eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
482 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از [شیخ محمّدحسن قمی]
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰یک برداشت غلط از حکمت متعالیه🔰 🔸اخیراً بصورت اتفاقی به کانالی در پیامرسان ایتا برخورد کردم به نام «امتداد حکمت وفلسفه» که یکی از رفقای جوان و انقلابی ما - که از ارادتمندان آقای میرباقری و مجموعه فرهنگستان است و طبعا با فلسفه اسلامی هم میانه خوبی ندارد - راه اندازی کرده است. توفیق شد برخی از یادداشت‌های کانال مزبور را مطالعه کردم. گرچه مجال پیگیری وپاسخ به این سنخ هجمه‌ها و انتقادات به فلسفه اسلامی را ندارم اما از باب نمونه - و البته با کسب اجازه از این دوست عزیزمان- یکی از یادداشت‌های ایشان را اجمالاً بررسی میکنیم و‌ قضاوت را به خوانندگان عزیز میسپاریم و البته پیشاپیش از اینکه توفیق پیگیری اینگونه بحثها را ندارم عذرخواهی میکنم. 🔹این دوست عزیزمان طی یادداشتی بیان داشته‌اند که حکمت متعالیه و‌ فلسفه صدرایی چون جسم و بدن را ظلمانی میداند نمیتواند زیربنای تمدن اسلامی قرار بگیرد. طبق این فلسفه هرگونه توجه به جسم و جسمانیات و‌عالم ماده، توجه به ظلمات است و لذا فلسفه صدرایی ما را به انزوا و گوشه گیری ودوری از فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی و عبور از کثرت و ظلمت ماده و اجسام و‌توجه به عالم تجرد و‌ نور و وحدت سوق میدهد! چنین فلسفه ای اصلا قابلیت امتداد پیدا کردن در متن جامعه نداشته و نمیتواند تمدن ساز باشد! یادداشت ایشان را میتوانید در آدرس ذیل بخوانید👇 https://eitaa.com/monir_ol_din/1947 🔸عبارتی هم از صدرالمتالهین(قده) نقل کرده‌اند:«الأوّل أن يعلم أنّ الإنسان ينتظم ذاته من جوهرين: أحدهما نورانيّ و الآخر ظلمانيّ. أمّا النّورانيّ، فهو النّفس؛ و أمّا الظّلمانيّ، فهو الجسد. فالنّفس حيّة علّامة فعّالة خفيفة؛ و الجسد ميّت جاهل ساكن ثقيل.» 📙كسر الاصنام الجاهلية، ص: ۱۵ 🔹پاسخ به این اشکال، خیلی ساده و واضح است: توجه به جسم و جسمانیات به دو‌شکل ممکن است: توجه استقلالی و توجه ابزاری! 🔸اگر جسم و‌عالم ماده و زندگانی دنیا، مقصود بالذات باشد قطعا توجه به آن توجه به ظلمات است و پرداختن به آن و‌پیگیری و‌طلب آن، ناپسند و‌مذموم است. همانطور که در روایات اهل بیت علیهم السلام هم داریم که:«من أصبح و‌أکبر همّه الدنیا فلیس من الله في شیئ».‌ قرآن میفرماید: «منکم من یرید الدنیا و‌منکم من یرید الآخرة» ومیفرماید: «و ماالحیاة الدنیا الا متاع الغرور» و میفرماید: «فأعرض عمن تولی عن ذکرنا و‌لم یرد الا الحیاة الدنیا». 🔹اما اگر جسم و جسمانیات و‌عالم ماده و حیات دنیا به عنوان ابزار و‌ وسیله‌ای برای حیات علیا و تکامل آن جوهر نورانی انسان و عبور از ظلمات و وصول به عالم نور و اطلاق و‌تجرد و مقام‌لقاء الله باشد (یعنی به تعبیر روایات، نگاه ما به دنیا به عنوان مزرعه آخرت باشد) در اینصورت پرداختن به شئون عالم ماده و بدن و جسمانیات، توجه به ظلمات و انغمار در کثرات و‌فرو رفتن در گمراهی نیست بلکه اتفاقا توجه به عالم نور است. 🔸آنچه صدرالمتألهین (قدس الله نفسه الزکیة) فرموده فقط همین مقدار است که جهان ماده و عالم اجسام، ظلمات و به تعبیر قرآن «أسفل السافلین» است! چنانچه فرموده:«أو کظلمات في بحر لجي یغشاه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض». 🔹اما اینکه پس هرگونه توجه و پرداختن به دنیا و عالم ماده - حتی به عنوان ابزار وصول به کمالات الهی و بعنوان مزرعه آخرت - نادرست و‌مذموم است، این قطعا یک استنتاج غلط و نادرست است که از مقصود و منظور صدرالمتألهین (رضوان الله علیه) - که حقیقتاً از افتخارات درخشان شیعه و یکی از پرورش یافتگان برجسته مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام است - فرسنگها فاصله دارد. @ejtehad_jahadi
به مناسبت سالروز دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با مقام معظم رهبری مدظله العالی 1397/12/13 🔰 "این نظام باید با اسلام اداره بشود" 📝 یک طرف قضیّه‌ یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوری‌های جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود می‌آید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیده‌ها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است. 🔗 متن کامل بیانات 🆔 @mfos_ir 🌐 www.mfos.ir ☎️ 02532401545
هدایت شده از دین و حکمرانی
یازدهمین نشست دین و حمرانی.mp3
46.52M
🎙صوت نشست یازدهم با موضوع: بررسی الگوی هم افزایی جریان حوزه و دانشگاه در فرایند حل مسائل حکمرانی/ 2 💠با ارائه: جمعی از نخبگان و فعالین حوزه و دانشگاه در زمینه حل مساله
هدایت شده از دین و حکمرانی
یازدهمین نشست دین و حکمرانی.pdf
111.6K
📚 خبر تفصیلی نشست یازدهم با موضوع: بررسی الگوی هم افزایی جریان حوزه و دانشگاه در فرایند حل مسائل حکمرانی/ 2 💠با ارائه: جمعی از نخبگان و فعالین حوزه و دانشگاه در زمینه حل مساله 🆔 @din_hokmrani
✅ برگزاری نشست نظام تعلیم و تربیت اسلامی 📝 موضوع: بناء فقه مضاف و نظام سازی در حوزه تعلیم و تربیت بر اساس الگوی تفقه جامع 🎙سخنران: آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده 🗓 زمان: سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰/ ساعت 18 🕌 مکان: قم، خیابان دور شهر، کوچه۹، پلاک۱۶ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
🔺برگزاری نخستین مدرسه تابستانه «دین و سلامت» در حوزه علمیه مشهد ✔️مدرسه تابستانه «دین و سلامت» برای نخستین بار در حوزه علمیه مشهد با محوریت بحث روش شناسی مطالعات دین و سلامت از ۹ الی ۱۴ مرداد ماه با حضور اساتید مطرح حوزه و دانشگاه به صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود و عموم طلاب، دانشجویان و علاقمندان به مطالعات دین و سلامت می‌توانند در این برنامه شرکت نمایند. 👈 جزئیات + اساتید و سرفصل‌های دوره + جدول برنامه: https://b2n.ir/q62719 🆔 @ijtihadnetwork
(‌شماره6️⃣ ) مهارت‌های بندچینی بند یا پاراگراف(paragraph )به عنوان واحد پیام‌رسانی برای خواننده است. هر بند به لقمه‌های خوارکی است که به او تقدیم می‌کنید. بنابراین، بندچینی یعنی پیام‌ها را ابتدا در ذهن تقطیع کنیم و سپس در کتابت یا گفتار با رعایت چینش منطقی و پیوستگی معانی، به همان تقطیع عمل کنیم. واضح است که نگارش متون پیوسته و طولانی برای مخاطب نیز خسته کننده است. متن بندچینی شده، به خواننده نیز خواهد کرد تا در دریافت پیام‌های نویسنده به یک نظم ذهنی مناسب عمل کند. بندچینی، احترام به وقت مخاطب است. رعایت نظم و انضباط در انتقال پیام‌ها در بندچینی صحیح است. علاوه بر این‌ها، صداقت نویسنده در سخن خودش از سخنان منقول از دیگران نیز مشخص می‌گردد. ــــــــــــــــــــ برخی از الگوهاي ساختاري بند چه جملاتی باید در یک بند قرار گیرند؟🤔 مسیر حرکت در یک بند می‌تواند به یکی از حالتهای زیر باشد: ۱.از پُر ارزش یا أهم به مهم یا کم ارزش؛ ۲.از مهم به اهم؛ ۳.از کلان به خُرد یا از کل به جزء؛ ۴.از جزء به کل؛ ۵.از روند پرسش ـ روش ـ پاسخ؛ ۶.از انگیزه(قصد)به انگیخته(مقصد)؛ ۷.ترتیب مکانی؛ ۸.ترتیب زمانی؛ ۹.از کلی به جزئی؛ ۱۰.از جزئی به کلی؛ ۱۱.از مدعا به ادله و شواهد. ــــــــــــــ 📚برگرفته از جزوه روش تحقیق حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن اسلام‌پور کریمی ــــــــــــــــــــ واحدپژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
یک شروع ابتکاری برای مقاله‌نویسی شروع مقاله ممکن است به شکلهای مختلف قابل اجرا باشد. یکی از فنون تقریبا عجیب برای شروع مقاله را در اینجا توضیح می‌دهیم. 1️⃣فرض کنید در جایی هستید که اصلا به هیچ منبعی جز فکر خودتان، دسترسی ندارد؛ مثل علمایی که در زندانهای طاغوت، کتاب نوشتند. 2️⃣بعد از تمرکز بر سؤال اصلی مقاله، آن را به صورت بارش فکری و با استفاده از تفکر خلّاق به سؤالات بسیار ریزی تجزیه کنید. 3️⃣لیست سؤالات را با استفاده از تفکر انتقادی حذف و اضافه و احیانا ادغام، آماده‌تر کنید. 4️⃣سؤالات باقی‌مانده که همگی به شدت به بحث شما مرتبط هستند را با استفاده از تفکر شبکه‌ای، در چند سؤال فرعی و سؤالات ریزی که در ذیل هر سؤال فرعی چینش می‌کنید، سازماندهی کنید و سؤالات را شماره بزنید. 5️⃣مهم، این مرحله است: برای هر یک از این سؤالات ریز، فقط با ذهن خودتان هر چه می‌توانید مطلب بنویسید. گویا مجبورید بدون منبع مقاله را کامل کنید. 6️⃣وقتی تمام اجزای مقاله کامل شد، سه منبع معتبر و مهم و بسیار مرتبط برای مقاله خود انتخاب کنید و بعد از مطالعه آنها، هر چه می‌توانید مقاله خود را ارتقا ببخشید و کامل کنید. در این مرحله، جذابیت مطالعه و مراجعه را احساس خواهید کرد. چه بسا اعتماد به نفس خوبی هم پیدا کنید؛ چون در حین مراجعه، گاهی متوجه می‌شوید که درست فکر می‌کردید. 7️⃣سپس، حداقل به 10 منبع دیگر نیز به تدریج مراجعه کنید و اطلاعات مرتبطی که از آنها می‌گیرید را در مقاله خود استفاده کنید. 8️⃣بعد از یک وقفه چند روزه که در این مدت به استراحت یا کار علمی یا غیرعملی دیگری مشغول می‌شوید، برگردید و مقاله خود را با دقت بخوانید و اشکالات آن را مشخص کنید. 9️⃣برای رفع اشکالات به منابعی مراجعه کنید و مقاله را یک پله کامل‌تر کنید. 🔟در این مرحله، پیش‌نویس مقاله آماده است و آن را به استاد تحویل دهید تا اصلاحات لازم را پیشنهاد کند. 11) بعد از رفع اشکالات و وارسی‌های لازم، به عنوان نسخه نهایی شده از نظر شما، به محل عرضه، ارائه دهید. 12)خدا را شکر کنید که قلم شما راه افتاد و یک محصول فکری آماده کردید. ✍️تهیه کننده: حسن اسلام‌پور کریمی (مربی روش‌شناسی حوزه و دانشگاه) 🔸ارسال شده از واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفرصادق(سلام الله علیه) تایباد •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝
📲دانلود رایگان ۶۴ نرم افزار اندروید https://www.noorsoft.org/fa/software/List/?CategoryItemID=13104 ❇️پیام ارسالی از مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (س) آشخانه •┈┈•✾•🌿🌺🌿•✾•┈┈• 🌐معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: 🔗 https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🔗 @howzehpajohesh 📚📖📚📖📚📖
ج۳ تحلیل صرفی و الگوریتم اجتهاد.mp3
10.08M
🔊 💠 ✅با موضوع الگوریتم تحلیل صرفی و الگوریتم اجتهاد 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام سید حسن رفعتی زاده 🔶برگزار کننده : واحد پژوهش مدرسه علمیه ولیعصر کرمانیها(عج) ✔️جلسه سوم •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═🦋🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼🦋═╝
مروری بر زندگی علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی.pdf
380.7K
مروری بر زندگی علّامه شیخ آقابزرگ تهرانی ✅ولادت ✅تحصیلات ✅هجرت به عراق ✅تأسیس چاپخانه ✅کتابخانه ✅وفات ✅تالیفات 🎞به روایت تصویر •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚کانال رسمی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان: https://eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f ╔═📕🌸════╗ @howzehpajohesh ╚════🌼📘═╝