🌸میلاد حضرت زینب سلام الله علیها مبارک
🌸پرسش و پاسخ هایی پیرامون بانو زینب سلام الله علیها ؛
1⃣گوشه ای از فضائل آن بانوی بزرگوار ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1767
2⃣عده ای میگن حضرت زینب کبری سلام الله علیها وفات کردن و عده ای دیگه میگن به #شهادت رسیدند، میشه اگه امکانش هست در این باب توضیحی بدید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
3⃣در کلیپی فردی می گوید دوطفلان زینب سلام الله علیها، در روز عاشورا در کربلا نبوده اند، آیا این گفته ی ایشان درست است ❗️ و اگر گفته ی ایشان غلط است،چطور می شود ثابت کرد که دو#طفلان زینب سلام الله علیها در روز عاشورا در کربلا بوده اند و جزء 72 شهید بزرگوار عاشورا هستند،که در راه یاری کردن حضرت امام حسین علیه السلام به شهادت رسیده اند❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2081
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1866
4⃣آيا ميدانستيد در هيچكدام از كتب تاريخى حرفى از خطبه زينب در #كاخ يزيد وجود ندارد❕آيا ميدانستيد اكثر اين #داستانها در همين ٤٠ ساله گذشته توسط روحانيون ساخته شده است❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3201
5⃣یکی از کانال های ضد دین شبهه کرده است که چرا بنی هاشم دختران خود را به دشمنانشان #تزویج می کردند ، تزویج ام کلثوم دختر حضرت زینب و عبد الله جعفر به مروان یا حجاج و ... ❗️❗️این تناقض نیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/572
6⃣ آیا سر به محمل کوبیدن حضرت زینب واقعیت دارد ? ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3174
7⃣آیا راست است که حضرت زینب در مصیبت امام حسین #گریبان چاک دادند ❕اگر راست است مگر پیامبر نفرمود که هر کس در مصیبتی گریبان چاک کند #جهنمی است ❕( مستدرک الوسائل جلد دوم ص455) پس حضرت زینب چرا اینطور کرد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3187
8⃣آیا راست است که پس از واقعه کربلا امدند حجاب را از سر زنان حرم کشیدند یعنی سر اهل بیت امام حسین و حضرت زینب بی حجاب شد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1291
9⃣واقعا قبر حضرت زینب کجاست؟ شبکه کلمه در جدید ترین پستش اورده در مدینه است نه شام و نه مصر .میگه دکان دار ها قبر حضرت زینب رو در سوره معرفی میکنن چون واسشون منفعت داره ما رو روشن کنید یعنی ما الکی میریم سوره واسه دفاع از حرم ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1034
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/973
🔟چرا حرم ائمه و حضرت زینب برای ما مقدس هست؟که به خاطر حفظش و دفاع از آن از جان نیز میگذریم.؟ آیا اینکار جسد پرستی نمیشه؟ایا این کار ما به قول وهابیت دامن نمیزند که ما پیکر مطهر ائمه را میپرستیم؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1468
1⃣1⃣پرسشی بسیار مطرح می شود که آیا حضرت زینب سلام الله معصوم بوده اند یا خیر ! لطفا در این زمینه روشنگری فرمایید ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3601
@Rahnamye_Behesht
مقصر در شکست روز احد مسلمین بودند یا خداوند !!!!
🤔#پرسش :
❓چه کسی قرآن را سروده است و با چه هدفی؟ و چرا اینقدر بین آیات قرآن تضاد و تقابل حاکم است؟ ❗️❗️❗️
باهم میخوانیم ⬇️ آیاتی از سوره ی آل عمران
أَوَلَمَّا أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْهَا قُلْتُمْ أَنَّى هَذَا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۶۵﴾
آيا چون به شما [در نبرد احد] مصيبتى رسيد [با آنكه در نبرد بدر] دو برابرش را [به دشمنان خود] رسانديد گفتيد اين [مصيبت] از كجا [به ما رسيد] بگو آن از خود شما [و ناشى از بى انضباطى خودتان] است آرى خدا به هر چيزى تواناست (۱۶۵)
وَمَا أَصَابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۶۶﴾
و روزى كه [در احد] آن دو گروه با هم برخورد كردند آنچه به شما رسيد به اذن خدا بود [تا شما را بيازمايد] و مؤمنان را معلوم بدارد (۱۶۶)
در آیه ی اول الله به صراحت میگوید علت شکست شما خودتان هستید و مسبب مصیبت وارده خود مسلمین هستند
در آیه ی بعدی به صراحت سخن قبلی خودش را نقض میکند و میگوید هرچه بود از طرف الله بود تا مومن را از منافق یا غیر مومن معلوم نماید. آیا این الله عالم مطلق است؟ آیا چنانکه ادعا مینماید بر آنچه در نهان و آشکار میگذرد احاطه دارد؟ قطعا او کذابی است که حتی یادش میرود آیه ی قبلی چه گفته است. و این بدان علت بود که آیات توسط حافظین یا کاتبین نوشته یا حفظ میگردید و پیامبر امکانی برای مرور و رفع نواقص آن نداشت. ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌خداوند در آیه ای می گوید که شکست روز احد , نتیجه عملکرد خود مسلمین بوده است و در ادامه می گوید که مصیبت رسیده به اذن خداوند بوده است , هر دو تعبیر معنا و مفهوم روشنی دارد :
❕در مورد آیه نخست که شکست روز احد را نتیجه عملکرد ناصواب خود مسلمین می داند , گفتنی است که خداوند خطاب به مسلمین می فرماید که شما مىگوئيد: اين مصيبت از كجا دامنگيرتان شد (قُلْتُمْ أَنَّى هذا) ولى اى پيامبر به آنها بگو اين مصيبت از وجود خود شما سرچشمه گرفته و عوامل شكست را بايد در خودتان جستجو كنيد (قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ).
❕شما بوديد كه با مخالفت فرمان پيامبر ص سنگر حساس كوه عينين را رها ساختيد و شما بوديد كه جنگ را بپايان نرسانيده و سرنوشت آن را يكسره نكرده به جمعآورى غنائم پرداختيد و نيز شما بوديد كه بهنگام حمله مجدد دشمن ميدان را رها ساخته و از جنگ فرار كرديد، همين گناهان و سستىهاى شما بود كه باعث آن شكست و آن همه كشته گرديد.
👌در ادامه می گوید :
" وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ _ وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا ... " " و آنچه (در روز احد) در روزى كه دو دسته (مؤمنان و كافران) با هم نبرد كردند به شما رسيد به اذن خدا بود و براى اين بود كه مؤمنان شناخته شوند - و نيز براى اين بود كه كسانى كه راه نفاق پيش گرفتند شناخته شوند ... " ( آل عمران ١٦٦ _ ١٦٧ )
❕در این آیه خداوند می گوید که مصائبی که در روز احد به مسلمین رسید , به اذن خدا نیز بود , یعنی در عین حال که خود مسلمین مقصر بودند , اما باز این مصائب خارج از اذن پروردگار نیز نبوده است , اما این که مقصود از " اذن خداوند " در آیه شریفه چیست , سه بیان مورد توجه است که هر سه با هم می تواند صحیح باشد :
🔸١ _ در تفسیر نمونه در توضیح مقصود از " اذن خداوند " می خوانیم :
" آنچه در روز احد , آن روز كه جمعيت مسلمانان با بتپرستان بهم درآويختند بر شما وارد شد , بفرمان خدا بود و طبق خواست و اراده او صورت گرفت، زيرا هر حادثهاى طبق قانون عمومى آفرينش علت و سبب مخصوصى دارد و اساسا عالم روى يك سلسله علل و اسباب پىريزى شده است و اين يك اصل ثابت و هميشگى است، و روى اين اصل، هر لشگرى كه در ميدان جنگ سستى كند و بمال و ثروت و غنيمت دل ببندد و دستور فرمانده دلسوز خود را فراموش نمايد محكوم به شكست خواهد بود، بنا بر اين منظور از اذن اللَّه (فرمان خدا) همان اراده و مشيت او است كه بصورت قانون عليت در عالم هستى منعكس شده است.
📚تفسير نمونه، ج 3، ص: 161
🔸٢ _ مرحوم طبرسی نیز در کتاب مجمع البیان , پیرامون تعبیر " اذن خداوند " می نویسد :
" فَبِإِذْنِ اللَّهِ- يعنى بعلم خدا بود و اذن بمعناى علم است و نيز قول خداى متعال:
أَذانٌ مِنَ اللَّهِ يعنى اعلام من اللَّه. " ( توبه ٣ )
📚ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج4، ص: 332
👌بنابراین و طبق بیان مرحوم طبرسی , در توضیح فراز " اذن خدا " یعنی خداوند از مصائب وارده بر شما در روز احد آگاه بود و اذن خداوند به معنای علم و آگاهی خداوند است , چنان که در آیه سوره توبه به همین معنا به کار رفته است .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٣ _ اساسا می توانیم بگوییم که تعبیر " اذن الله " در آیه مذکور , اشاره به مسئله « الامر بين الامرين » است که خلاصه آن اين است كه :
👌همه حوادث جهان حتى اعمال و افعال ما خواه حسنه باشد يا سيئه، خوب باشد يا بد از يك نظر مربوط به خدا است ( به اذن خداست ) , زيرا او است كه به ما قدرت داده و اختيار و آزادى اراده بخشيده است، بنا بر اين آنچه ما اختيار مى كنيم و با آزادى اراده انتخاب مى نمائيم بر خلاف خواست خدا نيست، ولى در عين حال اعمال ما به ما نسبت دارد و از وجود ما سرچشمه مى گيرد زيرا عامل تعيين كننده عمل، اراده و اختيار ما است، و به همين دليل ما در برابر اعمالمان مسئوليم، و استناد اعمال ما به خدا آن چنان كه اشاره شد از ما سلب مسئوليت نمى كند و موجب عقيده جبر نيست.
❕بنا بر اين آنجا كه مى فرمايد ؛ مصائب روز احد به " اذن الله " بود , اشاره مى كند به همان فاعليت خداوند نسبت به همه چيز، و آنجا كه مى فرمايد ؛ مصائب از جانب خودتان بود , اشاره به فاعليت ما و مسئله اراده و اختيار ما مى كند و در واقع مجموع دو آيه، مسئله « امر بين الامرين » را ثابت مى كند .
❕در روایتی از امام کاظم ع آمده است که خداوند می فرماید ؛
« ای فرزند آدم ، به مشیت و اراده من است که تو چیزی را می خواهی و می گویی و به قدرت من واجبات من را اجرا می کنی و به نعمت من بر معصیت من قدرت پیدا می کنی ، آنچه که از نیکی به تو می رسد ، از سوی من است ( چون با قدرت و قوت من کار نیک کرده ای ) و آنچه که از سیئه و بدی به تو می رسد ، از ناحیه خودت است ( چون با اختیار خود مرتکب شده ای ) ، چرا که من سزاوارتر از تو هستم که نیکیهایت مستند به من باشد و تو سزاوارتر از منی که بدی هایت منتسب به خودت باشد »
«قال الله تبارك و تعالى: يا ابن آدم بمشيئتي كنت أنت الذي تشاء و تقول، و بقوتي أديت إلي فريضتي، و بنعمتي قويت على معصيتي، ما أصابك من حسنة فمن الله، و ما أصابك من سيئة فمن نفسك، و ذاك أني أولى بحسناتك منك، و أنت أولى بسيئاتك مني »
📚تفسیر عیاشی ، ج 1 ص 258 _ البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 131
👌در نقل دیگری ، امام رضا ع فرمود ؛
«خداوند متعال فرمود: اى زاده آدم! با خواست من است كه تو مى خواهى و با نعمت من است كه واجباتم را براى من انجام مى دهى و با قدرت من است كه بر نافرمانى و گناه من توانا گشتى. من تو را شنوا و بينا آفريدم. من به نيكيهايت از تو سزاوارترم و تو به بديهايت سزاوارترى تا من. »
«قالَ اللَّهُ تعالى: يابنَ آدمَ، بِمَشِيَّتي كُنتَ أنتَ الّذي تَشاءُ، و بِنِعْمَتي أدَّيْتَ إلَيَّ فَرائضي، وبِقُدرَتي قَوِيتَ على مَعْصيَتي، خَلَقتُكَ سَميعاً بَصيراً، أنا أوْلى بحَسَناتِكَ مِنكَ، وأنتَ أوْلى بسَيّئاتِكَ مِنّي »
📚میزان الحکمه ، ج 2 ص 168
👌یا در نقل دیگر امام رضا ع فرمود که خداوند می فرماید ؛
« تو سزاوارتر به سیئاتت از من هستی ، تو معاصی را انجام دادی ، با قوت و قدرتی که من به تو دادم » " أنت أولى بسيئاتك مني، عملت المعاصي بقوتي التي جعلت فيك».
📚البرهان فی تفسیر القرآن ، ج 2 ص 131
👌بنابراین مقصر در آنچه در روز احد به مسلمین رسید , خود مسلمین بودند , و از سوی دیگر چون مسلمین با قدرت و اراده و اختیاری که خداوند به آنان داده بود , آن شکست را رقم زدند , پس می توان گفت که آن شکست و مصائب به اذن الهی به مسلمین رسیده بود و خداوند می توانست قدرت و اختیاری که به مسلمین داده است را از آنان بگیرد تا آنان آن مصائب را ایجاد نکنند , اما خداوند چنین نمی کند تا همگان را امتحان کند و آنانی که از این قدرت و اختیار الهی درست استفاده می کنند , از کسانی که درست استفاده نمی کنند , متمایز شوند یعنی مومنین از منافقین باز شناخته شوند و در پی آن شایستگی ثواب و عقاب را به دست آوردند .
❕هر سه بیان در عین حال می تواند صحیح و مقصود آیه باشد , چرا که هر سه تفسیر موید از آیات و روایات دارند و هیچ مانعی نیست که هر سه بیان , مد نظر خداوند از تعبیر " باذن الله " بوده باشد , چرا که قرآن بطون گسترده ای دارد و یک آیه می تواند معانی گسترده ای را در خودش جای داده باشد , چنان که چنان که علی علیه السلام فرمود ؛
« قرآن ظاهرش زيبا و آراسته و باطنش عميق و ژرف است، نكات شگفت آورش هرگز تمام نمى شود، اسرار نهفته اش پايان نمى گيرد و ظلمات (جهل و گمراهى) جز در پرتو انوارش بر طرف نخواهد شد »
« انّ القرآن ظاهره انيق و باطنه عميق، لا تفنى عجائبه، و لا تنقضى غرائبه، و لا تكشف الظّلمات الّا به »
📚نهج البلاغه خطبه 18
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
توضیحی در مورد روایتی که می گوید ام کلثوم " فرج " بود !!!!
🤔#پرسش :
❓امام جعفر صادق، دختر على و همسر عمر بن خطاب را آلت تناسلى زنانه خطاب ميكند!
از ديد اسلام و احكام اسلامى، زن يك آلت جنسى متحرك است كه براى ارضاى شهوت سيرى ناپذير مردان مسلمان و يك ماشين جوجه كشى براى ادامه نسل آنهاست! ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روايتى آمده است: امام جعفر صادق عليه السلام در مورد ازدواج امّ كلثوم فرمود: «إنّ ذلك فرج غُصِبناه» «اين ناموسى است كه از ما غصب شده است».
📚الکافی ج ٥ ص ٣٤٦
👌معاند بیسواد تعبیر " فرج " به کار رفته در روایت را به آلت تناسلی زنان ترجمه کرده است , در حالی که توجه ندارد که یکی از معانی مورد استعمال " فرج " , در مورد چیزی است که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند بیگانگان و دشمن قرار گیرد چه می خواهد انسان باشد یا غیر انسان باشد .
👌راغب در مفردات می نویسد :
" فَرْج بصورت جمع و يا مفرد بطور استعاره براى مرزهاى كشور و 👉هر جايى كه بيمناك باشد👉 و بايد از دستبرد دشمن آن را حراست كرد بكار رفته است. الفَرْجَان : در كشور اسلامى بمرزهاى مرزداران ترك و سودان گفته شده است "
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، خسروی حسینی ج3، ص: 29 " و استعير الْفَرْجُ للثّغر و كلّ موضع مخافة. و قيل: الْفَرْجَانِ في الإسلام: التّرك و السّودان "
📚مفردات الفاظ القرآن ج ١ ص ٦٢٨
❕محقق و مترجم کتاب مفردات در پاورقی می نویسد :
" به گفته أبو عبد اللّه ياقوت حموى علت ناميدن مرزها به فروج، اين است كه مرزها مسدود نيستند و همواره احتمال حمله دشمن در آن هست و در اين زمان (قرن 7 و 8) به خراسان و سيستان «فرجان» گفته ميشود. (اساس البلاغه 337- معجم البلدان 4/ 246- تهذيب اللغه 11/ 46). "
📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج3، ص: 29
👌همین معنا برای فرج در کتاب مشهور لغوی : " التحقیق " نیز مورد تاکید قرار گرفته است : " و كلّ موضع مخافة فرجة "
📚التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج9، ص: 47
👌یکی از چیزهایی که انسان در موردش بیمناک است که مورد گزند و اهانت بیگانه قرار گیرد , نزدیکانش چون خواهر و مادر و همسرش است که از آنان تعبیر به ناموس می شود .
❕در روایت مورد استناد معاند نیز از ام کلثوم تعبیر به فرجی شده است که غصب شد , یعنی او ناموسی از ما بود که غصب شد .
❕در ذیل در مورد ازدواج ام کلثوم با عمر , توضیحات مفصلی داده ایم :
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11389
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/5339
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
اهانت گرگیج امام جمعه پیر و خرفت آزادشهر به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام !!!!!!
گرگ است نه والله !!! که یک روبه گیج است
با اینکه رخ موز گرفته است هویج است !!!
حرفی نزد از نطفه مولای خویش چون
یک شهر در آن واقعه شوم بسیج است !!!
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
اهانت گرگیج امام جمعه پیر و خرفت آزادشهر به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام !!!!!! گرگ است نه والله !
انشاء الله امشب پاسخی درخور به اظهارات این مولوی نادان و خرفت خواهیم داد !!!!
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
اهانت گرگیج امام جمعه پیر و خرفت آزادشهر به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام !!!!!! گرگ است نه والله !
پاسخی مفصل به مولوی گرگیچ در پی اهانتش به ساحت امامان علیهم السلام !!!!
🤔#پرسش :
❕مولوی گرگیچ در خطبه نماز جمعه :
مادر زین العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر (رض) پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین (رض) درآورد و 9 امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر (رض) را نپذیریم اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سوال برده ایم ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌آنچه در کلام مولوی گرگیچ مورد استدلال قرار گرفته است , به دو معنا می تواند حمل شود و بر طبق هر دو معنا , مشروعیت خلافت عمر بن خطاب توجیه شود , اگر چه ظاهر کلامشان ناظر به معنای اول است :
🔸١ _ امام حسین علیه السلام با دختر یزگرد ازدواج کرد و دختر یزگرد , کنیزی بود که توسط عمر بن خطاب به اسارت در آمده بود , اگر خلافت عمر مشروع نباشد , نتیجه آن می شود که دختر یزگرد به طریق شرعی به اسارت در نیامده است و کنیز شرعی محسوب نمی شود , لذا ازدواج امام حسین ع با او مشروعیت پیدا نمی کند و فرزندانی هم که نتیجه این ازدواج هستند ( یعنی امامان علیهم السلام ) , صحیح النسب نیستند .
🔸٢ _ عمر بن خطاب خطبه ازدواج امام حسین ع را با دختر یزگرد خوانده است , اگر عمر بن خطاب خلیفه مشروع نباشد و غاصب و ظالم باشد , یعنی خطبه عقد ازدواج را یک غاصب و ظالم خوانده است که در این صورت خطبه عقد ازدواج باطل است لذا ازدواج امام حسین ع با شهر بانو مشروعیت پیدا نمی کند و به تبع فرزندانی هم که حاصل این ازدواج هستند , صحیح النسب نیستند .
👌ما بر اساس هر دو فرض , به این مولوی نادان و خرفت پاسخ می دهیم .
❕پاسخ به حسب فرض اول :
1⃣اساسا و مطابق نصوص تاریخی , دختر یزگرد توسط امام علی علیه السلام از کنیزی آزاد شد و بعد به اختیار خودش به عقد امام حسین علیه السلام در آمد , بنابراین اصلا ازدواج با کنیزی که عمر بن خطاب به اسارت در آورده است , مصداق پیدا نمی کند تا در پی آن برای عمر بن خطاب مشروعیتی ایجاد شود !!!!
❕مطابق نقل طبری شیعی :
👌مُسيَّب بن نَجَبه گوید :
❕" هنگامى كه اسيران ايران به مدينه وارد شدند، عمر بن خطّاب، خواست زنان را بفروشد و مردان را بردگان عرب قرار دهد و آنان را موظّف كند كه عليل و ناتوان و كهنسال را در طواف بر گِرد كعبه، بر پشت خود بگيرند و بچرخانند. امير مؤمنان عليه السلام فرمود: «بى گمان، پيامبر خدا فرمود:" بزرگ هر گروهى را بزرگ بداريد"». عمر گفت: من شنيدم كه مىفرمود: «هنگامى كه بزرگ گروهى نزد شما مىآيد، بزرگش بداريد، هر چند با شما مخالفت كند». امير مؤمنان عليه السلام به او فرمود: «پس چگونه با اين سخنى كه ياد كردى، مىخواهى با اين بزرگان، چنين كنى؟ اينان، قومى اند كه با شما از درِ صلح و صفا در آمدند و به اسلام و مُسالمت، رغبت نشان دادند و تقدير، چنان است كه از آنها براى من نسلى باشد و من، خدا و شما را گواه مىگيرم كه به اندازه سهم خود، آنان را براى خدا، آزاد كردم». و همه بنى هاشم [به امام على عليه السلام] گفتند: ما نيز سهم خود را به تو بخشيديم.
امام على عليه السلام گفت: «خدايا! گواه باش كه من همه آنچه را كه از سهم خود به من بخشيدند، در راه تو آزاد كردم». مهاجران و انصار نيز گفتند: اى برادر پيامبر خدا! ما نيز حقّمان را به تو بخشيديم. امام على عليه السلام گفت: «خدايا! گواه باش كه آنان، حقّ خود را بخشيدند و من هم قبول كردم و گواه باش كه من، سهم آنان را در راه تو آزاد كردم». عمر گفت: چرا تصميم مرا در باره عجمها نقض مىكنى؟ و چه چيزى تو را به رأى من در باره آنها بىميل كرده است؟
امام على عليه السلام آنچه را پيامبر خدا صلى الله عليه و آله در باره بزرگداشتِ بزرگان فرموده بود، و نيز رغبت داشتن ايرانيان را به اسلام، تكرار كرد....
❕برخى از مردم به شهربانو، دختر كسرا، اشاره كردند [و خواستار او شدند]. پس اختيار را به او وا نهادند و از پشت چادر و در ميان جمع به او گفتند: كدام يك از خواستگارانت را بر مىگزينى؟ و آيا از ميان آنان، شوهرى مىخواهى؟ ...
خواستگاران را به شهربانو نشان دادند و او با دستش اشاره كرد و حسين بن على عليه السلام را نشان داد. پس دوباره او را آزاد گذاشتند. با دستش اشاره نمود و به زبان خودش گفت: «اين! اگر اختيار با من است» و امير مؤمنان على عليه السلام را ولىّ خود قرار داد. "
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
"فَقالَ لَهُ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام: فَمِن أينَ لَكَ أن تَفعَلَ بِقَومٍ كُرَماءَ ما ذَكَرتَ؟ إنَّ هؤُلاءِ قَومٌ قَد ألقَوا إلَيكُمُ السَّلَمَ، ورَغِبوا فِي الإِسلامِ وَالسَّلامِ، ولا بُدَّ مِن أن يَكونَ لي مِنهُم ذُرِّيَّةٌ، و أنَا اشهِدُ اللّهَ واشهِدُكُم أنّي قَد أعتَقتُ نَصيبي مِنهُم لِوَجهِ اللّهِ. فَقالَ جَميعُ بَني هاشِمٍ: قَد وَهَبنا حَقَّنا أيضا لَكَ..... وإنَّ شَهرَبانَوَيهِ ارِيَتِ الخُطّابَ و أومَأَت بِيَدِها، و أشارَت إلَى الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام، فَاعيدَ القَولُ عَلَيها فِي التَّخييرِ، فَأَشارَت بِيَدِها وقالَت بِلُغَتِها: هذا إن كُنتُ مُخَيَّرَةً. وجَعَلَت أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام وَلِيَّها."
📚دلائل الإمامة: ص 194 ح 111، العدد القوية: ص 56 ح 74، المناقب لابن شهر آشوب: ج 4 ص 48 كلاهما نحوه، بحار الأنوار: ج 46 ص 15 وراجع: إثبات الوصيّة: ص 181 والخرائج والجرائح: ج 2 ص 750 ح 67.
❕یا می بینیم زمخشری از علمای اهلسنت و دیگران نیز از ابو یقظان نقل می کنند :
" عمر، نزد دختران يزدگرد پسر شهريار پسر خسرو كه به اسارت در آمده بودند، آمد و خواست آنها را بفروشد؛ ولى على عليه السلام فرمود: «دخترانِ پادشاهان، فروخته نمىشوند؛ امّا آنها را قيمتگذارى كنيد». پس امام عليه السلام قيمت آنها را پرداخت و آنها را ميان حسين بن على عليه السلام و محمّد بن ابى بكر و عبد اللّه بن عمر، تقسيم نمود (آنها را به ازدواج اينان در آورد) و آنان، سه نفر را به دنيا آوردند. " " إنَّ عُمَرَ أتى بَناتِ يَزدَجَردَ بنِ شَهرِيارَ بنِ كِسرى سَبِيّاتٍ، فَأَرادَ بَيعَهُنَّ.
فَقالَ لَهُ عَلِيٌّ عليه السلام: إنَّ بَناتِ المُلوكِ لا يُبَعنَ، ولكِن قَوِّموهُنَّ، فَأَعطاهُ أثمانَهُنَّ، فَقَسَّمَهُنَّ بَينَ الحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام ومُحَمَّدِ بنِ أبي بَكرٍ الصِّدّيقِ وعَبدِ اللّهِ بنِ عُمَرَ، فَوَلَدنَ الثَّلاثَة " "
📚ربيع الأبرار: ج 3 ص 19، البداية والنهاية: ج 9 ص 104، حياة الحيوان: ج 1 ص 127 _ الكامل للمبرّد: ج 2 ص 645
2⃣عده ای در پاسخ به اشکال گرگیج بیان داشتند که مطابق برخی از نقلها , ازدواج دختر یزگرد با امام حسین ع در زمان عثمان واقع شده است , پس چگونه تو می خواهی از این ازدواج مشروعیت خلافت عمر را ثابت کنی !!!!
👌اما به نظر می رسد که این پاسخ نمی تواند مکفی باشد , زیرا گرگیچ می تواند بگوید پس خلافت عثمان مشروع بوده است و به تبع مشروعیت خلافت عثمان , خلافت ابوبکر و عمر هم مشروع بوده است , زیرا هر سه در یک خط به خلافت رسیدند !!!!
❕به جای بیان مطلب فوق می توانیم بگوییم که مطابق نقل شیخ مفید , جریان اسارت دختر یزگرد و ازدواجش با امام حسین علیه السلام در زمان خلافت خود امیر مومنان علیه السلام بوده است , بنابراین تو نه می توانی از این ازدواج مشروعیت خلافت عمر را اثبات کنی و نه عثمان را !!!!!
👌شیخ مفید نقل می کند :
" امير مؤمنان عليه السلام، ولايت ناحيهاى از شرق را به حُرَيث بن جابر حنفى سپرد و او، دو دختر يزدگرد پسر شهريار پسر خسرو را به سوى امام عليه السلام فرستاد و او شاهْزنان را از ميان آن دو به پسرش حسين عليه السلام بخشيد و زين العابدين عليه السلام از آن دو به دنيا آمد، و دختر ديگر را به محمّد بن ابى بكر بخشيد و از آن دو هم قاسم بن محمّد بن ابى بكر به دنيا آمد. از اين رو، اين دو، با هم، پسرخاله اند. " " كانَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام وَلّى حُرَيثَ بنَ جابِرٍ الحَنَفِيَّ جانِبا مِنَ المَشرِقِ، فَبَعَثَ إلَيهِ بِنتَي يَزدَجَردَ بنِ شَهرِيارَ بنِ كِسرى، فَنَحَلَ ابنَهُ الحُسَينَ عليه السلام شاه زَنانَ مِنهُما، فَأَولَدَها زَينَ العابِدينَ عليه السلام، ونَحَلَ الاخرى مُحَمَّدَ بنَ أبي بَكرٍ، فَوَلَدَت لَهُ القاسِمَ بنَ مُحَمَّدِ ابنِ أبي بَكرٍ، فَهُمَا ابنا خالَة "
📚الإرشاد: ج 2 ص 137
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
3⃣اصلا می گوییم که دختر یزگرد در حالت کنیزی به امام حسین ع بخشیده شد , با این وجود هم مشروعیتی برای عمر ایجاد نمی شود , زیرا مطابق روایات ما , ائمه علیهم السلام مالک انفال اند و یک مصداق انفال این است که گروهی بدون اذن امام معصوم ع به جنگی روند و غنائمی به دست آورند , مالک آن غنائم امام معصوم علیه السلام است : " بَابُ أَنَّ الْأَنْفَال ... وَ مَا غَنِمَهُ الْمُقَاتِلُونَ بِغَيْرِ إِذْنِه "
📚وسائل الشيعة، ج 9، ص: 523 باب 1
❕معاویه بن وهب می گوید که به امام صادق ع گفتم :
" گروهانى كه براى مأموريت جنگى مىروند، اگر با غنيمت بازگردند، اين غنائم به چه صورت تقسيم مىشود؟ ابو عبد اللّه گفت: اگر امير آنان از جانب امام بر حق به
فرماندهى آنان منصوب شده باشد، يك پنجم غنائم را براى خدا و رسول او مىفرستند و چهار پنجم آن بين جنگجويان تقسيم مىشود، اما اگر بدون اجازه امام بر حق با مشركين پيكار نموده باشند، همه غنائم بهصورت «فيىء» ( انفال ) در اختيار امام بر حق قرار مىگيرد تا در هر مورد كه صلاح بداند مصرف كند. "
" قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع السَّرِيَّةُ يَبْعَثُهَا الْإِمَامُ فَيُصِيبُونَ غَنَائِمَ كَيْفَ تُقْسَمُ قَالَ إِنْ قَاتَلُوا عَلَيْهَا مَعَ أَمِيرٍ أَمَّرَهُ الْإِمَامُ عَلَيْهِمْ أُخْرِجَ مِنْهَا الْخُمُسُ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ وَ قُسِمَ بَيْنَهُمْ أَرْبَعَةَ أَخْمَاس وَ إِنْ لَمْ يَكُونُوا قَاتَلُوا عَلَيْهَا الْمُشْرِكِينَ كَانَ كُلُّ مَا غَنِمُوا لِلْإِمَامِ يَجْعَلُهُ حَيْثُ أَحَبَّ. "
📚گزیده کافی ج ٤ ص ٢٢٦ _ الکافی ج ٥ ص ٤٤
❕در نقل دیگر فرمود :
" اگر قومی بدون اذن امام ع به جهاد روند و غنائمی به دست آورند , تمام غنیمت ها برای امام ع است و اگر به امر امام ع به جنگی روند و غنیمت به دست آورند , برای امام ع یک پنجم آن است " "أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِذَا غَزَا قَوْمٌ بِغَيْرِ إِذْنِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَتِ الْغَنِيمَةُ كُلُّهَا لِلْإِمَامِ وَ إِذَا غَزَوْا بِأَمْرِ الْإِمَامِ فَغَنِمُوا كَانَ لِلْإِمَامِ الْخُمُسُ. "
📚تهذیب الاحکام ج ٤ ص ١٣٥
👌عمر بن خطاب و لشگرش هم بدون اذن امام معصوم ع به نبرد با ایرانیان رفت و غنائمی به دست آورد , مالک آن غنائم امیر مومنان ع بوده است که یکی از این غنیمت ها را به امام حسین ع بخشید , بنابراین حتی اگر دختر یزگرد را کنیزی بدانیم که به ملکیت امام حسین ع در آمده بود , باز مشروعیتی برای عمر بن خطاب ایجاد نمی شود و طبق بیان فوق , دختر یزگرد به طریق مشروع الهی و به اذن امام علی ع به امام حسین ع بخشیده شده بود .
4⃣علمای اهلسنت هم صراحتا فتوا داده اند که اگر کافری , کافر دیگری را به بردگی بگیرد , مسلمان میتواند آن برده کافر را که به طریقه نامشروع توسط کافر دیگری اسیر شده است , بخرد و به بردگی بگیرد :
"فان أصاب أهل هذه الدار سبايا من غيرهم من أهل الحرب وسع هذا المسلم أن يشتريها منهم لأنهم ملكوا ذلك بالاحراز بمنعتهم فإنهم نهبة يملك بعضهم على بعض نفسه وماله بالاحراز فحل للمستأمن إليهم شراء ذلك منهم كسائر أموالهم وكذلك أن سبى أهل الدار التي هو فيها جاز له أن يشتريهم من السابين لأنهم ملكوهم بالاحراز وقد كانوا على أصل الإباحة في حقه إنما كان الواجب عليه أن لا يغدر بهم وليس ذلك من الغدر في شئ وكذلك لو أن المسلمين وادعوا قوما من أهل الحرب ثم أغار عليهم قوم آخرون أهل حرب لهم فلهذا المسلم أن يشترى السبي منهم لأنهم بالموادعة ما خرجوا من أن يكونوا أهل حرب ولكن علينا أن لا نغدر بهم وقد صاروا مملوكين للسابي بالاحراز فيجوز شراؤه منهم كسائر الأموال .... "
📚المبسوط سرخسی ج ١٠ ص ٩٧
" سبى أهل الكتاب السبية لها زوج بأرضها يسبيها المسلمون فتباع في المغانم فتشتري ولها زوج قال فهي حلال "
📚المدونه الکبری , الامام المالک , ج ٢ ص ٣٠٥
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌همینطور مطابق نقلهای اهلسنت ازدواج پیامبر گرامی با ماریه نیز به همین صورت بود که کافری یعنی مقوس پادشاه اسکندریه و مصر , ماریه را به کنیزی گرفته بود . همین کنیزی را که از طریق غیر شرعی به اسارت گرفته بود به پیامبر گرامی اسلام هدیه داد و پیامبر نیز هدیه او را پذیرفت و ابراهیم به دنیا آمد , و علمای اهلسنت از ماریه تعبیر می کنند به ام ولد , یعنی کنیزی که فرزندی به دنیا آورد , همینطور مقوقس خواهر ماریه را نیز به کنیزی گرفته بود که نامش سیرین بود که او را نیز به پیامبر هدیه داد که پیامبر سیرین را به حسان بن ثابت بخشید :
" مارية القبطية مولاة رسول الله صلى الله عليه و سلم و أم ولده إبراهيم،
و هي مارية بنت شمعون، أهداها له المقوقس القبطي صاحب الإسكندرية و مصر، و أهدى معها أختها سيرين و خصيا يقال له مأبور، فوهب رسول الله صلى الله عليه و سلم سيرين لحسان بن ثابت، و هي أمّ عبد الرحمن بن حسان. "
📚الاستیعاب , ابن عبد البر , ج ٤ ص ١٩١٢ _ اسد الغابه ج ٦ ص ٢٦١ _ الاصابه ج ٨ ص ٣١٠
👌بنابراین می توان با کنیزی که پادشاه ظالم یا افراد کافر گرفته اند , همبستر شد , چنان که پیامبر چنین کرد و با ماریه همبستر شد , امام حسین ع نیز با کنیزی که پادشاه ظالمی چون عمر گرفته بود همبستر شد و هیچ مشروعیتی هم برای عمر ایجاد نمی شود , چنان که وقتی پیامبر با ماریه همبستر شد , مشروعیتی برای مقوقس ایجاد نشد .
❕پاسخ به حسب فرض دوم :
👌فرض دوم این بود که عمر بن خطاب خطبه ازدواج امام حسین ع را با دختر یزگرد خوانده است , اگر عمر بن خطاب خلیفه مشروع نباشد و غاصب و ظالم باشد , یعنی خطبه عقد ازدواج را یک غاصب و ظالم خوانده است که در این صورت خطبه عقد ازدواج باطل است و ازدواج امام حسین ع با شهر بانو مشروعیت پیدا نمی کند و به تبع فرزندانی هم که حاصل این ازدواج هستند , صحیح النسب نیستند .
👌این سخن نیز صحیح نیست زیرا :
1⃣در روایات تاریخی شیعه و سنی خواندیم که امیر مومنان ع , شهربانو را به عقد امام حسین ع در آورد و شهربانو علی ع را ولی و وکیل خود قرار داد , بنابراین عاقد عقد , عمر بن خطاب نبوده است .
2⃣به فرض که عاقد عمر بوده است , چه کسی گفته است که اگر عاقد عقد , کافر یا فاسق باشد , عقد باطل است !!!!
❕در روایات ما به صورت مطلق تصریح شده است که انسان می تواند دیگری را وکیل بگیرد و از اطلاق روایات استفاده می شود که فرق نمی کند وکیل مسلمان باشد یا کافر , عادل باشد یا فاسق :
📚وسائل الشیعه ج ١٩ ص ١٦١ " کتاب الوکاله "
👌فقهای شیعه نیز فتوا داده اند که می توان کافری را به وکالت گرفت و اشکالی بر آن نیست : " " یجوز توکیل الکافر للمسلم ... "
📚العروه الوثقی ج ٦ ص ٢٠٦
❕فقهای اهلسنت هم فتوا داده اند که می توان کافر را به وکالت گرفت :
"وإن وكل كافرا أو عبدا صح "
📚الشرح الکبیر , ابن قدامه , ج ٨ ص ٢٤٦
👌در پایان گفتنی است که حکم مسلم در فقه شیعه آن است که اگر کسی به امامان علیهم السلام توهین کند , حکمش قتل است :
" وسائل الشيعة، ج28، ص: 215 " بَابُ قَتْلِ مَنْ سَبَّ عَلِيّاً أَوْ غَيْرَهُ مِنَ الْأَئِمَّةِ ع "
👌روایات باب فوق اطلاق دارد و حتی شامل فرضی می شود که سب کننده توبه کند , توبه اش نیز قبول نمی شود و باید کشته شود , چنان که شهید ثانی به این نکته تصریح می کند : " هذا بخلاف ساب النبي ص فإن ظاهر النص و الفتوى وجوب قتله و إن تاب- و من ثم قيده هنا خاصة و ظاهرهم أن ساب الإمام كذلك "
📚الروضة البهية في شرح اللمعة الدمشقية (2 جلدى)، ج2، ص: 371
👌بنابراین مولوی گرگیچ نیز به خاطر ناسزاگویی و سب و توهین به ساحت قدسی اهلبیت علیهم السلام توسط محاکم قضایی باید کشته شود و عذرخواهی اش نیز مشکلی را حل نمی کند !!!!
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
نشات گرفتن آب باران از دریایی در زیر عرش !!!
🤔#پرسش :
❓ امام اول شیعیان خیال میکرده آب باران نشأت گرفته از دریایی در آسمان است که زیر عرش واقع شده!
متن حدیث:
امام صادق: شیوهی علی (ع) بود که در نخستین باران (سال) میایستاد تا سر و رویش و جامهاش خیس میشدند و به او گفته میشد: یا امیرالمؤمنین، الکنّ، الکنّ (سقف! سقف! (یعنی به زیر سقف بیا)). میفرمود: این آب قریب العهد است با عرش؛ سپس آغاز حدیث میکرد و میفرمود: «راستی زیر عرش دریاییست که در آن است روزی جانداران»
📓منبع: آسمان و جهان (ترجمه جلد چهاردهم بحارالانوار علامه مجلسی) / جلد۳ / صفحه۳۲۳
بدتر از همه اینکه طبق آیه ۷ سوره هود، عرش الله هم روی آب واقع شده بخوانید:
وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ
ترجمه: اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود
فلذا به اطلاع کلیه مالهکشان اسلامی میرسانیم که این حدیث امام علی در تطابق کامل با آیه قرآن است بنابراین راهی برای مالهکشی بر این گاف علی بن ابیطالب وجود ندارد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
🔸١ _ هم دانشمندان ما معتقدند که ابرها و آب باران نشات گرفته از بخار دریاها هستند و هم روایات ما بر این مساله گواه است .
👌برخی از دانشمندان می نویسند :
" اينجا است كه قدرت نمائى بزرگ مبدأ آفرينش را به وضوح مىبينيم؛ كه اين مأموريّت مهم را بر عهده تابش آفتاب نهاده كه بر سطح اقيانوسها بتابد و آب دريا را تبخير و تصفيه كند، و به صورت قطعات ابر در آورد، سپس به كمك بادها روانه به سوى سرزمينهاى خشك كند، و به صورت دانههاى ظريف و كوچك باران به آرامى بر آنها فرو فرستد، و روح حيات و زندگى را در سراسر كره زمين بدمد، و همه جا را آباد و خرّم و سرسبز كند؛ آن هم با نظام بسيار دقيق و حساب شده و توأم با ظرافت فراوان. "
📚پيام قرآن، ج 2، ص: 233
🔸٢ _ در روایات هم تصریح شده است که منشا باران , آب دریاها و بخار آن هستند .
❕مرحوم علی بن ابراهیم در تفسير قول خدا «آيا ندانى خدا ميراند ابر را» نقل می کند :
" يعنى👈 برمي انگيزد ابر را از زمين ( و بخار آب دریا ) 👉 سپس الفت مي اندازد ميان آنها و چون سخت شد بادى فرستد تا آن را بفشارد و از آن باران درآيد و اينست معنى قول خدا كه «بينى ودق را كه برآيد از ميانه آن» يعنى باران. "
"فِي قَوْلِهِ تَعَالَى أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُزْجِي سَحاباً أَيْ يُثِيرُهُ مِنَ الْأَرْضِ ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ فَإِذَا غَلُظَ بَعَثَ اللَّهُ رِيحاً فَتُعْصِرُهُ فَيَنْزِلُ مِنْهُ الْمَاءُ وَ هُوَ قَوْلُهُ فَتَرَى الْوَدْقَ يَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ أَيْ الْمَطَر "
📚تفسیر قمی ج ٢ ص ١٠٧
❕حارث اعور نقل می کند كه از امير المؤمنين عليه السّلام پرسش شد از ابر كه در كجا است؟ فرمود: "
" ... در هم كناره دريا منزل كند ، و چون خدا خواهد بفرستدش، بادى فرستد تا آن را برانگيزد. " " سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ يَكُونُ قَالَ ... عَلَى سَاحِلِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهَا فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَهُ "
📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ٤ ص ٨٢٥
👌در نقل کافی شریف نیز از امیر مومنان ع آمده است که ابرها در کنار دریا ماوی می کنند : " وَ سُئِلَ عَنِ السَّحَابِ أَيْنَ تَكُونُ قَالَ تَكُونُ ... عَلَى شَاطِئِ الْبَحْرِ يَأْوِي إِلَيْهِ فَإِذَا أَرَادَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُرْسِلَهُ أَرْسَلَ رِيحاً فَأَثَارَتْه "
📚الکافی ج ٨ ص ٢١٨
👌این که در این روایات آمده است که جایگاه ابر در همجواری دریا است , مفهومش پیدایش ابرها از آب دریاها است , چنان که علامه مجلسی متذکر این نکته می شود : " يكون كناية عن انبعاثه عن البحر "
📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج 56، ص: 383
🔸٣ _ در روایات ما , عرش در معانی متعددی به کار رفته است , گاه به صورت کنایه از کل عالم هستی به عنوان عرش و تخت فرماندهی خداوند یاد شده است , چنان که در ذیل گفته ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3275
👁ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌و گاه عرش به معنای تخت علم و قدرت الهی به کار رفته است , چنان که امام رضا ع فرمود : " عرش اسم علم و قدرت الهی است : " العرش اسم علم و قدره "
📚الکافی ج ١ ص ١٣١
❕ و در معنایی نیز از عرش به عنوان موجودی یاد شده است که در بالای آسمان هفتم و محل طواف فرشتگان است و وسعت وسیعی نیز دارد .
❕در نقلی پیامبر گرامی فرمود :
" اى أبا ذر، هفت آسمان در برابر كرسى نيستند جز حلقهاى افتاده در زمين بيابان پهناور، و فضل و فزونى عرش بر كرسى چون فزونى بيابان پهناور است بر آن حلقه. " "عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: يَا بَا ذَرٍّ مَا السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ فِي الْكُرْسِيِّ إِلَّا كَحَلْقَةٍ مُلْقَاةٍ فِي أَرْضِ فَلَاةٍ وَ فَضْلُ الْعَرْشِ عَلَى الْكُرْسِيِّ كَفَضْلِ الْفَلَاةِ عَلَى تِلْكَ الْحَلْقَةِ "
📚الخصال ج ٢ ص ٥٢٤
❕در نقل دیگری از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه از او پرسيدند چرا كعبه را كعبه نام شد؟ امام ع فرمود:
" چون چهار گوشه است، گفته شد چرا چهار گوشه شده؟ فرمود: چون برابر بيت المعمور است كه چهار گوشه است، و گفته شد: چرا بيت المعمور چهار گوشه است؟ فرمود: چون در برابر عرش است كه چهار گوشه است، گفته شد؟
چرا عرش چهار گوشه شده؟ فرمود: چون مسلمانى بر چهار كلمه سازمان شده، سبحان، و الحمد للَّه، و لا إله إلّا اللَّه، و اللَّه أكبر. "
"عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَ الْكَعْبَةُ كَعْبَةً قَالَ لِأَنَّهَا مُرَبَّعَةٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَتْ مُرَبَّعَةً قَالَ لِأَنَّهَا بِحِذَاءِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْبَيْتُ الْمَعْمُورُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّهُ بِحِذَاءِ الْعَرْشِ وَ هُوَ مُرَبَّعٌ فَقِيلَ لَهُ وَ لِمَ صَارَ الْعَرْشُ مُرَبَّعاً قَالَ لِأَنَّ الْكَلِمَاتِ الَّتِي بُنِيَ عَلَيْهَا الْإِسْلَامُ أَرْبَعٌ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر "
📚علل الشرایع ج ٢ ص ٣٩٨
❕شیخ مفید در مورد معنای سوم از عرش الهی که در روایات آن معنا بیان شده است , می گوید :
" خدا آن را در آسمان هفتم آفريد، و فرشتهها را به برداشت آن به عبادت و تعظيم واداشته , چنانچه در زمين خانهاى آفريده و آدمى را به توجه بدان و زيارت و حج و تعظيمش بپرستش كشانيده، و در حديث آمده كه خدا تعالى خانهاى زير عرش آفريده، و بيت المعمور نامش كرده، و فرشتهها هر سال بدان حج كنند. و در آسمان چهارم خانهاى بنام ضراح آفريده و فرشتهها را بحج و تعظيم و طواف گرد آن بعبادت گرفته، و خانه كعبه را در زمين برابرش ساخته و از امام صادق عليه السّلام روايت شده كه فرمود: اگر سنگى از عرش فروافتد بر پشت بيت المعمور آيد و اگر از بيت المعمور فروافتد بر پشت بام خانه كعبه آيد، خدا براى خود عرشى نيافريده كه وطن خود سازد، خدا برتر است از آن، ولى عرشى آفريده و بخود وابسته براى گرامى بودن و بزرگ داشتنش، و فرشتهها را به حملش بعبادت واداشته، چنانچه در زمين خانهاى آفريده، نه براى خود براى نشيمن خود تعالى اللَّه عن ذلك، بلكه آن را براى خلقش آفريده و بخود وابسته تا گرامى شود و بزرگ باشد و مردم را بزيارت و حج بر آن بعبادت گرفته. " "هو عرش خلقه الله تعالى في السماء السابعة و تعبد الملائكة بحمله و تعظيمه كما خلق سبحانه بيتا في الأرض و أمر البشر بقصده و زيارته و الحج إليه و تعظيمه و قد جاء الحديث أن الله تعالى خلق بيتا تحت العرش سماه البيت المعمور تحجه الملائكة في كل عام و خلق في السماء الرابعة بيتا سماه الضراح و تعبد الملائكة بحجه و التعظيم له و الطواف حوله و خلق البيت الحرام في الأرض فجعله تحت الضراح. وَ رُوِيَ عَنِ الصَّادِقِ ع أَنَّهُ قَالَ: لَوْ أُلْقِيَ حَجَرٌ مِنَ الْعَرْشِ لَوَقَعَ عَلَى ظَهْرِ بَيْتِ الْمَعْمُورِ وَ لَوْ أُلْقِيَ مِنَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ لَسَقَطَ عَلَى ظَهْرِ الْبَيْتِ الْحَرَامِ وَ لَمْ يَخْلُقِ اللَّهُ عَرْشاً لِنَفْسِهِ يَسْتَوْطِنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَ عَرْشاً أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ تَكْرِمَةً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْمَلَائِكَةَ بِحَمْلِهِ كَمَا خَلَقَ بَيْتاً فِي الْأَرْضِ وَ لَمْ يَخْلُقْهُ لِنَفْسِهِ وَ لَا يَسْكُنُهُ تَعَالَى اللَّهُ عَنْ ذَلِكَ لَكِنَّهُ خَلَقَهُ لِخَلْقِهِ وَ أَضَافَهُ إِلَى نَفْسِهِ إِكْرَاماً لَهُ وَ إِعْظَاماً وَ تَعَبَّدَ الْخَلْقَ بِزِيَارَتِهِ وَ الْحَجِّ إِلَيْهِ."
📚تصحیح الاعتقاد ص ٧٧
💠ادامه 👇