✅ به این دو عنصر توجه کنیم: یک) تحصیلات تخصصی علوم دینی، دو) راهبری اجتماعی بر اساس دین.
بیشک تحصیلات تخصصی مقدمه است. تحقق همهجانبه اسلام در جامعه هم غایتالقصوی است. در میانه این دو عنصر، دهها خدمت دیگر وجود دارد که مبتنی بر تحصیلات تخصصی است ولی مستقیما راهبری جامعه نیست. همه این خدمات و فعالیتها، مصداق طلبگی و از کارویژههای روحانیت است.
مثل اینکه غایت پزشکی سلامت مردم است. بر این اساس پزشکان آموزشهای تخصصی میبینند که این کار را انجام دهند. آن وقت هر کاری که نیاز به این تخصص داشته باشد و در راستای آن غایت باشد کار پزشکی است. پس کارهای دیگری که سلامت ما را تامین میکند ولی نیاز به علم پزشکی ندارد مانند تهیه لباس گرم برای خانوادهها را نمیتوان کارویژه پزشک دانست.
معماری اسلامی، هنر اسلامی، طب اسلامی، علوم انسانی اسلامی
نوع نقشآفرینی روحانیت و نهاد عالمان دین، در جایگاههای مختلف اجتماعی نیازمند ایدهپردازی و تئوریزهسازی است. زیرا از آنجا که جامعه اسلامی جامعهای است که دین در تمام عرصههایش حاضر و در تمام شئونش حاکم است، باید نوع حضور متخصص دینی در عرصههای مختلف عملیاتی را معلوم کنیم.
یقینا تعریف، فلسفه و حدود و ثغور معماری اسلامی را متخصصان اسلام و دانشمندان دینی باید معلوم کنند، تلاش برای تحقق این معماری هم بر عهده روحانیون است؛ اما از آن طرف کارگری کردن و آجر بر آجر نهادن و گاهگل و سیمان درست کردن جزو ماموریتهای عالم دینی نیست.
بیشک برای اسلامیسازی یک عرصه علاوه بر آشنایی تخصصی با علوم اسلامی و منابع دینی حتما باید در آن عرصه نیز ورود تخصصی داشت. کسی که معماری و هنر را نمیشناسد نمیتواند معماری و هنر را اسلامی کند و کسی که با پزشکی آشنا نیست نمیتواند پزشکی اسلامی را تعریف و محقق کند. کسی که با روانشناسی آشنا نیست نمیتواند روانشناسی اسلامی را تولید و محقق سازد؛ اما این بدین معنا هم نیست که عالم دین کار فیلمبرداری را هم بر عهده بگیرد یا فروشنده گیاهان دارویی شود.
عالم دین وقتی که به عرصه معماری وارد میشود نباید هویت خود را با یک معمار متخصص یکی ببیند. وقتی که به عرصه هنر و سینما وارد میشود نباید هویت خود را با یک کارگردان متخصص یکی بداند. عنصر خودآگاهی صنفی در این میان بسیار مهم است. اگر این خودآگاهی صنفی نباشد عالم دین به تدریج از نقش و هویت عالمان دینی خارج میشود و به یک هویت تخصصی دیگر تبدیل میشود. اما اگر متوجه باشد که باید نقش عالمان دین را داشته باشد در هر عرصه اولا صورت اسلامی آن را معلوم میسازد و ثانیا برای راهبری تحقق آن تلاش میکند. البته در همین نقطه محتمل است که برای راهبری و تحقق آن لازم باشد که یک نمونه واقعی از آن را پدید آورد و ایده نظری خود را در میدان عمل بیازماید یا امکان آن را برای انکارکنندگان با وقوعش ثابت کند؛ این کاملا بجا و لازم است؛ اما اگر آن خودآگاهی نباشد به مرور این مقدمه ذیالمقدمه پنداشته میشود و عالم دینی در غیرمأموریت خود میماند. پس باید میزان و کیفیت حضور عالمان دین در معماری و هنر و پزشکی و سایر علوم انسانی و تخصصهای دانشگاهی را معلوم سازیم و با تحفظ کامل بدان پایبند باشیم.
✅ بله اگر طلبه یا پزشک همه توان و زمان خود را به این گونه کارها اختصاص نداده باشد و این قبیل خدمات اجتماعی را در کنار وظایف حوزوی یا پزشکی قرار دهد؛ بسیار مطلوب است. مانند مراجع عظام تقلید که در کنار انجام وظایف حوزوی در حد عالی، بیمارستان و خیریه هم تاسیس کردهاند و به مستمندان و محرومان رسیدگی میکنند.
توجه داریم که این کارهای پسندیده ایمانی، قطعا به عنوان پیشران اخلاقی و معنوی و نیز الگوسازی برای جامعه مفید است یعنی روحانی باید بیش از دیگران به توصیههای ایمانی پایبند باشد و پیش از دیگران بدان اهتمام نشان دهد؛ امّا این نقشها نباید با هویّت طلبگی اشتباه گرفته شود و طلاب از کارویژه اصلی خود غفلت کنند؛ همانگونه که یک پزشک نباید از کارویژه اصلی خود غفلت کند و به جای پزشکی به این مقوله کارها بپردازد. ثمره بحث اینجا معلوم میشود که طلبه جهادیای که به هویت اصیل خود آگاه است کار جهادی را مقدمه ایفای رسالت اصلی خود یعنی اسلامشناسی و نهادینه کردن اسلام در جامعه قرار میدهد ولی طلبه جهادیای که به این حقیقت بیتوجه است ممکن است به مرور همه کارویژههای اصلی خود را فراموش کند و از هویّت اصیل خود در همه وظایف طلبگی خارج شود.
✅ ارزش فعالیتهای طلبگی
در فرهنگ اسلامی، رتبه خدمات اجتماعی نرم از خدمات سخت برتر دانسته شده و مداد علما از دماء شهدا برتر معرفی شده و کار دل بر کار گل مقدم دانسته شده است. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به رسیدگی امور یتیمان توصیه فراوان داشتند. اما کسی را که سرپرست معنوی خود را از دست داده از کسی که سرپرست مادی و نانآور خود را از دست داده یتیمتر دانستهاند.
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: أَشَدُّ مِنْ يُتْمِ الْيَتِيمِ الَّذِي انْقَطَعَ عَنْ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ يُتْمُ يَتِيمٍ انْقَطَعَ عَنْ إِمَامِهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى الْوُصُولِ إِلَيْهِ وَ لَا يَدْرِي كَيْفَ حُكْمُهُ فِيمَا يُبْتَلَى بِهِ مِنْ شَرَائِعِ دِينِهِ أَلَا فَمَنْ كَانَ مِنْ شِيعَتِنَا عَالِماً بِعُلُومِنَا وَ هَذَا الْجَاهِلُ بِشَرِيعَتِنَا- الْمُنْقَطِعُ عَنْ مُشَاهَدَتِنَا يَتِيمٌ فِي حَجْرِهِ أَلَا فَمَنْ هَدَاهُ وَ أَرْشَدَهُ وَ عَلَّمَهُ شَرِيعَتَنَا كَانَ مَعَنَا فِي الرَّفِيقِ الْأَعْلَى. (احتجاج طبرسی؛ ج۱، ص۱۶)
شاخص «تحصیلات تخصصی حوزوی» وضعیت کارمندان ادارات را هم معلوم میسازد. کارمندان ادارات - حوزوی یا غیرحوزوی - اگر در کنار فعالیتهای صرفا اداری خود به کار طلبگی مانند تبلیغ و تدریس و تحقیق و فعالیتهای نرم فرهنگی اشتغال دارند حوزوی، وگرنه کارمندند.
با داشتن این شاخص، معلوم میشود «تبلیغ دین در سطح عمومی» که به تحصیلات تخصصی علوم اسلامی نیاز ندارد کارویژه طلبگی نیست؛ زیرا هر انسان مومنی موظف است مبلغ دین اسلام باشد. یک پزشک یا یک کاسب مومن متعهد انقلابی، با زندگی مومنانه و اخلاق خوش خود مردم را به اسلام جذب میکنند؛ ولی کار آنها طلبگی نیست. یک طلبه هم در اردوی جهادی یا در حین خدمت خالصانه به محرومان و آسیبدیدگان به تبلیغ عمومی دین میپردازد و کار طلبگی نمیکند.
برادر عزیزتر از جانم «علی مهدیان» که هم اهل کار جهادی و خیریه است و به بیلزدن و تیکشیدن در بیمارستان افتخار میکند و هم در عالم طلبگی اهل علم و بیان و بنان و فاضل و تواناست در تعریف طلبگی به «امامت و راهبری جامعه» اشاره کرده و طلبه را بدان منحصر ساخته است.
من نگاه این برادر عزیزم را میستایم ولی گوشزد میکنم که این تعریف تنگتر از دایره واسع صنف طلبگی است و تنها فرد اعلا و اکمل آن را در بر میگیرد. اگر طلبگی را در راهبری و جلوداری و پیشرانی جامعه منحصر بدانیم امثال علامه طباطبایی را که به کار تحقیق در علوم اسلامی میپرداختند نباید به واقع روحانی بشناسیم و این البته قابل التزام نیست.
مهدیان نوشته است: «خدمت و کار خیر و پژوهش و سخنرانی و حتی کار علمی همه لازمه امامت و مدیریت جامعه است برای قیام لله و اقامه حق و عدل».
این همه درست است اما متذکر میشوم که اگر این موضوع را تعریف روحانیت تلقی کنیم باید سردار سلیمانی را هم طلبه و روحانی بدانیم زیرا در کار مدیریت و امامت جامعه و امر اقامه توحید و عدالت از بسیاری جلوتر بود. نقش امامت و راهبری جامعه آنهم به سوی مقاصد دینی آنجا که با تحصیلات تخصصی علوم اسلامی گره میخورد شان طلبگی است؛ آنهم یکی از شئون طلبگی نه همه حقیقت آن.
غایت طلبگی اقامه دین، راهبری اجتماعی و مدیریت همه شئون و نظامات بر اساس دین است این کاملا درست. بر این اساس نهاد عالمان دین شکل گرفته که با تحصیل علوم دینی و اشراف بر محتوای اسلام این کار بزرگ را انجام دهند. بنابراین تحصیلات تخصصی علوم دینی رو به سوی غایت تحقق اسلام است.
هدایت شده از ماهنشان / تربیت اسلامی
#نشست_علمی
💬 جایگاه خانواده و جنسیت در #نظام_تربیتی_رسمی
👤حجتالاسلام محمدرضا زیبایینژاد
📆 پنجشنبه ۷ بهمن ۱۴۰۰
⏰ساعت ۹ الی ۱۱
🌐لینک حضور آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/feghahat
#تربیت #تربیت_نوجوان #تربیت_دختران #تربیت_فرزند #تربیت_اسلامی #تربیت_دینی #فمنیسم #آموزش_و_پرورش
🔰
https://eitaa.com/joinchat/1722679342Cb46645e389
°❁°═━═━°❁°
1_1415601206.pdf
2.39M
👌مهم وکاربردی
🇮🇷راهنمای دریافت محتوی دهه فجر
دراین راهنما مجموعه محتوی متنوع وکاربردی دهه فجر معرفی ولینک دریافت محتوی آن آمده است
موشن گرافیک دستاوردهای انقلاب- ایران بیست
مجموعه موشن گرافی ما ایرانی ها
مجموعه پوسترها وکتاب صعود چهل ساله
مجموعه پوستردستاوردهای انقلاب- ایران بیست
نماهنگ | خاندان ویرانی مجموعه
کجا بودیم کجا هستیم مجموعه نمایشگاهی داده نما(اینفوگرافیک)برگی از هزاران
سرود وموسیقی با کلا م وبی کلام ویژه دهه فجر
استوری موشن های دستاوردهای انقلاب
داستان و رمان انقلابی
متن کوتاه دستاورد ها ی انقلاب
داستانک دستاوردهای انقلاب
مستد وقایع انقلاب مشهد(فیلم، خبر،داستان کوتاه و........)
کتاب صوتی لحظه های انقلاب
دانلود با ذکر صلوات
نمونه های برگزیده 👇از فایلهای موجود از نشستهای علمی در رادیو پژوهش👇 http://radio.isca.ac.ir/ ♦️هر کدام از این موضوعات میتواند ایده های خوبی برای رساله و پایان نامه های شما بدهد!
تربیت سیاسی،راهکارها و چالش ها (جلسه اول)
ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی انتشار: پنج شنبه 16 دی ماه 1400در: همایش ملی تربیت سیاسی-راهکارها و چالش ها دانلود radio.isca.ac.ir/music/تربیت-سیاسی،راهکارها-و-چالش-ها-جلسه-او/
✨👌نشست علمی چالشی «کنش اخلاقی و باور دینی» آیا اخلاق بدون ایمان ارزشمند است یا نه؟
حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده: اخلاق بدون ایمان هیچ ارزشی ندارد! حجت الاسلام و المسلمین حسین دیبا: ارزشمند است. اخلاق را بند به ایمان نکنیم!؟ 👇 http://radio.isca.ac.ir/artists/%d8%ad%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88-%d8%a7%d9%84%d9%85%d8%b3%d9%84%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d8%af%db%8c%d8%a8%d8%a7/
✍️✨مجموعه درسگفتار تاریخ علم اخلاق
مدرس: حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی علیزاده عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
تعداد جلسات: 6
مخاطبان: دانشجویان و طلاب رشته اخلاق اسلامی http://radio.isca.ac.ir/music/%d9%85%d8%ac%d9%85%d9%88%d8%b9%d9%87-%d8%af%d8%b1%d8%b3%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%a7%d8%ae%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7/
✍️✨مبانی کلامی عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی
ارائه دهنده: دکتر حسین دیبا انتشار: شنبه 9 بهمن ماه 1400 فایل صوتی دانلود👇 http://radio.isca.ac.ir/music/%d9%85%d8%a8%d8%a7%d9%86%db%8c-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85%db%8c-%d8%b9%d8%af%d9%85-%d9%85%d8%af%d8%ae%d9%84%db%8c%d9%91%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d8%b7%d9%84%d9%88%d8%a8/
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
✍️✨مبانی کلامی عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی ارائه دهنده: دکتر حسین دیبا انتشار: شنبه 9
🔺ذیل کرسی تخصصی “عدم مدخلیّت ایمان در مطلوبیّت فعلی اخلاقی”
🔸 ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر حسین دیبا استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸ناقدان: حجت الاسلام دکتر رضا برنجکار استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران و جناب آقای دکتر مهدی فدائی استادیار گروه اخلاق و تربیت دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🔸 دبیر علمی: جناب آقای حسن لاهوتیان
⏰ پنجشنبه ۱۴۰۰/۱۱/۰۷ – ساعت ۱۰ تا ۱۲
پژوهشکده اخلاق و معنویت, کرسی ترویجی
✨ کرسی ترویجی «نقد و بررسی عدالت جنسیتی»
🎤 ارائه: دکتر فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی پژوهشکده زن و خانواده
📝 کارشناس: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد تقی سبحانی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📆 یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰
🏢 پژوهشکده زن و خانواده
❗️توجه: بدلیل کیفیت پایین صوت، بخشهایی از گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد حذف شده است. ♦️دانلود 👇👇 http://radio.isca.ac.ir/music/%da%a9%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac%db%8c-%d9%86%d9%82%d8%af-%d9%88-%d8%a8%d8%b1%d8%b1%d8%b3%db%8c-%d8%b9%d8%af%d8%a7%d9%84%d8%aa-%d8%ac%d9%86%d8%b3%db%8c%d8%aa%db%8c/