eitaa logo
کانال تخصصی "علم رجال"
1.4هزار دنبال‌کننده
337 عکس
12 ویدیو
88 فایل
◀️ کانال تخصصی "علم رجال" 1⃣ صوت 2⃣ کتاب 3⃣ مقاله 4⃣ معرفی... 🌐 لینک پیام رسان‌ها: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science 📲 ارتباط با ادمین @aarazavi
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙رهبرانقلاب: 📌 امروز دلهای ما هم مشتاق حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) و آن ضریح شش گوشه و آن قبر مطهر است. 〽️ما هم گرچه دوریم، ولی به یاد حسین‌بن‌علی و به عشق او سخن میگوییم. 🗓 ۸۵/۱/۱ 🆔 @Rejal_science
53 روش كار مرحوم خويي در گزارش راويان حديث در كتاب معجم الرجال الحديث.mp3
2.67M
🎧صوت 📌 روش كار مرحوم خويي در گزارش راويان حديث در كتاب معجم الرجال الحديث 🗓جلسه ۵۳ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
54 مبنا و روش مرحوم خويي در ذكر طبقات راويان در معجم الرجال الحديث.mp3
2.67M
🎧صوت 📌 مبنا و روش مرحوم خويي در ذكر طبقات راويان در معجم الرجال الحديث 🗓جلسه ۵۴ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
♨️ بزودی 🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا #حسینی_شیرازی 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه #⃣ #اسانید #اسانید_مشهوره #کتب_اربعه 🆔 @Rejal_science
1. رجال استاد حسینی شیرازی.mp3
5.44M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه ۰۱ #⃣ 🆔 @Rejal_science
📌آیا شیخ شاگرد شیخ بوده است؟ در منابع مختلف و از جمله در الفهرست شیخ طوسی (نگرید: الفهرست، چاپ نشر الفقاهة، ص 238) نام ابوجعفر محمّد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق (م 381 ق) در زمرۀ مشایخ شیخ مفید قرار گرفته است و تصریح شده که شیخ مفید کتب و رِوایات جناب صدوق را نقل می‌کرده است. این نکته، که البتّه در صحّت آن ظاهراً جای تردید نیست، موجب تعجّب و حتّی خرده گیری برخی بر شیخ مفید در خصوص نحوۀ مواجهه و خطاباتش با شیخ صدوق در رسالۀ شده است. کسانی که عبارات شیخ مفید در حقّ شیخ صدوق را در تصحیح الاعتقاد نظاره کرده و نقدهای تند و تیز او را بر آراء و دیدگاه هایی که صدوق در رسالۀ الاعتقادات بیان کرده است، در نظر می‌آورند از خود می‌پرسند که: مفید را چه شده است که اینچنین بی محابا و جسورانه در حقّ استاد خودش سخن گفته و رعایت جانب استاد و مقام استادی او را نکرده است؟ برخی نیز پس از ذکر اختلافات متعدّدِ این دو عالم عظیم القدر در باب مسائل اعتقادی، چنین اختلاف نظر شدید و عمیق عقیدتی میان استاد و شاگرد را مایۀ شگفتی دانسته‌اند. به نظر می‌رسد که در این موارد یک نکتۀ ساده مورد غَفلت واقع شده که در صورت توجّه به آن، قدری از شگفتی ناظران و خرده گیری ناقدان در خصوص نحوۀ مواجهۀ شیخ مفید با شیخ صدوق کاسته می‌شود. نکتۀ یادشده ـ چنانکه برخی از دانشوران نیز بدان اشاره کرده‌اند ـ آن است که شیخ صدوق هیچگاه استاد رسمی و معلّم مکتبیِ شیخ مفید نبوده است بگونه‌ای که وی سالیانی چند از محضرش دانش آموخته باشد. بنا به قول نجاشی (کتاب الرجال، ص 389) شیخ صدوق در سال 355، و بنا به نظر برخی دیگر در سال 352 قمری¹ سفری کوتاه به بغداد داشته است ؛ و احتمالاً در طول همین سفر، شیخ مفید (رضوان الله علیه) مدّت کوتاهی موفّق به درک محضر صدوق (علیه الرحمة) شده و به استماع حدیث از او پرداخته است.  لذا همانطور که مرحوم علاّمه شیخ محمّد رضا جعفری تذکار داده است با توجّه به مدّت کوتاه (کمتر از یک سال) اقامت شیخ صدوق در بغداد و همچنین اینکه در این مدّت کوتاه هم استماع تمام کتب و روایات شیخ صدوق بطور طبیعی برای شیخ مفید میسّر نبوده و بنابراین بیشتر مرویّات مفید از صدوق نیز از طریق بوده نه از راه سماع، نباید رابطۀ میان شیخ صدوق و شیخ مفید را رابطۀ استادی و شاگردی به معنای متداول و متعارف خودش دانست. در واقع، شیخ صدوق چیزی بیشتر از یک شیخ اجازه برای شیخ مفید نبوده است، و بین «» بودن، و« استاد» بودن به معنای خاصّ خودش تفاوت بسیاری وجود دارد. (نگرید به: جعفری، محمّد رضا، مقدّمۀ تصحیح الاعتقاد، اعداد: مرکز الثقافة الجعفریة للبحوث والدراسات، صص21 ـ 20). بنابراین شیخ مفید صرفاً چند ماهی به اخذ حدیث از شیخ صدوق پرداخته و هیچگاه نزد او اصطلاحی در علومی مثل فقه و کلام ـ آنچنانکه نزد ابن قولویه قمی نموده بود ـ نکرده است. پس شیخ صدوق، چندان هم استاد شیخ مفید بدان معنا نبوده است که توقّع تأثیر پذیری آنچنانی وی از او برود. اکنون اگر رفتار و گفتار شیخ مفید با شیخ صدوق با لحاظ نکتۀ فوق بررسی و تحلیل شود شاید درک اختلاف فکری و منهجی شدید او با صدوق و مواجهۀ اینچنینی وی با او آسان تر گردد.  ـــــــــــــــــــــــــ ۱. جعفری، محمّد رضا، مقدّمۀ تصحیح الاعتقاد، ص ۱۹. به نظر علامه جعفری قول نجاشی مبنی بر ورود شیخ صدوق به بغداد در سال ۳۵۵ خیلی بعید به نظر می رسد. (همان، ص ۲۰). ✍یادداشتی از جناب دکتر در کاتبان: http://ataeinazari.kateban.com/post/2424 ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ ـــ 🆔 @ae_quran_tehran
2. رجال استاد حسینی شیرازی.mp3
10.25M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 02 #⃣ 🆔 @Rejal_science
3. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
15.76M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 03 #⃣ 🆔 @Rejal_science
4. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
14.69M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 04 #⃣ 🆔 @Rejal_science
5. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
18.19M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 05 #⃣ 🆔 @Rejal_science
6. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
18.5M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 06 #⃣ 🆔 @Rejal_science
55 معرفي مهمترين اثر رجالي معاصر- معجم الرجال الحديث مرحوم خويي.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 معرفي مهمترين اثر رجالي معاصر- معجم الرجال الحديث مرحوم خويي 🗓جلسه ۵۵ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
56 نحوه ارائه آمار طبقات راويان در معجم الرجال الحديث.mp3
2.68M
🎧صوت 📌 نحوه ارائه آمار طبقات راويان در معجم الرجال الحديث 🗓جلسه ۵۶ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
57 درجه اعتماد و اطمينان به كتاب معجم الرجال الحديث اثر مرحوم خويي.mp3
2.69M
🎧صوت 📌 درجه اعتماد و اطمينان به كتاب معجم الرجال الحديث اثر مرحوم خويي 🗓جلسه ۵۷ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
58 درجه اعتماد و اطمينان به كتاب معجم الرجال الحديث اثر مرحوم خويي.mp3
2.67M
🎧صوت 📌 تك نگاری های رجالی، فوائد‌نگاری، قواعد‌نگاری 🗓جلسه ۵۸ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
59 آغاز بحث توثيق و تضعيف - بيان شرايط عمومي توثيق راوي.mp3
2.67M
🎧صوت 📌 آغاز بحث توثيق و تضعيف - بيان شرايط عمومي توثيق راوي 🗓جلسه ۵۹ 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
📖 نگاهی به دریا ✍ آیت الله سید احمد مددی 📍موسسه کتابشناسی شیعه #⃣ #احمد_مددی #مددی 🆔 @Rejal_science
نگاهی به دریا.pdf
18.37M
📖 نگاهی به دریا ✍🏻 آیت الله سید احمد مددی 📚 ج ۱ 〽️ مقالات و مباحثی در ، ، و 📍موسسه کتابشناسی شیعه #⃣ 🆔 @Rejal_science
📣📣📣کانال تخصصی "علم رجال" ♨️ ما را به علاقمندان "علم رجال" و "رجال شناسی" معرفی بفرمایید ✳️ لینک کانال در: 🔼 تلگرام T.me/Rejal_science 🔼 ایتا Eitaa.com/Rejal_science
🗓جدول بارگزاری صوت 🎙دروس اساتید در کانال تخصصی علم رجال 🆔 @Rejal_science
8. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
16.13M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه ۰۸ #⃣ 🆔 @Rejal_science
photo_2018-12-30_10-00-48.jpg
25K
💢 کارگاه علمی ✳️ سلسله کارگاه های مطالعات اسلام و سلامت (5) 〽️ «ارزشگذاری روایات طبی» 🎙استاد عبدالهادی مسعودی 🗓چهارشنبه ۹۷.۱۰.۱۱ ⏰ 13:30 الی 17:30 📌 تهران 🏢 صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت 🔗 افزودن به تقویم https://goo.gl/GcJLbs #️⃣ 🆔 @Rejal_science
photo_2018-12-30_10-01-46.jpg
178.5K
♨️ نشست علمی 〽️ "تشیع در بحرین قدیم در کاربست مطالعات میان رشته ای تاریخ و رجال" 🎙دکتر محمدکاظم رحمتی 🗓سه شنبه ۹۷.۱۰.۱۱ ⏰ 9 الی 12 📌 تهران 🏢 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن ادب 🔗 افزودن به تقویم https://goo.gl/Yctc56 #⃣ 🆔 @Rejal_science
🔸 طرق تحمّل حدیث 💠 تحمّل حدیث به روش های مختلفی صورت می گیرد که همه آن ها در یک مرتبه نیست. 1️⃣ سماع در این روش شیخ و استاد مطلبی را نقل و شاگرد گوش می دهد. 2️⃣ قرائت در این روش شاگرد حدیث را برای استاد می خواند و استاد درباره آن و اینکه کدام قسمت آن صحیح، مصحّف و... است توضیح می دهد. 3️⃣ مناوله در این روش شاگرد از استاد طلب حدیث نموده و استاد کتاب و حدیث را در اختیار او قرار می دهد. مرتبه این روش پایین تر از روش سماع و روش قرائت است. 4️⃣ اجازه در این روش سماع و قرائت وجود ندارد، بلکه شخص به دیگری می گوید: من اجازه نقل کتاب یا روایت را به تو می دهم. 5️⃣ وجاده در این روش، شخص سندی که منتهی به کتاب شود ندارد ولی می بیند که منسوب به فلان مؤلّف بوده و نام او ثبت شده است و از این رو، از آن نقل حدیث می کند. نام این روش وجاده است -وجدته منسوباً إلیه- و پایین ترین مرتبه از مراتب تحمّل حدیث می باشد و بالاترین مرتبه نیز برای روش سماع و قرائت است. 📌 کسانی که الان در جهان -چه در ایران و چه در جاهای دیگر- فهرست برای کتابها می نویسند، از این روش استفاده می کنند. این افراد معمولا سلسه سندی که منتهی به کتاب شود ندارند، ولی می بینند که مثلاً پشت آن «أمالی شیخ طوسی» نوشته شده و به مجرّد آن در کتاب فهرست، آن را به نام ایشان ثبت می کنند؛ نهایتش این است که اگر فهرست کننده اهل دقّت و فن باشد، بررسی می کند که دلیل بر بطلان انتساب کتاب به نویسنده وجود نداشته باشد (گاهی از خود کتاب دلیل بر بطلان نسبت پیدا می شود) که در این صورت آن را نقل می کند، امّا متعارف اشخاص، این امور را متوجّه نیستند. 🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی 🗓 15 اسفند 95 🆔 @zobdatolfavaed 🆔 @Rejal_science
61 مراد از ثقه در دانش رجال.mp3
2.67M
🎧صوت 📌 مراد از ثقه در دانش رجال 🗓جلسه 61 🎤 استاد محمدکاظم 📀آشنایی با منابع و روش شناسایی راویان #⃣ 🆔 @Rejal_science
9. رجال استاد حسینی شیرازی.MP3
17.71M
🎧صوت 🎙 استاد سیدعلیرضا 📀 بررسی تحقیقی اسانید مشهوره در کتب اربعه 📮جلسه 09 #⃣ 🆔 @Rejal_science
📚به زودی منتشر می‌شود: 📖 پایه های علم رجال 🖋 علامه شیخ هادی الفضلی مترجمان: دکتر سیدمجتبی عزیزی و دکتر میثم مطیعی #⃣ #رجال 🆔 @Rejal_science
📚 معرفة الحدیث و تاریخ نشره و تدوینه و ثقافته عند الشیعه الامامیة ✍🏻 محمدباقر بهبودی 📄ناشر دارالهادی 📅تاریخ چاپ دوم 1427 #️⃣ ### 🆔 @Rejal_science
تاریخ تدوین الحدیث عند الشیعة.pdf
9.52M
📘 دانلود کتاب 📌 معرفة الحدیث و تاریخ نشره و تدوینه و ثقافته عند الشیعه الامامیة ✍️ محمدباقر بهبودی 📚دارالهادی #⃣ 🆔 @Rejal_science
کانال تخصصی "علم رجال"
💢 کارگاه علمی ✳️ سلسله کارگاه های مطالعات اسلام و سلامت (5) 〽️ «ارزشگذاری روایات طبی» 🎙استاد عبدال
⏫⏫⏫ 🎤خبر برگزاری نشست 〽️ «ارزشگذاری روایات طبی» 👤 حجت‌الاسلام مسعودی بیان کرد: ♨️ احادیث پزشکی نیازمند کارآزمایی بالینی هستند گروه سلامت ــ قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در پنجمین کارگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت ضمن تشریح نحوه ارزش‌گذاری احادیث طبی گفت: احادیث طبی در مقوله درمان چنانچه کارآزمایی بالینی نشوند ارزش‌گذاری آن‌ها به صفر می‌رسد. 🔻به گزارش خبرنگار ایکنا، پنجمین کارگاه مطالعات میان رشته‌ای قرآن و سلامت با موضوع ارزش‌گذاری احادیث طبی در دبیرخانه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی در حوزه سلامت عصر امروز، ۱۲ دی‌ماه، برگزار شد. 🔆در این نشست حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی خمینی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث، با بیان اینکه ارزش‌گذاری از دانش اقتصاد اخذ شده است، گفت: تعریف ارزش گذاری در حدیث تعیین یا تخمین درجه اعتبار برای بهره‌برداری در علم یا عمل مستند به آن است. وی افزود: ارزش‌گذاری یک فرآیند و یک کار مرحله‌دار است و نه یک حرکت یکباره و حدسی، دوم اینکه مراحل باید با یک ترتیب منطقی جلو برود، ضمن اینکه ارزش‌گذاری با نقد و اعتبار سنجی و از سوی دیگر با آسیب‌شناسی متفاوت است. وی در ادامه به اهمیت ارزش‌گذاری روایات پرداخت و تصریح کرد: نخست برای ترسیم درست دین و دوم برای تصحیح شناخت و عمل سپس گسترش مقبولیت علمی و عملی دین و در نهایت جلوگیری از سودجویی و بدعت‌گذاری است. 🔻مسعودی خمینی تأکید کرد: بر اساس روایتی از امام صادق(ع)، هرگاه حدیثی را نقل کردید آن را به محدثش نسبت دهید اگر حق بود به سود شماست و اگر نادرست بود زیانش به بر عهده روای است. 🔸وی با بیان اینکه سه نوع ارزش‌گذاری سندی، ترکیبی و مضمونی برای بررسی روایت وجود دارد، تصریح کرد: در ارزش‌گذاری سندی حلقه‌های اتصال ما تا معصوم در نظر گرفته می‌شود. این حلقه‌ها از دو جهت باید کنترل شوند نخست حلقه‌ها متصل بوده و دو اینکه حلقه باید معتبر باشد، این روش مشکل و طاقت‌فرسا بوده، اما لازم است. وی در ادامه به ارزش‌گذاری مضمونی پرداخت و گفت: در این ارزش‌گذاری به مفاد و محتوای حدیث می پردازدیم و این مفاد و محتوا را با معیارهای معتبر شامل قرآن سنت، عقل، علم، حس و تجربه مقایسه می‌کنیم. م🔻سعودی خمینی در ادامه با بیان اینکه گاه دو روش سندی و مضمونی برای رویات کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: ممکن است سند قوی، محتوا هم قوی باشد، اما آنچه لازم است را نتوانیم درک کنیم، یا اینکه یکی از این دو دچار مشکل بوده، اما دلایلی برای ما وجود داشته باشد که به آن روایت نیاز داشته باشیم به همین دلیل نیاز به روش دیگری به نام روش ترکیبی وجود دارد. وی تصریح کرد: این روش حاصل جمع بررسی سند و مأخذ و واکاوی متن در نسبت کاربرد است. اگر سند را بررسی کردیم در کنار واکاوی متن ممکن است؛ کاربرد آن تقویت یا تضعیف شود اگر سند قوی، اما متن ضعیف و یا برعکس آن، کاربرد حدیث ضعیف، هر دو قوی باشند، کاربرد قوی می‌شود. قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: فرآیند ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور شامل بررسی مأخذ، واکاوی متن و توجه به سند و کاربردشناسی است. مسعودی خمینی با بیان اینکه منطق حاکم بر ارزش‌گذاری ترکیبی و شناور منطق فازی است گفت: ویژگی منطق فازی شناور، درجه‌مند بودن، کشداری، اتصال داشتن است و یک امتداد دیدن دارد، همچنین شناور بودن و درجه‌مندی اعتبار روایت در تناسب با کاربرد آن معین می‌شود. وی در ادامه به عرصه‌های اعتبار در کاربرد پرداخت و اظهار کرد: موضوع ارزش‌گذاری برای کاربرد مانند بهداشت در نظر گرفته می‌شود. مانند روایت «النظافة من الایمان» در طب النبی مستغفری، که مأخذ ضعیف بوده، سند ندارد اما پشتوانه داشته و کاربرد بی ضرری دارد. 🔸وی یادآور شد: همه روایات اخباری کاربرد آنها بستگی به ظرف آن و محدود بوده و اینجاست که پای تجربه علمی و کارآزمایی بالینی باز می‌شود. مسعودی در رابطه کاربرد در درمان نیز گفت: درمان درجه‌مند بوده و جزء مباحث بی‌خطر است با در نظر گرفتن مأخذ، محتوا و توجه به سند نیاز به کارآزمایی بالینی وجود دارد و اگر آزمایش بالینی آن را تایید نکند ارزش‌گذاری در آن طب به صفر می‌رسد. 🔗 لینک خبر https://goo.gl/4Qs1Wo #️⃣ 🆔 @Rejal_science