eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
220 ویدیو
52 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| اعتقاد به خدای نادیده ?! 👌در کلیپ فوق ضمن اشاره به یکی از براهین مهم وجود خداوند , به این شبهه ملحدین و آتئیست ها پاسخ گفته ایم که می گویند : " ما به خدایی که او را نبینیم ایمان نمی آوریم . ما تنها به چیزی معتقدیم که با حواس خود او را درک کنیم ! " @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا غذا دادن به کافر سبب جهنمی شدن مسلمان می شود ? 🤔پرسش : ❗️انسانیت در اسلام !!! " امام صادق : هر كه مؤمنى را سير كند، بهشت او را واجب شود، و هر كه كافرى را سير كند، بر خدا لازم است كه شكم او را پر از زقوم جهنم كند. " ( حلیه المتقین ص 163 ) !!! 💠پاسخ : 💠 ❕اسلام تنها دشمنی کردن و عدم برقراری رابطه دوستانه با کفار حربی مانند اسرائیل را دستور می دهد , یعنی کفاری که در صدد نابودی اسلام و مسلمین هستند , چنانچه که در قرآن می خوانیم : "به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفته‏اند و خدا قادر بر نصرت آنها است _ همانها كه به ناحق از خانه و لانه خود بدون هيچ دليلى اخراج شدند جز اينكه مى‏گفتند پروردگار ما اللَّه است‏ " " أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ  الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّه‏ " ( حج 39 _ 40 ) ❕و در آیه دیگر می خوانیم : " كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مى‏كنند آنها در زمره ذليل‏ترين افرادند....هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمى‏يابى كه با دشمنان خدا و رسولش‏ دوستى كنند " "إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ فِي الْأَذَلِّين ... لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَه‏ " ( مجادله 20 _ 22 ) ▫️اما اگر کفار و غیر مسلمانان با مسلمین سر جنگ نداشته باشند , اسلام هم دستور به حسن رابطه و حسن معاشرت با آنها را می دهد , چنانچه که برخی می نویسند : " با اين‏كه ما اسلام را تنها آيين رسمى خداوند در اين زمان مى‏دانيم ولى معتقديم بايد با پيروان مذاهب آسمانى ديگر «همزيستى مسالمت‏آميز» داشته باشيم، خواه در كشورهاى اسلامى زندگى كنند خواه در بيرون آن، مگر كسانى از آنها كه در مقام مبارزه با اسلام و مسلمين برآيند: «لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِى الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ انْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا الَيْهِمْ انَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ ... " "  خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه به خاطر دين با شما پيكار نكردند و شما را از خانه و وطنتان بيرون نراندند، نهى نمى‏كند، زيرا خداوند عدالت‏پيشگان را دوست دارد . تنها شما را از دوستى كسانى نهى مى‏كند كه در امر دين با شما پيكار كردند، و شما را از خانه‏هايتان بيرون راندند، يا به بيرون راندن شما كمك كردند از اينكه با آنها دوستى كنيد، و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است." ( ممتحنه 8 و 9 ) 📚اعتقاد ما، ص: 31 ❕لذا در فرمان معروف امام علی علیه السلام به مالك اشتر می خوانیم : «وَ اشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعيَّةِ وَالَمحَبَّةَ لَهُمْ وَاللَّطْفَ بِهِمْ وَلا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضارياً تَغْتَنِمُ اكْلَهُمْ، فَانَّهُمْ صِنْفانِ، امّا اخٌ لَكَ فِى الدِّينَ اوْ نَظيرٌ لَكَ فِى الْخَلْقِ» «قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّنده‏اى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروه‏اند: یا برادر دينى تو هستند يا انسانى همانند تو»! 📚نهج البلاغه نامه 53 ❕برخی از محققین در شرح کلام فوق می نویسند : " رعايا در حكومت اسلامى از دو حالت خارج نيستند: اكثريت مسلمانند و مى‏دانيم اسلام هر مسلمانى را برادر مسلمان مى‏داند و يا اقليتى هستند كه با مسلمين زندگى مسالمت‏آميز دارند و آنها انسانند و انسان نسبت به انسان بايد نهايت محبّت را داشته باشد. 👈اين گفتار در واقع خط بطلانى است بر تبليغات مسموم دشمنان اسلام كه مى‏گويند: مسلمانان حق حيات براى غير خود قائل نيستند و معتقدند همه را بايد از دم شمشير گذراند و يا اينكه اسلام اصرار دارد ديگران را به اجبار وارد اين دين كند. آرى اين گفتار نشان مى‏دهد تمام انسان‏ها و پيروان همه مذاهب مى‏توانند با مسلمانان زندگى مسالمت آميز داشته باشند و در داخل كشورهاى اسلامى در سايه قوانين اسلام، جان و مال و ناموس و آبرويشان محفوظ باشد. بر خلاف آنچه در دنياى امروز ديده مى‏شود كه حتى اختلاف رنگِ پوست در داخل كشور ظاهرا پيشرفته‏اى مانند آمريكا مايه تبعيض‏هاى وحشتناكى است و بر خلاف نمايش‏هاى سياسى در اين زمينه سفيدپوستان آنجا غالباً از سياه‏پوستان متنفرند، مراكز اجتماعى آنها از هم جداست و در بسيارى از مسائل اجتماعى حاضر به همكارى با يكديگر نيستند.👉 📚پیام امام امیر المومنین ج 10 ص 379 ▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇 ❗️روایتی هم که معاند به آن استناد کرد ناظر به کفار حربی و دشمن اسلام و مسلمین است یعنی کسانی که در صدد قتل و غارت و کشتار مسلمین هستند ,  این کفار را نباید اطعام کرد تا بر علیه مسلمانان و ضربه زدن به آنان قوت و قدرت بگیرند  : " إذا صار ذلك سببا لقوتهم على محاربة المسلمين و إضرارهم‏ " 📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج‏9، ص: 123 👌لذا در روایات دیگر آمد که حرمت اطعام کافر برای کافر حربی و دشمن دین خداوند است اما اگر کافری دشمن دین الهی نباشد , اطعام کردن او اشکالی ندارد : " مَنْ أَشْبَعَ عَدُوّاً لَنَا فَقَدْ قَتَلَ وَلِيّاً لَنَا." _ " عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أُطْعِمُ سَائِلًا لَا أَعْرِفُهُ مُسْلِماً فَقَالَ نَعَمْ أَعْطِ مَنْ لَا تَعْرِفُهُ بِوَلَايَةٍ وَ لَا عَدَاوَةٍ لِلْحَقِّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً  وَ لَا تُطْعِمْ مَنْ نَصَبَ لِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْحَقِّ أَوْ دَعَا إِلَى شَيْ‏ءٍ مِنَ الْبَاطِلِ. " 📚صفات الشيعة، ص: 9 _ الكافي ج‏4، ص: 13 ❕در روایتی زكريّا بن ابراهيم می گوید ؛ "  من مسيحى بودم و اسلام آوردم و حج گزاردم. آن گاه نزد امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: من بر دين مسيح بوده‏ ام كه حال، اسلام آورده‏ ام ...پدر و مادرم و خانواده‏ ام مسيحى هستند و مادرم نابيناست. من با آنها هستم‏ ... 👌امام فرمود ؛ «باكى نيست. مراقب مادرت باش و به او نيكى كن، و اگر از دنيا رفت، او را به ديگرى وا مگذار. تو خود، كار [تدفين‏] او را به عهده بگير » " فَقالَ: لا بَأسَ، فَانظُر امَّكَ فَبِرَّها، فَإِذا ماتَت فَلا تَكِلها إلى غَيرِكَ؛ كُن أنتَ الَّذي تَقومُ بِشَأنِها " ❕زکریا می گوید ؛ 👈 هنگامى كه به كوفه رسيدم، به مادرم محبّت كردم و خودم به او غذا مى‏ دادم و جامه و سرش را از شپش، پاك مى‏ كردم و به او خدمت مى ‏نمودم. مادرم به من گفت: اى پسركم! تو وقتى بر دين من بودى، اين‏چنين با من رفتار نمى‏كردى. اين، چه رفتارى است كه پس از مهاجرتت و پذيرش اسلام در تو مى‏ بينم؟ گفتم: مردى از فرزندان پيامبرمان، مرا به اين رفتار، فرمان داده است... 👉 مادرم گفت: فرزندم ، دين تو، بهترين دين است. آن را بر من عرضه كن. من آن دين را بر او عرضه كردم و او اسلام را پذيرفت‏..." 📚الکافی ج 2 ص 160 @Rahnamye_Behesht
شبهات فضای مجازی پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی.06.Prp.pdf
1.87M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون حکومت اسلامی و مشروعیت ولایت فقیه و مسائلی مرتبط با انقلاب اسلامی ایران و رهبران آن است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین علیهما السلام را می بوسید ?! 🤔پرسش : ❓آیا می دانستید پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین را می بوسیده است ? منبع شیعه : " أَنَّ النَّبِيَّ ص قَبَّلَ زُبَّ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ  كَشَفَ عَنْ ربيته [أُرْبِيَّتِهِ‏] وَ قَامَ فَصَلَّى مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَوَضَّأَ." ( الجعفريات (الأشعثيات)، ص: 19 ) منبع سنی : "حدثنا الحسن بن علي الفسوي ثنا خالد بن يزيد العرني ثنا جرير عن قابوس بن أبي ظبيان عن أبيه عن بن عباس رضي الله عنهما قال رأيت النبي صلى الله عليه وسلم فرج ما بين فخذي الحسين وقبل زبيبته " ( المعجم الکبیر ج 3 ص 51 ) ❗️❗️❗️ 💠پاسخ : 💠 👌پیامبر گرامی امام حسین علیهما السلام بسیار دوست می داشت و  ایشان را که کودک بودند , بسیار می بوسیدند و به حسب روایات بر پیشانی و گلو و لبهای مبارک امام حسین بوسه می زدند . ❕در نقلی آمده است که سلمان فارسی می گوید : "بر پيامبر خدا در آمدم. ديدم حسين بن على  بر روى ران اوست و پيامبر پيشانى او را مى‏بوسد و دهانش را بر دهان او نهاده و مى‏بوسد. " دَخَلتُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وإذَا الحُسَينُ عليه السلام عَلى‏ فخِذِهِ، وَ هُوَ يُقَبِّلُ جَبينَهُ، و يَلثِمُ فاهُ  " 📚کفایه الاثر ص 46 _ الخصال ج 2 ص 475 ❕در نقل دیگر آمده است که پیامبر گرامی بسیار بر پیشانی و گلوی امام حسین بوسه می زد : " فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ كَثِيراً مَا يُقَبِّلُ جَبِينَهُ وَ نَحْرَهُ " 📚بحار الأنوار ج‏44، ص: 188 ❕بی شک این بوسه های پیامبر گرامی مرتبط با وقایعی بوده است که در آینده بر امام حسین وارد می شد . بوسه بر گلوی امام حسین خبر می داد از بریده شدن گلو و سر مبارک ایشان یا بوسه بر دهان امام حسین خبر می داد از ضرباتی که یزید ملعون بر دهان مبارک امام حسین وارد می کرد , چنانچه که علمای شیعه و سنی از زید بن ارقم نقل می کنند : "هنگامى كه یزید با چوب‏دستى‏اش بر دندان‏هاى پيشين امام حسين عليه السلام مى‏زد , زید بن ارقم گفت : ❕" چوب‏دستى‏ات را از اين دو لب بردار، كه سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست، بارها و بارها كه شماره نمى‏توانم كرد، ديدم كه پيامبر خدا دو لب خود را بر آنها نهاده و مى‏بوسد! " "فَلَمَّا رَآهُ يَضْرِبُ بِالْقَضِيبِ ثَنَايَاهُ قَالَ لَهُ ارْفَعْ قَضِيبَكَ عَنْ هَاتَيْنِ الشَّفَتَيْنِ فَوَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ لَقَدْ رَأَيْتُ شَفَتَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَيْهِمَا مَا لَا أُحْصِيهِ‏ کثْرَةً تُقَبِّلُهُمَا " 📚الارشاد ج 2 ص 115 _تاریخ طبری ج 5 ص 456 _ انساب الاشراف ج 3 ص 412 ❕از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام تربیت شده به ادب الهی و در اوج کمالات اخلاقی بوده است , طبیعتا از چنین پیامبر رفتاری که مورد تایید اخلاق نباشد , سر نمی زند . 👌خداوند با صراحت در توصیف پیامبر اسلام می فرماید : "« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» ( قلم 4 ) « وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ » و  می فرماید ؛ « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21 ) « لَقَد كَانَ لَكُم فِى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَة » 👌علمای فریقین نقل می کنند که پیامبر اسلام می فرمود : " أدّبني ربّي فأحسن تأديبي " " خداوند مرا ادب آموخت و نيكو نیز ادب آموخت. " 📚بحار الانوار ج 16 ص 210 _ الجامع الصغیر , سیوطی , ج 1 ص 51 _ کنزالعمال ج 11 ص 406 _414 _ 431_ فیض القدیر ج 1 ص 290 _ تفسیر رازی ج 28 ص 285 و .... ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕حال معاند مدعی شده است که پیامبر گرامی بر آلت امام حسین در زمان کودکی ایشان بوسه می زده است !!!! ▫️روایتی که معاند به آن استناد کرده است از نظر سندی ضعیف و غیر قابل اعتماد است : 🔸1 _ آنچه که از منبع شیعی یعنی کتاب جعفریات استناد کرد , سند صحیحی ندارد و قابل استناد نیست , زیرا راویان کتاب جعفریات افرادی بوده اند که در کتب رجالی توثیق نشده است و مجهول هستند . افرادی مانند : " احمد بن المظفر بن احمد العطار " _ " محمد بن ابراهیم بن محمد بن خلف الجمازی " _ " عبد الله بن محمد بن عبد الله بن عثمان ابن السقاء " 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 488 _ ج 6 ص 367 _ ج 5 ص 95 ❕گذشته از آنکه افرادی مانند ابن السقاء که از راویان کتاب مذکور بوده از علمای اهلسنت محسوب می شود  و به احتمال زیاد روایات جعلی اهلسنت را در کتاب جعفریات اضافی کرده است . ❗️خطیب بغدادی مفصلا شرح حال او را در کتاب تاریخ بغداد خود بیان می کند : " 5270 عبد اللّٰه بن محمد بن عبد اللّٰه بن عثمان بن المختار، أبو محمد المزني الواسطي، يعرف بابن السقاء " 📚تاریخ بغداد ج 10 ص 129 ❕لذا مرحوم صاحب جواهر یکی از دلائل ضعف کتاب جعفریات را همین تحریف کتاب و اضافی شدن روایات جعلی اهلسنت به آن می داند : " إنما تطابق روايته في الأكثرية رواية العامة " 📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‏21، ص: 398 ❕آیت الله مکارم شیرازی نیز از جهت دیگری بر تضعیف این کتاب استدلال کرده و می گوید : "كتاب «جعفريّات» به «اسماعيل بن موسى بن جعفر» مى‏رسد، «اسماعيل» هم پسرى به نام «موسى» داشت، آنچه در كتب رجال هست اين است كه اين شخص كتابهائى داشته است و تمام روايات نقل شده به اسماعيل بن موسى بن جعفر مى‏رسد كه از او توثيقى در كتب رجالى نيست، ولى گفته‏اند كه در مصر بوده و اولادى داشته است و در مورد توثيق او و پسرش دليلى در دست نيست. كتاب «اسماعيل» را فرزندش «محمد» نقل مى‏كند كه در كتب رجال چيزى در توثيق او نيست و فقط گفته شده است كه كتابهاى پدرش را نقل مى‏كند. راوى از «موسى»، «محمد بن اشعث» است كه او هم توثيق نشده و شايد به جهت وجود اشعث است كه كتاب جعفريّات را «اشعثيّات» هم مى‏گويند، كه اينها همه مشكوك هستند حال با وجود اين اشكالات چطور مى‏توانيم به اين كتاب تمسّك كنيم‏ " 📚كتاب النكاح، ج‏1، ص: 25 🔸2 _ روایتی هم که معاند از کتاب معجم الکبیر که از منابع اهلسنت است مورد استناد قرار داد سند ضعیفی دارد و قابل استناد نیست , چرا که راوی روایت " قابوس بن ابی ظیبان " است که ذهبی در مورد او نقل می کند :  "  ابوحاتم گفته است به احادیث او احتجاج نمی شود و نسائی گفته است او قوی نیست و ابن حبان گفته است که او حافظه ضعیفی داشته است "  و مزی نیز در مورد او نقل می کند : " او منافق بوده است و عبد الله بن احمد از یحیی بن معین نقل کرده که او ضعیف الحدیث بوده است " " قال ابوحاتم لا یحتج به و قال النسائی لیس بالقوی و قال ابن حبان ردئ الحفظ " _ " ... نفق قابوس ... عن یحیی بن معین ضعیف الحدیث " 📚میزان الاعتدال ج 3 ص 367 _ تهذیب الکمال فی اسماء الرجال ج 23 ص 328 👌لذا شوکانی و ابن حجر , دو عالم برجسته اهلسنت برای بیان ضعف روایت مذکور به وجود قابوس بن ابی ظبیان در سند آن و ضعیف بودن راوی مذکور اشاره می کنند : " و فی اسناده قابوس بن ابی ظبیان و قد ضعفه النسائی " 📚نیل الاوطار ج 2 ص 53 _ تلخیص الحبیر ج 2 ص 60 ❕بنابراین منبع اصلی نقل مورد استناد معاند روایتی از اهلسنت است که راویان ضعیف اهلسنت نقل مذکور را در کتاب جعفریات نیز وارد کرده اند که در هر حال روایت مذکور با سند ضعیف نقل شده و قابل استناد و احتجاج نیست . @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی در مورد نجاست سگ در اسلام !!! ❕در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم : ▫️دلیل شرعی نجاست سگ ! ▫️فلسفه نجاست سگ ! ▫️دیدگاه اسلام پیرامون چگونگی تعامل انسان با سگ ! @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️معاند ضد اسلام : " از دید امام صادقِ شیعیان هر کس به کافر غذا بدهد خداوند او را به جهنم می اندازد " ❓آیا از دید اسلام , اطعام کافر حرام و موجب عذاب الهی می شود ? 👌پاسخ حجت الاسلام کریمی پور به معاند بلاگر را ببینید . @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون حضرت فاطمه سلام الله علیها.07.Prp.pdf
2.19M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون فاطمه صدیقه سلام الله علیها و شهادت ایشان " ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون شهادت فاطمه ( س ) و موضوعاتی مرتبط با این مساله است و به دهها شبهه در این رابطه پاسخ گفته شده است و دهها سند از روایات شیعه و سنی در جهت اثبات شهادت فاطمه ( س ) مورد استناد قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحاتی در مورد معنای واژه " الله " !!! 🤔پرسش : ❓معاند : کلمه الله ریشه در زبان عبری دارد و به معنای خراب کننده و نابود کننده و خدای خشونت است ? 💠پاسخ : 💠 ❕برخی از نویسندگان در این رابطه می نویسند : " محقّقان لغت شناس مى‌گويند: اين واژه كاملاً عربى است و عرب اين لفظ را چند قرن قبل از بعثت پيامبر به كار مى‌برد، و هر ملتى تا چه رسد ملت عرب براى خدا نامى داشت و بسيار دور از تحقيق است كه بگوييم اين ملت عريق و ريشه‌دار كه به بيان و خطابه معروف است، براى بازگويى يك عقيده فطرى وجهانى لفظى نداشتند، قرآن عقيده جامعه عرب را چنين توصيف مى‌كند: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللّٰهُ‌...» (لقمان/ 25) «اگر از آنان بپرسى كه آسمانها و زمين را چه كسى آفريده است، مى‌گويند "اللّٰه"». اين انديشه‌اى نبود كه مخصوص عرب عصر رسول خدا باشد، بلكه اين عقيده را از نياكان خود داشتند.... 📚منشور جاوید ج 2 ص 116 ❕در روایات نیز با صراحت تصریح شده است که واژه الله لغتی عربی است که از "اله " مشتق شده و گرفته شده است : "  عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَه‏ " 📚الکافی ج 1 ص 87 ❕اله نیز در لغت عرب دارای چند معنا است . به معنای معبود است یعنی الله آن وجودی است که شایسته عبادت است و دیگری به معنای تحیر است زیرا الله ذاتی نامحدود است و بندگان از درک کنه و حقیقت او عاجزند و همینطور معنای پناهگاه را در خود دارد زیرا بندگان در شدائد به او پناه می برند . 📚لسان العرب ج 13 ص 467 ماده اله ❗️امام على عليه السلام فرمود : "«اللّه»، يعنى معبودى كه خلق، در او سرگردان‏اند و به او پناه مى‏برند و خداوند، همان پوشيده از دسترس ديده‏ها و در پرده از وهم‏ها و خطورات ذهن است. " " «اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي يَألَهُ فِيهِ الخَلقُ ويؤلَهُ إِلَيهِ، وَاللّهُ هُوَ المَستورُ عن دَركِ الأَبصارِ، المَحجوبُ عَنِ الأَوهامِ وَالخَطَرات‏ " 📚التوحيد: ص 89 ح 2 _ بحار الأنوار: ج 3 ص 222 ❕امام باقر عليه السلام فرمود : " «اللّه»، يعنى معبودى كه خلق از درك چيستى‏اش و آگاهى به چگونگى‏اش، حيران گشته‏اند. عرب وقتى مى‏گويد: «أَلِهَ الرَّجُل»، كه در چيزى حيران بماند و بدان آگاهى نيابد و چون از چيزى بترسد و حذر كند، حيران و سرگشته، به چيزى پناه مى‏برَد. پس «اله»، همان پوشيده از حواسّ مردم است .... و اين كه بگويد: «اللّه، يگانه است»، به معناى همان معبودى است كه مردم، از ادراكش و احاطه به چگونگى‏اش درمى‏مانند؛ در خداوندى‏اش يكتاست و والاتر از ويژگى‏هاى خلق خويش است. " "«اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي أَلِهَ الخَلقُ عَن دَركِ ماهِيَّتِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، ويَقولُ العَرَبُ: أَلِهَ الرَّجُلُ إِذا تَحَيَّرَ فِي الشَّي‏ءِ فَلَم يُحِط بِهِ عِلما، ووَلَهَ إِذا فَزِعَ إِلى شَي‏ءٍ مِمّا يَحْذَرُهُ ويَخافُهُ، فَالإلهُ هُوَ المَستورُ عَن حَواسِّ الخَلقِ ... فَمَعنى قَولِهِ: «اللّهُ أَحَدٌ» المَعبودُ الَّذي يَألَهُ الخَلقُ عَن إِدراكِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، فَردٌ بِإِلهِيَّتِهِ، مُتَعالٍ عَن صِفاتِ خَلقِهِ. " 📚التوحيد: ص 89 ح 2 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در تفسیر نمونه در مورد واژه الله می خوانیم : " اللّه" جامعترين نامهاى خدا است، زيرا بررسى نامهاى خدا كه در قرآن مجيد و يا ساير منابع اسلامى آمده نشان مى‏دهد كه هر كدام از آن يك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى‏سازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى، يا به تعبير ديگر جامع صفات جلال و جمال است همان" اللَّه" مى‏باشد. به همين دليل اسماء ديگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه" اللَّه" گفته مى‏شود به عنوان نمونه: " غفور" و" رحيم" كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مى‏كند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ- بقره- 226). " سميع" اشاره به آگاهى او از مسموعات، و" عليم" اشاره به آگاهى او از همه چيز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- بقره- 227). " بصير"، علم او را به همه ديدنيها بازگو مى‏كند (وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ حجرات- 18). " رزاق"، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مى‏كند و" ذو القوه" به قدرت او، و" مبين" به استوارى افعال و برنامه‏هاى او (إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ- زاريات- 58). و بالاخره" خالق" و" بارء" اشاره به آفرينش او و" مصور" حاكى از صورتگريش مى‏باشد (هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ حشر- 24). آرى تنها" اللَّه" است كه جامعترين نام خدا مى‏باشد، لذا ملاحظه مى‏كنيم در يك آيه بسيارى از اين اسماء، وصف" اللَّه" قرار مى‏گيرند هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ " او است اللَّه كه معبودى جز وى نيست، او است حاكم مطلق، منزه از ناپاكيها، از هر گونه ظلم و بيدادگرى، ايمنى بخش، نگاهبان همه چيز، توانا و شكست ناپذير، قاهر بر همه موجودات و با عظمت". يكى از شواهد روش جامعيت اين نام آنست كه ابراز ايمان و توحيد تنها با جمله لا اله الا اللَّه مى‏توان كرد، و جمله" لا اله الا العليم، الا الخالق، الا الرازق" و مانند آن به تنهايى دليل بر توحيد و اسلام نيست، و نيز به همين جهت است كه‏ در مذاهب ديگر هنگامى كه مى‏خواهند به معبود مسلمين اشاره كنند" اللَّه" را ذكر مى‏كنند، زيرا توصيف خداوند به اللَّه مخصوص مسلمانان است. " 📚تفسير نمونه، ج‏1، ص: 20 @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| صحابه و دفاع از حضرت فاطمه سلام الله علیها !!! ❓آیا پیامبر اسلام در طول 23 سال بعثت خود نتوانست تعدادی صحابه تربیت کرده تا از دخترش فاطمه دفاع کنند و مانع شهادت او شوند !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به شبهه معاند در مورد روایت امام علی و امام باقر علیهما السلام در مورد بادها !!! 🤔پرسش : معاند : چالشی دارم که اعتقادات شیعه در مورد علم امامان را بر باد می دهد . در کتاب الفقیه آمده است که امام باقر می گوید الله اکبر گفتن باد را برطرف می کند . در حالی که باد مامور طبیعت است و با الله اکبر گفتن قطع نمی شود ?! در همان صفحه از امام علی هم نقل می کند که باد دارای یک سر و دو بال است ! آیا این سخنان ترویج خرافات نیست !!! 💠پاسخ : 💠 ▫️1 _ بادها ماموران امر الهی هستند که یا از باب رحمت و مثلا نزول باران وزیدن می گیرند یا از باب تخریب و بلا و عذاب : " إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رِيَاحَ رَحْمَةٍ وَ رِيَاحَ عَذَاب‏ " 📚الكافي  ج‏8، ص: 92 👌ائمه علیهم السلام می فرمودند که در هنگام بلاها , توجه و تضرع و دعا به درگاه الهی سبب دفع آن بلا از انسان می شود : " مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ ... فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ " _ " فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى اللَّهِ الْمَفْزَعُ. " _  "لَا تُصِيبُ ذَاكِرَ الله" 📚الكافي ج‏2، ص: 471 _ 468 _ 501 ❕قرآن نیز به تاثیر توجه به خداوند در دفع بلاها  تاکید کرده و عدم ذکر خداوند را موجب نزول بلا بر انسان معرفی کرده و می فرماید : " هر كس از ذكر پروردگارش روى گردان شود او را به عذاب شديد و روز افزونى گرفتار مى‏سازد. " "مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَدا " ( جن 17 ) ❕این که در روایت مورد استناد معاند امام باقر علیه السلام فرمود که تکبیر گفتن باد را بر می گرداند : "إِنَّ التَّكْبِيرَ يَرُدُّ الرِّيحَ. " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 👌مقصود برگرداندن شر و بلای باد است یعنی کلمه " شر " در تقدیر است . در اصل بوده است : " یرد شر الریح " که ایجاز حذف اتفاق افتاده است و بخشی از کلام به خاطر جنبه های بلاغی و زیبایی کلام حذف شده است که متاسفانه معاند نسبت به این قواعد بلاغی ادبیات عرب جاهل است : 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغه ج 1 ص 402 ❗️بنابراین و بر خلاف فهم شبهه افکن ,  مقصود امام باقر علیه السلام آن است که تکبیر گفتن و توجه به خداوند سبب می شود که شر و بلاء و آسیبی از باد به انسان نرسد نه آنکه از اساس باد از عالم طبیعت رفع شود لذا در ادامه همان روایت در کتاب مذکور آمده است که پناه بردن و تضرع به خداوند , شر و بلای باد و طوفان را از انسان برطرف می کند : " وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا أُرْسِلَتْ لَهُ وَ كَبِّرُوا وَ ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ فَإِنَّهُ يَكْسِرُهَا. " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 ▫️2 _ معاند اشکال دیگری کرد که امام علی علیه السلام گفته است که باد دارای یک سر و دو بال است : "قَالَ عَلِيٌّ ع لِلرِّيحِ رَأْسٌ وَ جَنَاحَان‏ " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 ❗️معاند بیسواد توجه ندارد که تعبیر فوق نیز تعبیر تشبیهی و استعاره ای است زیرا چنانچه که علامه مجلسی متذکر می شود در تعبیر مذکور باد به پرنده ای تشبیه شده است که دارای سر و دو بال است و همان گونه که پرنده با دو بال خودش به همه جا می رود و وقتی بال های خود را باز می کند سرعتش زیاد می شود , باد و طوفان نیز همه مکانها را در بر می گیرد و به ماننده پرنده ای که بالهای خود را گشوده به تمام محیطها ورود پیدا می کند : "لعل الكلام مبنيّ على الاستعارة أي يشبه الطائر في أنها تطير إلى كل جانب و في أنها في بدء حدوثها قليلة ثم تنتشر كالطائر الذي بسط جناحه‏ " 📚بحار الأنوار ج‏57، ص: 6 ❗️همینطور ممکن است مقصود از بیان مذکور اشاره به فرشتگانی باشند که موکل و مامور بادند و باد تحت تدبیر آنها شروع به وزیدن می کند , چنانچه که در روایتی به این نکته اشاره شده است : "لِكُلِّ رِيحٍ مِنْهَا مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهَا " 📚الكافي ج‏8، ص: 91 ❕و در قرآن هم به تدبیر امور عالم توسط فرشتگان آن هم به اذن الهی , اشاره شده است : "فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً " ( نازعات 5 ) 👌بنابراین اگر امیر مومنان گفته است که باد دارای سر و دو بال است یعنی فرشته موکل و همراه باد دارای سر و دو بال است و بادها به تدبیر فرشتگان میوزند , چنانچه که قرآن به بالهای فرشتگان اشاره کرده و می فرماید : "ستايش مخصوص خداوندى است كه آفريننده آسمانها و زمين است، خداوندى كه فرشتگان را رسولانى قرار داد كه صاحب بالهاى دو گانه و سه گانه و چهارگانه‏اند او هر چه بخواهد در آفرينش مى‏افزايد، او بر هر چيزى قادر است. " " الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ " ( سوره فاطر آیه 1 ) @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
نقدی بر پیج های اینستاگرامیِ آموزش دهنده اذکار و اوراد !!! 🤔پرسش : ❓پیج هایی در اینستاگرام است که اذکاری را به مردم آموزش می دهند و مدعی اند که اذکار مذکور سبب زیادی رزق و روزی و دفع بلا و مشکلات و ... می شود ? نظرتان در این رابطه چیست ?!!! 💠پاسخ :💠 ❗️اذکار و دعاهایی که در پیج های اینستاگرامی تبلیغ و بیان می شود غالبا بدون مبنا و مستند از روایات اهلبیت علیهم السلام است و در کتب مستند شیعه نیامده است و  همینطور افراد مذکور همین اذکار جعلی را نیز معمولا به صورت تلفظ غلط بیان می شود . 🔸 به عنوان نمونه فردی که در اینستاگرام دنبال کنندگان قابل توجهی دارد مدعی شده است که ذکری در روز شهادت حضرت فاطمه سلام الله علیها اگر نوزده مرتبه ادا شود , حوائج و مشکلات و گرفتاری های انسان بر طرف می شود , آنگاه ذکر مذکور را هم به صورت غلط تلفظ می کند , در حالی که دستور مذکور در هیچ کتاب مستند شیعه نیامده است . در ذیل صحبتهای فرد مورد اشاره را ببینید : ▫️https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/6176 👌بنابراین از چند جهت می توان در این رابطه سخن گفت : ▫️1 _ بی شک پیروی از تعالیم و توصیه ها و اذکار منصوصه اهلبیت علیهم السلام است که می تواند سبب رشد و تعالی و بهره مندی از برکات شود و اگر کسی ( مانند پیج های اینستاگرامی )  برای رسیدن به توفیقاتی ,  اذکاری را توصیه کند که بر گرفته از تعالیم امامان علیهم السلام نیست , روشن است که فوائد مد نظر بر آن اذکار بیان شده مترتب نمی شود . ❕امام صادق علیه السلام فرمود : " اگر ما مردم را ترک کنیم و مردم از دستورات ما پیروی نکنند به هیچ طریقی هدایت نمی شوند " " وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ يَهْتَدُوا بِغَيْرِنَا " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏4، ص: 405 ❕و فرمود : " هر کس که خدا را از طریق ما بخواند اجابت می شود و اگر از طریق غیر ما به سراغ خدا برود هم خود فرد گمراه و هلاک می شود و هم سبب هلاکت دیگران می شود " " مَنْ دَعَا اللَّهَ بِنَا أَفْلَحَ، وَ مَنْ دَعَاهُ بِغَيْرِنَا هَلَكَ وَ اسْتَهْلَكَ. " 📚امالی ص: 172 ▫️2 _ پیج های مذکور مدعی اند که به صورت قطعی , اذکار و دعاهایی که آموزش می دهند سبب رفع مشکلات و زیادی رزق و .... می شود در حالی که برای استجابت ذکر و دعاها نیاز به شرایط دیگری هم است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد . ❗️در روايتى امام على عليه السلام در پاسخ به مردى كه گفت دعاى ما به اجابت نمى‏رسد، فرمود: " چگونه دعايتان به اجابت برسد، در حالى كه راه‏هاى آن را مسدود ساخته ‏ايد! اعمالتان را اصلاح كنيد، درونتان را خالص گردانيد، امر به معروف و نهى از منكر كنيد، آنگاه خداوند دعايتان را به اجابت مى‏ رساند "  (و به اين ترتيب دعا وسيله‏ اى براى تربيت و خودسازى مى‏ شود). "فَأَيُّ دُعَاءٍ يُسْتَجَابُ لَكُمْ مَعَ هَذَا وَ قَدْ سَدَدْتُمْ أَبْوَابَهُ وَ طُرُقَهُ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَكُمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَكُمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ فَيَسْتَجِيبُ اللَّهُ لَكُمْ دُعَاءَكُم‏ " 📚بحار الانوار ج 90 ص 377 ❕در روايات ديگرى ترک سعی و تلاش در جهت رفع مشکل , عقوق والدين، ناپاكى ‏هاى درونى، نفاق، تأخير نماز از وقتش، ترك نيكى و صدقه، بدزبانى و ... از عوامل عدم استجابت دعا ذكر شده است. 📚الکافی ج 2 ص 477 _ ج 5 ص 77 _ معانی الاخبار ص 271 _ بحار الانوار ج 70 ص 376 ❗️متاسفانه پیج های مذکور بدون توجه به شرایط استجابت دعاها و اذکار , به مردم وعده استجابت می دهند که روشن است وقتی مردم دعاها و اذکار مذکور را بدون رعایت شرایط آن بخوانند و مستجابت نشوند ,  نتیجه آن بدبینی و بی اعتقادی مردم به تمام دستورات دینی است . 👇ادامه
👇ادامه ▫️3 _ افراد مذکور نوعی کهانت و پیش گویی هم می کنند و با استناد به برخی اذکار غیر مستند و جعلی خبر می دهند که فردی که این اذکار را بخواند در آینده چنین و چنان می شود !!! 👌در تعریف کهانت می خوانیم : "الكاهن من يتعاطى الخبر عن الكائنات فى مستقبل الزمان " "  يعنى كاهن كسى است كه از وقايع و حوادث آينده خبر دهد." " 📚فرهنگ اصطلاحات فقه اسلامى، ص: 151 ❗️این گونه کهانت و پیش گویی کردن و رفتن به سراغ این افراد که از علم غیب خبر ندارند اما پیش گویی های جعلی می کنند , در روایات مورد نهی قرار گرفته است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود : " كسى كه كهانت و پيشگويى كند و يا نزد پيشگو برود، از آيين اسلام برائت و بيزارى جسته است " "  عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ تَكَهَّنَ أَوْ تُكُهِّنَ لَهُ فَقَدْ بَرِئَ مِنْ دِينِ مُحَمَّد " 📚الخصال، ج‏1، ص: 19 ▫️4 _ اساسا می توانیم بگوییم عمل پیج های اینستاگرامی مصداقی از بدعت هم می باشد زیرا اذکار و اورادی که مورد توصیه خاص دین نیست و جعلی است را به عنوان دستورات خاص دینی بیان می کنند و مدعی اند که این اذکار سبب اتفاقات خوشایندی برای انسان می شوند !!!! 👌در تعریف بدعت می خوانیم: " بدعت عبارت است از نوآورى عقيده يا عملى در حوزه دين بدون استناد به منابع پذيرفته شده در استنباط احكام، همچون قرآن و سنّت معصومان عليهم السّلام كه از آن به تشريع در دين نيز تعبير مى‏شود. مقابل بدعت، «سنّت» قرار دارد كه عبارت است از مجموعه عقايد، اخلاقيات و احكام عملى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و امامان عليهم السّلام، پايه‏گذارى كرده‏اند. " 📚فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏2، ص: 75 ❕در حدیث قدسی آمده است که کسی که خداوند را از طریقی که اهل بدعت برای او ترسیم کرده است بخواند , خداوند به هیچ عنوان او را اجابت نمی کند : " يَا مُوسَى لَوْ دَعَانِي حَتَّى تَسْقُطَ يَدَاهُ أَوْ تَنْقَطِعَ يَدَاهُ أَوْ يَنْقَطِعَ لِسَانُهُ مَا اسْتَجَبْتُ لَهُ حَتَّى يَأْتِيَنِي مِنَ الْبَابِ الَّذِي أَمَرْتُهُ. " 📚بحار الأنوار  ج‏2، ص: 263 ❗️امام باقر و امام صادق علیهما السلام فرمودند که هر بدعتی ضلالت است که سبب جهنمی شدن انسان می شود : " عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالا كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلَالَةٌ وَ كُلُّ ضَلَالَةٍ سَبِيلُهَا إِلَى النَّارِ. " 📚الكافي ج‏1، ص: 56 @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| همکاری امام علی با قاتلین حضرت زهرا سلام الله علیهما !!! ▫️1 _ اگر خلفا در شهادت فاطمه صدیقه نقش داشتند پس چگونه امام علی با خلفا همکاری می کرد و به آنان مشورت می داد ? ▫️2_امام علی حتى يك بار در طول عمرش از قتل همسرش بدست دستگاه خلافت ناراحت نبوده و آن را به زبان نياورده است , این یعنی جریان شهادت فاطمه افسانه ای بیش نیست ?!!! ▫️3 _ اسناد شهادت فاطمه سلام الله علیها بر اساس روایات شیعه و سنی !!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا امام علی , امام حسن و امام حسین را به خاطر اینکه نتوانستند مانع قتل عثمان شوند , کتک زد ? 🤔پرسش : ❓معاند : آیا می دانستید که امام علی , امام حسن و امام حسین را به خاطر این که نتوانستند از عثمان دفاع کنند تا عثمان کشته نشود کتک زد? در کتاب انساب الاشراف بلاذری و منهاج البراعه خویی این مطلب آمده که امام علی به صورت حسن سیلی زد و ضربه ای هم به سینه حسین زد و محمد بن طلحه را هم دشنام و فحش داد ? 💠پاسخ : 💠 ❗️برخی از علمای اهلسنت مضمون مورد شبهه معاند را نقل کرده اند که امام علی امام حسن و امام حسین علیهم السلام را برای دفاع از عثمان فرستاد و وقتی عثمان کشته شد امام علی به سیلی و سینه امام حسن و امام حسین کتک زد و محمد بن طلحه را نیز بابت کوتاهی در دفاع از عثمان مورد دشنام و فحش قرار داد :  " فلطم الحسن و ضرب صدر الحسین و شتم محمد بن طلحه " 📚انساب الاشراف ج 5 ص 599 ❕همینطور جریان مذکور به نقل از کتاب مروج الذهب مسعود سنی , در کتاب منهاج البراعه نیز آمده است : 📚منهاج البراعه ج 16 ص 333 ❗️در رابطه با این جریان توجه به چند نکته لازم است : ▫️1 _ علمای بزرگ شیعه جریان مذکور را جعلی و غیر مستند می دانند . مرحوم سید جعفر عاملی مورخ برجسته معاصر اشکال می کند که جریان مذکور با عصمت امیر مومنان و حسنین علیهم السلام در تضاد است و از مرحوم مظفر و سید مرتضی نقل می کند که این جریان مورد قبولشان نبوده است : "رابعا: ما زعمته الروايات من أن عليا «عليه السلام» قد ضرب و لطم ولديه، لا يصح، إذ كيف يضرب علي «عليه السلام» صدر الحسين «عليه السلام»، و يلطم الحسن «عليه السلام»، و هما لم يقترفا ذنبا؟! و لا ارتكبا جرما؟...  سادسا: كيف يصدق «عليه السلام» أنهما خالفا أمره، أو قصرا في أداء المهمة، و الحال أن القرآن يعلن طهارتهما و عصمتهما. و هو «عليه السلام» أبوهما و أعرف الناس بهما، و بما أنزل اللّه تعالى من القرآن في حقهما، و بما صدر عن رسول اللّه «صلى اللّه عليه و آله» في فضلهما؟! ... ذكر العلامة الشيخ محمد حسن المظفر «رحمه اللّه»: أن دعوى ابن روزبهان: إتفاق المؤرخين على أن عليا «عليه السلام» قد أرسل الحسنين «عليهما السلام» لنصرة عثمان غير سديدة .. لأن عددا منهم إقتصر على ذكر الإمام الحسن «عليه السلام» .. و يضيف بعضهم الإمام الحسين «عليه  السلام» أيضا كما أن السيد المرتضى يستبعد ذلك‏ " 📚الصحیح من سیره الامام علی علیه السلام ج 18 ص 309 ▫️2 _ امام علی علیه السلام در جنگهای پس از خلافت خود ,  مانع از حضور امام حسن و امام حسین در میدان می شدند تا مبادا جانشان به خطر بیفتد و نسل پیامبر اسلام منقطع شود ,  حال چگونه قابل قبول است که آن دو را برای دفاع از عثمان بفرستد و جانشان را به خطر اندازد ? ❕در نهج البلاغه می خوانیم ؛ « على عليه السلام در يكى از روزهاى جنگ صفّين، آن گاه كه ديد فرزندش حسن عليه السلام به كارزار مى ‏شتابد، فرمود: «اين جوان را برايم نگاه داريد كه مبادا توانم را ببرد. مرا دريغ مى ‏آيد كه اين دو (حسن و حسين) به كام مرگ روند و نسل پيامبر قطع شود». " في بَعضِ أيّامِ صِفّينَ وقَد رَأَى الحَسَنَ ابنَهُ عليه السلام يَتَسَرَّعُ إلى الحَربِ: املِكوا عَنّي هذَا الغُلامَ لا يَهُدَّني، فَإِنَّني أنفَسُ بِهذَينِ يَعنِي الحَسَنَ وَالحُسَينَ عليهما السلام عَلَى المَوتِ لِئَلّا يَنقَطِعَ بِهِما نَسلُ رَسولِ اللّهِ " 📚نهج البلاغة ، خطبة 207، كشف الغمّة: ج 2 ص 237 نحوه، بحار الأنوار: ج 32 ص 562 ح 467. ❕در نقل دیگر آمده است ؛ « منافقان به محمّد بن حنفيّه گفتند: چرا امير مؤمنان، تو را در جنگ، جلو مى ‏اندازد و حسن و حسين را نه؟ گفت: چون آن دو، چشمان اويند و من دست راست او، و او با دست راستش از چشمانش دفاع مى‏ كند. » " ...  لِمَ يُغَرِّرُ  بِكَ أميرُ المُؤمِنينَ في الحَربِ ولا يُغَرِّرُ بِالحَسَنِ وَالحُسَينِ؟ قالَ: لِا؟ هُما عَيناهُ، و أنَا يَمينُهُ؛ فَهُوَ يَدفَعُ بِيَمينِهِ عَن عَينَيه‏ " 📚نثر الدرّ ،  ج 1 ص 406، ذوب ‏النضّار: ص 55، كشف‏ الغمّة: ج 2 ص 237 ،  بحار الأنوار: ج 42 ص 99 و ج 45 ص 348؛ شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد: ج 1 ص 244، ربيع الأبرار: ج 3 ص 521 ❕در نقل اهلسنت آمده است ؛ « مردى به محمّد بن حنفيّه گفت: چرا پدرت تو را در ميدان جنگ، پيش مى ‏اندازد و به جاهايى مى ‏فرستد كه حسن و حسين را نمى‏ فرستد؟ پاسخ داد: چون آن دو، گونه‏ هاى اويند و من دستش. با دستش، گونه‏ هاى خود را حفظ مى ‏كند. » " " قالَ رَجُلٌ لِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ ابنِ الحَنَفِيَّةِ: ما بالُ أبيكَ كانَ يَرمي بِكَ في مَرامٍ لا يَرمي فيهَا الحَسَنَ وَالحُسَينَ؟ قالَ: لِا؟ هُما كانا خَدَّيهِ وكُنتُ يَدَهُ، فَكانَ يَتَوَقّى بِيَدِهِ عَن خَدَّيهِ. " 📚تهذيب الكمال: ج 26 ص 152، سير أعلام النبلاء: ج 4 ص 117 ▫️ادامه 👇
👇ادامه ▫️3 _ در نقل مذکور نسبت دشنام گویی به امیر مومنان علیه السلام داده شده است در حالی که در نهج البلاغه می خوانیم که وقتی لشگریان امام علی ع در جنگ صفین به لشگریان معاویه فحش و دشنام می دادند , حضرت آنان را نهی کرد و فرمود : " من دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد؛ ولى اگر اعمال زشتشان را شرح دهيد و احوال آنها را بيان كنيد به گفتار صحيح نزديك‏تر و براى اتمام حجّت رساتر است. " " إنّي أكره لكم أن تكونوا سبّابين، و لكنّكم لو وصفتم أعمالهم، و ذكرتم حالهم، كان أصوب في القول، و أبلغ في العذر " 📚نهج البلاغه خطبه 206 ▫️4 _ امیر مومنان در نهج البلاغه هر گونه دفاع عملی از عثمان ( مانند فرستادن حسنین ) را نفی کرده و می فرماید : " اگر من، به آن (كشتن عثمان) فرمان داده بودم، قاتل محسوب مى‏شدم و اگر از آن نهى مى‏كردم، ياور او به شمار مى‏آمدم (و من نه مى‏خواستم قاتل او باشم و نه ياور او) ...  عثمان استبداد ورزید , استبداد بسیار بدی " " لو أمرت به، لكنت قاتلا، أو نهيت عنه، لكنت ناصرا ... استاثر فاساء الاثره " 📚نهج البلاغه خطبه 30 ❕و در روایات شیعه و سنی آمده است که امام علی علیه السلام می فرمود که از قتل عثمان ناراحت نشده است ( یعنی جریان ناراحتی حضرت از قتل عثمان و کتک زدن حسنین بر خلاف این نصوص تاریخی است ) : " ما سرني قتله و لا ساءني‏ " 📚شرح الأخبار ج‏2، ص: 80 _ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 2 ص 128 ▫️5 _ اساسا بر اساس نقلهای اهلسنت , امام علی علیه السلام در هنگام قتل عثمان در مدینه نبوده است تا بخواهد حسنین را بابت دفاع از عثمان بفرستد !!!! ❕ابن قتیبه نقل می کند : " چون اعتراض‏ها به عثمانْ فزونى گرفت، على عليه السلام از او اجازه خواست تا به يكى از مزرعه‏هاى خود برود و [از آشوب‏ها] كنار بمانَد. عثمانْ اجازه داد. " " لَمَّا اشتَدَّ الطَّعنُ عَلى عُثمانَ، استَأذَنَهُ عَلِيٌّ في بَعضِ بَواديهِ يَنتَحي إلَيها، فَأَذِن لَه‏ " 📚الإمامة والسياسة: ج 1 ص 52، تاريخ الإسلام للذهبي: ج 3 ص 448  العقد الفريد: ج 3 ص 310 ❕لذا ابن حجر عالم برجسته اهلسنت جریان دفاع امام علی از عثمان ( و فرستادن حسنین ) را جعلی میداند با این استدلال که ایشان در هنگام محاصره عثمان در مدینه نبوده اند : "الظاهر أنّ هذا ضعيف لأنّ عليّا لم يكن بالمدينة حين حصر عثمان و لا شهد قتله. " 📚مجمع الزوائد ج 7 ص 230 ▫️6 _ راوی جریان مورد استناد معاند , زهری است که علمای رجالی شیعه تصریح کرده اند او دشمن امیر مومنان علیه السلام بوده و نقلش معتبر نیست : " محمد بن شهاب الزهری عدو " 📚رجال طوسی ص 119 _ رجال علامه حلی ص 250 ❕ابن ابی الحدید معتزلی عالم بزرگ اهلسنت , جریان دشنام گویی ابن شهاب زهری به امام علی علیه السلام نقل کرده و نیز نقل می کند که زهری روایت می کرد که ( معاذالله ) امام علی علیه السلام کافر از دنیا می رود  : " عن محمد بن شيبة قال شهدت مسجد المدينة فإذا الزهري و عروة بن الزبير جالسان يذكران عليا ع فنالا منه فبلغ ذلك علي بن الحسين ع فجاء حتى وقف عليهما فقال أما أنت يا عروة فإن أبي حاكم أباك إلى الله فحكم لأبي على أبيك و أما أنت يا زهري فلو كنت بمكة لأريتك كبر؟ أبيك." _ "إن هذين يموتان على غير ملتي أو قال ديني " 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏4، ص: 102 _ ص 64 ❕همینطور در سند روایت مورد استناد معاند از کتاب انساب الاشراف , محمد بن عیسی بن القاسم بن سمیع وجود دارد که علمای اهلسنت گفته است که او از نزدیکان معاویه بوده و نقلش معتبر نیست و روایتی که در جریان کیفیت قتل عثمان و دفاع امام علی و حسنین از عثمان نقل می کند مورد استناد نیست   : " مولی معاویه ... لا یحتج به و قال البخاری انه لم یمسع من ابن ابی ذئب هذا الحدیث یعنی حدیثه عن الزهری فی مقتل عثمان ... جزم ابن حبان بانه دلس حدیث ابن ابی ذئب " 📚تهذیب التهذیب ج 9 ص 390 ❕در کتاب شرح نهج البلاغه مرحوم خویی نیز نقل مذکور به نقل از کتاب مروج الذهب مسعودی سنی آمده است که روایت مسعودی بدون سند بوده لذا ضعیف و غیر قابل استناد است : " قال المسعودي: فبلغ ذلك عليّا و طلحة و الزبير و سعدا و غيرهم من المهاجرين و الأنصار فاسترجع القوم و دخل عليّ عليه السّلام‏ الدار و هو كالواله الحزين فقال لابنيه: كيف قتل أمير المؤمنين و أنتما على الباب و لطم الحسن و ضرب الحسين و شتم محمّد بن طلحة و لعن عبد اللّه بن الزبير. " 📚منهاج البراعه خویی ج 16 ص 332 _ مروج الذهب مسعودی ج 2 ص 345 @Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| کمک خواهی از مخلوق یا استعانت از خداوند !!! ❕یکی از بلاگرهای زن وهابی مدعی شده است که کمک خواهی از پیامبر و امامان با آیه " ایاک نعبد و ایاک نستعین " و استعانت از خداوند منافات دارد !!! 👌پاسخش را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht