eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
224 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین علیهما السلام را می بوسید ?! 🤔پرسش : ❓آیا می دانستید پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین را می بوسیده است ? منبع شیعه : " أَنَّ النَّبِيَّ ص قَبَّلَ زُبَّ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ  كَشَفَ عَنْ ربيته [أُرْبِيَّتِهِ‏] وَ قَامَ فَصَلَّى مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَوَضَّأَ." ( الجعفريات (الأشعثيات)، ص: 19 ) منبع سنی : "حدثنا الحسن بن علي الفسوي ثنا خالد بن يزيد العرني ثنا جرير عن قابوس بن أبي ظبيان عن أبيه عن بن عباس رضي الله عنهما قال رأيت النبي صلى الله عليه وسلم فرج ما بين فخذي الحسين وقبل زبيبته " ( المعجم الکبیر ج 3 ص 51 ) ❗️❗️❗️ 💠پاسخ : 💠 👌پیامبر گرامی امام حسین علیهما السلام بسیار دوست می داشت و  ایشان را که کودک بودند , بسیار می بوسیدند و به حسب روایات بر پیشانی و گلو و لبهای مبارک امام حسین بوسه می زدند . ❕در نقلی آمده است که سلمان فارسی می گوید : "بر پيامبر خدا در آمدم. ديدم حسين بن على  بر روى ران اوست و پيامبر پيشانى او را مى‏بوسد و دهانش را بر دهان او نهاده و مى‏بوسد. " دَخَلتُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وإذَا الحُسَينُ عليه السلام عَلى‏ فخِذِهِ، وَ هُوَ يُقَبِّلُ جَبينَهُ، و يَلثِمُ فاهُ  " 📚کفایه الاثر ص 46 _ الخصال ج 2 ص 475 ❕در نقل دیگر آمده است که پیامبر گرامی بسیار بر پیشانی و گلوی امام حسین بوسه می زد : " فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ كَثِيراً مَا يُقَبِّلُ جَبِينَهُ وَ نَحْرَهُ " 📚بحار الأنوار ج‏44، ص: 188 ❕بی شک این بوسه های پیامبر گرامی مرتبط با وقایعی بوده است که در آینده بر امام حسین وارد می شد . بوسه بر گلوی امام حسین خبر می داد از بریده شدن گلو و سر مبارک ایشان یا بوسه بر دهان امام حسین خبر می داد از ضرباتی که یزید ملعون بر دهان مبارک امام حسین وارد می کرد , چنانچه که علمای شیعه و سنی از زید بن ارقم نقل می کنند : "هنگامى كه یزید با چوب‏دستى‏اش بر دندان‏هاى پيشين امام حسين عليه السلام مى‏زد , زید بن ارقم گفت : ❕" چوب‏دستى‏ات را از اين دو لب بردار، كه سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست، بارها و بارها كه شماره نمى‏توانم كرد، ديدم كه پيامبر خدا دو لب خود را بر آنها نهاده و مى‏بوسد! " "فَلَمَّا رَآهُ يَضْرِبُ بِالْقَضِيبِ ثَنَايَاهُ قَالَ لَهُ ارْفَعْ قَضِيبَكَ عَنْ هَاتَيْنِ الشَّفَتَيْنِ فَوَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ لَقَدْ رَأَيْتُ شَفَتَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَيْهِمَا مَا لَا أُحْصِيهِ‏ کثْرَةً تُقَبِّلُهُمَا " 📚الارشاد ج 2 ص 115 _تاریخ طبری ج 5 ص 456 _ انساب الاشراف ج 3 ص 412 ❕از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام تربیت شده به ادب الهی و در اوج کمالات اخلاقی بوده است , طبیعتا از چنین پیامبر رفتاری که مورد تایید اخلاق نباشد , سر نمی زند . 👌خداوند با صراحت در توصیف پیامبر اسلام می فرماید : "« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» ( قلم 4 ) « وَ إِنَّكَ لَعَلى‏ خُلُقٍ عَظِيمٍ » و  می فرماید ؛ « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21 ) « لَقَد كَانَ لَكُم فِى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَة » 👌علمای فریقین نقل می کنند که پیامبر اسلام می فرمود : " أدّبني ربّي فأحسن تأديبي " " خداوند مرا ادب آموخت و نيكو نیز ادب آموخت. " 📚بحار الانوار ج 16 ص 210 _ الجامع الصغیر , سیوطی , ج 1 ص 51 _ کنزالعمال ج 11 ص 406 _414 _ 431_ فیض القدیر ج 1 ص 290 _ تفسیر رازی ج 28 ص 285 و .... ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕حال معاند مدعی شده است که پیامبر گرامی بر آلت امام حسین در زمان کودکی ایشان بوسه می زده است !!!! ▫️روایتی که معاند به آن استناد کرده است از نظر سندی ضعیف و غیر قابل اعتماد است : 🔸1 _ آنچه که از منبع شیعی یعنی کتاب جعفریات استناد کرد , سند صحیحی ندارد و قابل استناد نیست , زیرا راویان کتاب جعفریات افرادی بوده اند که در کتب رجالی توثیق نشده است و مجهول هستند . افرادی مانند : " احمد بن المظفر بن احمد العطار " _ " محمد بن ابراهیم بن محمد بن خلف الجمازی " _ " عبد الله بن محمد بن عبد الله بن عثمان ابن السقاء " 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 488 _ ج 6 ص 367 _ ج 5 ص 95 ❕گذشته از آنکه افرادی مانند ابن السقاء که از راویان کتاب مذکور بوده از علمای اهلسنت محسوب می شود  و به احتمال زیاد روایات جعلی اهلسنت را در کتاب جعفریات اضافی کرده است . ❗️خطیب بغدادی مفصلا شرح حال او را در کتاب تاریخ بغداد خود بیان می کند : " 5270 عبد اللّٰه بن محمد بن عبد اللّٰه بن عثمان بن المختار، أبو محمد المزني الواسطي، يعرف بابن السقاء " 📚تاریخ بغداد ج 10 ص 129 ❕لذا مرحوم صاحب جواهر یکی از دلائل ضعف کتاب جعفریات را همین تحریف کتاب و اضافی شدن روایات جعلی اهلسنت به آن می داند : " إنما تطابق روايته في الأكثرية رواية العامة " 📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج‏21، ص: 398 ❕آیت الله مکارم شیرازی نیز از جهت دیگری بر تضعیف این کتاب استدلال کرده و می گوید : "كتاب «جعفريّات» به «اسماعيل بن موسى بن جعفر» مى‏رسد، «اسماعيل» هم پسرى به نام «موسى» داشت، آنچه در كتب رجال هست اين است كه اين شخص كتابهائى داشته است و تمام روايات نقل شده به اسماعيل بن موسى بن جعفر مى‏رسد كه از او توثيقى در كتب رجالى نيست، ولى گفته‏اند كه در مصر بوده و اولادى داشته است و در مورد توثيق او و پسرش دليلى در دست نيست. كتاب «اسماعيل» را فرزندش «محمد» نقل مى‏كند كه در كتب رجال چيزى در توثيق او نيست و فقط گفته شده است كه كتابهاى پدرش را نقل مى‏كند. راوى از «موسى»، «محمد بن اشعث» است كه او هم توثيق نشده و شايد به جهت وجود اشعث است كه كتاب جعفريّات را «اشعثيّات» هم مى‏گويند، كه اينها همه مشكوك هستند حال با وجود اين اشكالات چطور مى‏توانيم به اين كتاب تمسّك كنيم‏ " 📚كتاب النكاح، ج‏1، ص: 25 🔸2 _ روایتی هم که معاند از کتاب معجم الکبیر که از منابع اهلسنت است مورد استناد قرار داد سند ضعیفی دارد و قابل استناد نیست , چرا که راوی روایت " قابوس بن ابی ظیبان " است که ذهبی در مورد او نقل می کند :  "  ابوحاتم گفته است به احادیث او احتجاج نمی شود و نسائی گفته است او قوی نیست و ابن حبان گفته است که او حافظه ضعیفی داشته است "  و مزی نیز در مورد او نقل می کند : " او منافق بوده است و عبد الله بن احمد از یحیی بن معین نقل کرده که او ضعیف الحدیث بوده است " " قال ابوحاتم لا یحتج به و قال النسائی لیس بالقوی و قال ابن حبان ردئ الحفظ " _ " ... نفق قابوس ... عن یحیی بن معین ضعیف الحدیث " 📚میزان الاعتدال ج 3 ص 367 _ تهذیب الکمال فی اسماء الرجال ج 23 ص 328 👌لذا شوکانی و ابن حجر , دو عالم برجسته اهلسنت برای بیان ضعف روایت مذکور به وجود قابوس بن ابی ظبیان در سند آن و ضعیف بودن راوی مذکور اشاره می کنند : " و فی اسناده قابوس بن ابی ظبیان و قد ضعفه النسائی " 📚نیل الاوطار ج 2 ص 53 _ تلخیص الحبیر ج 2 ص 60 ❕بنابراین منبع اصلی نقل مورد استناد معاند روایتی از اهلسنت است که راویان ضعیف اهلسنت نقل مذکور را در کتاب جعفریات نیز وارد کرده اند که در هر حال روایت مذکور با سند ضعیف نقل شده و قابل استناد و احتجاج نیست . @Rahnamye_Behesht
10.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی در مورد نجاست سگ در اسلام !!! ❕در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم : ▫️دلیل شرعی نجاست سگ ! ▫️فلسفه نجاست سگ ! ▫️دیدگاه اسلام پیرامون چگونگی تعامل انسان با سگ ! @Rahnamye_Behesht
8.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️معاند ضد اسلام : " از دید امام صادقِ شیعیان هر کس به کافر غذا بدهد خداوند او را به جهنم می اندازد " ❓آیا از دید اسلام , اطعام کافر حرام و موجب عذاب الهی می شود ? 👌پاسخ حجت الاسلام کریمی پور به معاند بلاگر را ببینید . @Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون حضرت فاطمه سلام الله علیها.07.Prp.pdf
2.19M
📖کتاب الکترونیک : " پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون فاطمه صدیقه سلام الله علیها و شهادت ایشان " ( جلد اول ) ✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ ) ❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون شهادت فاطمه ( س ) و موضوعاتی مرتبط با این مساله است و به دهها شبهه در این رابطه پاسخ گفته شده است و دهها سند از روایات شیعه و سنی در جهت اثبات شهادت فاطمه ( س ) مورد استناد قرار گرفته است . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحاتی در مورد معنای واژه " الله " !!! 🤔پرسش : ❓معاند : کلمه الله ریشه در زبان عبری دارد و به معنای خراب کننده و نابود کننده و خدای خشونت است ? 💠پاسخ : 💠 ❕برخی از نویسندگان در این رابطه می نویسند : " محقّقان لغت شناس مى‌گويند: اين واژه كاملاً عربى است و عرب اين لفظ را چند قرن قبل از بعثت پيامبر به كار مى‌برد، و هر ملتى تا چه رسد ملت عرب براى خدا نامى داشت و بسيار دور از تحقيق است كه بگوييم اين ملت عريق و ريشه‌دار كه به بيان و خطابه معروف است، براى بازگويى يك عقيده فطرى وجهانى لفظى نداشتند، قرآن عقيده جامعه عرب را چنين توصيف مى‌كند: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللّٰهُ‌...» (لقمان/ 25) «اگر از آنان بپرسى كه آسمانها و زمين را چه كسى آفريده است، مى‌گويند "اللّٰه"». اين انديشه‌اى نبود كه مخصوص عرب عصر رسول خدا باشد، بلكه اين عقيده را از نياكان خود داشتند.... 📚منشور جاوید ج 2 ص 116 ❕در روایات نیز با صراحت تصریح شده است که واژه الله لغتی عربی است که از "اله " مشتق شده و گرفته شده است : "  عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَه‏ " 📚الکافی ج 1 ص 87 ❕اله نیز در لغت عرب دارای چند معنا است . به معنای معبود است یعنی الله آن وجودی است که شایسته عبادت است و دیگری به معنای تحیر است زیرا الله ذاتی نامحدود است و بندگان از درک کنه و حقیقت او عاجزند و همینطور معنای پناهگاه را در خود دارد زیرا بندگان در شدائد به او پناه می برند . 📚لسان العرب ج 13 ص 467 ماده اله ❗️امام على عليه السلام فرمود : "«اللّه»، يعنى معبودى كه خلق، در او سرگردان‏اند و به او پناه مى‏برند و خداوند، همان پوشيده از دسترس ديده‏ها و در پرده از وهم‏ها و خطورات ذهن است. " " «اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي يَألَهُ فِيهِ الخَلقُ ويؤلَهُ إِلَيهِ، وَاللّهُ هُوَ المَستورُ عن دَركِ الأَبصارِ، المَحجوبُ عَنِ الأَوهامِ وَالخَطَرات‏ " 📚التوحيد: ص 89 ح 2 _ بحار الأنوار: ج 3 ص 222 ❕امام باقر عليه السلام فرمود : " «اللّه»، يعنى معبودى كه خلق از درك چيستى‏اش و آگاهى به چگونگى‏اش، حيران گشته‏اند. عرب وقتى مى‏گويد: «أَلِهَ الرَّجُل»، كه در چيزى حيران بماند و بدان آگاهى نيابد و چون از چيزى بترسد و حذر كند، حيران و سرگشته، به چيزى پناه مى‏برَد. پس «اله»، همان پوشيده از حواسّ مردم است .... و اين كه بگويد: «اللّه، يگانه است»، به معناى همان معبودى است كه مردم، از ادراكش و احاطه به چگونگى‏اش درمى‏مانند؛ در خداوندى‏اش يكتاست و والاتر از ويژگى‏هاى خلق خويش است. " "«اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي أَلِهَ الخَلقُ عَن دَركِ ماهِيَّتِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، ويَقولُ العَرَبُ: أَلِهَ الرَّجُلُ إِذا تَحَيَّرَ فِي الشَّي‏ءِ فَلَم يُحِط بِهِ عِلما، ووَلَهَ إِذا فَزِعَ إِلى شَي‏ءٍ مِمّا يَحْذَرُهُ ويَخافُهُ، فَالإلهُ هُوَ المَستورُ عَن حَواسِّ الخَلقِ ... فَمَعنى قَولِهِ: «اللّهُ أَحَدٌ» المَعبودُ الَّذي يَألَهُ الخَلقُ عَن إِدراكِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، فَردٌ بِإِلهِيَّتِهِ، مُتَعالٍ عَن صِفاتِ خَلقِهِ. " 📚التوحيد: ص 89 ح 2 ▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇 ❕در تفسیر نمونه در مورد واژه الله می خوانیم : " اللّه" جامعترين نامهاى خدا است، زيرا بررسى نامهاى خدا كه در قرآن مجيد و يا ساير منابع اسلامى آمده نشان مى‏دهد كه هر كدام از آن يك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مى‏سازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى، يا به تعبير ديگر جامع صفات جلال و جمال است همان" اللَّه" مى‏باشد. به همين دليل اسماء ديگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه" اللَّه" گفته مى‏شود به عنوان نمونه: " غفور" و" رحيم" كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مى‏كند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ- بقره- 226). " سميع" اشاره به آگاهى او از مسموعات، و" عليم" اشاره به آگاهى او از همه چيز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- بقره- 227). " بصير"، علم او را به همه ديدنيها بازگو مى‏كند (وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ حجرات- 18). " رزاق"، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مى‏كند و" ذو القوه" به قدرت او، و" مبين" به استوارى افعال و برنامه‏هاى او (إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ- زاريات- 58). و بالاخره" خالق" و" بارء" اشاره به آفرينش او و" مصور" حاكى از صورتگريش مى‏باشد (هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ حشر- 24). آرى تنها" اللَّه" است كه جامعترين نام خدا مى‏باشد، لذا ملاحظه مى‏كنيم در يك آيه بسيارى از اين اسماء، وصف" اللَّه" قرار مى‏گيرند هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ " او است اللَّه كه معبودى جز وى نيست، او است حاكم مطلق، منزه از ناپاكيها، از هر گونه ظلم و بيدادگرى، ايمنى بخش، نگاهبان همه چيز، توانا و شكست ناپذير، قاهر بر همه موجودات و با عظمت". يكى از شواهد روش جامعيت اين نام آنست كه ابراز ايمان و توحيد تنها با جمله لا اله الا اللَّه مى‏توان كرد، و جمله" لا اله الا العليم، الا الخالق، الا الرازق" و مانند آن به تنهايى دليل بر توحيد و اسلام نيست، و نيز به همين جهت است كه‏ در مذاهب ديگر هنگامى كه مى‏خواهند به معبود مسلمين اشاره كنند" اللَّه" را ذكر مى‏كنند، زيرا توصيف خداوند به اللَّه مخصوص مسلمانان است. " 📚تفسير نمونه، ج‏1، ص: 20 @Rahnamye_Behesht
18.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| صحابه و دفاع از حضرت فاطمه سلام الله علیها !!! ❓آیا پیامبر اسلام در طول 23 سال بعثت خود نتوانست تعدادی صحابه تربیت کرده تا از دخترش فاطمه دفاع کنند و مانع شهادت او شوند !!!! 👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید . @Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به شبهه معاند در مورد روایت امام علی و امام باقر علیهما السلام در مورد بادها !!! 🤔پرسش : معاند : چالشی دارم که اعتقادات شیعه در مورد علم امامان را بر باد می دهد . در کتاب الفقیه آمده است که امام باقر می گوید الله اکبر گفتن باد را برطرف می کند . در حالی که باد مامور طبیعت است و با الله اکبر گفتن قطع نمی شود ?! در همان صفحه از امام علی هم نقل می کند که باد دارای یک سر و دو بال است ! آیا این سخنان ترویج خرافات نیست !!! 💠پاسخ : 💠 ▫️1 _ بادها ماموران امر الهی هستند که یا از باب رحمت و مثلا نزول باران وزیدن می گیرند یا از باب تخریب و بلا و عذاب : " إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رِيَاحَ رَحْمَةٍ وَ رِيَاحَ عَذَاب‏ " 📚الكافي  ج‏8، ص: 92 👌ائمه علیهم السلام می فرمودند که در هنگام بلاها , توجه و تضرع و دعا به درگاه الهی سبب دفع آن بلا از انسان می شود : " مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ ... فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ " _ " فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى اللَّهِ الْمَفْزَعُ. " _  "لَا تُصِيبُ ذَاكِرَ الله" 📚الكافي ج‏2، ص: 471 _ 468 _ 501 ❕قرآن نیز به تاثیر توجه به خداوند در دفع بلاها  تاکید کرده و عدم ذکر خداوند را موجب نزول بلا بر انسان معرفی کرده و می فرماید : " هر كس از ذكر پروردگارش روى گردان شود او را به عذاب شديد و روز افزونى گرفتار مى‏سازد. " "مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَدا " ( جن 17 ) ❕این که در روایت مورد استناد معاند امام باقر علیه السلام فرمود که تکبیر گفتن باد را بر می گرداند : "إِنَّ التَّكْبِيرَ يَرُدُّ الرِّيحَ. " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 👌مقصود برگرداندن شر و بلای باد است یعنی کلمه " شر " در تقدیر است . در اصل بوده است : " یرد شر الریح " که ایجاز حذف اتفاق افتاده است و بخشی از کلام به خاطر جنبه های بلاغی و زیبایی کلام حذف شده است که متاسفانه معاند نسبت به این قواعد بلاغی ادبیات عرب جاهل است : 📚ترجمه و شرح جواهر البلاغه ج 1 ص 402 ❗️بنابراین و بر خلاف فهم شبهه افکن ,  مقصود امام باقر علیه السلام آن است که تکبیر گفتن و توجه به خداوند سبب می شود که شر و بلاء و آسیبی از باد به انسان نرسد نه آنکه از اساس باد از عالم طبیعت رفع شود لذا در ادامه همان روایت در کتاب مذکور آمده است که پناه بردن و تضرع به خداوند , شر و بلای باد و طوفان را از انسان برطرف می کند : " وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا أُرْسِلَتْ لَهُ وَ كَبِّرُوا وَ ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ فَإِنَّهُ يَكْسِرُهَا. " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 ▫️2 _ معاند اشکال دیگری کرد که امام علی علیه السلام گفته است که باد دارای یک سر و دو بال است : "قَالَ عَلِيٌّ ع لِلرِّيحِ رَأْسٌ وَ جَنَاحَان‏ " 📚من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 544 ❗️معاند بیسواد توجه ندارد که تعبیر فوق نیز تعبیر تشبیهی و استعاره ای است زیرا چنانچه که علامه مجلسی متذکر می شود در تعبیر مذکور باد به پرنده ای تشبیه شده است که دارای سر و دو بال است و همان گونه که پرنده با دو بال خودش به همه جا می رود و وقتی بال های خود را باز می کند سرعتش زیاد می شود , باد و طوفان نیز همه مکانها را در بر می گیرد و به ماننده پرنده ای که بالهای خود را گشوده به تمام محیطها ورود پیدا می کند : "لعل الكلام مبنيّ على الاستعارة أي يشبه الطائر في أنها تطير إلى كل جانب و في أنها في بدء حدوثها قليلة ثم تنتشر كالطائر الذي بسط جناحه‏ " 📚بحار الأنوار ج‏57، ص: 6 ❗️همینطور ممکن است مقصود از بیان مذکور اشاره به فرشتگانی باشند که موکل و مامور بادند و باد تحت تدبیر آنها شروع به وزیدن می کند , چنانچه که در روایتی به این نکته اشاره شده است : "لِكُلِّ رِيحٍ مِنْهَا مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهَا " 📚الكافي ج‏8، ص: 91 ❕و در قرآن هم به تدبیر امور عالم توسط فرشتگان آن هم به اذن الهی , اشاره شده است : "فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً " ( نازعات 5 ) 👌بنابراین اگر امیر مومنان گفته است که باد دارای سر و دو بال است یعنی فرشته موکل و همراه باد دارای سر و دو بال است و بادها به تدبیر فرشتگان میوزند , چنانچه که قرآن به بالهای فرشتگان اشاره کرده و می فرماید : "ستايش مخصوص خداوندى است كه آفريننده آسمانها و زمين است، خداوندى كه فرشتگان را رسولانى قرار داد كه صاحب بالهاى دو گانه و سه گانه و چهارگانه‏اند او هر چه بخواهد در آفرينش مى‏افزايد، او بر هر چيزى قادر است. " " الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ " ( سوره فاطر آیه 1 ) @Rahnamye_Behesht