eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
227 ویدیو
55 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
👌دیدگاه اسلام در مورد عید نوروز : https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3692
ائمه علیهم السلام وجه الله هستند !!! 🤔پرسش : ❓امام معصوم میگوید ما وجه الله هستیم و هیچ گاه هلاک نمی‌شویم و از بین نمی‌رویم ❗️❗️ ✍️حارث بن مغیره گوید: نزد امام صادق بودیم که مردی پیرامون تفسیر آیه: ﴿ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ ﴾‏ ( القصص/۸۸ ) سؤال کرد، امام صادق گفت مخالفین در این باره، چه می‌گویند؟ عرض کردم؛ می‌گویند: هر چیزی هلاک می‌شود به غیر از وجه خدا ! حضرت فرمودند: سبحان الله! چه سخن گزافی می‌گویند! بلکه مقصود این است که هر چیزی هلاک می‌شود مگر آن وجهی که از طریق آن وارد می‌شوند، و ما همان «وجه الله» هستیم که از طریق ما برای رسیدن به فیوضات خداوند وارد می‌شوند. 📕تفسیر البرهان، جلد۷، صفحه۲۲۶ 📗بصائر الدرجات‏، جزء ۲، باب۴، ص۶۶❗️❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند در آیه ۸۸ سوره قصص می فرماید : " كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلاَّ وَجْهَهُ " " همه چيز جز ذات پاك او فانى مى‏شود " ❗️مقصود از وجه الله ذات خداوند است که فانی نمی شود ، زیرا گاه از ذات تعبیر به وجه می شود ، چنان که راغب می گوید : " چه بسا از ذات هم به وَجْه تعبير شود در سخن خداى تعالى كه فرمود:وَ يَبْقى‏ وَجْهُ رَبِّكَ ذُو الْجَلالِ وَ الْإِكْرامِ‏ - الرحمن/ 27 كه گفته شده وجه در اين آيه همان ذات خداوند است و نيز گفته شده مقصود از- وجه- در آيه يعنى توجه به خداى تعالى با اعمال شايسته، در آيه گفت: فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ- البقره/ 115 و كُلُّ شَيْ‏ءٍ هالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ‏- القصص/ 88 و يُرِيدُونَ وَجْهَ اللَّهِ- الروم/ 38 و إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ‏- الانسان/ 9 كه گفته‏اند- وجه- در تمام اين آيات ذات خداوند است یعنی همه چیز هلاك شونده است مگر او و همين طور در بقيه آيات ذكر شده. " 📚ترجمه مفردات الفاظ قرآن، ج‏4، ص: 423 👌بنابراین و مطابق آیه شریفه ذات الهی دچار فنا و نیستی نمی گردد ، البته وجه به حسب لغوی به معنای جهت هم به کار می رود " الوَجْه و الجِهَةُ بمعنًى " 📚لسان العرب، ج‏13، ص: 556 👌با توجه به آنکه " وجه " به معنای " جهت " هم به کار می رود ، اهلبیت علیهم السلام هم وجه الله نامیده شده اند که یاد و نام و آیینشان فانی شدنی نیست و جهت و مسیر به سوی خداوند هستند . ❕لذا علامه مجلسی می گوید : " وجه اطلاق به جهت و جانب هم می‌شود، پس ائمه آن جهت و جانبی هستند که خداوند دستور داده مردم به آن جهت توجه کنند، و هر چیزی نابودشدنی است جز دین و راه و فرمانبرداری از آنها " " الوجه يطلق على الجهة فالأئمة الجهة التي أمر الله بالتوجه إليها و لا يتوجه إليه تعالى إلا بالتوجه إليهم و كل شي‏ء هالك باطل مضمحل إلا دينهم و طريقتهم و طاعتهم‏ " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏24، ص: 202 ❗️و باز می گوید : " آنچه در این روایات آمده منظور از وجه، جهت است چنانچه در اصل لغت نیز چنین است پس ممکن است مراد از آن، دین خدا باشد چه اینکه راه توسل به خدا و توجه به رضوان اوست، یا اینکه مراد، ائمه دین باشند زیرا آنها جهت خدا هستند که به وسیله آنها به خدا و رضوان او روی آورده می‌شود و هر کس اطاعت خدا را بخواهد به ایشان روی آورد. " " يكون المراد بالوجه الجهة كما هو في أصل اللغة فيمكن أن يراد به دين الله إذ به يتوسل إلى الله و يتوجه إلى رضوانه أو أئمة الدين فإنهم جهة الله و بهم يتوجه إلى الله و رضوانه و من أراد طاعة الله تعالى يتوجه إليهم‏ " 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏4، ص: 6 ❗️لذا در تفسیر نمونه می خوانیم : " روايات متعددى در تفسير" نور الثقلين" در ذيل اين آيه وارد شده كه در بعضى از آنها" وجه" به دين خدا، و در بعضى به" رهبران الهى" ( امامان ) و آنچه منسوب به خدا است تفسير شده است. 👌 هنگامى كه دانستيم تنها چيزى كه در اين عالم باقى مى‏ماند ذات پاك خدا است روشن مى‏شود آنچه نيز به نحوى با ذات پاك او مربوط است، آن نيز رنگ بقاء و ابديت به خود مى‏گيرد: آئين خدا كه از ناحيه او است ابدى است، عمل صالح كه براى او است ابدى است، رهبران الهى كه به او ارتباط دارند از اين نظر كه به او مربوطند رنگ جاودانى دارند، خلاصه هر چيز به نحوى با ذات پاك او پيوند و ارتباطى داشته باشد از آن نظر فنا و هلاك براى او نيست‏ " 📚تفسير نمونه، ج‏16، ص: 191 ❗️البته برخی از اهلسنت برای خداوند اعضا و جوارح قائلند و می گویند مقصود از وجه الله صورت خداوند است ، لذا در روایت مورد استناد وهابی ، امام علیه السلام این عقیده را ابطال فرمود ، در ذیل در مورد خدای مجسم اهلسنت و وهابیون توضیحات بیشتری داده ایم : 💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/6230 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
چرایی تشبیه امام حسن و امام حسین ع به تین و زیتون !!! 🤔 : لطفا به این اشکال کانال وهابی پاسخ دهید !!! ❓ انجیر و زیتون یعنی حسن وحسین !! اینهم برای اونهایی که میگن اسم ائمه تو قران نیومده !!! 💠 💠 👌خداوند در آیه اول سوره تین چنین سوگند یاد می کند : " وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُون‏ " " قسم به انجير و زيتون‏ " ❗️در تفسیر نمونه می خوانیم : " هر گاه اين دو قسم (تين و زيتون) را بر معنى ابتدايى آنها حمل كنيم يعنى انجير و زيتون معروف، باز سوگند پر معنايى است زيرا: 👌" انجير" داراى ارزش غذايى فراوانى است و لقمه‏اى است مغذى و مقوى براى هر سن و سال و خالى از پوست و هسته و زوائد. ❗️غذا شناسان مى‏گويند: 🔸از انجير مى‏توان بعنوان قند طبيعى جهت كودكان استفاده نمود، ورزشكاران و آنها كه گرفتار ضعف و پيرى‏اند مى‏توانند از انجير براى تغذيه خود استفاده كنند. 🔸مى‏گويند" افلاطون" به قدرى انجير را دوست مى‏داشت كه بعضى آن را دوست فيلسوفان ناميده‏اند، و" سقراط" انجير را جذب كننده مواد نافع و دفع کننده مضار مى‏دانسته. 👌" جالينوس" رژيم مخصوصى از انجير براى پهلوانان تنظيم كرده بود، به پهلوانان روم و يونان قديم نيز انجير داده مى‏شد. ❕دانشمندان غذاشناس مى‏گويند انجير سرشار است از ويتامين‏هاى مختلف و قند، و در بسيارى از بيماريها از آن به عنوان يك دارو مى‏توان استفاده كرد، مخصوصا هر گاه انجير و عسل را به طور مساوى مخلوط كنند براى زخم معده بسيار مفيد است، خوردن انجير خشك فكر را تقويت مى‏كند، خلاصه به علت وجود عناصر معدنى در انجير كه سبب تعادل قواى بدن و خون مى‏گردد انجير را غذاى هر سن و شرائطى معرفى كرده‏اند. 🔶اما در باره" زيتون" غذاشناسان و دانشمندان بزرگى كه ساليان دراز از عمر خود را در راه مطالعه خواص گوناگون ميوه‏ها صرف كرده‏اند براى زيتون و روغن آن اهميت فوق العاده‏اى قائلند، و معتقدند كسانى كه مى‏خواهند همواره سالم باشند بايد از اين اكسير حياتى استفاده كند. 👌روغن زيتون دوست صميمى كبد آدمى، و براى رفع عوارض کلیه ها و سنگهاى صفراوى، و قولنج‏هاى كليوى، و كبدى، و رفع يبوست بسيار مؤثر است. 👌به همين دليل از درخت زيتون به عنوان" شجره مباركه" در قرآن مجيد ياد شده است. ❗️روغن زيتون نيز سرشار از انواع ويتامينها است و داراى فسفور و گوگرد و كلسيوم و آهن و پتاسيوم و منگنز است. مرهمهايى را كه از روغن زيتون و سير تهيه مى‏شود براى انواع دردهاى رماتيسمى مفيد دانسته‏اند، سنگهاى كيسه صفرا وسيله خوردن روغن زيتون از بين مى‏روند . 📚تفسير نمونه، ج‏27، ص: 139 🔸در روایتی که وهابی به آن استناد کرد , امام حسن ع تشبیه به انجیر و امام حسین ع تشبیه به زیتون شده است . ❗️ابن دراج میگوید : " از حضرت صادق علیه السّلام شنیدم می‌فرمود: «وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ» تین حضرت امام حسن و زیتون حضرت حسین علیهما السلام است " " عَنْ ابْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ قَوْلُهُ تَعَالَی وَ التِّینِ وَ الزَّیْتُونِ التِّینُ الْحَسَنُ وَ الزَّیْتُونُ الْحُسَیْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا " 📚البرهان فی تفسیر القرآن ج ۵ ص ۶۹۲ _ شواهد التنزیل ج ۲ ص ۴۵۵ ❕علامه مجلسی به زیبایی چرایی این تشبیه را توضیح می دهد و می گوید : " نام تین (انجیر) استعاره برای امام حسن علیه السّلام آورده شده، چون لذیذترین و بهترین میوه است و روایت شده که از میوه‌های بهشت است و دارای منافع و فواید زیادی است. امام حسن علیه السّلام نیز از میوه‌های بهشت است چون از غذای بهشتی تولد یافته و به علم و دانش او دلهای مقربین تقویت و نیرو می‌گیرد. ❗️ نام زیتون نیز برای حسین علیه السّلام استعاره آورده شده چون زیتون یک میوه و غذا و دوا است. روغن سودبخش و مفیدی دارد. حسین علیه السّلام نیز میوه قلب مقربین و علوم او قدرت دلهای مؤمنین است و به نور فرزندانش تمام هدایت یافتگان هدایت شده اند. خداوند نور خود را به انوار آنها مثل زده چنانچه در اخبار زیادی آمده است. " " لعله علیه السلام علی تأویلهم علیهم السلام إنما استعیر اسم التین للحسن علیه السلام لکونه من ألذ الثمار و أطیبها و روی أنه من ثمار الجنة. و هی کثیرة المنافع و الفوائد و هو علیه السلام من ثمار الجنة لتولده منها و بعلومه و حکمه تتغذی و تتقوی أرواح المقربین و اسم الزیتون للحسین علیه السلام لأنه فاکهة و إدام و دواء و له دهن مبارک لطیف و هو علیه السلام ثمرة فؤاد المقربین و علومه قوت قلوب المؤمنین و بنور أولاده الطاهرین اهتدی جمیع المهتدین و قد مثل الله نوره بأنوارهم کما شاع فی أخبارهم " 📚بحار الانوار ج ۲۴ ص ۱۰۶ @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
دعای امام مهدی ع برای ظهور و چرایی تاخیر در ظهور !!!!! 🤔 : ❓امیر ترکاشوند : امامِ مستجاب الدعوه نداریم. نزدیک هزار و دویست سال است که حضرت مهدی استمراراً دست به دعا برمی‌دارد و (حتی گفته می‌شود گاه در حال دعا پرده‌های کعبه را در دست می‌گیرد و مُصرانه) از پروردگار خواهان تعجیل در ظهور و فرج خود می‌شود ولی این دعای مستمر و هزار سالهٔ او، هیچگاه اجابت نگردیده؛ و با این حال مهدی از پا نمی‌نشیند باز همان دعا را بازگو می‌کند و باز عدم اجابت. این موضوع نشان می‌دهد که امام و امام‌ها را باید معمولی‌تر از آن تصورات فرابشری دید.❗️❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم امامان علیهم السلام مستجاب الدعوه هستند , چنان که امام رضا ع در مقام بیان نشانه های امام فرمود : " دعای امام مستجاب است به گونه ای که اگر بر صخره ای دعا کند , صخره دو نیم می شود " " يَكُونُ دُعَاؤُهُ مُسْتَجَاباً حَتَّى إِنَّهُ لَوْ دَعَا عَلَى صَخْرَةٍ لَانْشَقَّتْ بِنِصْفَيْن‏ " 📚خصال ج ۲ ص ۵۲۸ - عیون الاخبار ج ۱ ص ۲۱۳ ❗️حال اشکال اینجاست که چرا امام مهدی ع برای ظهورش دعا نمی کند تا ظهور کند و زمان ظهور اینقدر طولانی نشود !!! 👌کسی که چنین اشکالی را مطرح می کند توجه ندارد که اراده الهی بر آن تعلق گرفته است که ظهور در زمانی رخ دهد که تمام مردم جهان آمادگی پذیرش آن منجی الهی را داشته باشند و متنبه شده باشند . 👌یعنی امام مهدی علیه السلام زمانی ظهور می کند که تمام عالم دستشان از همه جا کوتاه و برای اصلاح ظلم و فساد جهان ، دست به دامان یک منجی الهی بزنند و از همه چیز و همه کس دل بکنند ، و قدر وجود امام ع را بدانند ، آن موقع است که ظهور واقع می شود ، لذا می بینیم که در روایات ما به این نکته اشاره شده که زمان ظهور ، زمانی است که ناامیدی سراسری تمام عالم را فرا گیرد و همگان برای اصلاح عالم جز به یک منجی الهی ، امید نداشته باشند . 👌امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « اين امر (قيام مهدی ) جز پس از نااميدى، براى شما رخ نمى ‏دهد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه از هم جدا و ناب شويد و از آزمون به [سالم‏] در آييد و به خدا سوگند، تا آن گاه كه هر كس بايد بدبخت شود، بشود و آن كه بايد خوش‏بخت بشود، بشود». "إنَّ هذَا الأَمرَ لا يَأتيكُم إلّابَعدَ إياسٍ، ولا وَاللَّهِ حَتّى‏ تُمَيَّزوا، ولا وَاللَّهِ حَتّى‏ تُمَحَّصوا، ولا وَاللَّهِ حَتّى‏ يَشقى‏ مَن يَشقى‏ ويَسعَدَ مَن يَسعَد " 📚الكافى ج 1 ص 370 👌و فرمود ؛ «اين امر (قيام)، هنگامى روى مى‏ دهد كه بيشترين يأس و سخت‏ ترين اندوه را داشته باشيد » " إنَّ هذَا الأَمرَ آيَسُ ما يَكونُ مِنهُ وأَشَدُّهُ غَمّا " 📚الغيبة، نعمانى ، ص 181 ح 29 ❕در این هنگام است که امر مهدی علیه السلام در یک شب سامان گرفته و ظهور محقق می شود ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ «مهدى، از ما اهل بيت است و خداوند، كارش را در يك شب، سامان مى‏ دهد» و در نقلى ديگر، «خداوند، او را در يك شب، سامان مى‏ دهد» " المَهدِيُّ مِنّا أهلَ البَيتِ، يُصلِحُ اللَّهُ لَهُ أمرَهُ في لَيلَةٍ. " 📚 بحار الأنوار ،ج 52 ص 280 ح 7 👌امام مهدی ع در توقیعی که به شیخ مفید نوشت در مورد چرایی طولانی شدن غیبت فرمود : " اگر پيروان ما ۰۰۰۰ بر عهد خود، يكدل و وفادار بودند، ميمنت ديدار ما برايشان به تأخير نمى‏افتاد و سعادت مشاهده ما با حقيقت و معرفت و صداقت، برايشان زودتر حاصل مى‏شد، كه ما را از ايشان باز نداشته است، جز آنچه از ايشان به ما مى‏رسد و آن را ناپسند و ناشايسته ايشان مى‏دانيم. " " لَو أنَّ أشياعَنا .... عَلَى اجتِماعٍ مِنَ القُلوبِ فِي الوَفاءِ بِالعَهدِ عَلَيهِم، لَما تَأَخَّرَ عَنهُمُ اليُمنُ بِلِقائِنا، ولَتَعَجَّلَت لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلى‏ حَقِّ المَعرِفَةِ وصِدقِها مِنهُم بِنا، فَما يَحبِسُنا عَنهُم إلّاما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَكرَهُهُ ولا نُؤثِرُه‏ " 📚الاحتجاج طبرسی ج ۲ ص ۴۹۹ ❗️اگر ما ماموریم که برای ظهور دعا کنیم ، روشن است که مقصود دعایی است که اصلاح عمل را برای ما در پی داشته باشد تا با اصلاح عمل زمینه ظهور امام مهدی ع مهیاتر شود . 👌صرف دعا برای فرج بدون عمل و تلاش و زمینه سازی برای ظهور و فرج ، مطلوب نمی باشد . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ «دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیر انداز بدون « زه» است» 📚نهج البلاغه حکمت337 ❕از آنجایی که زه عامل حرکت و وسیله پیش راندن تیر به سوی هدف است روشن می شود که تلاش و کوشش نیز جزو شرایط اساسی برای استجابت دعا است . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌لذا می بینیم در روایات متعددی ، ویژگی اصلی منتظرین ظهور امام مهدی علیه السلام پایبندی به فرامین الهی و سعی و تلاش در اجرای دستورات خداوند معرفی شده است . ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «آيا به شما از چيزى خبر ندهم كه خداى عز و جل جز با آن، عملى را از بندگان نمى ‏پذيرد؟». گفتم: چرا. فرمود ؛ «گواهى دادن به اين كه معبودى جز خداوند يكتا نيست و اين كه محمّد، بنده و فرستاده اوست و پذيرش فرمان الهى و ولايت ما و بيزارى جستن از دشمنان ما» يعنى امامان «و تسليم بودن در برابر ايشان و پارسايى و سخت كوشى و وقار و براى قائم عليه السلام انتظار كشيدن». سپس فرمود: «ما دولتى داريم كه خدا چون بخواهد، آن را مى ‏آورد». " وَالإِقرارُ بِما أمَرَ اللَّهُ، وَالوِلايَةُ لَنا، وَالبَراءَةُ مِن أعدائِنا- يَعنِي الأَئِمَّةَ خاصَّةً- وَالتَّسليمُ لَهُم، وَالوَرَعُ وَالاجتِهادُ وَالطُّمَأنينَةُ، وَالانتِظارُ لِلقائِمِ عليه السلام‏ " 📚الغيبة، نعمانى ص 200 ، بحار الأنوار ، ج 52 ص 140 ❗️بنابراین اراده الهی بر آن تعلق گرفته است که ظهور در زمان آمادگی و پذیرش مردم واقع شود و وقتی خداوند چنان اراده ای دارد ، امام مهدی ع هم مطیع محض الهی است و اراده ای جز اراده الهی ندارد ، چنان که امام کاظم ع فرمود ؛ « خداوند قلوب امامان را محل اراده و خواست خودش قرار داده است . هر زمان خداوند چیزی را بخواهد آنان هم می خواهند و بدون اذن خداوند کاری نمی کنند» « ان الله جعل قلوب الائمه ، موردا لارادته ، فاذا شاء الله شیئا ، شاءوه ...» 📚تفسیر قمی , ج ٢ ص ٤٠٩ _ بحار الانوار ج ٥ ص ١١٤ ❗️اما این که در اشکال آمد که امام مهدی ع در جوار کعبه دعا می کند ، این دعا کردن مربوط به زمان ظهور است و خداوند هم دعای امام ع را مستجاب می کند ، چنان که در تفسير القمّى به نقل از صالح بن عقبة، در باره سخن خداى متعال: «يا كسى كه چون مضطر (گرفتار) او را بخواند، پاسخش مى‏دهد و مشكلش را حل مى‏كند و شما را خلفاى زمين قرار مى‏دهد» از امام صادق عليه السلام آمده است که فرمود: «اين آيه در باره قائم خاندان محمّد صلى الله عليه و آله فرود آمده است. به خدا سوگند، مضطر (گرفتار) اوست، هنگامى كه نزد مقام ابراهيم [در مسجد الحرام‏] دو ركعت نماز مى‏گزارد و خدا را مى‏خواند و او پاسخش را مى‏دهد و مشكلش را حل مى‏كند و خليفه زمينش مى‏نمايد». " " عن صالح بن عقبة عن أبي عبد اللَّه [الصادق‏] عليه السلام- في قَولِهِ تَعالى‏: «أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ يَكْشِفُ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ» نَزَلَت فِي القائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ عليهم السلام، هُوَ وَاللَّهِ المُضطَرُّ إذا صَلّى‏ فِي المَقامِ رَكعَتَينِ، ودَعَا اللَّهَ فَأَجابَهُ، ويَكشِفُ السّوءَ، ويَجعَلُهُ خَليفَةً فِي الأَرضِ. " 📚تفسير القمّى: ج 2 ص 129، بحار الأنوار: ج 51 ص 48 ح 11. @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
حرمت نزدیکی کردن با حیوان در فتوای آیت الله سیستانی !!!! 🤔 : ❓حتی لاشه حیوانات هم از دست فقها و متکلمین شیعه در امان نیستند ! 👳‍♂ مرجع شیعه ، سیستانی میگوید : سكس با حیوان ، اگر مُرده باشد جایز است! 📓 نام کتاب : منهاج الصالحين - العبادات - المعاملات / ثلاثة أجزاء نویسنده : السيد علي الحسيني السيستاني    جلد : 3  صفحه : 296 ❗️❗️❗️ 💠💠 👌از مسلمات فقه شیعه و حکم ثابت در نزد مراجع شیعه , حرمت نزدیکی کردن با حیوانات است چه زنده حیوانات و چه مرده آنها . ❗️پیامبر گرامی اسلام فرمود : " ملعون است ملعون است کسی که چهارپایی را وطی کند و با او نزدیکی کند " " مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ نَکَحَ بَهِیمَةً " 📚خصال ج ۱ ص ۱۲۹ ❗️و فرمود : " یا علی، از این امت ده نفر به خدای بزرگ کفر ورزیدند: سخن چین، جادوگر، دیّوث، کسی که از راه حرام از عقب زن جماع کند، 👈کسی که با حیوانات جماع کند 👉..... " " یَا عَلِیُّ کَفَرَ بِاللَّهِ الْعَظِیمِ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ عَشَرَةٌ الْقَتَّاتُ وَ السَّاحِرُ وَ الدَّیُّوثُ وَ نَاکِحُ الْمَرْأَةِ حَرَاماً فِی دُبُرِهَا وَ نَاکِحُ الْبَهِیمَةِ و..... " 📚من لا یحضره الفقیه ج ۴ ص ۳۵۶ ❕در نقل دیگری امام صادق ع نزدیکی کردن با حیوانات را مصداق زنا دانست : " عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فِي الرَّجُلِ يَنْكِحُ بَهِيمَةً أَوْ يَدْلُكُ فَقَالَ كُلُّ مَا أَنْزَلَ بِهِ الرَّجُلُ مَاءَهُ مِنْ هَذَا وَ شِبْهِهِ فَهُوَ زِنًا. " 📚الکافی ج ۵ ص ۵۴۰ ❕در نقل دیگری آمده است که زندیقی از امام صادق ع پرسید: " چرا خدا دخول به حیوانات را حرام ساخته؟ امام ع فرمودند: " زشت و ناپسند است که مرد نطفه خویش را ضایع سازد، اگر این کار حلال بود، هر مردی الاغی می‌گرفت و سوار می‌شد و در عین حال، دخول هم می‌کرد و در این کار فساد زیادی است، پس خداوند سوار شدن بر پشتشان را حلال و دخول بر فرجشان را حرام ساخت و زنان را برای مردان خلق کرد تا به آنها آرام گیرند و در کنارشان ساکن شوند، تا زنان محل رفع شهوتشان و مادر فرزندانشان باشند. " " فَلِمَ حَرَّمَ إِتْیَانَ الْبَهِیمَةِ قَالَ کَرِهَ أَنْ یُضَیِّعَ الرَّجُلُ مَاءَهُ وَ یَأْتِیَ غَیْرَ شَکْلِهِ وَ لَوْ أَبَاحَ ذَلِکَ لَرَبَطَ کُلُّ رَجُلٍ أَتَاناً یَرْکَبُ ظَهْرَهَا وَ یَغْشَی فَرْجَهَا فَکَانَ یَکُونُ فِی ذَلِکَ فَسَادٌ کَثِیرٌ فَأَبَاحَ ظُهُورَهَا وَ حَرَّمَ عَلَیْهِمْ فُرُوجَهَا وَ خَلَقَ لِلرِّجَالِ النِّسَاءَ لِیَأْنِسُوا بِهِنَّ وَ یَسْکُنُوا إِلَیْهِنَّ وَ یَکُنَّ مَوْضِعَ شَهَوَاتِهِمْ وَ أُمَّهَاتِ أَوْلَادِهِمْ " 📚الاحتجاج ، طبرسی ، ج ۲ ص ۳۴۷ ❕بنابراین این روایات صراحت دارد که نزدیکی کردن با حیوانات حرام است و در این حکم فرقی بین زنده و مرده آنها نیست . 👌معاند اشکال کرده است که آیت الله سیستانی نزدیکی با حیوان مرده را اجازه داده است ، در حالی که چنین نیست ، و معاند دروغ می گوید و نتوانسته است که متن عربی کلام آیت الله سیستانی را خوب ترجمه کند . ❕آیت الله سیستانی فتوا می دهد که در صورت نزدیکی با حیوان ، گوشت و شیر و نسل آن حیوان که پس از وطی به دنیا می آیند ، حرام می شود ، اما اگر آن حیوان زنده نباشد و با حیوان غیر زنده نزدیکی کند دیگر تمام این موارد حرام شدن مصداق پیدا نمی کند و مثلا نسلش در صورت میته بودن حرام نمی شود اگر چه نفس نزدیکی کردن با حیوان حرام است : " ان يطأه الإنسان قبلًا أو دبراً و إن لم ينزل فإنه يحرم بذلك لحمه و كذا لبنه و نسله المتجدد بعد الوطء علىٰ الأحوط .... لا يحرم الموطوء إذا كان ميتاً " 📚منهاج الصالحين (للسيستاني)، ج‌3، ص: 296 ❕بنابراین فرقی بین ممنوعیت نزدیکی کردن با حیوان زنده و مرده نیست ، تنها در صورتی که حیوان مرده باشد ، برخی از موارد حرام شدن حیوان به فتوای آیت الله سیستانی مصداق پیدا نمی کند . @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
خوردن نان واقع شده در مستراح !!!!! 🤔 : ❓ثواب خوردن تکه نانِ واقع در مستراح نزد مسلمانان !!! : امام باقر وارد بيت الخلا (مستراح) شد و لقمه نانى را يافت كه در كنار آن محل افتاده بود پس آن را برداشته و شست و به غلام خدمتگارى كه با او بود داد و فرمود: اين نزد تو باشد تا وقتى بيرون آمدم آن را بخورم، پس هنگامى كه آن حضرت بيرون آمد به غلام فرمود: آن لقمه كجاست‌؟ جواب داد: اى فرزند رسول خدا من آن را خوردم. پس آن حضرت فرمود: همانا آن لقمه در اندرون كسى جاى نميگيرد مگر اينكه بهشت بر او واجب مى‌شود، پس برو كه تو آزادى، و من خوش نميدارم مردى را كه از اهل بهشت است در خدمت خود ببندگى بدارم !!! 📓 نام کتاب : من لا يحضره الفقيه نویسنده : الشيخ الصدوق    جلد : 1  صفحه : 27 💠 💠 👌قرآن ما را مامور می کند که از غذاهای طیب تغذیه کنیم و از تغذیه با خبائث پرهیز کنیم . خداوند می فرماید : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّباتِ ما رَزَقْناكُم‏ " " اى افراد با ايمان از نعمتهاى پاكيزه‏اى كه به شما روزى داده‏ايم بخوريد " ( بقره ٥٧ ) ❕و می فرماید : «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِي أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ»؛ بگو چه كسى زينتهاى الهى را كه براى بندگان خود آفريده و 👈همچنين روزيهاى پاكيزه را حرام كرده است؟ 👉 بگو اينها در زندگى دنيا براى كسانى است كه ايمان آورده‏اند و در قيامت خالص براى مؤمنان خواهد بود» ( اعراف، آيه 32 ) 👌و در آیه دیگر فرمود : پیامبر اسلام طیبات را برای ما حلال فرمود و خبائث را حرام فرمود : "يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِث‏ " ( 157 اعراف ) ❕مفسرین معتقدند که طیبات چیزهایی است که طبع انسان خوردن آن را می پسندد و خبائث چیزهایی است که طبع انسان از خوردن آن کراهت دارد , چنان که در تفسیر نمونه می خوانیم : " طيبات و آنچه را طبع سليم مى‏پسندد، براى آنها حلال مى‏شمرد، و آنچه خبيث و تنفرآميز مى‏باشد بر آنها تحريم مى‏كند " 📚تفسير نمونه، ج‏6، ص: 397 ❕لغت شناس معروف , راغب اصفهانی هم معتقد است که خبائث چیزهایی است که طبع انسان از خوردن آن کراهت دارد و می نویسد : " یحرم علیهم الخبائث یعنی پلیدیها و آنچه را که جنبه ممنوعیت دارد و موافق خواهش طبع و نفس نيست " 📚ترجمه مفردات راغب ج ١ ص ٥٧٦ ❕از سوی دیگر ما ماموریم : مدلول روایتی را بپذیریم که موافق با قرآن باشد , چنان که از امام صادق ع روایت شده است که فرمود : « روایتی که از ما نقل می شود را تصدیق نکنید مگر زمانی که موافق با کتاب خدا و سنت پیامبرش باشد » « لا تصدق علینا الا ما وافق کتاب الله و سنه نبیه » 📚وسائل الشیعه ج 27 ص 123 ❕بر این اساس می گوییم : طبع انسانی خوردن تکه نانی که در مستراح و محل آلودگی و رفت و آمد افتاده است , حتی پس از شستن نمی پسندد و خوردن چنین غذایی مصداق خوردن طیبات که موافق طبع انسانی است , نمی باشد , بلکه موافق خوردن خبائث و آنچه را که طبع انسانی ناپسند می داند , می باشد . ❗️ بنابراین روایت مذکور چون خلاف قرآن است برای ما قابل پذیرش نیست , خصوصا آنکه این روایات از نظر سندی نیز خالی از مناقشه نیست و مثلا همین روایت مورد استناد به صورت بی سند و مرسل نقل شده است . ❕البته اگر در مدلول روایت تصرف کنیم , شاید بتوان روایت مذکور را پذیرفت یعنی بگوییم مقصود از روایت فوق آنجایی است که نان مذکور در محل رفت و آمد و کثافت واقع نشده است و می توان با شستن آلودگی اش را برطرف کرد و خورد که در چنین صورت خوردنش پس از شستن و تمیز کردن ضدیتی با طبع انسانی ندارد , لذا در روایت مذکور بالخصوص تاکید بر شستن شده است : "فَأَخَذَهَا وَ غَسَلَهَا " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 27 @Rahnamye_Behesht ipasookh.ir
37.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🙄شبهه : ⁉️سوختن ظالم در آن دنیا چه سودی به حال مظلوم در این دنیا دارد ❕❕❕ 👌پاسخ را در کلیپ بالا مشاهده فرمایید . ▫️تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌مولوی عبدالحمید امام جمعه اهلسنت زاهدان مدعی شده است که هیچ یک از اولیاء الهی مقامشان با مقام کمترین صحابه هم قابل مقایسه نیست , متاسفانه این سخن بر خلاف روایات متقن در نزد خود اهلسنت است , در ذیل مفصل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4497
آیا برخی از امامان شیعه سودی برای مردم نداشته اند !!! 🤔 : ❓علامه آصف محسنى: ٤ امام آخر شيعه هيچ سودى براى اسلام و شريعت اسلامى نداشته اند !!!! ▪️علامه آصف محسنى در ص ٣٥٥ از جلد ٢ كتاب معجم الأحاديث المعتبره به اعتراف صريح ميگويد كه ٤ امام شيعه از رضا به بعد هيچ سود و منفعتى نه براى بشريت، حتى براى خود شريعت و فقه شيعى نيز نداشته اند. ▪️متن عربى: و الواقع ان الشريعة و الفقه لم يستفد من الأئمة الثلاثة الأخيرة عليهم السلام و من الامام الغائب سلام اللَّه عليه في غيبته سوى فروع جزئية محدودة ▪️ترجمه: در واقع شريعت و فقه اسلامى هيچ سودى از سه امام آخر، على نقى، محمد تقى، حسن عسكرى و امام غائب نبرده اند به جز مواردى جزئى و فرعى!!!! 💠 💠 👌چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3347 ❕ائمه گرامی ما در فضل و منزلت برابر هستند , چرا که همه آن بزرگواران " نور واحدند " " کلهم نور واحد " . 👌 در زیارت جامعه کبیره از امام هادی علیه السلام می خوانیم : " أشْهَدُ أَنَّ هذَا سابِقٌ لَكُمْ فيما مَضى‏ وَ جارٍ لَكُمْ فيما بَقِىَ، وَ أنّ أرْواحَكُمْ وَ نُورَكُمْ وَ طينَتَكُمْ واحِدَةٌ، طابَتْ وَ طَهُرَتْ بَعْضُها مِنْ‏بَعض. " "گواهى مى‏دهم كه اين [مقام و منزلت‏]، براى شما در گذشته بوده است و در آينده نيز جريان دارد و بى‏گمان، ارواحتان و نورتان و سرشتِ شما، يكى است. همگى پاك و پاكيزه است و برخى از برخى ديگر است .... " 📚الفقیه ج ٢ ص ٦١٣ ❕در حديث قدسى آمده كه خداوند به پيامبرش فرمود: " یا مُحَمَّدُ! إنِّي خَلَقْتُ عَلِيَّا وَ فاطِمَة وَ الحَسَنَ وَ الحُسَينَ وَ الأئِمَّةَ مِن نُورٍ واحِدٍ." " اى محمّد! بى گمان من، على، فاطمه، حسن و حسين و [ديگر] امامان را از نور يكسانى آفريدم. " 📚الغيبة، نعمانى، ص 93، ح 24 ❕و در فرازی دیگر پیرامون تبلیغ دین و شریعت توسط امامان علیهم السلام می خوانیم : " نَهَيْتُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ جَاهَدْتُمْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ حَتَّى أَعْلَنْتُمْ دَعْوَتَهُ وَ بَيَّنْتُمْ فَرَائِضَهُ وَ أَقَمْتُمْ حُدُودَهُ وَ نَشَرْتُمْ شَرَائِعَ أَحْكَامِهِ وَ سَنَنْتُمْ سُنَّتَهُ وَ صِرْتُمْ فِي ذَلِكَ مِنْهُ إِلَى الرِّضَا " " امر به معروف و نهى از منكر كرديد، و در راه خدا به شايستگى جهاد نموديد، تا در نهايت دعوتش را آشكار نموده و فرامينش را بيان كرديد و حدودش را بپا داشته، و قوانين اسلام را منتشر ساختيد، و سنّتش را احيا نموديد، و در اين راه رضايتش را بدست آورديد " 📚الفقیه ج ٢ ص ٦١٢ 👌بنابراین تمام امامان علیهم السلام , سعی و تلاش خود را در انجام وظائف امامتی و تبلیغ دین صورت دادند , اما گاه شرایط جامعه به گونه ای رقم می خورد که مثلا یکی از امامان , ظرفیت و فرصت و آزادی بیشتری برای نشر معارف پیدا می کرد و از این فرصت و آزادی نهایت استفاده را می نمود , در حالی که اگر آن فرصت و آزادی برای سایر امامان هم ایجاد می شد , آنان نیز به همان گونه عمل می کردند . ❕بر این اساس گفتنی است که اگر مثلا بیشتر روایات ما از امام باقر و امام صادق علیهما السلام است , چون آن بزرگواران فرصت و آزادی بیشتری برای نشر معارف پیدا کردند , چرا که زمان زندگی آن دو امام بزرگوار , مصادف بود با درگیری بنی امیه و بنی العباس و سعی و تلاش بنی العباس برای استقرار حکومتش , آنان مشغول به مسائل حکومتی بودند و فشار کمتری بر آن دو امام بزرگوار ع بود و امام باقر ع و امام صادق ع هم از این آزادی ایجاد شده به نحو احسن استفاده کردند , اما این ظرفیت و آزادی برای امامان پس از امام صادق ع نبود و آنان همواره تحت فشار و اذیت و آزار حکام زمان خود بودند . ❗️ بنابراین در این رابطه تقصیر و کوتاهی از امامان ع صورت نگرفته است , بلکه مقصر حکومتهای ظالم بودند که با فشار و اذیت و آزار ائمه ع نمی گذاشتند که آن بزرگواران با آزادی بیشتری تبلیغ شریعت کنند . 👌خود آقای آصف محسنی هم در ادامه همان کلامش که معاند آن بخش را تقطیع کرد , تصریح می کند که اگر شریعت و فقه از دریای وجودی برخی از ائمه ع به صورت کامل سیراب نشدند , امامان ع در این رابطه تقصیری ندارند و آنان کوتاهی نکردند , ( یعنی اشکال و تقصیر از حکومتهای ستمگر بوده است نه از امامان ع ) : " لم يقصّروا قطعا. " 📚معجم الأحاديث المعتبرة، ج‏2، ص: 355 👌این سخن در مورد امام مهدی علیه السلام هم ثابت است که علت عدم بهره مندی کامل امت از وجود امام مهدی ع بازگشت می کند به تقصیر و کوتاهی خود مردم , در ذیل مفصل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3767 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir
آیا گناه کبیره موجب خروج از ایمان می گردد !!!! 🤔 : ❓جعفر صادق، امام ششم شيعيان: هركسى ما را دوست دارد حتى اگر دزد و زناكار باشد بازهم از ما به حساب مى آيد !!!! شيخ طوسى، از مؤسسين مذهب شيعه و نويسنده معتبرترين كتب شيعيان در ص ٦٢٧ از جلد ٢ كتاب اخيار معرفة الرجال روايتى از امام صادق نقل ميكند بدين صورت: ▪️متن عربى: عن عبيد بن زرارة قال: دخلت على أبي عبد الله وعنده البقباق، فقلت له: جعلت فداك رجل أحب بني أمية أهو معهم؟ قال: نعم، قلت رجل أحبكم أهو معكم؟ قال: نعم، قلت: وان زنى وان سرق؟ قال: فنظر إلى البقباق فوجد منه غفلة، ثم أومى برأسه نعم ▪️ترجمه: عبيد بن زراره نقل ميكند كه: به نزد امام صادق آمدم و ازو پرسيدم؛ اگر كسى بنى اميه را دوست داشته باشد، از آنها به حساب مى آيد؟ گفت: بله پرسيدم: اگر مردى شما را دوست داشته باشد از شما به حساب مى آيد؟ گفت: بله گفتم: اگر همان مرد دزدى و زنا كند بازهم از شما به حساب مى آيد؟ امام صادق سرش را تكان داد و گفت: بله ❗️❗️❗️ 💠💠 👌متاسفانه معاند ابتدایی ترین چیزها از مسائل اسلامی و مذهب شیعه را نمی داند و این اشکالش هم ناشی از همین جهالت و بی اطلاعی اوست , تا جایی که می گوید : کتاب " اختیار معرفه الرجال " تالیف شیخ طوسی است , در حالی که کتاب مذکور , اثر مرحوم کشی است و شیخ طوسی اثر مرحوم کشی را تنها تلخیص و خلاصه کرده است . ❗️از دیرباز میان متکلمین اسلامی در مورد کسی که گناه کبیره ای چون زنا و سرقت انجام می دهد , اختلاف بوده است که آیا با ارتکاب گناه کبیره از ایمان خارج می شود یا خیر !!!! خوارج معتقد بودند که مرتکب کبیره کافر است و معتزله می گفتند که نه مومن است و نه کافر , اما شیعه می گوید مرتکب گناه کبیره فاسق است و به صرف یک گناه فرد کافر نمی شود و از ایمان خارج نمی شود اگر چه بابت گناهی که انجام داده است باید توبه کند !!!! ❗️برخی از نویسندگان می نویسند : " گروه خوارج ارتكاب كبيره را معادل با كفر دانسته، قهراً به حكم اين كه كافر در آتش مخلد است او را نيز در آتش جاودانه دانستند. گروه معتزله، مرتكب كبيره را حدّمتوسط ميان مؤمن و كافر دانستند و معتقد شدند كه مرتكب كبيره نه مؤمن است و نه كافر، بلكه حدّ وسطى است ميان آن دو ولى در عين حال اگر توبه نكند و بدون توبه بميرد، در آتش مخلد خواهد بود. طوايف ديگر اسلامى با هر دو گروه مخالفت ورزيده و براى ايمان، درجات و مراتبى قايل شدند و مرتكب كبيره را مؤمن فاسق دانسته ( اند ) " 📚منشور جاوید، ج: ۵، صفحه: ۵۶۰ ❗️بنابراین شیعه و امام صادق علیه السلام می گوید که صرف ارتکاب یک گناه کبیره موجب نمی شود که ایمان از بین رود و فرد کافر شود : "سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ لَا يَضُرُّ مَعَ الْإِيمَانِ عَمَل‏ " 📚الکافی ج ٢ ص ٤٦٤ 👌و در روایت مورد استناد معاند نیز امام صادق ع به همین نکته اشاره می کند که صرف ارتکاب گناه کبیره ای چون سرقت و زنا , موجب نمی شود که فرد کافر شمرده شود و از تشیع خارج گردد . ❕با این وجود خود امام صادق علیه السلام تصریح می کرد که شیعه راستین کسی است که اعمالش صالح و کامل باشد و می فرمود : " شیعه ما کسی نیست که به زبان ادعای تشیع کند و در اعمال و آثار با ما مخالفت کند , لکن شیعه کسی است که با زبان و قلبش همراه ما باشد و از آثار ما تبعیت کرده و اعمال ما را انجام دهد , آنها شیعیان ما هستند "" "لَيْسَ مِنْ شِيعَتِنَا مَنْ قَالَ بِلِسَانِهِ وَ خَالَفَنَا فِي أَعْمَالِنَا وَ آثَارِنَا وَ لَكِنْ شِيعَتُنَا مَنْ وَافَقَنَا بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ اتَّبَعَ آثَارَنَا وَ عَمِلَ بِأَعْمَالِنَا أُولَئِكَ شِيعَتُنَا. " 📚وسائل الشیعه ج ١٥ ص ٢٤٧ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane_eteghadi ipasookh.ir