eitaa logo
أصحاب حق
194 دنبال‌کننده
6.8هزار عکس
8.1هزار ویدیو
138 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺انگشت وسط نشان دادن بازیکن ضد انقلاب نساجی به مهدی ترابی اخلاق مدار شاید از چشمان داور معلوم الحال پنهان بماند اما انشالله از چشمان کمیته انضباطی و قوه محترم قضائیه پوشیده نخواهد ماند. 👈پی نوشت: در بازی امروز بازیکن کم تربیت نساجی ضمن گفتن کلماتی که لایق خودش بود انگشت وسط را به نشانه فحاشی به مهدی ترابی نشان داد و داوری که در قضایای اخیر استوری های متمایل به ضد انقلاب می‌گذاشت ترابی را از زمین اخراج کرد. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
🔴 نواب ابراهیمی آشپز اینستاگرامی که سالروز شهادت حاج قاسم در صفحه ی خود توهین های زشتی نسبت به آن مرد بزرگ کرده بود، علاوه بر پلمپ دکان و بسته شدن حساب اینستاگرامی اش، به اوین هدایت شد. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
🔴🔻 حاج قاسم برای گفتگوی یک ساعته ایران، عراق و آمریکا، 40 ساعت وقت می گذاشت 🔺وزیر امورخارجه در مراسم بزرگداشت سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی: 🔻طرف آمریکایی بارها میگفت در برخی موارد ما اختیار نداریم باید با کاخ سفید هماهنگ کنیم اما به برکت عقبه کار شهید سلیمانی طرف ایرانی احتیاجی به هماهنگی با مرکز نداشت. 🔻 تا به دست عدالت سپردن جانیان مسئول در ترور شهید سلیمانی به پیگیری ادامه خواهیم داد کمیته ویژه ای در وزارت خارجه با همکاری قوه قضائیه و سپاه و نیروی قدس تشکیل شد. 🔻دکتر کدخدایی به عنوان مسئول پیگیری پرونده حقوقی و بین المللی ترور سردار سلیمانی در وزارت خارجه مستقر هستند. 🔻از طریق سفارت سوییس در تهران، برخی اقدامات را به اطلاع آمریکا رساندیم. 🔻مساله مهم، پذیرش رسمی دولت عراق و اعلام رسمی آنان مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در روز ترور، مهمان رسمی دولت عراق بوده است 🔻سه دور مذاکره فنی با مسئولان کشور عراق برگزار شده و دور چهارم هفته آینده در تهران برگزار خواهد شد. http://eitaa.com/akhbaremoqavemateislami
📒 | ارزش والای زنان 🔺️ مرور آیات‌ مورد اشاره در بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اقشار مختلف بانوان. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 🔍 ادامه را بخوانید👇 https://khl.ink/f/51666
📜 | جایگاه زن در خانواده  🔺️ مروری بر استناد حضرت آیت الله خامنه‌ای به نهج‌البلاغه در دیدار اقشار مختلف بانوان. ۱۴۰۱/۱۰/۱۴ 💻 Farsi.Khamenei.ir
نقد اوج دفاع.pdf
348.1K
نقد خاطرات سال 1365 هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فوت آقای /۶ 🔹آقای در کتاب «اوج دفاع» به تحولات سال ۱۳۶۵پرداخته است. ابهام‌گویی‌ها، پیچیده و گنگ نوشتن‌های آقای هاشمی رفسنجانی در این کتاب نیز مشهود است. همچنین او در این کتاب نیز تلاش کرده هزینه برخی اقدامات را به گردن سایر مسئولان بیفکند و خود را تبرئه کند. به‌طور مثال آقای هاشمی همه مسئولیت دور دوم ارتباطات با آمریکایی‌ها را متوجه آقای می‌کند و به‌گونه‌ای وانمود می‌سازد که به هیچ‌وجه در جریان نبوده است؛ در حالی که سفارت ایران در لندن و سایر کانال‌ها همگی در ارتباط مستقیم با وی بوده‌اند... 🔻متن کامل در مقاله ضمیمه 🖇ضمیمه: مقاله: «نقدی بر کتاب اوج دفاع؛ خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی در سال 65»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره21، پاییز 1388 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فوت آقای /٩ 🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند. 🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزه‌های نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداخته‌اند. 🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش1.pdf
278.6K
نقد کتاب «هاشمی بدون روتوش» در آستانه سالگرد فوت آقای /٧ 🔹هاشمی بدون رتوش نام کتابی است که در آن گفت و گوهایی را با صورت داده است. آنچه ما را به نقد و به نحوی رویارویی با مطالب این کتاب و یا کتاب‌های خاطراتی از این دست وا داشته و می‌دارد، دروغ‌پردازی‌ها، ‌نارواگویی‌ها، تحریف‌گری‌ها، غرض‌ورزی‌های شیطنت‌آمیز است، نه باورها و پندارها که به هر دلیلی خطا و اشتباه است و صاحب آن اصرار ندارد که این پندارها را به جای واقعیت‌ها و حقیقت‌ها قالب کند. در نوشتار پیش رو تلاش خواهد شد روش‌های نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی را در القای بعضی متشابهات،‌ مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آن‌ها را از زبان وی نشان دهیم. 🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش1»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره25-24، تابستان و پاییز 1389 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
روتوش هاشمی بدون روتوش2.pdf
298.1K
شگردهای غیراخلاقی در تثبیت تحریفات تاریخی در آستانه سالگرد فوت آقای /٨ 🔹در بخش اول مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» برنامه‌های پشت پرده جریان‌های استحاله‌گر و گروه‌های واداده و تسلیم‌طلب در برقراری ارتباط با بعضی از شخصیت‌ها از جمله آقای و گفت و گوهای دراز مدت با وی تا حدودی بررسی شد. 🔸در نوشتار پیش رو که در واقع بخش دوم مقاله «روتوش کتاب هاشمی بدون رتوش» است نویسنده کوشیده به نکات دیگری از روش‌های نامتعارف و شگردهای غیر اخلاقی در القای بعضی متشابهات،‌ مشهورات، متواترات و مسموعات تاریخی به آقای هاشمی و حقیقی نشان دادن آن‌ها از زبان وی بپردازد. 🖇ضمیمه: مقاله: «روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش2»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 26، زمستان 1389 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارزه در تردید و ابهام.pdf
1.55M
مقاله تاریخی مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ در نقد خاطرات هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فوت آقای /٩ 🔹تا کنون چند مجلد از خاطرات پرابهام، غامض و پرتحریف آقای منتشر شده است و با گذشت زمان، احتمال گسترش و تثبیت انحرافات و مخدوش شدن به‌طور فزاینده‌ای افزایش یافت و همین امر و سایر عوامل مؤثر باعث شد که مورخ انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به نقد فنی خاطرات وی بپردازند. 🔸ایشان در مقاله «مبارزه در تردید و ابهام» پس از برشمردن عوامل و انگیزه‌های نقد این خاطرات به ابعاد مختلف تحریفات موجود در آن پرداخته‌اند. 🖇ضمیمه: مقاله: «مبارزه در تردید و ابهام؛ نقدی بر خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 32، تابستان 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خاطرات پر از ابهام.pdf
615.8K
خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ!! در آستانه سالگرد فوت آقای /١٠ 🔹نقد بخشی از خاطرات جناب هاشمی رفسنجانی با عنوان «مبارزه در تردید و ابهام» تقدیم علاقمندان به تاریخ معاصر شد. البته این تنها مقاله انتقادی مورخ خبیر انقلاب اسلامی بر خاطرات مخدوش آقای هاشمی رفسنجانی نیست و ایشان در مقاله دوم خود، گوشه‌های مغفول مانده این خاطرات چون «نامحرم دانستن مردم توسط هاشمی»، «پر رنگ‌کردن فرزندان و اعضای خانواده در خاطرات به منظور مقاصد خاص»، «پر‌رنگی ژست رهبری و فرماندهی»، «نادیده گرفتن رهنمودهای و دیدگاه‌های امام خمینی در عرصه‌ای گوناگون»، «ناشکیبایی در برابر سخن غیر در جلسات مجلس»، «نادیده نگاه‌داشتن ویژگی‌ها و برجستگی‌های امام»، «خلاف‌گویی پیرامون برخی از جریان‌ها»، «پرده‌پوشی و نهان‌کاری در امور سیاسی» و «واگویی خاطراتی گنگ، ابتر و خنثی توسط وی»، مورد بررسی و مداقه قرار داد. 🖇ضمیمه: مقاله: «خاطراتی پر از ابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 33، پاییز 1391 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب‌شناسی انتقادی.pdf
1.69M
آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه در آستانه سالگرد فوت آقای /١١ 🔹بررسی نقادانه شیوه خاطره‌نگاری مسئله‌ای است که ذهن هر را پیش از ورود به محتوای خاطرات و صحت‌سنجی آن‌ها، به خود مشغول می‌کند؛ این مسئله در مورد خاطرات مبارزان انقلاب اسلامی و از جمله آن‌ها آقای هاشمی رفسنجانی نیز مصداق می‌یابد. 🔸بیان مبهم و کلی، پرهیز از بیان دقیق تاریخ رویدادها، پرهیز از ذکر واسطه‌های نقل‌قول‌ها و محتوای دقیق جلسات دو نفره یا بیشتر که طرفین آن -غیر از ایشان- در قید حیات یا در دسترس نیستند، همه و همه موجب ابهامات فراوانی در خاطره‌نگاری وی شده است. 🔹گذشته از ابهام و کلی‌گویی، از رویدادهای انقلاب اسلامی، وجود تحلیل‌های خاص و نقض مشهورات تاریخ انقلاب اسلامی، گرایش به « » و هم‌سو نشان دادن همه مبارزان با اندیشه مبارزاتی خود، و دخالت دادن در خاطره‌گویی، از جمله نقدهای کلی به شیوه خاطره‌نگاری آقای هاشمی رفسنجانی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «آسیب‌شناسی انتقادی شیوه‌های خاطره‌گویی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر کتاب دوران مبارزه»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
آسیب‌شناسی انتقادی.pdf
1.69M
نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی در آستانه سالگرد فوت آقای /12 🔹عده‌ای معتقدند که این واقعیت را به راحتی نمی‌توان نادیده گرفت که آقای از ابتدا از نظر مرام سیاسی و دیدگاه‌های مبارزاتی بیش از آن که به منش و بینش نزدیک باشد بیش‌تر به و و الگویی شبیه الگوی توسعه آمرانه «امیرکبیر» نزدیک بوده است؛ لیکن تا زمان حیات خمینی کبیر شرایط بروز این عقیده را به دست نیاورد. سرعت تغییر رفتارها، آرمان‌ها و گفتارهای وی در یک فاصله زمانی ده ساله از یک گفتمان انقلابی به یک گفتمان تجدیدنظرطلبانه این احتمال را قوی‌تر می‌سازد. 🔸مردم از خود می‌پرسند چگونه ممکن است شخصی که خود قربانی سکولارهای مشهور به دوم خردادیبود، ظرف مدت کوتاهی همراه و هم‌عقیده و هم‌صدا با همان جریان‌های افراطی خواستار تجدید نظر عمیق‌تر نه فقط در ساختار سیاسی نظام جمهوری اسلامی بلکه در ساختار عقیدتی آن ‌گردد؟! 🔹آیا این استحاله ناشی از آگاهی فزاینده ازتحولات سیاسی و نشان‌دهنده شجاعت ایشان بود؟ یا تحول مذکور حاکی از احتمال یک کشمکش سیاسی و فکری طولانی و تفرقه‌انگیز در درون هاشمی و نقش او در اداره کشور بود؟ حتی عده‌ای نیز این احتمال را مطرح می‌کنند که… 🖇ضمیمه: مقاله: «نگاهی به «خوش‌بینی‌های فرمایشی» و «ژست‌های دموکراتیک» آقای هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 40، تابستان 1393 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مطالعه آسیب‌شناسی دولت سازندگی.pdf
595.4K
مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی در آستانه سالگرد فوت آقای /13 🔹در مقاله‌ پیش رو، نگارنده تلاش می‌کند تا راهبردها و عملکردهای دولت سازندگی (۷۶-۱۳۶۸) را در سه عرصه ، و در قالب عناوین و محورهای مشخصی، دسته‌بندی و تفکیک کند و آنگاه درباره هر یک، توضیحات مختصری را ارایه کند. 🔸آسیب‌های قلمرو سیاسی مشتمل است بر «نخبه‌گرایی محض و گسستگی از توده‌های مردم»، «سیاست‌زدایی از فضای عمومی جامعه»، «شکل‌گیری و قدرت‌یابی تکنوکرات‌های مرفه و سکولار»، «انتقادگریزی و خودستایی مبالغه‌آمیز» و «ایدئولوژی‌زدایی از سیاست خارجی». آسیب‌های قلمرو فرهنگی عبارت‌اند از: «گراییدن به لیبرالیسم فرهنگی» و «ناکارآمدی در مدیریت فرهنگی». آسیب‌های قلمرو اقتصادی نیز چنین است: «سیاست اقتصادی سکولار»، «تقدم رشد اقتصادی بر عدالت» و «زمینه‌سازی برای شیوع فساد مدیریتی و توجیه آن». 🖇ضمیمه: مقاله: «مطالعه‌ آسیب‌شناسانه‌ سیاست‌های دولت سازندگی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نظری اجمالی به ادعای بدون دلیل.pdf
1.73M
خاطرات هاشمی رفسنجانی و ادعاهای بی‌دلیل در آستانه سالگرد فوت آقای /14 🔹نوشتار حاضر پس از ذکر پیشینه‌‌ای از نحوه شکل‌‌گیری ، به بیان نگرش امام در نکوهش تاریخ‌‌نگاری جانبدارانه و همراه با غلو و اغراق پرداخته و سبک خاطره‌نویسی آقای هاشمی رفسنجانی که ، اختصارنویسی و ابهام از شاخصه‌های اصلی آن به شمار می‌رود را مورد نقد قرار می‌دهد. 🔸مجموعه خاطرات ایشان به حدی مبهم و کلی است که برخی از آن‌ها فاقد هرگونه اعتبار و بوده و به نوعی شامل روایت مسائل آن دوران از نگاه خاص ایشان است که خالی از اشتباه و غلو نیست و نمی‌توان نوشته‌های او را منبع قابل اعتمادی برای تاریخ انقلاب قلمداد نمود. 🔹محور بررسی‌ها در مقاله حاضر، کتاب ، دوران مبارزه است که اولین کتاب از سلسله کتاب‌های خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی است. بدیهی است در صورتی که مبانی تاریخ‌نگاری هاشمی در این کتاب مورد نقد قرار گیرد چراغی برای مطالعه کتاب‌های بعدی‌اش خواهد شد. 🖇ضمیمه: مقاله: «نظری اجمالی به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات هاشمی رفسنجانی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 45، پاییز 1394 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
بررسی تطبیقی.pdf
774.1K
حمایت‌های هاشمی رفسنجانی از سازمان منافقین؛ علی‌رغم مخالفت امام در آستانه سالگرد فوت آقای /15 🔹هاشمی رفسنجانی در طول سالیان مبارزه، به و اقدام علیه رژیم طاغوتی اعتقاد داشته و اقداماتی را در این زمینه صورت داده است. وی در کنار سازمانی التقاطی مانند نیز حضور داشت و از آنها حمایت‌های فراوانی نمود. البته او تنها فرد مؤثر و همکار در زمینه حمایت از منافقین در روزگار پیش از پیروزی انقلاب نبود بلکه بسیاری از روحانیون برجسته مبارز نیز همین مرام و عملکرد را نشان دادند. 🔸نکته قابل توجه در این زمینه آن‌که امام به علیه رژیم اعتقادی نداشت و آن را مایه هرج و مرج جامعه و مضر برای نهضت می‌دانستند. درستی نظر امام در این زمینه با توجه به تبعید طولانی‌مدت ایشان و اشتباه در بینش و عملکرد طیف وسیعی از روحانیون از جمله آقای هاشمی رفسنجانی به رغم آگاهی برخی از آنان نسبت به انحرافات سازمان مجاهدین و اطلاع از نظر نامساعد امام در زمینه اصل مبارزه مسلحانه و حمایت از سازمان مذکور، نکته مهمی است که باید به روشنی در واکاوی تاریخ انقلاب اسلامی برجسته شود. 🖇ضمیمه: مقاله: «بررسی تطبیقی اندیشه‌های امام خمینی و عملکردهای هاشمی رفسنجانی در زمینه مبارزه مسلحانه و حمایت از منافقین»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هبوط در مه.pdf
627.9K
هبوط در مه؛ نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی در آستانه سالگرد فوت آقای /16 🔹مقاله پیش رو، به نقد محتوایی خاطرات خانم در کتاب پا به پای سرو می‌پردازد. کتاب مورد نقد، سه دسته مطلب تاریخی را شامل است. نخست مشاهدات مستقیم راوی از وقایع تاریخی و نیز رویدادهای زندگی شخصی است. دسته دوم روایت رویدادهای تاریخ انقلاب اسلامی است که راوی از زبان دیگران نقل کرده است و بخش سوم مطالبی که تحت عنوان پاورقی‌های تحقیقی در جای جای کتاب درج شده که محصول تلاش پژوهشگران مرکز منتشرکننده کتاب خاطرات است. در این نوشتار هر سه دسته فوق‌الذکر مورد نقد تاریخی قرار گرفته است. 🔸«غلو و اغراق»، «سربازگیری طلاب»، «ناراحتی از برخورد سرد شهید بهشتی»، «رحلت آقا مصطفی خمینی»، «قیام ۱۹دی قم»، «خواب‌های عجیب خانم مرعشی»، «واقعه ۱۷شهریور ۵۷»، «سفر امام به پاریس»، «اشتباه در نقل تاریخ وقایع» و «نقدی بر پاورقی‌های تحقیقی» ده سر فصل مورد نقد در خاطرات خانم مرعشی است. 🖇ضمیمه: مقاله: «هبوط در مه، نقدی بر کتاب پا به پای سرو؛ خاطرات خانم عفت مرعشی»، فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 48، تابستان 1395 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هاشمی آنگونه که بود در آستانه سالگرد فوت آقای /17 🔻بخشی از عمده‌ترین انتقادات به کارنامه و خاطرات سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی؛در آستانه سالگرد وی 🔹ابهام‌گویی و عدم شفافیت 🔸ژست رهبری و فرماندهی در خاطره‌گویی 🔹نادیده گرفتن ویژگی‌های برجسته امام 🔸خلاف‌گویی پیرامون برخی جریان‌ها 🔹روایت کاریکاتوری از وقایع انقلاب 🔸نقض مشهورات انقلاب اسلامی 🔹همه خودپنداری 🔸تناقضات تاریخی در خاطره‌گویی 🔹غلو و اغراق در خاطره‌گویی 🔻برای مطالعه تفصیلی به کتاب «روایت‌های ناروا» مراجعه کنید. ◀️ راه‌های تهیه کتاب: 🏢 تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ١٢١٠ 📞تلفن: ٢٢۵٧٩١٩٢ -٠٢١ 🏢قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان 📞تلفن: ٣٧٧۴١۶٩٨-٠٢۵ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برای شناخت کارنامه سیاسی آقای هاشمی رفسنجانی و نقد خاطرات وی چه بخوانیم؟ 13 کتاب و مقاله بنیاد تاریخ‌پژوهی در معرفی کارنامه سیاسی رفسنجانی و نقد خاطرات وی در آستانه سالگرد فوت آقای /18 کتاب روایت‌های ناروا نقد خاطرات 1363-سلیمی نمین(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش 17) نقدی خاطرات 1365 - سلیمی نمین (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش21) روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش اول-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش25) روتوش کتاب هاشمی بدون روتوش-بخش دوم (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش26) مبارزه در تردید و ابهام-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش32) خاطرات پرابهام و پرسش‌های بی‌پاسخ-حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش33) آسیب شناسی انتقادی شیوه های خاطره گویی آیت الله هاشمی رفسنجانی -مقدمی/ عبداللهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40) نگاهی به «خوش بینی های فرمایشی» و «ژست های دموکراتیک» آقای رفسنجانی-گروه تحقیقات بنیاد تاریخ‌پژوهی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش40) مطالعه آسیب شناسانه سیاست‌های دولت سازندگی-جمشیدی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45) نظری به ادعاهای بدون دلیل در خاطرات رفسنجانی-امیری (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش45) بررسی تطبیقی اندیشه امام و عملکرد رفسنجانی-علی‌پور(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48) نقد خاطرات عفت مرعشی- کریمی(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد ش48) 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
همسانی نقش هاشمی رفسنجانی و سیدکاظم شریعتمداری/1 بازخوانی مصاحبه شبکه دانا با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی درباره آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۹۴/۸/۱۵ در آستانه سالگرد فوت آقای /19 🔹باید عرض کنم نقشی که امروز آقای هاشمی رفسنجانی در قبال مقام معظم رهبری ایفا می‌کنند همان نقشی است که در برابر امام دنبال می‌کرد. سیدکاظم شریعتمداری دو مأموریت یا دو نقشه در نظر داشت: اول اینکه سعی می‌کرد با امام کند به گونه‌ای که بتواند رهبری را از دست امام بگیرد یا اینکه در آن باشد. 🔸در حقیقت نقش اولش این بود که با امام رقابت داشت. نقش دومش این بود که می‌خواست به نفع و به گونه‌ای عمل کند تا به دنیا بباوراند که در ایران تنها صدای امام نیست که حرف آخر را می‌زند؛ اگر امام، خواهان سرنگونی شاه است، اگر امام در جهت قطع دست امریکا حرکت می‌کند این حرف آخر نیست و کسانی هم هستند که در این کشور نقش دارند، موقعیت دارند، جایگاه دارند و می‌توانند حرف دیگری بزنند؛ سرنگونی شاه حرف آخر این ملت نیست، قطع ارتباط با امریکا، قطع دست استکبار جهانی حرف آخر این ملت نیست. اگر عده‌ای از مردم که پیرو خمینی هستند خواهان سرنگونی شاه و قطع دست استکبار جهانی هستند در کنارش مردمی هم هستند که پیرو شریعتمداری، وفادار به شاه و خواهان ادامه سلطنت شاهنشاهی و ارتباط با امریکا هستند. 🔹او سعی می‌کرد به این شکل به اصطلاح چوب لای چرخ امام بگذارد و اجازه ندهد که رژیم شاه به دست این ملت سرنگون بشود؛ البته راه به جایی نبرد: «و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین». آقای شیخ علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی متأسفانه از گذشته‌ها عبرت نگرفت؛ این هم طبیعی است که از گذشته‌ها نتواند عبرت بگیرد زیرا قرآن می‌گوید: «لقد کان فی قصصهم عبرة لاولی الالباب» سرگذشت گذشتگان برای کسانی که خردمند باشند، صاحب عقل و اندیشه باشند درس عبرت است. کسانی که اسیر ، و هستند عقل‌شان از کار می‌افتد و کسی هم که صاحب عقل و اندیشه نباشد به تعبیر قرآن نمی‌تواند از تاریخ درس عبرت بگیرد؛ بنابراین، این طبیعی است که ایشان نتوانستند از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیرند و همان راهی را می‌روند که شریعتمداری رفت و با کمال بی‌آبرویی، رسوایی و با یک سلسله پشیمانی و پریشانی از دنیا رفت. 🔸امروز، آقای هاشمی رفسنجانی چند نقش را دنبال می‌کند: یکی همین است که به دنیای استکباری و استعمار جهانخوار، مخصوصا شیطان بزرگ، بباوراند که در ایران، این رهبر نیست که حرف آخر را می‌زند و کسان دیگری هم هستند که در این کشور حرف دارند، نقش دارند و می‌توانند در جهت وفاداری به شیاطین و شیطان بزرگ حرکت کنند؛ این اولین هدفش است که به گونه‌ای حرف بزند که امریکا، استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی از ایران ناامید نشوند و همه‌شان امیدوار بشوند که هنوز در ایران کسانی هستند که دنباله‌رو هستند و به بردگی، سرسپردگی، وادادگی و خودباختگی خو گرفته‌اند. 🔹نکته دوم این است که فکر می‌کند شاید با این شیوه و شگرد بتواند عناصر هوسران، جاه‌طلب، رفاه‌طلب و آن‌هایی را که به دنبال منافع مادی و شخصی هستند، کسانی که فکرشان از مسائل مادی فراتر نرفته به سوی خودش جذب کند و بتواند در مقابل رهبری برای رقابت و مقابله، یک هسته قوی تشکیل بدهد. 🔸هیچ می‌دانید هاشمی رفسنجانی که عمری «قال الصادق» و «قال الباقر» خوانده و در خطبه نمازجمعه اعلام می‌کرد که باید زنان بدحجاب را در یک جا جمع کرد و به یک جزیره‌ منتقل کرد چرا حالا می‌گوید نباید زنان زیبارو و خواننده را طرد کنید؟ او فکر می‌کند با این کلام می‌تواند مشتی اراذل و اوباش و ولگرد و ولنگار و بی‌عار را به سوی خود بکشد و برای خودش جایگاهی درست کند و این نشان می‌دهد که او دریافته در میان ملت غیور، قهرمان‌پرور، سلحشور و عزتمند، آبرو و موقعیتی ندارد و از این‌ها ناامید است لذا سعی می‌کند با این‌گونه حرکت‌ها و رفتارها برای خودش در میان عناصر بی‌آبرو و ورشکسته، موقعیتی ایجاد کند. راهی که او دارد دنبال می‌کند همان راهی است که حکومت‌ها و دولت‌های استکباری دنبال می‌کردند. شاه می‌خواست روضه برقرار باشد، خودش هم برای اباعبدالله‌الحسین روضه برگزار می‌کرد اما هدفش این نبود که در این روضه بت شکسته شود بلکه می‌خواست بت، بزرگ‌تر و قوی‌تر بشود، می‌خواست مقام شاهنشاهی و بت‌هایی که در کشور وجود دارند کوچک‌ترین آسیبی نبینند... مطالعه متن کامل مصاحبه در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
همسانی نقش هاشمی رفسنجانی و سیدکاظم شریعتمداری/2 بازخوانی مصاحبه شبکه دانا با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی درباره آقای هاشمی رفسنجانی در تاریخ ۹۴/۸/۱۵ 🔹شاه می‌خواست به ظاهر روضه و عزاداری و سینه‌زنی برگزار شود اما فقط به یزیدِ زمان امام حسین لعن و طعن کنند، از یزیدِ زمان امام حسین اعلام نفرت و انزجار کنند اما اگر می‌خواستند به یزید این زمان حرف بزنند دهانشان را می‌بستند، قلم‌شان را می‌شکستند و نفس‌شان را قطع می‌کردند؛ اکنون نیز این شیوه دنبال می‌شود. حرف ایشان همین است که زیر خیمه اباعبدالله‌الحسین نباید انتقاد بشود، نباید به یزید زمان اعتراض بشود، باید فقط یزید زمان امام حسین، که برای هیچ‌کس خطری ندارد، لعن و طعن بشود اما نباید بت‌هایی که امروز وجود دارند شکسته شوند بلکه باید تقویت بشوند و مورد تأیید قرار بگیرند و در حقیقت، راه حسین که راه مبارزه با بت‌پرستان، فزون‌خواهان، استکبار جهانی و یزیدیان جنایتکار و خونخوار است فراموش بشود و فقط نام حسین، آن هم به صورت انحرافی، مطرح بشود. اینکه مقام معظم رهبری خطر تحریف و خطر نفوذ را دائما مطرح می‌کنند و زنگ خطر را به صدا در می‌آورند برای همین است که امروز احساس می‌شود نفوذ از سوی کسانی دارد صورت می‌گیرد که متأسفانه بازیگر صحنه هستند و قدرت در دستشان است اما سازش‌کار و تسلیم‌طلبند و در نتیجه دارند راه را برای بازگشت امریکا فراهم می‌سازند. 🔸 از سوی کسانی صورت می‌گیرد که راه شمر و یزید را دنبال می‌کنند، راه و را دنبال می‌کنند اما دم از حسین می‌زنند! آن‌ها می‌خواهند سریعا را کمرنگ و منزوی سازند و اسلام را به بیراهه بکشانند اما در ظاهر دم از اسلام و قرآن می‌زنند و این مسئله‌ای است که متأسفانه به‌شدت دارد دنبال می‌شود. تحریف از سوی کسانی است که اعلام می‌کنند که امام با حذف «مرگ بر امریکا» موافق بوده، یعنی امام برخلاف قرآن حرف می‌زده؛ این‌ها فقط امام را تحریف نمی‌کنند بلکه در حقیقت دارند قرآن را تحریف می‌کنند. 🔹لعن و نفرت و انزجار نسبت به ظلمه و ستمکاران، دستور صریح قرآن، شیوه ائمه و از اصول مکتب تشیع است. اینکه در این همه بر لعن دشمنان آل محمد (صلوات‌الله و سلام‌الله علیهم اجمعین) تأکید شده برای همین است که این نفرت و انزجار از دشمنان پیامبر خدا و اهل بیت عصمت و طهارت فراموش نشود. اگر امروز هم ملت ما سرسختانه و قاطعانه علیه امریکا شعار می‌دهد و از امریکا اعلام نفرت و انزجار می‌کند برای همین است که این نفرت و انزجار هیچ‌وقت از ذهن مردم بیرون نرود و فراموش نشود و نفرت و انزجار از استکبار جهانی، از شیطان بزرگ و عواملش نسلا بعد نسل در ملت ما زنده و کاملا مجسم باشد. الان نقش بعضی از این دولتمردان [در دولت حسن روحانی] و جناب آقای هاشمی رفسنجانی و عوامل، ایادی و نوچه‌های آن‌ها این است که نفرت و انزجار نسبت به شیطان بزرگ در میان مردم به دست فراموشی سپرده شود. این‌که مقام معظم رهبری هشدار می‌دهند که دارند امریکا را بزک می‌کنند برای همین است! اینها با همین شیوه تلاش می‌کنند که جنایت‌ها و خیانت‌هایی که امریکا به این کشور و این ملت کرده فراموش بشود چون با سیاست و خواسته‌هایشان منافات دارد. 🔸امثال آقای هاشمی رفسنجانی یا آقای شیخ در کشوری می‌توانند حکومت کنند که در آن یک مشت مردم ذلیل، عقب‌مانده، تسلیم‌طلب و سازشکار و برده و بنده زندگی کنند. در کشوری که یک ملت قهرمان، قهرمان‌پرور و غیور داشته باشد، این‌ها جایگاه و آبرویی ندارند! تمام تلاش این‌ها این است که را باز کنند، را تحریف کنند، شخص امام را تحریف کنند، آرمان‌های انقلاب را زیر سؤال ببرند تا بتوانند در این کشور جایگاه و موقعیتی داشته باشند. امثال رئیس‌جمهور امروز ما(حسن روحانی) و جناب آقای هاشمی رفسنجانی در یک کشور انقلابی که ملتی زنده و قهرمان‌پرور دارد که مشت به دهان استکبار جهانی و عوامل آن می‌زند، جایگاه و موقعیتی ندارند و نمی‌توانند حکومت بکنند. اینکه می‌بینید الان این همه دست و پا می‌زنند که غیرت و عزتمندی را از ملت ما بگیرند و سازش‌کاری، تسلیم‌طلبی، ذلت‌پذیری، زبونی و دریوزگی را به این ملت ارزانی بدارند برای این است که بتوانند ریاست خود را جاودانه سازند و برای آینده‌شان زمینه‌سازی کنند لیکن اشتباه می‌کنند و راه به جایی نمی‌برند؛ عرض خود می‌برند و زحمت ما می‌دارند! الا للحق دوله و للباطل جوله – والسلام. مطالعه متن کامل مصاحبه در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/1 گزیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در جمع مسئولان نمایندگی‌های مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 25مرداد1388 در آستانه سالگرد فوت آقای /20 🔹...جرقه فتنه [بعد از انتخابات 1388] وقتی زده شد که آقای هاشمی رفسنجانی آن نامه کذایی و سرگشاده را به مقام معظم رهبری نوشتند و درحقیقت با آن نامه اعلان جنگ دادند؛ آن نامه در حقیقت اعلان جنگ بود. قهرا این موضوعی است که با جریان‌های گذشته و با فتنه‌انگیزی‌هایی که در طول این۳۰ سال شد خیلی تفاوت داشت. البته ما جریانی مثل شیخ حسینعلی منتظری داشتیم اما در اینجا [موضوع] خیلی تندتر و شکننده‌تر بود... 🔸اگر شما در زندگی آقای هاشمی رفسنجانی مطالعه داشته باشید می‌بینید یکی از ضعف‌های بزرگ آقای هاشمی، که خیلی خطرناک است، است؛ کافی است شما خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی را مطالعه کنید می‌بینید خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی به گونه‌ای ترسیم شده که انگار ایشان رهبر انقلاب بوده، ایشان امام را هدایت می‌کرده، خیلی مواقع امام اشتباه می‌کرده و ایشان می‌آمده با امام کلنجار می‌رفته [و] بحث می‌کرده، ‌چیزی نمانده که بگوید «در حقیقت من رهبر بودم و امام به خاطر موقعیتی که داشت سیاست مرا اجرا می‌کرد» این از غرور ریشه می‌گیرد، غروری که در شخص هست باعث می‌شود خودش را این‌گونه ببیند. آقای هاشمی رفسنجانی بعد از رحلت امام خودش را «مرد شماره یک» می‌دید. در زمان امام خودش را «مرد شماره دو» می‌دید البته این‌طور بود. نمی‌دانم شما یادتان هست یا نه واقعا مدتی از نظر تحلیل سیاسی آقای هاشمی را به عنوان «مرد شماره دو» می‌شناختند [ایشان] بعد از امام «مرد دوم» محسوب می‌شد بعد از رحلت امام ایشان فکر می‌کرد درست است [که] به ظاهر مقام معظم رهبری به عنوان [مقام] ولایت و رهبر جامعه حضور دارد اما باید تمام نظام، ولی‌فقیه، رئیس دولت، رئیس مجلس،‌ سران دیگر، همه‌شان‌ در زیر مهمیز او باشند در حقیقت او هدایت‌‌کننده باشد و آن‌ها اجراکننده، [روحیه‌ای] شبیه روحیه صدامی؛‌ حزب بعث وقتی در عراق به قدرت رسید رئیس‌جمهور به ظاهر بود اما همه می‌دانستند کارگردان اصلی پشت پرده است [در حالی که] ‌صدام آن‌موقع هیچ سمتی نداشت حتی نظامی‌ هم نبود می‌دانید که یکدفعه الکی لباس ارتشی بر تن کرد و یادم نیست با درجه سرهنگی یا درجه دیگری [به یک نظامی تبدیل شد].... 🔹وقتی که آقای هاشمی احساس کرد مقام معظم رهبری براساس آن رسالت الهی، بر اساس آن خصوصیات اخلاقی معنوی و عرفانی که دارد طبق وظیفه خودش عمل می‌کند [و] این‌جور نیست که بگوید «چون با هم رفیق بوده‌ایم، چون با هم سابقه طولانی داشته‌ایم، چون آقای هاشمی رفسنجانی در مجلس خبرگان، در مسئله رهبری من، نقش مهمی داشته پس حالا باید حق و سهم او را در نظر گرفت». 🔸همین‌جا عرض کنم این موضوعی که اطرافیان و نورچشمی‌ها و آقازاده‌های آقای هاشمی دائما این طرف و آن‌ طرف مطرح می‌کنند که: «پدر ما آقای خامنه‌ای را به رهبری رساند» همین مسئله درباره حضرت امام هم فراوان گفته شده؛‌ آقای منتظری هم در خاطراتش مفصل به آن پرداخته که «من در رسیدن آقای خمینی به مقام مرجعیت نقش داشتم» این طبیعی است که افراد قدرت‌طلب چنین ادعاهایی داشته باشند اما حقیقت این است که آنچه باعث شد حضرت امام به مقام ولایت و مرجعیت برسند علم، معنویت [و] سیاست ایشان بود؛ کسی در این قضیه نقش اساسی‌ای نداشت. از آقای هاشمی باید سؤال کرد «اگر شما در آن روز مقام معظم رهبری را در مجلس خبرگان به عنوان رهبر تأیید نمی‌کردید، چه کسی‌ می‌خواست [رهبر] باشد؟ چه کسی را داشتید؟ امروز چه کسی را دارید؟ امروز چه کسی می‌تواند تالی تلو مقام معظم رهبری تلقی بشود؟» این شما نبودید که ایشان را به مقام رهبری رساندید، این ویژگی‌های خود ایشان بود، خصوصیات خود ایشان بود، معنویت خود ایشان بود و اینکه ایشان خیرالموجودین بودند و هستند،‌ بعد از امام واقعا کسی [را] که بتواند یک چنین مسئولیت و رسالت بزرگی را بر عهده بگیرد نداریم اینها دیگر کم‌لطفی این‌ها است در هر صورت وقتی که ایشان دید که نمی‌تواند رهبری را آلت دست قرار دهد امیدش به این بود که اقلا دولت‌هایی که به قدرت می‌رسند در خدمت او باشند،‌ نظر او را اجرا کنند، سیاست او را اجرا کنند، با ایشان مشورت کنند، افراد و اعضای وابسته به او را در کابینه‌ها جا بدهند... متن کامل سخنرانی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
نقش هاشمی رفسنجانی در فتنه 88 به‌روایت مورخ خبیر انقلاب اسلامی/2 گزیده‌ای از سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در جمع مسئولان نمایندگی‌های مقام معظم رهبری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 25مرداد1388 🔹خیلی جالب است [با مطالعه] خاطرات هاشمی رفسنجانی تفاوت فکری او با امام و دید امام نسبت به مردم و دید او نسبت به مردم [مشخص می‌شود]، او در خاطراتش می‌نویسد: «وقتی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد ما بنی‌صدر را شناخته بودیم، خیلی با امام صحبت کردیم که بنی‌صدر را کنار بزند. اما امام نسبت به بنی‌صدر نظر مثبت داشت و هر چه ما در این زمینه با امام صحبت می‌کردیم نتیجه‌ای نداشت حتی من گریه کردم ولی امام سفت و سخت از بنی‌صدر حمایت می‌کرد تا بالاخره معلوم شد که نظر ما درست است» خوشبختانه ابوالحسن بنی‌صدر خاطرات خودش را در فرانسه منتشر کرده، کاش این کتاب [به] ایران بیاید و ‌لااقل این قسمت [آن] در دسترس مردم قرار بگیرد، [بنی‌صدر] می‌گوید: «وقتی که من رفتم به آقای خمینی گفتم که می‌خواهم کاندید بشوم ایشان مخالفت کرد. گفت: شما به سه دلیل صلاحیت ندارید؛ ۱- ولایت فقیه را قبول ندارید. ۲- نظر منفی نسبت به روحانیان دارید.» 🔸[و مورد] سوم الان یادم نیست. امام در نامه ۶/۱ خطاب به آقای منتظری می‌گوید: «والله من به بنی‌صدر رأی ندادم» قسم جلاله می‌خورد. امام بهتر از هرکسی بنی‌صدر را می‌شناخت. تفاوت امام با امثال هاشمی رفسنجانی در این بود که امام این‌‌جور نبود [که] تا روزی که به قدرت نرسیده دم از مردم بزند، دم از خلق بزند ‌و وقتی که به قدرت رسید بگوید گور پدر مردم [و] دیگر به مردم اعتنا نکند. امام به بنی‌صدر رأی نداد،‌ بنی‌صدر را برای ریاست جمهوری صالح نمی‌دانست اما نیامد مردم را هدایت کند و بگوید بنی‌صدر این‌جوری است، ‌اجازه داد که مردم خودشان راه را پیدا کنند... 🔹 امام به مجلس خبرگان، به همین آقای هاشمی رفسنجانی، گفت: «آقای منتظری را به عنوان قائم‌مقام تعیین نکنید! صلاح نیست.» و ایشان نظر امام را زیر پا گذاشت و ایشان را به عنوان قائم‌مقام تعیین کرد. وقتی ایشان و مجلس خبرگان، آقای منتظری را به عنوان قائم‌مقام تعیین کردند امام قهر نکرد، [نخواست] نظر منفی داشته باشد [و] نق بزند [که] «من از اول گفته بودم» به افکار مردم، ‌به نظر مجلس خبرگان احترام گذاشت [و]‌ خیلی مسائل را به آقای منتظری تفویض کرد؛ این تفاوت یک مرد خدا با انسان‌های قدرت‌طلب است که به نظر جمع، ‌به نظر اکثریت احترام می‌گذارد. ... 🔸شبی که امام از دار دنیا رحلت کردند، من در بودم. ساعت ده شب بود که امام چشم از جهان فرو بست، آقای هاشمی آنجا به مرحوم احمد آقا به شدت اصرار داشتند: «شما خبر فوت امام را اعلام نکنید، بگوییم که مردم به مساجد بروند برای سلامتی امام دعا [کنند] و ختم امن یجیب [بگیرند] تا ما بتوانیم در مجلس خبرگان رهبر بعدی را تعیین کنیم [و خبر فوت امام] بعدا اعلام شود» [ایشان] نگران این بود که اگر قبل از اینکه مجلس خبرگان رهبر جدید را انتخاب کند خبر فوت امام منعکس شود، شیرازه‌مملکت از هم بپاشد این نشان‌دهنده عدم شناخت نسبت به مردم است یعنی [ایشان] هم نسبت به مردم خوش‌بین نیست، نسبت به مردم دید درستی ندارد، مردم را نشناخته و هم اصلا نسبت به مردم بی‌اعتناست از اول می‌خواهد به مردم دروغ بگوید، از اول می‌خواهد با مردم برخورد دوگانه داشته باشد این سیاست‌بازی از مسائلی است که متأسفانه آقای هاشمی را به چالش کشانده [ایشان] نه تنها با مردم حتی با خودی‌ها [هم] این‌گونه برخورد می‌کردند... متن کامل سخنرانی در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e5
. ♻️ هاشمی رفسنجانی، عبرت مبارزه نه الگوی مبارزه! قسمت اول 🔰 حمید رسایی: دیدگاه ها و رفتارهای اقای هاشمی رفسنجانی در طول دوره حیات سیاسی‌اش بویژه در دهه پایانی عمرش، همواره او را در کانون توجه افکار عمومی قرار داده است. هاشمی از جمله بازیگران سیاسی بود که مهره‌های شطرنج را با تأمل جابجا می‌کرد و شاید همین ویژگی اجازه نمی‌داد تا دیگر بازیگران سیاست، به راحتی از کنار مواضع‌اش عبور کنند. با این همه نمی‌توان و نباید در حق هاشمی ظلم کرد و او را آنچه که نیست معرفی کرد. برای تحلیل شخصیت وی به ناچار باید فعالیت‌های او را به مقاطع زمانی مختلف تقسیم کرد و طبعا نمی‌توان تمام مقاطع عمر او را با یک چوب راند. با این فرض اگر بخواهیم منصفانه درباره وی قضاوت کنیم باید بگوییم هاشمی یعنی «هاشمی سال‌های مبارزه قبل از انقلاب، هاشمی دوره انقلاب و شورای انقلاب، هاشمی دوره دفاع مقدس، هاشمی در مجلس، هاشمی دولت سازندگی چهار ساله اول، هاشمی دولت سازندگی چهار ساله دوم، هاشمی دوره دوم خرداد و حاکمیت اصلاح‌طلبان، هاشمی انتخابات مجلس ششم، هاشمی و تاثیرگذاری فرزندانش بر وی، هاشمی انتخابات نهم ریاست جمهوری، هاشمی و برخورد با دولت نهم، هاشمی پشت صحنه رقابت‌های انتخابات دهم، هاشمی روزهای کودتای فتنه سبز پس از انتخابات دهم در سال ۸۸، هاشمی در انتخابات یازدهم و ردصلاحیتش، هاشمی و تاثیراتش در دولت روحانی، هاشمی و تحمیل توافقنامه‌های استعماری مثل برجام، هاشمی و عاقبت او که در استخری که در کاخ شاه بنا شده بود، به پایان رسید». بی شک آقای رفسنجانی در طول هر یک از این دوره‌‌ها خدمات و اشتباهاتی داشته است، مانند تمام شخصیت‌های متنفذ دیگر؛ با این تفاوت که هرچه از دوره نخست زندگی سیاسی هاشمی رفسنجانی دور می‌شویم، به همان اندازه از ویژگی‌های انقلابی و آنچه که از هاشمی می‌پسندیدم، فاصله می‌گیریم تا جایی که می‌رسیم به هاشمی در دهه‌های پایانی عمرش که سوگمندانه در بسیاری از مواقع، او را به نقطه امید دشمن تبدیل کرده بود! روشن است که هیچ یک از دلسوزان انقلاب، چنین عاقبتی را برای او نمی‌پسندیدند اما چه کنیم وقتی خود اصرار به چنین عاقبتی داشت! با این حساب معلوم نیست چرا برخی شخصیت‌ها بویژه پس از مرگ وی، اصرار بر این دارند که هاشمی را غیر از آنچه هست، معرفی کنند؟! درحالی که هاشمی را باید آنگونه که خود اصرار داشت، دید؛ نه آنگونه که ما دوست داشتیم باشد. 🔹 هاشمی مصداق ریزش‌های انقلاب سوگمندانه باید گفت که هاشمی رفسنجانی ازجمله مصادیق ریزش‌های انقلاب اسلامی بود. برای برخی باور اینکه شخصیتی در تراز اکبر هاشمی رفسنجانی مصداق ریزش باشد، سخت است همانطور که در صدر اسلام برای برخی باور اینکه طلحه و زبیر از جمله ریزش‌های اصحاب رسول خدا باشند، سخت بود. غافل از اینکه ریزش و رویش از قواعد الهی است که بزرگ و کوچک نمی‌شناسد و در آیات متعدد قرآن مورد اشاره قرار گرفته است. هاشمی نه تنها در دوره حیاتش که با نوع مرگش هم مایه عبرت شد. مرد مبارزه با طاغوت که در زندان های رژیم پهلوی شکنجه شده بود، مردی که بیان می‌کرد پیرو خمینی(ره) است و عشقش را سیدعلی خامنه‌ای می‌دانست، وقتی راه توجیه سازش با استکبار را برگزید، مواضع استکبارستیزانه خمینی(ره) را با خاطرات جعلی‌اش تحریف کرد، به دنبال از بین بردن توان دفاعی و موشکی کشورش افتاد، در نهایت در ۱۹ دی، روز مبارزه با طاغوت، در استخری که در کاخ رژیم پهلوی بنا شده بود (مشهور به استخر فرح دیبا) و او به تنهایی در آن شنا می‌کرد، جان به جان آفرین تسلیم کرد و پرونده سیاسی‌اش با این عنوان بسته شد! ادامه در پست بعد eitaa.com/rasaee/7153
قسمت دوم 🔹 هاشمی می‌توانست بیش از نام یک بزرگراه باشد قسمت اول: eitaa.com/rasaee/7152 آنها که با تاریخ نهضت جنگل آشنایی دارند، پس از درگذشت هاشمی به  یاد دکتر حشمت افتاند. دکتر حشمت از بزرگان نهضت جنگل بود اما آنجا که باید پشت میرزا می‌ماند، نماند. نه اینکه بخواهد خیانت کند، نه. ولی مشکلش این بود  که به دشمن دین خدا خوش‌گمان شده بود. حشمت به نصحیت‌های دلسوزانه میرزا کوچک گوش نمی‌داد و دلواپسی‌های میرزا را افراط می‌دانست. واقعیت این است که مشکل دکتر حشمت این بود، آنقدر که به میرزا محبت داشت، اعتماد نداشت. دکتر حشمت تسلیم و در نهایت اعدام شد و نیروهای تحت امرش هم تبعید شدند. تاریخ البته با عبرت گرفتن از دکتر حشمت، به خاطر تمام زحماتی که در نهضت جنگل کشیده بود و به خاطر محبتی که ادعا می‌کرد نسبت به میرزا دارد، از او به نیکی یاد می‌کند. اما اگر آنچه میرزا گفته بود، دکتر حشمت می‌کرد، امروز بیش از یک میدان و بزرگراه به نامش بود! واقعیت این است که امثال طلحه‌ها، زبیرها، دکتر حشمت‌ها و ... باید برای ما باشند نه . همانطور که هاشمی رفسنجانی باتمام سابقه‌اش در انقلاب اسلامی، عبرت مبارزه است نه الگوی مبارزه! 🔹 پ ن: این یادداشت در زمان انتشارش، واکنش مشاور هاشمی رفسنجانی و شکایت خانواده وی را به دنبال داشت. شکایت وارد دانسته نشد، یادداشت را اینجا بخوانید👇 khabaronline.ir/news/1288542     پاسخ رسایی به مشاور هاشمی را اینجا بخوانید👇 eitaa.com/rasaee/‭‭2561 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1