👌پاسخ شبهه پراکنی های معاند در مورد طول قد آدم ع ، را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2228
#کفر_تارک_الصلاه
🤔#پرسش
❔در روایات داریم که سگ از خوک و خوک از کافر و کافر از منافق و منافق از تارک الصلاه بهتر است یعنی تارک الصلاه از سگ و خوک و کافر و منافق بدتر است. روایت دیگری شنیدم که به سگ غذا بده و باهاش همسفره شو ولی به بی نماز غذا نده و باهاش همسفره نشو.
❔روایت اول کافر را بهتر از بی نماز میدونه پس چه دلیلی داره شخص بی نماز بر اسلام باقی بمونه؟ و در واقع اگه یه بی نماز روایت اول را ببینه میگه حالا که اینقدر بدیم همون بهتر که کافر بشم و کلا اسلام را ترک کنم.
روایت دوم هم در واقع باعث میشه بسیاری از اقوام از همدیگه ببرند و با بسیاری از افراد جامعه قطع ارتباط کنیم چرا که در حال حاضر بیش از ۵۰درصد جوانها نماز نمیخونن و...این روایات چه توجیهی داره ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌در روایاتی از « بی نماز » به عنوان کافر یاد شده است ، مثلا پیامبر گرامی فرمود ؛
«ميان مسلمان و كفر، جز اين نيست كه نماز واجب را به عمد ترك كند و يا آن را از سر سبك شمردن نخواند. »
📚 ثواب الأعمال ، ص 275 ح 1، المحاسن: ج 1 ص 160
❕امام باقر ع فرمود ؛
« کسی که نماز واجب را ترک کند ، کافر است » « ان تارک الفریضه کافر »
📚التهذیب ج 2 ص 7
❕این که در این روایات از « بی نماز » با عنوان کافر یاد شده است ، مقصود کفر اعتقادی نیست که موجب خروج از اسلام شود ، بلکه مقصود کفر عملی به معنای بی توجهی به دستور خداوند است .
👌در تفسیر نمونه می خوانیم ؛
« واژه كفر در اصل به معنى پوشانيدن است و از نظر اصطلاح دينى معنى وسيعى دارد و هر گونه مخالفتى را با حق، چه در مرحله اصولى، و چه در مرحله دستورات فرعى باشد، شامل مى شود، و اگر مشاهده مى كنيم كه « كفر » غالبا در مخالفت با اصول استعمال مى شود دليل بر اين نيست كه منحصرا به همان معنى بوده باشد، به همين دليل در آيه مربوط به حج در مورد « ترك حج » واژه کفر بكار رفته است . (آل عمران 97 )
❕ و به عبارت ديگر كفر و فاصله گرفتن از حق- همانند ايمان و توجه بحق- مراحل و درجاتى دارد كه هر كدام براى خود داراى احكام مخصوصى است، و با توجه به اين حقيقت بسيارى از مشكلات كه در معنى آيات و روايات مربوط به كفر و ايمان پيش مى آيد، حل مىشود، بنا بر اين اگر در مورد رباخواران در (سوره بقره- 275) و همچنين در مورد ساحران (بقره- 102) تعبير به كفر شده است به همين منظور است.
📚تفسیر نمونه ، ج 3 ص 18
❕به این نکته در روایتی نیز اشاره شده است ، چنان که امام صادق ع فرمود ؛
« در كتاب خدا، كفر بر پنج گونه است. يكى از آنها كفرِ انكار [حقّ تعالى] است و انكار، خود بر دو گونه است و كفرِ ناشى از ترك آنچه خداوند به انجام آن فرمان داده است وکفر برائت و کفر نعمتها » « فمِنها كُفرُ الجُحودِ، والجُحودُ على وجهَينِ، والكُفرُ بتَركِ ما أمَرَ اللَّهُ، وكُفرُ البَراءةِ، وكُفرُ النِّعَمِ »
📚الکافی ج 2 ص 389
❕بنابراین ، کفری که مثلا در مورد تارک الصلاه آمده است ، به معنای مخالفت با دستور خداوند است ، که در مقابل آن اسلام به معنای تسلیم امر خداوند بودن است ، کفر مذکور ، به معنای انکار خداوند و خروج از دایره اسلام نیست ، چنان که علامه مجلسی به این نکته اشاره می کند ؛
📚مراه العقول ج 10 ص 20
🔸ادامه 👇
👌با توجه به این نکته مسلمان بی نماز ، از کافر و منافق بالاتر است ، زیرا مسلمان در عمل و اطاعت امر خداوند ، سستی می کند و به خلاف کافر و منافق ، منکر یا دشمن خداوند نیست ، البته چنین مسلمان بی نمازی ، از شفاعت بهره ای ندارد ، و به خاطر بی نمازی وارد دوزخ می شود ، چنان که در روایات متعددی از پیامبر گرامی و امام صادق علیهما السلام آمده است که فرمودند ؛
« شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک بشمرد نمی رسد »
📚وسائل الشیعه ج 4 ص 23
❕مسلمان بی نماز ، از آنجایی که مشمول شفاعت نمی شود ، وارد دوزخ می شود و پس از آنکه مجازات بی نمازیش را دید ، از جهنم به خاطر ایمان و اسلامش خارج می شود ، زیرا تنها کفار و منافقین هستند که تا ابد در دوزخ می مانند ، چنان که کاظم علیه السلام فرمود ؛
«تنها اهل کفر وجحود واهل ضلالت و شرک در جهنم تا ابد باقی خواهند ماند»
📚التوحید صدوق ص407
❕البته احتمال است که بی نمازان در نهایت دست از ایمان بکشند و کافر اعتقادی از دنیا روند ، که در این صورت مجازات جاودانه جهنم در انتظار آنان است ، چنان که خداوند می فرماید ؛
« سپس سر انجام کسانی که مرتکب اعمال سوء شدند ، این شد که آیات خدا را تکذیب کردند و آن را به سخره گرفتند » (روم 10)
❕این تعبیر نشان می دهد که اصرار در گناه و ادامه آن منجر به کفر ( اعتقادی ) و تکذیب آیات الهی می شود .
📚پیام قرآن ج 6 ص 373
❕در روایت دیگر آمده است که ابلیس در هنگام مرگ توان بی ایمان کردن و فریب اهل نماز را ندارد که به تبع بی نمازان ، حفاظی در برابر فریب های ابلیس و دعوت او به بی ایمانی ندارند ؛
📚الکافی ج 3 ص 136
❕پاسخ به چند نکته مورد اشاره ؛
1⃣مطابق آنچه آمد ، بی نماز ، کافر عملی است نه کافر اعتقادی ، بنابراین هیچگاه کافر و منافق از بی نماز بالاتر نمی شوند ، روایتی که می گوید کافر و منافق از بی نماز برتر هستند ؛
📚جامع الاخبار ، شعیری ، ص 74
❕هیچ گونه سندی ندارد و قابل استدلال نیست و بزرگان محدثین چون شیخ حر عاملی و علامه مجلسی نیز از نقل آن ، اعراض کردند که این گواه بر ضعف نقل مذکور می باشد .
2⃣در برابر بی نماز باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و او را به نماز دعوت کرد ؛
📚وسائل الشیعه ج 16 ص 117
❕و لزوما نهی از منکر به معنای قطع رابطه نیست ، خصوصا آنکه اگر بی نماز از خویشان باشد که قطع رحم با او به صورت مطلق ، جایز نیست و حرام است ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3367
3⃣تنها در مورد افرادی که در مسجد از روی بی توجهی و بدون عذر ، حاضر نمی شوند ، در روایاتی از هم کاسه شدن و ازدواج و مشورت کردن با آنان نهی شده تا تنبیه شوند و شان مسجد را حفظ کنند ؛ « استحباب ترک مواکله من لا یحضر المسجد و ترک مشاربته و مشاورته و مناکحته و مجاورته »
📚وسائل الشیعه ج 5 ص 194
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1889
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#سرایت_آتش_از_خانه_فاطمه_به_مسجد
🤔#پرسش
❔چگونه ممکن است منزل حضرت علی ( که از برگ درخت خرما ساخته شده بود) و به مسجد پیامبر چسبیده شده بود آتش بگیرد ولی آتش سوزی به مسجد سرایت نکند ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌این اشکال وهابیون بر گرفته از کلام فضل بن روزبهان است که می گوید ؛
« چگونه ميتوان گفت كه عمر بن خطاب چنين تصميمي اتخاذ و دستور احراق بيت دختر رسول خدا را صادر نموده است. در صورتي كه از طرفي اين بيت متصل به مسجد و قبر رسول خدا و حجرات همسران آن حضرت بود و از طرف ديگر سقف آنها را شاخههاي خشك و قابل اشتعال و احتراق تشكيل ميداد و آتش زدن به يكي از اين حجرات به مفهوم آتش زدن به همه آنها و سوزاندن خانه فاطمه سوزاندن مسجد و قبر رسول خدا بود و قابل تصور نيست عمر بن خطاب چنين تصميمي بگيرد و خود را در معرض اعتراض و مورد نكوهش مردم قرار بدهد و اين با كياست و سياست او و هر شخص ديگر سازگار نمي باشد. »
📚دلائل الصدق، ج 3، ص 46
❕در پاسخ یاد آور می شویم که علی و فاطمه علیهما السلام ، دو منزل داشتند ؛
1⃣یک خانه همجوار مسجد بود که يكي از خانههاي متعددي تلقی میشد كه طبق دستور رسول خدا در کنار مسجد آن بزرگوار ساخته شده بود.
❕مورخان ميگويند ؛ « اين خانهها و حجرهها در قسمت شرقي و شمالي و در سمت جنوبي مسجد قرار داشتند »
📚الدره الثمینه فی اخبار المدینه ص 73
❕ كه هر يك از آنها به يكي از همسران رسول خدا اختصاص داشت؛ همانگونه كه حجره فاطمه به آن حضرت اختصاص داده شده بود. از نظر موقعيت، بيت فاطمه در شرق مسجد و در قسمت شمالي حجره اي كه پيكر پاك رسول خدا در آن به خاك سپرده شده و به عايشه اختصاص داشت، قرار گرفته بود؛ همانگونه كه حجره حفصه در قسمت جنوبي خانه عايشه قرار داشت، با اين تفاوت كه حجره عايشه و حفصه را راهروي از هم جدا ميساخت ولي در ميان حجره فاطمه و عايشه فاصله اي به جز ديوار وجود نداشت و حتي بنا به نقل بعضي از مورخان اهل سنت، در ميان اين دو خانه، روزنه كوچكي تعبيه شده بود كه پيامبر اكرم در اوقاتي كه در خانه عايشه بسر ميبرد، از همين روزنه با اهل بيت صحبت و از فاطمه و حسنين تفقد و دلجويي ميفرمود كه پس از مدتي به عللي و طبق درخواست حضرت زهرا (عليها السلام) مسدود گرديد.
📚وفاء الوفا ج 2 ص 466
❕اين خانه و حجره كه در لسان روايات و در متون تاريخ از آن به «بيت فاطمه» و گاهي به «بيت علي» (عليه السلام) تعبير ميشود؛ مانند ساير خانههاي متعلق به رسول خدا و بعضي از صحابه و اقوام آن حضرت داراي دو در بود؛ يكي به داخل مسجد باز ميشد و ديگري به سمت شرق و به طرف بقيع كه در اين سمت، داراي حياط كوچكي هم مانند ساير بيوت بود و رسول خدا دستور داد همه كساني كه داراي چنين خانه در اطراف مسجد هستند، در خانه خود را كه به داخل مسجد باز ميشود ببندند مگر خانه علي (و سد الأبواب الا بابه) که در ذیل مفصل در این رابطه توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/898
2⃣ براساس شواهد تاريخي، منزل دیگری که متعلق به امير مؤمنان (عليه السلام) بود ، در انتهاي ذقاق البقيع و نزديك به بقيع قرار گرفته بود. به عنوان تأييد اين موضوع، متن چند سند تاريخي را در اينجا نقل ميكنيم ؛
1⃣ابن شبه قديمترين مدينه شناس در اين مورد ميگويد ؛
«علي بن ابي طالب براي خود در مدينه دو خانه اختيار كرده بود؛ يكي همان خانه اي است كه در داخل مسجد قرار گرفت و آن همان خانه فاطمه دختر رسول خداست كه در آن سكونت ميفرمود و ديگري خانه اي است كه در كنار بقيع واقع شده بود و اين خانه جزو موقوفات آن حضرت و در دست فرزندان او بود. »
📚به نقل سمهودی در وفاء الوفا ج 2 ص 469
2⃣ ابن نجار (متوفاي ۶۴۳ ه. ق. ) از سعيد بن جبير نقل ميكند كه ؛
«قبر حسن بن علي را در اول كوچه اي كه در ميان خانه نبيه و خانه علي بن ابي طالب قرار دارد، مشاهده نمودم. »
📚اخبار المدینه ج 1 ص 54
3⃣ در مورد تخريب بيت فاطمه (عليها السلام) آمده است كه حسن بن حسن و همسرش فاطمه بنت الحسين چون مجبور به ترك حجره فاطمه شدند، اين حجره را ترك نموده و به خانه علي بن ابي طالب منتقل شدند. (فخرجوا منه حتي أتو دار علي نهاراً) »
📚وفاء الوفا ج 2 ص 466
4⃣سهيلي متوفاي ۵۸۱ه. در مورد عبيد الله بن عدي ميگويد: «او در مدينه خانه اي داشت كه در جوار خانه علي بن ابي طالب قرار گرفته بود. »
📚الروض الانف ج 3 ص 162
❕و ميدانيم منظور هم جوار بودن با خانه اي كه در كنار مسجد به اميرمؤمنان (عليه السلام) تعلق داشت نمي باشد؛ زيرا همسايگان اين خانه فقط رسول خدا و همسران آن حضرت بود.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
5⃣ سمهودي آنجا كه نظرات مدينه شناسان را درباره بيت الاحزان نقل ميكند ميگويد ؛ «و أظنه في موضع دار علي بن أبي طالب الذي اتخذه بالبقيع» «به گمان من بيت الاحزان در محل همان خانه متعلق به علي بن أبي طالب واقع است كه در كنار بقيع ساخته بود. »
📚وفاء الوفا ج 3 ص 918
❕گفتني است كه ما گرچه، نظريه سمهودي را درباره محل بيت الاحزان صحيح نمي دانيم بلكه معتقدیم که بيت الاحزان از اول بناي مستقل بود نه بيت متعلق به امير مؤمنان ، ولي به هر حال از مجموع اين نظرات و از اين متون تاريخي و مشابه آنها معلوم ميشود كه امير مؤمنان (عليه السلام) در مدينه غير از خانه اي كه در كنار مسجد قرار داشت داراي خانه ديگر هم بود كه در نزديكي بقيع و در كنار منازل مهاجرين و به اصطلاح در محله مهاجر نشين مدينه قرار گرفته بود كه مانند چاهها و باغات جزو موقوفات آن حضرت گرديد.
❕به عقيده نگارنده، حوادث مهم تاريخي كه بلافاصله پس از رحلت جانگداز رسول خدا يكي پس از ديگري به وقوع پيوسته است همه آنها در اين منزل بوده نه در بيتي كه در كنار مسجد بود.
❕اجتماع عده اي از مهاجرين و انصار در مخالفت با بيعت ابوبكر، هجوم به خانه اميرمؤمنان و سوق دادن آن حضرت و همچنين حركت حضرت زهرا (عليها السلام) به سوي مسجد، دوران نقاهت آن حضرت، ملاقاتها و حوادثي كه در اين دوران اتفاق افتاده و همچنين مراسم تجهيز و تشييع آن بانوي مخدره مربوط به اين منزل بوده و در اين خانه واقع شده است كه علاوه بر اعتبار عقلي، شواهد و قرائن تاريخي و چگونگي وقوع اين حوادث اين نظريه را تأييد ميكند. و براي اهميت اين موضوع به نقل بعضي از اين شواهد تاريخي ميپردازيم.
1⃣شاهد و قرينه اول ؛ متن تعبيرات عده اي از مورخان درباره اجتماع گروهي از مخالفين جريان سقيفه در منزل اميرمؤمنان ميباشد از جمله طبري ميگويد: «أتي عمر بن الخطاب منزل علي وفيه طلحه والزبير ورجال من المهاجرين».
📚تاریخ طبری ج 2 ص 68
❕ابن قتيبه ميگويد ؛ «ان أبابكر تفقد قوماً تخلفوا عن بيعة أبي بكر عند علي كرم الله وجهه».
📚 الإمامة والسياسة ج 1 ص 12
❕علامه حلي ميگويد «طلب عمر احراق بيت اميرالمؤمنين وفيه اميرالمؤمنين و فاطمه و ابناهما وجماعة من بني هاشم».
📚نهج الحق ص 271
❕يعقوبي ميگويد ؛ «و بلغ أبابكر و عمر ان جملةً من المهاجرين و الأنصار قد اجتمعوا مع علي بن ابي طالب في منزل فاطمة بنت رسول الله».
📚تاریخ یعقوبی ج 2 ص 127
❕ابن ابي الحديد ميگويد ؛ «ان قيس بن شماس... كان مع الجماعة الذين دخلوا بيت فاطمة... وكان في البيت ناسٌ كثير».
📚شرح نهج البلاغه ج 6 ص 48
👌اين تعبيرات مختلف و اجتماع قوم، ناس كثير، جماعة و جملةٌ من المهاجرين و الانصار دليل بر اين است كه آنان در فضايي بزرگتر از فضاي حجره فاطمه (عليها السلام) اجتماع كرده بودند فضائي كه حضرت زهرا و فضه و حسنين نيز در آنجا حضور داشتند.
2⃣قرينه دوم ؛ تعبيراتي است كه در سوق دادن اميرمؤمنان بسوي مسجد بكار رفته است از جمله ؛ « وا جتمع الناس ينظرون اليه و امتلأت شوارع المدينة بالرجال »
📚شرح نهج البلاغه ، ج 6 ص 49
❕به هنگام جلب اميرمؤمنان بسوي مسجد كوچههاي مدينه مملو از مردم بود كه به آن صحنه تماشا ميكردند.
3⃣قرينه سوم ؛ در تعبيراتي در مورد حركت حضرت زهرا بسوي مسجد چنين آمده است «لما بَلَغ فاطمة إجماع أبي بكر علي منعها فدك لاثت خمارها علي رأسها واشتملت بجلبابها و أقبلت في لُمَة من حفدتها ونساء قومها... ».
📚 شرح نهج البلاغه ج 16 ص 211 _ احتجاج طبرسي ج 1 ص 131 _ بلاغات النساء ص 12
❕و در تعبير ديگر آمده است ؛ «واجتمع معها نساء كثير من غيرهن شميات اليها»
📚 شرح نهج البلاغه ج 6 ص 49
❕و باز در تعبير ديگر آمده است «ولم تبق من بني هاشم أمرئة الا خرجت معها »
📚ماساه الزهرا ج 2 ص 177
👌این حركت و حضور لمة تعدادي از بانوان بهمراه حضرت زهرا كه در واقع يك حركت سياسي و راه پيمائي آرام بر ضد شرائط موجود بود بدون وجود فاصله از منزل آن بانو تا مسجد متصور نيست و ترسيم اين حركت دسته جمعي در فاصله چند قدمي در ميان حجره آن حضرت و مسجد بعيد به نظر ميرسد.
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
4⃣قرينه چهارم ؛ چگونگي اطلاع يافتن اميرمؤمنان (عليه السلام): در يك روايت مفصل كه دوران عارضه و وفات و تجهيز حضرت زهرا نقل شده است چنين آمده است ؛ پس از آنكه آن مخدره از دنيا رفت حسنين وارد منزل شدند و چون از ارتحال مادرشان مطلع گرديدند اسماء عرض كرد اي نور ديدگان رسول خدا هرچه سريعتر خبر فوت مادرتان را در مسجد به اطلاع پدرتان برسانيد.
آن دو بزرگوار حركت كردند و چون به نزديكي مسجد رسيدند و صدايشان به گريه بلند شد صحابه از مسجد بيرون آمدند و علت گريه آن دو را جويا شدند آنان پاسخ دادند مگر نمي دانيد كه مادر ما از دنيا رفته است در اينجا بود كه اميرمؤمنان بي اختيار به روي زمين افتاد... «فقالا لا أو ليس قد ماتت أمنا فاطمة قال: فوقع عليٌ علي وجهه... ».
📚کشف الغمه ج 2 ص 127 _ بحار الانوار ج 43 ص 187
❕اگر وفات آن مخدره در بيت و حجره اولي و در كنار مسجد اتفاق ميافتاد نيازي به حركت حسنين و طي فاصله نبود بلكه اميرمؤمنان با كوچكترين گريه در ميان حجره از وقوع حادثه مطلع ميگرديد.
5⃣قرينه پنجم ؛ مراسم تشييع پيكر حضرت زهرا (عليها السلام): در اين مراسم دو موضوع قابل توجه است يكي اظهار نگراني آن حضرت از وضع تابوتهاي مكشوف و متعارف آن روز و در نهايت آماده سازي تابوتي داراي پوشش همانند هودج ؛
📚تاریخ المدینه ، ابن شبه ج 1 ص 108 _ اسد الغابه ج 7 ص 226 _ وفاء الوفا ج 3 ص 904
❕و استفاده نمودن از آن و تشييع و انتقال پيكر آن حضرت از محلي به محل ديگر و موضوع دوم دفن شدن آن حضرت در حجره خويش چنان که در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2779
👌 با در نظر گرفتن اين دو جهت طبعاً اين سؤال پيش ميآيد كه اگر آن حضرت در حجره خويش و در كنار مسجد از دنيا رفته است و در همان حجره هم دفن شده است آماده سازي تابوت براي چه بوده و تشييع پيكر آن بانو چگونه انجام گرفته است و اين قرينه و شاهد ديگري است بر اينكه ارتحال آن بزرگوار مانند حوادث ديگر در خانه اي دورتر از خانه اولي واقع شده است.
❕آنچه در پاسخ آوردیم با استفاده از کتاب تاریخ حرم ائمه بقیع ، اثر محقق ارجمند ، محمد صادق نجمی ص 161 به بعد بود .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
❕قرار گرفتن پاسخهای کانال ما در سایت رسمی حوزه علمیه قم ( حوزه نت _ پایگاه اطلاع رسانی حوزه ) به نقل از سایت ما ipasookh.ir
⚫️به مناسبت فرا رسیدن ایام شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها تقدیم میشود ؛
✔️پاسخ به حدود 0⃣0⃣1⃣شبهه و پرسش پیرامون حضرت فاطمه و شهادت ایشان ؛
👌مجموعه ای بی نظیر از تازه ترین شبهات ، برای پاسخ به شبهات فاطمیه در کانال پرسمان اعتقادی ؛
ipasookh.ir