پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقد برنامه تجربه مرگ !!!!
👌تعالیم دینی به ما می گوید که زنان موظفند تمام بدن و برآمدگی های بدن را از نامحرم بپوشانند و در برابر نامحرمان زینت و آرایش نکنند .
❗️قرآن دستور می دهد که زنان تنها حق دارند که دربرابر محارمشان خود را زینت و آرایش کنند و در برابر نامحرم این حق را ندارند : "لا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِن ... " ( نور ٣١ )
👌و دستور می دهد برای آنکه برآمدگی های بدن زن از نامحرم پوشیده باشد , زنان باید از جلباب که چیزی شبیه به چادر است , استفاده کنند : "يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلابِيبِهِن " ( احزاب ٥٩ )
❗️بر همین اساس در مورد حجاب حضرت زهرا سلام الله علیها آمده است : زمانی که به مسجد برای خواندن خطبه فدکیه می رفت ؛
👌« سرپوش به سر افکند و خود را در چادری پیچیده با گروهی از زنان به جانب مسجد راه افتاد در حالی که خود را سخت پوشانده بود « لاثت خمارها علی راسها و اشتملت بجلبابها و اقبلت فی لمه من حفدتها و نساء قومها تطا ذیولها»
📚بحار الانوار ج 29 ص216
👌یا در مورد آرایش زن در برابر نامحرم آمده است :
" « پیامبر زنان را منع کرد که برای غیر شوهر ، خودشان را زینت و آرایش کنند .اگر چنین کنند بر خداوند است که آنان را وارد آتش دوزخ کند» " نَهَى أَنْ تَتَزَيَّنَ لِغَيْرِ زَوْجِهَا فَإِنْ فَعَلَتْ كَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُحْرِقَهَا بِالنَّار "
📚الفقیه ج 4 ص 6
👌همینطور دستور اسلام بر مردان آن است که حق ندارند ریش را بزنند و باید ریش بگذارند , چنان که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" « تراشیدن ریش نوعی مثله کردن است ، کسی که چنین کند ، لعنت خدا بر او باد » " حَلْقُ اللِّحْيَةِ مِنَ الْمُثْلَةِ وَ مَنْ مَثَّلَ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ. "
📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 406
❗️یا باز در نقل دیگری از پیامبر گرامی آمده است ؛
« ده خصلت بود که قوم لوط دارا بودند و خداوند به خاطر آن ده خصلت ، آنان را گرفتار عذاب خود کرد که یکی از آن خصلت ها تراشیدن ریش بود " " عَشْرُ خِصَالٍ عَمِلَهَا قَوْمُ لُوطٍ بِهَا أُهْلِكُوا وَ تَزِيدُهَا أُمَّتِي بِخَلَّةٍ إِتْيَانُ الرِّجَالِ إِلَى أَنْ قَالَ وَ قَصُّ اللِّحْيَةِ "
📚مستدرک الوسائل ج 1 ص 407
👌بنابراین کسی که در برابر نامحرم آرایش کنند و خودش را با جلباب و چادر خوب نپوشاند تا برآمدگی های بدنش مستور باشد , یا کسی که ریشش را می تراشد , خداوند از چنین افرادی راضی نیست و اینان گرفتار به عذاب الهی می شوند .
👌در دو کلیپ فوق از برنامه زندگی پس از زندگی می بینیم که تجربه گر زن با صورتی آرایش کرده و عدم استفاده از جلباب , مدعی است که جایگاهش پس از مرگ , جایگاهی نیکو بوده است که اصلا دوست نداشته است به دنیا باز گردد .
👌یا مردی که ریشش را می تراشد , او هم عینا همین سخنان را تکرار می کند .
❗️حال تکلیف چیست ? باید حکم آیات و روایات را پذیرفت یا سخنان این تجربه گران را !!!!!
👌این نمونه ها و نمونه های قبلی که در نقد این برنامه بیان کردیم , ثابت کننده ادعای ما است که این تجربه گران در هنگام کما و بیهوشی جز خواب و رویا چیزی ندیده اند و خواب و رویای آنان هم خالی از مداخله شیطان نبوده است , چنان که در ذیل مفصل در این رابطه توضیح دادیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌جناب عباس موزون در موارد متعددی می گوید که هدف برنامه اش اثبات این نکته است که انسان مادی محض نیست و بعد غیر مادی هم دارد و بیشتر هم با تجربیاتی کار دارد که شرح حالی از بیمارستان و خانه و خیابان می دهد که واقعیت داشته است و به اصطلاح اخبار اینور تونل را بیشتر می پسندد تا آنور تونل را .
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌جناب عباس موزون در موارد متعددی می گوید که هدف برنامه اش اثبات این نکته است که انسان مادی محض نیست
👌سخن پایانی در نقد برنامه زندگی پس از زندگی و تجربه مرگ :
❗️مطابق تحقیقات مفصلی که در این رابطه در کانال ارائه شد , ثابت شد که تجربه گران مورد بحث تجربه ای را که درک کرده اند , در خواب و رویا و در آن هنگام بیهوشی و کما بوده است :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5011
👌در خواب و رویا نیز شیطان ورود می کند و برخی از موارد را تصویری گری می کند و برخی موارد دیگر هم ناشی از تصورات و اوهام خود فرد است که در خواب , این اوهام و تصورات خودش را نشان می دهد .
❗️برخی از این رویاها هم صادقه بوده است , مانند خبر دادنهایی که تحربه گر از محیط بیمارستان و خانه و ... اینها گزارش می دهد و ما بررسی می کنیم و می بینیم که راست می گویند .
👌خداوند برای متذکر کردن آنها به اعمال صالح و قدرت خداوندی , گاها چنین رویاهای صادقه ای را برای افراد ایجاد می کند , چنان که امام صادق ع فرمود:
" چون بنده در حال گناه خدا عزّوجلّ است و خدا خیرش را خواهد، به او خوابی نشان میدهد که او را بترساند و از آن گناهش کنار کشد " " إِذَا كَانَ الْعَبْدُ عَلَى مَعْصِيَةِ اللَّه وَ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ خَيْراً أَرَاهُ فِي مَنَامِهِ رُؤْيَا تُرَوِّعُهُ فَيَنْزَجِرُ بِهَا عَنْ تِلْكَ الْمَعْصِيَة "
📚الاختصاص ص ٢٤١
👌جناب عباس موزون در موارد متعددی می گوید که هدف برنامه اش اثبات این نکته است که انسان مادی محض نیست و بعد غیر مادی هم دارد و بیشتر هم با تجربیاتی کار دارد که شرح حالی از بیمارستان و خانه و خیابان می دهد که واقعیت داشته است و به اصطلاح اخبار اینور تونل را بیشتر می پسندد تا آنور تونل را .
❗️در این هدف ما با جناب عباس موزون اختلافی نداریم , شما بیایید و این رویاهای صادقه را شرح دهید و اعتبار سنجی کنید و از طریق همین رویاهای صادقه بر وجود بعد فرامادی انسان استدلال کنید , اما متاسفانه برنامه مذکور در مقام عمل به این رویاهای صادقه بسنده نکرده است و وارد مباحث عالم برزخ و ...هم می شود و گفتیم که این ورود موجب ایجاد تحریفات دینی و مذهبی و کنار گذاشتن آیات و روایات می گردد .
👌ما در این چند وقت این تحریفات را بر ملا کردیم و ثابت کردیم که این تحریفات ناشی از القاءات شیطان یا توهمات ذهنی تجربه گر در هنگام خواب و رویای او است , نمونه این تحریفات را مفصلا در ذیل آورده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5006
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5009
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5021
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5029
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5038
❗️عده ای می گویند که روح این تجربه گران از بدنشان جدا شده است , اما نه از باب مردن یا خوابیدن , همانند خلع بدنی که برخی از عرفا مطرح می کنند که روح را از تن جدا می کنند , اشکال ما به این سخن چیست !!!!
👌ما می گوییم :
▫️اولا : در نمایه فوق تصریح کرده ایم که ادله شرعی و آیات و روایات تنها سخن از جدا شدن روح از جسم در دو حالت خواب و مرگ سخن به میان آورده است و ما هم پیرو دلیل و تابع آیه و روایت هستیم , هیچ آیه و روایتی وجود ندارد که بگوید غیر از دو حالت مذکور هم روح می تواند از تن جدا شود.
▫️ثانیا : آنچه هم که به برخی از علما در این رابطه نسبت می دهند که مثلا خلع بدن می کردند , یقینی نیست , زیرا امروزه شاهدیم که اکثر اطرافیان علما در حق آنها غلو می کنند و نسبت هایی به آنها می دهند که خود آن علما هم هیچگاه به آن ملتزم نبوده اند .
▫️ثالثا : اگر به فرض سخن فوق صحیح هم باشد , باز هم این مطلب در مورد تجربه گران مورد بحث مصداق پیدا نمی کند , زیرا وقتی روح به اذن الهی از تن در غیر حالت مرگ و خواب جدا شود , قاعدتا جز حقیقت و واقعیت چیزی نباید ببیند , اما این تجربه گران مدعی اند چیزهایی دیده اند که در ضدیت مستقیم با آیات و روایات است که ما در این رابطه و در نمایه های فوق الذکر بحث مفصل داشتیم , بنابراین آنچه این تجربه گران یافته اند تنها خواب و رویایی بیش نبوده است .
▫️رابعا : در ادامه می گوییم که به فرض اگر سخن فوق صحیح هم باشد , ادله شرعی می گوید که شیطان می تواند در مکاشفات روح تصرف کند و روح مطالب باطل و شیطانی را درک کند , بنابراین بازهم نمی توان به یافته های تجربه گران اعتماد کرد .
👌بعضی اشکال می کنند که برخی از این تجربه گران در بیداری چیزهایی را درک کرده اند , نه در خواب یا برخی از افراد زنده در این دنیا مدعی اند که برایشان مکاشفه ای رخ داده است و با روح تجربه گری که در کما بوده است , ارتباط گرفته اند , اینها چه پاسخی دارد !
❗️پاسخ این موارد هم روشن است , ما می گوییم که هیچ مانعی ندارد که گاها در بیداری پرده ها برای فردی کنار برود و او حقایقی را مشاهده کند , چنان که در ذیل در این رابطه مستنداتی از روایات ارائه داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1314
ادامه 👇
▫️ادامه 👇
👌با این وجود مکاشفات شیطانی هم وجود دارد و شیطان برای فریب انسانها در مواردی مکاشفاتی برای آنها ایجاد می کند یا برای افرادی که در این دنیا هستند , مکاشفه ارتباط با فردی که در کما است را ایجاد میکند و مثلا خودش را به شکل فردی که در کما رفته است در می آورد و با نزدیکان آن فرد ارتباط بگیرد و در خواب فردی هم که در کما رفته است به گونه ای تصویر گری کند که آن فرد گمان کند خودش با بستگانش ارتباط گرفته است , شیطان این مکاشفات را ایجاد می کند تا در پی آن فریب کاری کند و راه را برای ایجاد تحریفات دینی و مذهبی و سوء استفاده های دیگر باز کند , در ذیل توضیح داده ایم که شیطان می تواند به صورت انسانها درآید و افراد را فریب دهد :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3505
👌برخی از علمای محقق به زیبایی متذکر این مکاشفات شیطانی شده اند و می نویسند :
" شايد نياز به تذكر نداشته باشد كه در برابر كشف و شهود واقعى كه گاه بر اثر ايمان و يقين كامل، و گاه به خاطر رياضّتهايى حاصل مىشود، كشف و شهودهاى خيالى و پندارى نيز فراوان است كه گاه بر اثر تلقينهاى مكرّر و انحراف فكر و ذهن از جاده صواب، و گاه بر اثر القائات شيطان، صحنههايى در نظر انسان مجسم مىشود كه هرگز با واقعيت تطبيق نمىكند، و چيزى بيش از مشتى خيال و اوهام نيست، و از اين قبيل است كشف و شهودهايى كه بسيار از «صوفيه» ادعا مىكنند ...
👌چنان نيست كه هركس ادعاى كشف و شهود كند بتوان از او پذيرفت، و يا اگر صورتى در نظرش مجسم شود و يا سروشى به گوش او رسد بتوان آن را الهى و واقعى دانست، چرا كه مكاشفات شيطانى نيز بسيار است.
❗️در حديثى از «ابن عباس» نقل شده است كه اميرمؤمنان على ع از كنار «حسن بصرى» گذشت در حالى كه مشغول وضو گرفتن بود (و در ريختن آب وضو سختگيرى مىكرد) امام ع فرمود:
" اى حسن! وضو را پر آب بگير، حسن بصرى گفت: اى اميرمؤمنان! تو ديروز (در ميدان جنگ جمل) كسانى را كشتى كه شهادت به وحدانيت خداوند و رسالت پيامبر اسلام مىدادند و نمازهاى پنجگانه را به جا مىآوردند، وضوى پر آب مىگرفتند امام فرمود: اگر چنين بود تو چرا دشمنان ما را يارى نكردى؟!
👌 «حسن بصرى» گفت: به خدا سوگند من تو را تصديق مىكنم، اى اميرمؤمنان! در اوّلين روز بيرون آمدم، غسل كردم و حنوط بر خود پاشيدم و سلاح در تن كردم و شك نداشتم كه تخلف از يارى عايشه كفر است! هنگامى كه به محلى از «حُزَيْبَه» (نزديكى بصره) رسيدم صداى منادى به گوشم خورد كه اى حسن! كجا مىروى؟ برگرد كه قاتل و مقتول هر دو در دوزخند! من وحشت زده بازگشتم و در خانه نشستم، روز ديگر باز يقين كردم كه تخلف از يارى عايشه كفر است، و دگر بار بر خود حنوط پاشيدم و سلاح در تن كردم و به سوى ميدان حركت نمودم تا به همان محل ديروز رسيدم صداى منادى از پشت سرم شنيدم كهاى حسن! پشت سر هم به كجا مىروى كه قاتل و مقتول در دوزخند!
على عليه السلام فرمود: راست گفتى، اما مىدانى آن منادى چه كسى بود؟ گفت: نه، فرمود: آن برادرت شيطان بود! و در واقع هم راست گفته چرا كه قاتلين و مقتولين آن گروه (بلواگران جمل كه بر ضد حكومت مسلمين و امام وقت على ع قيام كرده بودند) همه در دوزخ بودند. "
📚احتجاج طبرسى، جلد 1، صفحه 250.
❗️اينگونه سروشهاى غيبى و مكاشفاتى شبيه آن همان است كه در قرآن مجيد به عنوان وحى شياطين به آن اشاره شده است، در سوره انعام مىخوانيم:
«وَكَذلِك جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِىءٍ عَدُوّاً شَياطِيْنَ الأنْسِ وَالْجِنِّ يُوْحِى بَعْضُهُمْ الى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا "
"اينگونه در برابر هر پيامبرى شياطين انس و جن قرار داديم كه سخنان فريبنده بىاساس را به طور سرِّى به يكديگر مىگفتند» " (انعام 112).
👌و نيز در همين سوره مىخوانيم: «وَ انَّ الشَّياطِيْنَ لَيُوحُونَ الى أَوْلِيائهِم؛ "شياطين مطالبى را به دوستان خود به طور سرى القاء مىكنند»! (انعام 121).
❗️به همين دليل انسان وقتى به كتب «صوفيه» مراجعه مىكند آنها را مملو از مكاشفاتى مىبيند بسيار وحشتناك كه آثار نادرستى از آنها نمايان است .... "
📚پیام قرآن , آیت الله مکارم شیرازی , ج 1 ص 281
👌بنابراین نه تکیه کردن بر خواب و رویاهای تجربه گران صحیح است و نه مکاشفات آنها , زیرا شیطان می تواند در همه این موارد ورود کند , تهیه کنندگان برنامه مذکور اگر غرضشان تنها اثبات عالم فراماده است , به همان رویاهای صادقه بسنده کنند و روش برنامه را هم تغییر دهند و تصریح هم کنند که آنچه این تجربه گران دیده اند چیزی بیشتر از یک خواب و رویا نبوده است و همینطور دیگر نیازی نیست که تنها سراغ افرادی بروند که در کما و بیهوشی چیزهایی دیده اند , اعلام کنند که هرکس رویای صادقه دیده است و شواهدی بر این مطلب دارد بیاید تا با او مصاحبه کنیم !!!!
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
دست دراز کردن به سوی خداوند در هنگام دعا !!!!
🤔#پرسش :
❓امام صادق در روایت صحیحی میگوید : قرآن و رسول اللهﷺ فرموده اند که الله متعال در آسمان است !!!
👈🏻حِينَ قَالَ اِرْفَعُوا أَيْدِيَكُمْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ👉🏻
« دست های خود را به سوی خداوند عزوجل بلند کنید»👉🏻
📚وسائل الشیعة ج ٢٨، ص ٤٧
💠#پاسخ💠
👌در این شکی نیست که خداوند از هر گونه مکان داشتن پاک و منزه است , چنان که در اینجا مفصل در این رابطه توضیح داده ایم .
❗️خداوند می فرماید :
"روزى شما در آسمان است و آنچه به شما وعده داده مىشود. " " وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُون " ( ذاریات ٢٢ )
👌طبق این آیه که محل رزق و روزی انسانها را آسمان معرفی می کند , در روایاتی دستور داده شده است که انسان در هنگام دعا دستش را به سوی آسمان بلند کند زیرا آسمان معدن ارزاق الهی است و همینطور تصریح شده است که این بلند کردن به آن معنا نیست که خداوند مکانی دارد و مثلا در آسمان است .
❗️در حديثی از امام على عليه السلام آمده است که فرمود :
" «هنگامى كه يكى از شما نماز را پايان مىدهد دست به سوى آسمان بردارد و مشغول دعا شود». مردى عرض كرد: اى اميرمؤمنان! مگر خداوند همهجا نيست؟ 👈فرمود: آرى همهجا هست.👉
❗️عرض كرد: پس چرا بندگان دست به آسمان بر مىدارند؟
فرمود: آيا (در قرآن) نخواندهاى: وَ فى السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوْعَدُوْنَ: «و روزىِ شما در آسمان است و نيز آنچه شما وعده داده مى شويد» پس از كجاانسان روزى را بطلبد جز از محلّش، محل رزق و وعده الهى آسمان است» "أَ لَيْسَ اللَّهُ فِي كُلِّ مَكَانٍ قَالَ بَلَى ... "
📚خصال ج ٢ ص ٦٢٩ _ الفقیه ج ١ ص ٣٢٥
👌می بینیم که در این روایت با صراحت تصریح شده است که خداوند در همه جا است و دست دراز کردن به سوی آسمان تنها از این جهت است که آسمان معدن رزق الهی است چرا که غالب ارزاق انسانها از آسمان است , باران زنده كننده زمينهاى مرده از آسمان مىبارد، نور آفتاب كه منبع حيات و زندگى است از سوى آسمان مىتابد، هوا سومين عامل مهم حيات هم در آسمان است .
📚تفسیر نمونه ج ٢٢ ص ٣٣٥
❗️اتفاقا در روایتی که وهابی به آن استناد کرد هم تصریح شده است که خداوند در همه جا است و دست دراز کردن به سوی آسمان تنها از باب رزق و روزی است .
👌«هشام بن حكم» مىگويد: زنديقى خدمت امام صادق ع آمد و از آيه الرّحمنُ عَلَى الْعَرشِ اسْتَوى سؤال كرد. امام ع ضمن توضيحى فرمود:
"👈 خداوند متعال، نياز به هيچ مكانى و هيچ مخلوقى ندارد؛ 👉بلكه تمام خلق محتاج او هستند. سؤال كننده عرض كرد: پس تفاوتى ندارد كه (به هنگام دعا) دست به سوى آسمان بلند كنيد يا به سوى زمين پائين آوريد؟!امام فرمود:
«ذلِكَ فى عِلْمِهِ وَ احاطَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ سَواءٌ، وَ لكِنَّهُ عَزَّوَجَلَّ امَرَ اوْليائهَ وَ عِبادَهُ بِرَفْعِ ايْدِيْهِمْ الَى السَّماءِ نَحَو الْعَرْشِ، لِانَّهُ جَعَلَهُ مَعْدِنَ الرِّزْقِ، فَثَبَّتْنا ما ثَبَّتَهُ الْقُرْآنُ وَ الْاخْبارُ عَنِ الرَّسُوْلِ صلى الله عليه و آله حِيْنَ قالَ: ارْفَعُوا ايْدِيَكُمْ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ، وَ هذا يَجْمَعُ عَلَيْهِ فِرَقُ الْامُّةِ كُلِّها»
" «اين موضوع، در علم و احاطه و قدرت خدا يكسان است (و هيچ تفاوتى نمىكند،) ولى خداوند متعال دوستان و بندگانش را دستور داده كه دستهاى خود را به سوى آسمان، به طرف عرش، بردارند، چرا كه معدن رزق آنجا است، ما آنچه را قرآن و اخبار رسول خدا اثبات كرده است، تثبيت مىكنيم، آنجا كه فرمود: دستهاى خود را به سوى خداوند متعال برداريد، و اين سخنى است كه تمام امّت بر آن اتفاق نظر دارند». "
📚توحید صدوق ص ٢٤٨
👌وهابی به روایتی استناد کرد که کاملا خلاف مقصودش را ثابت می کند اما جهل و عناد وهابی مانع فهم این مطلب شده است .
❗️این که در این روایت آمده است : " ارفعوا ایدیکم الی الله " " دستهای خود را به سوی خداوند بردارید " وهابی جاهل را بر آن داشته است که مدعی شود خداوند در آسمان است , در حالی که اگر قدری سواد داشت و از قواعد بلاغی لغت عرب اطلاع داشت , چنین نتیجه گیری نمی کرد , زیرا در جمله مذکور " ایجاز به حذف " اتفاق افتاده است : "و ينقسم الايجاز إلى قسمين: إيجاز قصر و إيجاز حذف "
👌یعنی اصلش چنین بوده است که دستان خود را به سوی معدن رزق خدا یعنی آسمان بلند کند , که معدن رزق از باب ایجاز حذف شده است " ارفعوا ایدکم الی معدن رزق الله " .
📚ترجمه و شرح جواهر البلاغة، ج1، ص: 400
❗️متکلم در ایجاز به دنبال آن است که با الفاظی کمتر , معانی وسیع را به مخاطب برساند , لذا برخی از کلمات با وجود قرینه از کلامش حذف می کند تا این قاعده بلاغی را رعایت کند و کلام فصیح و بلیغی را افاده کند .
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌یکی از کانالهای متوهم وهابی , توهم زده است که هیچ یک از کانالهای شیعی نتوانسته است جواب استدلالش را بدهند که راویان روایات شیعه افراد فاسد و غیر موثق بوده اند و امامان شیعه هم اهل تقیه کردن بوده اند , لذا امکان دسترسی به سنت پیامبر از مجرای تشیع نیست , اما اهلسنت روایاتش از علمای ثقه و راویان و اصحاب عادل است که این مجرا منتهی می شود به پیامبر , آن هم پیامبری که اهل تقیه کردن نبوده است , بنابراین روش اهلسنت برای رسیدن به سنت پیامبر بر روش شیعه ترجیح دارد !!!!!
👌خطاب به وهابی می گوییم که تا چه زمانی می خواهی با دروغگویی مذهبت را سر و سامان دهی و عوام اهلسنت را گمراه کنی !!!!
▫️در ذیل ثابت کرده ایم که معظم و اکثر روایات اهلسنت به تصریح علمای خود اهلسنت ضعیف و جعلی و از راویان دروغگو نقل شده است و حتی بخاری و مسلم متهم به کذب و دروغگویی بوده اند و روایات صحیح بخاری و مسلم و سایر صحاح سته از راویان ضعیف و دروغگو نقل شده است , بنابراین اهسنت روایت چندانی برای استناد به پیامبر ندارد :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
👌پیامبر اهلسنت هم به تصریح روایات اهلسنت سحر می شده است و عقلش را از دست می داده است , بنابراین طبق مذهب اهلسنت به روایات پیامبر هم اعتباری نیست , در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4568
👌همینطور پیامبر اهلسنت بسیار اهل سهو و نسیان بوده است تا جایی که نمازهایش را هم جابجا می خوانده است , چگونه می توان به سخنان چنین پیامبری اعتماد کرد , در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2929
👌پیامبر اهلسنت حتی در پیامبری خودش هم شک داشته است و در مواردی قصد خودکشی هم داشته است , آیا می توان به سخنان چنین پیامبری اعتماد کرد , در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2755
❗️و بر خلاف ادعای وهابی , هم پیامبر اهلسنت و هم صحابه ای که راویان حدیث اهلسنت هستند , تقیه می کردند , در ذیل بخوانید :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4059
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4065
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4560
👌و اصحابی هم که اهلسنت به وسیله آنان روایات را از پیامبر می گیرند , به تصریح روایات اهلسنت , منافق و مرتد و جهنمی و قاتل امام حسین ع بوده اند , در ذیل توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4563
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/836
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4259
👌با این تفاصیل آیا روایت معتبر و طریق معتمدی برای اهلسنت برای رسیدن به احکام الهی باقی می ماند !!!!!
❗️اگر امامان شیعه علیهم السلام در مواردی تقیه می کرده اند , این تقیه کردن مطابق حکم خداوند و روایات اهلسنت بوده است , در ذیل توضیح داده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2865
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4059
👌و در ذیل نیز پیرامون چرایی تقیه کردن ائمه علیهم السلام که همان مصلحت اهم و حفظ جان بوده است , توضیحات مفصلی داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
❗️و در ذیل نیز توضیح داده ایم که خود ائمه علیهم السلام به ما ملاک روشنی داده اند که به وسیله آن روایات تقیه ای را می توانیم بازشناسی کنیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2911
👌و در رابطه با اعتبار روایات شیعه نیز در ذیل پاسخ مفصلی داده ایم و معتبر بودن روایات شیعه را اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753
#شیعه_پاسخ(پرسمان_اعتقادی)
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
جهاد با پدران و برادران در کلام علی علیه السلام !!!!
🤔پرسش :
❓ایمان سلیمانی : خطبه ٥٥ نهج البلاغه گزارش وحشتناكترين جنايت تاريخ بشريت كه على بن ابيطالب مرتكب شده است !!!! مطمئنا اكثر شما با خواندن اين خطبه به ياد داعش مى افتيد !!!!
💠پاسخ💠
👌چنان که بارها گفته ایم , جهاد در اسلام نیز برای تحمیل عقیده و مسلمانی بر کسی نیست , بلکه جهاد در اسلام , جهاد دفاعی در برابر مهاجمین و ظالمینی است که در برابر مسلمین اعلام جنگ و لشکر کشی می کنند , چنان که خداوند می فرماید :
" به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند و خدا قادر بر نصرت آنها است. " ( حج ٣٩ )
👌در تفسیر نمونه می خوانیم :
" آيا صحيح است كسى به انسان حمله كند و او از خود دفاع ننمايد؟ يا ملتى متجاوز و سلطهگر هجوم بر ملت ديگر ببرند و آنها دست روى دست گذارده نابودى كشور و ملت خويش را تماشا كنند. در اينجا تمام قوانين آسمانى و بشرى به شخص يا جمعيتى كه مورد هجوم واقع شده حق مىدهد براى دفاع از خويشتن به پا خيزد و آنچه در قدرت دارد به كار برد، و از هر گونه اقدام منطقى براى حفظ موجوديت خويش فروگذار نكند .
❕اين نوع جهاد را،" جهاد دفاعى" مىنامند، جنگهايى مانند جنگ احزاب و احد و موته و تبوك و حنين .... جزء اين بخش از جهاد بوده و جنبه دفاعى داشته است. هم اكنون بسيارى از دشمنان اسلام، جنگ را بر مسلمين تحميل كردهاند و سرزمينهاى اسلامى را اشغال نموده و منابع آنها را زير سلطه خود گرفتهاند چگونه اسلام اجازه مىدهد در مقابل آنها سكوت شود؟ "
📚تفسير نمونه، ج 2، ص: 27
👌در ذیل مفصل پیرامون دفاعی بودن جهاد در اسلام بحث کرده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4622
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4202
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2377
👌در صدر اسلام مثلا فرزندی از یک خانواده مسلمان می شود و به مسلمین می پیوست , پدر و برادر و عمو و دایی و سایر اقوام او در صف دشمنان اسلام قرار داشتند و به سرزمین مسلمین حمله می کردند تا اسلام را از بین ببرند و جان و مال مسلمین را تاراج کنند , در خطبه مورد استناد معاند که در واقع خطبه ٥٦ است نه ٥٥ , امیر مومنان علیه السلام متذکر همین نکته می شود که مسلمین صدر اسلام برای دفاع از موجودیت دین اسلام و جان و مال مسلمین , و اطاعت از دستور خداوند , در برابر دشمن صف آرایی و دفاع می کردند و چنین نبود که بگویند چون پدر و برادر و عموی ما در صف دشمن است , ما در برابر آنان نمی جنگیم و می گذاریم که آنان اسلام را نابود کنند و جان و مال مسلمین را از بین ببرند . آنان در واقع به این سخن خداوند عمل می کردند که فرمود :
" بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و طايفه شما و اموالى كه به دست آوردهايد و تجارتى كه از كساد شدنش بيم داريد و مساكن مورد علاقه شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوبتر است در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمىكند "( توبه ٢٤ )
❗️بنابراین کلام امیر مومنان ناظر به جهاد دفاعی مسلمین در برابر تعرض دشمن است که چنین دفاع کردنی مورد تایید تمام عقلاء جهان است و این عملکرد هیچ شباهتی با عملکرد داعش ندارد . داعشی که به قصد رسیدن به قدرت و ثروت به ممالک اسلامی حمله می کردند و به جان و مال مردم تعرض می کردند .
👌بیان امیر مومنان علیه السلام در خطبه ٥٦ نهج البلاغه چنین است :
" ما در ركاب رسول خدا (مخلصانه مىجنگيديم و در راه پيش برد اهداف آن حضرت گاه) پدران و فرزندان و برادرها و عموهاى خود را از پاى درمىآورديم (و اين كار نه تنها از ايمان و استقامت ما نمىكاست بلكه) بر ايمان و تسليم ما مىافزود و ما را در شاهراه حقّ و صبر و استقامت در برابر درد و رنجها و در طريق جهاد پيگير در مقابل دشمن، ثابت قدم مىساخت، گاهى يكى از ما با فرد ديگرى از دشمن به صورت دو قهرمان با هم نبرد مىكردند، بگونهاى كه هر يك مىخواست كار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به او بنوشاند (آرى) گاه ما بر دشمن پيروز مىشديم و گاه دشمن بر ما (ولى نه پيروزى مقطعى ما را مغرور مىكرد و نه آن شكست نوميدمان مىساخت) و هنگامى كه خداوند، صدق و اخلاص ما را ديد ذلّت و خواری را بر دشمنان ما نازل كرد و پيروزى و نصرت را به ما عنايت فرمود، تا آنجا كه اسلام در همه جا استقرار يافت و در كشور پهناور خود جاى گرفت. به جانم سوگند! اگر ما (در مبارزه با دشمنان اسلام) همانند شما بوديم هرگز ستونى از دين بر پا نمىشد و شاخهاى از درخت ايمان سبز نمىگشت (و به ثمر نمىنشست) ...."
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌یکی از کاناهای وهابی مدعی شده بود که راویان روایات شیعه افراد زیدی مسلک و واقفیه و ... اند یعنی راویان فاسد العقیده و ضعیف اما راویان روایات اهلسنت تابعین و اصحاب هستند , لذا روایات صحیح تنها در نزد اهلسنت است !!!
▫️ما در پست ذیل پاسخ وهابی را دادیم و به تصریح خود علمای اهلسنت ثابت کردیم که احادیث اهلسنت جز اندکی , همه ضعیف و باطل است !!!!
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5046
😀حال وهابی با عقب نشینی از ادعای قبلی می گوید بله ما احادیث ضعیف هم داشته ایم , اما علمای ما احادیث را پالایش کرده اند و احادیث صحیح را از ضعیف جدا کرده اند !!!
👌آخر چرا این قدر دروغ می گویی !!! کدام عالم شما این کار را کرده است !!! اصلا حدیث صحیحی برایتان مانده بوده است که علمایتان بخواهند پالایش کنند !!!
👌سرآمد کتابهایتان صحاح سته است که معتقدید روایاتی که در آنها هست , از معتبر ترین روایات است , با این وجود علمای خودتان تصریح کرده اند که صحاح سته هم پر از روایات ضعیف و جعلی است و راویان صحاح سته خصوصا صحیح بخاری و مسلم , از راویان دروغگو و جعلی اند , مثلا ابن تیمیه در مورد سنن ترمذی می گوید که در آن احادیث جعلی فراوان است !!!!
👌در دو پاسخ ذیل این موضوع را اثبات کردیم !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2884
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
▫️وهابی جرات ندارد که تمام پاسخ را به مخاطبینش نشان دهد , تنها دو خط از پاسخ را نشان می دهد و شروع می کند به دروغگویی و فریب دادن اهلسنت !!! آیا جوانان اهلسنت می توانند مولوی های خود را ملزم کنند که پاسخ ما را دقیق و حساب شده بدهند !!!
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌در روایتی آمده است که امام علیه السلام در مورد نعلینی که یکی از اصحاب پوشیده بود , فرمودند که این نعلین ملعون است زیرا به ولایت ما اهل بیت علیهم السلام اقرار نکرده است !!!!!
❗️وهابی جاهل به این روایات با دیده تمسخر نگریسته است , در حالی که اگر قدری سواد داشت , می دانست که طبق قرآن و روایات خود اهلسنت , جمادات هم دارای درک و شعور هستند , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3506
👌و در ذیل نیز توضیح داده ایم که خداوند اقرار به ولایت اهلبیت علیهم السلام را حتی از جمادات هم گرفت , زیرا آنان هم دارای درک و شعور بودند , بنابراین هیچ مانعی ندارد ماده ای که نعلین مذکور را از آن درست کرده بودند , از اقرار به ولایت اهل بیت علیهم السلام امتناع ورزیده باشد , در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2822
👌در روایتی سخن از برتری امامان علیهم السلام بر انبیاء سخن به میان آمده است که وهابی به این قضیه اشکال کرده است , در ذیل این برتری را از روایات خود اهلسنت هم اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4157
👌از آیات قرآن و روایات شیعی هم در ذیل اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2178
❗️در روایت مذکور آمده است که امام علیه السلام فرمود هیچکس مشمول لطف و نظر خداوند نمی شود , مگر به عبودیت کردن برای ما " بالعبودیه لنا "
👌وهابی اشکال کرده است که عبادت تنها برای خدا است , چگونه در این روایت آمده است که امامان ع باید عبادت شوند !!!!!
▫️وهابی با این اشکال باز هم جهل و نادانی خود را نمایان کرده است , زیرا یکی از معانی عبودیت , اطاعت است و مقصود از عبودیت امامان ع در روایت مذکور , یعنی اطاعت کردن از امامان ع , در ذیل مفصل در این رابطه توضیح داده ایم و این معنا را از قرآن و روایات اهلسنت و شیعه اثبات کرده ایم :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2727
💠
◼️ویژه نامه شهادت حضرت حمزه و وفات عبدالعظیم حسنی علیهما السلام ؛
1⃣مگر امام حسین سید و سرور شهداء می باشد ❗️چگونه در برخی روایات حضرت حمزه به عنوان سید الشهداء معرفی شده است ❕آیا این دو با یکدیگر تناقض ندارد ❕❕
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/215
2⃣فضائل حضرت حمزه علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/217
3⃣فضائل عبدالعظیم حسنی علیه السلام ؛
◼️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/216
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌متاسفانه کانال وهابی راه فرار را در هوچی گری و اباطیل گویی می داند !!!!
❗️ذهبی نام بخاری را در زمره افراد ضعیف الحدیث نقل می کند , و برخی از علمای اهلسنت چون مناوی به ذهبی اعتراض می کنند که او با این کار سنی بودن خود را فراموش کرده است :
▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2728
👌وهابی به جای آنکه به اشکال مناوی پاسخ گوید و توضیح دهد که چرا ذهبی , بخاری را در زمره افراد ضعیف الحدیث ثبت کرده است , روی به هوچی گری می آورد تا از پاسخ گویی فرار کند !!!!
👌این که ذهبی از بخاری مدح و تمجید هم می کند , نشان دهنده این نیست که ذهبی نگاه کاملا مثبتی به بخاری دارد , زیرا ذهبی افرادی را هم که ضعیف و فاسد الحدیث می دانست , مورد مدح قرار می داد که نمونه آن مدح ذهبی از ابن ابی دارم است که از او با عنوان امام و حافظ و فاضل یاد می کند , با این که در مورد احادیث او از تعابیر تند و زننده استفاده می کند و او را گمراه و خرفت تعبیر می کند : " الامام الحافظ الفاضل ابوبکر احمد بن محمد السری بن یحیی بن السری بن ابی دارم " ... " " شیخ ضال معثر "
📚سیر اعلام النبلاء ج ١٥ ص ٥٧٦ _ ٥٧٨
❗️ذهبی در کتاب تاریخ الاسلام خود , دید منفی خود را به بخاری با بیان دیگری مورد توجه قرار می دهد و می گوید :
" بخاری نسبت به رجال اهل شام آشنایی و آگاهی نداشته و این از اوهام بخاری بوده است " " و البخاری لیس بالخبیر برجال الشام و هذه من اوهامه "
📚تاریخ الاسلام ج ٧ ص ٣٥٤
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
عدم دفاع صحابه راستین پیامبر اسلام ص از حضرت فاطمه سلام الله علیهما !!!!
🤔#پرسش :
❓اعتراف کانال شیعه با روایت معتبر شیعه !!!!
اعتراف کردند در شهر مدینه هشت هزار صحابه مومن بوده
خب ما هم میگوییم در شهر مدینه هزاران مومن واقعی بوده و داستان آتش زدن خانه افسانه است و با وجود هزاران صحابه مومن واقعی محال است چنین اتفاقی رخ داده باشد ابوبکر قبیله بزرگ و قوی نداشت و در شهر مدینه قدرتی نداشت که خلافت را غصب کند و خانه کسی را آتش بزند . افسانه بودن این داستان با همین روایت شیعه قابل اثبات است !!!!!!!
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابی در صدد است که با طرح چنین اشکالاتی , صورت مساله و شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها را زیر سوال ببرد , در حالی که قضیه شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها بیش از دهها سند از روایات معتبر شیعه و سنی دارد و نمی تواند مورد شک و تردید قرار گیرد , در ذیل این اسناد را به صورت یک کتاب منتشر کردیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4680
👌ما در گذشته در پاسخ برخی از وهابیون متذکر شدیم که از نظر شیعه , اصحاب راستین پیامبر گرامی اسلام , دوازده هزار نفر بودند , چنان که امام صادق علیه السلام فرمود :
" اصحاب رسول خدا دوازده هزار نفر بودند: هشت هزار نفر از مدينه، و دو هزار نفر از اهل مكه، و دو هزار نفر از رهاكردهها و آزادكردهها و يكى از ايشان قدرى نبودند كه به جبر قائل باشند، و مرجى نبودند كه گويند ايمان همه كس به يك قسم است، و حرورى نبودند كه امير المؤمنين عليه السّلام را ناسزا گويند، و معتزلى نبودند كه گويند خدا را در عمل بنده هيچ دخل نيست، و در دين خدا براى خود سخن نمىگفتند، و در شب و روز گريه مىكردند و مىگفتند: خداوندا! روحهاى ما را قبض كن پيش از آنكه نان شب مانده ای بخوريم "
" كَانَ أَصْحَابُ رَسُولِ اللَّهِ ص اثْنَيْ عَشَرَ أَلْفاً ثَمَانِيَةُ آلَافٍ مِنَ الْمَدِينَةِ وَ أَلْفَانِ مِنْ مَكَّةَ وَ أَلْفَانِ مِنَ الطُّلَقَاءِ وَ لَمْ يُرَ فِيهِمْ قَدَرِيٌّ وَ لَا مُرْجِئٌ وَ لَا حَرُورِيٌّ وَ لَا مُعْتَزِلِيٌّ وَ لَا صَاحِبُ رَأْيٍ كَانُوا يَبْكُونَ اللَّيْلَ وَ النَّهَارَ وَ يَقُولُونَ اقْبِضْ أَرْوَاحَنَا مِنْ قَبْلِ أَنْ نَأْكُلَ خُبْزَ الْخَمِيرِ. "
📚الخصال ج ٢ ص ٦٤٠ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٣٠٥
👌این دوازده هزار نفر , صحابه راستین و برگزیده پیامبر از میان صد هزار صحابه پیامبر بوده اند , زیرا علمای اهلسنت بیان می کنند که تعداد اصحاب پیامبر اسلام , صد و چهارده هزار یا صد و بیست هزار بوده اند .
❗️ابن جوزی و سیوطی از ابوزرعه نقل کرده اند که گفت :
" پیامبر در حالی از دنیا رفت که صد و چهارده هزار صحابی داشت " " قبض رسول الله عن مائه الف و اربعه عشر الفا من الصحابه "
📚الجامع لاخلاق الراوی و آداب السامع ج ٢ ص ٢٩٣ _تلقیح فهوم اهل الاثر , ج١ ص ٧٣ _ تدریب الراوی ج ٢ ص ٢٢٠
❗️ابن کثیر تعداد اصحاب را صد و بیست هزار نفر نقل می کند : "یبلغون مائه الف و عشرین الفا "
📚البدایه و النهایه ج ٥ ص ٣٥٦
❗️حال وهابی اشکال کرده است که این هشت هزار نفر اهل مدینه چرا مانع نشدند که فاطمه صدیقه سلام الله علیها مورد هجوم واقع نشود !!!!
👌در پاسخ می گوییم که :
🔸اولا : این تعداد نفرات محدود برگزیده در مقابل صد و بیست هزار صحابی که شما نقل کرده اید , چه قدرت و توانی برای یاری می توانستند داشته باشند !!!!!
🔸ثانیا: روایت مذکور صحابه راستین پیامبر را در طول دوره رسالت پیامبر ص بیان می کند که هشت هزار نفر آنها از مدینه بودند .
👌نمی گوید که بعد از پیامبر اسلام ص این هشت هزار نفر در مدینه بالفعل بودند که شما اشکال کنید که چرا اینان دفاع نکردند , ای بسا در طول سالهای رسالت پیامبر اسلام , بسیاری از این هشت هزار نفر به موت طبیعی یا کشته شدن در میدان نبرد , از دنیا رفته بودند و یا پیر و از کار افتاده شده بودند و یا تعداد قابل توجهی از آنان از زنان بوده باشند که وظیفه جهاد نداشتند , این که در روایاتی علت عدم قیام امیر مومنان علیه السلام را کمی یار و یاور بیان می کند , قرینه بر آن است که از این از اصحاب راستین اهل مدینه , افراد قابل ذکر مبارزی باقی نمانده بود :
📚بحار الانوار ج ٢٩ ص ٤١٧ باب ١٣
💠#ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸ثالثا : به فرض که افراد قابل ذکر مبارزی از این هشت هزار نفر باقی هم مانده باشند , در مقابل حکومت نظامی و جبر و اجباری که ابوبکر و عمر در مدینه برقرار کردند , این تعداد نمی توانستند از خود عکس العملی نشان دهند !!!!
👌در ذیل ثابت کرده ایم که حکومت ابوبکر با جبر نظامی مستقر شد :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4135
👌مورخین اهلسنت نقل می کنند :
"تيره اسلَم همگى روى آوردند و با ابو بكر، بيعت كردند، تا آن جا كه راهها تنگ شد. عمر مىگفت: آن [بيعت]، استوار نبود، تا آن كه اسلم را ديدم. پس يقين كردم كه پيروزيم. " " إنَّ أسلَمَ أقبَلَت بِجَماعَتِها حَتّى تَضايَقَ بِهِمُ السِّكَكُ، فَبايَعوا أبا بَكرٍ، فَكانَ عُمَرُ يَقولُ: ما هُوَ إلّا أن رَأَيتُ أسلَمَ، فَأَيقَنتُ بِالنَّصرِ. "
📚تاریخ طبری ج ٣ ص ٢٢٢ طبع بیروت
👌شیخ مفید هم می نویسد :
" جماعتى از اعراب براى خريدن خوار و بار به مدينه آمدند. مردم گرفتار مصيبت رحلت پيامبر (ص) بودند. از آنان غافل ماندند، بعد هم سرگرم مسئله بيعت و حكومت شدند. عمر به آن جماعت پيام فرستاد تا پيش او آيند. چون آمدند، گفت: در قبال بيعت با خليفه رسول خدا، كمك هزينه خوار و بار خود را دريافت داريد [آنچه بخواهيد به شما كمك مىشود] و اكنون هم بيرون برويد و مردم را به بيعت تشويق كنيد و ايشان را فراهم آوريد و هر كس خوددارى كرد بر سر و پيشانيش بزنيد. راوى روايت مىگويد: به خدا سوگند ديدم كه آن اعراب كمرهاى خود را محكم بستند و پارچههاى صنعانى حمايل كردند و چماق در دست گرفتند و بيرون رفتند و به جان مردم افتادند و آنان را به زور و اكراه براى بيعت مىآوردند. " ".... اخرجوا إلى الناس و احشروهم ليبايعوا فمن امتنع فاضربوا رأسه و جبينه قال فو الله لقد رأيت الأعراب قد تحزموا و اتشحوا بالأزر الصنعانية و أخذوا بأيديهم الخشب و خرجوا حتى خبطوا الناس خبطا و جاءوا بهم مكرهين إلى البيعة "
📚الجمل , ص ١١٩
🔸رابعا : ما اصلا هرچه تا الان گفتیم را نادیده می گیریم و یک پاسخ نقضی به وهابی می گوییم و آن اینکه اصحاب راستین پیامبر ص در مدینه از فاطمه س دفاع نکردند , زیرا طبق اعتقاد اهلسنت مامور بودند که در برابر حاکم ظالم سکوت کنند و هیچ گونه اقدام و قیام و نافرمانی نکنند .
👌اهلسنت از پیامبر اسلام نقل می کنند که فرمود ؛
«مَنْ رَأَى مِنْ أَمِيرِهِ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَصْبِرْ عَلَيْهِ فَإِنَّهُ مَنْ فَارَقَ الجَمَاعَةَ شِبْرًا فَمَاتَ، إِلَّا مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً»
«هر کس از امیر و حاکم خود چیزی را ببیند که ناخوشایندش باشد، باید بر آن صبر کند. چرا که اگر کسی به اندازه یک وجب، از جماعت مسلمین جدا شود، و سپس بمیرد، به مرگ جاهلی مرده است. »
📚صحیح بخاری ج 8 ص 87 _ صحیح مسلم ج 6 ص 21
👌و نقل می کنند که فرمود ؛
« پس از من پیشوایانی بر مسند قدرت خواهند نشست که از هدایت من بهره نبرده اند و به سنت من عمل نکرده و در میان آنها افرادی خواهند بود که در شکل و پوست آدمیزاد اما قلب آنها قلب شیطان است . به سخنان آنان گوش ده و از فرمانشان اطاعت کن اگر شما را مورد ضرب و شتم قرار داده و اموال شما را غارت کردند وظیفه شما اطاعت و فرمانبرداری آنهاست» " «يَكُونُ بَعْدِي أَئِمَّةٌ لَا يَهْتَدُونَ بِهُدَايَ، وَ لَا يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِي. وَ سَيَقُومُ فِيهِمْ رِجَالٌ قُلُوبُهُمْ قُلُوبُ الشَّيَاطِينِ فِي جُثْمَانِ إِنْسٍ قَالَ قُلْتُ: كَيْفَ أَصْنَعُ؟ يَا رَسُولَ اللَّهِ! إِنْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ؟ قَالَ «تَسْمَعُ وَ تُطِيعُ لِلْأَمِيرِ. وَ إِنْ ضُرِبَ ظَهْرُكَ. وَ أُخِذَ مَالُكَ. فَاسْمَعْ وَ أَطِعْ».
📚صحیح مسلم ج 6 ص 20 _ سنن بیهقی ج 8 ص 159 _ کنزالعمال ج 5 ص 309
❕احمد بن حنبل می گوید ؛
« شنیدن و اطاعت کردن برای امیر و حاکم مومنین واجب است ، چه حاکم نیکوکار باشد و چه بدکار و فاجر و هرکس بر امام مسلمین خروج کند و در حال خروج بر او بمیرد ، به مرگ جاهلیت مرده است » " السمع والطاعة للأئمّة وأمير المؤمنين البر و الفاجر ومن خرج على إمام من أئمّة المسلمين وكان الناس قد اجتمعوا عليه وأقرّوا له بالخلافة بأي وجه من الوجوه، أكان بالرضا أو بالغلبة فقد شق الخارج عصا المسلمين وخالف الآثار عن رسول اللَّه، فإن مات الخارج عليه، مات ميتة جاهلية "
📚تاریخ المذاهب الاسلامیه ، ابی زهره ، ج 2 ص 322
❕یا در کتاب شرح عقیده الطحاویه که از کتب مشهور در حوزه های اهلسنت است آمده است ؛
« جایز نمی دانیم خروج بر حاکمان و ولاه امرمان را ، اگرچه آنان اهل جور و ستم باشند » " ولا نرى الخروج على أئمّتنا ولا ولاة أمرنا وإن جاروا "
📚شرح العقیده الطحاویه ص 110
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌پاسخ کانال وهابی در مورد گفتن جمله " الصلاه خیر من النوم " در اذان صبح !!!!👇👇👇👇
گفتن جمله " الصلاه خیر من النوم " در اذان صبح !!!!
👌اهلسنت در اذان صبح جمله " الصلاه خیر من النوم " را می گوید , اما شیعه چنین نمی کند و معتقد است که گفتن این جمله در اذان , بدعت و حرام است .
❗️روایاتی که تشریع اذان را بیان می دارد , با صراحت تصریح دارد که جمله " الصلاه خیر من النوم " جزء اذان نیست : " عَنِ الْمُعَلَّى بْنِ خُنَيْسٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يُؤَذِّنُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى الْفَلَاحِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ حَيَّ عَلَى خَيْرِ الْعَمَلِ اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. "
📚الاستبصار ج ١ ص ٣٠٦
👌معاویه بن وهب از امام صادق علیه السلام در مورد جمله " الصلاه خیر من النوم " سوال کرد که امام علیه السلام فرمود ما چنین جمله ای را نمی شناسیم , یعنی گفتن آن در اسلام و سنت پیامبر تشریع نشده است : " َ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ التَّثْوِيبِ فِي الْأَذَانِ وَ الْإِقَامَةِ فَقَالَ مَا نَعْرِفُه "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 303
👌امام رضا علیه السلام هم فرمود که گفتن جمله مذکور در اذان مشروعیت ندارد : " بَعْدَ ذِكْرِ فُصُولِ الْأَذَانِ لَيْسَ فِيهَا تَرْجِيعٌ وَ لَا تَرَدُّدٌ وَ لَا الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْم "
📚فقه الرضا ص ٩٦ _ بحار الانوار ج ٨١ ص ١٤٩
👌امام کاظم علیه السلام هم جمله " الصلاه خیر من النوم " را بدعت بنی امیه می دانست ( یعنی بنی امیه این بدعت را در ممالک اسلامی به صورت گسترده منتشر کرد ) و می فرمود چنین جمله ای در اذان نبوده است : " عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: الصَّلَاةُ خَيْرٌ مِنَ النَّوْمِ بِدْعَةُ بَنِي أُمَيَّةَ وَ لَيْسَ ذَلِكَ مِنْ أَصْلِ الْأَذَان "
📚الاصول السته عشر ص ٢٠٥ _ مستدرک الوسائل ج ٤ ص ٤٤
👌بدعت بودن فراز " الصلاه خیر من النوم " از روایات اهلسنت هم قابل اثبات است , چنان که مالك روايت می کند ؛
❗️ « مؤذن نزد عمر بن خطاب رفت تا او را براى نماز صبح خبر كند، ديد خوابيده است. گفت: «الصلاة خيرٌ من النوم» (نماز بهتر از خواب است) عمر هم دستور داد آن را در نداى صبح براى نماز قرار دهد »
📚الموطّأ: ص 78، شماره 8
❕بر همین اساس شوكانى به نقل از «البحر الزخّار» در مورد جمله « الصلاه خیر من النوم » گويد ؛
« عمر آن را پديد آورد و پسرش گفت: اين بدعت است. على ع هم وقتى آن را شنيد، فرمود: چيزى را كه از اذان نيست به آن نيفزاييد. »
📚نیل الاوطار ، ج 2 ص 38
❗️عبدالرزاق صنعانى از ابن عيينه از ليث از مجاهد نقل مىكند: " با پسر عمر بودم كه شنيد مردى در مسجد مىگويد: الصلاة خير من النوم. گفت: ما را از پيش اين بدعتگزار بيرون ببر. "
📚المصنف: ج 1، ص 475، شمارۀ 1832؛ كنز العمال: ج 8، ص 375، شمارۀ 23250
❗️بنابراین گفتن جمله مذکور در اذان بدعت و حرام است و اگر در برخی از روایات شیعه , گفتن آن اجازه داده شده است :
📚وسائل الشیعه ج ٥ ص ٤٢٧
👌روشن است که این روایات موافق با عقیده اهلسنت و از روی تقیه صادر شده است : " فالواجب حمل ما دل على جوازه من الأخبار المذكورة هنا و غيرها على التقية. "
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج7، ص: 421
👌در ذیل پیرامون روایات تقیه ای توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4061
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2911
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
👌معاند مفلوک معلوم الحال که فرار خفت بار و شکستش در مناظره ای که با ما داشت , در فضای مجازی ترند شد ( اینجا ببینید ) , در گذشته اشکالی را در مورد علم غیب امام علی علیه السلام مبتنی بر یکی از پاسخهای ما مطرح کرد که همان موقع پاسخش را دادیم , او نیز به مانند همیشه فرار کرد و توان رد پاسخ ما را نداشت , حال مجددا همان اشکالش را مطرح کرده است , در ذیل پاسخش را ببینید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2772
👌همینطور اشکالی را در مورد علم غیب امیر مومنان ع و حضور حسنین ع در نبرد صفین مطرح کرده است که آن را هم قبلا پاسخ دادیم , در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2766