امیرالمؤمنین(ع):
💯 در آخرالزمان برکت از سال و ماه و روز و هفته و ساعت برداشته می شود.
⏳ هر سالی به قدرت یک ماه، و هر ماهی به قدر یک هفته، و هر هفتهای به اندازه یک روز، و هر روزی به قدر یک ساعت میگذرد و در آن زمان سختیها بسیار شده و عمرها کوتاه میگردد.
📚 کنز العمال، ج ١۴، ص ٢۴۴
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
8.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ هَٰذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ ۚ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ
❇️ این آفرینش خداست؛ امّا به من نشان دهید معبودانی غیر او چه چیز را آفریدهاند؟! ولی ظالمان در گمراهی آشکارند.
📔 آیه ۱۱ سوره لقمان
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۶ سورهی آل عمران:
🔖 قسمت چهارم:
8️⃣ و اگر تقوا تقویت شد، کارهای ما محکمکاری میشود. هر چه سستی و هرچه خللی، در هر امری از زندگی ما وجود دارد، نتیجهی بیتقوایی است. قوّتِ کسانی چون مولا علی(علیهالسّلام) در تمام زمینهها، از قوّتِ تقواست. ایشان اجازهی ورود شیطان را در هیچ یک از امور زندگی خویش ندادهاند، ولی بعضی از ما برای هر کاری، اوّل از شیطان مشاوره میگیریم --> (و إن تصبروا و تتّقوا فإن ذلك من عزم الأمور).
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۶ سورهی آل عمران: 🔖 قسمت چهارم: 8️⃣ و اگر تقو
🌹 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌹
💠 نکتهی ادبی:
🔰 آرایههای ادبی، دو شاخهاند؛
1⃣ آرایههای لفظی مثل سجع، جناس، واجآرایی و... که مربوط به لفط کلماتند؛
2⃣ آرایههای معنایی مثل مراعات نظیر، تضاد، تلمیح و... که مربوط به معنای کلماتند.
📍وقتی دو واژه مثل «تَصبروا» و «تَتقوا» هم از نظر معنایی، مراعات نظیرند و هم از نظر لفظی، سجع متوازیاند، میگوییم کلام از نظر لفظ و معنا به موازات هم زیباست؛👇
یعنی موسیقی لفظی و موسیقی معنایی با هم تلفیق شدهاند.
🔅 این اتفاق بیشتر در واژههای عربی میافتد مثل «عرش» و «فرش».
بنابراین ظرفیت موسیقایی و زیباییآفرینی زبان عربی با هیچ زبانی قابل مقایسه نیست.
✅ یکی از هزاران دلیلی که حکمت خداوند اقتضا کرده تا قرآن به زبان عربی نازل شود، همین بوده.
🔺در آیهی فوق، با اندکی دقت و با نگاهی گذرا، این همه زیبایی موسیقایی میبینیم. جدا از این که مفاهیم بلند آیه و پیامهای سازندهی آن، نکات علمی، اجتماعی و روانشناسانهی آن، موسیقی پنهان آن(که بسیار پیچیده است و فعلا جای بحثش نیست) و بسیاری از جنبههای ارزشمند و ناشناختهی دیگر این آیه را هم نباید از نظر دور داشت.
🔘 در تمام هستی، فقط کلام خداوند است که در همهی زمینهها اعجاز است و در عین حال هر چه از زیباییهای آن کشف کنی، تمامشدنی نیست.
💎 دعا کنیم خداوند توفیقِ ماندن بر سر سفرهی پربرکت قرآن را از ما نگیرد.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
5.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | دختران امروز، مادران فردا (؟!)
▫️پاکترین آدم زندگیتون کیه ⁉️
#کلیپ
🔺@RooyinDezh
🔆 پیامبر اکرم(ص):
💠 باید در هر کاری نیّتی پاک داشته باشی، حتّی در خوابیدن و خوردن...
📚 مکارم الاخلاق
#حدیث
🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | مدرّس، سیاستمداری مؤمن‼️
💯 شهید مدرّس: هر چه وضع من بهتر شود، کمتر خدمت میکنم، بیشتر خیانت میکنم!
#استاد_رحیم_پور
#کلیپ
🔺 @RooyinDezh
💠 دینداری و زندگی در دنیای پر از سختی‼️
❇️ ...تنها با دینداری کردن میتوانیم این تواناییها را به دست بیاوریم!
#استاد_پناهیان
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی 187 سورهی آلعمران:
🔖 قسمت اول:
1️⃣ بسیاری از آیات قرآن، تعهّدات انسانها را چه به صورت عام و چه به صورت خاص، یادآوری میکند؛ با این هدف که به ما بفهماند که اگر شما تعهّدات خود را فراموش کردید، خداوند از آنها نمیگذرد و شما را بازخواست خواهد کرد --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين...).
2️⃣ قرآن بیش از هر قوم و گروهی، اهل کتاب را زیر سوال برده است؛ چرا که هم اصلیترین موانع سر راه دین، از صدر اسلام تا ظهور امام زمان(عج) آنهایند، هم شرک و کفر آنها آگاهانه است و هم به خاطر قرار گرفتن در لباس دین، اثر منفیِ بیشتری در تقابل با دین دارند. آنها به همهی امّتها یاد دادند برای اینکه دین خدا را نپذیرند، برای خود دینی بسازند و به خدا نسبت دهند. یعنی اگر آیینهای انحرافی از نوع یهود، مسیحیّت و زرتشت ساخته نمیشدند، بهانهای برای عبور از دین، آن هم با نام دین وجود نداشت --> (و إذ أخذ الله ميثاق الّذين أوتوا الكتاب).
🔴 توجه داشته باشید که به استناد قرآن در بسیاری از آیات و سورهها، از جمله آیات 19 و 85 همین سوره، تنها دین واقعی و تنها آیینِ پذیرفتنی از نظر خداوند، از ابتدا تا انتها، اسلام بوده و اسلام یعنی: «تسلیم کردن خود در برابر خداوند و آخرین پیامبرش در هر زمانی»؛ و بر این اساس، اهل کتاب مسلمان نیستند؛ چون پیامبر و آیین بعدی را نپذیرفتند. بنابراین از نظر خداوند، یهود، مسیحیّت، زرتشت و... دین محسوب نمیشوند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺
📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۷ سورهی آلعمران:
🔖 قسمت دوم:
3️⃣ آنچه اهل کتاب در آن، کوتاهیِ آگاهانهای داشتند و کوتاهی در آن، اصلیترین ستمِ آنها به دین محسوب میشود، بیانِ حقایق دین و پیامبر آخرالزّمان برای مردم، از روی کتابهای خودشان بود --> (لتبيّننّه للنّاس ولا تكتمونه).
4️⃣ آنچه باعث شد یهود و مسیحیّت به انحراف برود، اندیشهی ماتریالیستی یا مادّیگرایی یا دنیاخواهی آنها بود. دین را به دنیا فروختند؛ یعنی بینهایت را با هیچ معامله کردند --> (فنبذوه وراء ظهورهم و اشتروا به ثمنا قليلا).
🔸وفای یار به دنیا و دین مَده سعدی
🔹 دریغ باشد یوسف به هرچه بفروشی
5️⃣ وقتی میخواهیم چیزی بفروشیم یا از دست بدهیم، باید در قبالش به این نکته توجّه کنیم که با بهای آن، چه چیزی میخواهیم بخریم، یا به دست آوریم. آیا آنچه می فروشیم با آنچه میخریم برابر است؟ یعنی آنچه به دست آوردهایم به آنچه از دست دادهایم، میارزد؟ گرانبهاترین چیزی که ما انسانها، آن را به هیچ میفروشیم، دین ماست و یکی از ارزشمندترین چیزهایی که به بیارزشترین چیزها میفروشیم، زمان است --> (فبئس ما يشترون).
🔸جـوانا ره طاعـت امروز گیـر
🔹که فـردا جـوانی نیـاید ز پیـر
🔸فراغ دلت هست و نیروی تن
🔹چو میدان فراخ است گویی بزن
🔸من این روز را قدر نشناختم
🔹بدانستم اکنون که درباختم
🔹قضا روزگاری ز من در ربود
🔸که هر روزی از وی شبی قدر بود
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیامهای آیهی ۱۸۷ سورهی آلعمران: 🔖 قسمت دوم: 3️⃣ آنچه اهل ک
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸
🔖 نکات آیهی ١٨٧ سورهی آلعمران:
🔹 «اِذ»: «زمانی که».
🔸 «اَخَذَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «اَخذ» به معنی «گرفت».
🔹 «میثاق»: اسم ابزار از ریشهی «وثق» و مصدر «وُثوق» به معنی «وسیلهی محکم کردن، پیمان محکم».
🔸 «لَتُبَیّنُنّه»: فعل مضارع «تُبیّنونَ» مؤکّد به «لام» تأکید در اول و «ن» تأکید در آخر، از مصدر «تبیین» و ریشهی «بَین» به معنی «حتما و قطعاً روشن میکنید، توضیح میدهید».
⚠️ توجه‼️
🔰 «تبیین» یعنی «آشکار و واضح، توضیح دادن چیزی به گونهای که بین حقیقت آن و تعریف غلط آن، فاصله بیفتد».
🔹 «لا تکتمون»: فعل مضارع از ریشهی «کَتَمَ» و مصدر «کتمان» به معنی «مخفی نمیکنید».
🔸 «نَبَذوا»: فعل ماضی از ریشهی «نَبَذَ» به معنی «انداختند، رها کردند، به آن بی.توجه شدند، به آن بی.اعتنا شدند».
🔹 «وراء»: یعنی «پسِ چیزی، پشت چیزی».
🔸 «ظهور»: جمع «ظَهر» به معنی «پشتها».
🔹 «اشتروا»: فعل ماضی از مصدر «اشتراء» باب اِفعال، از ریشهی «شَری» به معنی «خریدند» که وقتی با حرف جرّ «ب» بیاید، معنای آن عکس میشود، یعنی «فروختند».
🔸 «ثمن»: «بها».
🔹 «قلیل»: به معنی «اندک» است که وقتی تنوین میگیرد، مفهوم «خیلی اندک» پیدا میکند.
🔸 «بِئسَ»: یعنی «چه بد است».
⚠️ توجه‼️
🔰 مفهوم کلی آیه، توبیخ اهل کتاب (دانشمندان یهود و نصارا) است به خاطر این که، تعهد داده بودند که حقیقت ظهور پیامبر بعدی و ضرورت ایمان آوردن به او و کنار گذاشتن آیین قبلی را به صورت صریح و آشکار برای مردم بیان کنند ولی به پیمان خود بیاعتنا شدند و این حقیقت را در قبال گرفتن رشوههای ناچیزی، کتمان کردند و با تحریف کتاب آسمانی خود، بر آن سرپوش گذاشتند و راه هدایت آیندگان را بستند.
#مجمع_حافظان_قرآن_کریم_کاشمر
#کلاس_قرآن_مجازی
🔺 @RooyinDezh