آیت الله علی اکبر رشاد
#گاه_نگار 🔰 رویدادهای ماه بهمن 📌 ترجمه کتاب #فلسفه_دین اثر ارزشمند آیت الله #علی_اکبر_رشاد به زبان
#معرفی_کتاب
🔰 در روزگار ما سه پرسش زیر سؤال های حیاتی دین پژوهی و معرفت دینی است:
💠 «آیا فهم دین، ممکن است؟ »
💠 اگر آری «آیا فهم دین روشمند است؟»
💠 اگر روشمند است «منطق فهم دین چیست؟»
💢 دانش های دین پژوهی کنونی – از جمله علم اصول، به رغم مزایا و مواهب بدیل ناپذیرش – در پاسخ گویی به این پرسش ها(به خصوص با توجه به نیازها و نظرهای نوپیدا) از کمال و کفایت درخور برخوردار نیستند، و نه تنها در روش شناسی فهم دین با کاستی ها و کژیهایی مواجهیم، از حیث جامع نگری در غایت و قلمرو دین، همچنین در بابت مدارک درک گزاره ها و آموزه های دینی و قواعد تنقیح و بازشناخت معرفت دینی، بغایت حاجتمند بازنگری و بازنگاری هستیم؛
💢 تقسیم ثلاثی سنتی معارف(به عقاد، احکام و اخلاق) تقسیم شاملی نیست؛ برخی مدارک مانند اجماع(به مثابه منبع) فاقد حجیت و کارایی است؛ تقسیم سنتی سنت(به قول، فعل و اقرار) دقیق نیست؛ سنت فعلی و فعل هِداییِ معصوم(که دارای سه قسم است: ایجادی، امساکی و امضایی) می تواند در عرض سنت قولی، حجت مستقلی قلمداد شود؛ عقل آن چنان که شایان شأن الاهی او – به مثابه حجت موجه حق – مصب اهتمام برخی دین پژوهان نیست؛ سهم فطرت در درک دین و بازشناخت سره از ناسره در معرفت دینی مغفول مانده است؛ سنجش و آسیب شناسی معرفت دینی نیازمند بسط و قاعده گذاری جامع تری است؛ علی هذا برای سد خلأها و رفع خطاهای پیشگفته و ایجاد امکان دسترسی به فهم جامع و صائب، روزآمد وکارآمد دین، باید دانش کامل تر و کارآمدتری سامان یابد؛ این دانش می تواند منطق فهم دین نامیده شود.
💢 «پدیده #فهم_دین» عنصر کانونی مباحث منطق فهم دین است، برایند ماهیت و مختصات متغیرهای پنجگانه «مبدأ دین»، «مدارک دین»، «مُدرَک(ساحت و غایات) دین»، «مُدرِک»(مخاطب و مفسر) و «متد ادراک دین»، در مقام گزینش و کارگماشت روش ها و قواعد فهم باید به نحوی مضبوط و معقول منظور گردد؛ پدیده فهم دین، برآمد و پی آورد کاربرد درست و دقیق رهیافت جامع نگر به دین است؛ مؤلف محترم بر آن است با پذیرش نقادانه بخش هایی از دست آورد علوم دین شناسی و متن پژوهی سنتی و جدید می توان به یک سامانه کارآمد و روزآمدی در فهم دین دست یافت؛ در مقاله دوم در این راه سعی بلیغ صورت یافته است.
💢 مقاله سوم، (در حقیقت به مثابه نمونه)، شرح نسبی جزء کوچکی از یکی از مدعیات منطق فهم دین به عهده گرفته است؛ فهم قرآن که اولین مدرک درک معارف دینی است بدن درک و لحاظ یک سلسله نهادهای پیش انگاشته میسر نمی گردد. این نهادها به دو گروه اصلی و اصطیدی قابل تقسیم است، نهادهای اصلی عبارتند از: ۱. وحیانیت متن و محتوای قرآن، ۲. هدایت مآلی قرآن، ۳. عقلایی بودن ساخت زبانی قرآنی، ۴. حکیمانگی ومعقولیت قرن، ۵. فطرت نمونی آموزه های قرآنی. سایر نهادها از نهادهای اصلی قاب اصطیاد است.
💢 در مقاله چهارم پیامدهای فلسفی کلامی نظریه تکثرگرایی دینی بازگفته شده، مقاله پنجم که متمم مقاله چهارم است گزارش چکیده است از مباحثه ای بین مؤلف و پروفسرور جان هیک(صاحب نظریه پلورالیسم دینی) صورت بسته است.
مطلب ششم به یکی از مهم ترین مباحث فلسفه دین یعنی نسبت دین و ایدئولوژی پرداخته است.
🆔 @Rashad_ir
Osool11Bahaman99.mp3
15.85M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه نهصدم
📌 مبحث تقسیم الواجب / جلسه چهل و پنج
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 شنبه ۱۱ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#مناسبتی
🔰 فرا رسیدن چهل و دمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و آغاز #دهه_فجر بر فجرآفرینان مبارک باد.
🆔 @Rashad_ir
Ghaza26.mp3
15.56M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء / جلسه یکصد و شانزدهم
📌 النظام القضائي الإسلامی / جلسه بیست و ششم
🔸 الگوی عملی نظام قضائی اسلامی
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یک شنبه ۱۲ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#سخنرانی
🔸 به مناسبت چهلمین روز درگذشت آیتالله #مصباح_یزدی؛
🔰 نشست "میراث #مجاهد_حکیم"
🎙 با حضور:
آیتالله #علی_اکبر_رشاد
📅 سهشنبه ۱۴ بهمنماه، ساعت ۱۳ تا ۱۵
📌 علاقهمندان جهت حضور در این نشست میتوانند به سامانه امجد به نشانی amjad.jde.ir/isqa مراجعه کنند و «نشست میراث حکیم مجاهد» را انتخاب کرده، نام خود را درج و با رمز ۱ تا ۶ وارد سامانه شوند.
📡 از طریق لینک زیر:
👇👇👇👇👇👇
eitaa.com/feghheumanism
🆔 @Rashad_ir
Osool13Bahman99.mp3
13.63M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه نهصد و یکم
📌 مبحث تقسیم الواجب / جلسه چهل و شش
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 دوشنبه 13 بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#گاهنگار
💢 #خاطرات_استاد
🔶 به مناسبت ایام الله مبارک #دهه_فجر
🔻 خاطرات انقلابی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔰 شکل گیری تشکل ها و محافل مبارزان انقلابی در نقاط مختلف شهر تهران
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4264
🆔 @Rashad_ir
Ghaza27.mp3
10.1M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء / جلسه یکصد و هفدهم
📌 النظام القضائي الإسلامی / جلسه بیست و هفتم
🔸 الگوی عملی نظام قضائی اسلامی
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۱۴ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
آیت الله علی اکبر رشاد
#گاهنگار 💢 #خاطرات_استاد 🔶 به مناسبت ایام الله مبارک #دهه_فجر 🔻 خاطرات انقلابی آیت الله #علی_اکب
#خاطرات
🔰 خاطره آیت الله #علی_اکبر_رشاد ازشکل گیری تشکل ها و محافل مبارزان انقلابی در نقاط مختلف شهر تهران
💢 گروه گروه جوان هایی بوند که فعالیت می کردند و با ما مرتبط بودند و به مناسبت های مختلف با آن ها جلسه داشتم و با برخی حتی جلسات منظم هفتگی داشتم؛ غالباً شب های جمعه از قم به تهران می آمدم و در قالب هیات و جلسات تفسیر با ایشان در ارتباط بودیم؛
💢 آرام آرام که شرایط مناسب تر می شد و اطلاعیه و بیانیه های حضرت امام(ره) میرسید بین آنها توزیع میکردیم با بعضی مراکز آن زمان امکاناتی فراهم شده بود اطلاعیه ها را بصورت استنسیل و فتوکپی تکثیر می کردیم؛
💢 اگر در یک مسجدِ گمنام، در انتهای یک کوچه بن بست، ده بیست نفر نوجوان و جوان را دو هم جمع می کردیم، انگار دنیا را به ما دادند، گرچه همینطور هم بود یعنی همین گروه های جوان تبدیل شدند به یک جبهه و همین قطرات بدل شد به یک سیل خروشان!
💢 در مسجدی منبر می رفتیم شب اول صحبت می کردیم شب دوم مأمورین مطلع می شدند به آنجا می آمدند. حضور پیدا میکردند، کنترل می کردند و منتظر بودند که ما بیاییم؛ یک مرتبه می دیدند بالای منبر هستیم ولی متوجه نبودند که ما مثلاً پشت وانت که با یک برزنت هم پوشیده شده بود آمدیم و از درب زنانه وارد شده و یاالله یالله گویان بالای منبر رفتیم. گاهی منتظر بودند تا از منبر پایین آمدیم ما را دستگیر کنند یک مرتبه آخر منبر روضه بود و چراغها خاموش می شد با لباس شخصی بیرون می زدیم و اینها متحیر بودند که کجا رفت!
💢 ایام خوب و روزگار خوشی بود، بعدها همین جوانان در نهادهای انقلاب وارد شدند بسیاری از آنها شهید شدند و بسیاری هم در سپاه، در کمیته انقلاب اسلامی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و بیشتر و مخصوصاً در جهاد سازندگی آن زمان وارد شدند و خیلی موثر بودند. بعضی از آنها هم به موقعیتهایی رسیدند و مسئولیت های عمده ای در کشور برعهده گرفتند؛
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4264
🆔 @Rashad_ir
#گاهنگار
📸 #عکسنگار ماه بهمن
🔰 دیدار آیت الله #علی_اکبر_رشاد و برخی روحانیون مبارز تهران در آستانه بهمن ۵۷ و پیش از پیروزی انقلاب، با مرحوم آیت الله #محمود_طالقانی در منزل، بعد از آزادی ایشان از زندان ساواک
🆔 @Rashad_ir
osool47.mp3
13.42M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه نهصد و دو
📌 مبحث تقسیم الواجب / جلسه چهل و هفت
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔶 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیتالله #مصباح_یزدی تصریح کرد:
🔻 لزوم تدوین «#مکتب_مصباح»
🔰 آیتالله مصباح؛ کانون پیوند شهامت، معنویت و مشائیّت
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/mesraa
🆔 @Rashad_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دررسانه_ها
📺 #ببینید
🔰 گزیده ای از سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در بزرگداشت مجازی چهلمین روز ارتحال حضرت علامه آیتالله محمدتقی #مصباح_یزدی
🆔 @Rashad_ir
آیت الله علی اکبر رشاد
#خبر 🔶 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیتالله #مصباح_یزدی تصریح کرد: 🔻 لز
🔶 استاد #علی_اکبر_رشاد در بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیتالله #مصباح_یزدی
🔰 ضرورت تدوین #مکتب_مصباح
🔻 الحق تعلیقه علامه مصباح بر نهایه، خود بنای مکتبی دیگری در حکمت نوصدرایی است. حکمت نوصدرایی میراث علامه طباطبایی و شاگردان اوست و علامه مصباح در مکتب نوصدرایی یک مسلک جدیدی بنا نهاد. گرایش عقلانی ایشان بسی غلیظتر از حیث اشراقی بود.
🔺 گرچه خود علامه طباطبایی حکمت صدرایی را به سمت مشائیت سوق داد ولی علامه مصباح مکتب نوصدرایی را بیش از استادش به سمت عقلانیت جهت داد و مواجه عقلانی با حکمت، خصوصیت فلسفی ایشان بود. ایشان البته در حوزه حکمت یک فیلسوف بود ولی فقیه نیز بود، مجاهد نیز بود، اندیشمند سیاسی نیز بود.
🔻 ایشان مرد وظیفهشناسی بود و برای انجام وظیفه شرعیاش از هیچ چیزی دریغ نمیکرد و هرگز کوتاه نمیآمد. بر او جفا بسیار شد، به او اهانت شد. ایشان یک فقیه بود، یک مجاهد بود، یک اندیشمند بود. ملل دیگر بر اندیشمندانشان از هر جریانی باشند حرمت مینهند ولی متاسفانه بر او جفا شد، بر او افترا بستند، به او اهانت کردند ولی خدای متعال کسانی که خالصانه در راه او گام برمیدارند حمایت میکند و به آنها آبرو میدهد.
🔺 بی آنکه گرفتار افراط و تفریط شده باشیم بر آثار تدوینی و تکوینی او تمرکز کنیم و سعی کنیم افکار او را صورتبندی کنیم و آنچه بتوان از آن به عنوان #مکتب_مصباح تعبیر کرد را صورتبندی و ارائه کنیم که نسل ما سخت نیازمند این افکار دقیق و زلال است که همگی از متن کتاب و حکمت برآمده است.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/mesraa
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔶 پیام تسلیت آیت الله #علی_اکبر_رشاد بمناسبت ارتحال آیت الله #جلالی_خمینی:
🔰 این عالم متین از روحانیون مبارز و مردمی برجستهی شرق پایتخت بشمار میرفت.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 Rashad.ir/jalalii
🆔 @Rashad_ir
Osool18Bahman99.mp3
15.64M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه نهصد و سه
📌 مبحث تقسیم الواجب / جلسه چهل و هشت
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 شنبه 18 بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#گاهنگار
💢 #خاطرات_استاد
🔶 به مناسبت ایام الله مبارک #دهه_فجر
🔻 خاطرات انقلابی آیت الله #علی_اکبر_رشاد
🔰 کاخ جوانان! و خاطرات شکل گیری کانون های جوانان در تهران
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4274
🆔 @Rashad_ir
Ghaza28.mp3
16.15M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء / جلسه یکصد و هجدهم
📌 النظام القضائي الإسلامی / جلسه بیست و هشتم
🔸 الگوی عملی نظام قضائی اسلامی
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۱۹ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
Osool49.mp3
14.9M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه نهصد و چهار
📌 مبحث تقسیم الواجب / جلسه چهل و نه
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 دوشنبه ۲۰ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
Ghaza29.mp3
16.84M
#صوت
#درس_خارج
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء / جلسه یکصد و نوزده
📌 النظام القضائي الإسلامی / جلسه بیست و نه
🔸 الگوی عملی نظام قضائی اسلامی
🎙آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۲۱ بهمن ماه ۹۹
🏬 برگزاری آنلاین و مجازی
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔶 پیام تسلیت آیت الله رشاد بمناسبت رحلت آیت الله #سیدمحمد_ضیا_آبادی
🔰 محضر او طی افزون بر نیم قرن، محفل انس طالبان معرفت و معنی بود
🔻 فقدان او که از ذخائر معرفتی و معنوی پایتخت بشمار بودند، سبب خلأ معرفتی جبرانناپذیری در این کلانشهر خواهد شد. با رحلت این مدرس متبحر، حوزه عریق و اصیل تهران یکی از اساتید دیرین خود را از دست داد. الحق او از مصادیق رجال معنوی معرفتیای بود که: «هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلى حَقیقَهِ الْبَصیرَهِ، وَ باشَروُا رُوحَ الْیَقینِ، وَ اسْتَلانوُا مَا اسْتَعْوَرَهُ الْمُتْرَفُونَ، وَ أَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجاهِلُونَ، وَ صَحِبُوا الدُّنْیا بِأبْدانٍ اَرْواحُها مُعَلَّقَهٌ بِالْمَحَلِّ الأَعْلى…
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 Rashad.ir/ziarash
🆔 @Rashad_ir
KakhJavanan.mp3
2.22M
#صوت
🔊 #بشنوید
🔰 نقل خاطره صوتی آیت الله #علی_اکبر_رشاد از کاخ جوانان! و خاطرات شکل گیری کانون های جوانان در تهران
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔶 واکنش آیتالله رشاد به رفتارهای نابهنجار و اظهارات برخی مدعیان طب اسلامی در مورد #واکسن_کرونا
🔰 سخن غیر علمی زدن به نام «#طب_اسلامی» تضعیف جایگاه دین است
♨️ فسق عالم دینی جرم مضاعف است
🔻متأسفانه در دهه اخیر از طب مکمل که شامل انواع «طب سنتی» و «طب اسلامی» و غیره میشود سوء استفاده بسیاری شده و در آن افراط صورت میپذیرد؛ برای مثال کسی که میآید و میگوید واکسن کرونا را نباید زد؛ این چه حرفی است که زده میشود! چنانچه رهبر معظم انقلاب در خصوص یک نوع خاص واکسن و از کشور خاص وارد می شود و مشکوک است و احتمال توطئه در آن میرود حکم یا فتوا به تحریم میدهند به معنی تحریم مطلق واکسن نیست، این تحریم و منع ناشی از حکم عقل و شرع است
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/?p=4289
🆔 @Rashad_ir
#سخن_نگاشت
💢 واکنش آیتالله رشاد به رفتارهای نابهنجار و اظهارات برخی مدعیان طب اسلامی در مورد #واکسن_کرونا
📸 طبقه علما و روحانیون همانند عمامه سفیدشان میمانند که اگر نقطه سیاهی بر آن نقش ببندد دیده میشود، بنابراین روحانیون باید مراقب کردار و رفتار خود باشند. گاهی اوقات وقتی یک روحانی خطا میکند درست است که فرد خطا کرده اما تصور مردم و بازتاب مساله دامن جامعه روحانیت بلکه ایمان و دیانت را میگیرد و همه متهم میشوند، دین تضعیف میشود. از این جهت خلاف و تخلف فرد روحانی جرم مضاعف است و اقتضای کیفر مضاعف دارد.
📌 آیت الله #علی_اکبر_رشاد، ۲۵ بهمن ماه ۹۹
#طب_اسلامی
🆔 @Rashad_ir
#برنامه_سخنرانی
🔰 همایش ملی « #بیانیه_گام_دوم انقلاب اسلامی و توسعه #علوم_انسانی»
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
آیت الله #محسن_قمی
📅 سه شنبه ۲۸ بهمن ماه ۹۹ ساعت ۱۶
📣 پخش زنده و مستقیم از آپارات:
🌐 aparat.com/iictchannel/live
🆔 @Rashad_ir