👌پاسخ معاند در مورد رابطه کرونا با کفر و ایمان افراد را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1991
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
❕قرار گرفتن پاسخهای کانال ما در سایت رسمی حوزه علمیه قم ( حوزه نت _ پایگاه اطلاع رسانی حوزه ) به
❕استفاده سایت های مختلفی چون نصرینو و شیعه نیوز و ... از پاسخهای کانال و سایت ما به آدرس ؛
ipasookh.ir
#نفاق_قاتلین_فاطمه_سلام_الله_علیها
🤔#پرسش
❔شهادت حضرت فاطمه (رَضِيَاللّٰهُعَنۡهٰا) افسانه است.
✅ و رابطهی میان #عمر_فاروق با #فاطمه_زهراء، رابطهی بسیار نیک بوده.
👇🏻
👇🏻
عَنۡ زَيۡدِ بۡنِ أَسۡلَمَ عَنۡ أَبِيهِ أَنَّ عُمَرَ قٰالَ لِفٰاطِمَةَ رَضِيَاللّٰهُعَنۡهُمٰا : یٰا بِنۡتَ رَسُولِاللّٰهِ مٰا أَحَدٌ مِنَ الْخَلْقِ أَحَبَّ إِلَيۡنَا مِنۡكِ.
حضرت عمر بن خطّاب (رضياللهعنه) به حضرت فاطمه زهراء (رضياللهعنها) فرمود :
👈🏻 ای دختر پیامبر! بعد از پدرتﷺ، هیچکس از خلائق در نزد ما محبوبتر از تو نیست. 👉🏻
📕 الآحاد والمثاني لابنأبيعاصم ٢٦٤٨
📗 المستدرك للحاکم ٤٦٨٠
📘 فضائلالصحابة لابنحنبل ٤٣٤
📒 مصنّف ابنأبيشيبة ٣٦٣٤٨❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌متاسفانه وهابیون مستاصل شده در برابر ادله شهادت فاطمه صدیقه س ، برای پاسخ به مردمان عوام خود دست به تقطیع و تحریف روایات زده اند ، که نمونه آن ، تقطیع روایت فوق است . اصل روایت طبق نقل ابن ابی شیبه چنین است ؛
❕«هنگامى كه مردم با ابى بكر بيعت كردند، على و زبير در خانه فاطمه به گفتگو و مشاوره مى پرداختند، و اين مطلب به عمر بن خطّاب رسيد. او به خانه فاطمه آمد، و گفت:👈 اى دختر رسول خدا، محبوبترين فرد براى ما پدر تو و بعد از پدرت تو هستى؛ ولى سوگند به خدا اين محبّت مانع از آن نيست كه اگر اين افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند.👉اين جمله را گفت و بيرون رفت، وقتى على عليه السّلام و زبير به خانه بازگشتند، دخت گرامى پيامبر به على عليه السّلام و زبير گفت: عمر نزد من آمد و سوگند ياد كرد كه اگر اجتماع شما تكرار شود، خانه را هنگامى كه شما در آن هستيد آتش مى زنم، به خدا سوگند! آنچه را كه قسم خورده است انجام مى دهد!»
📚مصنف ابن ابی شیبه ج 8 ص 572
❕می بینیم که عمر بن خطاب تصریح می کند که محبوبیت فاطمه س ، مانع از آن نیست که خانه اش را آتش نزنم و او را مورد هتک و بی حرمتی قرار ندهم ، که مطابق روایات اهلسنت ، او تهدید خود را عملی کرد و خانه فاطمه س را به آتش کشید ، در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2302
👌مطابق روایات فریقین ، ابوبکر و عمر به طمع خلافت پس از پیامبر ، اطراف ایشان را داشتند ، و از آنجایی که محبت فاطمه س ، اجر رسالت پیامبر گرامی بوده است ، چنان که در ذیل گفته ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2887
👌آنان به دروغ و بر پایه فریب مسلمین و ظاهر سازی ، ادعای محبت فاطمه س را می کردند ، اما اندک اعتقادی به این محبت نداشتند ، چنان که نمونه آن را در روایت ابن ابی شیبه مشاهده کردیم .
❕امام عصر ع در روایتی به ایمان دروغین و فریب کاری آن دو اشاره کرده و می فرماید ؛
« امّا پاسخ به مطلبى كه خصم تو گفت كه آيا اسلام آن دو با ميل و رغبت بوده يا زور و اجبار، چرا نگفتى اسلام آن دو از روى طمع بوده، زيرا آن دو با يهوديان مجالست داشتند و از پيشگوئي هاى تورات و كتابهاى گذشتگان از خروج محمّد و استيلاى او بر عرب و پايان كار او خبردار مى شدند، و ايشان پيشگويى كرده بودند كه محمّد بر عرب مسلّط مى شود همان گونه كه بخت نصّر بر بنى اسرائيل مسلّط شد جز آنكه محمّد ادّعاى نبوّت مى كند ولى او عارى از نبوّت بود. بنا بر اين وقتى امر رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله ظاهر و آشكار شد نزد وى شتافته و او را در شهادت لا إله إلّا اللَّه و محمّد رسول اللَّه؛ يارى كردند به طمع آنكه چون امور او استقرار يافت و خيالش راحت شد و ولايتش استقامت گرفت هر كدام به حكومت شهرى برسند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد با همراهان خود در شب عقبه ايستادند و به بالاى آن گردنه رفتند تا مركب رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله را پس از صعود به آنجا ساقط كنند تا آن حضرت هلاك گردد، ولى خداوند متعال آن حضرت را از كيد ايشان محفوظ داشت و آنان نتوانستند كارى از پيش ببرند، و حال آن دو همچون رفتار طلحه و زبير بود آن هنگام كه نزد علىّ عليه السّلام رسيدند و به طمع آنكه هر كدام به ولايت شهرى برسند با آن حضرت بيعت كردند، ولى چون تيرشان به سنگ خورد و از رسيدن به ولايت نوميد شدند بيعت او را شكسته و بر آن حضرت شورش كردند، تا عاقبت كارشان به همان جا ختم شد كه سرانجام هر عهد شكنى است »
📚الاحتجاج ، ج 2 ص 464
❕جریان ارتباط ابوبکر و عمر با کاهنان یهودی و اسلامشان با تکیه بر بشارات آنان را علمای اهلسنت هم نقل می کنند ؛
📚سیره حلبیه،ج1 ص443 _ سبل الهدی،ج 10 ص 279 _ تاریخ طبری ج1 ص 323 _ کنزالعمال،ج 12 ص 596 _ تاریخ مدینه دمشق ج 30 ص 31 _ وفیات الاعیان ، ج 3 ص 65 _ تفسیر ثعالبی ، ج 1 ص 319 _ خصائص سیوطی ، ج 1 ص 30 _ 95 _ الصواعق ص 247 _ التسهیل ، ابن جزی ، ج 1 ص 323 _ ( به نقل از کتاب الف سوال و اشکال، کورانی،ج 3 ص 69 ،70 )
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
👌پاسخ اسلام ستیز را که مدعی است علی ع به یک زن فحاشی کرده است را در ذیل بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1768
❕در رابطه با نگاه کردن به زیبایی های کنیز در هنگام خرید برای ازدواج با او ، پاسخ ذیل را بخوانید ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/1924
👌در رابطه با چرایی خریدن بردگان توسط امامان ع و ازدواج با آنان ، در ذیل پاسخی پیرامون امام کاظم ع توضیحات کافی را داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2086
❕معاندین با شنیدن خبر رحلت مرحوم محقق ، آیت الله ، مصباح یزدی ( رحمه الله ) ، مدعی شده اند که ایشان مطابق با فقه اسلامی ، دستور به تجاوز به زنان باکره زندانی داده اند ، در حالی که چنین نسبت هایی ، دروغ محض بوده و هیچ ریشه و سندی ندارد ، در ذیل توضیح داده ایم ؛
💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2465
#اعتراف_نظام_به_قتل_فاطمه_س_رسوایی_معاند_جیره_خوار
🤔#پرسش
❔آخوند براى ادعايش در مورد ابراهيم بن سيار اين منبع را نوشته: الوافى بالوفيات ج٦ ص١٧
١) اين كتاب ربطى به ابراهيم بن سيار ندارد
كتاب الوافي بالوفيات نوشته صلاح الدين خليل بن أيبك الصفدي ميباشد كه وى در اين كتاب در مورد شخصيتهاى تاريخى و عقايد و نظراتشان توضيح داده است.
صفدى در ج ٦ ص ١٥ كتابش در مورد ابراهيم سيار چنين ميگويد:
#خلاصه_ترجمه متن تصوير بالا كه علامت گذارى شده است:
از جمله رفتارهاى او(ابراهيم بن سيار النظام)، گرايش به شيعيان طرد شده ميباشد و همچنين نوشته هايش در مورد بزرگترین اصحاب رسول الله ميباشد و اينكه پیامبر، علی را بعنوان جانشين انتخاب كرده و صحابه این را می دانستند، ولى عمر اين موضوع را كتمان كرد در انتخاب ابوبکر، همچنين او گفته است كه 👈 عمر به شکم فاطمه در روز بيعت ضربه زد تا اينكه محسن سقط شد👉
...صفدى در ادامه اتهاماتى كه او به صحابه محمد زده را مينويسد و در نهايت ميگويد: گروهی از علما اظهار داشتند که نظام(ابراهيم سيار) در باطن پيرو مذهب برهمنى ها بود كه نبوت را انكار ميكرد ولى از ترس شمشير مسلمانان آنرا علنى نميكردند. ازينرو اكثر علماء او را تكفير كرده اند كه در اين ميان حتى علماى معتزلى نيز مانند ابوالهذيل العلاف كه دائى نظام بود و الاسكافي و جعفر بن حرب كتابى در تكفير او نوشتند.
اضافه بر اين او يك فاسق و معتاد به الكل(شرابخوار دائمى) بود. در لحظه آخر پيك شراب در دستش بود در حالى كه بسيار مست بود.
همانطور كه ديديد ملاهاى دروغگو، مفتخور و مفلوك براى اثبات يك دروغ به جعل و تحريف و دروغگوئيهاى بيشترى متوصل ميشوند.
١) ابراهيم بن سيار (النظام) را اهل سنت معرفى ميكنند.
٢) دوباره همان النظام را با اسم كامل، ابراهيم بن سيار، معتزلى معرفى ميكند كه در كتاب الوافي بالوفيات در مورد قتل فاطمه اعتراف كرده است درصورتى كه اين كتاب نوشته صلاح الدين صفدى است و نه النظام!
٣) صفدى در كتابش (النظام) را يك فاسق الكلى ناميده كه اكثر علما او را تكفير كرده اند اما ملاى مفلوك با جعل اين موضوع، اعتراف به قتل فاطمه را استخراج كرده است.
البته اين تنها مورد نيست و در ليستى كه اين ملا نوشته حتى يك مورد صحيح وجود ندارد و در بخشهاى بعدى همه آنها را افشا ميكنم.
▪️تحدى به كانال پسمانده اعتقادى:
دفعه قبل تحدى كرديم كه كانال پسمانده براى اثبات موضوع آب شور رودخانه توسط على اكبر، منبع و سند بدهد(اينجا)، شروع به توهين كرد و اثبات كرد پدرش را نميشناسد.
اما اينبار تحدى ميكنيم اگر پدرش را تا حالا ملاقات كرده و ميداند پدرش كيست، اثبات كند كه النظام از علماى برجسته اهل سنت است و اينكه او هيچ جعلى در نوشتن اين مسئله انجام نداده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
❕ملحد جیره خوار دولت وهابی سعودی که در ذیل در مورد او افشاگری کردیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/13074?single
👌ظاهرا از ناحیه وهابیون سعودی تحت فشار قرار گرفته است که اگر از عمر در قضیه شهادت فاطمه س ، دفاع نکند ، جیره اش قطع می شود ، او از ترس قطع نشدن جیره اش ، یک سری اشکالاتی مطرح کرده است که نشان دهنده نهایت جهل و بیسوادی این جماعت است ، این جماعت بیسواد مدعی بودند که صاحبان صحاح سته اهلسنت ، کتابهایشان را بعد از مرگشان نوشته اند ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12396
👌در قضیه شهادت فاطمه صدیقه سلام الله علیها ، ما به این سخن نظام معتزلی استناد کردیم که می گوید ؛
«إنّ عمر ضرب بطن فاطمة يوم البيعة حتّى ألقت المحسن من بطنها؛ عمر در روز اخذ بيعت براى ابى بكر بر شكم فاطمه زد، او فرزندى كه در رحم داشت و نام او را محسن نهاده بودند، سقط كرد!».
👌این سخن و نقل نظام ، در کتابهای متعددی آمده است که ما در پاسخی ، از کتاب الملل و النحل شهرستانی ج 1 ص 57 آدرس دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/11513
❕و در پاسخی ، این نقل را از کتاب الوافی بالوفیات ، ج 6 ص 17 ، صفدی ، آدرس دادیم ؛
💠 https://t.me/Rahnamye_Behesht/8080
❕کسی که اندک سوادی داشته باشد ، می بینید که ما نقل نظام معتزلی را از دو کتاب مختلف اهلسنت آدرس داده ایم ، نه آنکه بگوییم دو کتاب مذکور برای خود نظام است .
❗️ما در یکی از دو پاسخ بالا ، از او با لقب مشهورش یاد کرده ایم و گفته ایم « نظام » ، و در پاسخ دیگر ، اسم و لقب او را با هم آورده ایم و گفته ایم ؛ « ابراهیم بن سیار ، نظام معتزلی » . درست به مانند این که ما گاهی می گوییم « شیخ صدوق » چنین نقل کرده است ، یا گاهی اسم و لقب او را با هم می آوریم و می گوییم ؛ « محمد بن علی بن بابویه ، صدوق » .
❕ملحد بیسواد برای خوش رقصی در برابر وهابیون سعودی ، چنین اشکالات سطحی و کودکانه را مطرح می کند .
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❕نظام از علمای بزرگ و نامی ، معتزله ، یکی از فرق مطرح اهل سنت است که شرح حال آنان را می توانید در ذیل بخوانید ؛
📚الملل و النحل ، سبحانی ، ج 3 ص 219
👌خطیب بغدادی ، نظام را چنین معرفی می کند ؛
« ابراهیم بن سیار به بغداد آمد ، او از یکه تازان و صاحب نظران بر طبق مذهب معتزله بود ، و در علم کلام کتابهای زیادی نوشت ، او فردی ادیب با اشعار دقیق و پر معنا بود ، ابو عثمان جاحظ ( شاگرد او ) ، مطالب بسیاری از او نقل کرده است »
📚تاریخ بغداد ج 6 ص 97
❕ابن ماکولا درباره او می گوید ؛
« او از یکه تازان و صاحب نظران علم کلام بود و اشعار زیبا و روانی ، سروده است »
📚الاکمال فی رفع الارتیاب ، ج 7 ص 274
❕شریف مرتضی در مورد او می گوید ؛
« از متقدمین علم کلام بود که بسیار اهل دقت و غور در معانی بود »
📚امالی المرتضی ، ج 1 ص 187
❕قاضی عبدالجبار نیز او را در « طبقات معتزله » ذکر می کند و می گوید ؛
« از اصحاب ابی الهذیل بود که در مسائلی با او مخالفت کرد »
📚فضل الاعتزال و طبقات المعتزله ، ص 264
❕ابوعبیده در باره او می گفت ؛
« سزاوار نیست که در دنیا کسی مانند او باشد » « ما ینبغی ان یکون فی الدنیا مثله »
📚المنیه و الامل ص 29
❕«در مورد او گفته اند که حافظ قرآن و تورات و انجیل و زبور بوده و آگاه بر مسائل فقهی مورد اختلاف مردم بوده است »
📚همان منبع
❕جاحظ در باره او می گوید ؛
« می گویند که در هر هزار سالی ، مردی ظهور می کند که نظیر و مانندی ندارد ، اگر این سخن صحیح باشد ، ابواسحاق ( نظام ) از آنان است »
📚الاعلام ، زرکلی ، ج 1 ص 43
❕باز در مورد او گفته اند ؛
« او عالمی ممتاز در فقه بود که مدرسه ای مستقل برای محاربه بافلاسفه دهری تاسیس کرد »
📚تاریخ التراث العربی ، قسم 4 ج 1 ص 68
❕در پاورقی کتاب « ذیل تاریخ مدینه السلام » ، نیز او را امام معتزلی معرفی کرده که سیره مشهوری دارد »
📚ذیل تاریخ مدینه السلام ، ج 1 ص 164
👌می بینیم که بزرگان اهل سنت ، از نظام به عظمت و بزرگواری یاد کرده اند ، اما متاسفانه ، برخی از این جهت که او به حقایقی اعتراف کرده بود ، او را مورد بی مهری شدید قرار داده و بدون ارائه دلیل ، تهمت های ناروائی را نثار او کرده و حتی او را از دین اسلام خارج دانسته و نسبت برهمائی به او داده اند ، در حالی که علمای اهل سنت ، نقل می کنند که نظام در ساعات پایانی عمر خود چنین می گفت ؛
« خدایا اگر می دانی که من در نصرت توحیدت کوتاهی نکردم و مذهبم توحید تو بوده است ، پس مرا بیامرز و سکرات و سختی موت را بر من آسان کن » ؛ نقل می کنند که در همان ساعت از دنیا رفت »
📚فضل الاعتزال ص 264 _ المنیه و الامل ص 29 _ 30
❕این نقل ثابت می کند که نظام از مسیر توحید و بندگی خداوند خارج نشده بود ، و نسبت هایی که به او می دهند که برهمائی بوده یا از فاسق ترین مردمان و اهل مسکرات و شراب بوده است ، تهمت هایی است که مخالفین او از اشاعره ، نثارش کرده اند .
❕علمای افراطی اشاعری مسلک مخالف معتزله ، دلیل خود بر هجمه بر نظام را این می دانند که او اعتراف کرده است که پیامبر ، علی ع را به عنوان امام معرفی کرده ، اما عمر منکر این قضیه شده است ، در حالی که این اعتقاد ، اختصاص به نظام ندارد ، بلکه علمای دیگر اهل سنت نیز اعتراف به این قضیه کرده اند ، مانند غزالی که ذهبی در مورد غزالی می نویسد ؛
« او استاد و پیشوا و دریای علم و نشانه اسلام و اعجوبه زمان و صاحب کتابها و انسان با هوش فراوان و زیرک بود »
📚سیر اعلام النبلاء ج19 ص322
👌و در جای دیگر می گوید ؛
« خداوند در هر صد سال کسی را می فرستد تا احیا گر دین باشد ، در صده پنجم امام غزالی چنین بود »
📚همان مدرک ج14 ص202
❕غزالی می گوید ؛
« به اتفاق همه مسلمانان پیامبر در خطبه غدیر فرمود هرکس من مولای اویم پس علی مولای اوست ، عمر پس از شنیدن این سخن به علی تبریک گفت ...اما پس از گذشت آن روزها عمر تحت تاثیر هوای نفس و حب ریاست قرار گرفت و استوانه خلافت را از مکان اصلی آن تغییر داد و با لشکر کشی ها ، بر افراشتن پرچم ها و گشودن سر زمین ها راه امت را به اختلاف و بازگشت به دوران جاهلی هموار کرد ، و مصداق این آیه قرآن شد که آن عهد را پشت سر خود انداختند و در برابر آن بهای ناچیزی به دست آوردند و چه بد معامله ای کردند ،و همین عمر بود که به پیامبر نسبت هذیان گفتن را داد »
📚سر العالمین ج1 ص18
❕ملحد جیره خوار وهابیت ، مدعی شده است که ما پاسخش را در مورد آب آوردن علی اکبر علیه السلام نداده ایم ، تا بلکه نظر لطف اربابان وهابی اش را به سوی خود جلب کند ، و اندک جیره ای ارتزاق کند ، در حالی که ما پاسخش را در همان زمان که مطرح کرد دادیم ؛
💠https://t.me/Rahnamye_Behesht/12903
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir
#رسیدگی_اسماء_بنت_عمیس_به_فاطمه_س_اجازه_ابوبکر
🤔#پرسش
❔عمری پرسیده که در زمان شهادت حضرت زهرا س اسما بنت عمیس زن ابوبکر بوده چطور درشب شهادت در خانه امیرالمومنین بوده یا بدون اذن شوهر بوده که معصیت کرده یا با اذن بوده پس نشان از رابطه حسنه بین ابوبکر وامیرالمومنین بوده است ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌اسماء بنت عمیس رضی الله عنها ، ابتدا ، با جعفر طيّار ازدواج و با او به حبشه مهاجرت كرد و همه فرزندان آنها در حبشه به دنيا آمدند. در روز فتح خيبر (سال ششم هجرى) به همراه جعفر وارد مدينه شد و رسول خدا فرمود: «نمى دانم از كدام واقعه مسرور شوم، از آمدن جعفر يا فتح خيبر». پس از شهادت جعفر در جمادى الاول سال هشتم هجرى، اسماء با ابو بكر ازدواج كرد و محمد بن ابى بكر حاصل اين ازدواج است . بعد از مرگ ابو بكر، على بن ابى طالب عليه السّلام با اسماء ازدواج كرد و يحيى به دنيا آمد .
❕ اسماء از زنان مجلله روزگار و مخدّرات عالى مقدار است كه در تشيع و ولاى اهل بيت عليهم السّلام مى درخشيد. وى از سبقت جويان در ايمان به اسلام است و قبل از اينكه رسول خدا در مكه داخل دار- ارقم شود، با آن حضرت بيعت كرد.
📚محدثات شیعه ، ص 33
👌اسماء ، از هنگامى كه به مدينه آمد، روز و شب براى فاطمه عليها السّلام چون مادر مهربان بود، به طورى كه آن حضرت وصيتهايش را به او فرمود، و اسماء بنا به خواسته آن حضرت، عمارى اى (تابوت) ساخت تا حجم بدن مباركش پيدا نباشد و برطبق وصيت فاطمه عليها السّلام در شستن بدن مطهر آن حضرت به على عليه السّلام كمك كرد.
📚الاستیعاب ، ج 4 ص 1897 _ بحار الانوار ج 43 ص 188
❕اسماء از شهود قضيه فدك و از تكذيب كنندگان حديث، «نحن معاشر الانبياء لا نورّث ما تركناه صدقة» است؛ اما ابو بكر شهادت او را نپذيرفت ؛
📚بحار الانوار ، ج 29 ص 197
👌آن هنگام که در خانه ابو بكر مشورت كردند برای قتل على بن ابى طالب ع ، پس از مشورت قرار بر اين شد كه چون ابو بكر سلام نماز را بدهد ، خالد بن وليد على را به قتل برساند. اسماء از اين مشورت مطلع گرديد جاريه خود را به خانه حضرت فرستاد و او را در جریان واقعه قرار داد ؛
📚بحار الانوار ج 29 ص 132
❕مطابق روایات شیعه و اهل سنت ، اسماء بنت عمیس از زنان مومنه و جزو زنان بهشتی بوده است ؛
📚خصال ج 2 ص 363 _ اسد الغابه ج 5 ص 479
🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇
❔حال پرسش اینجاست که اگر ابوبکر قاتل فاطمه سلام الله علیها و دشمن علی ع بوده است ، چگونه همسر خود ، اسماء را می گذاشت که به نزد فاطمه س برود و او را تیمار داری کرده و کارهای غسل و کفن او را انجام دهد ❗️
👌پاسخ روشن است .
❕ابوبکر و عمر پس از آنکه آن جنایات را در حق فاطمه س مرتکب شدند ، مورد فشار افکار عمومی قرار گرفتند که نسبت به دختر پیامبر ، چه اهانت ها و جسارت هایی انجام دادند ، لذا سعی داشتند که رضایت فاطمه س را بگیرند و از فشار افکار عمومی خارج شوند ، بر همین اساس ابوبکر ، حساسیت و مخالفتی ، در مورد اسماء و رفت و آمد او به خانه فاطمه س ، از خود نشان نمی داد .
❕ابن قتیبه از علمای مطرح اهل سنت می نویسد پس از آنکه غصب فدک و هتک حرمت حضرت زهرا صورت گرفت عمر به ابوبکر گفت ؛
« با هم نزد فاطمه برويم ؛ زيرا ما او را به خشم آورديم. آن دو نزد حضرت فاطمه آمدند و اجازه ورود خواستند؛ اما حضرت اجازه ورود ندادند. آن دو نزد حضرت علی آمدند و در اين باره سخن گفتند، حضرت علي آن دو را نزد حضرت فاطمه آورد، هنگامي كه نزد حضرت نشستند، حضرت فاطمه روي خود را به سوي ديوار برگردانيد. آن دو به حضرت سلام كردند، آن حضرت جواب شان را نداد....»
📚الامامه و السیاسه ص29
❕ فاطمه س ، خطاب به آن دو که در صدد کسب رضایت بودند ، فرمود ؛
«شما را به خدا سوگند ميدهم، آيا نشنيده ايد كه رسول خدا فرمود ؛ خشنودي فاطمه خشنودي من و خشم فاطمه خشم من است، پس هر كه فاطمه دخترم را دوست داشته باشد مرا دوست دارد و هركه او را خشنود سازد مرا خشنود ساخته و هر كه فاطمه را خشمگين نمايد مرا خشمگين ساخته است. هردو گفتند: اين روايت را از آن حضرت شنيده ايم.
👌فرمود:
«من خداوند و فرشتگان او را شاهد ميگيرم كه شما دو نفر مرا به خشم آورديد و خشنود نساخته ايد، هرگاه با رسول خدا ملاقات كنم از شما دو نفر شكايت ميكنم ... به خدا سوگند در هر نمازي كه بجا ميآورم تو را ( ابوبکر )نفرين خواهيم كرد.
📚الامامه و السیاسه ص29 _ انساب الاشراف ، ج10 ص79 _ السقیفه و الفدک ، جوهری، ص102
👌اگر از این پاسخ هم چشم بپوشیم ، باز هم گفتنی است که رسیدگی به فاطمه س ، امری واجب و لازم بر اسماء ، بوده است ، زیرا کسی جز او به فاطمه س ، نزدیکتر نبود .
❕بر این اساس ، در جایی که زن باید وظیفه واجب و ضروری خود را انجام دهد ، اما مرد اجازه خروج از منزل را به او نمی دهد ، در چنین موردی ، زن برای خروج از منزل ، نیازی به اجازه شوهر ندارد ، چنان که پیامبر گرامی و علی علیهماالسلام فرمود ؛
« لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ » «طاعت مخلوق در #معصيت خالق روا نيست »
📚الفقیه ، ج 4 ص 381 _ نهج البلاغه حکمت 165
❕این روایت را علمای اهل سنت هم از پیامبر گرامی نقل می کنند ؛
📚مسند احمد ، ج 2 ص 333 _ سنن ترمذی ، ج 3 ص 604
👌بنابراین ، اسماء برای رسیدگی به فاطمه س ، و انجام وظیفه واجب خود ، نیازی به اذن و اجازه ابوبکر نداشته است .
#پرسمان_اعتقادی
@Rahnamye_Behesht
#سایت_ما
ipasookh.ir