هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
0⃣8⃣آیا امام صادق علیه السلام افتخار می کرد که از نسل ابوبکری است که غاصب ولایت علی علیه السلام بوده است ❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/985
1⃣8⃣آیا حدیث ذکر علی عباده ( یاد کردن علی عبادته) سند از منابع اهل سنت داره؟اگه داره لطف کنید بگید در بحث باهاشون نیاز دارم
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2977
2⃣8⃣این روزها ایام غصب خلافت از علی است ایا علی ودیگران در.برابر این غصب خلافت اعتراض کردن چون سنی ها اعتراض کردن رو قبول ندارن
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2977
3⃣8⃣یک شبهه برای بنده پیش اومد در مورد ایه:
''یا ایها الذین آمنو اطیعو الله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم''
خداوند در این آیه می فرماید:
''ای کسانی که ایمان آورده اید اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول و صاحبان امر از خودتان''
سوال من اینست:
منظور از اولی الامر چه کسانی هستند؟ چرا خداوند فرموده از میان خودتان؟ آیا از این برداشت نمی شود که اولی امر را خود مردم انتخاب می کنند؟ و چیز عجیب دیگر اینکه چرا لفظ ''اطیعوا'' برای خدا و رسول به کار رفته اما برای اولی الامر به کار نرفته؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2975
4⃣8⃣شنیدم میگن روز قیامت هیچ کس از پل صراط عبور نمیکنه مگر به جواز واجازه علی آیا این مطلب در کتب اهل سنت هم اومده
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2974
5⃣8⃣ چندی پیش یکی از برادران اهل سنت، شبهه ای درباره آیه 55 سوره مائده مطرح کرد که هر چه کردم نتونستم پاسخشو بدم. از هر کی هم پرسیدم بلد نبود. خواهشا شما جوابی درست به این شبهه بدهید.
متن شبهه: در آیه 55 مائده، جمله حالیه ی(و هم راکعون) هم حال (یؤتون الزكاة) است و هم حال (یقیمون الصلاة). چون یوتون به یقیمون عطف شده پس (و هم راکعون) تنها حال یوتون نیست و حال هر دو می باشد. مانند آیه 3 نمل. حال اگر اینگونه باشد ترجمه اینگونه می شود که: کسانی که نماز را در حال رکوع برپا می دارند و زکات را هم در حال رکوع می پردازند. که بخش اول یک جمله بی معنی است چون امکان ندارد کسی در حال رکوع نماز بخواند چون رکوع جزئی از نماز است. پس راهی نیست جز اینکه بگوییم راکعون به معنای خشوع است. که ترجمه اینگونه می شود: کسانی که خاشعانه نماز برپامیدارند و خاشعانه زکات می دهند.و در نتیجه این آیه ربطی به قضیه اعطای انگشتر در نماز توسط امام علی ندارد.
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2973
6⃣8⃣آیا طرح مسایل اختلافی با اهل سنت مضر به وحدت که مورد تاکید رهبری است نمی باشد چرا مسایل اختلافی را مطرح می کنید اخر چرا؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2972
7⃣8⃣خواستم بدونم چرا عدد امامان دوازده تا است چرا سیزده تا نشد چرا نه تا نشد واقعا چه جواب قانع کننده ای دارید
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2971
8⃣8⃣ببخشید من به دوست سنی ام گفتم که #ایمان هیچ کس از صحابه به اندازه حضرت علی نبوده است او گفت دروغ می گویی ❗️آیا چنین مطلبی در کتب اهل سنت آمده است ❕❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2970
9⃣8⃣اگر علی علیه السلام امام بعد از پیامبر بوده است ، چگونه امام صادق علیه السلام را رییس مذهب شیعه می نامند ❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2793
0⃣9⃣آیا حضرت فاطمه به حضرت علی اعتراض کرد که تو مانند جنین در خانه نشسته ای و آنان حق ما را می خورند❓
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2335
1⃣9⃣آیا حقیقت دارد که زمانی که علی علیه السلام را به زور به مسجد می بردند حضرت زهرا تهدید کرد که موهای خودم را لخت می کنم اگر علی را رها نکنید ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2363
2⃣9⃣این که در روایتی آمده است که امام جواد علیه السلام می گوید من منکر فضل و برتری ابوبکر و عمر نیستم چگونه با اعتقاد شیعه در مورد آنها جور می آید ❗️❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2947
3⃣9⃣چرا در کتاب کشف الغمه عالم تشیع اربلی آمده است که امام باقر ،ابوبکر را صدیق نام نهاده است مگر او غاصب خلافت نبود❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3083
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
4⃣9⃣ایا امامت در مذهب امامیه امری موروثی است؟
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1194
5⃣9⃣اخیرا یکی از روحانیون که رییس جمهور مملکتی است ادعا کرده است که انتخابات هدیه غرب نیست بلکه رای مردم در اسلام مورد توجه است تا آنجایی که این رای به امامت #امامان هم مشروعیت می دهد و حضرت علی فرمود هر کس را که شما به عنوان امام و راهنما معرفی کنید من هم #اطاعتش را می کنم ❕❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3123
6⃣9⃣آنچه در قران آمده موسی ع در سفر چهل روزه با صحابه اش ب غار این حدیث را گفته ک در غیاب من تو خلیفه باش نه برای ابنده و همیشه همچنین انچه ما میدانیم جناب یوشع بعد از موسی خلیفه شد نه هارون...پس منظور موسی فقط برای غیبت چهل روزه بوده نه برای اینده. فلذا پیامبر هم طبق گفته ی علی جان تو بمنزله ی هارون براب موسی هستی دلیلی نمیشود منظور خلافت داءمی باشد زیرا بعد از موسی هم یوشع خلیفه شد.ی اهل سنت میگویند در جنگ تبوک در پیامبر غیاب خود علی ع را قرار داد فقط برای جنگ . ن برای خلیفگی داءمی.لطفا توضیحی دهید ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/298
7⃣9⃣با توجه به خطبه ۶۷ نهج البلاغه که امام علی فرموده.... اگر زمامداری و حکومت در انصار بود سفارش کردن درباره آن ها معنایی نداشت زیرا پیامبر در مورد حسن رفتار با انصار سفارش کرده است.
❓خب درباره خود حضرت علی هم پیامبر کلی سفارش کرده و طبق این استدلال یعنی زمامداری و حکومت در ایشان هم نبوده است❗️❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1543
8⃣9⃣با توجه به این که تمام #پیامبران برای رسالتشان از مردم اجر و مردی طلب نکردند چگونه پیامبر اسلام مودت اهل بیتش و حضرت علی را به عنوان اجر رسالتش درخواست کردند ❗️❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887
9⃣9⃣چرا امام علی در جنگ #تبوک که بزرگترین لشکر کشی مسلمین بود شرکت نداشت ❗️آیا سخن برخی اهل سنت که می گویند پیامبر از علی ناراحت بود و او را به #تبوک نبرد واقعیت دارد ❕❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3166
0⃣0⃣1⃣کانال های ضد دین و وهابیت این روزها خیلی شبهه می کنند که در روایات شیعه آمده است که #ابلیس حضرت علی را دوست دارد آنگاه اشکال می کنند که شما می گویید شیطان که دشمن خداست علی را که دوست خداست، دوست دارد ، یا شیطان #دشمن خدا نیست و یا علی دوست خدا نیست ❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3168
1⃣0⃣1⃣آیا راست است که پیامبر در روزهای پایانی عمرش لشکری ترتیب دادند که به خارج مدینه بروند و ابوبکر و عمر هم جزء #لشکر بودند ❕اما آنان از دستور پیامبر سرپیچی کردند ❗️هدف پیامبر از این عمل چه بود ❕❕
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3169
2⃣0⃣1⃣آیا روایاتی که می گوید پس از پیامبر تمام مردم جز سه نفر #مرتد شدند صحیح است ❔❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3170
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
3⃣0⃣1⃣ایا راسته که لقب صدیق و فاروق از القاب حضرت علی بوده که الان اهل سنت برای خلفای خودشان بکار می برن ❗️
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1100
4⃣0⃣1⃣کانال کلمه در پست جدیدش میگه شیعه ساخته دست عبدالله بن سبا یهوی است و وجود نداشته بعد از اون هم همین افراد که خودشون رو شیعه معرفی میکردن حسین رو تو کربلا کشتن پاسخ بدید برای ادمینش بفرستم
🌷 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2433
5⃣0⃣1⃣در آیه قرآن ک میفرمایدإِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ﴾(سورهٔ مائده-آیهٔ ۵۵)
ولی شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانی که ایمان آوردهاند همان کسانی که نماز برپا میدارند و زکات میدهند در حالی که در رکوع نمازند. چرا نگفته چه کسی (
الذی ) گفته کسانی ( الذین ) منظور خضوع و خشوع هست خدا میگه مسلمانان کسانی هستن که در حین رکوع و خم شدن برای خدا، بفکر زکات و کمک به مردم هم هستن نه اینکه فقط نماز خشک و خالی بخونن و سوال دیگه اینکه یه حدیث دارین میگه تیغی در پای علی فرو رفت، که از شدت درد نزاشت کسی به اون دست بزند و در بیاورد گفتن زمانی که علی نماز میخواند چنان غرق خدا میشود که حواسش به دنیا نیست و آن لحظه تیغ را بیرون میکشیم، و چنین کردن، و علی حس نکرد حدیث دیگه میگه علی در نماز بود که گدایی از کنارش رد شد و فوری او را دید و انگشترش را به او داد و آیه نازل شد این دوتا تضاد ندارند ❗️❗️
🌷https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2530
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
8⃣0⃣1⃣آیا در زمان معاویه رضی الله عنه مردم در عرفات بخاطر بغض علی رضی الله عنه لبیک نمی گفتند!؟استاد_عبدالفتاح_خدمتی : چنین چیزی واقعیت ندارد و تنها خوارج که دشمن علی بودند چنین می کردند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2548
9⃣0⃣1⃣آخوندها معتقدند از حديث غدير خم :(( من كنت مولاه فهذا علي مولاه)) جانشينى و خلافت حضرت على ثابت مى شود.
درحاليكه حدود ٢٧ معنا براى كلمه(( مولى)) را ذكر كرده اند اكنون سوال :
چرا آخوندها از اين همه معنا فقط خلافت و جانشينى را انتخاب كردند، يعنى چون آخوندها معناى جانشينى را نسبت به بقيه معانى بيشتر خوششان مى آيد آن را انتخاب كردند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2555
0⃣1⃣1⃣تحدى غديرى تحدى غديرى از تمام حوزه هاى علميه شيعه درخواست ميشود خطبه غدير خم را از كتب خود شيعيان مراجع تقليد با رعايت اين دو شرط ارائه دهند . سند روايت صحيح باشد. نص روايت جلى باشد ( يعنى متن روايت در امر خلافت صريح باشد ) ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2560
1⃣1⃣1⃣گفتیم عید فطر و قربان مسلمانان نماز دارد و دو رکعت است لکن عید غدیر نماز ندارد مگر اینکه آخوندان اختراع کنند .اختلاف دیگر این عید با عید مسلمانان این است که روزه گرفتن در روز عید فطر و عید قربان حرام است لکن روایات جعلی آخوندان میگوید روزه گرفتن در عید غدیر کفاره یک عمر است و پاداش فراوان دارد. .....جالب است عید شان هم با بقیه مسلمانان تفاوت فراوان دارد و این نتیجه ساخت روایات جعلی میباشد. ..... ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2562
2⃣1⃣1⃣برخی از شبکه های وهابی شبهه کرده اند که چرا ولايت اميرمؤمنان عليه السلام در مكه كه بيش از صد هزار نفر در آن حضور داشتند، اعلام نشد و در منطقه غدیر طبق نظر شما واقع شد در حالی که بهتر بود که در مکه اعلام شود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2565
3⃣1⃣1⃣اعتراف يكى از بزرگترين مراجع تقليد تاريخ تشيع.
آيت الله العظمى خوئی كه يكى از بزرگترين علماى تاريخ تشيع ميباشد ميگويد:
امام على و فاطمه در امر خلافت با ابوبكر و عمر مخالفت كردند و در اين زمينه به احاديث پیامبر، از جمله حديث غدير استناد شد و البته اگر آياتى بر عليه خلافت خلفا در قرآن بود حتما به آن استدلال ميكردند . زيرا استدلال به آيات قرآن در مقام احتجاج از ساير أدله مهمتر است
#منبع: كتاب البيان صفحه ٢١٧
منظور خويى ازين ادعا اين است كه:
١) در قرآن، حتى يك آيه صريح دلالت بر امامت يا خلافت على وجود ندارد.
٢) در قرآن هيچ آيه اى به ضرر خلفا وجود ندارد زيرا اگر چنين آيه اى وجود داشت حتما على و فاطمه به آن استناد ميكردند.
٣) على و فاطمه براى اثبات خلافت به قرآن استدلال نكرده و چنین برداشتى كه امروزه آخوندها از آيات دارند را نيز به هيچ عنوان نداشته اند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2570
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
4⃣1⃣1⃣از منابع شیعه ؛ سرانجام معلوم شد پیامبر اکرم قبل از وفات قصد سفارش چه چیزی راداشت!!!!! !!!
کتاب: موسوعة احادیث اهل البیت ج ۱۲ ص ۲۴۴ به نقل از کتاب کافی کلینی
تالیف: شیخ هادی النجیفی
ترجمه ؛کلینی ، عن علی بن ابراهیم ، ازپدرش ،عن حمادبن عثمان، عن اب عبدلله علیه السلام فرمود:
رسول خدا در حال احتضار، کاغذی طلب كرد و مى خواست از نامهايى كه گذاشته مى شود نهى كند؛ ولى حضرت رحلت كرد و آن نامها را نام برد. يكى از آنها حكم، حكيم، خالد، مالك و حضرت فرمود كه آنها شش يا هفت نام است كه جايز نيست كسى بدانها ناميده شود
این روایت صحیح السند ، می باشد
یعنی این وصیت مهمتر از قضیه امامت بود
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3156
5⃣1⃣1⃣چرا پیامبر اکرم خیلی زودتر ازمرگشان جانشین خودرا اعلام نکردن تا تفرقه میان مسلمین #کمتر بیفتد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3471
6⃣1⃣1⃣سوالم اینه که چرا در نماز اشهد ان علی ولی الله میگیم.شماگفتیدکه مولی به معنای سرپرست ورهبری است.ایااشهدان علی ولی الله منظوراینکه امام علی سرپرست خداست؟اینکه این معنی درست نیست،،پس چرادراذان میگیم؟؟؟
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3172
7⃣1⃣1⃣امامان وهابی شیعه
✍ امام باقر علیه السلام #ولایت مورد ادعای شیعه را از ارکان اسلام نمی داند ...
....بَنَى الْإِسْلَامَ عَلى خَمْسٍ : شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلهَ إِلاَّ اللهُ ، وَأَنَّ مُحَمَّداً صلىاللهعليهوآلهوسلم عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ [٨] ،وَإِقَامِ الصَّلَاةِ ،وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ ، وَحِجِّ الْبَيْتِ ، وَصِيَامِ شَهْرِ رَمَضَانَ ...؛
« ...خداوند اسلام را بر پنج چیز بنا کرد:
1⃣ گواهی به اینکه خدایی جز الله نیست و اینکه محمد(ص) بنده و رسول اوست و2⃣ برپایی نماز، و3⃣پرداخت زکات، و4⃣ رفتن به حج و 5⃣گرفتن روزه ماه رمضان...»
نام کتاب : الکافی- ط دار الحدیث نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 3 صفحه : 85 ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3336
8⃣1⃣1⃣ابن عباس و انکار ولایت علی علیه السلام :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4101
9⃣1⃣1⃣حکم مراجعه به طاغوت چیست؟
آیا این دو تن (علی و فاطمه (رض) امکان دارد به طاغوت مراجعه کنند و به آن مشروعیت بدهند؟
قرآن کریم از مراجعه به طاغوت نهی، و خروج بر آن را امر میکند :
« آیا ندیده اى کسانى را که مى پندارند به آنچه به سوى تو نازل شده و [به ] آنچه پیش از تو نازل گردیده، ایمان آورده اند [با این همه ] مى خواهند داورى میان خود را به سوى طاغوت ببرند ،👈 با آنکه قطعا فرمان یافته اند که بدان کفر ورزند ، وشیطان مى خواهد آنان را به گمراهى دورى دراندازد. (۶۰) سوره نساء
طبق اعتقاد شیعه ابوبکر طاغوت است پس رفتن فاطمه و علی (ع) به نزد طاغوت گناهی عظیم است
چطورمراجعه به طاغوت و غاصب خلافت به زعم شیعه ، که مخالف ایات قرآن است (نسا60) ؟؟
و امام علی را به کلی از عصمت خارج میکند 👈 میدانید امامت بدون عصمت معنی ندارد ❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3348
0⃣2⃣1⃣عقیل عاشمی ؛ گر حضرات ابوبکر و عمر و عثمان دنیاپرست بودند چرا مثل حضرت علی خلافت را به فرزندانشان نسپردند ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2297
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
مشروعیت زیارت قبور در قرآن !!!!
🤔#پرسش :
❓برخی از وهابیها شبهه می کنند که آیا از قرآن هم دلیلی بر جواز زیارت قبور وجود دارد یا خیر !!!!
💠#پاسخ💠
👌با استدلال به آیاتی می توان بر مشروعیت زیارت قبور اقامه دلیل کرد :
🔸١ _ خداوند خطاب به پیامبر می فرماید :
" لا تُصَلِّ عَلى أَحَدٍ مِنْهُمْ ماتَ أَبَداً وَ لا تَقُمْ عَلى قَبْرِهِ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ماتُوا وَ هُمْ فاسِقُونَ " " بر هيچيك از آنها ( منافقان ) كه بميرد نماز نخوان، و بر كنار قبرش (براى دعا و طلب آمرزش) نايست چرا كه آنها به خدا و رسولش كافر شدند، و در حالى كه فاسق بودند از دنيا رفتند. " ( ٨٤ توبه )
❕مفسرین با استدلال به این آیه چنین بر مشروعیت زیارت قبور دلیل می آورند :
" از آيه فوق همچنين استفاده مىشود كه ايستادن در كنار قبور مؤمنان و دعا براى آنها جايز است، زيرا نهى در آيه مخصوص به منافقان است، بنا بر اين مفهوم آيه اين مىشود كه زيارت قبور مؤمنان يعنى ايستادن كنار قبرهاى آنان و دعا كردن جايز است. "
📚تفسير نمونه، ج8، ص: 72
🔸٢ _ یا خداوند در مورد اصحاب کهف پس از آنکه از دنیا رفتند , می فرماید :
"گروهى مىگفتند بنائى بر آن بسازيد پروردگارشان از وضع آنها آگاهتر است (ولى آنها كه از رازشان آگاهى يافتند و آن را دليلى بر رستاخيز ديدند) گفتند ما مسجدى در كنار (مدفن) آنها مىسازيم (تا خاطره آنها فراموش نشود). " " فَقالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْياناً رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِداً " ( کهف ٢١ )
▫️در این آیه خداوند از گروه مومنینی یاد می کند که قصد داشتند در کنار قبور اصحاب کهف مسجد و معبدی بسازند تا هم به عبادت خداوند بپردازند و هم یاد و نام اصحاب کهف زنده باشد و مورد زیارت واقع شوند , و خداوند نیز این عملکرد را رد نمی کند بلکه تقریر و تایید می کند , بنابراین این آیه هم می تواند دلیلی بر جواز زیارت قبور باشد , چنان که می نویسند :
" ظاهر تعبير قرآن اين است كه اصحاب كهف سرانجام بدرود حيات گفتند و به خاك سپرده شدند، و كلمه" عليهم" شاهد اين مدعا است، سپس علاقهمندان به آنها تصميم گرفتند معبدى در كنار آرامگاه آنان بسازند، قرآن اين موضوع را در آيات فوق با لحن موافقى آورده است و اين نشان مىدهد كه ساختن معبد به احترام قبور بزرگان دين ( و زیارت قبورشان ) نه تنها حرام نيست- آن چنان كه وهابيها مىپندارند- بلكه كار خوب و شايستهاى است. ( زیرا اگر کار بدی بود خداوند این عملکرد را رد می کرد نه آنکه با لحنی موافق تایید کند "
📚تفسير نمونه، ج12، ص: 388
👁ادامه 👇
💠ادامه 👇
🔸٣ _ زیارت قبور اولیاء و امامان دین ، مصداق تعظیم شعائر است .
❕قرآن مجيد تعظيم شعائر الهى را، نشانه تقواى قلوب و تسلط پرهيزكارى بر دلها مى داند، آنجا كه مى فرمايد ؛ « وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَانَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ (سوره حج آيه 32) «هر كس شعائر الهى را تعظيم و تكريم كند، آن نشانه تقواى دلها است».
❕مقصود از بزرگداشت شعائر الهى چيست؟ «شعائر» جمع «شعيره» به معنى علامت و نشانه است.
📚تهذیب اللغه ج 1 ص 266
❕ مقصود در آيه، نشانه هاى وجود خدا نيست زيرا همه عالم نشانه وجود او است. و هيچ كس هم نگفته است كه تعظيم آنچه در عالم هستى است نشانه تقوى است. بلكه مقصود، نشانه هاى دين او است و لذا مفسران آيه را چنين تفسير مى كنند: «معالم دين اللّه» نشانه هاى دين خدا »
📚مجمع البیان ج 4 ص 83
❕اگر در قرآن، صفا و مروه ( بقره 158 ) ، و شترى كه براى ذبح در منى سوق داده مى شود ( حج 36 ) از شعائر الهى شمرده شده است به خاطر اين است كه اينها نشانه هاى دين حنيف و آئين إبراهيم است، اگر به «مزدلفه» «مشعر» مى گويند به خاطر اين است كه آن نشانه دين الهى است. و وقوف در آن نشانه عمل به دين و اطاعت خدا است. اگر مجموع مناسك «حج» را شعائر مى نامند، بخاطر اين است كه اين اعمال نشانه هاى دين توحيد و دين حنيف مى باشد.
❕خلاصه، هر چيزى كه شعار و نشانه دين الهى باشد، بزرگداشت آن مايه تقرب به درگاه الهى است ، چنان که قرطبی از مفسران اهلسنت می گوید ؛
«شعائر خدا عبارت است از عَلَمها و نشانه هاى دين خدا، خصوصاً امورى كه مربوط به مناسك است.»
📚تفسیر قرطبی ج 12 ص 56
❕ بطور مسلم انبياء و اولياء الهى از بزرگترين و بارزترين نشانه هاى دين الهى هستند كه وسيله ابلاغ دين و مايه گسترش آن در ميان مردم بوده اند، هيچ مرد با انصافى نمى تواند منكر اين مطلب گردد كه وجود پيامبر و ائمه اهل بيت از دلائل اسلام و نشانه هاى اين آئين مقدس مى باشند و يكى از طرق بزرگداشت آنها، آباد سازی قبورشان و زیارت قبوشان می باشد .
🔸٤ _ قرآن مجيد، به روشنى به ما دستور مى دهد كه به بستگان و خويشاوندان پيامبر گرامى، مهر ورزيم آنجا كه مى فرمايد ؛ قُلْ لا اسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ اجْراً الاَّ الْمَوَدَّةَ فِى القُرْبى (سوره شورى آيه 23) «بگو من بر رسالت مزد و اجرى جز ابراز علاقه و دوستى به خويشاوندانم نمى خواهم».
❕علمای اهلسنت نقل می کنند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند نزدیکان شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕
👌پیامبر گرامی پاسخ دادند ؛
« علی و فاطمه و دو پسر آنها ( حسن و حسین علیهم السلام )»
📚 در المنثور ج6 ص7 _ تفسیر کشاف ج3 ص402
❕در روایات ما نیز تصریح شده است که مخاطب آیه که مودت و محبتشان واجب است , امامان اهلبیت علیهم السلام هستند :
📚بحار الانوار ج ٢٣ ص ٢٢٨ باب ١٣
👌روشن است که زیارت قبور امامان ع یکی از طرق ابراز علاقه به خاندان رسالت و اهلبیت علیهم السلام می باشد .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
👌مقصود از "مولی " در حدیث غدیر !!!! @Rahnamye_Behesht
▫️دلیل وهابیت برای قبول نکردن غدیر و ولایت امیر مومنان علیه السلام : نپذیرفتن صحابه ❗️❗️❗️
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
▫️وهابیون برای تحریف در معنای کلمه مولی :
" روز غدیر هوا گرم نبود , بلکه بهاری بود "!!!!!
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
33.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❗️ذکری که خوب است در روز عید بزرگ غدیر بگوییم :
" الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى جَعَلَنا مِنَ الْمُتَمَسِّكينَ بِوِلايَةِ اميرِالْمُؤْمِنينَ وَالْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلام _ الْحَمْدُ للَّهِ الَّذى اكْرَمَنا بِهذَا الْيَوْمِ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُؤْمِنينَ، وَجَعَلَنا مِنَ الْمُوفينَ بِعَهْدِهِ الَيْنا، وَميثاقِهِ الَّذى واثَقَنا بِهِ، مِنْ وِلايَةِ وُلاةِ امْرِهِ، وَالْقُوَّامِ بِقِسْطِهِ، وَلَمْ يَجْعَلْنا مِنَ الْجاحِدينَ وَالْمُكَذِّبينَ بِيَوْمِ الدّين "
👌معاند شبهاتی تکراری را در مورد امیر مومنان علیه السلام مطرح می کند و در یک مورد می گوید که امام علی ع در هنگام خرید کنیز به ساق پای او نگاه می کرده است , در ذیل پاسخ ادعایش را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3473
👌معاند شبهاتی تکراری را در مورد امیر مومنان علیه السلام مطرح می کند و در یک مورد می گوید که امام علی ع تقیه را ترک کرده است و معاذ الله مستحق ملامت است , در ذیل پاسخ ادعایش را داده ایم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1445
43.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا الزام حکومت به حجاب بانوان در جامعه قابل توجیه و دفاع است ?!!!!
چرا نباید به مانند بسیاری از کشورهای اسلامی , حجاب در ایران هم اختیاری باشد ?!!!
دیدگاه پیامبر اسلام و امامان علیهم السلام در مورد حجاب اجباری چیست ?!!!!
استدلال رهبر انقلاب در مورد حجاب اجباری در جامعه چگونه است ? آیا ایشان موافقند یا مخالف ?!!!!
بی حجابی چه آثار شومی بر فرد و جامعه می گذارد و چه عواقب شوم اخروی دارد ?!!!!
آیا الزام به حجاب با آزادی افراد در جامعه تضاد ندارد !!!!!
اگر می خواهید پاسخ این سوالات را بدانید , حتما کلیپ فوق را ببینید و منتشر کنید .
تهیه شده در مجموعه پرسمان اعتقادی _ شیعه پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
انتقال ویژگی های مادر به نوزاد از طریق شیر دادن !!!!
🤔#پرسش :
❓پیامبر اسلام با آن علم غیبش نمیدانسته که امراض روانی و ضعف عقل و ضعف بینایی اساساً مسری نیست! چه برسد به آنکه بخواهد از طریق شیر مادر یا دایه به کودک منتقل شود! ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق روایات ویژگی ها و صفات شخصیتی و خصوصیات زن شیرده از طریق تغذیه شیر به فرزند منتقل می شود , لذا کسی را باید برای شیر دهی انتخاب کرد , که مشکلات اخلاقی و جسمانی خاصی نداشته باشد .
❗️پيامبر گرامی اسلام فرمود :
" كودكان خود را از شيرِ زنان بدكاره و ديوانه دور نگه داريد؛ چرا كه شير، [ويژگىهاى دايه را] سرايت مىدهد. " "فَإِنَّ اللَّبَنَ يُعدِي "
📚الخصال: ص 615 ح 10 تحف العقول: ص 105، مكارم الأخلاق: ج 1 ص 479 ح 1655
❗️یا فرمود :
" از زن احمق، درخواست شير دادن [به فرزند] نكنيد؛ چرا كه شير [ويژگىهاى دايه را] سرايت مىدهد و فرزند، شباهت به [صاحب] شير مىبرد؛ يعنى در حماقت و نادانى، همانند دايه مىشود. " " لا تَستَرضِعُوا الحَمقاءَ ... "
📚الكافي: ج 6 ص 43 ح 8
❗️یا فرمود :
"از زن احمق و زنى كه چشمش ضعيف بوده است و آب ريزش دارد، درخواست شيردهى نكنيد؛ چرا كه شير [ويژگىهاى دايه را] سرايت مىدهد. "
📚عيون أخبار الرضا : ج 2 ص 34
👌خوراکی ها و میوه ها و گوشت ها بر روی اخلاقیات انسان و نیز برخی از ویژگی های جسمانی انسان تاثیر می گذارد , چنان که یافته های علمی این نکات را تایید می کند :
🌐https://b2n.ir/e19400
🔶و ما نیز در ذیل در این رابطه بحث مفصلی داشتیم :
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4555
🔸و مطابق روایت مورد بحث هم شیر مادر و دایه که غذای نوزاد است هم بر اخلاقیات نوزاد تاثیر می گذارد و هم بر برخی از ویژگی های جسمانی او و امروزه نیز علم تاثیر غذا بر خلقیات و ویژگی های جسمانی را تایید کرده است و این تاثیر از باب تاثیر تغذیه بر انسان است نه از باب مسری بودن یا نبودن یک بیماری .
❕بنابراین هیچ مانعی برای پذیرش روایت مذکور نیست و روایت مورد بحث موافق با یافته های علمی امروز نیز می باشد , چنان که برخی از محققین در تایید روایت مورد بحث , مفصلا یافته های علمی بر صحت تاثیر شیر مادر بر اخلاقیات و ویژگی های جسمانی نوزاد و انتقال ویژگی های مادر و دایه به نوزاد را ذکر و مورد بحث قرار می دهند : " و هذا الحديث يعطي بعدا علميا دقيقا ما تعرّفت إليه البشرية إلا بعد جهد متواصل من الأبحاث العلمية. و نشير إلى ما دلت عليه المعطيات العلمية ليتضح للقارئ عوامل انتقال العدوى "
📚إعجاز القرآن في ما تخفيه الأرحام، ص: 477
👌ما اصلا فرض بگیریم که علم به حکمی که روایت مورد بحث بیان می کند , هنوز نرسیده است , آیا این عدم رسیدن و کشف نکردن می تواند گواه بر باطل بودن ادعای مطرح شده در روایت باشد !!!!!
👌 روشن است که پاسخ منفی است زیرا بسیاری از چیزها است که هنوز علم به آن نرسیده است , چنان که «الكسيس كارل» مىنويسد:
«به خوبى واضح است كه مساعى تمام علومى كه انسان را مورد مطالعه قرار داده است، تا كنون به جايى نرسيده، و شناسايى ما از خود هنوز نقايص زيادى در بر دارد»
📚انسان موجود ناشناخته ص ٥
❕جالب اين است كه او به همين دليل نام «انسان موجود ناشناخته» را براى كتاب با ارزش خود انتخاب كرده است، وقتى شناخت انسان از خودش تا اين حدّ محدود باشد وضع دانش او درباره ساير جهان هستى روشن است.
👌بر همین اساس برخی از محققین می نویسند :
"معلومات فعلى انسان نسبت به مجهولات او بسيار كم و بى ارزش است و در پيرامون هر مسأله حل شده علمى، هزاران مسأله مجهول وجود دارد كه به تدريج با مجاهدات فراوان دانشمندان پرده از روى آنها برداشته مىشود. به راستى اگر بخواهيم نسبت معلومات و مجهولات كنونى را با هم مقايسه كنيم، نتيجه آن يك كسر فوق العاده كوچكى مىشود كه با صفر فاصله زيادى ندارد.
❕از همه چيز نزديكتر به خود ما، حيات و زندگى ماست و بايد با كمال تأسّف اعتراف كرد كه هنوز از حقيقت آن كمترين اطّلاعى نداريم. يكى از دانشمندان مىگويد زندگى و كيفيّات حياتى جانداران، مانند درياى وسيع و پهناورى است كه ما فقط از دور، پرتوى از امواج آن را مشاهده مىكنيم.
الكسيس كارل- دانشمند بزرگ فرانسوى- در كتاب انسان موجود ناشناخته مىگويد: «انسان در واقع يك مجموعه سرا پا راز و ابهام است كه نمىتوان او را به سادگى درك كرد.» و در جاى ديگر مىگويد: «در واقع جهل ما از خود، زياد و هنوز نواحى وسيعى از دنياى درونى ما ناشناخته مانده است و بيشتر پرسش هايى كه محقّقين و مطالعه كنندگان زندگى انسان، طرح مىكنند بدون پاسخ مىماند».
📚آفريدگار جهان، ص: 232
👌بنابراین صرف کشف نشدن واقعیتی توسط یافته های تجربی نمی تواند دلیل بر انکار آن واقعیت تلقی شود .
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
👌دلیل بر عدم تحریف قرآن !!!!
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
🌸به مناسبت فرا رسیدن سالروز عید مباهله کانال پرسمان اعتقادی تقدیم می کند ؛
👌پرسش و پاسخ ها در مورد مباهله ؛
1⃣نزول آیه مباهله در شان اهل بیت چگونه دلالت بر عظمت و مقام آن بزرگواران دارد ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1319
2⃣اهل سنت می گویند منظور از انفسنا در آیه مباهله علی نیست بلکه خود پیامبر است یعنی پیامبر گفته است ما خودمان را برای مباهله میخوانیم شما هم خودتان را برای مباهله بخوانید ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3251
3⃣آیا راست است که در اسلام حکمی به نام مباهله و نفرین کردن دشمنان دینی داریم ❗️کانال های ضد دین می گویند اسلام به جای آنکه مخالفان خودش را با عقل و منطق مجاب کند آنان را دعوت به نفرین و مباهله می کنند آیا این عقلانیست ❕❕
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1321
5⃣یکی سنی اشکال کرد که چگونه آیه مباهله شامل اهل بیت می شود در حالی که تعابیر « ابناءنا» _ نساء نا _ انفسنا در آیه مباهله #جمع است چگونه شامل حسنین یاحضرت زهرا یا امام علی می شود ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1320
6⃣آيا در آيه مباهله حضرت علی همچون نفس پیامبر است ؟ چرا روافض بقيه آيه و آيات ديگر را نمیخوانند ؟
⭕️ در اين آين در مورد نصارای نجران واژه انفسكم به كار رفته . آيا مردان نصاری طبق اين آيه در يك درجه و مقام بودند ؟ و نفس يكديگر بودند ؟
◀️ ﻓَﻤَﻦْ ﺣَﺎﺟَّﻚَ ﻓِﻴﻪِ ﻣِﻦْ ﺑَﻌْﺪِ ﻣَﺎ ﺟَﺎﺀَﻙَ ﻣِﻦَ ﺍﻟْﻌِﻠْﻢِ
ﻓَﻘُﻞْ ﺗَﻌَﺎﻟَﻮْﺍ ﻧَﺪْﻉُ ﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﺃَﺑْﻨَﺎﺀَﻛُﻢْ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻧَﺎ ﻭَﻧِﺴَﺎﺀَﻛُﻢْ
ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻨَﺎ 👈ﻭَﺃَﻧْﻔُﺴَﻜُﻢْ ﺛُﻢَّ ﻧَﺒْﺘَﻬِﻞْ ﻓَﻨَﺠْﻌَﻞْ ﻟَﻌْﻨَﺖَ ﺍﻟﻠَّﻪِ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﻜَﺎﺫِﺑِﻴﻦَ ( ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ 61 )
⭕️ آيا در اين آيه صحابه نفس پیامبر هستند ؟
◀️ ﻟَﻘَﺪ ﺟَﺎﺀﻛُﻢ ﺭَﺳُﻮﻝٌ 👈ﻣِّﻦ ﺃَﻧﻔُﺴِﻜُﻢ ( ﺍﻟﺘﻮﺑﺔ 28 )
⭕️ آیا در اين آيه زنان پیامبر نفس او هستند ؟
◀️ ﻭَﻣِﻦْ ﺁَﻳَﺎﺗِﻪِ ﺃَﻥْ ﺧَﻠَﻖَ ﻟَﻜُﻢْ 👈ﻣِﻦْ ﺃَﻧْﻔُﺴِﻜُﻢْ ﺃَﺯْﻭَﺍﺟًﺎ ﻟِﺘَﺴْﻜُﻨُﻮﺍ ﺇِﻟَﻴْﻬَﺎ ﻭَﺟَﻌَﻞَ ﺑَﻴْﻨَﻜُﻢْ ﻣَﻮَﺩَّﺓً ﻭَﺭَﺣْﻤَﺔً ( الروم 21 ) ❗️❗️
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4146
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
مقصود از معروف و منکر !!!!!
🤔#پرسش :
❓اینکه تو روایتی هست ک امر به معروف ولایت علی بن ابی طالبه و نهی از منکر اولی و دومی هستن و غیر اون امر به معروف و نهی از منکر نیست با الزام مردم به حجاب بخاطر امر به معروف و نهی از منکر چطوری توجیه میشه ؟
محمد بن سائب كلبى می گوید ؛ وقتى امام صادق علیه السلام به عراق آمد ساكن شهر حیره شد.
ابو حنیفه خدمت امام علیه السلام رسید و مسائلى را پرسید از جمله سؤالهایش این بود كه پرسید :
فدایت شوم امر به معروف چیست حضرت فرمودند: یا ابا حنیفه معروف در نزد آسمانیان همان معروف در نزد زمینیان است و آن امیر المؤمنین على بن ابى طالب علیه السلام است. پرسید فدایت شوم منكر چیست؟
فرمودند : آن دو نفرى كه به او ستم روا داشتند و مقامش را غصب نمودند و مردم را بر دوش حضرت حمل کردند ابو حنیفه گفت مگر نهى از منكر این نیست كه شخص را ببینى مشغول گناهى است او را نهى نمائى؟
حضرت صادق علیه السلام فرمود:
این امر به معروف و نهى از منكر نیست، این فقط كار خوبى است كه از پیش فرستاده ای...
بحار الانوار چ بیروت جلد ۱۰ ص ۲۰۸ ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌" معروف" در لغت به معنى شناخته شده (از ماده عرف) و" منكر" به معنى" ناشناس" (از ماده انكار) است. و به اين ترتيب كارهاى نيك، امورى شناخته شده، و كارهاى زشت و ناپسند، امورى ناشناس معرفى شدهاند. چه اينكه فطرت پاك انسانى با دسته اول آشنا و با دوم ناآشنا است .
📚تفسير نمونه، ج3، ص: 37
🔸بنابراین و به حسب مفهوم لغوی , امر به معروف یعنی امر به همه کارهای نیک و نهی از منکر یعنی نهی از همه کارهای بد و زشت , چنان که در قرآن نیز به این نکته تصریح شده است و مثلا یک مصداق امر به معروف را , امر به عدالت ورزیدن می داند : " يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ " ( آل عمران ٢١ ) , یا نهی از منکر را نهی از تمام بدی ها می داند : " يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوء " ( اعراف ١٦٥ ) , یا نهی از منکر را نهی از فساد معرفی می کند : "يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَساد " ( هود ١١٦ ) یا باز مصداق نهی از منکر را نهی از سخنان گناه آلود و حرام خوری معرفی می کند : " لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُون " ( مائده ٦٣ ) .
👌در روایات فراوانی نیز مصداق امر و نهی تمام کارهای خوب و بد معرفی شده است : " إِنَّمَا هَلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ بِمَا عَمِلُوا مِنَ الْمَعَاصِي وَ لَمْ يَنْهَهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَنْ ذَلِك " ( الکافی ج ٥ ص ٥٧ ) _ " قَالَ النَّبِيُّ ص كَيْفَ بِكُمْ إِذَا فَسَدَتْ نِسَاؤُكُمْ وَ فَسَقَ شَبَابُكُمْ وَ لَمْ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ لَمْ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْكَر " ( الکافی ج ٥ ص ٥٩ ) .
👌بنابراین طبق آیات و روایات امر به معروف و نهی از منکر مفهوم عامی دارد که شامل تمام امور نیک و بد می شود , بر این اساس روایتی که معروف را وجود مبارک امیر مومنان علیه السلام می داند و منکر را دو نفر اول و غصب خلافت امیر مومنان می داند , ناظر به مرحله کامل معروف و منکر است و این که مهمترین معروف ولایت امیر مومنان ع و مهم ترین منکر غصب خلافت ایشان است که این دو ریشه تمام معروف ها و منکرات هستند و اساسا سایر معروفها و منکرات بالنسبت به ولایت علی ع و غصب خلافت او اصلا معروف و منکر به حساب نمی آیند ( یعنی ارزش پایین تری دارند ) .
👌لذا اگر در روایت مورد بحث می گوید که نهی گناهکار از معصیت نهی از منکر نیست بلکه فقط یک کار خوب است , یعنی این عمل نسبت به ولایت و غصب خلافت که راس همه معروفها و منکرات هستند , اصلا معروف و منکر به حساب نمی آید , و " انما " در جمله " انما ذاک خیر قدمه " بیانگر حصر اضافی است ( ترجمه و شرح جواهر البلاغه ج 1 ص 331 ) .
❗️یعنی بالاضافه و بالنسبت به معروف و منکر اصلی یعنی ولایت و غصب خلافت , نهی گناهکار اصلا امر به معروف و نهی از منکر نیست و چیزی محسوب نمی شود و ارزشش کمتر است و تنها یک کار خیر محسوب می شود .
❕البته روایت مورد اشکال سند صحیحی هم ندارد و راویان آن به تمامه ذکر نشده است و تنها راوی روایت هم " محمد بن سائب کلبی " است که از نظر رجالی مجهول است .
📚رجال ابن داود ق1، ص: 312
👌بر این اساس اگر قرار باشد که روایت مورد بحث را بپذیریم , باید با همان قیود و توضیحاتی که گفتیم بپذیریم و الا چون سند آن روایت ضعیف و در ضدیت با قرآن و سنت است , محتوای آن برای ما قابل پذیرش نیست , مگر چنان که گفتیم با توضیحات گفته شده مضمون آن را بپذیریم .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
خواندن سرود سلام فرمانده به همراه موسیقی در بین الحرمین !!!!
👌با توجه به آنکه اخیرا در بین الحرمین سرود زیبای سلام فرمانده توسط جناب ابوذر روحی خوانده شد , برخی از دوستان از ما خواستند که در این رابطه نکاتی را مطرح کنیم .
❕ سرود سلام فرمانده به حق از آن سرودهای زیبا و تاثیر گذار و حماسی است که سبب شده است دلهای افراد بسیاری با امام عصر علیه السلام و جبهه مقاومت پیوند دوباره بخورد , با این وجود ممکن است در برخی از مراحل , بانیان اجرای این سرود در اماکن مختلف دچار سهو و خطا شوند و عملکرد ناصوابی را از خود ثبت کنند , روشن است که در این موارد , تذکرات محترمانه می تواند آنان را از اشتباه مجدد مصون دارد .
🔸به نظر می رسد اجرای سرود سلام فرمانده با آهنگ و موسیقی که دارد , در کربلای معلی و بین الحرمین پسندیده نبود و بهتر بود که این سرود بدون آهنگ و موسیقی در آن مکان مقدس خوانده می شد , چنان که بانیان و خواننده سرود در گذشته , این سرود را در مسجد مقدس جمکران بدون موسیقی خوانده بودند . در خبرگزاری ها چنین آمد :
" سرود سلام فرمانده به احترام مسجد مقدس جمکران بدون موسیقی در صحن اصلی مسجد مقدس جمکران از سوی ابوذر روحی خواننده این سرود دو بار اجرا شد و بسیاری از حاضرین در حالی که اشک برگونه های آنان سرازیر بود این سرود را هم خوانی کردند. "
🌐https://b2n.ir/t47937
👌لذا می گوییم خوب بود که به احترام کربلا و بین الحرمین هم , این سرود بدون موسیقی در آن مکان با شرافت خوانده می شد حتی اگر موسیقی سرود لهوی و حرام هم نباشد .
▫️اگر بخواهیم این سخن را با استناد به ادله شرعی هم بیان کنیم , چنین باید گفت :
❕در روایات ما آمده است که مساجد به قدری والا مقام هستند که شعر گویی در مساجد یا بلند کردن صدا در مسجد به هر غرضی که باشد , موجه نیست : " نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص أَنْ يُنْشَدَ الشِّعْرُ فِي الْمَسْجِدِ " ( الفقیه ج ٤ ص ٨ ) _ " جَنِّبُوا مَسَاجِدَكُمُ ... رَفْعَ الصَّوْتِ " ( علل الشرایع ج ٢ ص ٣١٩ )
👌بر همین اساس مراجع تقلیدند استفاده از موسیقی حتی موسیقی حلال در مساجد را به احترام مسجد صحیح نمی دانند , مثلا رهبری می فرماید :
"مراعات شأن و منزلت و جايگاه مسجد واجب است، و از كارهايى كه با شان و منزلت مسجد منافات دارد بايد پرهيز شود، بنابر اين: 1. مسجد جاى ورزش و تمرين ورزشى نيست. 2. اگر پخش موسيقى در مسجد منافى با حرمت آن باشد حرام است، حتى اگر موسيقى غير مطرب باشد. "
📚رسالهی آموزشی مطابق با فتاوای مرجع عالی قدر حضرت آیت الله خامنهای (مد ظله العالی)، ج: ۱، ص: ۱۲۵
👌یا آیت الله مکارم شیرازی نیز می فرماید :
"کلیّه صداها و آهنگ هایى که مناسب مجالس لهو و فساد است حرام، و غیر آن حلال است. و تشخیص آن با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود. ولی پخش مناسبتی حتی از نوع حلال در شان و منزلت مسجد نیست. "
🌐https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=46485&mid=260047
🔸بنابراین استفاده از موسیقی حتی موسیقی حلال در مسجد به احترام جایگاه مسجد پسندیده نیست و این حکم مثلا در مورد مسجد الحرام و کعبه پر اهمیت تر است , زیرا کعبه و مسجد الحرام به عنوان شریف ترین مساجد شناخته می شود .
🔸از سوی دیگر مطابق روایات , ارزش و مقام مدفن امام حسین ع و مکان مقدس کربلا از مساجد حتی از کعبه و مسجد الحرام هم بالاتر است :
📚وسائل الشیعه ج ١٤ ص ٥١٥
👌بنابراین همان حکم مساجد و مسجد الحرام در مورد کربلای معلی با شدت بیشتری ثابت است , یعنی استفاده از موسیقی حتی موسیقی حلال در جوار امام حسین ع به خاطر شرافت و عظمت آن مقام پسندیده نیست , چنان که استفاده از موسیقی در مساجد پسندیده نیست .
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نبرد پیشدستانه در اسلام و اوکراین !!!!
🤔#پرسش :
❓جنگ مبتکرانه و پیشدستانه!
🔺قال علی علیه السلام للخوارج: لَكُمْ عِنْدَنَا ثَلاَثُ خِصَالٍ لاَ نَمْنَعُكُمْ مَسَاجِدَ اَللَّهِ أَنْ تُصَلُّوا فِيهَا وَ لاَ نَمْنَعُكُمُ اَلْفَيْءَ مَا كَانَتْ أَيْدِيكُمْ مَعَ أَيْدِينَا وَ لاَ نَبْدَؤُكُمْ بِحَرْبٍ حَتَّى تَبْدَءُونَا بِهِ ( دعائم الاسلام ج ۱ ص ۳۹۳)
امام علی ع خطاب به خوارج:
سه اصل را در برخورد با شما که مخالف ما هستید، رعایت می کنیم:
۱. مانع حضور شما در مساجد نمی شویم.
۲. حقوقتان را از بیت المال تا وقتی که صفتان را از ما جدا نکرده اید، قطع نمی کنیم.
۳. آغازگر هیچ جنگی با شما نخواهیم بود مگر آن که شما جنگی را آغاز کنید.
🔺 آیت الله خامنه ای خطاب به پوتین: در قضیه اوکراین چنان چه شما ابتکار عمل را به دست نمیگرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ میشد.
✍مهدی نصیری
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه سخنان فوق که در رد جنگ پیشدستانه ایراد شده است خلاف آیات و روایات و سیره پیامبر گرامی اسلام است .
❗️جنگ پیشدستانه اشاره به نبردی است که می دانیم دشمن می خواهد به ما حمله کند اما ما پیش دستی می کنیم و قبل از حمله دشمن و غافلگیری به دشمنان حمله می کنیم . چنین جنگی مورد تایید قرآن و موافق با سیره پیامبر گرامی اسلام است .
🔸قرآن دستور به نبرد با کسانی می دهد که عهد و پیمان را می شکنند و قصد ضربه زدن به مسلمین را دارند و می فرماید :
"آيا با گروهى كه پيمانهاى خود را شكستند و تصميم به اخراج پيامبر گرفتند پيكار نمىكنيد؟ در حالى كه آنها نخستين بار آغاز كردند آيا از آنها مىترسيد؟ با اينكه خداوند سزاوارتر است كه از او بترسيد اگر مؤمن هستيد. با آنها پيكار كنيد كه خداوند آنان را به دست شما مجازات مىكند و آنها را رسوا مىسازد و سينه گروهى از مؤمنان را شفا مىبخشد (و بر قلب آنها مرهم مىنهد). " " قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين قاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنْصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِين" ( توبه ١٢ و ١٣ )
👌می بینیم که خداوند دستور به نبرد پیشدستانه با پیمان شکنانی را می دهند که در صدد حمله به مسلمین هستند .
❗️پیامبر اسلام نیز در موارد متعددی جنگ پیشدستانه داشتند و قبل از آنکه دشمن به ایشان حمله کند , پیامبر اسلام پیش دستی می کرد و به دشمن حمله می کرد , چنان که مورخین در مورد جنگ بنی المصطلق می نویسند :
" قبيله بنى المصطلق بر سر چاهى منزل داشتند كه آن را «مريسيع» مىگفتند و سركرده ايشان حارث بن ابى ضرار بود، پس قوم خود را با گروه ديگر جمع كرد كه به جنگ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بيايد، چون خبر به حضرت رسيد متوجه جنگ او شد .... چون خبر توجه حضرت به ايشان رسيد اكثر عربها كه با حارث جمع شده بودند ترسيدند و پراكنده شدند و حضرت در مريسيع با ايشان مقاتله نمود "
📚حياة القلوب، ج4، ص: 1073
❕" بنى المصطلق، تيرهاى از قبيلۀ خزاعهاند كه با قريش همجوار بودند. گزارشهايى به مدينه رسيد كه «حارث بن ابى ضرار» رئيس قبيله، در صدد جمع كردن سلاح و سرباز است و مىخواهد مدينه را محاصره كند. پيامبر گرامى، بسان مواقع ديگر تصميم گرفت فتنه را در نطفه خفه كند. از اين رو يكى از ياران خود به نام «بريده» را براى تحقيق رهسپار سرزمين قبيله ياد شده كرد. وى به صورت ناشناس با رئيس قبيله تماس گرفت و از جريان آگاه شد. سپس به مدينه برگشت و گزارش را تأييد كرد. در اين موقع، پيامبر با يارانش به طرف قبيلۀ «بنى المصطلق» حركت كرد و در كنار چاه «مريسيع» با آنها روبهرو شد. جنگ ميان دو دسته آغاز شد. جانبازى مسلمانان و رعبى كه در دل قبايل عرب افتاده بود، سبب شد كه پس از زد و خورد كوتاهى با كشته شدن ده نفر از دشمن و يك نفر از مسلمانان، - آن هم به طور اشتباهى - سپاه دشمن متفرق شوند. "
📚فروغ ابدیت، ص: ۶۵۱
👌جنگ حنین هم نمونه دیگر جنگ پیشگیرانه پیامبر اسلام بوده است چنان که شیخ عباس قمی می نویسد :
" قبيله هوازن و ثقيف كه مردمى دلاور بودند تنمّر و تكبّر ورزيدند و با هم پيمان نهادند كه با پيغمبر جنگ كنند، پس مالك بن عوف نضرىّ- كه قائد هوازن بود- به تجهيز لشكر پرداخت و قبايل را با زنان و كودكان و اموال و مواشى كوچ همىداد، و چهار هزار مرد جنگى در ميان ايشان بود. پس مالك كس به قبيله بنى سعد فرستاد و استمداد كرد، ايشان گفتند: محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم رضيع ما است، و در ميان ما بزرگ شده با او رزم ندهيم، مالك به تكرير ارسال رسل و تقرير مكاتيب و رسائل، گروهى را از ايشان بفريفت و با خود كوچ داد.
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕بالجمله از دور و نزديك تجهيز لشكر كرد، چندان كه سى هزار مرد دلاور بر او گرد آمد. پس طىّ طريق كرد، در پهن دشتى كه وادى حنين نام دارد اطراق كرد.
از آن سوى، اين خبر به پيغمبر رسيد، به اعداد كار پرداخت، عتاب بن اسيد را به حكومت مكّه بازداشت، و معاذ بن جبل را براى تعليم مردم مكّه نزد او گذاشت، پس با دو هزار نفر از اهل مكّه، و ده هزار مردم خود كه مجموع دوازده هزار بود، و به قولى با شانزده هزار مرد جنگى از مكّه خيمه بيرون زد و يك صد زره، و بعضى ديگر از آلات حرب از صفوان بن اميّه به عاريت گرفت و كوچ داده راه با حنين نزديك كرد. "
📚منتهى الآمال ج1، ص: 218
👌می بینیم طایفه هوازن و ثقیف در حنین قصد جنگ با پیامبر گرامی و نابودی اسلام را داشتند که پیامبر گرامی از باب جهاد دفاعی و نبرد پیشدستانه به نبرد آنان رفت .
❕نبرد تبوک نیز نمونه دیگر نبرد پیشدستانه است , چنان که می نویسند :
" در سال نهم هجرى، يك كاروان بازرگانى كه از شام روغن و آرد به مدينه مىآورد، گزارشى به پيامبر داد كه دولت روم سپاه عظيمى را در نوار مرزى سوريه و حجاز گرد آورده و علاوه بر اين قبايلى از عرب را براى جنگ با مسلمانان آماده ساخته و مقدمه سپاه را به سرزمين «بلقاء» روانه كرده است.
📚مغازى واقدى، ج 3، ص 989، 990؛ طبقات، ج 2، ص 118، 119.
❕ اين گزارش موقعى به پيامبر رسيد كه هوا به شدت گرم بود و فصل برداشت محصول و چيدن ميوهها فرا رسيده بود، امّا ارزش اسلام نزد پيامبر و ياران صميمى او بالاتر از آن بود كه به خاطر منافع مادى از آن صرفنظر كنند و اجازه دهند دشمن به خانه آنان هجوم آورد. رسم پيامبر اين بود كه پيوسته او بر سر دشمن مىتاخت و به او مهلت حركت و جنبش و سازماندهى نمىداد وهرگز منتظر نمىشد كه دشمن به خانه اووارد گردد و آنگاه با او روبه رو شود.
📚تاریخ اسلام، سبحانی ص 307
👌مهدی نصیری به سخنی از امیر مومنان ع خطاب به خوارج استناد کرده است که تا خوارج نبرد را آغاز نکنند , امیر مومنان هم چنین نمی کند .
🔸این روایت با آنچه در مورد نبرد پیشدستانه گفتیم تضادی ندارد , چرا که در نبرد پیشدستانه نیز دشمنان تحرکات جنگی را آغاز کرده است یعنی عملا آغاز کننده جنگ است که ما پیش دستی می کنیم و قبل از آنکه دشمن بر ما وارد شود , ما بر دشمن وارد می شویم .
❕اتفاقا نبرد امیر مومنان ع با خوارج هم نبرد پیشدستانه بود , چرا که علی ع وقتی دید که خوارج تحرکات جنگی خود را آغاز کرده اند , با آنان اعلام جنگ نمود .
👌مورخین می نویسند که جرقه جنگ با خوارج از آن جایی زده شد که خوارج با عبدالله بن وهب به عنوان رهبر جریانشان بیعت کردند.
📚تاریخ طبری ج 5 ص 74 _ الکامل فی التاریخ ج 2 ص397
❕و پس از آن ابن خباب از یاران امام را سر بریدند و همسرش را نیز کشتند و جنینش را از شکم در آوردند و به سه زن از قبیله طی تعرض کردند و آنان را کشتند و ام سنان صیداوی را نیز از پای در آوردند.
📚انساب الاشراف ج 3 ص 142
❕طبری می نویسد ؛
« پس از آن که خوارج ابن خباب و همسرش و سه زن از قبیله طی و ام سنان را کشتند ، خبر کشتار آنان و این که راه را بر مردم می گیرند ، به علی علیه السلام و مسلمین همراه او رسید .علی علیه السلام حارث بن مره عبدی را به سوی آنها گسیل داشت تا صحت اخبار گزارش شده را دریابد .خوارج به جانب او نیز گسیل یافتند و او را نیز کشتند . خبر به امیر مومنان رسید .جماعت نزد او گفتند ای امیر مومنان چرا اینان را پشت سر ما می گذاری ( و به جنگ معاویه می روی ) تا بر اموال و خانواده های ما چنگ اندازند ؟ ما را به سوی این قوم روان ساز ...علی علیه السلام نیز بر همین نظر استوار شد »
📚تاریخ طبری ج 5 ص 82 _ البدایه و النهایه ج 7 ص 288
👌رهبر انقلاب هم منطبق بر همین مباحث مربوط به جنگ پیشدستانه متذکر شدند که اگر روسیه آغاز گر جنگ نمی بود مدتی بعد باید در برابر جنگی که ناتو آغاز کرده بود , مقاومت کند . رهبر انقلاب چنین فرمود :
" جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ وجه خرسند نمیشود اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمیگرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ میشد.
❗️اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمیشناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمیشد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه میانداختند. "
🌐https://eitaa.com/khamenei_ir/14060
#پرسمان_اعتقادی
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
https://instagram.com/porsemane_eteghadi