eitaa logo
آیت الله علی اکبر رشاد
1.8هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
106 ویدیو
37 فایل
🔶 مجالی برای بازتاب افکار، آراء و رویدادهای مرتبط با استاد #علی_اکبر_رشاد؛ به همت جمعی از شاگردان ایشان 🔶 ارتباط با مدیر کانال و تبادل: @Akharinsardar 🔶 وبگاه رسمی: Rashad.ir 🔶 آدرس صفحه اینستاگرام: instagram.com/aliakbarrashad
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 آیت الله در واکنش به حضور میلیونی مردم در حماسه ۲۲ بهمن ۱۴۰۳: 🔰 حضور ملت ایران در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن حکایت از خودآگاهی عمیق تاریخی و سیاسی و بصیرت ژرف و گسترده آنها دارد ⚜️ مواضع صحیح در قبال بیانات رهبری پیرامون مذاکرات بیهوده، قابل تقدیر است 💢 ما در جهان امروز نظیر را سراغ نداریم و هیچ یک از ملل جهان به این اندازه آگاهی و بصیرت و فاداری و تشخیص دقیق و موضع گیری صحیح و حساسیت و جدیت در مصالح و منابع ملی و دینی ندارند و هیچ ملتی با قابل مقایسه نیست. 🔍 ادامه را بخوانید: 🌐 rashad.ir/taghdirrah 🆔 @Rashad_ir
🔰 مواضع صحیح رئیس جمهور در قبال سخنان رهبری پیرامون مذاکرات بیهوده، قابل تقدیر است 📌 در سراسر جهان نظیر این وجود ندارد و نیم قرن است که مردم وارد عرصه سیاست شده اند و در کنار رهبرانشان و مراجع تقلید و بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب در مدیریت سی و چند ساله و هدایت بلکه هدایت جبهه مستضعفین در سراسر جهان علیه مستکبرین ایستاده و ایستاده اند. 📌 ما در دنیا هیچ رویدادی به عظمت رویداد و حضور حماسی مردم ایران حضور حماسی سالانه مردم ایران در صحنه را سراغ نداریم؛ معمولا در حوادث و اتفاقاتی که می افتد مردم برخی از کشورها حساس می شوند یک سال حضور پیدا می کنند و یکی دو بار حضور دارند و بعد منقطع می شود اما مردمی که حدود 50 سال است همچنان پای کار آرمان ها و و مواضع نظام ایستاده اند این خیلی با ارزش و بی نظیر و بی بدیل است خدا کند مسئولان و مدیران کشور ما به این درک رسیده باشند که باید قدر این مردم را بدانند و سر از پا ناشناخته به این مردم خدمت کنند. ◾️ برشی از سخنرانی آیت الله در ابتدای درس خارج حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 فایده شناخت هندسه ی معرفتی علوم ◾️ يكی از مسائل اساسی معرفت‌شناسی دانش‌ تشخيص هندسه‌ی معرفتی آن دانش‌ است. ولی چه آثاری بر آن مترتب است؟ ترتب آثار دو سويه است، شما اگر برسيد به اينكه يك دانش از يك هندسه‌ی معرفتی یکپارچه و نیرومند برخوردار است، شاید در بگوييد كه اين دانش جزء علوم حقيقی است، چون قضايای آن از يك انسجام و بافتار قوی برخوردارند. كما اينكه از آن سو اگر قائل باشیم كه علم حقيقی است لزوماً بايد بگوييم قضايای آن از يك بافتار و ترتيب و ترتب ضروری برخوردارند. ◾️ برای بحث از سودمندی این جستار می توان از دو نگاه، زاويه و پايگاه به دانش نگاه كنيم؛ يا از نگاه نفس‌الامری و در افق و مقام ثبوت بنگریم که در نگاه به ، قضايای اين دانش چه نسبتی با هم دارند و بافتار و هندسه‌ی آن چگونه است. بار ديگر در نگاه و مقام اثبات و معرفت به آن نظر کنیم بدین معنا كه فارغ از اينكه در نفس‌الامر و مقام ثبوت اين دانش از چه بافتاری برخوردار است و بافتار معرفتی آن چگونه است، در نگاه درجه دو و از زاويه‌ی تحليل معرفت‌های اصحاب آن علم به سراغ معرفت‌ها برویم. ◾️ يعنی از نظرات و نگاه‌ها و شناخت‌هايی كه اصحاب يك علم به عناصر ركنی آن علم دارند پی ببريم كه اين علم چگونه است. پس دو زاويه‌ی ديد مي‌توان طرح کرد نخست زاويه‌ای در کرانه ی ثبوت و مقام نفس‌الامر يك علم است و دوم زوایه ای که در کرانه ی اثبات و مقام معرفت اصحاب آن علم است. پس اين دو نظر و دو متغير بايد ديده‌ شوند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031127.mp3
12.63M
🔊 🔰 / جلسه هزار و دویست و هشتم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه چهل و پنجم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 شنبه ۲۷ بهمن ما ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 راه کشف مبانی گذشتگان در هندسه معرفتی علم ◾️ هرچند تاکنون كسی آشكارا به تبيين نپرداخته است، اما می توان از راه هایی مانند تحليل اظهارات و نظرات اصحاب در زمينه‌های مرتبط با هندسه‌ی معرفتی، رأی ایشان در باب بافتار معرفتی قضايای دانش اصول را به دست آورد. ◾️ آرائی همچون موضوع‌مندی و عدم موضوع‌مندی علوم يا علمی خاص. اگر كسی گفت که فاقد موضوع است، به اين سمت مايل می شود كه علم اصول بافتار معرفتی ندارد. هنگامی که موضوع واحدی مجموعه‌ی مسائل را به هم گره نمي‌زند اثبات بافتار معرفتی یکپارچه كار آسانی نيست. البته نمی گويم قطعاً و مطلقاً فاقد بافتار خواهد بود ولی مايل می شود به سمتی كه ديگر قائل به بافتار نباشد. ◾️ راه حل اين قضيه مسئله‌ی ملاك تمايز است، ولی ما ملاك‌های تمايزی كه در نظريه‌های مشهور است را پذیرا نیستیم و نظريه‌ای را طرح كرده ايم كه بر آن اساس اين مسئله را چاره می كنيم. بنابراين رأی موضوع‌مند دانستن يا غيرموضوع‌مند دانستن در اين دخيل است كه ما به بافتار معرفتی برای دانش باورمند باشيم يا نباشيم. يا مانند برخورداری يا عدم برخورداری قضايای علوم از ؛ كه چيزی فراتر از امكان موضوع‌مندی است كه همان نظر امام(ره) می شود. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031128.mp3
14.17M
🔊 🔰 جلسه سیصد و بیست و سوم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 یکشنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 انسجام در علوم حقیقی و علوم اعتباری ◾️ «دانش از انسجامی در حد علوم عقلی محض مانند فلسفه كه میان قضايا و قياسات تشكيل‌دهنده‌ی آن رابطه‌ی ضروری از نوع علّی ـ معلولی برقرار است، برخوردار نيست، اما به جهت تناسق عناصر ركنی آن، اين علم معرفتی فی الجمله دستگاه‌وار و دارای با یکپارچگی نسبی است.» توضيح اينكه اصول فقه را با علوم حقيقی محض مانند فلسفه نبايد سنجید. مجموعه‌ی قضايا و قياساتی كه فلسفه را تشكيل داده اند، با هم ترابطی در حد رابطه‌ی ضروری داشته و بر هم تأثير ـ تأثری از نوع علّی ـ معلولی دارند، اما قياسات و قضايای تشكيل‌دهنده‌ی اصول چنين نيستند. ◾️ البته اين سخن بدین معنا نيست كه اصول فقه به عنوان يك دانش فاقد انسجام است، بلكه انسجامی در حد در آن نيست، اما چون عناصر ركنی تشكيل‌دهنده و تكون‌بخش آن با هم تناسق و سنخيت و کنش و واکنش دارند ناگزیر انسجامی را پديد می آورند؛ كه اين مجموعه را يك ، می گرداند. لهذا دانش اصول دانشی فاقد انسجام از نوع علوم حقيقی محض است، اما دارای انسجام نسبی است و اين انسجام نسبی برخاسته از ترابط و تناسقی است كه ميان عوامل و عناصر تكون‌بخش آن برقرار است. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031129.mp3
15.84M
🔊 🔰 / جلسه هزار و دویست و نهم 📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه چهل و ششم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📆 دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
🔰 موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) برگزار می کند: 🌀 مجموعه نشست های علمی:« فقه مقاومت چیستی و مبانی » 🎙با ارائه: حضرت آیت الله علی اکبر رشاد (دامت برکاته) 🎙دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین حسین ایزدی ⏰ زمان: چهارشنبه ۱ اسفندماه ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۶ 🔳 نحوه اجرای برنامه: : قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 : پخش زنده از طریق ایتای کانال موسسه و از طریق اسکای روم: https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/emamreza ❇️ همراه با ارائه گواهی شرکت در دوره (لینک جهت ثبت نام دریافت گواهی) https://digiform.ir/w6edb50d1 💠 مؤسسۀ آموزش عالی حوزوی امام رضا(علیه السلام) 🆔 @irsichannel
📸 🔰 نظر مرحوم امام درباره اعتباری بودن علوم و لزوم سنخیت قضایای آنها ◾️ امام خمینی(ره) می فرمایند: مجموعه‌ی قضايای متشتته‌ای است كه روی هم انباشته شده‌اند و اعتباراً نام علمی خاص بر آنها نهاده شده است. گرچه در جايی می فرمايند كه البته يك سنخيت مبهمه‌ای میان این قضايای پراکنده وجود دارد که اين هم شاید برای گریز از اين خرده مطرح شده كه اگر اينگونه است ما می توانيم يك انبوهه قضايا و مسائل طبی را با يك مجموعه قضايا و و يك شماری قضايای در هم آمیزیم و نام يك علم بر روی آن بگذاريم. نمی توان چنين كرد. برای گریز از چنين کاستی بزرگی ايشان فرموده‌اند كه يك سنخيت مبهمی بايد میان اين قضايا باشد، ولی اينكه جنس این سنخيت چيست چیزی نفرموده‌اند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir
14031130.mp3
13.55M
🔊 🔰 جلسه سیصد و بیست و چهارم 📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه سی و هفتم سال تحصیلی جدید 🎙 آیت الله 📅 سه شنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۳ 🆔 @Rashad_ir
📸 🔰 ملاک واحد یا ملاکات پرشمار در وحدت و تمایز علوم ◾️ مشهور فقها می گويند وحدت و و نيز تمايز هر علم از علم ديگر به موضوع آن است. موضوع علم مايه‌ی وحدت آن علم است و علوم موضوعاً با هم متفاوت‌اند. از این رو از وحدت و تمايز علم ذيل مبحث موضوع گفتگو می كنند. اين بدان معناست كه وحدت و انسجام و نيز تغاير و تمايز هر علم از ديگر علوم را به موضوع می دانند. ◾️ البته هستند كسانی كه ملاک وحدت و تمایز علوم را به روش يا به منبع می دانند؛ اما همه‌ی نظريه‌های مشهور که قائل به وحدت و انسجام و ملاك برای تغاير و تمايز هستند تك‌ساحتی و تك‌ملاكی اند و به یک ملاك و یک مناط‌ باور دارند. هم در برابر ديدگاه‌ها و نظريه‌هايی است كه علم را فاقد انسجام و وحدت می دانند و هم در برابر نظريه‌هايی است كه تك‌ملاك‌انگارند. ◾️ ما بر آنیم که اساساً انسجام و وحدت يك علم به یک عامل واحد نيست. هنگامی که ما به علوم گوناگون روی می كنيم می بينيم كه تنها يك عامل و يك عنصر مایه ی یکپارچگی و وحدت و پیدایش آن علم نشده است. اگر موضوع باشد و نباشد و یا بر وارون آن غایت باشد و موضوع نباشد مجموعه‌ی قضايای انباشته تبديل به يك علم نمی شوند. اگر بیانگاریم كه موضوع باشد اما در روش انسجام بسنده نباشد و یا بالعكس، يك علم پيدا نمی کند. 💢 بریده ای از درس آیت الله علی اکبر رشاد 🆔 @Rashad_ir