eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
226 ویدیو
54 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
دشنام دادن به اصحاب پیامبر اسلام !!!!! 🤔 : ✍حکم دشنام دادن به صحابی پیامبر چیست ؟ ✍حکم دشنام دادن نزد اهل سنت واضع هست و تحریم سب به صحابه از پیامبر ص در کتب ما اهل سنت بیان شده اما اینبار از معصوم شیعه به نقل از پیامبر ص در کتب شیعه پاسخ میدهیم ❗️❗️ الفضل بن الحسن الطبرسي باسناده في (صحيفة الرضا) عليه السلام عن آبائه عن رسول الله صلى الله عليه وآله قال: من سب نبيا قتل، ومن سب صاحب نبي جلد. أقول ويأتي ما يدل على ذلك. با اسناد نقل شده امام رضا(عليه السلام)فرموده از فرستادۀ خدا(صلى الله عليه و آله) فرموده: هر كس پيامبرى را دشنام دهد شايستۀ كشته شدن است و هر كس صحابى پيامبرى را دشنام دهد سزاوار تازيانه است. نام کتاب : وسائل الشيعة - ط الإسلامية نویسنده : الشيخ حرّ العاملي   جلد : 18  صفحه : 460 ❗️❗️❗️ 💠💠 👌چنان که وهابی بیان داشت , در روایتی آمده است که هرکسی نسبت به صحابی پیامبری , سب و ناسزا بگوید , تعزیر می شود و تازیانه می خورد : "مَنْ سَبَّ صَاحِبَ نَبِيٍّ جُلِدَ _مَنْ سَبَّ أَصْحَابِي جُلِدَ " 📚صحيفة الإمام الرضا عليه السلام، ص: 43 _ بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏76، ص: 222 ❕در این که مقصود از صحابی که مورد بیان روایت فوق است , چه کسانی است , دو مفهوم مورد توجه است : 🔸 ١ _ در لسان روایات ما از اهلبیت علیهم السلام به عنوان اصحاب و صحابی پیامبر گرامی اسلام یاد شده است , چنان که وقتی پیامبر گرامی ص فرمود " مثل اصحاب من به مانند ستارگان اند که به سخنان هر یک از آنان اخذ کنید , هدایت می شوید " از پیامبر گرامی ص سوال کردند که مقصود از اصحابتان چه کسانی اند ? پیامبر گرامی ص پاسخ داد که مقصود اهل بیتم هستند " " مَثَلُ أَصْحَابِي فِيكُمْ كَمَثَلِ النُّجُومِ فَبِأَيِّهَا أُخِذَ اهْتُدِيَ وَ بِأَيِّ أَقَاوِيلِ أَصْحَابِي أَخَذْتُمْ اهْتَدَيْتُم‏ ... قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَنْ أَصْحَابُكَ قَالَ أَهْلُ بَيْتِي. " 📚معانی الاخبار ص ١٥٧ _ بصائر الدرجات ج ١ ص ١١ _ الاحتجاج ج ٢ ص ٣٥٥ 👌بنابراین اگر در روایت مورد استناد وهابی هم آمده است که هرکس به اصحاب پیامبر سب و ناسزا گوید , تازیانه می خورد , مقصود از اصحاب , اهل بیت پیامبر گرامی اسلام علیهم السلام هستند که به حسب سایر روایات , پس از آنکه سب کننده تازیانه خورد , باید اعدام شود : 📚وسائل الشیعه ج ٢٨ ص ٢١٥ باب ٢٧ " باب قتل من سب علیا او غیره من الائمه .... " 💠 👇
💠ادامه 👇 🔸٢ _ اگر هم بگوییم که مقصود از اصحاب در روایت مورد بحث , یاران و همنشینان پیامبرند , باز هم روشنی است که مقصود , اصحاب راستین پیامبر و آنانی که حقیقتا همراه و با پیامبر بودند , نه منافقینی که برای منافع خودشان اطراف پیامبر را داشتند , آنانی که حقیقتا همراه و صحابی راستین پیامبر بودند , ملاکی دارند که خداوند ملاک آنان را چنین معرفی می کند : " محمد فرستاده خدا است و كسانى كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مى‏بينى، آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده‏ نمايان است، اين توصيف آنها در تورات است، و توصيف آنها در انجيل همانند زراعتى است كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته، تا محكم شده، و بر پاى خود ايستاده است، و به قدرى نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وا مى‏دارد! اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد، خداوند كسانى از آنها را كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند وعده آمرزش و اجر عظيمى داده است. " " مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ ... وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً " ( فتح ٢٩ ) ❕در تفسیر نمونه می خوانیم : " اين نكته نيز قابل توجه است كه جمله" وَ الَّذِينَ مَعَهُ" (كسانى كه با او هستند) مفهومش همنشين بودن و مصاحبت جسمانى با پيامبر ص نيست، چرا كه منافقين هم داراى چنين مصاحبتى بودند، بلكه منظور از" معه" به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ايمان و تقوى است. بنا بر اين ما هرگز نمى‏توانيم از آيه فوق يك حكم كلى در باره همه معاصران و همنشينان پيامبر ص استفاده كنيم. " 📚تفسير نمونه، ج‏ 22، ص: 119 ❕بنابراین اگر فردی به صحابی راستین پیامبر که ویژگی های مورد بیان آیه شریفه را دارد , دشنام دهد , از باب تعزیر , تازیانه می خورد و سب چنین صحابی راستینی جایز نیست , چنان که این نکته با صراحت در بیان امیر مومنان علیه السلام مورد تاکید قرار گرفته است . مطابق نقل علامه مجلسی و شیخ طوسی علی ع فرمود : " وصيت مى‏كنم شما را به اصحاب پيغمبر شما كه ايشان را دشنام ندهيد، و اصحاب پيغمبر شما آنانند كه بعد از او بدعتى در دين نكرده باشند و صاحب بدعتى را پناه نداده باشند، بدرستى كه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم اين جماعت را به من سفارش كرد " " أُوصِيكُم‏ بِأَصْحَابِ نَبِيِّكُمْ لَا تَسُبُّوهُمُ الَّذِينَ لَمْ يُحْدِثُوا بَعْدَهُ حَدَثاً وَ لَمْ يُؤْوُوا مُحْدِثاً فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَوْصَى بِهِم‏ " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٥٩٦ _ امالی طوسی ص ٥٢٣ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٣٠٦ ❕امام رضا ع هم در توضیح روایاتی که در مدح صحابه پیامبر وارد شده است , فرمود : " مراد كسانى هستند كه پس از او تغيير حال پيدا نكردند و در دين تغيير و تبديل ندادند " "يُرِيدُ مَنْ لَمْ يُغَيِّرْ بَعْدَهُ وَ لَمْ يُبَدِّل‏ " 📚عیون اخبار الرضا علیه السلام ج ٢ ص ٨٧ ❕بنابراین , و طبق پاسخ دوم , مراد از روایت مورد استناد وهابی , اصحاب راستین پیامبر هستند نه صحابی نماها و منافقینی که به ظاهر اظهار ایمان و اسلام می کردند و اطراف پیامبر را داشتند , اما زشت ترین و قبیح ترین کارها را انجام می دادند و پس از پیامبر گرامی اسلام نیز در دین بدعت نهادند و دین را به انحراف کشیدند , چنان که علامه مجلسی می گوید : " مدحها و فضيلتها كه در آيات و احاديث براى صحابه و مهاجران و انصار وارد شده است براى آنهاست كه از دين به در نرفته‏اند و منافق نبودند و متابعت غير خليفه حق امير المؤمنين عليه السّلام نكردند، و آنها كه كافر و مرتد شدند و مخالفت امير المؤمنين‏ نمودند و دشمنان او را يارى كردند از همه كفار بدترند چنانكه حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم خبر داد كه: بسيارى از صحابه مرا از حوض كوثر دور خواهند كرد و من خواهم گفت اينها اصحاب منند پس حق تعالى خواهد فرمود كه: يا محمد! نمى‏دانى كه بعد از تو چه كردند از پس پاشنه‏هاى خود از دين به در رفتند و مرتد شدند " 📚حیاه القلوب ج ٤ ص ١٦٠٠ 👌در نمایه های ذیل پیرامون اصحاب راستین پیامبر اسلام و منافقینی که تنها نام صحابی را یدک می کشیدند , توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5092 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11661 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/9554 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/14064 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
تقیه امام کاظم علیه السلام از هارون الرشید !!!!! 🤔 : ❓رابطه‌ی حسنه میان امام موسی کاظم {رحمه‌الله} و امیرالمؤمنین هارون الرشید {رحمه‌الله} ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🕌 امام کاظم، امیرالمؤمنین هارون را «جانشین پیغمبر» می‌دانست و مردم را تشویق می‌نمود که مطیع فرامین امیرالمؤمنین هارون‌الرشید باشند. و نافرمانی ایشان را موجب عذاب دردناک الهی می‌شمارد. 🔷🔹 امام کاظم، هارون را فردی بسیار مهربان و دلسوز برای مؤمنان می‌دانست، و به درگاه پروردگار دعا می‌کرد که هارون را پایدار و زنده بدارد و سایه‌اش را مستدام گردانَد. ‼️ باور ندارید؟ اصول کافی را مطالعه کنید : ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 📝 فَكَتَبَ إِلَيْهِ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ : مِنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرٍ وَعَلِيٍّ مُشْتَرِكَيْنِ فِي التَّذَلُّلِ لِلَّهِ وَطَاعَتِهِ إِلَى يَحْيَى بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ حَسَنٍ. أَمَّا بَعْدُ! فَإِنِّي أُحَذِّرُكَ اللَّهَ وَنَفْسِي وَ أُعْلِمُكَ أَلِيمَ عَذَابِهِ وَشَدِيدَ عِقَابِهِ وَتَكَامُلَ نَقِمَاتِهِ... وَأَنَا مُتَقَدِّمٌ إِلَيْكَ أُحَذِّرُكَ مَعْصِيَةَ الْخَلِيفَةِ وَ أَحُثُّكَ عَلَى بِرِّهِ وَ طَاعَتِهِ ... حَتَّى يَمُنَّ اللَّهُ عَلَيْكَ بِمَنِّهِ وَ فَضْلِهِ وَ رِقَّةِ الْخَلِيفَةِ أَبْقَاهُ اللَّهُ فَيُؤْمِنَكَ وَ يَرْحَمَكَ وَ يَحْفَظَ فِيكَ أَرْحَامَ رَسُولِ اللَّهِ ﷺ وَالسَّلامُ عَلى‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‌. إِنَّا قَدْ أُوحِيَ إِلَيْنا أَنَّ الْعَذابَ عَلى‌ مَنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى‌. 🔶 عبدالله بن ابراهیم جعفری می‌گوید : یحیی بن عبدالله کامل [از جمله کسانی که بر هارون‌الرشید شورش و قیام کرد] به امام موسی کاظم [عليه السلام] نامه نوشت. 🔸 امام کاظم در پاسخ او نوشت : از طرف موسى کاظم، پسر امام صادق و حضرت علی، [كه هر دو در بندگى و اطاعت خدا شريكند] به‌سوى يحيى بن عبد اللّٰه بن حسن. 🔶 اما بعد! همانا من تو را و خودم را از خدا بيم ميدهم و تو را از عذاب دردناک و عِقاب سخت و كيفر كامل الهی، آگاه ميسازم.. 🔸 من به تو سفارش ميكنم و تو را از اینکه نافرمانی خليفه [جانشین پیامبر، یعنی هارون‌الرشید] را کنی، برحذر ميدارم. و تو را به فرمانبردارى و اطاعت از ایشان تشویق می‌کنم.. 🔶 تا خدا به احسان و فضل خود، و نیز دلسوزى خليفه، که خدا او را زنده و پاینده بدارَد [و سایه‌اش را مستدام گردانَد] بر تو منّت بگذارد. و خليفه، تو را امان دهد و بر تو مهربانى كند و خویشاوندی پيغمبر ﷺ را درباره‌ی تو حفظ كند. درود بر كسى كه از هدايت پيروى كند {به ما وحى رسيده كه عذاب براى كسى است كه تكذيب كند و رو بگرداند}. 📚 اصول کافی 366/1 ▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬ 🔆 قضاوت با خوانندگان 🔆 💠💠 👌متاسفانه وهابی به مانند همیشه روایت فوق را تقطیع کرده است و ذیل روایت را نقل نکرده است که راوى خبر یعنی عبد اللَّه بن ابراهيم جعفرى می گوید : " نامه موسى بن جعفر ع به دست هارون الرشيد افتاد همين كه خواند، به اطرافيان خود گفت مرا وادار ميكنند كه موسى بن جعفر را شكنجه كنم و بيازارم با اينكه او مبرا و پاک است از آنچه به او نسبت ميدهند. " " قَالَ الْجَعْفَرِيُّ فَبَلَغَنِي أَنَّ كِتَابَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع وَقَعَ فِي يَدَيْ هَارُونَ فَلَمَّا قَرَأَهُ قَالَ النَّاسُ يَحْمِلُونِّي عَلَى مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ هُوَ بَرِي‏ءٌ مِمَّا يُرْمَى بِهِ. " 📚الکافی ج ١ ص ٣٦٧ ❕یعنی امام کاظم ع می دانست که نامه اش قرار است به دست هارون الرشید بیفتد و از آنجایی که اطرافیان , هارون را بر علیه امام کاظم ع تحریک می کردند , که مثلا امام کاظم ع دشمن تو است و باید او را از میان برداری , لذا امام کاظم ع از باب تقیه , توصیفاتی پسندیده در وصف هارون گفت و یحیی بن عبدالله را از قیام بر علیه هارون منع کرد تا بهانه به دست دستگاه خلافت ندهد که امام کاظم ع دیگران را بر قیام بر علیه هارون تحریک می کند و هارون را غاصب خلافت می داند و هارون نیز با دیدن نامه امام کاظم ع اطرافیان خود را مذمت کرد که به ناحق او را بر علیه امام کاظم ع تحریک می کنند !!! ❕بنابراین ذیل روایت روشن ترین قرینه است که امام کاظم ع نامه فوق را از روی تقیه نوشتند , چنان که علامه مجلسی می گوید : " امام کاظم ع نامه را نوشتند زیرا می دانستند که این نامه به زودی به دست هارون ملعون می رسد , لذا توصیفات مذکور را از هارون در نامه آوردند تا ضرر هارون را از خود و قوم و عشیره خود و شیعیانشان دفع کنند " "إنما كتب عليه السلام ذلك لعلمه بأنه سيقع في يد الملعون دفعا لضرره عن نفسه و عشيرته و شيعته. " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏4، ص: 162 ❕در ذیل پیرامون چرایی تقیه کردن امامان علیهم السلام از حکام جور , توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13856 🔸 👇
💠ادامه 👇 👌تقیه کردن برای حفظ جان خود و دیگران دستور موکد قرآن است و در آیات متعددی از قرآن مورد تاکید قرار گرفته است , و در روایات اهلسنت هم مورد تکیه قرار گرفته است تا جایی که نقل می کنند که حتی پیامبر اسلام و اصحاب ایشان هم تقیه می کرند و علمای بزرگ اهلسنت هم بر مشروعیت تقیه تصریح کرده اند که در نمایه های ذیل در این رابطه توضیحات مفصلی داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13854 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13861 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6330 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/3769 ❕مثلا بخاری صاحب معتبرترین کتاب اهلسنت , یک باب پیرامون تقیه در کتاب خود قرار داده و علاوه بر روایتی که در کتاب خود از ابو درداء روایت کرده , بابی را در این زمینه در کتاب خود گشوده است : " ما با گفتار و رفتار خود در برابر گروهی از مردم مدارا می کنیم , اما درون قلبمان آنها را لعن و نفرین می کنیم " " بَابُ الْمُدَارَاةِ مَعَ النَّاسِ‏ وَ يُذْكَرُ عَنْ أَبِي الدَّرْدَاءِ إِنَّا لَنَكْشِرُ فِي وُجُوهِ أَقْوَامٍ وَ إِنَّ قُلُوبَنَا لَتَلْعَنُهُمْ. " 📚صحیح بخاری ج ٥ ص ٢٢٧١ ❕در همان باب پیرامون تقیه کردن پیامبر گرامی اسلام , از عایشه نقل می کند که می گوید : "« شخصی به درب خانه پیامبر آمد و اجازه ورود خواست . پیامبر فرمود او را اجازه دهید که بد فرزند عشیره ای است ، یا فرمود بد برادر عشیره ای است . ❗️هنگامی که وارد خانه شد پیامبر با او به نرمی صحبت کرد ( و تقیه کرد ) عایشه گفت ای رسول خدا قبل از ورود شخص به خانه او را مذمت کردید ولی الان با او به نرمی صحبت می کنید؟ 👌حضرت فرمود:« ای عایشه بدترین مردم بدترین مردم نزد خدا کسی است که مردم او را رها کرده یا وداع نمایند به خاطر بد کلامی اش ( لذا من با او تقیه کردم و به نرمی سخن گفتم) » "عَائِشَةَ أَخْبَرَتْهُ: أَنَّهُ اسْتَأْذَنَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ رَجُلٌ فَقَالَ: ائْذَنُوا لَهُ فَبِئْسَ ابْنُ الْعَشِيرَةِ، أَوْ بِئْسَ أَخُو الْعَشِيرَةِ، فَلَمَّا دَخَلَ أَلَانَ لَهُ الْكَلَامَ، فَقُلْتُ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، قُلْتَ مَا قُلْتَ، ثُمَّ أَلَنْتَ لَهُ فِي الْقَوْلِ، فَقَالَ: أَيْ عَائِشَةُ، إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ تَرَكَهُ أَوْ وَدَعَهُ النَّاسُ، اتِّقَاءَ فُحْشِهِ. " 📚همان منبع از صحیح بخاری 👌می بینیم پیامبر گرامی در برابر آن فرد که بد انسانی بود تقیه کرد و با او به ملاطفت صحبت کرد تا گزندی از ناحیه او به ایشان نرسد , چنان که امام کاظم ع بر دفع شر هارون الرشید در مورد او نیکو سخن گفت تا گزندش را دفع کند و ملاک در هر دو عملکرد , تقیه از انسانهای بد سیرت و بد عمل بوده است . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
❕پاسخ به شبهات پوسیده کانالهای ورشکسته ملحدین : 1⃣مرتد شدن ابن ابی سرح , کاتب قرآن !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3111 2⃣ خداوند بر دلها و گوشهاى کافران مهر نهاده، و بر چشمهاشان پرده افكنده که ایمان نمی آورند , آنگاه آنان را عذاب می کند !!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3170 3⃣امام علی ع اجازه داشت که جنب وارد مسجد شود یا در مسجد جماع کند !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/898 4⃣علی علیه السلام در زمان حیات فاطمه س با کنیزی همبستر شد و دیگران به علی ع اعتراض کردند !!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4092
راستگو بودن اصحاب پیامبر اسلام !!!!! 🤔 : ❓انتقاد آیت الله العظمی کمال حیدری از علمای شیعه چرا روایات را پنهان میکنند !؟ طبق روایت صحیح، صحابه راستگو بودند استاد حوزه علمیه قم آیت الله حیدری از علمای شیعه انتقاد کرد که چرا روایات کتاب اصول کافی را پنهان میکنند و روی منابر برای شیعیان بازگو نمیکنند !! ایشان میگوید چون اینگونه روایات با تفکر مذهب مخالف است پس باید کتمان شود یا آن را حمل بر تقیه کرد ایشان در ادامه افزود : متن این روایت شامل همه صحابه میشود و مجلسی بدون دلیل ادعا کرده که امام تقیه کرده ❗️❗️❗️ 💠💠 👌استناد وهابی و کمال حیدری جاهل به روایتی از کتاب کافی شریف است که راوی خطاب به امام صادق علیه السلام می گوید : "به امام صادق (ع) عرض‏كردم: «چگونه است كه از شما مسئله‏اى مى‏پرسم و شما پاسخ‏مى‏دهيد؛ آن‏گاه كه ديگرى آن را سؤال‏مى‏كند، به او پاسخ ديگرى مى‏دهيد؟». امام فرمود: «ما به مردم، [گاه‏] كم‏و [گاه‏] بيش پاسخ‏ مى‏گوييم». عرض‏كردم: «آيا اصحاب رسول خدا در نقل حدیث از رسول الله راست‏ گفتند يا بر او دروغ‏ بستند ؟». فرمود: «نه، راست گفتند ». عرض‏كردم: «پس چرا دچار اختلاف هستند؟» فرمود: «مگر نمى‏دانى كه فردى نزد رسول خدا مى‏آمد و سؤال‏مى‏كرد و پيامبر بدو جواب‏ مى‏گفت، آن‏گاه پس از مدتى، ناسخِ پاسخ قبلى را بدو مى‏فرمود؟! بنابراين، برخى از احاديث، ناسخ برخى ديگرند». " قُلْتُ لأبي‏عبدِاللهِ (ع): «ما بالي أسأَلُكَ عَنِ المَسأَلَةِ فَتُجيبُني فيها بِالجَوابِ، ثُمَّ يَجيئُكَ غَيرِي فَتُجيبُهُ فيها بِجَوابٍ آخَرَ؟ فَقالَ إنّا نُجيبُ النّاسَ عَلَى الزِّيادَةِ وَالنُّقْصانِ». قالَ قُلتُ: «فَأَخبِرني عن أصحابِ رَسُولِ اللهِ؛ صَدَقُوا عَلَى مُحَمَّدٍ أم كَذَبُوا؟» قالَ: «بَل صَدَقُوا». قالَ قُلتُ: «فَما بالُهُمُ اختَلَفُوا؟». فَقالَ: «أما تَعلَمُ أنَّ الرَّجُلَ كانَ يَأتي رَسُولَ اللهِ فَيَسأَلُهُ عَنِ المَسأَلَةِ فَيُجيبُهُ فيها بِالجَوابِ، ثُمَّ يُجيبُهُ بَعدَ ذَلِكَ ما يَنسَخُ ذَلِكَ الجَوابَ؟! فَنَسَخَتِ الأَحاديثُ بَعضُها بَعضاً». 📚الکافی ج ١ ص ٦٥ ❕وهابی و کمال حیدری از تعبیر امام صادق علیه السلام که گفتند " اصحاب در نقل حدیث از پیامبر راستگو بودند " " بل صدقوا علی رسول الله " , می خواهند نتیجه گیری کنند که تمام کسانی که با پیامبر همنشین بودند , انسانهای پاک و راستگویی بودند , در حالی که روشن است که مقصود امام صادق ع همنشینان راستین پیامبر است نه منافقین از اصحاب که اعتقادی به پیامبر نداشتند , و در عین حال اطراف پیامبر را هم داشتند , حتی یک فرد عامی هم نمی گوید که منافقین انسان های پاک و راستگویی هستند تا چه برسد به امام صادق علیه السلام . ❗️خداوند در وصف اصحاب راستین پیامبر فرمود : " " محمد فرستاده خدا است و كسانى كه با او هستند در برابر كفار سرسخت و شديد، و در ميان خود مهربانند، پيوسته آنها را در حال ركوع و سجود مى‏بينى، آنها همواره فضل خدا و رضاى او را مى‏طلبند، نشانه آنها در صورتشان از اثر سجده‏ نمايان است، اين توصيف آنها در تورات است، و توصيف آنها در انجيل همانند زراعتى است كه جوانه‏هاى خود را خارج ساخته، سپس به تقويت آن پرداخته، تا محكم شده، و بر پاى خود ايستاده است، و به قدرى نمو و رشد كرده كه زارعان را به شگفتى وا مى‏دارد! اين براى آن است كه كافران را به خشم آورد، خداوند كسانى از آنها را كه ايمان آورده‏اند و عمل صالح انجام داده‏اند وعده آمرزش و اجر عظيمى داده است. " " مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِي الْإِنْجِيلِ ... وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ مِنْهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً " ( فتح ٢٩ ) 👌در تفسیر نمونه می خوانیم : " اين نكته نيز قابل توجه است كه جمله" وَ الَّذِينَ مَعَهُ" (كسانى كه با او هستند) مفهومش همنشين بودن و مصاحبت جسمانى با پيامبر ص نيست، چرا كه منافقين هم داراى چنين مصاحبتى بودند، بلكه منظور از" معه" به طور قطع همراه بودن از نظر اصول ايمان و تقوى است. بنا بر اين ما هرگز نمى‏توانيم از آيه فوق يك حكم كلى در باره همه معاصران و همنشينان پيامبر ( حتی منافقین ) استفاده كنيم. " 📚تفسير نمونه، ج‏ 22، ص: 119 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕روشن است که مطلق همنشینان و اصحاب پیامبر انسانها پاک و وارسته ای نبودند و در میان آنان منافقینی هم بودند که به دروغ اظهار ایمان می کردند که خداوند در سوره های بقره و آل عمران و مائده و توبه و عنکبوت و احزاب و محمد و فتح و حدید و مجادله و حشر مفصلا در شرح حال آنان سخن می گوید تا جایی که یک سوره در مذمت آنان تحت عنوان : " سوره منافقون " نازل می کند , این گروه نام صحابی را یدک می کشیدند اما منافق بودند . ❕خداوند در مورد این همنشینان و اصحاب منافق پیامبر می فرماید : " وَ مِمَّنْ حَوْلَكُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُوا عَلَى النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلى‏ عَذابٍ عَظِيمٍ " " بعضى از اعراب اطراف مدينه و برخى از اهل شهر مدينه هم منافق‏اند و بر نفاق ثابت‏ند شما از نفاقشان آگاه نيستيد و ما بر نيّت ناپاك آنان آگاهيم و آنان را دوبار عذاب مى‏كنيم و عاقبت هم به عذاب سخت ابدى دوزخ باز خواهند گشت. " ( توبه ١٠١ ) ❕وَ إِذْ يَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً؛" و نيز در آن هنگام منافقان و آنان كه در دلهايشان مرض بود با يكديگر مى‏گفتند آن وعده‏اى كه خدا و رسول به ما دادند غرور و فريبى بيش نبود. " ( احزاب ١٢ ) 👌 " وَ مِنْهُمُ الَّذِينَ يُؤْذُونَ النَّبِيَّ وَ يَقُولُونَ هُوَ أُذُنٌ قُلْ أُذُنُ خَيْرٍ لَكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ يُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ رَحْمَةٌ لِلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ. " " و بعضى از آنان دائم پيغمبر را مى‏آزارند و مى‏گويند او شخصى ساده و زود باور است. بگو: زود باورى من به سوى شماست رسول به خدا ايمان آورده است و به مؤمنان هم ايمان دارد و براى مؤمنان حقيقى شما رحمت كامل الهى است. و براى آنان كه رسول را مى‏آزارند عذاب دردناك مهياست. " ( توبه ٦١ ) ❕ " وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ حَتَّى إِذا خَرَجُوا مِنْ عِنْدِكَ قالُوا لِلَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ما ذا قالَ آنِفاً أُولئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ وَ اتَّبَعُوا أَهْواءَهُمْ " "و برخى از مردم كاملًا به گفتارت گوش مى‏دهند تا وقتى كه از حضورت خارج مى‏شوند با اهل علم به تمسخر و اهانت مى‏گويند رسول باز از نو چه گفت؟ اينان هستند كه خدا بر دل‏هايشان مهرنهاده پيرو هواى خود گرديده‏اند " ( محمد ١٦ ) ❕" سَيَقُولُ لَكَ الْمُخَلَّفُونَ مِنَ الْأَعْرابِ شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا فَاسْتَغْفِرْ لَنا يَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ " "اعراب باديه كه از حضور در جنگ‏ها در سفر فتح مكه تخلف مى‏ورزند براى عذر و تعلل خود خواهند گفت كه ما را محافظت اهل و اموالمان از آمدن در ركابت بازداشت اينك از خدا بر گناه ما آمرزش طلب، اين مردم منافق چيزى كه به دل هيچ عقيده ندارند به زبان مى‏آورند. " ( فتح ١١ ) ❕در روایات اهلسنت هم آمده است که در میان اصحاب پیامبر منافقینی بودند که اهل دوزخ بوده تا جایی که حتی اکثر کسانی که اطراف پیامبر را گرفته بودند , همین اصحاب منافق جهنمی بودند , چنان که در صحیح مسلم می خوانیم که پیامبر گرامی فرمود : " در ميان اصحابم دوازده نفر از منافقين وجود دارند كه هشت نفر از آن ها " به بهشت درنيايند تا آن كه شتر در چشم سوزن درآيد " . "في أصحابي إثنا عشر منافقاً ، منهم ثمانيةٌ لا يدخلون الجنة حتى يلج الجمل في سم الخياط " 📚صحیح مسلم ج ٤ ص ٢١٤٣ 👌مانند اين روايت در مسند احمد نقل شده است . 📚مسند احمد ج ٣٨ ص ٣٤٥ 💠 👇
💠ادامه 👇 ❕یا در نقل دیگری بخاری در مورد این اصحاب منافق و جهنمی نقل می کند که پیامبر گرامی فرمود : " خداوند به من نشان داد که من در كنار حوض كوثر ايستاده باشم كه ناگاه جمعى متوجه من شوند و من ايشان را بشناسم كه از اصحاب منند، شخصى از ميان من و ايشان بيرون رود و گويد به ايشان كه بياييد، من گويم كه به كجا آن شخص گويد كه: بجهنم و اللَّه من گويم كه ايشان چه كرده‏اند، آن شخص گويد كه ايشان بعد از تو مرتد و كافر شدند، و از كفرى كه بيرون آمده بودند باز به آن كفر رفتند، پس طايفه ديگر را ببينم كه مى‏آيند تا اين كه ايشان را بشناسم شخصى از ميان من و ايشان بيرون رود و گويد كه بياييد، من گويم كه به كجا گويد به آتش دوزخ و اللَّه من گويم كه ايشان چه كرده‏اند گويد كه ايشان از عقب خويش بكفر اصلى برگشتند،👈 پس نمى‏بينم كه از صحابه من كسى بماند و از دوزخ نجات کند مگر مانند شتر واپس مانده از گله شتران. ( یعنی عده کمی ) "👉 " بينا أنا قائم فإذا زمرة حتى إذا عرفتهم خرج رجل من بيني وبينهم فقال : هلمَّ فقلت أين ؟ قال إلى النار والله ! قلت وما شأنهم ؟ قال : إنهم ارتدوا بعدك على أدبارهم القهقرى ! ثم إذا زمرة حتى إذا عرفتهم خرج رجل من بيني وبينهم فقال : هلم ! قلت أين ؟ قال : إلى النار والله ! قلت : ما شأنهم ؟ قال : إنهم ارتدوا بعدك على أدبارهم القهقرى ! فلا أراه يخلص منهم إلا مثل همل النعم " 📚صحیح بخاری ج ٧ ص ٢٠٨ ❕یا در نقل دیگر ابن مسیب می گوید که پیامبر گرامی فرمود : " گروهی از اصحابم را از حوض منع می کنند ( و به سوی دوزخ می برند ) , من می گویم خداوندا اینان اصحاب من هستند ?!!! خداوند می گوید تو علم نداری که بعد از تو چه بدعت ها ایجاد کردند , اینان به عقب و جاهلیت بازگشتند " " يرد على الحوض رجالٌ من أصحابي فيحلؤون عنه فأقول يا رب أصحابي ! فيقول : فإنه لاعلم لك بما أحدثوا بعدك ، إنهم ارتدوا على أعقابهم القهقرى " 📚صحیح بخاری ج ٢ ص ٩٧٥ _ ج ٨ ص ٨٦ ❕در روایات ما نیز از این اصحاب منافق سخن به میان آورده شده و امام باقر یا امام صادق ع از پیامبر گرامی نقل کردند که فرمود : «اگر از اين اتّهام کراهت نداشتم كه بگويند: «محمّد در آغاز نبوّتش عدّه‏ اى را به كمك طلبيد و با كمك و يارى آن‏ها پيروز شد و پس از استحكام پايه‏ هاى حكومت، آنان را كشت ، گردن عدّه زيادى از اصحاب منافقم را مى‏ زدم (و اسلام را از شرّ آن‏ها راحت مى‏ كردم.) » « لَوْ لَا أَنِّي أَكْرَهُ أَنْ يُقَالَ إِنَّ مُحَمَّداً اسْتَعَانَ بِقَوْمٍ حَتَّى إِذَا ظَفِرَ بِعَدُوِّهِ قَتَلَهُمْ لَضَرَبْتُ أَعْنَاقَ قَوْمٍ كَثِيرٍ » 📚الکافی ج 8 ص 345 ❕بنابراین اگر امام صادق علیه السلام فرمود که اصحاب پیامبر راستگو بودند , مقصودش اصحاب راستین و واقعی پیامبر است نه منافقینی که اطراف پیامبر را داشتند و در اعتقاد و عمل با پیامبر مخالف بودند , امام صادق ع در بیان دیگری , شرح بیشتری از کلام خود و اصحاب راستین پیامبر می دهد و می فرماید : " اصحاب رسول خدا دوازده هزار نفر بودند: هشت هزار نفر از مدينه، و دو هزار نفر از اهل مكه، و دو هزار نفر از رهاكرده‏ها و آزادكرده‏ها و يكى از ايشان قدرى نبودند كه به جبر قائل باشند، و مرجى نبودند كه گويند ايمان همه كس به يك قسم است، و حرورى نبودند كه امير المؤمنين عليه السّلام را ناسزا گويند، و معتزلى نبودند كه گويند خدا را در عمل بنده هيچ دخل نيست، و در دين خدا براى خود سخن نمى‏گفتند، و در شب و روز گريه مى‏كردند و مى‏گفتند: خداوندا! روحهاى ما را قبض كن پيش از آنكه نان شب مانده ای بخوريم " " كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفاً ثَمَانِيَةُ آلَافٍ مِنَ الْمَدِينَةِ وَ أَلْفَانِ مِنْ مَكَّةَ وَ أَلْفَانِ مِنَ الطُّلَقَاءِ وَ لَمْ يُرَ فِيهِمْ قَدَرِيٌّ وَ لَا مُرْجِئٌ وَ لَا حَرُورِيٌّ وَ لَا مُعْتَزِلِيٌّ وَ لَا صَاحِبُ رَأْيٍ كَانُوا يَبْكُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ وَ يَقُولُونَ اقْبِضْ أَرْوَاحَنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَأْكُلَ خُبْزَ الْخَمِيرِ. " 📚الخصال ج ٢ ص ٦٤٠ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٣٠٥ ❕بنابراین اگر امام صادق ع فرمود که اصحاب پیامبر راستگویند , کلام خود را شرح داده و تصریح کرده است که مقصودش اصحاب راستین پیامبر است که تعدادشان دوازده هزار تن بوده و روز و شب مشغول تضرع و عبادت بوده اند , نه منافقینی که در اعتقاد و عمل , با پیامبر اسلام مخالفت می کردند . 👌بر پایه آنچه از آیات قرآن و روایات اهلبیت علیهم السلام گذشت , شیعه معتقد است که اصحاب واقعی پیامبر راستگو بودند و روایات آنان را می پذیرد اما منافقین از اصحاب پیامبر را دشمن می دارد و روایاتشان را نمی پذیرد . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
شباهت قضاوت علی علیه السلام با داستانی از تورات !!!! 🤔 : ❓آيا ميدانستيد داستان قضاوتهاى على همه جعلى هستند؟ ▪️حر عاملى از بزرگترين علماى شيعه در ص ٢١٢ از ج ١٨ كتاب معروف وسائل الشيعه داستانى از قضاوت على بين دو زن كه هر كدام ادعا ميكردند فرزند مال آنها كه على دستور قتل كودك را داد و مادر اصلى كودك ميگويد كودك را به او بده اما او را نكش و بدين وسيله على را بسيار دانا و فهميده معرفى ميكند! حر عاملى اين داستان را از كتاب ارشاد شيخ مفيد نقل كرده است اما، نكته بسيار جالب توجه و مضحك اينجاست كه اين داستان را شيخ مفيد از روى داستانى در تورات كه در مورد قضاوت پادشاه نامدار يهود يعنى سليمان ميباشد را به نام على جعل كرده است. در تورات 1 King 3:28 داستانى آمده در مورد عقل و دانش سليمان و قضاوتش بين دو فاحشه كه در يك خانه زندگى ميكنند هر كدام ادعا داشت فرزند ازوست ❗️❗️❗️ 💠💠 👌اشکال معاند به نقلی است که در کتاب ارشاد شیخ مفید آمده است که نقل می کند : " در زمان خلافت عمر دو زن بر سر كودكى نزاع كردند و هر دوى آنان ادعا داشتند كه آن كودك از آن اوست و شاهد و گواهى هم براى ادعاى خود نداشتند و كس ديگر جز آن دو زن ادعاى فرزندى آن بچه را نداشت، عمر ندانست چه بكند و ناچار بأمير المؤمنين عليه السّلام پناهنده شد، پس على عليه السّلام آن دو زن را خواست و آنان را پند و اندرز داد و از عذاب خداوند ترساند ولى سودى نبخشيد و هر دو بر سخن خود ايستاده دست بردار نبودند آن حضرت عليه السّلام كه پافشارى آنان را در نزاع ديد فرمود: أره‏اى براى من بياوريد، زنان گفتند: أره براى چه ميخواهى؟ فرمود: ميخواهم اين بچه را دو نيم كرده بهر كدام يك از شما نيمى از او بدهم، يكى از آن دو زن خاموش نشست ولى ديگرى گفت: ترا بخدا ... اى ابا الحسن اگر ناچار بايد اين كار را بكنى من از سهم خويش گذشتم و بآن زن بخشيدم (كه بچه را دو نيم نكنى)!. ❕امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: «اللَّه اكبر» اين فرزند پسر تو است نه پسر آن زن، و اگر پسر او بود (مانند تو) بحال اين كودك دلسوزى ميكرد و مى‏ترسيد، پس آن زن ديگر اعتراف كرد كه حق با آن زن است و كودك از آن او است، پس اندوه عمر از اين جريان برطرف گرديد و در باره امير المؤمنين عليه السّلام كه با اين داورى (شگفت انگيز) گشايشى بكار عمر داده بود دعاى خير كرد. " 📚الإرشاد للمفيد , ترجمه رسولى محلاتى، ج‏1، ص: 196 ❕معاند مدعی شده است که این داستان در مورد علی ع جعل شده و کپی شده از تورات است چرا که در تورات نیز شبیه این داستان در مورد سلیمان ع آمده است !!!! 👌در تورات در کتاب اول پادشاهان باب ٣ جمله های ١٦ تا ٢٨ جریانی به این شرح در مورد سلیمان ع که پادشاه بنی اسرائیل بود آمده است : " دو زن بدکاره نزد پادشاه آمده به حضورش ایستادند , یکی از آنان گفت سرورم من و این زن در یک خانه ساکن هستیم و او در خانه با من بود که فرزندی زاییدم , سه روز پس از زایمانم این زن نیز زایید , ما در خانه تنها بودیم و جز ما دو تن دیگری در خانه نبود , ناگهان پسر این زن در گذشت , زیرا بر او خوابیده بود , نیمه های شب کنیز تو در خواب بود که این زن برخاسته پسرم را از کنارم بر گرفت بر سینه خود جای داد و پسر مرده خویش را بر سینه من نهاد , سحرگاهان برخاستم تا پسرم را شیر دهم اما او را مرده یافتم , چون در روشنایی صبح به دقت بر او نگریستم دیدم پسری نیست که من زاده بودم , زن دیگر گفت خیر پسر زنده از آن من است پسر مرده از آن تو ولی زن اول پاسخ داد خیر پسر مرده از آن تو است پسر زنده از آن من است و آنان این چنین نزد پادشاه میگفتند , آنگاه پادشاه گفت یکی می‌گوید پسر زنده از آن من است , پسر مرده از آن تو و دیگری می گوید خیر پسر مرده از آن تو است پسر زنده برای من , پادشاه گفت شمشیری نزد من بیاورید , شمشیری به حضورش آوردند آنگاه گفت کودک زنده را به دو نیم کنید و نیمی را به یک زن و نیمه دیگر را به زن دیگر بدهید اما زنی که پسر زنده برای او بود دلش بر فرزندش میسوخت به پادشاه گفت سرورم , کودک زنده را به آن زن بدهید و او را نکشید ولی زن دیگر گفت آن فرزند , نه از آن من باشد نه از آن او , پس او را به دو نیم کنید , آنگاه پادشاه پاسخ داد و گفت فرزند را به زن نخست دهید و او را به هیچ روی مکشید چون این زن مادر اوست , چون همه اسرائیل خبر حکمی را که پادشاه داده بود شنیدند , ترسان شدند در یافتند که حکمت خداوند در او است تا عدالت را برقرار کند " 💠 👇
💠ادامه 👇 👌حال معاند مدعی شده است که جریان منقول توسط شیخ مفید , جعل و کپی شده از داستان تورات است و واقعیت ندارد , در حالی که این ادعا از جهاتی مخدوش است : 🔸١ _ اگر بخواهیم طبق مبنای معاند پیش رویم و به او پاسخی نقضی دهیم , دقیقا می توانیم اشکالی را که مطرح کرد , به سوی خودش بازگشت دهیم و بگوییم : ❗️کتاب تورات بارها دچار تحریف قرار گرفته و یهودیان هر چه می خواستند بر آن افزودند یا کم کردند که این قضیه از مسائل مسلم تاریخی است . 👌برخی از محققین می نویسند : "عهد عتیق یا قدیم که مورد توجه و احترام خاص یهود و حتی نصارا است مشتمل بر الواح بزرگی بود که در حویرب و طور سینا از عالم غیب بر حضرت موسی علیه السلام نازل گردید، و از جانب پروردگار دستور رسید که آن را در صندوق عهد پنهان گرداند و هر هفت سال یک بار در روز عید بیرون آورده و بر بنی اسرائیل قرائت کند. ❕ محلّ آن صندوق در بیت المقدس در مکان امن و محفوظی بود. ولی متأسّفانه به تصریح و اعتراف علمای بزرگ یهود، کتاب تورات موجود، همان کتاب اصلی نبوده، بلکه نوشته دست بعضی از مردم مجهول الحال است؛ زیرا نسخه اصلی آن که در بیت المقدس بوده، در شورش‌ها و حملات پیاپی سلاطین و دشمنان بنی اسرائیل، از بین رفته و آثاری از آن باقی نمانده است. 👌بخت النصر در ابتدای حکومت خود حمله شدیدی به شامات و فلسطین داشته، بیت المقدس را خراب نمود و شهر را به ویرانه ای تبدیل کرد، و آنچه از نسخه‌های تورات باقی مانده بود را به آتش کشید. این شهر تا هفتاد سال به حالت ویرانی باقی ماند. ❕جانمل نرکاتلک می‌گوید: «دانشمندان اتفاق دارند که نسخه اصلی تورات و همچنین نسخه‌های دیگر کتاب‌های عهد عتیق به دست لشکر بخت النصر از بین رفت. » 📚صد مقاله سلطانی ص ۱۷ به نقل از او _ نگاهی به مسیحیت , رضوانی ص ٥٥ ❕قرآن نیز تصریح می کند که یهودیان معاصر پیامبر اسلام و علی علیهما السلام , تورات را تحریف کرده و چیزهایی را به تورات اضافه کردند . 👌قرآن می فرماید : " واى بر آنها كه مطالبى با دست خود مى‏نويسند سپس مى‏گويند: از طرف خدا است تا به بهاى كمى آن را بفروشند، واى بر آنها از آنچه با دست خود نوشتند، و واى بر آنها از آنچه از اين راه به دست مى‏آورند! " " فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هذا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَناً قَلِيلاً فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَ وَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ " ( بقره ٧٩ ) 👌و می فرماید : " در ميان آنها [يهود] كسانى هستند كه به هنگام تلاوت كتاب (خدا)، زبان خود را چنان مى‏گردانند كه گمان كنيد (آنچه را مى‏خوانند،) از كتاب (خدا) است، در حالى كه از كتاب (خدا) نيست! (و با صراحت) مى‏گويند:" آن از طرف خداست!" با اينكه از طرف خدا نيست، و به خدا دروغ مى‏بندند در حالى كه مى‏دانند! " " وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُون‏ " ( آل عمران ٧٨ ) ❕بنابراین یهودیان هم عصر مسلمین و امیر مومنان ع عملا تورات را تحریف می کردند و چیزهایی را به تورات اضافی می کردند . 👌بر این اساس اگر پای جعل و کپی هم در کار باشد , باید بگوییم این یهودیان بودند که مرتکب جعل و کپی شدند , و مثلا قضاوت علی علیه السلام را به پای سلیمان ع نوشتند و به تورات اضافه کردند , یعنی چون شاهد قضاوت علی ع در جریان مذکور بودند , شبیه آن را برای سلیمان جعل کردند و به تورات اضافی کردند , شاهد این قضیه هم گواهی تاریخی و آیات قرآن بر اضافه شدن مطالبی به تورات توسط یهودیان است . 💠 👇
💠ادامه 👇 🔸 ٢ _ شیخ مفید تصریح می کند که جریان مذکور در قضاوت علی علیه السلام را جدای از آنکه شیعه نقل کرده است , اهل سنت هم نقل کرده اند : " مُحَمَّدُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْمُفِيدُ فِي الْإِرْشَادِ قَالَ رَوَتِ الْعَامَّةُ وَ الْخَاصَّةُ أَنَّ امْرَأَتَيْنِ تَنَازَعَتَا عَلَى عَهْدِ عُمَر .... " 📚وسائل الشيعة، ج‏27، ص: 288 👌در کتاب احقاق الحق به صورت مفصل , شبیه قضاوت مورد بحث از قضاوتهای علی علیه السلام توسط علمای بزرگ اهلسنت , نقل شده است : 📚احقاق الحق ج ٣٢ ص ١٣٠ به بعد " و من اقضیته علیه السلام : ما رواه جماعه من اعلام العامه فی کتبهم " ❕بنابراین و با توجه به آنکه طبق تصریح شیخ مفید , علمای اهلسنت هم جریان مذکور را نقل کرده اند , احتمال جعل و کپی در نقل جریان مذکور منتفی می شود , زیرا اهلسنت با امیر مومنان ع عناد دارند و هیچ گاه فضیلتی را به نفع علی ع جعل نمی کنند و به عکس با کسانی هم که فضائل امیر مومنان ع را نقل می کردند , برخورد می کردند و آنان را مورد اذیت و آزار و حتی قتل قرار می دادند , چنان که نسائی عالم بزرگ خودشان را به خاطر نقل فضائل امیر مومنان ع کشتند !!!! 👌ابن کثیر می‌نویسد : " نسایی کتاب خصائص را در برتری علی و اهل بیت او نوشت زیرا او مردم دمشق را دید که از علی نفرت دارند , از او خواستند که درباره معاویه نیز فضائلی نقل کند , اما او چیزهایی که نباید می گفت را گفت , به همین رو آنقدر به بیضه‌های او ضربه وارد کردند که او جان داد " " إنما صنف الخصائص في فضل علي وأهل البيت ، لأنه رأى أهل دمشق حين قدمها في سنة ثنتين وثلاثمائة عندهم نفرة من علي ، وسألوه عن معاوية فقال ما قال ، فدققوه في خصيتيه فمات . " 📚البدایه و النهایه , ج ١١ ص ١٤١ ❕یا نقل می کنند " متوکل دستور داد فردی را که فضیلت امیر مومنان ع نقل کرده بود , بخاطر نقل این فضیت هزار تازیانه بزنند " " امر المتوکل بضربه الف سوط " 📚تهذیب الکمال ج ٢٩ ص ٣٥٩ _ سیر اعلام النبلاء ج ١٢ ص ١٣٥ 👌یا باز نقل می کنند که اهلسنت , منبر حاکم نیشابوری , عالم بزرگ خودشان را شکستند , چون فضائل امیر مومنان ع را نقل کرد : " ذلک انهم کسروا منبره و منعوه من الخروج ... " 📚سیر اعلام النبلاء ج ١٧ ص ١٧٥ _ الوافی بالوفیات ج ٣ ص ٢٦٠ ❕و چه زیبا گفت , شافعی امام اهلسنت در مورد امیر مومنان ع : " در شگفتم از مردى كه دشمنانش فضايل او را از روى حسد كتمان كردند و دوستانش از ترس، ولى با اين حال شرق و غرب جهان را پر كرده است. " " قد اخفی اولیاوه فضائله خوفا و اخفی اعدائه فضائله حسدا فقد شاع له بین ذین ما ملا الخافقین " 📚علىّ فى الكتاب و السنة، ج ١ ص ١٠ _ مشارق انوار الیقین ص ١٧١ _ غایه المرام ج ٥ ص ١٤٥ _ حلیه الابرار ج ٢ ص ١٣٦ _ اعیان الشیعه ج ١ ص ٣٣٣ _ الانوار البهیه ص ٦٠ _ کشف الیقین ص ٤٠ 🔸٣ _ اگر هم بگوییم که آنچه تورات در مورد قضاوت سلیمان ع نقل کرده است صحیح است باز هم اشکال معاند موجه نیست , زیرا اگر سلیمان ع آگاه به علم قضاوت و داوری و فصل الخطاب بود , این علمش به پیامبر گرامی ص و امیر مومنان ع به ارث رسیده بود , لذا امیر مومنان ع در موضوع مشابه , همانگونه حکم کرد که سلیمان ع حکم کرده بود , چرا که امیر مومنان ع وارث علم سلیمان ع بود !!!! ❕امام کاظم ع فرمود : "به خدا قسم به ما داده شده است , آنچه که به سليمان داده شده و چيزهائى كه به سليمان و نیز به احدى از جهانيان‏ داده نشده است , به ما داده شده است " " قَدْ وَ اللَّهِ أُوتِينَا مَا أُوتِيَ سُلَيْمَانُ وَ مَا لَمْ يُؤْتَ سُلَيْمَانُ وَ مَا لَمْ يُؤْتَ أَحَدٌ مِنَ الْعَالَمِين‏ " 📚معانی الاخبار ص ٣٥٣ _ علل الشرایع ج ١ ص ٧١ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
سحر شدن پیامبر اسلام در روایات شیعه !!!! 🤔 : ❓سحر شدن پیامبر ص در مذهب شیعه اخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ أَخْبَرَنَا مُحَمَّدٌ حَدَّثَنِي مُوسَى قَالَ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلِيٍّ ع‌ أَنَّ ابْنَ أَعْصَمَ سَحَرَ النَّبِيَّ ص فَقَتَلَهُ‌ نام کتاب : الجعفريات- الأشعثيات نویسنده : کوفي‌، محمد بن اشعث    جلد : 1  صفحه : 129 ❗️❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه در کتاب جعلی صحیح بخاری , به پیامبر گرامی اسلام ص نسبت داده شده است که لبید بن اعصم پیامبر اسلام را سحر کرده بود تا جایی که پیامبر گرامی ص زمینگیر شد و نمی توانست کارهایش را انجام دهد !!! ❕بخاری نقل می کند که عایشه گفت : " پیامبر را سحر کردند به طوری که در اثر سحر , ادراک معمولی خود را از دست داده بود و کاری را که نکرده بود خیال می کرد که انجام داده است , ( مثلا می پنداشت که غذا خورده است در صورتی که نخورده بود و خیال می کرد که نماز خوانده است اما نخوانده بود ) " "عَائِشَةَ، قَالَتْ: «سُحِرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ، حَتَّى كَانَ يُخَيَّلُ إِلَيْهِ أَنَّهُ يَفْعَلُ الشَّيْ‏ءَ، وَ مَا يَفْعَلُه‏ ... " 📚صحیح بخاری ج ٣ ص ١١٩٢ ح ٣٠٩٥ ❕در روایت دیگری , مساله به صورت زشت تر و وقیح تر آمده است و می گوید : " آن قدر سحر بر پیامبر تاثیر گذارده بود که گاه می پنداشت با یکی از همسرانش همبستر شده در حالی که چنین نبود " " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ سُحِرَ، حَتَّى كَانَ يَرَى أَنَّهُ يَأْتِي النِّسَاءَ وَ لَا يَأْتِيهِنَّ " 📚صحیح بخاری ج ٥ ص ٢١٧٥ ح ٥٤٣٢ 👌ما این روایات را جعلی می دانیم که متاسفانه برای کاستن از مقام پیامبر اسلام توسط دشمنان اسلام وضع شده است , چنان که جصاص , عالم بزرگ اهلسنت تصریح می کند که این روایات را ملحدین وضع کرده اند : " مثل هذه الأخبار من وضع الملحدين " 📚احکام القرآن ج ١ ص ٥٥ 👌قول به سحر شدن پیامبر گرامی اسلام , با قرآن نیز همخوانی ندارد , چرا که قرآن تصریح دارد که خداوند سحر را باطل می کند و سحر نمی تواند پیامبران را مغلوب خود کند و تحت تاثیر قرار دهد , چنان که سحر نتوانست موسی ع را مغلوب کند . خداوند می فرماید : " هنگامى كه ساحران آمدند موسى به آنها گفت آنچه (از وسايل سحر) مى‏توانيد بيفكنيد، بيفكنيد!- هنگامى كه افكندند موسى گفت آنچه شما آورديد سحر است، كه 👉خداوند به زودى آن را ابطال مى‏كند، چرا كه خداوند عمل مفسدان را اصلاح نمى‏كند.👉_ و حق را به وعده خويش تحقق مى‏بخشد هر چند مجرمان اكراه داشته باشند. " " فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسى‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ _ وَ يُحِقُّ اللَّهُ الْحَقَّ بِكَلِماتِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُون‏ " ( یونس ٨٠ _ ٨٢ ) ❕همینطور قرآن مجيد اين معنى را نفى مى‏كند كه پيغمبر" مسحور" شده باشد و قول به سحر شدن پیامبر را قول ظالمین و منحرفین می داند و مى‏فرمايد: وَ قالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا رَجُلًا مَسْحُوراً انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الْأَمْثالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلًا " ظالمان گفتند شما از يك انسان سحره شده‏اى پيروى مى‏كنيد، ببين چگونه براى تو مثلها زدند و گمراه شدند؟ آن چنان كه نمى‏توانند راه را پيدا كنند"! (فرقان 8 و 9) 👌و همینطور قرآن تصریح می کند که شیاطین هستند که سحر را ایجاد می کنند و به افرادی سحر را می آموزند و مردم را سحر می کنند : " وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطِينُ عَلى‏ مُلْكِ سُلَيْمانَ وَ ما كَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لكِنَّ الشَّياطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ " ( بقره ١٠٢ ) ❕در حالی که روشن است که شیاطین بر بندگان صالح خداوند که در راس آنان پیامبران هستند , تسلطی ندارند , یعنی نمی توانند پیامبران را تسخیر کرده و مثلا سحر کنند , چنان که خداوند به عدم تسلط شیطان بر بندگان صالح خداوند تصریح می کند : " إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ وَ كَفى‏ بِرَبِّكَ وَكِيلا " ( اسراء ٦٥ ) 💠 👇