم و اولی الامر معصوم نباشند و اطاعت آنان مقید باشد، نام بردن آنان در آیه برای آنان مزیتی ایجاد نکرده و مانند سایر افراد خواهند بود که اطاعت از آمر و ناهی مقید به این است که دستورات آنان خلاف شرع و تعالیم دینی نباشد.
🔹ثالثا: در قران کریم مواردی که به مراتب و اهمیت کمتری برخوردار است به مجرد احتمال خطا مقید متصل ذکر شده مانند وجوب امتثال و اطاعت از والدین که در دو مورد بلافاصله قید ذکر شده است .
, خداوند می فرماید :
"وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ " " ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، و اگر آنها تلاش كنند كه براى من شريكى قائل شوى كه به آن علم ندارى، از آنها اطاعت مكن، بازگشت همه شما به سوى من است، و شما را از آنچه انجام مىداديد با خبر خواهم ساخت. " ( عنکبوت ٨ _ لقمان ١٥ )
❕می بینیم که خداوند دستور به احسان و اطاعت از والدین می دهد اما این قید را می زند که در مسیر ناصواب نمی توان از آنان اطاعت کرد .
👌بنابراین چون اطاعت از اولی الامر در ردیف اطاعت از خدا و رسول ذکر شده است و اطاعت از خدا و رسول مطلق است , اطاعت از اولی الامر هم مطلق است و قید بردار نیست زیرا اطاعت از خدا و رسول قیدی ندارد .
❕در پایان گفتنی است که روايات مختلفى در معرّفى شخص معصوم مورد نظر در آيه «اولی الامر » وجود دارد، كه مهمتر از همه آنها «حديث ثقلين» است.
طبق اين حديث، پيامبر اكرم در اواخر عمر شريف خويش فرمودند: إِنّي قَدْ تَرَكْتُ فِيكُمُ الثِّقْلَيْنِ ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي ... كِتابَ اللَّهِ ... وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي "
📚کنزالعمال ح ٨٧٠
" من از ميان شما (به جهان آخرت) مىروم و دو چيز گرانبها و پرارزش از خود به يادگار مىگذارم. نخست كتاب خدا قرآن مجيد و ديگر اهل بيتم، تا زمانى كه به اين دو چنگ بزنيد (و در سايه آن حركت كنيد) گمراه نمىشويد. "
👌معناى حديث اين است كه قرآن مصون از خطا و اشتباه است، بدين جهت كسى كه در سايه آن حركت كند مصون از خطاست، پس لا بد اهل بيت هم بايد معصوم از خطا و اشتباه باشند، تا اين كه تمسّكجويان به او هم مصون از خطا باشند و الّا معنى ندارد كه اهل بيت معصوم نباشند، امّا كسى كه از آنها پيروى مىكند مصون از خطا باشد. پس طبق اين روايت، اهل بيت عصمت و طهارت معصوم هستند، و همانطور كه در شرح آيه گفتيم اولو الامر بايد يك فرد معصوم منتخب از ناحيه خدا باشد، پس لا بد آن شخص ائمّه معصومين عليهم السلام يكى پس از ديگرى است.
👌همینطور احادیث دوازده خلیفه که در روایات اهلسنت آمده است و پیامبر اطاعت آنان را لازم شمرد است مفسر اولی الامر مذکور در آیه اند که در ذیل مفصل پیرامون آن توضیح داده ایم و روشن کرده ایم که این احادیث مصداقی جز ائمه شیعه علیهم السلام را ندارد :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1961
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕همینطور مفسّر معروف حاكم حسكانى حنفى نيشابورى، ذيل اين آيه، پنج حديث نقل كرده كه در همه آنها عنوان «اولى الامر» بر على عليه السلام (به عنوان يك مصداق روشن) تطبيق شده است.
👌در نخستين حديث از خود آن حضرت نقل مىكند كه وقتى پيامبر فرمود شركاى من كسانى هستند كه خداوند آنها را قرين خودش و من ساخته و درباره آنها آيه يا ايّها الّذين آمَنُوا اطيعُوا اللَّه ... را نازل كرده است، از آن حضرت پرسيدم: يا «نَبَى اللَّهِ مَنْ هُمْ؟»: «اى پيامبر خدا «اولى الامر» كيانند»؟ «قالَ انْتَ اوَّلُهُمْ»: «فرمود: تو نخستين آنها هستى»!
📚شواهد التنزيل در جلد 1، صفحه 148- 151 آورده است.
❕شيخ سليمان حنفى قندوزى كه از دانشمندان معروف اهل تسنن است در كتاب ينابيع المودة از كتاب" مناقب" از" سليم بن قيس هلالى" نقل مىكند كه :
"روزى مردى به خدمت على ع آمد و پرسيد: كمترين چيزى كه انسان در پرتو آن جزء مؤمنان خواهد شد چه چيز است؟ و نيز كمترين چيزى كه با آن جزء كافران و يا گمراهان مىگردد كدام است؟ امام فرمود: اما كمترين چيزى كه انسان به سبب آن در زمره گمراهان درمىآيد اين است كه حجت و نماينده خدا و شاهد و گواه او را كه اطاعت و ولايت او لازم است نشناسد، آن مرد گفت: يا امير المؤمنين آنها را براى من معرفى كن، على ع فرمود: همانها كه خداوند در رديف خود و پيامبر ص قرار داده و فرموده يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ. آن مرد گفت فدايت شوم باز هم روشنتر بفرما على ع فرمود: همانهايى كه رسول خدا در موارد مختلف و در خطبه روز آخر عمرش از آنها ياد كرده و فرمود:
انى تركت فيكم امرين لن تضلوا بعدى ان تمسكتم بهما كتاب اللَّه و عترتى أهل بيتي
:" من در ميان شما دو چيز بيادگار گذاشتم كه اگر دست به دامن آنها بزنيد هرگز بعد از من گمراه نخواهيد شد كتاب خدا و خاندانم "
📚ينابيع الموده طبع اسلامبول صفحه 116.
❕جوینی نیز احتجاج علی ع را به آیه اولی الامر برای اثبات امامت خویش در برابر برخی از صحابه را مفصل نقل می کند :
📚فرائد السمطین ج ١ ص ٣١٣ باب ٥٨ ح ٢٥٠
👌ابو حیان اندلسی مفسر معروف اهلسنت هم نزول آیه در حق علی و ائمه اهلبیت علیهم السلام را نقل می کند :
📚بحر المحیط ج ٣ ص ٢٧٨ طبع السعاده مصر
❗️در کتاب شریف " احقاق الحق " منابع بیشتری از اهلسنت نقل می شود که نزول آیه در حق امامان اهلبیت علیهم السلام را نقل کرده اند :
📚احقاق الحق ج ٣ ص ٤٢٤ _ ج ١٤ ص ٣٤٨
❕از منابع شیعه نیز در تفسير البرهان , دهها روايت از منابع اهل بيت عليهم السلام در ذيل اين آيه آمده است كه میفرمايد: آيه مزبور درباره على عليه السلام، يا آن حضرت و ساير ائمه اهل بيت عليهم السلام نازل شده و حتى در بعضى از اين روايات، نام ائمه دوازده گانه اهل بيت عليهم السلام يك يك آمده است.
📚تفسير برهان جلد 1، صفحه 381- 387.
❕ امام باقر عليه السلام- در باره آيه شريف: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولو الأمر خود را اطاعت كنيد» فرمود :
"مقصود آيه، تنها ما هستيم. خداوند، همه مؤمنان را دستور داده تا روز رستاخيز، از ما فرمان برند. " إيّانا عَنى خَاصَّةً، أمَرَ جَميعَ المُؤمِنينَ إلى يَومِ القِيامَةِ بِطاعَتِنا. "
📚الکافی ج ١ ص ٢٧٦
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❔چرا سر حیوانات رو میبریم برای قربانی یا خوردن یا...؟ مگه اوناهم مثل ما انسان ها جان ندارن ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3430
بررسی یک روایت در مذمت ابن عباس , شیعه خالص علی علیه السلام
🤔#پرسش
❓سناریوی «دشمنی اهلبیت با صحابه» ‼️
«ابنعباس» هم اهلسنت بود.. ✅
... فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ مَا اخْتَلَفْنَا فِي شَيْءٍ فَحُكْمُهُ إِلَى اللَّهِ فَقُلْتُ لَهُ فَهَلْ حَكَمَ اللَّهُ فِي حُكْمٍ مِنْ حُكْمِهِ بِأَمْرَيْنِ قَالَ لَا فَقُلْتُ هَاهُنَا هَلَكْتَ وَأَهْلَكْتَ.
⚠️ شیخ کلینی روایت میکند که : امام صادق گفت : روزى در خدمت پدرم (امام باقر) نشسته بودم، گروهى نيز حضور داشتند. ناگاه پدرم بهشدت خنديد، بطورى كه چشمهايش پر از اشک شد. فرمود : میدانيد چه چيز موجب خندهی من شد؟ گفتند : نه. فرمود : ابن عباس خیال کرد که جزو آنهایی هست كه خداوند فرموده : «اَلَّذِينَ قٰالُوا رَبُّنَا اَللّٰهُ ثُمَّ اِسْتَقٰامُوا»..
امام باقر گفت : به او گفتم : ای ابنعباس! خدا چشمت را كور كرد، روزى كه منكر ولایت على بن ابى طالب شدى. ابنعباس گفت : چشم من به اين جهت كور شده!! تو از كجا ميدانى؟ بخدا سوگند كورى چشم من از برخورد بال ملائكه است.
(امام باقر) : من خنديدم و آن روز، رهايش كردم بخاطر حماقت و كمعقلى كه ابنعباس داشت. بعداً او را ديدم گفتم : ای ابنعباس! مانند ديروز راست نگفته بودى علي بن ابى طالب به تو گفت در هر سال يک شب قدر است و در آن شب تكليف تا آخر سال تعيين مىشود و آن امر در اختيار فرمانروايان و پيشوايان است پس از پيامبر اكرم تو گفتى آنها كيانند؟ فرمود : من و يازده فرزندم كه ملائكه با ما صحبت ميكنند تو گفتى من ملائكهاى نمىبينم مگر با پيامبر اكرم ﷺ در اين موقع فرشتهاى كه با علي سخن ميگفت آشكار شد و به تو گفت : دروغ گفتى بندهى خدا! من با چشم خود فرشتههائى كه با علي ميگويند ديدهام امام علي در حال سخن گفتن آنها را نمىبيند بر دلش وارد مىشود و گوشش مىشنود در اين موقع با بال خود بر چشم تو زد و كور شدى. ابن عباس گفت : ما در هر چيزى كه اختلاف داشته باشیم، حكمش در نزد خدا است [در قرآن کریم].
گفتم : آيا خداوند در يک چيز دو حكم نموده؟ گفت : نه.
گفتم : ای ابنعباس! به همين جهت، خود و ديگران را هلاک نمودهاى!
📚 اصول کافی 247/1
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
✍🏻 طبق سناریوی فوق، امام باقر ، صحابي جلیلالقدر پیغمبر را، یعنی حضرت ابنعباس [که یک پیرمرد حدوداً 70 ساله بوده] را مورد سرزنش قرار داده فقط به جرم اینکه حضرت ابنعباس نیز مانند سایر مهاجرین و انصار، بر مذهب اهلسنت وجماعت بوده است.
⭕️ ما هرگز این سناریوی «دشمنی اهلبیت با صحابه» را قبول نداریم. و آنها را دوستان یکدیگر میدانیم و قائلیم که اهلبیت و صحابه، بر منهج اهلسنت وجماعت بودند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌عبدالله بن عباس از شیعیان خالص امیر مومنان علیه السلام و از مخالفان مکتب سقیفه بوده است . در باره او می نویسند :
" ابو عبّاس، عبد اللّه بن عبّاس بن عبد المطّلب قُرَشى هاشمى از مفسّران و محدّثان بلندآوازه تاريخ اسلام است. او سه سال قبل از هجرت در شِعب مكّه به دنيا آمد و به سال هشتم هجرى (سال فتح مكّه) به مدينه رفت....
❕او در نبرد جمل، فرماندهى طلايه سپاه را به عهده داشت و پس از آن به حكومت بصره گماشته شد. قبل از شروع جنگ صِفّين، كسى را در بصره به جانشينى خود نهاد و همراه على عليه السلام به نبرد با معاويه شتافت.
عبد اللّه در هفت روز اوّل نبرد صفّين، يكى از فرماندهان سپاه امام عليه السلام بود و در تمام جنگ، همگامِ استوار على عليه السلام.
👌در ماجراى «حكميّت»، على عليه السلام او را به عنوان حَكَم (داور) از سوى خود پيشنهاد كرد؛ امّا خوارج و اشعث بن قيس با آن مخالفت ورزيدند و گفتند: ميان على و ابن عبّاس، فرقى نيست.
❕در جريان نهروان، او بارها از سوى على عليه السلام با خوارج به گفتگو پرداخت و در مناظرههايى هوشمندانه، نااستوارى موضع خوارج و همچنين جايگاه والاى على عليه السلام را نماياند.او به هنگام شهادت على عليه السلام، فرماندار بصره بود. ابن عبّاس پس از على عليه السلام دست بيعت به امام حسن عليه السلام داد و به كارگزارى از سوى وى عازم بصره شد. عبد اللّه بن عبّاس، همراه امام حسين عليه السلام در قيام كربلا شركت نكرد. برخى علّت اين عدم مشاركت را نابينا بودن وى دانستهاند. او پس از قدرت يافتن عبد اللّه بن زبير در حجاز و بصره و عراق، با وى بيعت نكرد. بيعت نكردن او و محمّد بن حنفيه، بر ابن زبيرْ گران آمد، به آن سان كه مىخواست آنها را در آتش بسوزاند.
❕ابن عبّاس، دانشمندى است كه در تفسير، حديث و فقه، جايگاه بسيار والايى دارد. وى در دانش، شاگرد على عليه السلام بود و به اين شاگردى بسى افتخار مىكرد. ابن عبّاس به سال 68 هجرى و در 71 سالگى در تبعيدگاهش طائف، در گذشت ....
📚دانش نامه امير المومنين «عليه السلام» بر پايه قرآن، حديث و تاريخ، ج13، ص: 347
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در نقلی آمده است :
" مردى از اهل طائف به هنگامى كه عبد الله بن عباس بيمار بود؛ (همان بيمارى كه در آن دنيا را وداع گفت) نزد او آمد و لحظهاى نشست. ابن عباس بىهوش شد. او را به صحن خانه آوردند. به هوش آمد. گفت: خليل و يار من رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره من خبر داد كه در دوران عمرم دو بار هجرت خواهم كرد؛ هجرتى با رسول خدا صلى الله عليه و آله داشتم و هجرتى با على عليه السلام و نيز به من خبر داد كه من در پايان عمر نابينا خواهم شد (و چنين شد) ... و نيز به من دستور داد كه از پنج گروه بيزار باشم: از ناكثين (پيمانشكنان) همانها كه در جنگ جمل حاضر شدند و از قاسطين (ظالمان و ستمگران شام) كه در جنگ صفين حاضر شدند و از خوارج كه در ميدان نهروان حضور يافتند و از «قَدَريّه» آنهايى كه شبيه نصارا در دينشان بودند و گفتند: هيچ چيزى مقدر نشده (و همه چيز را خدا به ما تفويض كرده است) و از «مرجئه» آنها كه شبيه يهود در دينشان شدند. گفتند: خدا آگاهتر است (كه گناهكاران نيز اهل بهشتند) سپس گفت:
👈«أللَّهُمَّ إنّى أحيى عَلى ما حَىَّ عَلَيْهِ عَلِىُّ بْنُ أبيطالِبٍ وأمُوتُ عَلى ما ماتَ عَلَيْهِ عَلىُّ بنُ أبىطالِبٍ؛👉
"خداوندا من بر آنچه على عليه السلام بر آن زنده بود زندهام و بر آنچه او بدرود حيات گفت مىميرم» اين سخن را گفت و جان به جان آفرين تسليم كرد "
📚رجال کشی ص ٥٦ _ بحار الانوار ج ٤٢ ص ١٥٢
❕روایتی که وهابی به آن استناد کرد که مطابق آن امام باقر علیه السلام ابن عباس را به خاطر انکار ولایت علی علیه السلام مذمت می کند و کوری ابن عباس را به خاطر انکار ولایت می داند , سند صحیحی ندارد , زیرا راوی روایت فردی است به نام " الحسن بن العباس بن الحریش " که علمای رجالی شیعه او را شدیدا ضعیف می دانند : " ضعیف جدا " _ هذا الرجل لا يلتفت إليه و لا يكتب حديثه. "
📚رجال نجاشی ص ٦٠ _ رجال ابن الغضائری ص ٥١ _ رجال علامه حلی ص ٢١٤
❕کوری چشم ابن عباس هم در راه ولایت امیر مومنان ع بوده است نه از روی انکار ولایت , چنان که شیخ عباس قمی می نویسد :
" و بالجمله ابن عبّاس در اواخر عمر كور شده بود. گويند كه از كثرت گريستن بر حضرت امير المؤمنين و امام حسين عليهما السّلام كور شده بود. "
📚منتهى الآمال فى تواريخ النبى و الآل عليهم السلام(فارسى)، ج1، ص: 492
❕برخی از علما نیز روایاتی که در مذمت ابن عباس صادر شده است را از جعلیات بنی امیه می دانند زیرا آنان به خاطر ولایت مداری ابن عباس و روشنگری های او کینه اش را به دل گرفته بودند , چنان که می نویسند :
" آيا اين احتمال وجود ندارد كه عمال بنى اميّه و جيره خواران معاويه كه در برابر اموال كبير و گاه صغير احاديثى به نفع آنها وضع مىكردند و حتى به پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله نسبت مىدادند چنين مطالبى را درباره ابن عباس جعل كرده باشند به خصوص آنكه در روايات آمده است معاويه بعد از نمازهاى خود على عليه السلام و امام حسن و امام حسين عليهما السلام و ابن عباس و مالك اشتر و قيس بن عباده را لعن مىكرد. ( مجمع رجالالحديث، ج 10، ص 238، به نقل از طبرى. )
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج10، ص: 135
👌اگر از ضعف سندی روایت مورد استناد وهابی از کتاب کافی نیز چشم پوشی کنیم , باز هم گفتنی است که مقصود از ابن عباس در روایت مذکور , عبید الله بن عباس برادر کوچکتر عبد الله ابن عباس است .
❕عبیدالله رابطه مناسبی با ولایت ائمه علیهم السلام نداشت و از خائنین به امام حسن ع بوده است که طبق تصریح بلاذری , کم بینایی را نیز در اواخر عمر تجربه کرده است و می تواند مصداق روایت مذکور باشد :
" مرّ معن بن أوس المزني بعبيد الله بن العباس و قد ضعف بصره ... "
📚انساب الاشراف ج ٤ ص ٥٩
❕اما این که وهابی مدعی شد که تمام صحابه در مسیر سقیفه و طرفداری از خلفا بودند , یکی دیگر از دروغ های این جماعت کذاب است , در ذیل مخالفت صحابه پیامبر را با خلافت برآمده از سقیفه , مورد بررسی تفصیلی قرار داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13064
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/10017
❕از سوی دیگر اهلبیت علیهم السلام با صحابه راستین پیامبر دشمنی نداشتند , بلکه صحابه راستین پیامبر را می ستودند , مشکل آن بزرگواران با آن منافقینی بوده است که نام صحابی را یدک می کشیدند و اندک اعتقادی به فرامین پیامبر گرامی نداشتند , و در نهایت شدید ترین ظلمها را در حق اهلبیت پیامبر روا داشتند , چنان که در ذیل در پاسخی به مولوی عبدالحمید در این رابطه بحث مفصلی داشته ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11661
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir