eitaa logo
کانال تخصصی "علم رجال"
1.4هزار دنبال‌کننده
337 عکس
12 ویدیو
88 فایل
◀️ کانال تخصصی "علم رجال" 1⃣ صوت 2⃣ کتاب 3⃣ مقاله 4⃣ معرفی... 🌐 لینک پیام رسان‌ها: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science 📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
💐💐💐 میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد. 💐💐💐 🆔 @Rejal_science
محمد بن سنان - دکتر مهدوی راد.pdf
616.6K
📕مقاله 〽️ "محمد بن سنان از ورای دیدگاه ها " 👤 دکتر محمد علی مهدوی راد 🖇مجله حدیث پژوهی ش 8 #️⃣ #محمد_بن_سنان 🆔 @Rejal_science
بازخوانی_سیره_حدیثی_محمد_بن_خالد.pdf
273.6K
📕مقاله 〽️ "بازخوانی سیره حدیثی محمد بن خالد برقی " 👤 سید علیرضا حسینی شیرازی ، علیرضا بهرامی 🖇مجله پژوهش های قرآن و حدیث ش ۲ #️⃣ #محمد_بن_خالد_برقی 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 1.docx
17K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه اول: "چرایی بحث از حوزه‌های حدیثی، بیان سر فصل‌ها" 🗓 دو شنبه 98.02.16 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 2.docx
15.6K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه دوم: "شروع حیات حدیثی حوزه قم (بخش اول)" 🗓 سه شنبه 98.02.17 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 3.docx
14.8K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه سوم: "شروع حیات حدیثی حوزه قم (بخش دوم)" 🗓 چهارشنبه 98.02.18 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 4.docx
14.1K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه چهارم: "شروع حیات حدیثی حوزه قم (بخش سوم)" 🌐 دانلود صوت 🗓 پنج شنبه 98.02.19 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 5.docx
14.4K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه پنجم: "شروع حیات حدیثی حوزه قم (بخش چهارم)" 🗓 جمعه 98.02.20 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 6.docx
15.3K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه ششم: بخش (1) "نگاهی اجمالی به مشایخ و شاگردان چهار راوی پرکار حوزه حدیثی قم؛ 🔸احمدبن محمدبن عیسی اشعری، 🔸احمدبن محمدبن خالد برقی، 🔸ابراهیم بن هاشم، 🔸محمدبن عبدالجبار قمی" 🗓 شنبه 98.02.21 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 7.docx
15.1K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه هفتم: بخش (۲) "نگاهی اجمالی به مشایخ و شاگردان چهار راوی پرکار حوزه حدیثی قم؛ 🔸احمدبن محمدبن عیسی اشعری، 🔸احمدبن محمدبن خالد برقی، 🔸ابراهیم بن هاشم، 🔸محمدبن عبدالجبار قمی" 🗓 یکشنبه 98.02.۲۲ 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 8.docx
13.5K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه هشتم: بخش (۳) "نگاهی اجمالی به مشایخ و شاگردان چهار راوی پرکار حوزه حدیثی قم؛ 🔸احمدبن محمدبن عیسی اشعری، 🔸احمدبن محمدبن خالد برقی، 🔸ابراهیم بن هاشم، 🔸محمدبن عبدالجبار قمی" 🗓 دوشنبه 98.02.۲۳ 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 9.docx
15.9K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه نهم: مشایخ احمدبن محمدبن عیسی" بخش (۱) 🗓 سه شنبه ۹۸.۰۲.۲۴ 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
حوزه حدیثی قم 10.docx
15.2K
📝 تقریر / جزوه 〽️ «ویژگی های حوزه حدیثی قم» 🎙استاد سیدعلیرضا حسینی شیرازی 📌جلسه دهم: مشایخ احمدبن محمدبن عیسی" بخش (۲) 🗓 چهارشنبه ۹۸.۰۲.۲۵ 🏢 مشهد، مدرسه علمیه باقر العلوم (ع) #️⃣ 🆔 @Rejal_science
زرارة_بن_أعین_الشیبانی_شبهات_و.pdf
868K
📕مقاله 〽️ "زرارة بن أعین الشیبانی شبهات و ردود " 👤 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖇مقالات ش ۱ #️⃣ #زرارة_بن_أعین 🆔 @Rejal_science
واکاوی_مهمترین_معیار_داوری_رجالی.pdf
487K
📕مقاله 〽️ "واکاوی مهمترین معیار داوری رجالی در پرتو نگرش کلامی " 👤 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖇فصلنامه مامت پژوهی ش ۱۷ #️⃣ #داوری_رجالی 🆔 @Rejal_science
کیفیت_ارتباط_مشیخه_فقیه_با_اسناد.pdf
287.5K
📕مقاله 〽️ "کیفیت ارتباط مشیخه فقیه با اسناد آن " 👤 سید علیرضا حسینی شیرازی 🖇فصلنامه حدیث و اندیشه ش ۹،۱۰ #️⃣ #مشیخه_فقیه 🆔 @Rejal_science
ابن_وليد_و_مستثنيات_وي_محمد_تقي.pdf
529.2K
📕مقاله 〽️ "ابن ولید و مستثنیات وی " 👤 سید علیرضا حسینی شیرازی ، محمد تقی شاکر 🖇فصلنامه علمی پژوهشی حدیث پژوهی ش ۹ #️⃣ #ابن_ولید 🆔 @Rejal_science
اصل نزد محدثان و نگاهی به نظريه تحليل فهرستی نقدی بر يک رويکرد رجالی.pdf
243K
📕مقاله 〽️ ""اصل" نزد محدثان و نگاهی به نظريه تحليل فهرستی: نقدی بر يک رويکرد رجالی" 👤 حسن انصاری 🌐 سایت "بررسی های تاریخی" #️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی 🆔 @Rejal_science
شيوه فهرستي، شيوه اي فراموش شده.pdf
469.9K
📕مقاله 〽️ "شیوه فهرستی، شیوه ای فراموش شده" 👤 محمدباقر ملکیان 🌐 کانال تلگرام #️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی #محمدباقر_ملکیان 🆔 @Rejal_science
پاسخ به یک انتقاد درباره طریقه فهرستی.pdf
199.4K
📕مقاله 〽️ "پاسخ به یک انتقاد درباره طریقه فهرستی" 👤 حسن انصاری 🌐 سایت "بررسی های تاریخی" #️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی 🆔 @Rejal_science
طریقه فهرستی و نقد آن.pdf
208.8K
〽️ "طریقه فهرستی و نقد آن" 👤 حسن انصاری 🌐 سایت "بررسی های تاریخی" #️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی 🆔 @Rejal_science
♨️ نقد و نظر ✳️ مباحث تحلیل فهرستی 📖 در سال 1388 کتابی با عنوان "بازسازی متون کهن حدیث شیعه: روش، تحلیل، نمونه" (https://t.me/Rejal_science/133) با تالیف و تدوین محمد عمادی حائری به چاپ رسید 📕 استاد حسن انصاری در نقد رویکرد تحلیل فهرستی که در این کتاب به آن اشاره شده بود مقاله ای با عنوان ""اصل" نزد محدثان و نگاهی به نظريه تحليل فهرستی: نقدی بر يک رويکرد رجالی" (https://t.me/Rejal_science/723)نگاشتند. 📕 استاد انصاری پس از نگارش مقاله بالا مقاله ای با عنوان "طریقه فهرستی و نقد آن" (https://t.me/Rejal_science/727) نوشتند 🔆 تب بحث که داغ شد 📗 استاد محمدباقر ملکیان مقاله ای با عنوان "شیوه فهرستی، شیوه ای فراموش شده" (https://t.me/Rejal_science/724)در پاسخ به مقاله استاد حسن انصاری نگاشتند 📕در ادامه هم استاد حسن انصاری با مقاله "پاسخ به یک انتقاد درباره طریقه فهرستی" (https://t.me/Rejal_science/725)درصدد پاسخ برآمدند 🌱 خوانش این مقالات خالی از لطف نیست #️⃣ #اصل #فهرست #تحلیل_فهرستی #تحلیل_رجالی #حسن_انصاری #مددی #استاد_مددی #محمدباقر_ملکیان 🆔 @Rejal_science
جعل روایات علمی.pdf
462.5K
📕مقاله 〽️ "جعل روایات علمی" (بررسی روایات علمی منسوب به اهل بیت علیهم السّلام)" 👤 دکتر افشین احمدپور (متخصص قلب و پژوهشگر) 🖌چکیده: 🔸روایات علمی منسوب به اهل بیت علیهم السّلام در حوزه هایی همچون طب، تغذیه، نجوم احکامی، هیأت، جانورشناسی و...از دیرباز مورد توجّه علاقه مندان به معارف اهل بیت علیهم السّلام بوده است. اکثریت قریب به اتّفاق این روایات از نظر سندی ضعیف و از نظر متنی مشابه روایات موجود در کتب عامه و متون علمی یونانی ترجمه شده در زمان حاکمیت امویان و عباسیان است. همچنین پیشرفت علوم بشری در حوزه های مختلف نشان داده که محتوای بسیاری از این روایات با حقایق اطمینان بخش علمی مخالف است.این نوشتار در پی آن است که با پیش فرض قرار دادن وجوب علم امام به دانش هایی همچون طب، نجوم، تغذیه و ...به ارزیابی سندی، متنی و فرا متنی روایات علمی پرداخته و با بهره گیری از مثال های مختلف، موضوعه بودن روایات علمی منسوب به اهل بیت(علیهم السّلام) را آشکار سازد. #️⃣ #روایت #جعل #روایات_علمی #علم_تجربی #جعل_حدیث #علوم_یونانی 🆔 @Rejal_science
72 روش برخورد با روايات راويان فاسدالمذهب.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 روش برخورد با روايات راويان فاسدالمذهب 🗓جلسه 72 🎤 استاد محمدکاظم #رحمان_ستایش 📀آشنایی با منابع #رجال_شیعه و روش شناسایی راویان #️⃣ #فسق #عدالت #اصطلاحات #دانش_رجال #فاسد_المذهب 🆔 @Rejal_science
_بازیابی_روایات_کتاب_«التفسیر»_علی.pdf
840.4K
📕مقاله 〽️ " بازیابی روایات کتاب «التفسیر» علی بن حمزه بطائنی " 👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🖇فصلنامه علمی ترویجی ش ۱۶ #️⃣ #علی_بن_حمزة_بطائنی 🆔 @Rejal_science
پژوهشی_در_مذهب_غیاث_بن_کلوب_استاد.pdf
521.1K
📕مقاله 〽️ " پژوهشی در مذهب غیاث بن کلوب " 👤 استاد سید علیرضا حسینی شیرازی 🖇 حدیث حوزه ش ۳ #️⃣ #غیاث_بن_کلوب 🆔 @Rejal_science
🔅همچنین از برخی کتب مانند فتح الباری فی شرح صحیح البخاری تألیف ابن حجر عسقلانی و تعلیق التعلیق علی صحیح بخاری، نوشته ابن حجر عسقلانی می توانسته است بهره‌مند گردد. نیز به المنهاج شرح صحیح مسلم بن الحجاج، دیباج نوشته سیوطی و منهاج الابتهاج نویسنده قسطلانی اشاره‌ای نکرده و گویا اعتنایی بدان‌ها نداشته است که می‌تواند راه انتقاد را بر وی بگشاید. 📚 پی‌نوشت‌ها: (1) الاجازه الکبیره، ص 197 (2) بحارالانوار، ج 1، ص 5 (3) أمل الآمل، ح 2، ص 248 (4) دارالسلام، ج 2، ص 237 (5) فرائد الاصول، ص 160 (6) اعان الشیعه، ج 9، ص 183 (7) ن.ک: مقدمه جلد 53 بحارالانوار (8) کشف اسرار، ص 313 (9) کیهان اندیشه، مرداد و شهریور 1365، مقاله آقای آشتیانی، ص 46 و شماره 44، مهر و آبان؛ مقاله آقای کدیور، ص 15 (10) این پروژه توسط نگارنده این مطلب و دکتر عبدالهادی فقهی زاده(معاونت محترم قرآن و عترت وزارت ارشاد) قریب به یک سال است آغاز شده و بخش ابتدایی آن یعنی لایه‌شناسی مصادر بحارالانوار آماده ارائه به مجامع علمی است و با یاری خداوند به زودی منتشر خواهد شد. #️⃣ 🆔 @Rejal_science
✅ مجلسی و لایه‌شناسی بحارالانوار 👤محمد باعزم؛ پژوهشگر مطالعات اسلامی 🖋سخن گفتن از شخصیت نامداری همچون مجلسی(ره) سهل و ممتنع است. همو که به گفته سید عبدالله جزایری شرایطی را فراهم می‌نمود تا تراث شیعه در اقصی نقاط عالم اسلامی، جمع‌آوری و مضبوط گردد(1) و در این راستا مجاهدانه تلاش کرد. سهل است به این دلیل که تاریخ آن‌قدر درباره وی مطلب دارد که کمتر شخصیتی را می‌توان یافت که او را نشناسد و ممتنع است به دلیل آن‌که آن‌چنان‌که باید، به شخصیت علمی و آثار مهمش پرداخته نشده و جای کار بسیار دارد که می‌تواند نگرش هر شخص را نسبت به حیات علمی وی متحول سازد. 🔺در تاریخ، قضاوت‌هایی دوقطبی درباره وی وجود دارد. از همان ابتدا که بحارالانوار را نوشت و همان‌گونه که خود می‌گوید، موافقان و مخالفانی داشت(2). پس از حیات وی، شیخ حر عاملی(3)، محدث نوری(4) و شیخ انصاری(5) از جمله عالمانی بودند که زبان به تمجید از اثر وزین وی گشودند. برای نمونه شیخ انصاری، مجلسی را محدثی آگاه می‌داند که در دریای نور اخبار امامان غواصی کرده است(همان) . در مقابل برخی از علما همچون سید محسن امین عاملی نگاهی انتقادی به وی داشتند. سید محسن امین معتقد بود این کتاب نیاز به تهذیب دارد (6). این روند تا دوره معاصر نیز ادامه داشت و تا جایی پیش رفت که نگاه سلبی به وی و میراث ماندگارش بر نگاه ایجابی بدان غلبه پیدا کرد. در این دوره نوک پیکان انتقاد به سمت مجلسی و بحارالانوار بیش از تمجید از آن در افواه و اذهان پیچید. علامه شعرانی(7)، مرحوم حضرت امام(ره) (8) و دو مقاله منتشره در کیهان اندیشه(9) دارای این نگرش بودند. 📌 به نظر می‌رسد انجام پژوهشی شایسته درباره بحارالانوار در دوره معاصر ضرورتی اجتناب‌ناپذیر باشد و مطالعات نوین در حوزه حدیث می‌تواند پاسخگوی این ضرورت باشد. 🔻آنچه بر اهمیت این میراث مهم شیعی می‌افزاید جامعیتی است که از روایات دارد. مجلسی ۳۶۵ کتاب و رساله، اعم از حدیث و تفسیر و کلام و تاریخ و فقه و دعا و اجازات را با ذکر مؤلفان آن‌ها نام برده است. وی همچنین از 29 منبع شرح روایت بهره‌گرفته است که از میان این 29 منبع، 3 منبع شرح نهج‌البلاغه، شرح المواقف و شرح المقاصد از اهل سنت و 26 منبع از شروح کتب امامیه است. 〽️ لایه‌شناسی بحارالانوار یکی از اقداماتی است که می‌تواند در معرفی و شناساندن هرچه بهتر این کتاب یاری‌رسان باشد. اقدامی که قریب به یک سال است آغاز شده و روزهای آخر خود را سپری می‌کند(10). به‌طورکلی هدف لایه‌شناسی، درک «زمان‌پریشی» و «مکان‌پریشیِ» متن پیش روی مخاطب است و در بحارالانوار می‌توان این پژوهش را در دو سطح انجام داد. 🔅سطح نخست، لایه‌شناسی مصادر این کتاب است و سطح دوم، لایه‌شناسی متن آن است. اساساً بحث لایه‌شناسی برای «نقد متن» به کار می‌رود و ابزاری انتقادی است. این ابزار می‌تواند نقد متنی حدیث را توسعه دهد و در راستای «اصالت‌سنجی» و «تاریخ‌گذاری» روایات کارآمد باشد. گفتنی است که این اقدام البته به روش سنتی و متداول عصر مجلسی و توسط خودِ او در هر دو سطح آغاز شد اما ناتمام باقی ماند که در عصر حاضر و با گسترش این دانش، نیازمند بازنگری و تکمیل آن هستیم. کشف «ناسازگاری عبارات با روایات اصیل و صحیح ائمه»، «خلط منابع روایی عامه و خاصه»، «نقل اخبار شبهه‌ناک و غالیانه» و «مجهول المؤلف بودن مصادر» از جمله ابتکارات مجلسی در لایه‌شناسی روایت به شمار می‌رود. لایه‌شناسی مصادر بحارالانوار در راستای شناخت منابع مورداستفاده مجلسی در نقل روایات اعم از منابع در اختیار، نسخ خطی دستیاب، نسخ مختلف موجود از یک منبع و ... می‌تواند نگرشی جامع در اختیار مخاطب قرار دهد و ملاک‌های اعتبارسنجی روایات را از نظرگاه مجلسی مورد کاوش قرار دهد و رفتار گزینشی (و نه سهل‌انگارانه!) وی در مواجهه با مصادر را برای مخاطب نمایان سازد. همچنین در لایه‌شناسی متن بحارالانوار با ابعاد مختلفی می‌توان مواجه شد. از ابتکارات وی در برخورد با روایت و فهم آن گرفته تا نسخه‌شناسی، فقه‌الحدیث، فهم لغت و شناخت قواعد ادبی، حل تعارضات بدوی و مستقر، ارزیابی‌های‌ سـندی‌ احـادیث‌ و پس‌ازآن تاریخ‌گذاری و اصالت‌سنجی روایات را تحقیق و بررسی کرد. این اقدام می‌تواند گامی کوچک در راستای شناخت بهتر میراث مهم موجود شیعی باشد و قضاوت را درباره آن‌ها منصفانه‌تر و دقیق‌تر سازد. ❗️شایان توجه است که با عنایت به مطالعات حدیثی رایج و متداول، می‌توان بر مجلسی نیز انتقاداتی داشت. «اعتماد زیاد به منابع» و «اعتماد زیاد به مشهورات» از جمله این انتقادات است. همچنین با عنایت به مصادری که در مقدمه نام برده است، علی‌رغم ذکر برخی مصادر اهل سنت اما از برخی از کتب شروح مانند شروح صحاح یاد نکرده است. ... 🆔 @Rejal_science
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ⚠️ کدام یک از دو تعبیر در حدیث ثقلین صحیح است؟ 📌«کتاب الله و عترتی أهل بیتی» یا 📌 «کتاب الله و سنتی» #️⃣ 🆔 @Rejal_science