▫️ادامه 👇
👌حال در مورد پرسش مطرح شده گفتنی است که چنین نیست که دانشمندان کِرمی را پس از مردن , زنده کرده باشند , بلکه چنانچه که خودشان تصریح کرده اند , کِرم مذکور به نحوی خلق شده است که می تواند در شرایط عدم وجود اکسیژن و آب کافی و حالت انجماد شدید مقاومت کند و نمیرد .
▫️بر همین اساس کرم مورد اشاره توانسته بود از هزاران سال پیش به حیات خود ادامه دهد و در حالتی ما بین مرگ و زندگی همراه حرکت و جنب و جوش قرار داشته باشد یعنی حالتی شبیه کما , که دانشمندان با تمسک به قوانینی که خداوند در وجود کِرم لحاظ کرده است و تمسک به اسباب و مسبباتی که خود خداوند آنان را ایجاد کرده , توانستند کِرم مذکور را از حالت کما خارج کنند , بنابراین عملکرد دانشمندان نوعی خارج سازی کِرم از حالت کما بوده است نه آنکه کِرم را پس از مردن , زنده کرده باشند .
▫️در این رابطه در خبرگزاری ها می خوانیم :
❗️" به گزارش ایسنا و به نقل از سیانان، تیموراس کورزچالیا(Teymuras Kurzchalia) استاد بازنشسته موسسهی زیستشناسی سلولی مولکولی و ژنتیک ماکس پلانک و یکی از دانشمندان درگیر در این تحقیق میگوید:
" این کِرم حلقوی از گونهای که پیش از این شناخته نشده بود، 👈در عمق ۴۰ متری(۱۳۱.۲ فوت) زیر سطح دائما منجمد سیبری در حالت خفته به نام کریپتوبایوسیس(Cryptobiosis) زنده ماند.
موجودات در این حالت میتوانند عدم وجود کامل آب یا اکسیژن را تحمل کنند و در برابر دماهای بالا و همچنین شرایط انجماد یا بسیار شور مقاومت کنند.
کورزچالیا توضیح داد که آنها در حالتی بین مرگ و زندگی باقی میمانند که در آن میزان متابولیسم آنها به سطح غیرقابل شناسایی کاهش مییابد.👉...
▫️محققان همچنین دریافتند که P. kolymaenis با کرم الگانس(C. elegans) که اغلب در مطالعات علمی مورد استفاده قرار میگیرد، یک «ابزار مولکولی» مشترک دارد که میتواند به آنها امکان زنده ماندن از کریپتوبایوسیس را بدهد. هر دو موجود قندی به نام ترهالوز تولید میکنند که احتمالا آنها را قادر میسازد یخ زدگی و کم آبی را تحمل کنند. "
🌐https://b2n.ir/y51307
❕بنابراین حیات و زنده کردنی در کار نبوده است بلکه آنچه تحقق یافته است تنها نوعی خارج کردن از حالت کما به حالت جنب و جوش و حرکت بوده است و دانشمندان در همین موفقیت هم باز مرهون امداد الهی و بهره گیری از قوانین و اسباب و مسبباتی هستند که خداوند در هستی لحاظ کرده است و آنان با کشف این قوانین و اسباب توانستند به موفقیت مذکور نائل شوند و باز هم موثر اصلی در این موفقیت خداوند است و اوست که کرم مذکور را از حالت کما خارج می کند , دانشمندان با تمسک به اسباب و مسببات قرار داده شده توسط خداوند , تنها ایجاد کننده زمینه و شرایط هستند و تاثیر اصلی دست خداوند است , لذا این جمله در لسان علمای الهی معروف است که : "لا مُؤثّر فِى الوُجُود الا اللَّه " یعنی هيچ مؤثّرى در جهان هستى، جز ذات پاك خداوند وجود ندارد , بر همین اساس امام صادق علیه السلام فرمود :
" كسى جز خدا، چيز را از بىچيزى، هستى نمىبخشد و جز خدا، چيز را از جوهر و شکل آن به جوهرى و شکلی ديگر تبديل نمىكند و جز خدا، آن را از وجود به عدم نمىبرَد. " لايُكَوِّنُ الشَّيءَ لا مِن شَيءٍ إِلّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّيءَ مِن جَوهَرِيَّتِهِ إِلى جَوهَرٍ آخَرَ إِلَّا اللّهُ، ولا يَنقُلُ الشَّيءَ مِنَ الوُجودِ إِلَى العَدَمِ إِلَّا اللّهُ. "
📚توحید صدوق ص 68
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
تناقض در قرآن در بیان جواب قوم لوط علیه السلام !!!!
🤔#پرسش :
عده ای شبهه می کنند که در قرآن در رابطه با جواب قوم لوط به حضرت لوط تناقض است در آیاتی می گوید که جواب قوم لوط این بود که می گفتند لوط را از شهرمان بیرون کنیم ( اعراف ٨٢ ) و در آیه ای می گوید جواب قومش این بود که اگر راست می گویی عذاب خداوند را بر ما نازل کن ( عنکبوت ٢٩ ) ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌حضرت لوط علیه السلام در مراحل متعددی قومش را نصیحت می کرد و در هر مرحله قومش هم پاسخی به او می دادند , این تفاوت پاسخ قوم لوط علیه السلام در برابر استدلالهای مختلف لوط ع و در مراحل و مجالس متعددی است و در یک مرحله و مجلس نیست تا کسی توهم کند که در این رابطه در بیان قرآن تناقضی رخ داده است .
▫️در مرحله و مجلسی لوط علیه السلام به قومش چنین می گفت :
" و (به خاطر بياوريد) لوط را هنگامى كه به قوم خود گفت آيا عمل شنيعى انجام مىدهيد كه احدى از جهانيان پيش از شما انجام نداده است؟!- آيا شما از روى شهوت به سراغ مردان مىرويد، نه زنان؟ شما جمعيت تجاوزكارى هستيد! " " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ مُسْرِفُونَ " ( اعراف 80 _ 81 )
▫️قوم لوط ع در این مرحله و در پاسخ او به نقل قرآن چنین گفتند :
" ولى پاسخ قومش چيزى جز اين نبود كه گفتند اينها را از شهر و آبادى خود بيرون كنيد كه اينها افراد پاکدامنی هستند " " وَ ما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوهُمْ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " (اعرف 82 )
▫️باز در مورد دیگری لوط علیه السلام خطاب به قومش چنین عرضه داشت :
"و لوط را به ياد آور هنگامى كه به قومش گفت آيا شما به سراغ كار بسيار قبيح مىرويد در حالى كه (زشتى و نتايج شوم آن را) مىبينيد؟- آيا شما بجاى زنان به سراغ مردان از روى شهوت مىرويد؟ شما قومى جاهل هستيد. " وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ أَ تَأْتُونَ الْفاحِشَةَ وَ أَنْتُمْ تُبْصِرُونَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ شَهْوَةً مِنْ دُونِ النِّساءِ بَلْ أَنْتُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ " ( سوره نمل آیه 54 _ 55 )
▫️در این مرحله نیز قومش چنین جواب دادند :
" آنها پاسخى جز اين نداشتند كه به يكديگر گفتند: خاندان لوط را از شهر و ديار خود بيرون كنيد كه اينها افرادى پاكدامن هستند " "فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا أَخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِنْ قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُناسٌ يَتَطَهَّرُونَ " ( نمل 56 )
▫️این دو مرحله در روایتی نیز مورد بیان قرار گرفته که می فرماید :
" پس لوط مدت بسيار در ميان ايشان ماند و از او قبول نكردند، گفتند: اى لوط! اگر دست از نصيحت ما برندارى هرآينه تو را سنگسار مىكنيم و از اين شهرها بيرون كنيم. پس لوط بر ايشان نفرين كرد. "
📚حیاه القلوب ج 1 ص 418
▫️لوط ع مجددا به سراغ نصیحت قومش رفت و در این مرحله چنین گفت :
" و لوط را فرستاديم هنگامى كه به قوم خود گفت: شما كار بسيار زشتى انجام مىدهيد كه احدى از مردم جهان قبل از شما آن را انجام نداده! - آيا شما به سراغ مردان مىرويد، و راه تداوم نسل انسان را قطع مىكنيد، و در مجلستان اعمال منكر انجام مىدهيد؟! " "وَ لُوطاً إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفاحِشَةَ ما سَبَقَكُمْ بِها مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعالَمِينَ أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ " (عنکبوت 28 _ 29 )
▫️در این مرحله نیز پاسخ قوم لوط به نقل قرآن چنین بود ::
"اما پاسخ قومش جز اين چيزى نبود كه گفتند:
اگر راست مىگويى عذاب الهى را براى ما بياور! (لوط) عرض كرد: پروردگارا مرا در برابر اين قوم مفسد يارى فرما. " فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ قالَ رَبِّ انْصُرْنِي عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِينَ " ( عنکبوت 29 _ 30 )
👌بنابراین پاسخهای متعدد قوم لوط در مجالس و مراحل متعدد و در برابر استدلالهای متنوع لوط علیه السلام بوده و در این رابطه تناقضی در بیان قرآن کریم رخ نداده است .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
آیا امیرمومنان علیه السلام در نهج البلاغه به فردی توهین کرده است !!!!
🤔#پرسش :
❓اگر توهین کردن بد است چگونه است که امام علی در خطبه 184 نهج البلاغه به فردی می گوید بی دندان !!! آیا این توهین نیست ?
💠#پاسخ💠
❗️در مورد خطبه 184 نهج البلاغه , سید رضی می گوید :
" و من كلام له عليه السّلام قاله للبرج بن مسهر الطّائى، و قد قال له بحيث يسمعه: «لا حكم إلّا للّه»، و كان من الخوارج. "
"از سخنان امام عليه السّلام است. اين سخن را امام به برج بن مسهر طايى كه از خوارج بود فرمود و اين در زمانى بود كه آن شخص با صداى بلند به گونهاى كه امام آن را بشنود شعار خوارج «لا حكم إلّا للّه» را سرداد. "
▫️مىدانيم جمعيّت خوارج- همان گروه نادان و كمعقل و متعصّبى كه بعد از ماجراى حكمين در صفّين بر امام شوريدند- شعارشان «لا حكم إلّا للّه» بود و مقصودشان اين بود كه نبايد براى حلّ مشكل جنگ صفين حكم و داورى تعيين كرد، چون حكم و داور فقط خداست.
اين شعار كه كاملا با معناى انحرافى و نادرست به كار مىرفت از نشانههاى خوارج بود و هنگامى كه برج بن مسهر طايى در محضر حضرت اين شعار را سر داد امام با كلمات تند و كوبندهاى آن مرد نادان ماجراجو را خاموش كرد تا ديگرى جرأت نكند در محضرش چنين شعارى با چنان محتواى گمراهكنندهاى سر دهد .
📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 133
▫️امام علی علیه السلام در پاسخ فرد مذکور فرمود :
" اسكت قبحك اللّه يا أثرم، فو اللّه لقد ظهر الحقّ فكنت فيه ضئيلا شخصك، خفيّا صوتك؛ حتّى إذا نعر الباطل نجمت نجوم قرن الماعز. "
"خاموش باش! خداوند رويت را زشت (و سياه) كند اى دندان شكسته! به خدا سوگند حق آشكار شد در حالى كه تو شخصى ناچيز و بىمقدار بودى و صدايت به جايى نمىرسيد و آنگاه كه باطل، نعره برآورد تو همچون شاخ بزى آشكار شدى! "
▫️اثرم به معنای فردی است که دندانهایش از بن شکسته شده باشد .
📚فرهنگ ابجدی ص 12
❗️این که امیر مومنان علیه السلام از تعبیر " اثرم " در خطاب به فرد مذکور استفاده می کند ممنوع توهینی نیست , بلکه نوعی خبر دادن از واقع است , زیرا او در واقع دندانهایش شکسته بود , چنانچه که " اشتر " که مالک اشتر به این وصف توصیف می شود به معنای کسی است که " پلك چشمش برگشته يا شكافته يا فروهشته باشد. "
📚فرهنگ ابجدى،ص: 78
❗️بنابراین تعابیر اشتر یا اثرم , نوعی خبر دادن از واقعیت است و استعمال آن ممنوعیتی ندارد .
👌البته امیر مومنان قصد خاصی داشته است که از فرد مذکور خوارجی با یک صفت واقعی اش یاد می کند , این قصد در بیان شارحین کلام مولا علیه السلام چنین آمده است :
" تعبير به «أثرم» كه به گفته بعضى از ارباب لغت به كسى گفته مىشود كه مشت بر دهانش كوبيدهاند و دندانهاى پيشينش شكسته است، نخست اشاره به اين است كه دهان و دندان تو نشان مىدهد آدم بدزبانى هستى كه پيش از اين، مخالفانت مشت بر دهانت كوبيدند، و ديگر اينكه كسى كه دندانهاى پيشين او شكسته باشد نمىتواند به طور فصيح صحبت كند و چنين كسى طبعا بايد بيشتر سكوت كند و كمتر سخن بگويد. "
❗️سپس در توضیح ادامه سخن علی علیه السلام می نویسند :
"(ادامه سخن حضرت اشاره به اين است که ) هنگام ظهور اسلام به وسيله پيامبر يا هنگام ظهور ولايت حق به وسيله امير مؤمنان على عليه السّلام تو در صحنه حاضر نبودى و هرگز از حق دفاع نكردى، بلكه موجودى ناچيز بودى كه كسى به سخنانت توجه نمىكرد؛ اما اكنون كه نعره از حلقوم باطل برخاسته، سينه سپر كردهاى و با آنها هم صدا شدهاى و احمقانه شعار آنها را سر مىدهى.
با دقت در سوابق اين مرد و گروه هم عقيده او و شرايط موجود آن زمان، روشن مىشود كه برخورد سختگيرانه و خشن امام عليه السّلام و تعبيرات كوبنده و تحقيرآميز آن حضرت بسيار بجا و حكيمانه بوده است و اگر اين كار نمىشد بيم آن مىرفت كه افراد ناآگاهى تحت تأثير شعار ظاهرفريب آنان قرار گيرند.
خوارج گروهى قشرى، متعصب، نادان و كمعقل بودند كه مشكلات عظيمى براى مسلمين به وجود آوردند. بىرحمى و قساوت آنها در تاريخ اسلام، كمنظير است.
خوشبختانه در طول تاريخ، جامعه اسلامى آنها را شناخت و عقب زد و هماكنون شايد گروه كمى وابسته به آنها وجود داشته باشند كه آنها هم تظاهر به اعتقاد باطل خود نمىكنند. "
📚پیام امام امیر المومنین ج 7 ص 135
▫️در ذیل با استناد به آیات و روایات توضیح داده ایم که می توان از افرادی که قصد گمراه ساختن مردم را دارند با تکیه بر اوصاف واقعی آنان به صورت تحقیر آمیز یاد کرد تا مردم از اطراف آنان پراکنده شوند و چنین مواردی را نمی توان تحت عنوان ممنوعیت توهین محسوب کرد :
https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2844
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4635
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
چرا پیامبر اسلام در لیله المبیت علی ع را به جای خود خواباند و ابوبکر را با خود برد !!!!
🤔#پرسش :
❓برخی شبهه می کنند که اگر واقعا امام علی جانشین پیامبر بود و ابوبکر نبود , پس چرا پیامبر امام علی را در بستر خود خواباند و ابوبکر را با خود برد در حالی که سزاوارتر بود که از جان امام علی که جانشینش بود محافظت کند و امام علی را با خود ببرد نه ابوبکر را . این یعنی ابوبکر جانشین پیامبر بود لذا پیامبر از جان ابوبکر محافظت نمود نه امام علی !!!!
💠#پاسخ💠
▫️1 _ چنین استدلال کردنی برای نفی جانشینی امام علی علیه السلام و اثبات جانشینی ابوبکر , استدلال متقنی نیست , چنانچه که سعد بن عبد الله این استدلال اهلسنت را به این صورت در محضر امام مهدی علیه السلام عرضه کرد که آنها می گویند :
" آیا نمی دانید که پیغمبر , ابوبکر را به این منظور با خود به غار برد که میدانست او خلیفه بعد از وی است و اوست که از قرآن پیروی میکند و زمام امور مسلمین را به دست میگیرد ... و از این نظر علی را در بستر خود خوابانید که از کشته شدن او باک نداشت! به همین جهت علی را با خود نبرد و بردن او برایش دشوار بود...."
❗️امام مهدی علیه السلام فرمود :
" چرا در جواب او نگفتی: ( که طبق اعتقاد شما ) مگر پیغمبر نفرموده است که مدت خلافت بعد از من سی سال است و این مدت را وقف عمر این چهار نفر کرد که به عقیده شما خلفای راشدین هستند؟ اگر این را میگفتی، ناگزیر از این بود که بگوید آری. حضرت در ادامه فرمود:
«آنگاه به او میگفتی آیا این طور نیست که پیغمبر چنان که میدانست، خلافت را بعد از وی ابوبکر و بعد از ابوبکر , عمر و بعد از عمر , عثمان تصاحب میکند و بعد از عثمان از آن علی است؟ باز هم ناچار بود بگوید که آری. سپس به وی میگفتی :
👈بنابراین بر پیغمبر لازم بود که این چهار نفر را به ترتیب با خود به غار ببرد و همان طور که به ابوبکر مهربانی کرد، نسبت به بقیه هم مهربانی کند و با بردن ابوبکر به تنهایی، مقام سه نفر دیگر را پایین نمی آورد و آنها را خوار نمی کند!👉 " " ...تَقُولُ لَهُ فَكَانَ الْوَاجِبَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص أَنْ يُخْرِجَهُمْ جَمِيعاً عَلَى التَّرْتِيبِ إِلَى الْغَارِ وَ يُشْفِقَ عَلَيْهِمْ كَمَا أَشْفَقَ عَلَى أَبِي بَكْرٍ وَ لَا يَسْتَخِفَّ بِقَدْرِ هَؤُلَاءِ الثَّلَاثَةِ بِتَرْكِهِ إِيَّاهُمْ وَ تَخْصِيصِهِ أَبَا بَكْرٍ وَ إِخْرَاجِهِ مَعَ نَفْسِهِ دُونَهُم ..."
📚كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 463
▫️2 _ اساسا طبق روایات متعدد اهلسنت , همراهی ابوبکر با پیامبر اسلام به خواست و اراده پیامبر گرامی نبوده است تا کسی بخواهد از این جریان برای ابوبکر اثبات جانشینی کند .
❕سیوطی می نویسد :
" پیامبر شبانه از خانه بیرون آمد و به غار ثور رسید . ابن عباس می گوید هنگامی که ابوبکر پیامبر را دید به دنبال حضرت راه افتاد تا این که پیامبر صدای حرکت ابوبکر را احساس کرد و ترسید که مبادا یکی از دشمنان باشد که در جستجوی اوست . چون ابوبکر متوجه حالت پیامبر شد سرفه ای کرد , حضرت هم صدای او را شناخت و ایستاد تا او برسد . ابوبکر همچنان دنبال پیامبر رفت تا به غار رسیدند " " لما خرج رسول الله صلى الله عليه وسلم من الليل لحق بغار ثور قال وتبعه أبو بكر رضي الله عنه فلما سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم حسه خلفه خاف ان يكون الطلب فلما رأى ذلك أبو بكر رضي الله عنه تنحنح فلما سمع ذلك رسول الله صلى الله عليه وسلم عرفه فقام له حتى تبعه فأتيا الغار "
📚الدر المنثور ج 4 ص 196
▫️یا باز نقل می کنند :
" ابوبکر رسید و پیامبر را صدا زد . علی به او فرمود : پیامبر به طرف چاه میمون رفته . ابوبکر به سوی چاه میمون به راه افتاد و ( پس از رسیدن به پیامبر ) با وی درون غار شد " " فجاء أبو بكر وعلي نائم قال وأبو بكر يحسب أنه رسول الله صلى الله عليه وآله قال فقال یا نبي الله فقال له علي ان نبي الله صلى الله عليه وآله قد انطلق نحو بئر ميمون فأدركه قال فانطلق أبو بكر فدخل
معه الغار "
📚فضائل الصحابه ج 2 ص 685 _ مسند احمد ج 1 ص 331 _ المعجم الکبیر ج 12 ص 98 _ المستدرک علی الصحیحین ج 3 ص 143 و ....
👇ادامه 👇
👇ادامه 👇
▫️3 _ طبق روایات شیعه و سنی , پیامبر گرامی آگاه به علم غیب و همه امور گذشته و آینده تا روز قیامت بوده است , چنانچه که امام علی و امام صادق علیهما السلام به این نکته تصریح کردند : " ٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: سُئِلَ عَلِيٌّ ع عَنْ عِلْمِ النَّبِيِّ ص فَقَالَ عَلِمَ النَّبِيُّ عِلْمَ جَمِيعِ النَّبِيِّينَ وَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ عِلْمَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى قِيَامِ السَّاعَة " _ " إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ أُعْطِيَ عِلْمَ مَا كَانَ وَ مَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة "
📚بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص: 127 _ 129
❗️در روایت صحیح مسلم هم آمده است که پیامبر اسلام صبح تا شامی منبر رفتند و مردم را از تمام اموری که در گذشته بوده و در آینده خواهد بود مطلع کردند و حذیفه می گفت من به تعلیم پیامبر آگاه به تمام امور آینده تا روز قیامت هستم : " صَلَّى بِنَا رَسُولُ اللَّهِ الْفَجْرَ. وَ صَعِدَ الْمِنْبَرَ فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الظُّهْرُ. فَنَزَلَ فَصَلَّى. ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ. فَخَطَبَنَا حَتَّى حَضَرَتْ الْعَصْرُ. ثُمَّ نَزَلَ فَصَلَّى. ثُمَّ صَعِدَ الْمِنْبَرَ. فَخَطَبَنَا حَتَّى غَرَبَتْ الشَّمْسُ. فَأَخْبَرَنَا بِمَا كَانَ وَ بِمَا هُوَ كَائِنٌ. فَأَعْلَمُنَا أَحْفَظُنَا. " " عَنْ حُذَيْفَةَ؛ أَنَّهُ قَالَ: أَخْبَرَنِي رَسُولُ اللَّهِ بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ. "
📚صحيح مسلم، ج4، ص: 2217
❗️بر این اساس می گوییم :
👌 پیامبر گرامی اسلام ص می دانست که امیر مومنان ع در شب لیله المبیت کشته نمی شود , اما این مطلب را به امام علی ع نگفت , تا خداوند امیر مومنان را امتحان کند , چنانچه که این نکته در روایتی آمده است : "وَ قَدِ امْتَحَنَكَ يَا ابْنَ أُم "
📚مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج1، ص: 183
❗️و امیر مومنان هم از این امتحان سر بلند بیرون آمد و خوشحال بود که دارد جانش را فدای پیامبر اسلام می کند تا پیامبر به سلامت باشد : "أَمَرَنِي أَنْ أَضْطَجِعَ فِي مَضْجَعِهِ وَ أَقِيَهُ بِنَفْسِي فَأَسْرَعْتُ إِلَى ذَلِكَ مُطِيعاً لَهُ مَسْرُوراً لِنَفْسِي بِأَنْ أُقْتَلَ دُونَه "
📚الخصال، ج2، ص: 367
❗️خداوند هم در مدح امیر مومنان که حاضر شد برای حفظ پیامبر از جانش هم بگذرد و در بستر پیامبر بخوابد و از امتحان الهی سر بلند بیرون آمد , آیه نازل کرد و فرمود :
" "وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ " " بعضى از مردم (با ايمان و فداكار، یعنی على ع در" ليلة المبيت" به هنگام خفتن در جايگاه پيغمبر ص)، جان خود را به خاطر خشنودى خدا مىفروشند، و خداوند نسبت به بندگان مهربان است. " ( بقره 207 )
❗️«أبو جعفر اسكافى»، استاد شارح مشهور نهج البلاغه ابن أبي الحديد سنی مسلک مىگويد:
"قد ثبت بالتّواتر حديث الفراش، ... و لا يجحده الّا مجنون او غير مخالط لاهل الملّة، ... و قد روى المفسّرون كلّهم: انّ قول اللَّه تعالى: و من النّاس من يشرى نفسه ابتغاء مرضات اللَّه انزلت فى علىّ عليه السلام ليلة المبيت على الفراش "
"حديث خوابيدن على در بستر پيامبر اسلام به تواتر ثابت شده و قابل انكار نيست؛ بنابراين جز انسان ديوانه و مجنون، يا كسى كه با مسلمانان معاشرتى ندارد، هيچ كس چنين روايتى را انكار نمىكند، (زيرا) تمام مفسّران قرآن كريم اتّفاق نظر دارند كه آيه شريفه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي ...» در ليلة المبيت، در شأن على نازل گشته است. "
📚شرح نهج البلاغه ابن أبي الحديد، ج 13، ص 261
👌با توجه به آنچه بیان شد روشن شد که دیگر نمی توان چنین اشکال کرد که اگر امام علی ع جانشین پیامبر ص بود , پس چرا پیامبر جان او را حفظ نکرد ? زیرا پیامبر گرامی ص می دانست که امام علی ع در آن شب کشته نمی شود اما این مطلب را به امیر مومنان نگفت تا او امتحان شود و امیر مومنان هم سربلند از این امتحان بیرون آمد .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
پاسخ به شبهه وهابی در مورد جایگاه مضمضه و استنشاق در وضو !!!
🤔#پرسش :
❓ مضمضه و استنشاق، از وضو است؟
🔺 امام باقر : خير. نیست.
🔺 امام صادق : بله. هست.
١ _ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ قَالَ : الْمَضْمَضَةُ وَالِاسْتِنْشَاقُ 👈🏻 لَيْسَا مِنَ الْوُضُوءِ. ( تهذیب الأحکام ٧٨/١ )
٢ _ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ عَنْهُمَا، فَقَالَ : 👈🏻 هُمَا مِنَ الْوُضُوءِ. ( تهذيب الأحکام ٧٨/١ )
💠#پاسخ💠
▫️مضمضمه به معنای آب در دهان کردن و استنشاق به معنای آب در بینی کردن , جزء ارکان وجوبی وضو نیست بلکه سنت و جزء ارکان استحبابی وضو است , چنانچه که فقهای بزرگ شیعه به این نکته تصریح کرده اند :
" فصل في بعض مستحبّات الوضوء ... الخامس: المضمضة و الاستنشاق "
📚العروة الوثقى مع تعليقات (خمينى، خويى، گلپايگانى، مكارم)، ج1، ص: 162
❕مستند فتوای فقهای شیعه در عدم وجوب مضمضه و استنشاق و سنت و مستحب بودن آن , روایات اهلبیت علیهم السلام است .
👌در روایتی امام کاظم علیه السلام تصریح کردند که دو عمل مذکور در وضو واجب نیستند و اگر فرد فراموش کرد و وضویش را بدون مضمضه و استنشاق گرفت و نماز خواند , نمازش نیازی به اعاده ندارد :" عَنْ أَخِيهِ مُوسَى ع أَنَّهُ سَأَلَهُ عَنِ الْمَضْمَضَةِ وَ الِاسْتِنْشَاقِ قَالَ لَيْسَ بِوَاجِبٍ وَ إِنْ (تَرَكَهُمَا لَمْ يُعِدْ لَهُمَا) صَلَاةً. "
📚وسائل الشیعه ج 1 ص 433
❗️امام على عليه السلام هم فرمود :
" مضمضه و استنشاق , سنّت و مايه پاكى دهان و بينى است " وَ الْمَضْمَضَةُ وَ الِاسْتِنْشَاقُ سُنَّةٌ وَ طَهُورٌ لِلْفَمِ وَ الْأَنْفِ "
📚الخصال ج 2 ص 611
▫️در روایت اولی هم که معاند به آن استناد کرد , امام باقر علیه السلام فرمود که مضمضه و استنشاق جزء وضو نیست " لیسا من الوضوء " ( التهذیب ج 1 ص 78 ) . یعنی جزء ارکان وجوبی وضو نیستند .
❗️معاند اشکال کرده است که پس چگونه امام صادق علیه السلام فرمودند که مضمضه و استنشاق جزء وضو هستند ? " هما من الوضوء "
▫️متاسفانه معاند روایت مذکور را ناقص نقل کرده است و الا ادامه آن روشن می کند که مقصود امام صادق علیه السلام که می گوید مضمضه و استنشاق جزء وضو است , یعنی جزء سنت و استحبابی وضو است نه جزء وجوبی تا تناقضی ایجاد شود , چرا که امام علیه السلام در ادامه روایت می گوید که اگر فرد فراموش کند و وضویش همراه مضمضه و استنشاق نباشد , نیازی به اعاده وضو ندارد , این یعنی مضمضه و استنشاق جزء اجزاء استحبابی وضو است نه وجوبی : " عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْهُمَا فَقَالَ هُمَا مِنَ الْوُضُوءِ فَإِنْ نَسِيتَهُمَا فَلَا تُعِدْ. "
📚تهذیب الاحکام ج 1 ص 78
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
نقش مردم در استقرار حکومت اسلامی !!!!
❕اخیرا در بین برخی از جریانها و افراد بی اطلاع در مورد نقش مردم در حکومت اسلامی مباحثی ایراد شده که لازم دیدیم در این رابطه نکاتی را بیان کنیم .
👌نخست باید توجه داشت که به عقیده شیعه حق حکومت و فرمانروایی برای خداوند است که خداوند این حق را به امامان علیهم السلام و در عصر غیبت به فقهاء واگذار کرده است و در این رابطه برای اختیار مردم حقی لحاظ نشده است , در نمایه های ذیل در این رابطه توضیحات مفصل داده ایم :
https://t.me/Rahnamye_Behesht/6726
https://t.me/Rahnamye_Behesht/13290
https://t.me/Rahnamye_Behesht/15285
https://t.me/Rahnamye_Behesht/11445
▫️بنابراین اگر چه مشروعیت حکومت امامان و فقهاء به نصب خاص و عام الهی است , اما تحقق و ایجاد زمینه برای اعمال و اجرایی کردن حکمرانی وابسته به حضور مردم است , چنانچه که امیر مومنان علیه السلام پس از هلاکت عثمان و وقتی که مردم حاضر شدند تا ایشان را برای برقراری حکومت یاری کنند , زمام امور حکمرانی جامعه را در دست گرفت و فرمود :
" "«آگاه باشيد! به خدايى كه دانه را شكافته و انسان را آفريده سوگند! اگر به خاطر حضور حاضران (تودههاى مشتاق بيعت كننده) و اتمام حجّت بر من به خاطر وجود يار و ياور نبود و نيز به خاطر عهد و پيمانى كه خداوند از دانشمندان و علماى هر امّت گرفته كه : «در برابر پرخورى ستمگر و گرسنگى ستمديده و مظلوم سكوت نكنند»، مهار شتر خلافت را بر پشتش مىافكندم (و رهايش مىنمودم) و آخرينش را به همان جام اوّلينش سيراب مىكردم» "اما و الّذى فلق الحبّة، و برء النّسمة ، لو لا حضور الحاضر و قيام الحجّة بوجود النّاصر، و ما أخذ اللّه على العلماء ان لا يقارّوا على كظّة ظالم، و لا سغب مظلوم، لالقيت حبلها على غاربها ، و لسقيت آخرها بكأس اوّلها "
📚نهج البلاغه خطبه ٣
❕شارحین این کلام امیر مومنان ع می نویسند :
"اين سخن امام (ع) هشدارى است به همه انديشمندان و علماى امّتها كه وقتى امكانات تشكيل حكومت و اجراى عدل و قسط الهى فراهم گردد، سكوتشان مسئوليت آفرين است، بايد قيام كنند و براى بسط عدالت و اجراى فرمان خدا مبارزه با ظالمان را شروع نمايند. آنها كه مىپندارند، تنها با انجام فرايضى همچون نماز و روزه و حج و پارهاى از مستحبّات، وظيفه خود را انجام دادهاند، سخت در اشتباهند. اجراى عدالت و حمايت از مظلوم و مبارزه با ظلم ظالم نيز در متن وظايف اسلامى آنان قرار دارد....
👌امامت و خلافت داراى واقعيّتى است و مقام ظهور و بروزى: واقعيّت آن از سوى خدا و به وسيله پيامبر (ص) تعيين مىشود، ( چه در مورد امامان و چه در مورد فقها ) ولى ظهور و بروز آن و تدبير و تصرّف در امور مسلمين و جامعه اسلامى، منوط به اين است كه در مردم آمادگى وجود داشته باشد و يار و ياورانى براى حمايت از آن بپا خيزند و اين جز با بيعت و پذيرش مردم امكانپذير نيست. به همين دليل على (ع) در دوران خلفاى سهگانه- يعنى حدود 25 سال- خانه نشين بود و در امر خلافت دخالتى نمىكرد در عين اين كه مقام امامت او كه از سوى خدا بود هيچ گونه كمبودى نداشت.
❕شبيه همين معنى در باره بعضى از ديگر از امامان مانند امام صادق (ع) ديده مىشود كه از سوى «ابو مسلم» پيشنهاد خلافت به آن حضرت شد و حضرت چون اطمينان به توطئه داشت نپذيرفت. و گاه به امامان پيشنهاد مىكردند كه چرا قيام نمىكنيد و مقام خلافتى را كه از آن شماست بر عهده نمىگيريد؟ در جواب مىفرمودند: «ما يار و ياور به مقدار كافى براى اين امر نداريم». ( اصول كافى، جلد 2، صفحه 242. كتاب الايمان و الكفر، باب فى قلّة عدد المؤمنين، حديث 4. )
📚پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج1، ص: 400 به بعد
◽️ادامه 👇👇👇
◽️ادامه 👇
❗️حال سوال اینجاست که بعد از برقراری حکومت , اگر فرض شود که اکثریت افراد جامعه حکومت اسلامی را نخواهند و تنها اقلیتی طالب حکومت اسلامی باشند , در این صورت حاکم اسلامی باید حکومت را واگذار کند ?
👌پاسخ آن است که اگر با تکیه بر اقلیت بتوان حکمرانی را بدون مزاحمت ادامه داد , حتی اگر اکثریت طالب حکومت اسلامی نباشند , باز هم باید به حکمرانی ادامه داد , زیرا از یک سو :
▫️1 _ نظرات چنین اکثریتی که بر خلاف دستورات اسلام , حکومت اسلامی را نمی خواهند مورد تایید قرآن نیست و قرآن ما را از پیروی از آراء چنین اکثریتی باز می دارد .
❗️این نکته در آیات فراوانی مورد تایید قرار گرفته است که برخی از قرار ذیلند :
" وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ:" ولى اكثر مردم شكرگزار نيستند" (بقره- 243).
"و لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ:" ولى اكثر مردم نمىدانند" (اعراف- 187).
"وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يُؤْمِنُونَ:" ولى اكثر مردم ايمان نمىآورند" (هود- 17).
"وَ ما أَكْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِينَ:" اكثر مردم هر چند كوشش و تلاش كنى ايمان نمىآورند" (يوسف- 103).
"فَأَبى أَكْثَرُ النَّاسِ إِلَّا كُفُوراً:" اكثر مردم جز كفران و انكار حق كارى ندارند" (اسراء- 89).
"وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ الله " اگر از كثر مردم روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خدا منحرف و گمراه مىسازند" (انعام- 116).
"َ أَكْثَرُهُمْ لِلْحَقِّ كارِهُون " اما اكثرشان از حق كراهت دارند. " ( مومنون 70 )
❗️برهمین اساس در تفسیر نمونه می خوانیم :
" اگر اكثريت ناآگاه و جاهل و بيخبر، يا آگاه اما تسليم هوا و هوس باشند، نظرات آنها غالبا جنبه انحرافى دارد و پيروى از آن چنان كه قرآن مىگويد انسان را به ضلالت و گمراهى مىكشد.
روى اين حساب براى بدست آمدن يك" دموكراسى سالم" بايد نخست كوشش كرد كه تودههاى جامعه آگاه و مؤمن گردند سپس نظرات اكثريت را معيار براى پيشبرد اهداف اجتماعى قرار داد، و گرنه دموكراسى بر اساس نظرات اكثريت گمراه، جامعه را به جهنم مىفرستد.
ذكر اين مساله نيز ضرورى است كه به اعتقاد ما حتى اكثريت آگاه و رشيد و با ايمان در صورتى نظراتشان محترم است كه بر خلاف فرمان الهى و كتاب و سنت نبوده باشد. "
📚تفسير نمونه، ج14، ص: 283
▫️2 _ از سوی دیگر از سیره و سخنان امامان علیهم السلام استفاده می شود که آن بزرگواران معتقد بودند که اگر اقلیتی از نیرو در اختیار داشتند که می توانستند با کمک آنان بر علیه حکام ظالم زمان قیام کرده و حکومت تشکیل دهند حتما چنین می کردند و اکثریت را تحت فرمان خود در می آوردند , اگر چه اکثریت طالب حکومت آنان نبوده باشند .
❗️امام باقر علیه السلام فرمود :
" اگر برای امام به تعداد اصحاب بدر یعنی سیصد و سیزده نفر نیروی ( مخلص ) جمع شود بر امام قیام کردن و تغییر دادن ( حکومت ) واجب است " " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: إِذَا اجْتَمَعَ لِلْإِمَامِ عِدَّةُ أَهْلِ بَدْرٍ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ ثَلَاثَةَ عَشَرَ وَجَبَ عَلَيْهِ الْقِيَامُ وَ التَّغْيِيرُ. "
📚دعائم الاسلام ج 1 ص 342 _ بحار الانوار ج 97 ص 49
❗️حتی کمتر از سیصد و سیزده نفر یعنی چهل نفر نیروی خالص و قوی در نزد ائمه و علی علیهم السلام بود , آن بزرگواران تصریح می کردند که قیام کرده و حکومت تشکیل می دادند : " وَ لَوْ كُنْتُ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ (أَخُو تَيْمٍ) أَرْبَعِينَ رَجُلًا مُطِيعِينَ لَجَاهَدْتُهُم " _ " أُسْوَةٌ بِجَدِّي رَسُولِ اللَّهِ ص حِينَ عَبَدَ اللَّهَ سِرّاً وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ فِي تِسْعَةٍ وَ ثَلَاثِينَ رَجُلًا فَلَمَّا أَكْمَلَ اللَّهُ لَهُ الْأَرْبَعِينَ صَارُوا فِي عِدَّةٍ وَ أَظْهَرُوا أَمْرَ اللَّهِ فَلَوْ كَانَ مَعِي عِدَّتُهُمْ جَاهَدْتُ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِه " _ " وَ الَّذِي بَعَثَ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لَوْ وَجَدْتُ يَوْمَ بُويِعَ أَخُو تَيْمٍ أَرْبَعِينَ رَهْطاً لَجَاهَدْتُهُمْ فِي اللَّهِ إِلَى أَنْ أُبْلِيَ عُذْرِي. "
📚کتاب سلیم بن قیس ج 2 ص 667 _ مستدرک الوسائل ج 11 ص 77 _ الاحتجاج طبرسی ج 1 ص 191
◽️ادامه 👇
◽️ادامه 👇
❗️حتی کمتر از چهل تن , امیر مومنان علیه السلام می فرمود که اگر سی تن یار مخلص داشتم , قیام می کردم و حکومت اسلامی تشکیل می دادم .
👌شیخ کلینی نقل می کند که امیر مومنان ع می فرمود :
" به خدا سوگند اگر عده ای از یاران طالوت، یا اهل بدر را، که دشمنان شما بودند را داشتم آن قدر شما را با شمشیر میزدم که به سوی حق بازگردید و روی به راستی بیاورید، و این بهترین کار برای بازکردن گرهها و دلسوزانه ترین برخورد بود. خداوندا! در بین ما به حق داوری کن که تو بهترین داور هستی. حضرت بعد [از ایراد این سخنان] از مسجد بیرون آمدند و از کنار آغلی که نزدیک به سی رأس گوسفند در آن بود، گذشتند و فرمودند: به خدا سوگند اگر مردمی به تعداد این گوسفندان داشتم که خالصانه در خدمت خداوند داشتم که خالصانه در خدمت خداوند عزّ و جلّ و رسول خدا بودند، فرزند آکلة الذبان را از حکومت پایین میکشیدم. " " ... َ ثُمَّ خَرَجَ مِنَ الْمَسْجِدِ فَمَرَّ بِصِيرَةٍ فِيهَا نَحْوٌ مِنْ ثَلَاثِينَ شَاةً فَقَالَ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ لِي رِجَالًا يَنْصَحُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لِرَسُولِهِ بِعَدَدِ هَذِهِ الشِّيَاهِ لَأَزَلْتُ ابْنَ آكِلَةِ الذِّبَّانِ عَنْ مُلْكِه "
📚الکافی ج 8 ص 33
❗️حتی کمتر از سی تن , امام صادق علیه السلام می فرمود که اگر هفده تن یار مخلص داشتم , قیام می کردم .
▫️سدير صيرفى خطاب به امام صادق ع عرضه داشت :
" خانهنشينى برايتان روا نيست. فرمود: چرا اى سدير؟ گفتم: چون دوستان و شيعه و يارانتان بسيارند، به خدا اگر امير مؤمنان عليه السّلام اين همه شيعه و ياور و دوست كه دارید ميداشت , تيم و عدى در حق او طمع نميكردند. فرمود: اى سدير بسا كه بچه شمارى برسند؟ گفتم صد هزار، فرمود: صد هزار گفتم آرى بلكه 200 هزار، فرمود: 200 هزار؟ گفتم: آرى و نيمى از دنيا، گويد: امام خاموش شد .... و فرمود:
" به خدا اى سدير اگر من به شمار اين بزغالهها شيعه داشتم خانهنشينى برايم روا نبود، و فرود آمديم و نماز خوانديم و چون نماز به پايان رسيد من رو به بزغالهها كردم و آنها را شمردم و هفده تا بودند. "
"وَ اللَّهِ يَا سَدِيرُ لَوْ كَانَ لِي شِيعَةٌ بِعَدَدِ هَذِهِ الْجِدَاءِ مَا وَسِعَنِي الْقُعُودُ وَ نَزَلْنَا وَ صَلَّيْنَا فَلَمَّا فَرَغْنَا مِنَ الصَّلَاةِ عَطَفْتُ إِلَى الْجِدَاءِ فَعَدَدْتُهَا فَإِذَا هِيَ سَبْعَةَ عَشَر "
📚الکافی ج 2 ص 343 _ بحار الانوار ج 47 ص 373
❗️حتی کمتر از هفده تن , بلکه در برخی روایات آمده است که اگر برای علی علیه السلام حتی دو یاور قوی و نیرومند به مانند حمزه و جعفر بود , حضرت قیام می کرد : " فَعَلِيٌّ لَمْ يَجِدْ فِئَةً، وَ لَوْ وَجَدَ فِئَةً لَقَاتَلَ، ثُمَّ قَالَ: لَوْ كَانَ جَعْفَرٌ وَ حَمْزَةُ حَيَّيْن "
📚تفسیر عیاشی ج 2 ص 51 _ البرهان فی تفسیر القرآن ج 2 ص 662
❗️خلاصه سخن :
👌مردم باید در صحنه حضور داشته باشند تا حکومت اسلامی بتواند مستقر شود , پس از استقرار هم اگر فرض شود که اکثریت دیگر طرفدار حکومت اسلامی نباشند و تنها اقلیتی طرفدارند , اگر بتوان با تکیه بر آن اقلیت بر استقرار حکومت اسلامی بدون مزاحمت و هرج و مرج ادامه داد و اکثریت را تحت فرمان درآورد , باید چنین کرد . چنانچه ائمه علیهم السلام می فرمودند که اگر اقلیتی از یاران قوی و مخلص داشتند که می توانستند قیام کنند و حکومت تشکیل دهند و با تکیه بر آن اقلیت , اکثریت را تحت فرمان خود در آورند حتما چنین می کردند .
❕بله در صورتیکه اقلیت باقیمانده توان مقابله با اکثریت را نداشته باشند و نتوانند اکثریت را تحت فرمان درآورند , در این صورت ادامه دادن حکومت اسلامی ممکن نیست , چنانچه که امام حسن علیه السلام وقتی در چنین شرایطی قرار گرفت , حکومت را به معاویه تحویل داد و صلح کرد , در ذیل در مورد چرایی این صلح توضیحات خوبی داده ایم :
https://t.me/Rahnamye_Behesht/12753
https://t.me/Rahnamye_Behesht/4353
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
ipasookh.ir
ـ◾️◽️◾️◽️◾️
ـ◽️◾️◽️ ﷽
ـ◾️◽️
ـ◽️
⚫️فرا رسیدن سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام را تسلیت می گوییم ؛
⚫️پرسش و پاسخ ها مرتبط با امام سجاد علیه السلام ؛
1 _ آیا ازدواج شهر بانو با امام حسین واقعیت دارد و براستی ایشان مادر امام سجاد می باشد.
🏴https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2799
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2546
2_ جایگاه امام سجاد علیه السلام در نزد علمای اهل سنت چگونه بوده است؟آیا آنان تصریح به برتری ایشان کرده اند؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2548
3 _ آیا راست است که امام سجاد علیه السلام با یزید بیعت کرد؟ می گویند این مطلب در کتاب کافی آمده است❗️
🏴https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1377
4_ چرا امام سجاد در کربلا نجنگید؟آیا ایشان در تمام طول عمر بیمار بوده اند؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2550
5_ ماجرای اقرار حجر الاسود به امامت امام سجاد چه بود؟مگر محمد حنفیه امامت امام سجاد را قبول نداشت؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2551
6 _ این حدیث سند دارد؟ محدث نوری در کتاب دارالسلام میگه امام سجاد مجلس عزا گرفت برا امام حسین بعد به اقا سنگین اومد سر مبارک خودش را به دیوار کوبید و خون بر بینی و سینه اش جاری شد❗️
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2552
7 _ چرا به امام سجاد ابن #الخیرتین می گویند؟دلیل خاصی دارد؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2554
8 _ این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه؟ برده #ضعیف زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2555
9 _ دعاى امام سجاد براى نابودى ايرانيان❗️
توضیح درباره دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه؛ دعا برای مرزداران
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2556
10 _ آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟
🏴https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2560
11_ روايتى كه امام سجاد را گناهكار جلوه داده و عصمتش را به باد ميدهد
ترجمه روايت: امام سجاد غلامی را از برای کاری میفرستند واو دیر میکند، بدين دليل سجاد به او یک ضربه تازیانه میزنند وغلام گریه میکند ومیگوید.....
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3669
12 _ امام سجاد و به کنیز حامل❗️ نقد عصمت ، جایگاه زن نزد امامان شیعه !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3472
13 _ اثبات عدم دارا بودن عصمت ائمه شيعه
امام سجاد در صحيفه سجاديه ميگويد:
خدایا سپاسگذارم که بعد از اینکه میدانی که چه کار کرده ام گناهان مرا پوشانده ای...
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2912
14 _ آیا مقصود از " السلام... علی علي بن الحسين " در زیارت عاشورا، حضرت علی اکبر علیه السلام است؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2821
15 _ آیا امام سجاد شهید شدند یا به مرگ #طبیعی از دنیا رفتند؟آیا حقیقت دارد که دلیلی بر شهادت ایشان نیست؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1379
16 _ در کتاب "جهاد النفس وسائل الشیعه" تالیفِ شیخ حُر عاملی، از امامِ سجاد نقل شده که نباید با سلطان دربیافتی، که آنگاه با سلطان در ضرر رساندن به خودت، شریک خواهی بود. به زبان خودمان؛ حتی اگر حاکم، ظالم باشد، نباید با او در بیافتی، در غیر اینصورت، خونت به پای خودت است❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1573
17_امام سجاد فرزندان و بانوان خود را با زیور طلا و نقره می آراست❗️حال چگونه عمامه به سرهای خائن مدعی ساده زیستی کسانی میشوند که زنان و کودکانشان در طلا و نقره غوطه ور بودند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1537
18_توضیحی پیرامون تأثیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در دفع بلا و عدم رفع بلا از امام سجاد ع در کربلا❗️
شبهه: امام سجاد اگر دعايش بدرد ميخورد كه بیماری خود را درمان ميكرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4212
19_امام سجاد خالق زمين است و خورشيد را جا به جا ميكند!
ترجمه روايت:
سالم بن قبيصه نقل ميكند كه امام سجاد را ديدم كه ميگفت:
من اولين كسى هستم كه زمين را خلق كرد و آخرين كسى هستم كه آنرا هلاك خواهم كرد❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4160
20_آیا میدانستید شیعیان با مجوز و تایید امام سجاد٬ مجرمین عاشورا را به فجیعترین شکل ممکن زجرکش کردند؟
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3107
21_معاند می گوید امام سجاد علیه السلام به خاطر بیماری در میدان کربلا حاضر نشد ، آن وقت از ما می خواهند با وجود بیماری کرونا در محافل عزاداری حسین علیه السلام حاضر شویم چون محافل عزاداری عامل درآمد زایی آخوندها است❗
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2479
22 _ علامه ميرزاى نورى در كتاب خاتمة المستدرك ، روايتى را آورده است كه هم در نوع خود جالب است و هم اثبات يك جعل تاريخى ديگر در منابع شيعى ميباشد.
#خلاصه_روايت:
عبدالله ابن عتبه ميگويد نزد حسين بودم كه فرزندش على كه معروف به على اصغر است وارد شد، حسين گفت اين فرزندم امام بعد از من است و …
▪️نكته: بنابر ادعاى شيعيان، على اصغر فرزند حسين در واقعه كربلا كمتر از يك سال سن داشت و در همانروز كشته شد ❗️❗️
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4345
23_ دوستی امام سجاد با مروان ❓در قيام مردم مدينه، شورشيان عوامل يزيد را در خانه مروان محاصره كردند، مروان براى نجات خانواده اش به تقلا افتاد، از عبدالله بن عمر خواست كه خانواده اش را نجات دهد، ولى او نپذيرفت. سپس مروان از على بن الحسين(سجاد) خواست كه همسرش، عايشه دختر عثمان و فرزندانش را به خارج از شهر منتقل كند. سجاد نيز آنها را از شهر خارج كرد و فرزندش عبدالله را نيز به آنها سپرد كه وى را با خود ببرند. !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4304
24 _ از اساتید شنیده ام که می گویند توحید خداوند توحید عددی نیست در حالی که امام سجاد در صحیفه سجادیه می گوید خداوند وحدانیه العدد است ❕❕❕❕
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5610
25 _اگر امر به معروف و نهى از منكر، يك واجب دينى است كه يك امام براى انجام آن، جان خود و خانواده اش را به خطر انداخته است، پس چرا فرزند او يعنى على بن الحسين، اين واجب دينى را انجام نداد؟
١) آيا يزيد عوض شده بود و ديگر نياز به امر به معروف نداشت؟
٢) آيا حسين با اشتباه خود، اين همه انسان را به كشتن داد؟ !!!!
https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5643
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
◽️
◾️◽️
◽️◾️◽️
◼️◽️◾️◽️◾️