eitaa logo
کانال تخصصی "علم رجال"
1.4هزار دنبال‌کننده
337 عکس
12 ویدیو
88 فایل
◀️ کانال تخصصی "علم رجال" 1⃣ صوت 2⃣ کتاب 3⃣ مقاله 4⃣ معرفی... 🌐 لینک پیام رسان‌ها: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science 📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
65 ثقه يك اصطلاح خاص نبوده بلكه به معناي لغوي آن مي باشد.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 ثقه يك اصطلاح خاص نبوده بلكه به معناي لغوي آن مي باشد 🗓جلسه 65 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ نشست علمی 〽️ نقد کتاب "جوامع حدیثی شیعه" 🎙دکتر هادی حجت 👥 ناقدین 🎤استاد محمدرضا سبحانی نیا 🎤 استاد محمد حسین بهرامی 🗓 پنج شنبه 25 بهمن ۹۷ ⏰ ساعت 10 _ 12 📌 قم، بلواری جمهوری، کوچه دوم، فرعی اول سمت چپ 🏢 دبیرخانه انجمن های علمی حوزه #️⃣ 🆔 @Rejal_science
13. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
14.62M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه ۱۳ #⃣ 🆔 @Rejal_science
🗒 وسائل الشيعه کتابی چند ويرايشي ✅ عادت بسياري از مؤلّفين است که پس از آن که کتابی را نگاشتند، پرونده آن را مختومه نمی کنند، بلکه به مرور بر آن می افزايند يا از آن کم می کنند. نمونه واضح آن کتاب قاموس الرجال مرحوم شوشتری است، که مؤلّف پس از چاپ اوّل و به مرور، زياداتی در حدّ چند مجلّد بر آن افزوده است. کتاب وسائل الشيعه نيز از همين گونه کتب است، يعني حرّ عاملی چندين مرتبه کتاب را تحرير نموده است، و در هر بار تحرير، تغييراتی داده است. مثلاً عنوان بابی را تغيير داده، يا بر تعداد روايات بابی افزوده و يا از آن کم کرده است. به نظر می رسد کتاب مستدرک الوسائل مرحوم نوری بر اساس تحرير غير نهايي کتاب وسائل الشيعه نگاشته شده است، از اين رو مکرّر اتفاق می افتد که محدّث نوری، حديثی را به عنوان استدراک بر وسائل نقل می کند، در حالی که مرحوم حر عاملی همان حديث را در همان باب وسائل الشيعه ذکر می کند. نمونه هايي از اين احاديث را ببينيد: وسائل الشيعه ح29141 = مستدرک الوسائل ح18898 وسائل 29887 = مستدرک 19392 وسائل 30892 = مستدرک 19979 وسائل 31442 = مستدرک 20263 وسائل 33630 = مستدرک 21551 وده ها نمونه ديگر.
📘 تازه‌های کتاب 📚 قضایا فی علوم الحدیث الشریف ✍🏻 احمد عبدالغفار 📄 اسکندریه: دار المعرفه الجامعیه، 2011م، 197ص #⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 تازه‌های کتاب 📚 الحدیث الشریف حدود المرجعیه و دوائر الاحتجاج ✍🏻 حیدر حب الله. 📄 بیروت: موسسه الانتشار العربی، 1438ق/2017م، 2ج #️⃣ 🆔 @Rejal_science
66 چهار مرتبه مختلف الفاظ توثيق راوي.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 چهار مرتبه مختلف الفاظ توثيق راوي 🗓جلسه 66 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📝 کارگاه آموزشی 〽️ «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام و تاثیر شگرف آن در اعتبارسنجی روایات شیعه» 🎙 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 📌 قم 🏢 موسسه امام هادی علیه السلام 📍تعداد جلسات: 5 جلسه ⏰ زمان برگزاری: یک شنبه ها؛ عصر 🗓 جلسه اول یکشنبه 28 بهمن ماه 1397 ساعت 4:30 عصر ♨️ شرکت تنها از طریق ثبت نام امکان پذیر می باشد 📮فرهیختگان محترم، می توانند جهت ثبت نام تا تاریخ 25 / 11 با شماره 09360261579 تماس حاصل نمایند. 🔹پیش نیاز علمی: آشنائی با کلیات علم رجال #️⃣ 🆔 @Asalatemiras 🆔 @Rejal_science
🌐 همایش 〽️ «بایسته های رجال پژوهی و مطالعات خاندان های اسلامی» 🗓 پنجشنبه 25 بهمن ماه 97 ⏰ ساعت 8:30 صبح 🏢 پژوهشکده تاریخ اسلام/ تهران 🆔 @Rejal_science
♨️ نشست علمی 〽️ "حدیث و علامه طباطبائی با تاکید بر تفسیر المیزان" 🎙دکتر شادی نفیسی 🗓 دو شنبه 29 بهمن ۹۷ ⏰ ساعت 10 _ 12 📌 تهران 🏢 دانشکده الهیات ساختمان شماره ۳ سالن شهید مدنی #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب 📚 كتاب زرارة بن أعين المُحدّث ✍🏻 السيّد محمد تقي الحكيم 🖌تحقيق السيّد علاء الدِّين محمد تقي الحكيم #️⃣ 🆔 @Rejal_science
زرارة بن أعين.pdf
1.88M
📘 دانلود کتاب 📚 كتاب زرارة بن أعين المُحدّث ✍🏻 السيّد محمد تقي الحكيم 🖌تحقيق السيّد علاء الدِّين محمد تقي الحكيم #️⃣ 🆔 @Rejal_science
📘 معرفی کتاب 📚 كتاب الأصبغ بن نباتة المجاشعي الكوفي ✍🏻 علي عبد الزهرة الفحّام #️⃣ 🆔 @Rejal_science
الأصبغ بن نباتة المجاشعي الكوفي.pdf
2.05M
📘 دانلود کتاب 📚 كتاب الأصبغ بن نباتة المجاشعي الكوفي ✍🏻 علي عبد الزهرة الفحّام #️⃣ 🆔 @Rejal_science
14. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
19.89M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه ۱۴ #⃣ 🆔 @Rejal_science
💐 دعوت به همراهی ♨️به اطلاع همراهان گرامی میرساند "کانال تخصصی علم رجال" در نظر دارد یادداشت های مخاطبین خود در خصوص مباحث مرتبط دریافت و با نام و آی دی نگارنده در کانال بارگزاری نماید. 📌لازم به ذکر است مسئولیت مطالب بر عهده نگارنده می باشد. 🔆 لطفا یادداشت های خود را به آی دی زیر ارسال فرمایید↙️↙️↙️ 🆔 @aarazavi 🆔 @Rejal_science
✅ باب انسداد و نقش علم رجال در ارزیابی میراث روایی (1) 👤 حمیدرضا تمدن 🔸یکی از ابواب بسیار مهم در اصول فقه مبحث انسداد است که متأسفانه در حوزه های علمیه و دانشگاه ها هرگز مورد توجه قرار نگرفته و استادان نیز به راحتی از کنار آن عبور می کنند، حال آن که در بر دارنده مهم ترین نکات و ظرایف است که مطالعه آن را بر هر محقق علوم دینی ضروری می سازد. 📌1- یک نکته که از لا به لای مقدمات و تنبیهات باب انسداد جلب توجه می کند آن است که ادله کلامی بر التزام اجمالی به تراث حدیثی دلالت می کنند. نکته جالب آن است که تقریبا تمام اصولیان حتی پیروان مدرسه سید احمد بن طاووس تا آیت الله خویی و شاگردانشان هم به این نکته اذعان کرده اند. 📌2- در این میان برخی از پیروان مدرسه رجالی مذکور (با نهایت احترام به ایشان)، علم رجال را تنها حاکم بر ارزیابی میراث حدیثی قرار داده و اصل را بر عدم التزام به روایات می دانند مگر آن که خلافش (آن هم فقط به واسطه علم رجال) ثابت شود. حال آن که طبق مبنای مشهور قدما، نقش علم رجال تنها در مقام امتثال و جهت حصول فراغ یقینی پس از انحلال التزام اجمالی مذکور است نه اصل تنجیز. به عنوان مثال آیا روایت صحیحی که نماز به سمت قبله را بر ما واجب کرده، اصل نماز را نیز همان روایت واجب کرده است؟ مسلّما خیر. بنا بر این اصل الزام توسط ادله دیگر، پیش از آن که سخن از علم رجال به میان آید ثابت شده است. 📌3- البته بدیهی است که بحث التزام اجمالی با آنچه اخباریان ادّعا کرده اند بسیار متفاوت است. 📌4- مشهور فقیهان امامیه از زمان شیخ صدوق، سید مرتضی و شیخ طوسی تا شیخ انصاری و حتی آیت الله خویی (در آینده به فقیهان معاصر خواهم پرداخت ان شاءالله) تمسک به اصل برائت و عدم فحص کافی در اخبار را موجب از بین رفتن احکام و در نهایت اصل دین می دانند. 📌5-نکته عجیب آن است که طی سده اخیر و خصوصا با گسترش منهج آیت الله خویی، روش قدما و مشهور به کلی فراموش شده و آنچه سید احمد بن طاووس بنا نهاده به عنوان روش مشهور تلقی می شود. 📌6- تفاوت روش مشهور با آنچه امروزه مشهور نامیده می شود در بسیاری از مسائل اصولی و غیر اصولی قابل پیگیری است و تنها به نوع نگاه به میراث روایی و ابزار ارزیابی آن (ارزیابی به وسیله علم رجال یا کل علوم دینی) منحصر نمی شود که به شرط حیات در آینده به برخی از آنها خواهم پرداخت. 💢در انتها از همه محققان جوان علوم دینی تقاضا دارم فارغ از قیل و قال ها، به روش هایی که پیش از منهج موجود مشهور بوده است اهتمام بورزند. 🆔 @fiqh_osoul 🆔 @Rejal_science
💢هفتمین کارگاه مطالعات میان‌رشته‌ای اسلام و سلامت 🔹عنوان: رویکرد سیستمی به دیدگاه اسلام در زمینه سلامت 🔹مدرس: آیت‌الله مهدی هادوی‌تهرانی 🔹تاریخ برگزاری: چهارشنبه، یکم اسفندماه جاری از ساعت ۱۵ تا ۱۷:۳۰ 🔹مکان: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 🔹برگزار کننده: دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت 🔹برای ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۸۸۹۴۷۸۸۲ تماس حاصل فرمایید. 🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
🌐 همایش بین‌المللی فقه گردشگری #⃣ #فقه #گردشگری #فقه_گردشگری 🆔 @Rejal_science
🌐 همایش بین المللی فقه گردشگری (گردشگری حلال؛ گردشگری اسلامی؛ گردشگری مذهبی) توسط جامعه المصطفی العالمیه در تاریخ ۴-۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ در شهر تبریز برگزار میگردد. 🔆 محورهای همایش: 📍۱. ماهیت شناسی و مبانی فقه گردشگری مفهوم شناسی؛ اصطلاح شناسی؛ مسئله شناسی و موضوع شناسی؛ تاریخچه؛ مبانی نظری؛ نظریات و فرضیات؛ روش شناسی 📍۲. جایگاه گردشگری در آموزههای دینی مستندات متون دینی: گردشگری در قرآن؛ گردشگری در روایات؛ گردشگری در تاریخ اسلام و مسلمین؛ گردشگری در فقه و سیره؛ اخلاق و آداب گردشگری؛ ابواب فقهی و نحلههای مرتبط با گردشگری؛ 📍۳. ابعاد و قلمرو فقه گردشگری در حوزهها و انواع گردشگری حوزههای اجتماعی، تاریخی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، هنری، آثار تاریخی و باستانی و انواع مختلف گردشگری 📍۴. فقه گردشگری؛ شهر اسلامی و حقوق گردشگران تاریخ شهر اسلامی؛ روند شکل گیری شهر اسلامی؛ شهر در متون و آموزههای دینی؛ فرهنگ ملی و عمومی شهر اسلامی؛ آداب و سنتهای شهر اسلامی؛ انطباق و مغایرت شهر با آموزههای دینی؛ فرهنگ دینی در ساختار شهر اسلامی؛ جلوههای زیباشناختی و هنری شهر اسلامی؛ توسعه شهر اسلامی؛ شهر و جهانشهر معنوی و ظرفیتهای بلاد اسلامی؛ شهر معاصر اسلامی؛ شهر از منظر قرآن؛ محله اسلامی؛ مراکز اسلامی 📍۵. جایگاه گردشگری در نظام اداری حقوقی ایران حقوق مدنی (ظرفیتها و چالشها)؛ آئیننامهها و ضوابط گردشگری؛ تمدن نوین اسلامی و گردشگری 📍۶. تبریز و الگوی شهر مطلوب اسلامی تبریز در گذر تاریخ؛ تبریز، شهر معنوی؛ تبریز، جهانشهر معنوی؛ فرهنگ بومی تبریز؛ توسعه تبریز؛ مکتب تبریز؛ تاریخ، طبیعت و مفاخر آذربایجان؛ تبریز، شهر علمی؛ تبریز، باغهای ایرانی اسلامی؛ تبریز و مراکز شهر اسلامی http://www.ictjf.ir/fa/ 🗓 مهلت ثبت نام: ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ 🏢 برگزارکننده : جامعه المصطفی العالمیه 📌 شهر برگزاری : ایران - آذربایجان شرقی - تبریز آدرس دبیرخانه : تبریز، بلوار ۲۹ بهمن، جامعة المصطفی العالمیة واحد تبریز 📞شماره تماس : ۰۴۱۳۳۲۷۳۱۹۰ 🖱شماره فکس : ۰۴۱۳۳۲۹۶۳۸۰ 🆔 @Rejal_science
📘 تازه های کتاب 🔆 تصحیحی جدید از 📚 رجال کشی 🖌مصحح: محمد الماجدی @AlBasatin #⃣ 🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
📘 تازه های کتاب 🔆 تصحیحی جدید از 📚 رجال کشی 🖌مصحح: محمد الماجدی @AlBasatin #⃣ #رجال #کشی #رجال_ک
📘معرفی کتاب ✏️ تميز هذا التحقیق من الكتاب عن غيره بعدة أمور منها: 📍1- اشتمل في مقدمته على دراسة تناولت الكتاب ومؤلفه (100 صفحة تقريبا). 📍2- اشتمل على 11 فهرس من الفهارس الفنية. خمسة منها (للثقاة والممدوحين والضعاف والمجهولين والمهملين). وأعني بهم كل راو ثقة ورد ذكره في الكتاب وكل ممدوح وكل ضعيف الخ 📍3- اشتمل الكتاب على هامشين الأول منهما لبيان حال كل من ورد في سند الرواية من وثاقة أو مدح أو ضعف أو جهالة أو إهمال مع ذكر من وثق أو مدح أو ضعف. بالإضافة الى ذكر بعض المباني المفيدة لرفع الجهالة أو الإهمال أو مؤيدة وداعمة للمدح أو معارضة للضعف وغير ذلك. كأن يكون الراوي ممن روى في تفسير القمي. أو يكون ممن روى عنه البزنطي أو صفوان أو ابن أبي عمير. إلى غير ذلك من القواعد العامة التي يمكن أن يستفيد منها من يعتمدها. وأما الهامش الثاني فهو للتحقيق وقد اشتمل على تراجم جميع العناوين الواردة في الكتاب والبالغة (500) تقريبا. وايضا اشتمل على ما وقع من اختلاف في عملية ضبط النص وغير ذلك من المعاني اللغوية وبيان ما يحتاج الى بيان. 📍4- اشتمل الهامش على معالجة أهم المشاكل الموجودة في الكتاب والتي منها الروايات التي يفهم منها وقوع التحريف في القرآن. وقضية ابن سبأ والموقف الواضح من ابن عباس. وما ورد بصورة المدح وهو بالذم أشبه وكذلك الخلط الحاصل في ترجمة ابي بصير وغيرها كثير من التراجم. وهناك فوائد كثيرة جدا موجودة في الهوامش لم تذكر في المطبوعات السابقة. 📍5- اعتمد التحقيق على 6 مخطوطات أقدمها نسخت بتاريخ 577 هج. وكذلك استفدنا من المطبوع من خلال اجراء المقابلة معه والاستفادة من بعض ما ورد فيه من تعليقات اشرنا اليها في محلها. 📍 6- الكتاب حظي برعاية أبوية وإشراف مباشر من قبل عميد المحققين سماحة السيد محمد مهدي الخرسان أدام الله بقاءه ونفعنا ببركة دعاءة. وأيضا حظي بمراجعة سماحة السيد محمد باقر السيستاني حفظه الله. والذي كانت له ملاحظات مهمة وإشارات نافعة استفدنا منها كثيرا 🎙منقول عن المحقق دام عزه @rejal_shobeiri #️⃣ 🆔 @Rejal_science
🏴🏴🏴 🏴🏴🏴 سالروز وفات ام العباس، حضرت ام البنین بر تمامی شیعیان تسلیت باد. 🆔 @Rejal_science
💢طرح درسنامه جامع آموزشی «حدیث شناسی مقارن» تدوین شد ✔️حجت‌الاسلام هادی مصباح، رییس اداره امور پژوهشی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی: 🔹در تألیف جامع آموزشی حدیث شناسی مقارن تلاش شده است بر حوزه روش شناسی، تمرکز و تأکید شود و اشراف کامل و نوآوری نسبی نسبت به درسنامه‌های پیشین و مرتبط در آن وجود داشته باشد. 🔹این درسنامه در پی پاسخ به این پرسش است که حدیث در دو مکتب تشیع و اهل سنت، چه ویژگی‌های مشترک و چه ویژگی‌های متمایزی دارد؟ 🔹تالیف این درسنامه جامع آموزشی با حمایت میز تخصصی توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی صورت گرفته است. 🆔 @ijtihadnetwork #⃣ 🆔 @Rejal_science
📸 گزارش تصویری کارگاه آموزشی 〽️ «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام و تاثیر شگرف آن در اعتبارسنجی روایات شیعه» 🎙 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 📮 جلسه اول #️⃣ 🆔 @Asalatemiras 🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
📝 کارگاه آموزشی 〽️ «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام و تاثیر شگرف آن در اعتبارسنجی روایات شیعه»
☸️ گزارشی از برگزاری اولین جلسه کارگاه «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام» در تاریخ 97/11/28 در موسسه امام هادی علیه السلام ⭐️ ✨اولین جلسه کارگاه آموزشی «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام و تأثیر آن در اعتبارسنجی روایات شیعه» به همت موسسه امام هادی علیه السلام در قم برگزار شد. 📌در این کارگاه استاد سید علیرضا مولف کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه»1 ضمن تبیین تفاوت بنیادین دو رویکرد اعتبارسنجی «قرینه محور» و «راوی محور» به عنوان مقدمه بحث «مدیریت فرهنگی امامان علیهم السلام»، به بیان علت توجه صاحبان آثار کهن رجالی، به راویان دارای اثر حدیثی پرداختند. 📌ایشان با بیان جایگاه علمی حسن بن زین الدین شهید ثانی (صاحب معالم)، روش اعتبارسنجی او در کتاب «منتقی الجمان فی الاحادیث الصحاح و الحسان» را معرفی نموده و اشاره نمودند که وی نیز موضوع احکام دانشمندان رجالی را راویان دارای اثر حدیثی دانسته است؛ «اکثر الکتب المصنفه فی الرجال لمتقدمی الاصحاب اقتصروا فیها علی ذکر المصنفین...» 📌در ادامه استاد با توجه دادن به وقوع گسستی تاریخی از زمان علامه حلی در روش اعتبارسنجی روایات در شیعه، تاکید کردند: روش اعتبارسنجی «قرینه محور» یعنی روش قدما توجه به سه پدیده بنیادین «چرائی شکل گیری و گسترش حدیث»، «مسیر انتقال و گذر حدیث به آیندگان» و «شناخت سنجه های راستی آزمایی» را در خود جای داده است. 📌توجه به داده های راه یافته به نگاشته های نخستین اعتبارسنجی شیعه، آیندگان را متوجه مهمترین ویژگی روش قدما که همانا ماهیت نوشتاری داشتن میراث شیعی یا کتاب محوری است می نماید. 📌عضو هیئت علمی موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام تاکید کردند: در رویکردهای رایج اشاره ای نسبت به نقش نهاد امامت در خصوص انتقال میراث حدیثی وجود ندارد؛ در صورتی که نقش اصلی در فراهم آوردن بستری مناسب برای انتقال آموزه ها به نسل های آینده با «کمترین میزان آسیب پذیری» و «بالاترین میزان باورپذیری» به روشی کاملا آگاهانه به عهده نهاد امامت بوده است. 🔹ترسیم ادامه ساختار این نظریه در خصوص نقش امامان علیهم السلام در مدیریت فرهنگی شان و تاثیر آن در اعتبارسنجی احادیث شیعه به یاری خدای متعال در جلسات آتی این کارگاه آموزشی در روزهای یکشنبه در موسسه امام هادی علیه السلام (قم) برگزار خواهد شد. ———————————————————————— 1️⃣ کتاب «اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ زیرساخت ها، فرآیندها، پیامدها» اثر استاد سیدعلیرضا در اردیبهشت ماه سال جاری، با حمایت موسسه علمی فرهنگی امام هادی علیه السلام و مشارکت سازمان «سمت» در همایش «اصالت میراث حدیثی شیعه» و توسط اساتید و فرهیختگان حوزه و دانشگاه رونمائی شد. #️⃣ 🆔 @Asalatemiras 🆔 @Rejal_science