▫️ادامه 👇
▫️3 _ به وهابی پیشنهاد می دهیم که به جای اشکال کردن به شیعه آن هم با استناد به یک روایت ضعیف پاسخ این اشکال ما را بدهد که اگر رعایت پوشش در ملاعام مهم است پس چگونه نقل می کنید که معاذ الله پیامبر اسلام به صورت لخت و عریان در برابر دیگران حاضر می شد ?
❗️علمای اهلسنت فتوا می دهند که بر مرد پوشاندن ناف تا زانو واجب است , " قال الحنفية والحنابلة : يجب على الرجل ان يستر ما بين السرة والركبة - عن غير الزوجة - ويحل للغير رجلا كان أو امرأة ، محرما أو غير محرم ، ان ينظر إلى ما عدا ذلك من بدن الرجل عند أمن الفتنة "
📚الفقه علی المذاهب الخمسه ج 1 ص 87
▫️علی رغم فتوای فوق متاسفانه علمای اهلسنت نقل می کنند که پیامبر گرامی در انظار عمومی و کوچه و بازار ران های خود را از دیگران نمی پوشاند !!!!
❕بخاری نقل می کند که انس می گوید : " پیامبر لنگ را از ران هایش زده بود کنار و رانهایش را برهنه کرده بود " " أَنَسُ: «حَسَرَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عَنْ فَخِذِهِ»
📚صحيح البخاري، ج1، ص: 97
❕یا باز نقل می کند که راوی می گوید " پیامبر وقتی داشت به غزوه خیبر می رفت و بر روی مرکب بود , لباس را از رانهایش زده بود کنار تا جایی که من به سفیدی رانهای پیامبر نگاه می کردم " " حَسَرَ الْإِزَارَ عَنْ فَخِذِهِ، حَتَّى إِنِّي أَنْظُرُ إِلَى بَيَاضِ فَخِذِ نَبِيِّ "
📚صحیح بخاری ج 1 ص 98
❕یا باز نقل می کنند که عایشه می گوید :
" پیامبر در نزد من دراز کشیده بود و رانهایش لخت بود , ابوبکر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , عمر اجازه گرفت و وارد شد و پیامبر در همان حالت بود , اما وقتی عثمان اجازه ورود گرفت , پیامبر رانهایش را پوشاند , عایشه از این مساله از پیامبر سوال کرد , پیامبر پاسخ داد که آیا می خواهی من از عثمان حیا نکنم در حالی که فرشتگان از عثمان حیا می کنند "
"عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ الْمُؤْمِنِينَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ كَانَ جَالِسًا كَاشِفًا عَنْ فَخِذِهِ، فَاسْتَأْذَنَ أَبُو بَكْرٍ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُمَرُ، فَأَذِنَ لَهُ، وَهُوَ عَلَى حَالِهِ، ثُمَّ اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ، فَأَرْخَى عَلَيْهِ ثِيَابَهُ، فَلَمَّا قَامُوا، قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، اسْتَأْذَنَ عَلَيْكَ أَبُو بَكْرٍ وَعُمَرُ فَأَذِنْتَ لَهُمَا، وَأَنْتَ عَلَى حَالِكَ، فَلَمَّا اسْتَأْذَنَ عُثْمَانُ أَرْخَيْتَ عَلَيْكَ ثِيَابَكَ، فَقَالَ:" يَا عَائِشَةُ أَلَا أَسْتَحْيِي مِنْ رَجُلٍ، وَاللَّهِ إِنَّ الْمَلَائِكَةَ تَسْتَحِي مِنْهُ" " كَانَ رَسُولُ اللَّهِ مُضْطَجِعًا فِي بَيْتِي، كَاشِفًا عَنْ فَخِذَيْه ... "
📚مسند الإمام أحمد بن حنبل، ج40، ص: 387 _ صحيح مسلم، ج 4، ص: 1866
❕چنانکه گفتیم , علمای اهلسنت می گویند که باید ناف تا زانو را از دیگران پوشاند , اما نقل می کنند که پیامبر اسلام رانهایش را از دیگران نمی پوشانده است !!!!
❗️ متاسفانه این گروه هتک حرمت و گستاخی را بیشتر کرده و مدعی شده اند که پیامبر به صورت لخت و عریان هم در برابر دیگران حاضر می شده است !!!!
👌بخاری نقل می کند :
" پیامبر در حالی که لنگی بسته بود , با دیگران سنگها را برای کعبه حمل می کردند , عباس گفت که ای پسر برادر اگر لنگت را بین شانه و گردنت بگذاری بهتر است , پیامبر نیز چنین کرد و اندکی بعد لنگ از حضرت افتاد و خود او نیز بیهوش شد و روی زمین افتاد ( و عورتش نمایان شد ) , اما پس از آن دیگر عریان و برهنه دیده نشد " " ... فَحَلَّهُ، فَجَعَلَهُ، عَلَى مَنْكِبَيْهِ، فَسَقَطَ مَغْشِيًّا عَلَيْهِ، فَمَا رُئِيَ بَعْدَ ذَلِكَ عُرْيَانًا صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ "
📚صحیح بخاری ج 1 ص 143 ح 357
▫️عایشه می گوید :
" زید بن حارثه وارد مدینه شد , و پیامبر در خانه من بود , زید به نزد پیامبر آمد و درب را زد , پیامبر لخت و عریان بلند شد و درب را باز کرد در حالی که لباسش را به دنبالش کش می داد , به خدا سوگند من دیگر ندیدم که پیامبر در برابری کسی لخت و عریان شود , قبل از این واقعه و بعد از آن " " عَنْ عَائِشَةَ قَالَتْ: قَدِمَ زَيْدُ بْنُ حَارِثَةَ الْمَدِينَةَ وَ رَسُولُ اللَّهِ فِي بَيْتِي، فَأَتَاهُ فَقَرَعَ الْبَابَ، فَقَامَ إِلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ عُرْيَانًا يَجُرُّ ثَوْبَهُ، وَ اللَّهِ مَا رَأَيْتُهُ عُرْيَانًا قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ "
📚سنن الترمذی ج 4 ص 174 _ فتح الباری ج 11 ص 51 _ کنزالعمال ج 10 ص 569 _ الجامع لاحکام القرآن قرطبی ج 15 ص 361
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
پاسخ به شبهه وهابی در مورد نجاست شراب و حلیت نبیذ ( نوعی شراب ) در فقه اهلسنت !!!
🤔پرسش :
امام معصوم بزاق دهان فرد شرابخوار را پاک میداند !!!
"قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ رَجُلٌ يَشْرَبُ الْخَمْرَ فَبَصَقَ فَأَصَابَ ثَوْبِي مِنْ بُصَاقِهِ فَقَالَ لَيْسَ بِشَيْءٍ." ( ملاذ الاخیار ج 2 ص 434 ) !!!!
💠پاسخ : 💠
👌بر اساس آنچه در فقه شیعه مبتنی بر روایات اهلبیت علیهم السلام بیان شده است اگر مثلا نجاستی مانند شراب یا خون به ظاهر بدن انسان مانند دست برسد , آن ظاهر باید با آب تطهیر شود اما اگر باطن بدن انسان مانند درون دهان یا بینی به نجاست آلوده شود , بالخصوص باطن بدن نیازی به تطهیر ندارد مگر آنکه مثلا خون بینی به ظاهر بینی یا دست انسان برسد که در این صورت ظاهر بینی و دست باید تطهیر شود .
❗️ در روایتی آمده است که امام علیه السلام در مورد فردی که بینی اش خونی شده بود فرمود که تنها ظاهر بینی را تطهیر کند و نیازی به تطهیر درون بینی نیست : " الظاهر انه لا خلاف بين الأصحاب في الاكتفاء في ظهر البواطن بزوال العين، و على ذلك تدل جملة من الاخبار: منها ما رواه الشيخ عن عمار الساباطي قال: «سئل أبو عبد الله (عليه السلام) عن رجل يسيل من انفه الدم هل عليه ان يغسل باطنه يعني جوف الأنف؟ فقال انما عليه ان يغسل ما ظهر منه "
📚الحدائق الناضرة في احكام العترة الطاهرة، ج5، ص: 297 _ الکافی ج 3 ص 59
❕بر همین اساس مرحوم امام خمینی در فتوایش در مقام بیان مطهرات , چنین می گوید :
" نهم: برطرف شدن عين نجاست .... از مواضع درونى انسان .... "
" انسان در صورتى كه چيز نجس يا متنجسى را بخورد و يا بياشامد، به مجرد بلعيدن آن، دهانش پاك مىگردد. "
📚تحرير الوسيلة (ترجمه فارسى)، ج1، ص: 148
❗️در روایات و فتاوای علمای اهلسنت هم آمده است که اگر مثلا درون بینی انسان خونی شود تا زمانی که این خون به ظاهر بینی نرسیده است نیازی به تطهیر ندارد زیرا ملاک در تطهیر ظاهر بدن است نه باطن آن :
" عن ابن جريج: قلت لعطاء: آنست الدم في أنفي و أنا في الصلاة، ولم يخرج، أنصرفُ؟ قال: لا. قلت: فآنسته في المنخر قبل الصلاة، ولم تسل، أستنثر؟ قال: إن شئت "
📚المصنّف لعبد الرزّاق: ج 1 ص 149 ح 577 وح 573
❕در روایت مورد اشکال وهابی هم آمده است که امام علیه السلام در مورد فردی که شراب خورده است و از شراب نیز در دهانش چیزی نمانده بود , فرمود که دهان و آب دهان آن فرد نجس نیست زیرا دهان جزء باطن بدن انسان است و نیاز به تطهیر ندارد .
❗️بنابراین روایت مذکور منطبق بر مبانی فقهی شیعه و اهلسنت است که متاسفانه وهابی از روی جهالت خود اشکالاتی را پیرامون آن مطرح کرده است .
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
▫️خطاب به وهابی می گوییم که اگر خوردن شراب و نجاست شراب , برایت مهم است پس چگونه علمای بزرگ اهلسنت فتوا بر حلال بودن خوردن نبیذ که نوعی شراب است , داده اند و حتی خودشان نیز نبیذ و شراب می خوردند و وضو گرفتن با نبیذ را نیز بی اشکال می دانستند ?
❕" نبیذ آن بود که مقدارى خرما يا كشمش را در ظرفى كه مقدارى آب در آن بود مىريختند و چند روزى مىگذاشتند، و سپس مىنوشيدند . بر اثر گرمى هوا مواد قندى آن تبديل به الكل خفيفى مىشد."
" النَّبِيذُ: التّمرُ و الزّبيبُ الملقَى مع الماء في الإناء، ثمّ صار اسما للشّراب المخصوص "
📚لغات در تفسیر نمونه ص 578 _ مفردات ألفاظ القرآن، ص: 788
🔹ابوحنیفه امام اعظم اهلسنت خوردن نبیذ را حلال می داند و می گفت که اگر نبیذ را حرام بدانم باید بزرگان اصحاب پیامبر را فاسق بدانم زیرا آنان نبیذ می خوردند : " لأن المتخذ من التمر اسمه نبيذ التمر لا السّكر و هو حلال على قول أبي حنيفة و أبي يوسف "_ "و ذهب أبو حنيفة إلى أنه لا يحرم نبيذ التمر، لأن القول بتحريمه تفسيق كبار الصحابة "
📚فتح القدير ج 9 ص 30 _ بدائع الصنائع ج 5 ص 117
▫️خلیفه دوم حتی در لحظات آخر عمرش نیز شراب نبیذ می خورد : " فَأَرْسَلُوا إِلَى طَبِيبٍ مِنَ الْعَرَبِ، فَسَقَى عُمَرَ نَبِيذًا فَشُبِّهَ النَّبِيذُ بِالدَّمِ حِينَ خَرَجَ مِنَ الطَّعْنَةِ الَّتِي تَحْتَ السُّرَّة "
📚مسند احمد ج 1 ص 42
❕علمای اهلسنت و ابوحنیفه , وضو گرفتن با نبیذ را نیز جایز می شمردند : " و توضأ نبيذ التمر " _ " قال أبو حنيفة: يجوز التوضؤ بنبيذ التمر، إذا كان مطبوخا عند عدم الماء و هو قول أبي يوسف و قال محمد يتوضأ به و يتيمم "
📚مغيث الخلق ص 58 _ الخلاف، ج1، ص: 56 ( به نقل از المبسوط للسرخسى ج1ص 88، و شرح معاني الآثار ج 1 ص 96، و المجموع ج 1 ص 93، و بدائع الصنائع ج 1 ص 17، و بداية المجتهد ج 1: ص 32، و تحفة الاحوذى ج 1: ص 293، و تفسير القرطبي ج 13ص 51 )
❕در حالی که در روایات خود اهلسنت آمده است که نوشیدنی حتی اگر مقدار کمی مست کنندگی داشته باشد حرام است و وضوی با نبیذ نیز جایز نیست : " قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ: "كُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ، وَ مَا أَسْكَرَ كَثِيرُهُ، فَقَلِيلُهُ حَرَامٌ " _ " بَابُ لَا يَجُوزُ الْوُضُوءُ بِالنَّبِيذِ وَ لَا الْمُسْكِر "
📚سنن ابن ماجه، ج 5، ص: 90 _ صحيح البخاري، ج1، ص: 176 طبع مصر
❕عالم مطرح اهلسنت یعنی زَمْخَشرى در كتاب «ربيع الأبرار» روايت می کند که :
" اسماعيل بن حمّاد نواده أبوحنيفه شنيد كه يحيى بن أكثم در دولت مأمون، در عيبگوئى جدّ او یعنی ابو حنيفه قدم گذارده است. به يحيى گفت: آيا اين جزاى جَدِّ من مىباشد كه به پاس خدمتى كه به تو كرده است به او مىدهى؟! يحيى گفت: چطور و كدام خدمت؟! نواده ابوحنيفه گفت: 👈 به جهت آنكه حَدّ را از لواط كننده برداشت، و شرب نَبيذ را حلال كرد." 👉 " يحيى بن أكثم يغض من جده فقال : ما هذا جزاؤه منك قال : حين فعل ماذا قال : حين أباح النبيذ ودرأ الحد عن اللوطي . "
📚ربیع الابرار ج 2 ص 76
❕باز علمای اهلسنت نقل می کنند که أبو حنيفه با مُسَاوِر شرب خمر مىكردند و شراب می خوردند . ابوحنیفه بعد از مدتی به عيب گوئى مساور پرداخت. مساور به ابوحنیفه نامه نوشت و چنین گفت :
" اگر فقاهت تو كمال نمىپذيرد به غير از شتم و سبّ من، و به غير از ناقص و پست شمردن من! پس هر كار از دستت بر مىآيد بكن، مرا بر زمين بكوب، و مرا استوار بدار در نزد هر كس كه بخواهى از مردمان نزديك و آشنا، و از مردمان دور و ناآشنا .به علت آنكه زمانهائى بس طويل و دراز كه من بر معصيتها مقيم بودهام تو مرا پاك و مُنَزَّه معرّفى مىكردى. 👈در آن أيَّامى كه شراب را به دست من مىدادى در ابريقهايى از فلز سُربى. 👉ابو حنيفه به سوى وى مالى فرستاد، و او هم از كتابت و افشاء أسرار ابوحنیفه دست برداشت " ... أنَا الْمُقِيمُ عَلَى الْمَعَاصِى أيَّامَ تُعْطِينِى مُدَامِى فِى أبَارِيقَ الرَّصَاصِ فأنفذ إليه أبو حنيفة بمال فكف عنه . "
📚الصراط المستقيم للبياضي ج 3 ص 215 ( به نقل از کتاب امام شناسی , تهرانی , ج 16 و 17 ص 401 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| عدم دفاع امام علی از حضرت فاطمه سلام الله علیهما !!!
🤔چگونه قابل قبول است که عده ای به حضرت فاطمه هجوم برده و او را مضروب کنند اما امیر مومنان با آن شجاعتش از ایشان دفاع نکند !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
آیا انحرافی در چشمان مبارک امام مهدی علیه السلام است ?
🤔پرسش :
❓ آیا میدانستید امام زمان شیعه چشمانش لوچ و أحول است !!!!
"أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ عَنْ عُبَيْدِ اَللَّهِ بْنِ مُوسَى اَلْعَلَوِيِّ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ خَالِدٍ عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ اَلْمُبَارَكِ عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ اَلْهَمْدَانِيِّ عَنِ اَلْحَارِثِ اَلْهَمْدَانِيِّ عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: اَلْمَهْدِيُّ أَقْبَلُ جَعْدٌ بِخَدِّهِ خَالٌ ..."
"خبر داد ما را علىّ بن احمد از عبيد اللّٰه بن موسى علوىّ و او از عبد اللّٰه بن محمّد كه گفت:حديث كرد ما را محمّد بن خالد از حسن بن مبارك و او از ابى اسحاق همدانىّ و او از حارث همدانىّ و او از امير المؤمنين عليه السّلام كه آن حضرت فرمود: مهدىّ داراى چشمانى (مقبل): لوچ و موهاى پيچيده و خال صورت است ..." ( الغيبة نعمانی , جلد ۱ , صفحه ۳١٦ ) !!!!
💠پاسخ : 💠
❗️ما به حسب روایت امام صادق علیه السلام معتقدیم که حجت الهی هیچ گونه نقص و آفتی در بدنش نیست چرا که اگر حجت خداوند دارای نقص و آفت باشد نمی تواند اعتماد مردم را جلب کند و هادی آنان باشد زیرا مردم همان آفت و نقص در بدن حجت الهی را بهانه ای برای تمسخر و عدم رفتن به سراغ او قرار می دهند :
: " مَا لَمْ تَكُنْ فِيهِ عَاهَةٌ. " _ " قوله (ما لم تكن فيه عاهة) أى آفة بدنية أو عقلية، فان منصب الامامة يتنزه عن النقص فى الاعضاء و العقول "
📚الكافي ج1، ص: 285 _ شرح الكافي-الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندراني)، ج6، ص: 94
❕بر همین اساس برخی از محققین می نویسند :
" ويژگى ديگر ( حجت و راهنمای الهی ) آنست كه از هر چيزى كه انسانها را از وى متنفر و از اطراف وى پراكنده مىسازند منزه و بدور باشد از قبيل دنائت و پستى پدران، بدنامى مادران، خشن بودن، سختگير بودن، مبتلا بودن به مرض خارش بدن، مرض جذام، پيسى، كورى، كرى، لالى، و گنگى و ...
توضيح مطلب: ترديدى نيست در اينكه دلهاى انسانها پيوسته به سمت انسان كامل گرايش دارد، انسانى كه از هر لحاظ كاملتر باشد و از افرادى كه از جهتى از جهات نقص دارند گريزان است حال غرض از بعثت انبياء ( و امامان ) عليهم السلام اينست كه مردم بسوى آنان جذب شده و سخنان آنان را با جان و دل قبول كنند و دور آنها را بگيرند و اگر انبياء ( و امامان ) از يكى از جهات مذكور مبتلا به عيب و نقصى باشند مردم از آنان متنفر و فرارى بوده و به سخنان آنان گوش نمىدهند و در نتيجه نقض غرض حاصل مىشود ... ( بنابراین ) از نظر خلقت و ساختمان جسمانى بايد از امراض از قبيل جذام، برص، كرى، لالى و ... و هر مرضى كه موجب فرارى بودن ديگران از وى مىگردد سالم باشد وگرنه غرض از بعثت حاصل نمىگردد. "
📚شرح كشف المراد، علی محمدی , ص: 359
❕از سوی دیگر در روایات ما آمده است که امام مهدی کاملا شبیه پیامبر گرامی اسلام علیهما السلام است و تمام ویژگی ها و زیبایی های پیامبر گرامی در امام مهدی است . یعنی همانگونه که پیامبر گرامی آفت و نقصی در بدن مبارکش نبود , امام مهدی علیهما السلام هم آفت و نقصی در بدن ندارد , چنانچه که پیامبر گرامی فرمود :
" قائم خاندانم و مهدى امّتم، شبيهترينِ مردم به من در شمايل، گفتار و كردار است " " قائِمُ أهلِ بَيتي، ومَهدِيُّ امَّتي، أشبَهُ النّاسِ بي في شَمائِلِهِ و أَقوالِهِ و أَفعالِهِ. "
📚کمال الدین ج 1 ص 257
❕لذا امام علی زیبایی ظاهری و چهره جذاب امام مهدی علیهما السلام را چنین به تصویر کشیده و می فرماید :
" او جوانى، چهارشانه، زيباروى، خوشمو است ... و نور چهرهاش بر سياهى موى سر و صورتش چيره است. پدرم فداى فرزند گزيده كنيزان " " هُوَ شابٌّ مَربوعٌ، حَسَنُ الوَجهِ، حَسَنُ الشَّعرِ ... ونورُ وَجهِهِ يَعلو سَوادَ لِحيَتِهِ ورَأسِهِ، بِأَبِي ابنِ خِيَرَةِ الإِماءِ. "
📚الارشاد ج 2 ص 382 _ الغیبه طوسی ص 470
❕در نقلهای دیگری در مورد چشمان مبارک امام مهدی علیه السلام آمده است که ایشان دارای چشمان سياه و نافذ مانند مرواريد است : " أكحل العينين _ درّى المقلتين. "
📚الزام الناصب ج 1 ص 420 _ کمال الدین ج 2 ص 407
👌بنابراین امام مهدی علیه السلام دارای جذابیت و زیبایی چهره و چشم است و نقص و عیبی در چهره و چشمان مبارکش وجود ندارد .
❕روایت مورد استناد وهابی در مورد چشمان امام مهدی علیه السلام از نظر سندی ضعیف است و قابل استناد نیست , زیرا در سند روایت راویانی چون : " عبید الله بن موسی العلوی العباسی _ الحسن بن مبارک " وجود دارند که مجهول و مهمل اند و توثیقی ندارند , لذا روایتشان ضعیف است :
📚مستدرکات علم رجال الحدیث ج 5 ص 196 _ ج 3 ص 346 _ 518
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از کتابخانه علوم اسلامی تسنیم
💠 معرفی و دانلود مجموعه کتب پاسخ به شبهات فضای مجازی
🔹 مجموعه کتب حجة الاسلام والمسلمین احمد پودینه ئی در جهت پاسخ به شبهات مختلف فضای مجازی تدوین شده است .
🔸 مجموعه حاضر دارای گسترده ترین بانک پاسخ به شبهات در فضای مجازی است که در حدود 50 جلد تنظیم و آماده شده و تا کنون 11 جلد از آثار ایشان منتشر شده است .
🔹 مولف محترم با شبهه یابی میدانی و دقیق ، در طول ده سال فعالیت در عرصه فضای مجازی آنها را گردآوری کرده و مورد پاسخگویی قرار داده است.
🔸 به اعتقاد ایشان مجموعه پاسخ به شبهات فضای مجازی که در موضوعات مختلف در دست انتشار است , حاوی بروز ترین شبهات و جامع ترین و استدلالی ترین پاسخ ها با تکیه بر منابع معتبر و مستند است که به خواننده این توانایی را می دهد تا با مطالعه این مجموعه , دید وسیع و عمیقی نسبت به معارف اسلامی بدست آورد .
❇️ برای دانلود رایگان کتب این مولف محترم می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.
۱. شبهات اعتقادی فضای مجازی 👈 دانلود
۲. شبهات قرآنی فضای مجازی 👈 دانلود
۳. شبهات فقهی فضای مجازی (جلد ۱) 👈 دانلود
۴. شبهات فقهی فضای مجازی (جلد ۲) 👈 دانلود
۵. پاسخ به شبهات کرونایی (جلد ۱) 👈 دانلود
۶. پاسخ به شبهات کرونایی (جلد ۲) 👈 دانلود
۷. پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون پیامبر اسلام 👈 دانلود
۸. پاسخ به شبهات پیرامون شهادت حضرت فاطمه صدیقه (س) 👈 دانلود
۹. پاسخ به شبهات اربعین و زیارت امام حسین (ع) 👈 دانلود
۱۰. پاسخ به شبهات پیرامون امام مهدی (عج) 👈 دانلود
۱۱. پاسخ به شبهات پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی 👈 دانلود
♻️ در نشر معارف اسلامی سهیم باشیم و این فهرست را در اختیار دیگران قرار دهیم.
ا•┈┈••••✾•▪️•✾•••┈┈•ا
تسنیم، بزرگترین کتابخانه علوم اسلامی در بستر ایتا 👈 عضو شوید
🆔 @Rahnamye_Behesht
🆔 @tasnim_pdf
پاسخ به شبهه وهابی در مورد ادب امام عسکری علیه السلام !!!
🤔پرسش :
❓ ادب امام عسکری در برابر مهمان !!!!
" ... فَجَلَسْتُ وَأُنْسِيتُ مَا جِئْتُ لَهُ. فَلَمَّا وَدَّعْتُ وَنَهَضْتُ، رَمَى إِلَيَّ بِالْخَاتَمِ فَقَالَ : أَرَدْتَ فِضَّةً فَأَعْطَيْنَاكَ خَاتَماً. "
" ابوهاشم جعفري میگويد : روزى خدمت امام عسکري رسيدم و خواستم مقداری نقره از ایشان بگيرم تا از نظر تبرك با آن انگشترى بسازم. خدمت ایشان نشستم، ولى فراموش كردم كه براى چه آمده بودم. وقتی خداحافظى كردم و برخاستم، انگشترش را بهسوى من پرتاب کرد و گفت : تو نقره ميخواستى و ما انگشتر به تو داديم. " (الکافی ج 1 ص 512 ) ? ❗️❗️❗️
💠پاسخ : 💠
▫️1 _ بر اساس آنچه علمای شیعه و سنی در وصف امام عسکری علیه السلام گفته اند , ایشان دارای بالاترین مراتب علمی و والاترین کمالات اخلاقی بوده اند .
❕ابن صباغ مالکی , عالم برجسته اهلسنت در مورد امام عسکری علیه السلام می گوید :
" امام حسن عسكرى سرور اهل زمان و امام مردمان روزگار خود بود، گفتههايش همه ثابت و استوار و كردارش پسنديده بود، اگر فضلا و بزرگان هم عصرش را همچون قصيدهاى فرض كنيم وى شاهبيت آن قصيده مىباشد، و اگر آنان را همچون درجى از جواهرات به شمار آوريم وى همچون درّ شاهوار وسط آن گردنبند در شمار خواهد بود؛ يكّهتاز ميدان دانش كه هيچكس را ياراى هماوردى با وى نبوده و آشكاركننده پيچيدگىهاى مسائل علمى كه اين كار هرگز خسته و ملولش نمىكرد؛ كسى كه با رأى صائب خود به كشف حقايق پرداخته و پيچيدگىها و دقايق علوم را با فكر نافذ خود آشكار مىگردانيد ... اصل و نسب و نفس و ذاتش آكنده از كرامت بود.... " " سيد أهل عصره و إمام أهل دهره، أقواله سديدة و أفعاله حميدة، و إذا كانت أفاضل زمانه قصيدة فهو في بيت القصيدة ... الكريم الأصل و النفس و الذات ... "
📚الفصول المهمة: 275
❕شیخ مفید نیز امام عسکری را فردی معرفی می کند که دارای نهایت علم و فضل و کرم و آداب پسندیده و کمالات اخلاقی بود و اساسا به خاطر همین صفات والا , شایستگی مقام امامت را دارا بود : " لِاجْتِمَاعِ خِلَالِ الْفَضْلِ فِيهِ وَ تَقَدُّمِهِ عَلَى كَافَّةِ أَهْلِ عَصْرِهِ فِيمَا يُوجِبُ لَهُ الْإِمَامَةَ ... مِنَ الْعِلْمِ وَ الزُّهْدِ وَ كَمَالِ الْعَقْلِ وَ الْعِصْمَةِ وَ الشَّجَاعَةِ وَ الْكَرَمِ وَ كَثْرَةِ الْأَعْمَالِ الْمُقَرِّبَةِ إِلَى اللَّهِ "
📚الإرشاد ج2، ص: 313
▫️2 _ روایت مورد استناد وهابی از نظر سندی ضعیف است . زیرا راوی روایت فردی است به نام : " اسحاق بن محمد نخعی " که بسیار اهل تخلیط بوده و رهبر گروهی بوده که امام علی علیه السلام را خدا می دانستند " " معدن التّخليط، و الإسحاقيّة تنسب إليه، و هم يعتقدون في عليّ عليه السّلام بالإلهيّة "
📚مستدركات علم رجال الحديث، ج1، ص: 583
▫️3 _ اساسا می توان گفت که وهابی روایت را اشتباه ترجمه کرده است , زیرا ماده " رمی " به معنای مطلق واگذار کردن هم به کار میرود چنانچه که وقتی می گویند " رمی به علی البلد " یعنی " حکومت آن شهر یا آن سرزمین را به او داد "
📚ترجمه معجم الوسیط , ج 1 ص 807 ماده " رمی "
👌بنابراین معنای روایت این می شود که وقتی ابوهاشم از نزد امام عسکری خارج می شد , امام علیه السلام انگشتر خاتم را به او واگذار کرد نه اینکه به سوی او پرت کرده باشد .
▫️3 _ محتوای روایت نشان از کرامت و اعجاز امام عسکری نیز دارد که وهابی این کرامت را برای امام عسکری نخواهد پذیرفت . زیرا روایت می گوید که امام عسکری ع از ضمیر و درون ابوهاشم خبر داشت و بر اساس همین علم غیب انگشتر خود را به او عطا کرد و در پایان روایت نیز آمده است که ابوهاشم وقتی این کرامت امام عسکری علیه السلام را دید مجددا شهادت داد که ایشان امام و حجت از سوی خداوند هستند و امام عسکری ع هم برای او دعا کرد : " فَقُلْتُ يَا سَيِّدِي أَشْهَدُ أَنَّكَ وَلِيُّ اللَّهِ وَ إِمَامِيَ الَّذِي أَدِينُ اللَّهَ بِطَاعَتِهِ فَقَالَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ "
📚الكافي ج1، ص: 512
▫️4 _ وهابی بهتر است که از بی ادبی های معاویه آن هم بر روی منبر رسول خدا پاسخ دهد , چنانچه که زمخشری عالم برجسته اهلسنت نقل می کند :
" معاویه روزی به هنگام سخنرانی بر روی منبر بادی رها کرد , سپس برای توجیه گفت ای مردم خداوند بدن ما را آفریده و در آن باد قرار داده و انسانها نمی توانند از رفتن آن جلوگیری کنند . ناگهان یکی از حاضران به نام صعصه بن صوحان گفت آری ولی جای این کار در توالت است نه روی منبر چون بدعت است " افلتت من معاوية ريح على المنبر فقال : يا أيها الناس إن الله خلق أبداناً وجعل فيها أرواحاً فما تمالك الناس أن تخرج منهم . فقام صعصعة ابن صوحان فقال : أما بعد فان خروج الأرواح في المتوضئات سنة ، و على المنابر بدعة "
📚ربیع الابرار ج 5 ص 117
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| اعتقاد به خدای نادیده ?!
👌در کلیپ فوق ضمن اشاره به یکی از براهین مهم وجود خداوند , به این شبهه ملحدین و آتئیست ها پاسخ گفته ایم که می گویند :
" ما به خدایی که او را نبینیم ایمان نمی آوریم . ما تنها به چیزی معتقدیم که با حواس خود او را درک کنیم ! "
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا غذا دادن به کافر سبب جهنمی شدن مسلمان می شود ?
🤔پرسش :
❗️انسانیت در اسلام !!!
" امام صادق : هر كه مؤمنى را سير كند، بهشت او را واجب شود، و هر كه كافرى را سير كند، بر خدا لازم است كه شكم او را پر از زقوم جهنم كند. " ( حلیه المتقین ص 163 ) !!!
💠پاسخ : 💠
❕اسلام تنها دشمنی کردن و عدم برقراری رابطه دوستانه با کفار حربی مانند اسرائیل را دستور می دهد , یعنی کفاری که در صدد نابودی اسلام و مسلمین هستند , چنانچه که در قرآن می خوانیم :
"به آنها كه جنگ بر آنان تحميل شده اجازه جهاد داده شده است، چرا كه مورد ستم قرار گرفتهاند و خدا قادر بر نصرت آنها است _ همانها كه به ناحق از خانه و لانه خود بدون هيچ دليلى اخراج شدند جز اينكه مىگفتند پروردگار ما اللَّه است " " أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ بِغَيْرِ حَقٍّ إِلاَّ أَنْ يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّه " ( حج 39 _ 40 )
❕و در آیه دیگر می خوانیم :
" كسانى كه با خدا و رسولش دشمنى مىكنند آنها در زمره ذليلترين افرادند....هيچ قومى را كه ايمان به خدا و روز قيامت دارد نمىيابى كه با دشمنان خدا و رسولش دوستى كنند " "إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ فِي الْأَذَلِّين ... لا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ يُوادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَ رَسُولَه " ( مجادله 20 _ 22 )
▫️اما اگر کفار و غیر مسلمانان با مسلمین سر جنگ نداشته باشند , اسلام هم دستور به حسن رابطه و حسن معاشرت با آنها را می دهد , چنانچه که برخی می نویسند :
" با اينكه ما اسلام را تنها آيين رسمى خداوند در اين زمان مىدانيم ولى معتقديم بايد با پيروان مذاهب آسمانى ديگر «همزيستى مسالمتآميز» داشته باشيم، خواه در كشورهاى اسلامى زندگى كنند خواه در بيرون آن، مگر كسانى از آنها كه در مقام مبارزه با اسلام و مسلمين برآيند: «لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِى الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ انْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا الَيْهِمْ انَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطينَ ... " " خدا شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه به خاطر دين با شما پيكار نكردند و شما را از خانه و وطنتان بيرون نراندند، نهى نمىكند، زيرا خداوند عدالتپيشگان را دوست دارد . تنها شما را از دوستى كسانى نهى مىكند كه در امر دين با شما پيكار كردند، و شما را از خانههايتان بيرون راندند، يا به بيرون راندن شما كمك كردند از اينكه با آنها دوستى كنيد، و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است." ( ممتحنه 8 و 9 )
📚اعتقاد ما، ص: 31
❕لذا در فرمان معروف امام علی علیه السلام به مالك اشتر می خوانیم :
«وَ اشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعيَّةِ وَالَمحَبَّةَ لَهُمْ وَاللَّطْفَ بِهِمْ وَلا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضارياً تَغْتَنِمُ اكْلَهُمْ، فَانَّهُمْ صِنْفانِ، امّا اخٌ لَكَ فِى الدِّينَ اوْ نَظيرٌ لَكَ فِى الْخَلْقِ»
«قلب خود را نسبت به ملّت خويش، سرشار از رحمت و محبّت و لطف كن و همچون حيوان درّندهاى مباش كه خوردن آنان را غنيمت بدانى؛ زيرا آنها دو گروهاند: یا برادر دينى تو هستند يا انسانى همانند تو»!
📚نهج البلاغه نامه 53
❕برخی از محققین در شرح کلام فوق می نویسند :
" رعايا در حكومت اسلامى از دو حالت خارج نيستند: اكثريت مسلمانند و مىدانيم اسلام هر مسلمانى را برادر مسلمان مىداند و يا اقليتى هستند كه با مسلمين زندگى مسالمتآميز دارند و آنها انسانند و انسان نسبت به انسان بايد نهايت محبّت را داشته باشد.
👈اين گفتار در واقع خط بطلانى است بر تبليغات مسموم دشمنان اسلام كه مىگويند: مسلمانان حق حيات براى غير خود قائل نيستند و معتقدند همه را بايد از دم شمشير گذراند و يا اينكه اسلام اصرار دارد ديگران را به اجبار وارد اين دين كند. آرى اين گفتار نشان مىدهد تمام انسانها و پيروان همه مذاهب مىتوانند با مسلمانان زندگى مسالمت آميز داشته باشند و در داخل كشورهاى اسلامى در سايه قوانين اسلام، جان و مال و ناموس و آبرويشان محفوظ باشد. بر خلاف آنچه در دنياى امروز ديده مىشود كه حتى اختلاف رنگِ پوست در داخل كشور ظاهرا پيشرفتهاى مانند آمريكا مايه تبعيضهاى وحشتناكى است و بر خلاف نمايشهاى سياسى در اين زمينه سفيدپوستان آنجا غالباً از سياهپوستان متنفرند، مراكز اجتماعى آنها از هم جداست و در بسيارى از مسائل اجتماعى حاضر به همكارى با يكديگر نيستند.👉
📚پیام امام امیر المومنین ج 10 ص 379
▫️ادامه 👇👇👇
▫️ادامه 👇
❗️روایتی هم که معاند به آن استناد کرد ناظر به کفار حربی و دشمن اسلام و مسلمین است یعنی کسانی که در صدد قتل و غارت و کشتار مسلمین هستند , این کفار را نباید اطعام کرد تا بر علیه مسلمانان و ضربه زدن به آنان قوت و قدرت بگیرند : " إذا صار ذلك سببا لقوتهم على محاربة المسلمين و إضرارهم "
📚مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول، ج9، ص: 123
👌لذا در روایات دیگر آمد که حرمت اطعام کافر برای کافر حربی و دشمن دین خداوند است اما اگر کافری دشمن دین الهی نباشد , اطعام کردن او اشکالی ندارد : " مَنْ أَشْبَعَ عَدُوّاً لَنَا فَقَدْ قَتَلَ وَلِيّاً لَنَا." _ " عَنْ سَدِيرٍ الصَّيْرَفِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع أُطْعِمُ سَائِلًا لَا أَعْرِفُهُ مُسْلِماً فَقَالَ نَعَمْ أَعْطِ مَنْ لَا تَعْرِفُهُ بِوَلَايَةٍ وَ لَا عَدَاوَةٍ لِلْحَقِّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً وَ لَا تُطْعِمْ مَنْ نَصَبَ لِشَيْءٍ مِنَ الْحَقِّ أَوْ دَعَا إِلَى شَيْءٍ مِنَ الْبَاطِلِ. "
📚صفات الشيعة، ص: 9 _ الكافي ج4، ص: 13
❕در روایتی زكريّا بن ابراهيم می گوید ؛
" من مسيحى بودم و اسلام آوردم و حج گزاردم. آن گاه نزد امام صادق عليه السلام رفتم و گفتم: من بر دين مسيح بوده ام كه حال، اسلام آورده ام ...پدر و مادرم و خانواده ام مسيحى هستند و مادرم نابيناست. من با آنها هستم ...
👌امام فرمود ؛
«باكى نيست. مراقب مادرت باش و به او نيكى كن، و اگر از دنيا رفت، او را به ديگرى وا مگذار. تو خود، كار [تدفين] او را به عهده بگير » " فَقالَ: لا بَأسَ، فَانظُر امَّكَ فَبِرَّها، فَإِذا ماتَت فَلا تَكِلها إلى غَيرِكَ؛ كُن أنتَ الَّذي تَقومُ بِشَأنِها "
❕زکریا می گوید ؛
👈 هنگامى كه به كوفه رسيدم، به مادرم محبّت كردم و خودم به او غذا مى دادم و جامه و سرش را از شپش، پاك مى كردم و به او خدمت مى نمودم. مادرم به من گفت: اى پسركم! تو وقتى بر دين من بودى، اينچنين با من رفتار نمىكردى. اين، چه رفتارى است كه پس از مهاجرتت و پذيرش اسلام در تو مى بينم؟ گفتم: مردى از فرزندان پيامبرمان، مرا به اين رفتار، فرمان داده است... 👉
مادرم گفت: فرزندم ، دين تو، بهترين دين است. آن را بر من عرضه كن. من آن دين را بر او عرضه كردم و او اسلام را پذيرفت..."
📚الکافی ج 2 ص 160
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
شبهات فضای مجازی پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی.06.Prp.pdf
1.87M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون ولایت فقیه و حکومت اسلامی ( جلد اول )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون حکومت اسلامی و مشروعیت ولایت فقیه و مسائلی مرتبط با انقلاب اسلامی ایران و رهبران آن است که به صورت استدلالی و با استناد به منابع متقن مورد بحث و بررسی و پاسخگویی نویسنده قرار گرفته است .
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
آیا پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین علیهما السلام را می بوسید ?!
🤔پرسش :
❓آیا می دانستید پیامبر اسلام آلت تناسلی امام حسین را می بوسیده است ?
منبع شیعه : " أَنَّ النَّبِيَّ ص قَبَّلَ زُبَّ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ كَشَفَ عَنْ ربيته [أُرْبِيَّتِهِ] وَ قَامَ فَصَلَّى مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَوَضَّأَ." ( الجعفريات (الأشعثيات)، ص: 19 )
منبع سنی : "حدثنا الحسن بن علي الفسوي ثنا خالد بن يزيد العرني ثنا جرير عن قابوس بن أبي ظبيان عن أبيه عن بن عباس رضي الله عنهما قال رأيت النبي صلى الله عليه وسلم فرج ما بين فخذي الحسين وقبل زبيبته " ( المعجم الکبیر ج 3 ص 51 ) ❗️❗️❗️
💠پاسخ : 💠
👌پیامبر گرامی امام حسین علیهما السلام بسیار دوست می داشت و ایشان را که کودک بودند , بسیار می بوسیدند و به حسب روایات بر پیشانی و گلو و لبهای مبارک امام حسین بوسه می زدند .
❕در نقلی آمده است که سلمان فارسی می گوید :
"بر پيامبر خدا در آمدم. ديدم حسين بن على بر روى ران اوست و پيامبر پيشانى او را مىبوسد و دهانش را بر دهان او نهاده و مىبوسد. " دَخَلتُ عَلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله وإذَا الحُسَينُ عليه السلام عَلى فخِذِهِ، وَ هُوَ يُقَبِّلُ جَبينَهُ، و يَلثِمُ فاهُ "
📚کفایه الاثر ص 46 _ الخصال ج 2 ص 475
❕در نقل دیگر آمده است که پیامبر گرامی بسیار بر پیشانی و گلوی امام حسین بوسه می زد : " فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص كَانَ كَثِيراً مَا يُقَبِّلُ جَبِينَهُ وَ نَحْرَهُ "
📚بحار الأنوار ج44، ص: 188
❕بی شک این بوسه های پیامبر گرامی مرتبط با وقایعی بوده است که در آینده بر امام حسین وارد می شد . بوسه بر گلوی امام حسین خبر می داد از بریده شدن گلو و سر مبارک ایشان یا بوسه بر دهان امام حسین خبر می داد از ضرباتی که یزید ملعون بر دهان مبارک امام حسین وارد می کرد , چنانچه که علمای شیعه و سنی از زید بن ارقم نقل می کنند :
"هنگامى كه یزید با چوبدستىاش بر دندانهاى پيشين امام حسين عليه السلام مىزد , زید بن ارقم گفت :
❕" چوبدستىات را از اين دو لب بردار، كه سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست، بارها و بارها كه شماره نمىتوانم كرد، ديدم كه پيامبر خدا دو لب خود را بر آنها نهاده و مىبوسد! " "فَلَمَّا رَآهُ يَضْرِبُ بِالْقَضِيبِ ثَنَايَاهُ قَالَ لَهُ ارْفَعْ قَضِيبَكَ عَنْ هَاتَيْنِ الشَّفَتَيْنِ فَوَ اللَّهِ الَّذِي لَا إِلَهَ غَيْرُهُ لَقَدْ رَأَيْتُ شَفَتَيْ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَيْهِمَا مَا لَا أُحْصِيهِ کثْرَةً تُقَبِّلُهُمَا "
📚الارشاد ج 2 ص 115 _تاریخ طبری ج 5 ص 456 _ انساب الاشراف ج 3 ص 412
❕از سوی دیگر پیامبر گرامی اسلام تربیت شده به ادب الهی و در اوج کمالات اخلاقی بوده است , طبیعتا از چنین پیامبر رفتاری که مورد تایید اخلاق نباشد , سر نمی زند .
👌خداوند با صراحت در توصیف پیامبر اسلام می فرماید :
"« تو اخلاق عظیم و برجسته ای داری» ( قلم 4 ) « وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ » و می فرماید ؛ « برای شما در زندگی رسول خدا سر مشقی نیکویی است» (احزاب21 ) « لَقَد كَانَ لَكُم فِى رَسُولِ اللَّهِ اسْوَةٌ حَسَنَة »
👌علمای فریقین نقل می کنند که پیامبر اسلام می فرمود :
" أدّبني ربّي فأحسن تأديبي " " خداوند مرا ادب آموخت و نيكو نیز ادب آموخت. "
📚بحار الانوار ج 16 ص 210 _ الجامع الصغیر , سیوطی , ج 1 ص 51 _ کنزالعمال ج 11 ص 406 _414 _ 431_ فیض القدیر ج 1 ص 290 _ تفسیر رازی ج 28 ص 285 و ....
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕حال معاند مدعی شده است که پیامبر گرامی بر آلت امام حسین در زمان کودکی ایشان بوسه می زده است !!!!
▫️روایتی که معاند به آن استناد کرده است از نظر سندی ضعیف و غیر قابل اعتماد است :
🔸1 _ آنچه که از منبع شیعی یعنی کتاب جعفریات استناد کرد , سند صحیحی ندارد و قابل استناد نیست , زیرا راویان کتاب جعفریات افرادی بوده اند که در کتب رجالی توثیق نشده است و مجهول هستند . افرادی مانند : " احمد بن المظفر بن احمد العطار " _ " محمد بن ابراهیم بن محمد بن خلف الجمازی " _ " عبد الله بن محمد بن عبد الله بن عثمان ابن السقاء "
📚مستدرکات رجال الحدیث ج 1 ص 488 _ ج 6 ص 367 _ ج 5 ص 95
❕گذشته از آنکه افرادی مانند ابن السقاء که از راویان کتاب مذکور بوده از علمای اهلسنت محسوب می شود و به احتمال زیاد روایات جعلی اهلسنت را در کتاب جعفریات اضافی کرده است .
❗️خطیب بغدادی مفصلا شرح حال او را در کتاب تاریخ بغداد خود بیان می کند : " 5270 عبد اللّٰه بن محمد بن عبد اللّٰه بن عثمان بن المختار، أبو محمد المزني الواسطي، يعرف بابن السقاء "
📚تاریخ بغداد ج 10 ص 129
❕لذا مرحوم صاحب جواهر یکی از دلائل ضعف کتاب جعفریات را همین تحریف کتاب و اضافی شدن روایات جعلی اهلسنت به آن می داند : " إنما تطابق روايته في الأكثرية رواية العامة "
📚جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج21، ص: 398
❕آیت الله مکارم شیرازی نیز از جهت دیگری بر تضعیف این کتاب استدلال کرده و می گوید :
"كتاب «جعفريّات» به «اسماعيل بن موسى بن جعفر» مىرسد، «اسماعيل» هم پسرى به نام «موسى» داشت، آنچه در كتب رجال هست اين است كه اين شخص كتابهائى داشته است و تمام روايات نقل شده به اسماعيل بن موسى بن جعفر مىرسد كه از او توثيقى در كتب رجالى نيست، ولى گفتهاند كه در مصر بوده و اولادى داشته است و در مورد توثيق او و پسرش دليلى در دست نيست. كتاب «اسماعيل» را فرزندش «محمد» نقل مىكند كه در كتب رجال چيزى در توثيق او نيست و فقط گفته شده است كه كتابهاى پدرش را نقل مىكند. راوى از «موسى»، «محمد بن اشعث» است كه او هم توثيق نشده و شايد به جهت وجود اشعث است كه كتاب جعفريّات را «اشعثيّات» هم مىگويند، كه اينها همه مشكوك هستند حال با وجود اين اشكالات چطور مىتوانيم به اين كتاب تمسّك كنيم "
📚كتاب النكاح، ج1، ص: 25
🔸2 _ روایتی هم که معاند از کتاب معجم الکبیر که از منابع اهلسنت است مورد استناد قرار داد سند ضعیفی دارد و قابل استناد نیست , چرا که راوی روایت " قابوس بن ابی ظیبان " است که ذهبی در مورد او نقل می کند : " ابوحاتم گفته است به احادیث او احتجاج نمی شود و نسائی گفته است او قوی نیست و ابن حبان گفته است که او حافظه ضعیفی داشته است " و مزی نیز در مورد او نقل می کند : " او منافق بوده است و عبد الله بن احمد از یحیی بن معین نقل کرده که او ضعیف الحدیث بوده است " " قال ابوحاتم لا یحتج به و قال النسائی لیس بالقوی و قال ابن حبان ردئ الحفظ " _ " ... نفق قابوس ... عن یحیی بن معین ضعیف الحدیث "
📚میزان الاعتدال ج 3 ص 367 _ تهذیب الکمال فی اسماء الرجال ج 23 ص 328
👌لذا شوکانی و ابن حجر , دو عالم برجسته اهلسنت برای بیان ضعف روایت مذکور به وجود قابوس بن ابی ظبیان در سند آن و ضعیف بودن راوی مذکور اشاره می کنند : " و فی اسناده قابوس بن ابی ظبیان و قد ضعفه النسائی "
📚نیل الاوطار ج 2 ص 53 _ تلخیص الحبیر ج 2 ص 60
❕بنابراین منبع اصلی نقل مورد استناد معاند روایتی از اهلسنت است که راویان ضعیف اهلسنت نقل مذکور را در کتاب جعفریات نیز وارد کرده اند که در هر حال روایت مذکور با سند ضعیف نقل شده و قابل استناد و احتجاج نیست .
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| توضیحاتی در مورد نجاست سگ در اسلام !!!
❕در کلیپ فوق از موضوعات ذیل بحث کرده ایم :
▫️دلیل شرعی نجاست سگ !
▫️فلسفه نجاست سگ !
▫️دیدگاه اسلام پیرامون چگونگی تعامل انسان با سگ !
@Rahnamye_Behesht
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️معاند ضد اسلام : " از دید امام صادقِ شیعیان هر کس به کافر غذا بدهد خداوند او را به جهنم می اندازد "
❓آیا از دید اسلام , اطعام کافر حرام و موجب عذاب الهی می شود ?
👌پاسخ حجت الاسلام کریمی پور به معاند بلاگر را ببینید .
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون حضرت فاطمه سلام الله علیها.07.Prp.pdf
2.19M
📖کتاب الکترونیک :
" پاسخ به شبهات فضای مجازی پیرامون فاطمه صدیقه سلام الله علیها و شهادت ایشان " ( جلد اول )
✍نویسنده : احمد پودینه ئی ( مدیریت مجموعه شیعه پاسخ )
❕کتاب مذکور حاوی تازه ترین سوالات و شبهات مطرح شده در فضای مجازی پیرامون شهادت فاطمه ( س ) و موضوعاتی مرتبط با این مساله است و به دهها شبهه در این رابطه پاسخ گفته شده است و دهها سند از روایات شیعه و سنی در جهت اثبات شهادت فاطمه ( س ) مورد استناد قرار گرفته است .
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
توضیحاتی در مورد معنای واژه " الله " !!!
🤔پرسش :
❓معاند :
کلمه الله ریشه در زبان عبری دارد و به معنای خراب کننده و نابود کننده و خدای خشونت است ?
💠پاسخ : 💠
❕برخی از نویسندگان در این رابطه می نویسند :
" محقّقان لغت شناس مىگويند: اين واژه كاملاً عربى است و عرب اين لفظ را چند قرن قبل از بعثت پيامبر به كار مىبرد، و هر ملتى تا چه رسد ملت عرب براى خدا نامى داشت و بسيار دور از تحقيق است كه بگوييم اين ملت عريق و ريشهدار كه به بيان و خطابه معروف است، براى بازگويى يك عقيده فطرى وجهانى لفظى نداشتند، قرآن عقيده جامعه عرب را چنين توصيف مىكند: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللّٰهُ...» (لقمان/ 25) «اگر از آنان بپرسى كه آسمانها و زمين را چه كسى آفريده است، مىگويند "اللّٰه"». اين انديشهاى نبود كه مخصوص عرب عصر رسول خدا باشد، بلكه اين عقيده را از نياكان خود داشتند....
📚منشور جاوید ج 2 ص 116
❕در روایات نیز با صراحت تصریح شده است که واژه الله لغتی عربی است که از "اله " مشتق شده و گرفته شده است : " عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَه "
📚الکافی ج 1 ص 87
❕اله نیز در لغت عرب دارای چند معنا است . به معنای معبود است یعنی الله آن وجودی است که شایسته عبادت است و دیگری به معنای تحیر است زیرا الله ذاتی نامحدود است و بندگان از درک کنه و حقیقت او عاجزند و همینطور معنای پناهگاه را در خود دارد زیرا بندگان در شدائد به او پناه می برند .
📚لسان العرب ج 13 ص 467 ماده اله
❗️امام على عليه السلام فرمود :
"«اللّه»، يعنى معبودى كه خلق، در او سرگرداناند و به او پناه مىبرند و خداوند، همان پوشيده از دسترس ديدهها و در پرده از وهمها و خطورات ذهن است. " " «اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي يَألَهُ فِيهِ الخَلقُ ويؤلَهُ إِلَيهِ، وَاللّهُ هُوَ المَستورُ عن دَركِ الأَبصارِ، المَحجوبُ عَنِ الأَوهامِ وَالخَطَرات "
📚التوحيد: ص 89 ح 2 _ بحار الأنوار: ج 3 ص 222
❕امام باقر عليه السلام فرمود :
" «اللّه»، يعنى معبودى كه خلق از درك چيستىاش و آگاهى به چگونگىاش، حيران گشتهاند. عرب وقتى مىگويد: «أَلِهَ الرَّجُل»، كه در چيزى حيران بماند و بدان آگاهى نيابد و چون از چيزى بترسد و حذر كند، حيران و سرگشته، به چيزى پناه مىبرَد. پس «اله»، همان پوشيده از حواسّ مردم است .... و اين كه بگويد: «اللّه، يگانه است»، به معناى همان معبودى است كه مردم، از ادراكش و احاطه به چگونگىاش درمىمانند؛ در خداوندىاش يكتاست و والاتر از ويژگىهاى خلق خويش است. " "«اللّهُ» مَعناهُ المَعبودُ الَّذي أَلِهَ الخَلقُ عَن دَركِ ماهِيَّتِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، ويَقولُ العَرَبُ: أَلِهَ الرَّجُلُ إِذا تَحَيَّرَ فِي الشَّيءِ فَلَم يُحِط بِهِ عِلما، ووَلَهَ إِذا فَزِعَ إِلى شَيءٍ مِمّا يَحْذَرُهُ ويَخافُهُ، فَالإلهُ هُوَ المَستورُ عَن حَواسِّ الخَلقِ ... فَمَعنى قَولِهِ: «اللّهُ أَحَدٌ» المَعبودُ الَّذي يَألَهُ الخَلقُ عَن إِدراكِهِ، وَالإِحاطَةِ بِكَيفِيَّتِهِ، فَردٌ بِإِلهِيَّتِهِ، مُتَعالٍ عَن صِفاتِ خَلقِهِ. "
📚التوحيد: ص 89 ح 2
▫️ادامه 👇
▫️ادامه 👇
❕در تفسیر نمونه در مورد واژه الله می خوانیم :
" اللّه" جامعترين نامهاى خدا است، زيرا بررسى نامهاى خدا كه در قرآن مجيد و يا ساير منابع اسلامى آمده نشان مىدهد كه هر كدام از آن يك بخش خاص از صفات خدا را منعكس مىسازد، تنها نامى كه اشاره به تمام صفات و كمالات الهى، يا به تعبير ديگر جامع صفات جلال و جمال است همان" اللَّه" مىباشد.
به همين دليل اسماء ديگر خداوند غالبا به عنوان صفت براى كلمه" اللَّه" گفته مىشود به عنوان نمونه:
" غفور" و" رحيم" كه به جنبه آمرزش خداوند اشاره مىكند (فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ- بقره- 226).
" سميع" اشاره به آگاهى او از مسموعات، و" عليم" اشاره به آگاهى او از همه چيز است (فَإِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ- بقره- 227).
" بصير"، علم او را به همه ديدنيها بازگو مىكند (وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ حجرات- 18).
" رزاق"، به جنبه روزى دادن او به همه موجودات اشاره مىكند و" ذو القوه" به قدرت او، و" مبين" به استوارى افعال و برنامههاى او (إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ- زاريات- 58).
و بالاخره" خالق" و" بارء" اشاره به آفرينش او و" مصور" حاكى از صورتگريش مىباشد (هُوَ اللَّهُ الْخالِقُ الْبارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى حشر- 24).
آرى تنها" اللَّه" است كه جامعترين نام خدا مىباشد، لذا ملاحظه مىكنيم در يك آيه بسيارى از اين اسماء، وصف" اللَّه" قرار مىگيرند هُوَ اللَّهُ الَّذِي لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِكُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَيْمِنُ الْعَزِيزُ الْجَبَّارُ الْمُتَكَبِّرُ " او است اللَّه كه معبودى جز وى نيست، او است حاكم مطلق، منزه از ناپاكيها، از هر گونه ظلم و بيدادگرى، ايمنى بخش، نگاهبان همه چيز، توانا و شكست ناپذير، قاهر بر همه موجودات و با عظمت".
يكى از شواهد روش جامعيت اين نام آنست كه ابراز ايمان و توحيد تنها با جمله لا اله الا اللَّه مىتوان كرد، و جمله" لا اله الا العليم، الا الخالق، الا الرازق" و مانند آن به تنهايى دليل بر توحيد و اسلام نيست، و نيز به همين جهت است كه در مذاهب ديگر هنگامى كه مىخواهند به معبود مسلمين اشاره كنند" اللَّه" را ذكر مىكنند، زيرا توصيف خداوند به اللَّه مخصوص مسلمانان است. "
📚تفسير نمونه، ج1، ص: 20
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht
هدایت شده از پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 موشن گرافیک| صحابه و دفاع از حضرت فاطمه سلام الله علیها !!!
❓آیا پیامبر اسلام در طول 23 سال بعثت خود نتوانست تعدادی صحابه تربیت کرده تا از دخترش فاطمه دفاع کنند و مانع شهادت او شوند !!!!
👌پاسخ را در کلیپ فوق ببینید .
@Rahnamye_Behesht
پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
پاسخ به شبهه معاند در مورد روایت امام علی و امام باقر علیهما السلام در مورد بادها !!!
🤔پرسش :
معاند : چالشی دارم که اعتقادات شیعه در مورد علم امامان را بر باد می دهد . در کتاب الفقیه آمده است که امام باقر می گوید الله اکبر گفتن باد را برطرف می کند . در حالی که باد مامور طبیعت است و با الله اکبر گفتن قطع نمی شود ?! در همان صفحه از امام علی هم نقل می کند که باد دارای یک سر و دو بال است ! آیا این سخنان ترویج خرافات نیست !!!
💠پاسخ : 💠
▫️1 _ بادها ماموران امر الهی هستند که یا از باب رحمت و مثلا نزول باران وزیدن می گیرند یا از باب تخریب و بلا و عذاب : " إِنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رِيَاحَ رَحْمَةٍ وَ رِيَاحَ عَذَاب "
📚الكافي ج8، ص: 92
👌ائمه علیهم السلام می فرمودند که در هنگام بلاها , توجه و تضرع و دعا به درگاه الهی سبب دفع آن بلا از انسان می شود : " مَا مِنْ بَلَاءٍ يَنْزِلُ عَلَى عَبْدٍ مُؤْمِنٍ فَيُلْهِمُهُ اللَّهُ الدُّعَاءَ إِلَّا كَانَ كَشْفُ ذَلِكَ الْبَلَاءِ ... فَإِذَا نَزَلَ الْبَلَاءُ فَعَلَيْكُمْ بِالدُّعَاءِ وَ التَّضَرُّعِ إِلَى اللَّهِ " _ " فَإِذَا اشْتَدَّ الْفَزَعُ فَإِلَى اللَّهِ الْمَفْزَعُ. " _ "لَا تُصِيبُ ذَاكِرَ الله"
📚الكافي ج2، ص: 471 _ 468 _ 501
❕قرآن نیز به تاثیر توجه به خداوند در دفع بلاها تاکید کرده و عدم ذکر خداوند را موجب نزول بلا بر انسان معرفی کرده و می فرماید :
" هر كس از ذكر پروردگارش روى گردان شود او را به عذاب شديد و روز افزونى گرفتار مىسازد. " "مَنْ يُعْرِضْ عَنْ ذِكْرِ رَبِّهِ يَسْلُكْهُ عَذاباً صَعَدا " ( جن 17 )
❕این که در روایت مورد استناد معاند امام باقر علیه السلام فرمود که تکبیر گفتن باد را بر می گرداند : "إِنَّ التَّكْبِيرَ يَرُدُّ الرِّيحَ. "
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 544
👌مقصود برگرداندن شر و بلای باد است یعنی کلمه " شر " در تقدیر است . در اصل بوده است : " یرد شر الریح " که ایجاز حذف اتفاق افتاده است و بخشی از کلام به خاطر جنبه های بلاغی و زیبایی کلام حذف شده است که متاسفانه معاند نسبت به این قواعد بلاغی ادبیات عرب جاهل است :
📚ترجمه و شرح جواهر البلاغه ج 1 ص 402
❗️بنابراین و بر خلاف فهم شبهه افکن , مقصود امام باقر علیه السلام آن است که تکبیر گفتن و توجه به خداوند سبب می شود که شر و بلاء و آسیبی از باد به انسان نرسد نه آنکه از اساس باد از عالم طبیعت رفع شود لذا در ادامه همان روایت در کتاب مذکور آمده است که پناه بردن و تضرع به خداوند , شر و بلای باد و طوفان را از انسان برطرف می کند : " وَ نَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرِّهَا وَ شَرِّ مَا أُرْسِلَتْ لَهُ وَ كَبِّرُوا وَ ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ فَإِنَّهُ يَكْسِرُهَا. "
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 544
▫️2 _ معاند اشکال دیگری کرد که امام علی علیه السلام گفته است که باد دارای یک سر و دو بال است : "قَالَ عَلِيٌّ ع لِلرِّيحِ رَأْسٌ وَ جَنَاحَان "
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص: 544
❗️معاند بیسواد توجه ندارد که تعبیر فوق نیز تعبیر تشبیهی و استعاره ای است زیرا چنانچه که علامه مجلسی متذکر می شود در تعبیر مذکور باد به پرنده ای تشبیه شده است که دارای سر و دو بال است و همان گونه که پرنده با دو بال خودش به همه جا می رود و وقتی بال های خود را باز می کند سرعتش زیاد می شود , باد و طوفان نیز همه مکانها را در بر می گیرد و به ماننده پرنده ای که بالهای خود را گشوده به تمام محیطها ورود پیدا می کند : "لعل الكلام مبنيّ على الاستعارة أي يشبه الطائر في أنها تطير إلى كل جانب و في أنها في بدء حدوثها قليلة ثم تنتشر كالطائر الذي بسط جناحه "
📚بحار الأنوار ج57، ص: 6
❗️همینطور ممکن است مقصود از بیان مذکور اشاره به فرشتگانی باشند که موکل و مامور بادند و باد تحت تدبیر آنها شروع به وزیدن می کند , چنانچه که در روایتی به این نکته اشاره شده است : "لِكُلِّ رِيحٍ مِنْهَا مَلَكٌ مُوَكَّلٌ بِهَا "
📚الكافي ج8، ص: 91
❕و در قرآن هم به تدبیر امور عالم توسط فرشتگان آن هم به اذن الهی , اشاره شده است : "فَالْمُدَبِّراتِ أَمْراً " ( نازعات 5 )
👌بنابراین اگر امیر مومنان گفته است که باد دارای سر و دو بال است یعنی فرشته موکل و همراه باد دارای سر و دو بال است و بادها به تدبیر فرشتگان میوزند , چنانچه که قرآن به بالهای فرشتگان اشاره کرده و می فرماید :
"ستايش مخصوص خداوندى است كه آفريننده آسمانها و زمين است، خداوندى كه فرشتگان را رسولانى قرار داد كه صاحب بالهاى دو گانه و سه گانه و چهارگانهاند او هر چه بخواهد در آفرينش مىافزايد، او بر هر چيزى قادر است. " " الْحَمْدُ لِلَّهِ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولِي أَجْنِحَةٍ مَثْنى وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ " ( سوره فاطر آیه 1 )
#شیعه_پاسخ
@Rahnamye_Behesht