eitaa logo
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
6.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
225 ویدیو
53 فایل
❕بزرگترین مجموعه محتوایی پاسخ به شبهات در فضای مجازی ! 🔶 پاسخگویی توسط اساتید حوزه با سبکی نوین !!! طرح شبهه و سوال : @poorseman
مشاهده در ایتا
دانلود
احیاء شریعت الهی توسط امام باقر علیه السلام !!!! 🤔 : ❓با سنـد صحیح؛ شیعیان تا قبل از امام باقر رحمـہ اللـه هیـچ بهره اۍ از علم امام علۍ و حضرت فاطمه و حسن و حسین و سجاد و امام محمد باقر رضوان الله علیهم نبرده بودند !!!!! ⭕️ چه فایده ای از بوده که هیچ شیعه ای از این شهر علم استفاده نکرده! ❗️❗️❗️ 💠💠 👌روایت مورد استناد وهابی این نقل شیخ کلینی از امام صادق علیه السلام است که فرمود : " شیعه تا پیش از زمان حضرت باقر علیه السلام مناسک حج و حلال و حرام خود را نمی شناختند، تا آنکه آن حضرت آمد و در به روی آنها گشود و مناسک حج و حلال و حرام آنها را روشن ساخت. تا آنجا که مردم نیازمند آنان شدند بعد از آنکه نیازمند سایر مردم بودند، و در آینده نیز چنین است " " وَ کَانَتِ الشِّیعَةُ قَبْلَ أَنْ یَکُونَ أَبُو جَعْفَرٍ وَ هُمْ لَا یَعْرِفُونَ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی کَانَ أَبُو جَعْفَرٍ فَفَتَحَ لَهُمْ وَ بَیَّنَ لَهُمْ مَنَاسِکَ حَجِّهِمْ وَ حَلَالَهُمْ وَ حَرَامَهُمْ حَتَّی صَارَ النَّاسُ یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا کَانُوا یَحْتَاجُونَ إِلَی النَّاسِ و هکذا یکون الامر " 📚الکافی ج ٢ ص ٢٠ 👌بعد از زمان امام حسن علیه السلام و افتاده شدن خلافت به دست معاویه ملعون , عرصه بر شیعیان تنگ و تنگ تر شد و بزرگان اصحاب ائمه ع و توده شیعیان کشته و زخمی می شدند و ارتباط شیعیان با ائمه ع کم رنگ و کم رنگ تر شد و به واسطه اختناق شدید ایجاد شده شیعیان نمی توانستند با ائمه ع ارتباط بگیرند و احکام و شریعت را بیاموزند تا زمان امام باقر علیه السلام که اختلاف میان بنی امیه و بنی العباس ایجاد شد و آزادی عمل بیشتری برای امام باقر و امام صادق علیهما السلام برای ترویج شریعت ایجاد شد , روایت مورد استناد وهابی اشاره به همین نکته دارد . ❗️در مورد فشار و اختناق ایجاد شده در دوره معاویه و پس از آن , ابن ابی الحدید معتزلی از ابوالحسن مداینی روایت می‌کند: «معاویه در نامه خود به والیانش چنین نوشت: من ذمّه خود را از هر کس که روایتی در فضیلت ابوتراب و اهل بیتش نقل نماید، بری کردم. بعد از این دستور در هر منطقه بر بالای منابر شروع به سبّ و لعن علیّ علیه السلام و تبری از او و اهل بیتش نمودند. شدیدترین مردم در بلا و مصیبت، اهل کوفه بودند؛ زیرا در آن هنگام تعداد زیادی از شیعیان در آن شهر وجود داشتند. و معاویه، زیاد را والی بصره و کوفه نمود. او شیعیان را خوب می‌شناخت به همین جهت به دستور معاویه هر جا که شیعیان را پیدا می‌کرد به قتل میرسانید، و یا این که آنان را ترسانده، دست و پایشان را قطع می‌نمود، و چشمان آنان را از حدقه درآورده، به دار آویزان می‌کرد. و عده ای را از عراق تبعید نمود. لذا هیچ شیعه معروفی در عراق باقی نماند». " كتب معاوية نسخة واحدة إلى عماله بعد عام الجماعة أن برئت الذمة ممن روى شيئا من فضل أبي تراب و أهل بيته فقامت الخطباء في كل كورة و على كل منبر يلعنون عليا و يبرءون منه و يقعون فيه و في أهل بيته و كان أشد الناس بلاء حينئذ أهل الكوفة لكثرة من بها من شيعة علي ع فاستعمل عليهم زياد بن سمية و ضم إليه البصرة فكان يتتبع الشيعة و هو بهم عارف لأنه كان منهم أيام علي ع فقتلهم تحت كل حجر و مدر و أخافهم و قطع الأيدي و الأرجل و سمل العيون و صلبهم على جذوع النخل و طرفهم و شردهم عن العراق فلم يبق بها معروف منهم " 📚 شرح ابن ابی الحدید، ج ۱۱، ص ۴۴ ❗️به قدری عرصه بر شیعیان تنگ بود که نقل می کند : " اگر به کسی زندیق و یا کافر می گفتند برای او دوست داشتنی تر بود تا این که به او شیعه علی بگویند " " أن الرجل ليقال له زنديق أو كافر أحب إليه من أن يقال شيعة علي‏ " 📚شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد، ج‏11، ص: 44 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌خود امام باقر علیه السلام هم این دوره پر اختناق را چنین شرح می دهد : " چقدر قریش به ما اهل بیت ظلم کرد و بر ضرر ما قدم برداشت و ما را کشت و چقدر شیعیان و دوستان ما از مردم کشیدند! .... ما اهل بیت پس از مرگ پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله پیوسته خوار گشته و تبعید شدیم و محروم بودیم و کشته می‌شدیم و مطرود و بیمناک بر خون خود، و هر که ما را دوست می‌داشت نیز در همین وضع بود. ❗️بیشتر این پیشامدها در زمان معاویه بود. پس از درگذشت امام حسن علیه السّلام، شیعیان را با یک تهمت و با احتمالی از حب ما و وابستگی به ما، در هر شهر و دیاری می‌کشتند و دست و پای آنها را قطع می‌نمودند و به دار می‌آویختند. این گرفتاری‌ها در زمان ابن زیاد و پس از شهادت حضرت حسین علیه السّلام پیوسته شدت یافت. بعد حجاج بن یوسف آمد و در کشتار آنها هر چه توانست زیاده روی کرد، با هر گمان و تهمتی، به طوری که اگر به کسی کافر یا مجوسی می‌گفتند مایل تر بود تا این که نسبت شیعه حسین علیه السّلام را به او بدهند. " "« مَا لَقِينَا أَهْلَ الْبَيْتِ مِنْ ظُلْمِ قُرَيْشٍ وَ تَظَاهُرِهِمْ عَلَيْنَا وَ قَتْلِهِمْ إِيَّانَا وَ مَا لَقِيَتْ شِيعَتُنَا وَ مُحِبُّونَا ... ثُمَّ لَمْ نَزَلْ أَهْلَ الْبَيْتِ مُذْ قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص نُذَلُّ وَ نُقْصَى وَ نُحْرَمُ وَ نُقْتَل‏ وَ نُطْرَدُ وَ نَخَافُ عَلَى دِمَائِنَا وَ كُلِّ مَنْ يُحِبُّنَا وَ وَجَدَ الْكَذَّابُونَ لِكَذِبِهِمْ مَوْضِعاً يَتَقَرَّبُونَ إِلَى أَوْلِيَائِهِمْ وَ قُضَاتِهِمْ وَ عُمَّالِهِمْ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ يُحَدِّثُونَ عَدُوَّنَا وَ وُلَاتَهُمْ الْمَاضِينَ بِالْأَحَادِيثِ الْكَاذِبَةِ الْبَاطِلَةِ وَ يُحَدِّثُونَ وَ يَرْوُونَ عَنَّا مَا لَمْ نَقُلْ تَهْجِيناً مِنْهُمْ لَنَا وَ كَذِباً مِنْهُمْ عَلَيْنَا وَ تَقَرُّباً إِلَى وُلَاتِهِمْ وَ قُضَاتِهِمْ بِالزُّورِ وَ الْكَذِبِ وَ كَانَ عِظَمُ ذَلِكَ وَ كَثْرَتُهُ فِي زَمَنِ مُعَاوِيَةَ بَعْدَ مَوْتِ الْحَسَنِ ع فَقُتِلَتِ الشِّيعَةُ فِي كُلِّ بَلْدَةٍ وَ قُطِعَتْ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ وَ صَلَبُوهُمْ عَلَى التُّهَمَةِ وَ الظِّنَّةِ مِنْ ذِكْرِ حُبِّنَا وَ الِانْقِطَاعِ إِلَيْنَا ثُمَّ لَمْ يَزَلِ الْبَلَاءُ الشَّدِيدُ يَزْدَادُ مِنْ زَمَنِ ابْنِ زِيَادٍ بَعْدَ قَتْلِ الْحُسَيْنِ ع ثُمَّ جَاءَ الْحَجَّاجُ فَقَتَلَهُمْ بِكُلِّ قِتْلَةٍ وَ بِكُلِّ ظِنَّةٍ وَ بِكُلِّ تُهَمَةٍ حَتَّى إِنَّ الرَّجُلَ لَيُقَالُ لَهُ زِنْدِيقٌ أَوْ مَجُوسِيٌّ كَانَ ذَلِكَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ أَنْ يُشَارَ إِلَيْهِ بِأَنَّهُ مِنْ شِيعَةِ الْحُسَيْنِ ع‏ » 📚کتاب سلیم بن قیس ، ج 2 ص 631 _ بحار الانوار ج 27 ص 213 👌بنابراین شیعیان بعد از زمان امام حسن علیه السلام با روی کار آمدن معاویه و والیان و حکام پس از او , در فشار و اختناق شدیدی قرار گرفتند تا آنجایی که همگی شیعیان کشته و زخمی می شدند و آنانی هم که باقی ماندند نمی توانستند مثلا با امام سجاد علیه السلام ارتباط آزادانه بگیرند و حلال و حرام را بیاموزند تا زمان امام باقر علیه السلام که درگیری بنی امیه و بنی العباس از فشار وارده بر اهلبیت ع کاست و امام باقر ع توانست حلال و حرام الهی را به شیعیان آموزش دهد , چنان که مورخین می نویسند : "آن دوره از نظر سياسى، دورۀ ضعف و تزلزل حكومت بنى‌اميه و فزونى قدرت بنى‌عباس بود و اين دو گروه مدتى در حال كشمكش و مبارزه با يكديگر بودند. از زمان هشام بن عبدالملك تبليغات و مبارزات سياسى عباسيان آغاز گرديد، و در سال 129 وارد مرحلۀ مبارزۀ مسلحانه و عمليات نظامى گرديد و سرانجام در سال 132 به پيروزى رسيد. از آن‌جا كه بنى‌اميه در اين مدت گرفتار مشكلات سياسى فراوان بودند، فرصت ايجاد فشار و اختناق نسبت به امام و شيعيان را (مثل زمان امام سجاد) نداشتند. عباسيان نيز چون پيش از دست‌يابى به قدرت، در پوشش شعار طرف‌دارى از خاندان پيامبر و گرفتن انتقام خون آنان عمل مى‌كردند، فشارى از طرف آنان مطرح نبود. از اين‌رو اين دوران، دوران آرامش و آزادى نسبى امام صادق عليه السلام و شيعيان و فرصت بسيار خوبى براى فعاليت علمى و فرهنگى آنان به‌شمار مى‌رفت. " 📚سیره پیشوایان , مهدی پیشوایی ص ٣٦٥ @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane
4_5838930467507670052.pdf
8.01M
📣موضوع مناظره : " بررسی هماوردی با قرآن توسط دو سوره نورین و ولایت که از قرآن کنونی حذف شده است " ▫️طرفین مناظره : کانال ملحد : نقد اسلام کانال شیعه : پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ ) تاریخ مناظره : ١٢ و ١٧ خرداد ماه ١٣٩٩ ( مناظره کانال به کانال ) @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane
پاسخ به شبهه وهابی در مورد روایت غضب کردن خداوند به خاطر غضب فاطمه سلام الله علیها !!!!! 🤔 : ❓حدیث خانواده شهید و هدایت شیعیان 📜شیعیان حدیثی دارند به این شکل: ويقول الله عزّ وجلّ : أنا خليفته في أهله ، ومن أرضاهم فقد أرضاني ، ومن أسخطهم فقد أسخطني. [وقتی کسی شهید میشود] خداوند عزوجل میفرماید من جانشین او دربین خانواده اش هستم، 👈🏻هرکس آنها را راضی کند من را راضی کرده وهرکس آنها را خشمگین کند من را خشمگین کرده👉🏻. 📕مستدرك الوسائل جلد ۱۱ صفحه ۱۱ ⁉️آیا این جمله معنایش این است که خانواده شهید بر کسی خشم گرفتند خداوند هم برآن خشم میگیرد؟ ⁉️آیا این معنایش این است که خانواده شهید برحق است ومعصوم است؟ قطعا چنین نیست ومیدانیم این سخن در موردی است که آنها {خانواده شهید} برحق باشند و طرف مقابل آنها ناحق وظالم. نه برعکس ✅پس وقتی هم که پیامبرﷺ در مورد دخترش فرموده{فمَن أغْضَبَها أغْضَبَنِي} این نیز مطلق نیست بلکه برای وقتی است فاطمه (رض) برحق بوده باشد وطرف مقابلش ناحق و به ایشان ظلم شده باشد. در صورتی که در ماجرای فدک حق با حضرت ابوبکر بوده وکسی هم به حضرت فاطمه ظلمی نکرده.❗️❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌یکی از دلائل عصمت حضرت فاطمه صدیقه سلام الله علیها آن است که در حدیثی که بسیاری از علمای اهلسنت آن را نقل کرده اند , پیامبر گرامی اسلام خشم و غضب فاطمه س را خشم و غضب خداوند معرفی می کند , چنان که برخی از محققین چنین می نویسند : "دخت گرامى پيامبر صلّى اللّه عليه و اله از مقام والايى برخوردار بود. سخنان رسول گرامى در حقّ دخترش حاكى از عصمت و پيراستگى او از گناه است، آنجا كه درباره او مى‏فرمايد: «فاطمة بضعة منّي فمن أغضبها أغضبني ؛ فاطمه پاره تن من است، هركس او را به خشم آورد مرا خشمگين كرده است». 📚فتح البارى در شرح صحيح بخارى، ج 7، ص 84 و نيز بخارى اين حديث را در بخش علامات نبوّت، ج 6، ص 491، و در اواخر مغازى، ج 8، ص 110 آورده است. 👌ناگفته پيداست كه خشم رسول خدا مايه اذيت و ناراحتى اوست و سزاى چنان شخصى در قرآن كريم چنين بيان شده است: «وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ رَسُولَ اللَّهِ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ»» "آنان كه رسول خدا را آزار دهند، براى آنان عذاب دردناكى است». ( توبه، آيه 61. ) ❗️چه دليلى استوارتر بر فضيلت و عصمت او كه در حديث ديگرى رضاى وى در گفتار پيامبر مايه رضاى خدا، و خشم او مايه خشم خدا معرّفى گرديده است، مى‏فرمايد: «يا فاطمة إنّ اللّه يغضب لغضبك و يرضى لرضاك " دخترم فاطمه! خدا با خشم‏ تو خشمگين، و با خشنودى تو، خشنود مى‏شود». 📚مستدرك حاكم، ج 3، ص 154؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 203 و حاكم در كتاب مستدرك احاديثى مى‏آورد كه جامع شرايطى است كه بخارى و مسلم در صحت حديث، آنها را لازم دانسته‏اند. ❗️به سبب داشتن چنين مقامى والا، او سرور زنان جهان است، و پيامبر در حق او چنين فرموده: «يا فاطمة! ألا ترضين أن تكون سيّدة نساء العالمين، و سيّدة نساء هذه الامّة و سيّدة نساء المؤمنين "؛ دخترم فاطمه! آيا به اين كرامتى كه خدا به تو داده راضى نمى‏شوى كه تو، سرور زنان جهان و سرور زنان اين امّت و سرور زنان با ايمان باشى». 📚مستدرك حاكم، ج 3، ص 156 ( پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏8، ص: 40 ) ❗️حال وهابی در رد این استدلال در بحث عصمت فاطمه صدیقه سلام الله علیها مدعی شده است که به مانند تعبیری که در مورد حضرت زهرا س بیان شده است , در مورد خانواده شهید هم وارد شده است که خداوند می گوید با رضایت خانواده شهید من راضی می شوم و با خشم آنان من خشمگین می شوم !!!! 👌بنابراین همانگونه که تعبیر مذکور در مورد خانواده شهید گواه بر عصمت آنان نیست , در مورد حضرت زهرا س نیز روایت مذکور گواه بر عصمت نیست !!!!! ❗️متاسفانه وهابی معلوم است که خوب درس نخوانده است و از قواعد اصول فقه و بحث مطلق و مقید اطلاع کافی ندارد !!!!! 👌این که خشم و غضب فاطمه س خشم و غضب خداوند به صورت مطلق بیان شده است و هیچ قیدی چه متصل و چه منفصل نخورده است به وضوح عصمت حضرت زهرا س استفاده می شود , زیرا کسی که خشم و غضبش به صورت مطلق خشم و غضب الهی معرفی شده است از این جهت است که او معصوم است و جز به حق خشم و غضب نمی گیرد . 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 👌اما در مورد خشم و غضب خانواده شهید , در روایات دیگر قید خورده است که تعبیر مذکور در صورتی است که خانواده و یتیمان شهید کاری نکنند که شرعا لازم باشد آنان را تنبیه کنیم و به غضب در آوریم تا تربیت شوند : 📚وسائل الشیعه ج ٢١ ص ٤٧٨ باب ٨٥ _ مستدرک الوسائل ج ١٥ ص ١٦٧ باب ٦٢ "بَابُ أَنَّهُ يَجُوزُ لِلْإِنْسَانِ أَنْ يُؤَدِّبَ الْيَتِيمَ مِمَّا يُؤَدِّبُ وَلَدَهُ وَ يَضْرِبَهُ مِمَّا يَضْرِبُ وَلَدَه‏ " 👌قرآن نیز می گوید با یتیمان به صورت " قول سدید " سخن بگویید : " فَلْيَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدا " ( نساء ٩ ) ❗️مفسرین می گویند جمله «وليقولوا قولا سديدا» دلالت بر جواز تأديب يتيمان با گفتارى مناسب با حال و شأن آنان دارد. 📚زبدة البيان، ج 2، ص 614 👌بنابراین اطلاق روایت مورد بحث در مورد خانواده شهید که خشم و غضب آنان را خشم و غضب خداوند معرفی می کند , با آیه و روایات دیگر قید می خورد که فرض مذکور در صورتی است که خانواده شهید از مدار شرع و حق خارج نشوند و الا روایت مذکور در مورد آنان مصداق پیدا نمی کند و بلکه بالعکس وظیفه آن است که جهت اصلاح و تربیت خانواده شهید در فرض خروج آنان از حق تنبیه هم صورت گیرد . 👌اما اطلاق روایت خشم و غضب فاطمه صدیقه سلام الله علیها هیچ قیدی نخورده است که مثلا قاعده مذکور در صورتی است که حضرت زهرا س از حق خارج نشود , چون قیدی نخورده است لذا به اطلاقش باقی است و گواه روشنی بر عصمت حضرت زهرا است , خصوصا آنکه روایات شیعه و سنی هم حضرت زهرا س را مصداق آیه تطهیر می داند , یعنی هیچگاه فرض خروج از حق در مورد حضرت زهرا س تصور نمی شود تا این فرض قیدی باشد برای اطلاق روایت خشم و غضب , در ذیل مورد آیه تطهیر توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3814 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3450 👌بنابراین تخصیص زدن یک تعبیر مطلق نیاز به مخصص و قید دارد که این قید در مورد خانواده شهید است , اما در مورد حضرت زهرا س نیست و تصریح هم شده است که چون حضرت زهرا س مصداق آیه تطهیر هستند , لذا اصلا قیدی در مورد حضرت زهرا س فرض نمی شود تا اطلاق حدیث خشم و غضب را تخصیص بزند , بنابراین دلیلی بر تقیید اطلاق روایات مورد بحث در مورد حضرت زهرا س نیست . 👌آنچه که موجب شده است که وهابی چنین به دست و پا بیفتد و مطالب فوق را ایراد کند , خشم و غضب حضرت زهرا س بر ابوبکر است که لازمه این خشم و غضب آن است که ابوبکر مغضوب درگاه الهی باشد !!!!! 👌بخاری و مسلم نقل می کنند که عایشه می گوید ؛ « إنّ فاطمة بنت النبي أرسلت إلى أبي بكر تسأله ميراثها من رسول اللَّه ممّا أفاء اللَّه عليه بالمدينة وفدك وما بقي عن خمس خيبر، فقال أبوبكر: إنّ رسول اللَّه قال: «لا نورث ما تركناه صدقة»، إنّما يأكل آل محمّد في هذا المال، وإنّي واللَّه لا أُغيّر شيئاً من صدقة رسول اللَّه عن حالها الّتي كان عليها في عهد رسول اللَّه، ولأعلمنّ فيها بما عمل به رسول اللَّه. فأبى أبو بكر أن يدفع إلى فاطمة منها شيئاً، فوجدت فاطمة على أبي بكر فهجرته، فلم تكلّمه حتّى‏ توفّيت، وعاشت بعد النبي ستّة أشهر، فلمّا توفّيت دفنها زوجها علي ليلًا ولم يؤذن بها أبا بكر وصلّى عليها ... » « فاطمه دختر پيامبر براى ابوبكر پيغام فرستاد و ارث خود را از رسول خدا از آن چيزهايى كه خداوند در مدينه به ايشان بخشيده بود و نيز باقى مانده خمس خيبر، مطالبه نمود. ابوبكر به او گفت: رسول خدا گفته است: «ما چيزى به ارث نمى‏ گذاريم، آن چه از ما مى ‏ماند صدقه است». آل محمّد فقط مى‏ توانند از آن مال استفاده كنند. به خدا سوگند! من صدقه رسول خدا را از همان حال كه در زمان حياتش بوده هيچ تغيير نخواهم داد و درباره آن همان كارى را خواهم كرد كه رسول خدا انجام مى‏ داد. بدين وسيله ابوبكر از دادن حتى بخشى از آن‏ها به فاطمه خوددارى كرد، و👈 فاطمه نيز بر ابوبكر خشم گرفت و او را طرد كرد و با وى سخن نگفت تا از دنيا رفت.👉 فاطمه بعد از وفات پيامبر شش ماه زندگى كرد و هنگامى كه فوت نمود، همسرش على او را شبانه دفن كرد و به ابوبكر خبر نداد و خود بر او نماز خواند، و تا وقتى فاطمه در قيد حيات بود على در بين مردم وجهه‏ اى داشت، و چون از دنيا رفت مردم از او روى برگرداندند. » 📚صحیح بخاری ج 5 ص 82 _ صحیح مسلم ج 5 ص 153 👌وهابی در پایان مدعی شده بود که در قضیه فدک حق با ابوبکر بوده است , ما در پاسخهای ذیل مفصلا این ادعای او را رد کرده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3381 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2318 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane
🌸فرا رسیدن سالروز میلاد مبارک امام رضا علیه السلام را تبریک عرض می کنیم . ▫️ویژه نامه شهادت امام رضا علیه السلام؛ 👌پیامبر گرامی فرمود: «به زودی پاره تن من در سرزمین خراسان به خاک سپرده می شود.هیچ مومنی او را زیارت نمی کند مگر آنکه خداوند بهشت را بر او واجب و جهنم را بر بدنش حرام می کند» 📚بحار الانوار ج99 ص31 🗯پاسخ به چند پرسش در مورد امام رضا علیه السلام ١_ چرا امام رضا ولایت عهدی مامون را پذیرفت ایا این پذیرفتن به معنای تایید مامون نبود❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2855 ٢_ اگر امام رضا علم غیب می دونست چرا از انگور زهر آلود خورد و از علم غیبش استفاده نکرد❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2856 https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2857 ٣_ نظر علما و بزرگان اهل سنت در مورد امام رضا چیست❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2860 ٤_ اگر زیارت امام رضا طلبیدن می خواهد کسانی امام رو زیارت می کنن که اهل فسق و فجورن یعنی امام رضا اونا رو میطلبه .چه فرقی بین ما و اونا است که امام رضا هر دوی ما رو میطلبه❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2859 ٥ _ راسته که میگن ثواب زیارت امام رضا از زیارت امام حسین هم بیشتره❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2861 ٦ _ شبهه می کنند که مدفن امام رضا علیه السلام در طوس نیست و قبری که در آنجا است ، قبر هارون خلیفه عباسی است پاسخ چیست ❓ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2862 ٧ _ آیا راست است که امام رضا علیه السلام از مامون به عنوان « امیر المومنین » یاد کرده است با این که این لقب اختصاص به علی علیه السلام دارد ❕❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2863 ٨ _ چرا به امام رضا علیه السلام ضامن آهو می گویند ، آیا آنچه بین مردم مرسوم است که امام رضا ضامن آهویی شد تا برود و فرزندانش را شیر دهد واقعیت دارد ❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2868 ٩ _ شبهه می کنند مگر نمی گویید امام را جز امام کسی غسل نمی دهد پس امام رضا را چه کسی غسل داد در حالی که ایشان در بودند و امام جواد در مدینه ❕نگویید که امام جواد با قدرت الهی خود را به طوس رساندند که این مطلب خلاف عقل است ❕❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2869 ١٠ _ دیده میشود برخی افراد و اساتید شهید شدن امام رضا توسط را انکار می کنند و می گویند این مطلب در روایات و تاریخ نیامده است و ساخته دست است ❗️آیا واقعیت دارد ❕❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2858
١١ _ از من پرسیدند که شما که میروید به زیارت امام رضا امام چطورصدای همه افراد را میشنود بااینکه آن همه جمعیت وجود دارد❔ رفیق بنده رفته پاکستان دوره و این سوالها رامی پرسدو میگوید مگرامام خدا ست که بتواند صدای همه افراد راهمزمان بشنودو می گویدفقط خداست که همزمان می تواند صدا همه افراد را بشنود❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2871 ١٢ _ اخیرا کلیپی از کارشناس شبکه یک منتشر می شود که می گوید مادر امام رضا اهل بوده است ❗️این سخن چقدر سندیت دارد ❕❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2872 ١٣ _ شبهه ای را کانال های ضد دین کرده اند که معاذ الله امام جواد فرزند امام رضا نبوده است و امام رضا بوده است و حتی نزدیکان امام رضا هم می گفتند امام جواد فرزند او نیست زیرا رنگ پوستش با امام رضا فرق می کند ...خواستم در این رابطه توضیح بدید ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2873 ١٤ _ محدود کردن زیارت حرم امام رضا علیه السلام به خاطرکرونا و تضاد آن با قدرت تکوینی ایشان ؛ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2876 ١٥ _ عده ای شبهه می کنند که مدفن کنونی که به عنوان مدفن امام رضا معرفی می شود در اصل مدفن هارون الرشید است و به دروغ گفته اند مدفن امام رضا است ❗️این سخن چقدر واقعیت دارد ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2975 ١٦ _ _نظرتون در مورد طواف دور قبور ائمه چیه ❗️امروزه شیعیان فوج فوج دور قبر امام حسین و امام رضا می چرخند و طواف می کنند و وهابیت این عمل رو شرک می دونه ❕❕ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3250 ١٧ _ در روایتی صد در صد صحیح از امام رضا و پیامبر اسلام، گِل مصر بی‌غیرتی می‌آورد: ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4103 ١٨ _ پاسخی به وهابی که مدعی است امام رضا ع قرآن را اشتباه خوانده است ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/4089 ١٩ _ ❔ آخوند: اگه کرونا در حرم امام رضا هم شیوع داشته باشه، پس فرق حرم امام رضا با مکانهای دیگه چیه؟ 🗣 نتیجه گیری آخوند: کرونا به حرم امام رضا وارد نمیشه. ✍️ اینه که میگم: "دین" عقل رو تعطیل میکنه ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3800 ٢٠ _ آیا می‌دانستید امام رضا مخالفینش را زنده زنده خوراک شیر درنده میکرده؟! همان امام رضایی که سال‌های سال تحت تاثیر تبلیغات آخوندهای دزد و فریبکار گمان می‌کردید در جوانمردی و مهر و محبت همتا ندارد٬ بر طبق احادیث صحیح چنان جانی و قسی القلب بوده که شخصی را فقط به خاطر انکار کردن امامت الهیش ٬ زنده زنده خوراک شیر درنده می‌کند! ↓↓↓ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3251 ٢١ _ خطای علمی امام رضا در مورد توصیه به زیاد آب خوردن روی غذا ◾️امام رضا فرمود: روى غذا آب زياد خوردن مانعى ندارد، بعد فرمود: گمان ميكنى كه اگر انسان اين گونه غذا بخورد:-حضرت هر دو دست را جمع كرد-و بعد روى آن آب نخورد،شكم او پاره نميشود؟ ( مکارم الاخلاق ج 1 ص 155) ◼️این در حالیست که بر طبق پژوهش‌های علمی٬ نوشیدن مقدار زیادی آب در هنگام غذا خوردن موجب رقیق شدن آنزیم‌های گوارشی و بروز اختلال در حرکات معده و عمل هضم و جذب مواد غذایی می‌شود ❗️❗️ https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/2356 _ آتش و قتل در حرم امام رضا و زیر سوال رفتن معجزات امام رضا !!!! در كمتر از يك ماه دو اتفاق مهم در حرم امام هشتم شيعيان رخ داد، يكى کشته شدن ٢ تن از روحانیون و امروز نيز آتش گرفتن یکی از رواقها و سوختن انبار فرشها !!!! در حالی که امام رضا قادر به نجات جان آن دو نفر یا خاموش کردن آتش نبود !!!! https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5002 @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به جوابیه کانال وهابی در مورد حدیث خشم و غضب خانواده شهید !!!!! ❗️وهابی مدعی شد که در روایت آمده است که خداوند می گوید هرکس خانواده شهید را راضی کند مرا راضی کرده و هرکس آنان را خشمگین کند مرا خشمگین کرده است , بنابراین چنان که این تعبیر در مورد خانواده شهید گواه بر عصمت آنان نیست , شبیه این تعبیر در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها هم گواه بر عصمت ایشان نیست !!!! 👌ما در پاسخ وهابی گفتیم که تعبیر مذکور در مورد هرکسی به صورت مطلق استعمال شود , گواه بر عصمت افراد مذکور است , اما حدیث مورد بحث در مورد خانواده شهید به صورت مطلق استعمال نشده است و قید خورده است که یتیمان شهید اگر کار خلافی کنند باید تنبیه شوند , از این قید استفاده می شود که تعبیر به خشم نیاوردن خانواده شهید در جایی است که خانواده شهید کار خلافی نکرده باشند و بر مدار حق باشند , اما اطلاق روایت خشم و غضب الهی حضرت زهرا سلام الله علیها هیچ قیدی نخورده است و چون مطلق است گواه روشنی بر عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها است . 👌حال وهابی در پاسخ ما گفته است که قیدی که ما مورد استدلال قرار دادیم در مورد یتیمان است , اما ممکن است فردی شهید شود اما فرزندانش نابالغ و خردسال نباشند تا مصداق یتیم تلقی شوند تا قیدی که ما گفتیم شاملشان شود , بنابراین استدلال ما نقض می شود آن هم به همین سادگی !!!! 🔸واقعا جای تاسف دارد که طلاب وهابی قبل از این که خوب درسهایشان را بخوانند بیایند و وارد بحث و جدال شوند و چنین استدلالهای سخیفی را مطرح کنند و بیشتر آبروی مذهب اهلسنت و وهابیت را ببرند !!!!! ❕وهابی توجه ندارد که اگر مثلا شهیدی فرزند نابالغ داشته باشد , در این صورت قاعده مذکور در مورد او قید می خورد , و استدلال ما در مورد او صادق می شود , همین که یک قاعده حتی در یک مورد قید بخورد دیگر از اطلاق می افتد و قابل استدلال به صورت یک قاعده مطلق و کلی در بقیه موارد نیست !!!!! 👌از این گذشته وقتی که خداوند قید زده باشد که فرزندان یتیم و نابالغ شهید اگر کار خلافی کنند باید تنبیه شوند , با این قید خداوند به طریق اولی ثابت می شود که اگر فرزندان شهید بالغ هم شده باشند باید تنبیه شوند !!!!! ▫️زیرا وقتی در مورد فرزندان خردسال و ناتوان تنبیه جایز باشد , به طریق اولی در مورد فرزندان بالغ و توانمند یا در مورد همسر و مادر شهید تنبیه ثابت می شود !!!!! 👌علمای اصول از شیعه و سنی این قاعده را به عنوان قیاس اولویت یا مفهوم موافق یا فحوی الخطاب بیان کرده اند , بنابراین قید خداوند در مورد یتیمان شهید طبق قاعده قیاس اولویت یا مفهوم موافق , به طریق اولی شامل سایر خانواده شهید یا فرزندان بالغش هم می شود و حکم مذکور را در مورد خانواده شهید قید می زند !!!! ❗️علمای اصول در مورد قیاس اولویت یا مفهوم موافق چنین مثال می زنند : " 🔸1 _ قرآن فرموده است: فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ؛ يعنى در مقابل پدر و مادر اف گفتن حرام است. اف گفتن مرحله نازله از اذيت و آزار است و اگر اين مرحله نازله حرام باشد به طريق اولويت قطعيه مراحل بالاتر كه موجب اذيت بيشتر است حرام خواهد بود. پس اين آيه شريفه به مفهوم موافقت دلالت مى‏كند بر حرمت ضرب، شتم، بيع، نكاح، قتل و ... 🔸2. قرآن فرموده است: فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ؛ يعنى هركس به اندازه يك ذره كار خير كند پاداش آن را خواهد ديد حال اگر مرتبه دانيه از خير پاداش دارد پس به طريق اولى كارهاى خير بزرگ‏تر از قبيل نماز، روزه، تحصيل علم، حج، جهاد و ...پاداش متناسب با خودش را خواهد داشت. 🔸3. قرآن فرموده است: وَ لا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا (يا نَقِيراً)؛ يعنى به اندازه سر سوزنى هم در قيامت به شما ستم نخواهد شد (فتيل آن رشته نازكى است كه داخل شكاف هسته خرما وجود دارد در مقابل نقير كه آن رشته نازك پشت هسته خرماست). حال اگر به اندازه يك سر سوزن به انسان ستم نشود به طريق اولى ظلم‏هاى بزرگ‏تر انجام نخواهد گرفت. ❕بعد از بيان اين امثله نتيجه‏گيرى مى‏كنيم و آن اينكه قياس اولويت در حقيقت همان مفهوم موافقت كلام است كه به دلالت لفظيه التزاميه از كلام فهميده مى‏شود و دلالت التزاميه هم از جمله ظواهر است و ظواهر هم حجيتشان طبق بناى قطعيه عقلاييه است چه دلالت مطابقى و چه التزامى‏ " 📚شرح اصول فقه، علی محمدی , ج‏3، ص: 323 👌خطاب به وهابی می گوییم که اگر طلبه است برود اصول فقه خود را محکمتر بخواند تا اینجا ما برایش کلاس اصول فقه نگذاریم , اگر هم طلبه نیست برود این قواعد را از اساتید حوزه های جهلیه وهابی و اهلسنت سوال کنند تا چنین بیسوادی اش آشکار نشود !!!! @Rahnamye_Behesht https://instagram.com/porsemane
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به جوابیه دوم کانال وهابی درمورد حدیث خشم و غضب خانواده شهید !!!!! 👌وهابی نتوانست اصل استدلال و پاسخ ما را رد کند تنها چند تا اشکال که برخی هم مرتبط با بحث نبوده است را مطرح کرده است و ما تک به تک این اشکالات را بررسی می کنیم : 🔸١ _ می گوید که آیا روایت تنبیه یتیم شامل امامان اهلبیت علیهم السلام هم می شود که مثلا یکی از امامان در سن کودکی پدرش را از دست بدهد و مصداق یتیم باشد و مستحق تنبیه !!!! حکم مذکور اگر شامل امامان ع نمی شود دلیل تخصیص چیست !!!!! 👌این سخن وهابی از آن سخنان بی پایه و بی ربط است , زیرا وقتی امام علیه السلام در کودکی پدرش را از دست داده است , خودش در همان کودکی امام و واجب الاطاعه می شود و تنبیه امام ع با واجب الاطاعه بودن امام ع همخوانی ندارد , لذا اساسا سوال مذکور در مورد امام ع مصداق پیدا نمی کند !!!! ❗️اگر هم بخواهیم فرض وهابی را بپذیریم که مثلا یک امام ع در کودکی یتیم شود و مثلا برادر بزرگترش امام ع شود و او قرار باشد که بعد از برادرش امام شود , باز هم گفتنی است که امام ع اصلا داخل در حکم تنبیه یتیم نمی شود تا خارج کردنش نیاز به دلیل و مخصص داشته باشد , زیرا امام ع پاک و معصوم است و اصلا جرمی نمی کند که نیاز به تنبیه داشته باشد , لذا امام ع اصلا داخل در موضوع تنبیه یتیم نمی شود تا خارج کردنش نیاز به دلیل داشته باشد !!!! 👌امامان گرامی علیهم السلام از همان کودکی پاک و معصوم اند , چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که امام علیه السلام به دنیا می آید ، به او حکمت داده می شود و با علم و وقار زینت داده می شود و لباس هیبت و بزرگی بر او پوشانده می شود و خداوند چراغی از نور برای او قرار می دهد که درون و نهان افراد را می شناسد و اعمال بندگان را می بیند » " فَإِذَا خَرَجَ إِلَى الْأَرْضِ أُوتِيَ الْحِكْمَةَ وَ زُيِّنَ بِالْعِلْمِ وَ الْوَقَارِ وَ أُلْبِسَ الْهَيْبَةَ وَ جُعِلَ لَهُ مِصْبَاحٌ مِنْ نُورٍ يَعْرِفُ بِهِ الضَّمِيرَ وَ يَرَى بِهِ أَعْمَالَ الْعِبَاد " 📚بحار الانوار ج 25 ص 39 ❗️بنابراین امام ع تخصصا از حکم مذکور خارج است یعنی اصلا داخل در حکم تنبیه نمی شود تا خروجش نیاز به مخصص و دلیل داشته باشد !!!! 👌وهابی اگر اصولش را خوب می خواند و فرق تخصص و تخصیص را متوجه می شد , دیگر اشکال مذکور را مطرح نمی کرد !!!! علمای اصول چنین می گویند : ❗️" تخصيص عبارت است از اخراج بعض از افراد موضوع از تحت حكمى كه براى عام ثابت است بعد از اينكه موضوعا داخل هستند يعنى عنوان عام فى نفسه شامل آنها هم مى‏شود لكن (به توسط) تخصيص و تبصره، اين افراد را از تحت حكم عام بيرون مى‏بريم. مثل: اكرم العلماء الا الفاسقين منهم. 👌مورد «تخصيص» شبيه مستثناى متصل است. مثل: جاءنى القوم الا زيدا كه زيد موضوعا داخل در قوم است ولى حكما خارج است. 👈تخصص آن است كه عنوان عام، از همان اول امر، بدون اينكه تخصيص بخورد، فى حد نفسه شامل اين افراد نمى‏شد كه خروج موضوعى دارند. مثلا وقتى مى‏گويد: اكرم العلماء، اينجا جهال تخصصا بيرون هستند و نيازى به تخصيص ندارند.👉 📚شرح اصول فقه، ج‏1، ص: 256 💠 👇
💠ادامه 👇 🔸٢ _ در اشکال دوم می گوید که آیا تنبیه یتیم جوازی است یا وجوبی , اصلا ممکن است که خانواده شهید جرمی نکنند تا مستحق تنبیه باشند و روایت مذکور تقیید بخورد !!!!! ❗️این سخن هم از آن سخنان بی ربط وهابی است . 👌ما کاری نداریم که آیا خانواده شهید جرمی مرتکب می شوند یا نمی شوند , همین که جواز تنبیه در مورد آنان صادر شده است , این جواز و تنبیه در هنگام عصیان , موجب تقیید اطلاق موجود در حدیث مورد بحث می شود و ما تنها در صدد اثبات همین نکته هستیم ❗️اگر بخواهیم برای فهم وهابی مثال قرآنی هم بزنیم می توانیم بگوییم که خداوند دستور می دهد که به پدر و مادر نیکی کنید : "بِالْوالِدَيْنِ إِحْسانا " ( بقره ٨٣ ) 👌وجوب احسان کردن به صورت مطلق به پدر و مادر که در آیه بیان شده است مستلزم آن است که از پدر و مادر اطاعت پذیری به صورت مطلق داشته باشیم , زیرا تمرد از دستور پدر و مادر با وجوب احسان کردن به آنان همخوانی ندارد , حال آیا این اطاعت مطلق از پدر و مادر گواه بر عصمت پدر و مادر است !!!!! ❗️خداوند این احسان و اطاعت را قید می زند که اگر پدر و مادر خواستند که فرزند به خداوند شرک بورزند , فرزند نباید از پدر و مادر اطاعت کند : "وَ إِنْ جاهَداكَ عَلى‏ أَنْ تُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما " ( لقمان ١٥ ) 👌بنابراین پدر و مادر حکم اطاعت مطلق ندارند تا بحث عصمت آنان مطرح شود و اطاعت مطلق آنان قید می خورد که تا زمانی این اطاعت است که تخلف از حکم خداوند نباشد . ❗️ممکن است پدر و مادر هیچگاه فرزند را دستور به شرک ندهند , با این وجود حکم عدم اطاعت مذکور در سوره لقمان تقیید زننده اطلاعت مطلق از آنان است , در مورد فرزندان یتیم شهید هم مطلب به همینگونه است , یعنی ممکن است که فرزندان هیچگاه جرمی مرتکب نشوند تا شایسته تنبیه باشند , اما همین حکم جواز تنبیه , تقیید زننده حکم مطلق روایت مورد بحث در ممنوعیت خشمگین کردن خانواده شهید است . 🔸٣ _ در اشکال سوم می گوید که چون تنبیه یتیم برای تربیت او است , اصلا اذیت و آزار یتیم نیست تا تقییدی برای حدیث مورد بحث باشد !!!! 👌این سخن هم از آن سخنان بی پایه است . ما وقتی یتیم را تنبیه می کنیم و مثلا می زنیم , یتیم از ما عصبانی و خشمگین می شود و این که بگوییم او اذیت و خشمگین نمی شود , انکار بدیهیات است . ❗️درست است که زدن ما چون برای تنبیه و تادیب و تربیت است , قبح ندارد و مصداق احسان به یتیم است زیرا سبب تربیت او می شود , اما باز هم یتیم از این زدن ناراحت و خشمگین می شود و این خشمگینی با اطلاق روایت مورد بحث که مطلقا اجازه خشمگین کردن یتیم را نمی داد در تضاد است !!!! ❗️استدلال وهابی بر این محور است که تنبیهی که برای تربیت و تادیب باشد , اذیت و آزار نیست , در حالی که این سخن وهابی در ضدیت کامل با قرآن و روایات اهلسنت است و اگر وهابی سواد قرآنی و حدیثی داشت , چنین سخنی را نمی گفت !!!! 👌قرآن از تنبیه و مجازات مرد و زن زناکار که برای اصلاح و تربیت آن دو است به عنوان " اذیت کردن آن دو " یاد می کند : " وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما " ( نساء ١٦ ) ❗️مفسرین اهلسنت معتقدند که تنبیه مورد بحث در آیه که مصداق اذیت مرد و زن زناکار است , شتم کردن و سرزنش کردن آن دو و زدنشان با کفش است : " قوله تعالى: وَ الَّذانِ يَأْتِيانِها مِنْكُمْ فَآذُوهُما أي و اللذان يأتيان الفاحشة فآذوهما، قال ابن عباس رضي اللّه عنهما و سعيد بن جبير و غيرهما: أي بالشتم و التعيير و الضرب بالنعال، و كان الحكم كذلك، حتى نسخه اللّه بالجلد أو الرجم " 📚تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏2، ص: 205 🔸٤ _ و در اشکال پایانی اش می گوید که قیدی که ما ارائه دادیم شامل فرزندان یتیم می شود و مادرشان را شامل نمی شود !!!! در حالی که ما ثابت کردیم که قید مورد استدلال ما از باب قیاس اولویت شامل مادر یتیمان هم می شود , در ذیل ببینید : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/5118 👌همینطور آیاتی که به صورت مطلق دستور می دهد که زنان مجرم ( در کنار مردان مجرم ) باید حد و تعزیر شوند و از این طریق اذیت شوند , می تواند قید و تخصیص منفصلی باشد برای حکم مطلق در روایات مورد بحث خانواده شهید , هم نسبت به همسر شهید و هم نسبت به فرزندان شهید : "الزَّانِيَةُ وَ الزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَة _ وَ السَّارِقُ وَ السَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللَّه‏ " ( نور ٢ _ مائده ٣٨ ) 👌روشن است که احکام مجازاتی فوق شامل معصومین علیهم السلام نمی شود , زیرا آنان تخصصا از موضوع مجازات فوق خارج هستند , بنابراین احکام مجازاتی نمی تواند همانگونه که برای خانواده شهید مقید اطلاق حکم مورد بحث است , برای معصومین و حضرت زهرا س هم مقید باشد . ▫️ادامه 👇