💠ادامه 👇
❗️زئوس بیسواد در ادامه خودش هم یک اشکال از قرائت حفص می گیرد و مدعی می شود که آیت الله خویی در کتاب بیان گفته است: حفص در آیه ٥٤ سوره روم , با عاصم مخالفت کرده است و کلمه " ضعف " را به ضم ضاد خوانده است , در حالی که عاصم به فتح ضاد خوانده بود !!!!!
❗️( قرآن های کنونی به قرائت حفص از عاصم به فتح ضاد است و زئوس اشکال می کند که چرا در این مورد با حفص مخالفت کرده اید , زیرا حفص به ضم ضاد خوانده است , او این قدر بیسواد است که نمی داند که اگر این ادعا صحیح هم باشد , حفص تصریح می کند که قرائت عاصم فتح ضاد است اما نظر خود حفص ضم ضاد است , ما نیز برایمان قرائت حفص از عاصم مهم است نه نظر شخصی خود حفص , حفص نیز می گوید نظر عاصم فتح ضاد است اما من با او مخالفت کردم به ضم ضاد نیز خواندم )
👌در پاسخ به این اشکال او توجه به دو نکته لازم است :
🔸١ _ آیت الله خویی سخن مذکور را از ذهبی عالم اهلسنت نقل می کند اما زئوس بیسواد مدعی است که خود آیت الله خویی چنین گفته است : " قال الذهبي: «أما القراءة فثقة ثبت ضابط لها. بخلاف حاله في الحديث» أو ذكر حفص: «أنه لم يخالف عاصما في شىء من قراءته إلى في حرف ... «الروم سورة 3 آية 54» اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ... قرأه بالضم و قرأ عاصم بالفتح» "
📚البیان فی تفسیر القرآن ص ١٣١
🔸٢ _ مرحوم آیت الله معرفت به زیبایی پاسخ این اشکال علمای اهلسنت را که مدعی اند حفص در مورد مذکور با عاصم مخالفت کرده است را می دهد و می گوید :
❓"آيا حفص مخالفتى با عاصم دارد؟
❗️ابن جزرى مىگويد: «حفص گفته است: من در هيچ موردى با قرائت عاصم مخالفتى نداشتم، مگر در مورد كلمه «ضعف» كه سه بار در اين آيه تكرار شده است:
«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً» ( روم ٥٤ ) عاصم، كلمه «ضعف» را به فتح ضاد و حفص، به ضمّ ضاد خوانده است» ( طبقات القراء ج ١ ص ٢٥٤ )
👌ابو محمد مكى مىگويد: «ابو بكر و حمزه اين كلمه را در هر سه مورد به فتح ضاد خواندهاند و گفته شده است كه حفص نيز آن را به فتح ضاد از عاصم روايت كرده؛ ولى خود بر مبناى روايت عبد اللّه بن عمر، آن را به ضمّ ضاد خوانده است. ابن عمر گفته است كه من اين كلمه را در حضور پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به فتح ضاد خواندم و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله قرائت مرا تصحيح كرد و در هر سه مورد به ضمّ ضاد خواند». مكى اضافه مىكند كه: «از حفص روايت شده كه گفته است: من در قرائتى كه از عاصم فرا گرفتم، در هيچ مورد با وى اختلافى نداشتم و مخالفتى نكردم، مگر در مضموم خواندن اين سه كلمه»
📚الکشف عن وجوه القرائات ج ٢ ص ١٨٦
👌به نظر مىرسد اين نسبت كاملا ناروا است و هرگز حفص بر خلاف قرائت عاصم قرائت نكرده و چنين چيزى نگفته است و لذا مكى به صراحت آن را به حفص نسبت نداده و با لفظ مجهول (گفته شده و روايت شده) اين موضوع را با شك و ترديد نقل مىكند. بهطورىكه گويى صحّت و درستى آن برايش روشن نيست.
👌اين نكتهاى است كه ما نيز آن را ترجيح مىدهيم؛ زيرا اعتماد شخصيّتى مانند حفص به ابن عمر، كه در زندگى با سردرگمى روز مىگذراند و ترجيح دادن وى بر شيخ و استاد خود عاصم، كه مورد وثوق و امانت و ضبط بوده، معقول به نظر نمىآيد.
❗️به خصوص كه قرائت عاصم به موجب اسناد صحيح و عالى مأخوذ از على عليه السّلام است و عاصم آن را به دستپرورده خود «حفص» كه مورد وثوق او بوده، به وديعت سپرده است اين موضوعى نيست كه به مجرد روايتى كه شخص فاقد اعتبارى نقل كرده، بتوان آن را مورد شك و ترديد قرار داد.
❓چگونه ممكن است چنين موضوعى در مورد آيهاى از آيات قرآن بر ديگر صحابه بزرگ و امين پيامبر پوشيده باشد و تنها ابن عمر از آن اطلاع داشته باشد؟! آيا معقول است كه حفص، قرائت شيخ مورد وثوق خود را كه عينا قرائت على عليه السّلام است و با اخلاص و امانت تمام از سلمى اخذ كرده، كنار گذارد؛ تنها به علت روايتى كه صحّت آن ثابت نشده است به گونه ديگر قرائت كند؟!
👌با توجه به اين كه ما به ميزان دقت كوفىها، به خصوص در عصر تابعين؛ و نيز به ميزان دوستى آنان نسبت به اهل بيت عليهم السّلام آگاه بوده، ناباورىهايى كه نسبت به افرادى سست عنصر مانند ابن عمر از خود نشان مىدادند، به نادرستى نسبت ياد شده و عدم صحت آن يقين داريم و معتقديم كه حفص در هيچ موردى با قرائت استاد خود، عاصم اختلافى نداشته است. چنانكه عاصم با سلمى اختلافى نداشته، زيرا سلمى با على عليه السّلام مخالفتى نداشته است. نظرى را كه مىتوان ترجيح داد اين است كه اين كلمه را حفص هرگز به ضم نخوانده و با شيخ خود هيچگاه مخالفتى نورزيده است. "
📚علوم قرآنی , معرفت , ص ٢٤١
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
بررسی مذهب حاکم حسکانی , صاحب کتاب شواهد التنزیل !!!!!
🤔#پرسش :
❓الحاکم الحسکانی شخصی رافضی هست.. که شیعه آن را به اهل سنت نسبت میدهد✅
📚صاحب کتاب #شواهد_التنزیل ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❗️قاضى ابو القاسم، عبيد الله بن عبد الله بن احمد بن محمد بن احمد بن محمد بن حسكان قرشى عامرى نيشابورى، معروف به ابن حذاء و حاکم حسکانی , از علماى بزرگ قرن پنجم هجرى است.
👌حاکم حسکانی عالم بزرگ اهلسنت کتابهای مهمی در فضیلت امیر مومنان و اهلبیت علیهم السلام نوشته است , کتابهایی چون كتاب شواهد التنزيل لقواعد التفضيل , کتاب خصائص عليّ بن أبي طالب عليه السلام في القرآن و مسألة تصحيح ردّ الشمس و ترغيم أنف النواصب الشمس .
👌مترجم کتاب شواهد التنزیل می نویسد :
"در ميان اين كتابها، كتاب شواهد التنزيل تأليف حافظ كبير ابو القاسم عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد معروف به حاكم حسكانى نيشابورى از علماى قرن پنجم هجرى (زنده در سال 470) كه درباره اهل بيت پيامبر عموما و امير المؤمنين خصوصا تأليف شده است، نظم و ترتيب جالبى دارد و همه روايات آن با ذكر سند است و گاهى براى يك حديث چندين سند آورده است. در اين كتاب 210 آيه را به ترتيب سورههاى قرآن آورده و در ذيل هر كدام رواياتى را از مشايخ خود نقل كرده است، مجموع اين روايات كه در تفسير آن آيات آمده بيش از 1200 روايت است. "
📚سيماى امام على عليه السلام در قرآن / ترجمه شواهد التنزيل، ص: 8
❗️با توجه به آنکه کتاب شواهد التنزیل دلیل قاطعی بر افضلیت امیر مومنان ع نسبت به خلفای اهلسنت است و بیان کننده آن است که آیات بسیاری در شان امیر مومنان ع نازل شده است , وهابیون بیسواد فضای مجازی خود را ناچار دیده اند که به عوام اهلسنت دروغ بگویند و مدعی شوند که حاکم حسکانی مولف کتاب شواهد التنزیل شیعه بوده است , در حالی که ذهبی , عالم رجالی بزرگ اهلسنت , با صراحت بیان می کند که حاکم حسکانی حنفی مذهب بوده است و او را مورد مدح و ستایش قرار می دهد و از او با عناوینی چون امام , محدث , حاکم و ... یاد می کند :
" «الحسكاني، الإمام، المحدث، البارع، القاضي، أبو القاسم؛ عبيد اللّه بن عبد اللّه بن أحمد بن محمد بن أحمد بن محمد بن حسكان القرشي، العامري، النيسابوري👈، الحنفي،👉 الحاكم. و يعرف أيضا بابن الحذّاء، من ذريّة الأمير الذي افتتح خراسان، عبد اللّه بن عامر بن كريز. "
📚سیر اعلام النبلاء ج ١٨ ص ٢٦٨
👌همینطور مولف کتاب تاریخ نیسابور که از کتابهای مهم در نزد اهلسنت است , تصریح شده است که حاکم حسکانی بر مذهب ابوحنیفه بوده است و از نظر علمی در درجه بالایی قرار داشته است : " عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد بن أحمد بن محمد بن حسكان أبو القاسم الحذاء الحافظ المتقن 👈من اصحاب أبي حنيفة👉 فاضل، مسن، من بيت العلم و الوعظ و الحديث، ينسبون الى عبد اللّه بن عامر بن كريز و هذا تميّز من بينهم بطلب الحديث و تحصيله و معرفته حتى خرج فيه. "
📚تاريخ نيسابور، ص: 463
👌همینطور کتابهای مهمی که توسط علمای اهلسنت در شرح حال علمای سنی پیرو ابوحنیفه نوشته شده است , تصریح شده است که حاکم حسکانی از علمای بزرگ و نامی حنفی مسلک بوده است :
" عبيد اللّه بن عبد اللّه بن أحمد بن محمد بن حسكان، أبو القاسم الحذّاء من ذرّية عبد اللّه بن عامر بن كريز الحافظ المتقن، 👈من أصحاب أبى حنيفة. فاضل ثبت ،👉 من بيت العلم و الوعظ و الحديث. "
📚الجواهر المضيئة في طبقات الحنفية، ج2، ص: 496
❗️" عبيد اللّه بن عبد اللّه بن أحمد بن محمد بن حسكان، أبو القاسم الحذّاء، القرشىّ، النّيسابورىّ من ذرّية عبد اللّه بن عامر بن كريز , الحافظ المتقن، 👈من أصحاب أبى حنيفة.
فاضل،👉 من بيت العلم و الوعظ و الحديث "
📚الطبقات السنية في تراجم الحنفية، ج4، ص: 422
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد فاطمه معصومه سلام الله علیها را تبریک می گوییم ؛
🔰پرسش و پاسخهای مرتبط با فاطمه معصومه سلام الله علیها ؛
1⃣تاریخ دقیق وفات حضرت #معصومه چه روزی هست؟
هرجایی مطلبی میخونم تاریخ وفات حضرت معصومه معلوم نیست اما #تقویم ما ۱۰ربیع الثانی نوشتن. و اینکه حضرت معصومه #وفات کردند و یا شهید شدند❕
و چرا ایشان #ازدواج نکردند ❕و چه #ثوابی برای زیارت ایشان است ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2241
2⃣آیا واقعا یک بار زیارت حضرت فاطمه معصومه آدم رو #بهشتی می کند ❗️من برم هر جنایتی که دلم می خواد بکنم بعد برم زیارت حضرت معصومه میرم بهشت ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2242
3⃣نکاتی در مورد فاطمه معصومه سلام الله علیها و فضائل ایشان ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1208
4⃣مگر نه اينكه ازدواج نيمى از دين است؟
مگر نه اينكه پيامبر اسلام به ازدواج توصيه اكيد كرده است؟
مگر نه اينكه #امام_كاظم معصوم بود و بايد به توصيه هاى پيامبر اسلام گوش جان ميسپرد؟
پس چرا دخترانش را از ازدواج محروم كرد؟
با اين استدلال #معصومه , خواهر امام رضا حتى نصف دينش را كامل نكرده است و كافر از دنيا رفته است!
سر تا پاى ادعاهاى اسلامگرايان متناقض و دروغ است كه به خورد ما داده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1438
5⃣تحدى و سئوال از تمامى شيعيان و متوليان اين مذهب
از تمامى آخوندهاى شيعه، مراجع، تمامى شيعيان عام و تمامى كسانى كه به شفابخشى و كرامات قبر و ضريح معصومه در قم اعتقاد دارند، تقاضا داريم به اين سئوال پاسخ قانع كنند و منطقى بدهند.
چرا فاطمه معصومه كه حتى سنت پيامبر اسلام يعنى ازدواج را به جا نياورده است، داراى تقدس است ، ایشان چه خدمتی به بشریت کرده اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2002
6⃣اگر فاطمه معصومه سلام الله علیها شفاء دهنده است ، چرا حرم ایشان در ایام شیوع کرونا بسته شد ❕و اگر ایشان شفاء می دهند چرا خودشان با بیماری از دنیا رفتند ❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2005
7⃣آیا برای توسل و تکریم امامزادگان ( چون فاطمه معصومه س ) دلیلی از #آیات قرآن و #روایات داریم❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2826
🤲یا فاطمه اشفعی لی فی الجنه ، فان لک عند الله شانا من الشان
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌شایان مصلح بازیکن اخراجی سابق تیم پرسپولیس و سپاهان , نشان داده است که تفکرات بیسوادان نو اخباریون معاصر را دارد و اخیرا اشکالاتی را به شعر سلام فرمانده وارد کرده است که اکثر آنها به اندازه ای سطحی است که ارزش جواب دادن ندارد , فقط چند مورد را مورد بحث قرار می دهیم !!!!
▫️١ _ در اشکال اولش می گوید که استفاده از واژه عشق در روایات منع شده است ( و مثلا چرا در شعر سلام فرمانده از واژه عشق استفاده شده است ) !!!!
👌در ذیل در این رابطه بحث کرده ایم و ثابت کرده ایم که استفاده از واژه " عشق " برای مفاهیم مورد تایید اسلام بی اشکال است , وجه ناپسند بودن تنها در مورد دوست داشتنهای نامشروع و نامقدس است :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/885
▫️٢ _ در اشکال چهارمش , ضدیت خود را با مساله ولایت فقیه و نیابت فقهاء از امام عصر علیه السلام بیان می کند , ما در ذیل مفصلا از طریق ادله متقن این نیابت را ثابت کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3507
▫️٣ _ در اشکال ششم هم مدعی می شود که ما از قیام کردن قبل از ظهور منع شده ایم , در ذیل پاسخش را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3509
👌متاسفانه این افراد به راحتی از امکانات و امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند , اما به مانند چارپایان جفتکی هم می اندازند و در ضدیت با نظام اسلامی سخن می گویند .
❗️شایان مصلح چند سال قبل از خلفای اهلسنت با تعابیر تندی یاد کرد تا جایی که مولوی گرگیج حکم قتل او را نیز صادر کرد , اما به برکت جمهوری اسلامی و اقدامات دستگاههای امنیتی نتوانستند کاری بکنند , شایان مصلح به جای تشکر از این خدمات نظام , چنین تعابیر تندی را در ضدیت با نظام اسلامی ایراد می کند .
👌البته تندی این نو اخباریون بیسواد معاصر فقط با نظام ایران اسلامی است , اما با کسانی که بر ضد این نظام سخن بگویند و رفتار کنند با رویی خوش رفتار می کنند , شاهد این سخن تبریک گویی شایان مصلح به زن بدکاره ای است که اخیرا در فیلم موهون عنکبوت مقدس بازی کرده است , زن بدکاره و هرزه ای که هیچگاه از کاری که انجام داد اظهار پشیمانی نکرد و در مصاحبه های مختلف به آن عمل صحه می گذاشت و با خروج از کشور به صورت کلی تقیدات دینی و مذهبی اش را کنار گذاشت و در یک فیلم موهون به امام رضا علیه السلام هم بازی کرد , این عملکرد او در منطق این نو اخباریون بیسواد یک پیروزی بعد از شکست روحی است و شایسته تبریک گویی !!!!
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
فراخوان مناظره به نواخباریون معاصر !!!!
👌پس از نقدی که ما به شایان مصلح و دیدگاه های باطل او داشتیم , برخی از همفکرانش از نواخباریون معاصر از ما تقاضای مناظره پیرامون قضیه منع از قیام قبل از ظهور دارند .
❗️ما از این پیشنهاد استقبال می کنیم اما بهترین شیوه مناظره را , مناظره کانال به کانال می دانیم , چنان که تاکنون همواره به این شیوه با ملحدین و وهابیون بحث کرده ایم .
👌از امتیازات این شیوه آن است که طرفین می توانند بدون مزاحمت و فراغت بال , دلائل طرف مقابل را به نقد بکشند و رد کنند .
❗️دوستان نواخباری می توانند پاسخ ما به روایات منع قیام را در کانال خود قرار داده و نقد کنند , ما هم نقد آنان را در کانال خود گزارده و پاسخ می دهیم . باز آنان می توانند به نقد ما ردیه بزنند , پاسخ ما در مورد روایات منع قیام قبل ظهور را در ذیل مشاهده فرمایید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3509
👌همینطور ما معتقدیم که نواخباریون معاصر هیچ درک و فهمی از اخبار ندارند و موجب بدنامی علمای بزرگ اخباری متقدم شده اند و میان علمای اخباری و اصولی هیچ گونه اختلاف اساسی نیست و اگر اختلافی هم است , یک سری اختلافات جزئی است که این اختلافات جزیی میان خود علمای اخباری یا میان علمای اصولی هم همواره بوده است .
(البته ما تقسیم بندی علمای شیعه به اخباری و اصولی را نمی پسندیم و معتقدیم که همه آنان بر یک مسیر بوده اند .)
❗️در ذیل این ادعای خود را ثابت کرده ایم و اگر نواخباریون معاصر , سخن ما را قبول ندارند می توانند پاسخ ما در این رابطه را در کانال خود بگذارند و به نقد بکشند , ما هم انشاء الله به نقد آنان پاسخ خواهیم داد , پاسخ ما را در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3740
👌جهت هماهنگی به آیدی ذیل پیام دهید :
▫️@poorseman
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌یکی از کانالهای وهابی مدعی شده است که شیعه یک روایت صحیح در اثبات امامت امامان دوازده گانه ندارد !!!!
❗️متاسفانه این وهابیون فکر و تعقل نمی کنند و الا چنین ادعاهایی را مطرح نمی کردند , آن هم در موضوع امامت ائمه دوازده گانه به نص پیامبر اسلام ص که صدها روایت در این رابطه در مجامع حدیثی ما نقل شده است که فوق فوق حد تواتر است و قابل شک و تردید سندی نیست , در ذیل مفصل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3255
👌در ذیل نیز مفصلا اعتبار و صحت روایات شیعی را اثبات کرده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4753
❗️ما هرچه بیشتر کانالهای وهابیون و پیروان ابن تیمیه را رصد می کنیم , عمیق تر این سخن ذهبی عالم بزرگ اهلسنت در مورد پیروان ابن تیمیه را درک می کنیم که خطاب به ابن تیمیه می گفت :
"« ای بیچاره ، آنان که از تو متابعت می کنند در پرتگاه زندقه، کفر و نابودی قرار دارند . مگر نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده ، گوشه گیر ، سبک عقل ، عوام ، دروغ گو ، کودن ، بیگانه ، فرو مایه ، مکار ، خشک ، ظاهر الصلاح وفاقد فهم هستند؟ اگر سخنان مرا قبول نداری آنان را امتحان کن »
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/385
❗️به حق ما به سخن ذهبی عمل کردیم و کانالهای وهابی و پیروان ابن تیمیه را امتحان کردیم , دیدیم هر چه ذهبی گفته است , واقعیت دارد !!!!
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
بررسی اعتبار روایتی در اسامی ائمه دوازده گانه !!!!
👌متاسفانه وهابیون فضای مجازی همچنان سعی در جهالت و نادانی خود دارند و مدعی اند روایتی که ما به آن در بیان اسامی ائمه دوازده گانه استناد کرده اند , دو راوی مجهول دارد و قابل استناد نیست !!!!!
👌ما در ذیل گفتیم که روایات ما در این رابطه بالغ بر صدها مورد است و این اندازه روایت یقینی و فوق حد تواتر است , بنابراین سخن از ضعف سند یکی از این روایات تنها نشان دهنده جهل و نادانی صاحب این سخن است , زیرا در روایت متواتر ضعف سند یک نقل بی تاثیر است !!!
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5096
❗️حال ما از این سخن هم کوتاه می آییم و می خواهیم ببینیم روایتی که به آن استناد کرده ایم ضعیف است یا خیر و آیا وهابی راست می گوید یا به مانند همیشه دروغ گفته است !!!!!
👌روایت مورد استناد ما این نقل است که ابونضره گوید:
" چون مرگ امام باقر علیه السّلام فرا رسید، پسرش صادق علیه السّلام را نزد خود خواند تا امری را به وی واگذار کند. پس برادرش زید بن علی به وی گفت: اگر درباره من به حسن تأسی کنید که حسین را به خلافت برگزید، یقین دارم که کار ناپسندی مرتکب نشده اید! امام باقر علیه السّلام فرمود: یا ابوالحسین، کار واگذاری امانات با مثال زدن سامان نمی پذیرد و عهد و پیمانها نیز به نوشتن نیست بلکه اینها اموری هستند که از پیش از جانب خدای عزّوجل مشخص شده اند و خداوند حجّتهای خود را تعیین فرموده است. سپس جابر بن عبدالله را نزد خود خواند و به وی فرمود: ای جابر، با ما درباره آنچه در «صحیفه» دیده ای سخن بگو!. جابر عرض کرد: آری ای ابوجعفر، بر سرورم فاطمه دخت رسول خدا صَلی اله علیهِ و آله وارد گشته تا ولادت حسین علیه السّلام را به وی تبریک بگویم. در این حال صحیفه ای سفید از مروارید را در دست ایشان دیدم، لذا گفتم: ای سرور زنان، این صحیفه ای که با شما میبینم چیست؟ فرمود: نام امامانی که از فرزندان من هستند، در آن نوشته شده است. گفتم: اجازه دهید تا نظری به درون آن بیندازم. فرمود: ای جابر، اگر از این کار نهی نشده بودم، چنین میکردم اما جز پیامبر یا وصیّ پیامبر یا اهل پیامبر نبی کسی مجاز به دست زدن به آن نیست، امّا تو اجازه داری از ظاهر آن به باطن آن نظر کنی. جابر گوید: پس چون به آن نگاه کردم، دیدم در آن چنین نوشته شده است: ابوالقاسم محمّد بن عبدالله المصطفی، مادرش آمنه؛ ابوالحسن علی بن ابی طالب المرتضی، مادرش فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف؛ ابو محمّد حسن بن علی البّر و ابوعبدالله حسین بن علیّ التقیّ، مادرشان فاطمه بنت محمد، ابو محمّد علی بن حسین العدل، مادرش شهربانو بنت یزدگرد؛ ابوجعفر محمّد بن علیّ الباقر، مادرش امّ عبدالله بنت حسن بن علی بن ابی طالب؛ ابو عبدالله جعفر بن محمّد الصادق، مادرش اُمّ فروۀ بنت قاسم بن محمد بن ابی بکر؛ ابوابراهیم موسی بن جعفر، مادرش کنیزی به نام حمیده؛ ابوالحسن علی بن موسی الرضا، مادرش کنیزی به نام نجمه؛ ابوجعفر محمّد بن علیّ زکیّ، مادرش کنیزی به نام خیزران؛ ابوالحسن علی بن محمّد امین، مادرش کنیزی به نام سَوسَن؛ ابو محمّد حسن بن علیّ الرّقیق، مادرش کنیزی به نام سمانه که «اُم الحسن» کُنیه دارد؛ ابوالقاسم محمّد بن حسن، حجت الله القائم مادرش کنیزی به نام نرگس؛ صلوات الله علیهم اجمعین. "
"....إِنَّ الْأَمَانَاتِ لَیْسَتْ بِالْمِثَالِ وَ لَا الْعُهُودُ بِالرُّسُومِ وَ إِنَّمَا هِیَ أُمُورٌ سَابِقَةٌ عَنْ حُجَجِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ثُمَّ دَعَا بِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ فَقَالَ لَهُ یَا جَابِرُ حَدِّثْنَا بِمَا عَایَنْتَ مِنَ الصَّحِیفَةِ .... "
👌سندی که برای این نقل دادیم چنین بود :
📚کمال الدین ج ١ ص ٣٠٧ _ عیون الاخبار ج ١ ص ٤٠ _ الاحتجاج ج ٢ ص ٣٧٣
👌می بینیم که این روایت با صراحت حجت های الهی و امامان واجب الاتباع را به مردم معرفی می کند .
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌وهابی مدعی شده است که دو تن از راویان این روایت , سعید بن محمد بن نصر القطان و صدقه بن ابی موسی مجهول هستند و توثیقی ندارند !!!!!
❗️خطاب به او می گوییم که شیخ صدوق و مرحوم طبرسی این دو راوی را در نقل مذکور توثیق کرده اند , بنابراین جهالتی در مورد روایت مذکور در مورد آنان در کار نیست .
👌نقل مورد بحث را شیخ صدوق در کمال الدین در مقام بیان مباحث مرتبط با امام مهدی علیه السلام نقل می کند و تصریح می کند که در این رابطه روایات صحیح را نقل می کند و کتاب کمال الدین را نیز به امر مستقیم امام مهدی علیه السلام نوشته است ( تا با بیان روایات قطعی از مومنین رفع جهالت کند و امام مهدی علیه السلام را از خود راضی کند ) " " و رويت له أخبارا في غيبته عن النبي و الأئمة ع سكنت إليها نفسه و زال بها عن قلبه ما كان دخل عليه من الشك و الارتياب و الشبهة و تلقى ما سمعه من الآثار الصحيحة بالسمع و الطاعة و القبول و التسليم و سألني أن أصنف له في هذا المعنى كتابا فأجبته إلى ملتمسه و وعدته جمع ما أبتغي إذا سهل الله لي العود إلى مستقري و وطني بالري.....
فلما أصبحت ابتدأت في تأليف هذا الكتاب ممتثلا لأمر وليّ الله و حجته مستعينا بالله و متوكلا عليه و مستغفرا من التقصير وَ ما تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَ إِلَيْهِ أُنِيب "
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص: 2
👌همینطور شیخ صدوق روایت مورد بحث را در کتاب عیون اخبار الرضا ع هم نقل می کند و آنجا هم تصریح می کند که آنچه نقل می کند , علوم اهلبیت علیهم السلام است ( یعنی بیانات قطعی اهلبیت ع است ) " فصنف هذا الكتاب لخزانته المعمورة ببقائه إذ لم أجد شيئا آثر عنده و أحسن موقعا لديه من علوم أهل البيت ع لتعلقه بحبهم و استمساكه بولايتهم و اعتقاده بفرض طاعتهم و قوله بإمامتهم ... "
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج1، ص: 3
👌بنابراین شیخ صدوق تصریح می کند که روایت مذکور صحیح است و دو راوی مذکور نیز در نقل مذکور , توثیق شده شیخ صدوق هستند , بنابراین جهالتی در مورد آنان در نقل مذکور نیست تا روایت طرد شود .
❗️همینطور مرحوم طبرسی هم نقل مذکور را در کتاب شریف " الاحتجاج " خود نقل می کند و تصریح می کند که آنچه در کتاب مذکور نقل می کند , صحیح و موثوق الصدور است و قابل رد نیست : " لا نأتي في أكثر ما نورده من الأخبار بإسناده إما لوجود الإجماع عليه أو موافقته لما دلت العقول إليه أو لاشتهاره في السير و الكتب بين المخالف و المؤالف ... "
📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج1، ص: 14
👌مرحوم طبرسی نیز با بیان مذکور , دو راوی مورد بحث را در نقل مورد بحث ثوثیق می کند و از آنان رفع جهالت می کند .
❗️بر پایه این توثیقات این دو عالم نامی شیعه , رجالی معروف مامقانی , روایت مورد بحث را صحیح می داند و بحث مفصلی ایراد می کند و به کسانی که اشکالاتی پیرامون روایت مذکور مطرح کرده اند , پاسخ می دهد :
" فقال له جابر: نعم، يا أبا جعفر! (ع) دخلت على مولاتي فاطمة عليها السلام لأهنئها بولادة الحسين عليه السلام فإذا بيدها صحيفة بيضاء .. الحديث. دلّ على حياة جابر عند وفاة مولانا الباقر عليه السلام، و قد توفّي سنة مائة و ست أو سبع عشرة.
لا يقال: إنّ هذه الرواية لها مبعّدات: .... لأنّا نقول: إنّ المبعّدات المذكورة في كلام السائل ساقطة.....، فلم يبق ما يلجئك إلى طرح الخبر. "
📚تنقيح المقال في علم الرجال (ط الحديثة)، ج14، ص: 74
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
👌متاسفانه باز شاهدیم یکی از وهابیون جاهل توهمات عقیل هاشمی بی عقل را تکرار می کند و مدعی شده است که امیر مومنان علیه السلام هم در جنگ احد از میدان نبرد گریخت همان گونه که ابوبکر و عمر و عثمان گریختند !!!!
❗️ما در گذشته بر اساس منابع شیعه و سنی این ادعا را بررسی کردیم و ثابت نمودیم که امیر مومنان علیه السلام هیچگاه از میدان نبرد احد فرار نکرد , بر خلاف کسانی که به قول خودشان چون بز کوهی از کوه بالا می رفتند و فرار می کردند !!!!! در ذیل بخوانید .
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4374
4_5823433074452466635.pdf
10.06M
عنوان مناظره :
تقیه امام صادق علیه السلام از دو فرد زیدی مذهب
طرفین مناظره :
کانال وهابی : منهاج السنه
کانال شیعه : پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
تاریخ مناظره : ١٨ و ١٩ تیرماه ١٤٠٠ ( مناظره به صورت کانال به کانال )
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
تاثیر صلح امام حسن در قرار گرفتن امامت در ذریه امام حسین علیهما السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓طبق روايت كتاب الامامة و التبصرة تأليف ابن بابويه القمى :
به علت صلح امام حسن (ع) با معاويه از طرف خداوند مقرر شد كه فرزندان امام حسن از امامت محروم شوند و امامت در نسل فرزندان امام حسين (ع) قرار گرفت .شیعیان متن روایت را تحریف کردند ❗️❗️❗️
💠پاسخ💠
👌روایتی است که استدلال امام سجاد علیه السلام در برابر محمد حنفیه را بازگو می کند که امام سجاد ع بیان می دارد :
" خداوند تبارک و تعالی به خاطر ( شهادت ) و عملکرد امام حسین ع قسم یاد کرده است که امامت و وصیت را در ذریه امام حسین ع قرار دهد " " إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمَّا صَنَعَ الْحُسَيْنُ ع مَا صَنَعَ آلَى أَنْ لَا يَجْعَل الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ إِلَّا فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ ع "
📚مختصر البصائر، ص ٧٩ ( حسن بن سلیمان بن محمد حلی , تحقیق مظفر , ناشر : موسسه نشر اسلامی , ١٤٢١ ق چاپ اول )
👌در نقل این روایت توسط نسخه نویسان تصحیف صورت گرفته است و برخی از الفاظ روایت تغییر کرده است .
❗️تصحیف را چنین تعریف می کنند :
" حديثى كه بخشى از سند يا متن آن، به چيزى شبيه آن يا نزديك به آن، تغيير كرده باشد. " هو ما غُيِّرَ بعضُ سَنَدِه أو مَتنِهِ بِما يشابِهُهُ أو يقرُبُ مِنه "
📚مقباس الهداية في علم الدراية، مامقانى، ج 1، ص 237.
❗️برخی می نویسند :
" تصحيفها و ديگر اشتباهاتِ رخداده در نسخههاى گوناگون، برخاسته از بىدقّتى در خواندن و نوشتن احاديث است؛ زيرا تا چند دهه پيش، نقل تصويرى كتاب و حديث بهشيوه عكسبردارى و پويش (اسكن)، ممكننبود و محدثان، به ويژه از قرن سوّم به اين سو، حديث را از نسخه اصلى خوانده و سپس، قرائت خود را مىنوشتند. ازاينرو، خطا از دو ناحيه مىتوانست راهيابد: گاه در قرائت و گاه در كتابت؛ هرچند در كتابت، خطاهاى بيشترى رخداد. آنچه به اين موضوع دامنزد، نقطهها، دندانهها، حركات حروف و علائمى چون تشديد است كه گاه تغيير و يا جابهجايى آنها در كلمات، معنا را بهطور كلّى عوضمىكند. براى حلّ اين معضل، بايد قرائتها و كتابتهاى گوناگون يك حديث را بهدستآورد و با مقايسه و كنارهمنهادن همه نقلها يا نسخههاى گوناگون، در يك تعامل شناور و دوسويه، متن اصلى را تعيينكرد "
📚آسيب شناخت حديث , مسعودى، عبدالهادى , ص71
❗️مساله تصحیف در روایات فراوانی از اهلسنت هم راه یافته است تا جایی که برخی از علمای اهلسنت کتابهای مستقلی پیرامون تصحیف تالیف کردند , کتابهایی چون إصلاح الغلط الواقع في غريب الحديث لأبي عبيد، ابن قتيبة عبد اللَّه بن مسلم الدينوري , تصحيف المحدّثين، حافظ أبي الحسن الدار قطني , التطريف في التصحيف، , جلال الدين السيوطي و ....
👌بنابراین تصحیف مساله ای رایج در روایات است و بر خلاف توهمات وهابی این مساله ارتباطی با بحث تحریف و سانسور و این قضایا ندارد .
❗️در روایت مورد اشاره تصحیف واقع شده است و برخی از نسخه نویسان وقتی روایت مذکور را نقل کرده اند , دچار خطا شده اند و به جای نام امام حسین ع , نام امام حسن ع را گزارده اند ( تصحیف به لفظ ) و این توهم را ایجاد کرده اند که صلح امام حسن ع با معاویه ( تصحیف به معنا ) سبب شد که امامت به فرزندان امام حسین ع منتقل شود : "
إِنَّ اللَّهَ- تَعَالَى- لَمَّا صَنَعَ مَعَ مُعَاوِيَةَ مَا صَنَعَ، بَدَا لِلَّهِ فَآلَى أَنْ لَا يَجْعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ إِلَّا فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَام "
📚الإمامة و التبصرة من الحيرة، ، ص: 61
" إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى)- لَمَّا صَنَعَ الْحَسَنُ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) مَعَ مُعَاوِيَةَ مَا صَنَعَ- جَعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) "
📚دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، ص: 207
👌بنابراین جریان مذکور تحریف و سانسور نام ندارد , بلکه تصحیف و خطای لفظی و معنایی است که از ناحیه نسخه نویسان صادر شده است , شاهد بیشتر این سخن آن است که در منابع اولیه که روایت مذکور نقل شده است , هیچ سخنی از تاثیر صلح امام حسن ع در قرار گرفتن امامت در ذریه امام حسین ع به میان نیامده است:
" إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْنِ ع "
📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 348
❗️" إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَبَى إِلَّا أَنْ يَجْعَلَ الْوَصِيَّةَ وَ الْإِمَامَةَ فِي عَقِبِ الْحُسَيْن "
📚الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج2، ص: 316
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌 اساسا صلح امام حسن علیه السلام با معاویه به اذن و دستور خداوند بود , زیرا خداوند امام حسن علیه السلام را مامور کرده بود که اگر یار و یاوری ندارد که با معاویه بجنگد , این اذن را دارد که معاویه صلح کند و خلافت را به او واگذار کند , بنابراین صلح امام حسن ع بر خلاف دستور خداوند نبوده است تا بگوییم که خداوند به تنبیه این عملکرد امام حسن ع اراده نمود که از فرزندان امام حسن ع کسی امام نشوند , چنان که خود امام حسن ع در این رابطه فرمود :
" هرگاه امتی فردی را که از وی عالم تر وجود داشته باشد امیر خود قرار دهد، وضع آنان رو به انحطاط و آن امت رو به قهقرا خواهد رفت و به قوم گوساله پرستان ملحق میشوند. همچون بنی اسرائیل که حضرت هارون را رها کرده و در اطراف گوساله گرد آمدند، در صورتی که میدانستند هارون خلیفه حضرت موسی است. این امت نیز حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام را رها کردند، در حالی که شنیدند رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله و سلّم به حضرت علی بن ابی طالب میفرمود: تو برای من همچون هارون برای موسی هستی، با این تفاوت که پیامبری پس از من نخواهد بود. رسول خدا نیز در حالی که قوم خود را به سوی خدا دعوت میکرد، از دست آنها به جانب غار فرار نمود. اگر پیامبر خدا یارانی داشت، از دست ایشان فرار نمی کرد. 👈ای معاویه، من هم اگر یارانی داشتم با تو صلح و سازش نمی کردم.👉 خدای حکیم در آن زمان که آن مردم هارون را ناتوان دیدند و نزدیک بود که ایشان را به قتل برسانند و یاوری نداشت تا بر علیه آنان قیام نماید آزاد گذاشت، همان طور که خدای سبحان پیامبر را در آن هنگام که از دست قوم خود فرار کرد و یاوری نداشت آزاد گذاشت.
👈 من و پدرم نیز که این امت ما را ترک کرده و با دیگران بیعت کردند و یاوری نیافتیم، از طرف خدا آزاد بوده و هستیم. 👉 " قَدْ جَعَلَ اللَّهُ النَّبِیَّ صلی الله علیه و آله فِی سَعَةٍ حِینَ فَرَّ مِنْ قَوْمِهِ لِمَا لَمْ یَجِدْ أَعْوَاناً عَلَیْهِمْ وَ کَذَلِکَ أَنَا وَ أَبِی فِی سَعَةٍ مِنَ اللَّهِ حِینَ تَرَکَتْنَا الْأُمَّةُ وَ بَایَعَتْ غَیْرَنَا وَ لَمْ نَجِدْ أَعْوَاناً "
📚کتاب سلیم بن قیس ج ٢ ص ٩٣٩ _ الاحتجاج ج ٢ ص ٢٨٩
▫️ما اگر از هر آنچه تا کنون هم گفتیم کوتاه بیاییم , باز هم می توانیم به وهابی پاسخ دهیم که ادعای تو مبنی بر تحریف و سانسور واقعیت ندارد , زیرا مطلب خلافی در روایات مورد بحث بیان نشده است که نیازی به سانسور داشته باشد .
❗️روایت مورد بحث به دو گونه نقل شده است , و یک گونه همان است که تو در صدد بیان آن هستی که صلح امام حسن ع با معاویه سبب شد که امامت در ذریه امام حسین ع قرار گیرد .
👌چنان که گفتیم , صلح امام حسن ع از روی ناچاری و به خاطر کمی یار و و یاور بود و خود امام حسن ع می فرمود که اگر یار و یاوری داشتم , تن به صلح با معاویه نمی دادم , چنان که در ذیل این روایات را آورده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3018
❗️با این وجود به هر حال این صلح واقع شد و بعد از این صلح هم امام حسین ع در کربلا به شهادت رسید , سختی و مشقتی که به امام حسین ع در راه احیاء دین الهی رسید , بیشتر از سختی و مشقتی بود که به امام حسن ع رسید و صلح مذکور موجب شد که شرایط جوری نشود که امام حسن در میدان سختی و مشقت بیشتری وارد شود به همانگونه که سختی و مشقت بر امام حسین ع وارد شد , لذا به خاطر این صلح و سختی و مشقت بیشتری که به امام حسین ع وارد شد , امامت در ذریه امام حسین ع واقع شد , تا پاداش سختی و مشقتی باشد که امام حسین ع در راه خداوند تحمل کرد , چنان که محمّد بن مسلم روایت میکند که از امام محمّد باقر و امام صادق علیهما السّلام شنیدم که میفرمودند:
" خدای سبحان در عوض شهادت امام حسین علیه السّلام مقام امامت را نصیب ذریه و فرزندان آن بزرگوار نمود، شفای بیماریها را در تربت مقدس آن حضرت و مستجاب شدن دعا را نزد قبر مبارک آن بزرگوار قرار داد. ایامی را که زوار آن بزرگوار به زیارتش میروند و بر میگردند جزو عمر آنان قرار نمی دهد. " " یَقُولَانِ: إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی عَوَّضَ الْحُسَیْنَ علیه السلام مِنْ قَتْلِهِ أَنْ جَعَلَ الْإِمَامَةَ فِی ذُرِّیَّتِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ إِجَابَةَ الدُّعَاءِ عِنْدَ قَبْرِهِ وَ لَا تُعَدَّ أَیَّامُ زَائِرِیهِ جَائِیاً وَ رَاجِعاً مِنْ عُمُرِهِ "
📚امالی طوسی ص ٣١٧
❗️بنابراین این که صلح امام حسن ع موجب شد که امامت در ذریه امام حسین ع قرار گیرد , بر پایه همان بیانی است که توضیح دادیم و مطلب خلافی در جمله و روایت مذکور نیست تا کسی بخواهد تحریف و سانسوری صورت دهد .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
Notes_220604_010448.pdf
3.41M
🔦شبهه کانال وهابی :
🔉طبق روايت كتاب الامامة و التبصرة تأليف ابن بابويه القمى :
به علت صلح امام حسن (ع) با معاويه از طرف خداوند مقرر شد كه فرزندان امام حسن از امامت محروم شوند و امامت در نسل فرزندان امام حسين (ع) قرار گرفت .شیعیان متن روایت را تحریف کردند ❗️❗️❗️
👌پاسخ را در مقاله بالا ببینید .
✍تدوین شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
استفاده از واژه فرمانده برای امام زمان علیه السلام !!!!
🤔پرسش :
❓آیا میتوان به مولایمان صاحب الامر و الزمان با لفظ 👈فرمانده👉 سلام کرد؟؟؟
خیر ، طبق حدیث یکی از اصحاب از امام صادق علیه السلام پرسید آیا میتوان با لفظ امرة المومنین= فرمانده و امیر مومنین بر امام قائم علیه السلام سلام کرد؟ حضرت فرمود خیر! این لفظ فقط مخصوص امیرالمومنین است و جز او کسی را به این اسم نمیخوانند جز شخص کافر را[که راضی به این غصب شئون اختصاصی مولا باشد] راوی پرسید پس چگونه به او سلام داده میشود؟ فرمود هرکس اورا را زیارت کند باید با لفظ السلام عليك يا بقية اللّٰه به او سلام کند، لذا نمیتوان از واژه سلام فرمانده استفاده کرد ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌فرمانده به معنای کسی است که به دیگران امر و فرمان می دهد , چنان که دهخدا می گوید :
" فرمانده. [فَ دَ/دِهْ] (صف مر، اِ مر) حاكم. آمر. كسى كه حكم و فرمان مىدهد و امر مىكند "
📚فرهنگ متوسط دهخدا ج ٢ ص ٢١٠٩
👌مترادف فرمانده در عربی واژه "امیر" است : " الأَمِيرُ: ذو الأَمْر. و الأَميرُ: الآمِر "
📚لسان العرب، ج4، ص: 27
❗️هیچ اشکالی ندارد که از امام مهدی علیه السلام با عنوان فرمانده یاد کرد , زیرا ایشان به نص آیه اولی الامر , امیر و فرمانده و دارای امر و نهی هستند : " يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُم " ( نساء ٥٩ )
👌و همینطور واژه " امیر " توسط پیامبر گرامی اسلام ص برای امام مهدی ع به کار رفته است و فرمود : «يكون بعدى اثناعشر أميرا ...»؛ «بعد از من دوازده امير خواهد بود ....» "
📚خصال ج ٢ ص ٤٧٠
👌و همینطور از القاب امام مهدی علیه السلام " امیر الامره " یعنی " فرمانده فرماندهان " است , چنان که محدث نوری می گوید :
" شانزدهم: امير الامره " لقبى است كه امير المؤمنين عليه السّلام آن جناب را خواندند به آن؛ چنان چه ثقه جليل، فضل بن شاذان در كتاب غيبت خود روايت كرده از جناب صادق عليه السّلام از آن حضرت كه فرمود بعد از ذكر جملهاى از فتن و حروب و آشوبها: «بيرون مىآيد دجّال و مبالغه مىكند در اغوا و اضلال، پس ظاهر مىشود امير أمره و قاتل كفره و سلطان مأمول كه متحيّر است در غيبت او عقول و او نهم از فرزندان تو است اى حسين، ظاهر مىشود بين ركنين و غلبه مىكند بر ثقلين.» "
📚نجم ثاقب در احوال امام غايب(عليه السلام)، ج1، ص: 92
👌بنابراین یاد کردن از امام مهدی علیه السلام با عنوان : فرمانده و صاحب امر هیچ اشکالی ندارد , آنچه ممنوع است استفاده از لقب " امیر المومنین " یعنی واژه امیر با پسوند مومنین است که این استعمال ممنوع است , زیرا لقب " امیر المومنین " لقب اختصاصی امیر مومنان علیه السلام است , چنان که در ذیل توضیح داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1438
👌اگر چه همه امامان و امام مهدی علیه السلام " امیر المومنین " هستند , اما استفاده از لقب مذکور جز برای امام علی علیه السلام , برای سایر امامان ممنوع است .
❗️از ابی الصبّاح روایت شده که گوید :
" من و ابوالمغرا نزد ابا عبدالله علیه السّلام بودیم که مردی روستایی بر ما وارد شده و گفت: «السّلام علیک یا امیرالمؤمنین و رحمۀ الله و برکاته». امام صادق ع به وی فرمود: «و علیک السّلام و رحمۀ الله و برکاته»، سپس او را نزد خود خوانده و در کنار خویش نشاند. پس به ابوالمغرا گفتم: تاکنون ندیدم که کسی با این نام جز بر امیرالمؤمنین علی سلام کند. پس امام صادق ع به من فرمود: ای ابا صباح، مؤمنی حقیقی یافت نشود مگر اینکه بداند هر صفتی که اولین ما از آن برخوردار است، آخرین ما هم از آن برخوردار است. " " ... حتی یعلم ان لاخرنا ما لاولنا "
📚الاختصاص ص ٢٦٨
❗️علامه مجلسی در توضیح روایت می گوید :
" آن حضرت علیه السّلام بدان جهت به آن شخص آن گونه پاسخ داده که تصور نموده این معنای نام برای سایر امامان جز امام علی ع حاصل نیست و شکّی نیست که جملگی همه امامان مصداق نام امیرالمؤمنین هستند و منع اطلاق این نام بر غیر علی علیه السّلام مبتنی بر مصلحتی است؛ و احتمال دارد که این منع بدان سبب بوده است تا هر کسی به خود جرأت ندهد آن را در مورد افرادی جز ائمه علیهم السّلام به کار برد. " " ... یحتمل أن یکون المنع أیضا علی سبیل المصلحة لئلا یجترئ غیرهم فی ذلک "
📚بحار الانوار ج ٣٧ ص ٣٣٢
👌بنابراین استفاده از واژه " فرمانده " برای امام مهدی علیه السلام بی اشکال است , آنچه ممنوع است تنها استفاده از واژه " امیر المومنین " برای ایشان است .
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
Notes_220605_225904.pdf
3.56M
موضوع مناظره :
مطابق روایات شیعه آیا کردها نسلی از جن هستند ?
طرفین مناظره :
کانال ملحد : نقد اسلام
کانال شیعه : پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
تاریخ مناظره : ٢١ مهرماه ١٣٩٨
مناظره به صورت کانال به کانال بوده است .
#پرسمان_اعتقای
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
ipasookh.ir
تاخیر افتادن در ظهور امام مهدی علیه السلام و حصول بداء !!!!!
🤔#پرسش :
❓بداء در روایات شیعه و بازی با عقولِ عوامِ شیعه توسط عالمان شیعه !!!!!
عالمان شیعه در حدیثی جعلی از قول ابو عبدالله میگویند: {خداوند متعال وقت ظھور را ھفتاد سال تعیین نموده بود اما وقتی حسین کشته شد، خشم خدا بر مردم شدت یافت؛ پس آنرا به تأخیر انداخت}
📚 مرآة العقول ج : 4 ص : 170 ❗️❗️❗️
💠پاسخ💠
👌روایتی که وهابی مورد اشکال قرار داده است این نقل از امام باقر علیه السلام است که ابوحمزه ثمالى می گوید :
"به امام باقر عليه السلام گفتم: على عليه السلام مىفرمود: «تا هفتاد سال، بلا هست» و مىفرمود: «پس از بلا، آسايش است» و هفتاد سال گذشته است؛ ولى آسايشى نديدهايم . امام باقر علیه السلام فرمود :
" «اى ثابت! خداوند متعال، اين امر را در سال هفتاد قرار داده بود؛ ولى هنگامى كه حسين عليه السلام به شهادت رسيد، خشم خدا بر زمينيان، بالا گرفت و آن را تا صد و چهل سال به تأخير انداخت و ما به شما گفتيم و شما آن را پخش كرديد و پرده كتمان از آن برگرفتيد. پس خداوند، آن را به تأخير انداخت و پس از آن، ديگر وقتى نزد ما ننهاد، و «خداوند، آنچه را بخواهد، محو و اثبات مىكند و لوح محفوظ، نزد اوست» . "
" قُلتُ لِأَبي جَعفَرٍ عليه السلام: إنَّ عَلِيّاً عليه السلام كانَ يَقولُ: إلَى السَّبعينَ بَلاءٌ، وكانَ يَقولُ: بَعدَ البَلاءِ رَخاءٌ، وقَد مَضَتِ السَّبعونَ ولَم نَرَ رَخاءً! فَقالَ أبو جَعفَرٍ عليه السلام: يا ثابِتُ، إنَّ اللَّهَ تَعالى كانَ وَقَّتَ هذَا الأَمرَ فِي السَّبعينَ، فَلَمّا قُتِلَ الحُسَينُ عليه السلام اشتَدَّ غَضَبُ اللَّهِ عَلى أهلِ الأَرضِ، فَأَخَّرَهُ إلى أربَعينَ ومِئَةِ سَنَةٍ .... "
📚الغيبة، طوسى: ص 428 ح 417 _ الكافى: ج 1 ص 368 ح 1
👌متاسفانه وهابی " هذا الامر " را به معنای امر قیام امام مهدی علیه السلام گرفته است , در حالی که این برداشت اشتباه است و در روایت هم نیامده است که " هذا الامر " یعنی قیام امام مهدی علیه السلام , بلکه تصریح شده است که مقصود از " هذا الامر " آسایش جامعه شیعی است .
❗️بر همین اساس برخی از محققین در توضیح روایت مذکور می نویسند :
👌" با دقّت در احاديث مورد بحث روشن مىشود كه در هيچ يك از آنها سخنى از امام مهدى عليه السلام و قيام وى نيست.
❗️ به نظر مىرسد كه تفسير جمله «هذا الأمر» به قيام امام مهدى عليه السلام منشأ اين اشتباه است .....
👌معناى اين احاديث اين است كه خداوند بر اساس وضعيت موجود شيعه گشايشى را براى آنان در نظر گرفته بود؛ امّا به دليل تغيير وضعيت شيعه اين گشايش به تأخير افتاد. پيام اين احاديث مضمون اين آيه است: «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت، خدا سرنوشت قومى را تغيير نمىدهد تا اين كه آنان حال خود را تغيير دهند». ( رعد ١١ )
❗️اگر مؤمنان بر اساس فرمانهاى خدا و پيامبر و امامان عمل كنند، خداوند در كار آنان گشايش خواهد كرد؛ همان طور كه در تاريخ بارها براى شيعه گشايشهايى رخ داده است كه آخرين نمونه آن در عصر حاضر با برپايى حكومت اسلامى در ايران رخ داد .....
❗️علّامه مجلسى نيز در تفسير حديث اوّل كه از الكافى نقل شد، مىگويد: «وقّت هذا الأمر» أى ظهور الحق وغلبته على الباطل بيد إمام من الأئمة، لا ظهور الإمام الثانىعشر. "
"مقصود از «وقّت هذا الأمر؛ براى اين امر، وقت معيّن كرده» اين است كه خداوند براى ظهور حق و پيروزى آن بر باطل به دست يكى از امامان، وقت معيّن كرده بود، نه ظهور امام مهدى عليه السلام. "
📚مراه العقول ج ٤ ص ١٧٠
❗️بنا بر اين، احاديث يادشده ارتباطى با وقوع «بداء» در قيام امام مهدى عليه السلام ندارند؛ بلكه مقصود از آنها اين است كه خداوند تقدير كرده بود كه در دوران برخى از امامان قبل از ايشان نيز گشايشى براى جامعه شيعه پديد آيد؛ امّا به دلايلى اين تقدير غير حتمى به تأخير افتاد "
📚دانش نامه امام مهدی علیه السلام ج ٨ ص ١٨٧
👌 در رابطه با عقیده بداء و تغییر تقدیرات خداوند به خاطر عملکرد مردمان در گذشته مباحثی را داشته ایم , چنان که در توضیح روایت فوق خواندیم که عملکرد ناصواب برخی از شیعیان در عدم یاری جبهه حق موجب شد که آسایش و گشایشی که خداوند برای آنان مقدر کرده بود , به تاخیر بیفتد , و بداء منفی حاصل شود , در ذیل بخوانید :
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2770
#پرسمان_اعتقای
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane
احیاء شریعت الهی توسط امام باقر علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
❓با سنـد صحیح؛ شیعیان تا قبل از امام باقر رحمـہ اللـه هیـچ بهره اۍ از علم امام علۍ و حضرت فاطمه و حسن و حسین و سجاد و امام محمد باقر رضوان الله علیهم نبرده بودند !!!!!
⭕️ چه فایده ای از #مدينة_العلم بوده که هیچ شیعه ای از این شهر علم استفاده نکرده! ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایت مورد استناد وهابی این نقل شیخ کلینی از امام صادق علیه السلام است که فرمود :
" شیعه تا پیش از زمان حضرت باقر علیه السلام مناسک حج و حلال و حرام خود را نمی شناختند، تا آنکه آن حضرت آمد و در به روی آنها گشود و مناسک حج و حلال و حرام آنها را روشن ساخت. تا آنجا که مردم نیازمند آنان شدند بعد از آنکه نیازمند سایر مردم بودند، و در آینده نیز چنین است "
" وَ کَانَتِ الشِّیعَةُ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَا یَعْرِفُونَ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ فَفَتَحَ لَهُمْ وَ بَیَّنَ لَهُمْ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی صَارَ النَّاسُ یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا کَانُوا یَحْتَاجُونَ إِلَی النَّاسِ و هکذا یکون الامر "
📚الکافی ج ٢ ص ٢٠
👌بعد از زمان امام حسن علیه السلام و افتاده شدن خلافت به دست معاویه ملعون , عرصه بر شیعیان تنگ و تنگ تر شد و بزرگان اصحاب ائمه ع و توده شیعیان کشته و زخمی می شدند و ارتباط شیعیان با ائمه ع کم رنگ و کم رنگ تر شد و به واسطه اختناق شدید ایجاد شده شیعیان نمی توانستند با ائمه ع ارتباط بگیرند و احکام و شریعت را بیاموزند تا زمان امام باقر علیه السلام که اختلاف میان بنی امیه و بنی العباس ایجاد شد و آزادی عمل بیشتری برای امام باقر و امام صادق علیهما السلام برای ترویج شریعت ایجاد شد , روایت مورد استناد وهابی اشاره به همین نکته دارد .
❗️در مورد فشار و اختناق ایجاد شده در دوره معاویه و پس از آن , ابن ابی الحدید معتزلی از ابوالحسن مداینی روایت میکند:
«معاویه در نامه خود به والیانش چنین نوشت: من ذمّه خود را از هر کس که روایتی در فضیلت ابوتراب و اهل بیتش نقل نماید، بری کردم. بعد از این دستور در هر منطقه بر بالای منابر شروع به سبّ و لعن علیّ علیه السلام و تبری از او و اهل بیتش نمودند. شدیدترین مردم در بلا و مصیبت، اهل کوفه بودند؛ زیرا در آن هنگام تعداد زیادی از شیعیان در آن شهر وجود داشتند. و معاویه، زیاد را والی بصره و کوفه نمود. او شیعیان را خوب میشناخت به همین جهت به دستور معاویه هر جا که شیعیان را پیدا میکرد به قتل میرسانید، و یا این که آنان را ترسانده، دست و پایشان را قطع مینمود، و چشمان آنان را از حدقه درآورده، به دار آویزان میکرد. و عده ای را از عراق تبعید نمود. لذا هیچ شیعه معروفی در عراق باقی نماند». " كتب معاوية نسخة واحدة إلى عماله بعد عام الجماعة أن برئت الذمة ممن روى شيئا من فضل أبي تراب و أهل بيته فقامت الخطباء في كل كورة و على كل منبر يلعنون عليا و يبرءون منه و يقعون فيه و في أهل بيته و كان أشد الناس بلاء حينئذ أهل الكوفة لكثرة من بها من شيعة علي ع فاستعمل عليهم زياد بن سمية و ضم إليه البصرة فكان يتتبع الشيعة و هو بهم عارف لأنه كان منهم أيام علي ع فقتلهم تحت كل حجر و مدر و أخافهم و قطع الأيدي و الأرجل و سمل العيون و صلبهم على جذوع النخل و طرفهم و شردهم عن العراق فلم يبق بها معروف منهم "
📚 شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۱، ص ۴۴
❗️به قدری عرصه بر شیعیان تنگ بود که نقل می کند :
" اگر به کسی زندیق و یا کافر می گفتند برای او دوست داشتنی تر بود تا این که به او شیعه علی بگویند " " أن الرجل ليقال له زنديق أو كافر أحب إليه من أن يقال شيعة علي "
📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج11، ص: 44
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
👌خود امام باقر علیه السلام هم این دوره پر اختناق را چنین شرح می دهد :
" چقدر قریش به ما اهل بیت ظلم کرد و بر ضرر ما قدم برداشت و ما را کشت و چقدر شیعیان و دوستان ما از مردم کشیدند! .... ما اهل بیت پس از مرگ پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله پیوسته خوار گشته و تبعید شدیم و محروم بودیم و کشته میشدیم و مطرود و بیمناک بر خون خود، و هر که ما را دوست میداشت نیز در همین وضع بود.
❗️بیشتر این پیشامدها در زمان معاویه بود. پس از درگذشت امام حسن علیه السّلام، شیعیان را با یک تهمت و با احتمالی از حب ما و وابستگی به ما، در هر شهر و دیاری میکشتند و دست و پای آنها را قطع مینمودند و به دار میآویختند. این گرفتاریها در زمان ابن زیاد و پس از شهادت حضرت حسین علیه السّلام پیوسته شدت یافت. بعد حجاج بن یوسف آمد و در کشتار آنها هر چه توانست زیاده روی کرد، با هر گمان و تهمتی، به طوری که اگر به کسی کافر یا مجوسی میگفتند مایل تر بود تا این که نسبت شیعه حسین علیه السّلام را به او بدهند. "
"« مَا لَقِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ مِنْ ظُلْمِ قُرَيْشٍ وَ تَظَاهُرِهِمْ عَلَيْنَا وَ قَتْلِهِمْ إِيَّانَا وَ مَا لَقِيَتْ شِيعَتُنَا وَ مُحِبُّونَا ... ثُمَّ لَمْ نَزَلْ أَهْلَ الْبَيْتِ مُذْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص نُذَلُّ وَ نُقْصَى وَ نُحْرَمُ وَ نُقْتَل وَ نُطْرَدُ وَ نَخَافُ عَلَى دِمَائِنَا وَ كُلِّ مَنْ يُحِبُّنَا وَ وَجَدَ الْكَذَّابُونَ لِكَذِبِهِمْ مَوْضِعاً يَتَقَرَّبُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ وَ قُضَاتِهِمْ وَ عُمَّالِهِمْ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ يُحَدِّثُونَ عَدُوَّنَا وَ وُلَاتَهُمْ الْمَاضِينَ بِالْأَحَادِيثِ الْكَاذِبَةِ الْبَاطِلَةِ وَ يُحَدِّثُونَ وَ يَرْوُونَ عَنَّا مَا لَمْ نَقُلْ تَهْجِيناً مِنْهُمْ لَنَا وَ كَذِباً مِنْهُمْ عَلَيْنَا وَ تَقَرُّباً إِلَى وُلَاتِهِمْ وَ قُضَاتِهِمْ بِالزُّورِ وَ الْكَذِبِ وَ كَانَ عِظَمُ ذَلِكَ وَ كَثْرَتُهُ فِي زَمَنِ مُعَاوِيَةَ بَعْدَ مَوْتِ الْحَسَنِ ع فَقُتِلَتِ الشِّيعَةُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ وَ قُطِعَتْ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ وَ صَلَبُوهُمْ عَلَى التُّهَمَةِ وَ الظِّنَّةِ مِنْ ذِكْرِ حُبِّنَا وَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْنَا ثُمَّ لَمْ يَزَلِ الْبَلَاءُ الشَّدِيدُ يَزْدَادُ مِنْ زَمَنِ ابْنِ زِيَادٍ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ ع ثُمَّ جَاءَ الْحَجَّاجُ فَقَتَلَهُمْ بِكُلِّ قِتْلَةٍ وَ بِكُلِّ ظِنَّةٍ وَ بِكُلِّ تُهَمَةٍ حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَيُقَالُ لَهُ زِنْدِيقٌ أَوْ مَجُوسِيٌّ كَانَ ذَلِكَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ أَنْ يُشَارَ إِلَيْهِ بِأَنَّهُ مِنْ شِيعَةِ الْحُسَيْنِ ع »
📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 631 _ بحار الانوار ج 27 ص 213
👌بنابراین شیعیان بعد از زمان امام حسن علیه السلام با روی کار آمدن معاویه و والیان و حکام پس از او , در فشار و اختناق شدیدی قرار گرفتند تا آنجایی که همگی شیعیان کشته و زخمی می شدند و آنانی هم که باقی ماندند نمی توانستند مثلا با امام سجاد علیه السلام ارتباط آزادانه بگیرند و حلال و حرام را بیاموزند تا زمان امام باقر علیه السلام که درگیری بنی امیه و بنی العباس از فشار وارده بر اهلبیت ع کاست و امام باقر ع توانست حلال و حرام الهی را به شیعیان آموزش دهد , چنان که مورخین می نویسند :
"آن دوره از نظر سياسى، دورۀ ضعف و تزلزل حكومت بنىاميه و فزونى قدرت بنىعباس بود و اين دو گروه مدتى در حال كشمكش و مبارزه با يكديگر بودند. از زمان هشام بن عبدالملك تبليغات و مبارزات سياسى عباسيان آغاز گرديد، و در سال 129 وارد مرحلۀ مبارزۀ مسلحانه و عمليات نظامى گرديد و سرانجام در سال 132 به پيروزى رسيد. از آنجا كه بنىاميه در اين مدت گرفتار مشكلات سياسى فراوان بودند، فرصت ايجاد فشار و اختناق نسبت به امام و شيعيان را (مثل زمان امام سجاد) نداشتند. عباسيان نيز چون پيش از دستيابى به قدرت، در پوشش شعار طرفدارى از خاندان پيامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل مىكردند، فشارى از طرف آنان مطرح نبود. از اينرو اين دوران، دوران آرامش و آزادى نسبى امام صادق عليه السلام و شيعيان و فرصت بسيار خوبى براى فعاليت علمى و فرهنگى آنان بهشمار مىرفت. "
📚سیره پیشوایان , مهدی پیشوایی ص ٣٦٥
#پرسمان_اعتقای
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane