هدایت شده از اخبار استان تهران
🔍 ادامه #گزیده_بیانات
🔹 اینکه میگویند على خانهنشین شد، دروغ است؛ على یک روز هم خانهنشین نشد، یک روز هم از فعّالیّت اجتماعى دست نکشید؛ على یک روز هم با جامعهاش، با انقلابش، با امّتش ــ که امّت او بود، چون امّت پیغمبر بود ــ قهر نکرد. از کار کناره گرفتن، زودرنج بودن، دلنازک بودن، از حوادث و رویدادهاى کوچک فوراً رنجیدن و زبان به داد و بیداد گشودن، از شأن على پایینتر بود و دامان على به آن آلوده نشد. [او] کار کرد. لَم یَسبِقُهُ الاَوَّلونَ بِعَمَلٍ وَ لا یُدرِکُهُ الآخِرون؛ تا روز قیامت هم هیچ کس در عمل، در تلاش، در فعّالیّت، به پاى على نرسیده است و نمیرسد...
🔺 حضرت علی علیهالسلام تسلیم محض پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم بود
🔹 و امّا خصلت دوّم. وَ لَقد کانَ رَسولُ اللّه صَلَّى اللّهُ عَلَیهِ وَ آلِه یُعطیهِ الرّایَة؛ پیغمبر پرچم به او مىسپرد. این به نظر من و آنچنان که من میفهمم، یک تعبیر سمبلیک است. پیغمبر اکرم به خیلىها پرچم میداد و خیلىها را به میدان جنگ میفرستاد... امام حسن میخواهد بگوید امیرالمؤمنین بازوى تواناى پیغمبر بود، تسلیم محض پیغمبر بود... على به معناى واقعى کلمه بازوى پیغمبر بود: اینجا را بکوب، اینجا را بنواز، با فلانى دوست شو و به سوى فلانى به دشمنى تهدیدکنان برافراشته شو؛ تسلیم محض و مطلق.
🔹 خصوصیّت بزرگ دیگر على علیهالسلام این است که در مقابل پیغمبر، سِلم محض است. آن وقتى که رسول خدا به او میگوید در مکّه بمان، میماند؛ آن وقتى که در جنگ تبوک به او میگوید در مدینه بمان، میماند؛ آن وقتى هم که به او میگوید با عمروبنعبدود بجنگ و جانت را در خطر بینداز، مىاندازد؛ لا یَسبِـقونَه بِالقَولِ وَ هُم بِاَمرِه؛ یَعمَلون. در مقابل خدا و در مقابل پیامبر و در مقابل اسلام باید از على این خصلت را آموخت: تسلیم محض بودن... باید به طور مطلق تسلیم اسلام باشیم، از اسلام سخن بشنویم، از اسلام راهنمایى بجوییم...
🔺 امیرالمؤمنین علیهالسلام در دنیا اندوخته مالی فراهم نیاورد
🔹 و امّا نکتهى سوّم در زندگى امیرالمؤمنین به روایت امام حسن مجتبى. امام حسن در پایان این خطبهى شریفه میفرماید: وَ ما تَرَکَ عَلى اَهلِ اَلارضِ صَفراءَ وَ لا بَیضاءَ [اِلّا سَبعَ مِائَةَ دِرهَم]؛ على از طلا و نقرهى عالم هیچ از خود باقى نگذاشت مگر هفتصد درهم. هفتصد درهم مبلغ بسیار ناچیزى است که همین مبلغ ناچیز هم در زندگى على اندوخته به حساب نمىآید، زیرا على آن را براى روز مبادا نیندوخته بود؛ خرج لازمى داشت و پول على کفاف نمیداد، مجبور بود حقوق خودش را از بیتالمال مقدارى کنار بگذارد و بر خودش زحمت و رنج را تحمیل کند تا بتواند این خلأ را در زندگى پُر کند...
🔺 سه موعظه از زندگی امیرالمؤمنین علیهالسلام که نباید فراموش کنیم
🔹 برادران و خواهران! راه ما این است و این موعظهاى است که امیرالمؤمنین با عمل خودش به ما داده است و ما را به آن فراخوانده است. این سه موعظه را فراموش نکنیم؛ اینها مصداقهاى واقعى تقوا هستند؛ ما این سه درس را از على یاد بگیریم. من این سه درس را باز هم تکرار میکنم: اوّل، عمل و تلاش. بیکار نمانید؛ کوشش کنید کار لازم و عمل صالح را در هر زمانى بشناسید و پیدا کنید و بعد آن را با صمیمیّت و اخلاص انجام بدهید. و دوّم، تسلیم بودن در مقابل فرمان رهبرى؛ در مقابل فرمان آن کسى که براى انسان واجبالاطاعة است. و آنگاه بىاعتنائى به مادّیگرى، به پول، به زخارف دنیا، و پشت پا زدن به هر گونه عملى که از این احساس انسان سرچشمه میگیرد. این، فرمان امیرالمؤمنین براى ما است. پروردگارا! ما را با شیوهى علىّبنابىطالب در دنیا زنده بدار و ما را در راه علىّبنابىطالب علیهالسلام بمیران.
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
🔷ریشه مشکلات اخلاقی را فهمیدن و راه علاج را نشان دادن مشکل اخلاقی را حل نمی کند.!
♦️اگر جرات بود میگفتم کتب اخلاقی مشهور حتی نسخه اخلاقی هم نیستند!
#امام_خمینی
⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️
هدایت شده از زندگی برای ❞ علوم انسانی ❝
📜 ویژگی کتب اخلاقی از منظر امام خمینی رحمهالله علیه :
◾ حتّى علماء اخلاق هم كه تدوين اين علم كردند، يا به طريق علمى- فلسفى بحث و تفتيش كردند مثل كتاب شريف «طهارة الأعراق» محقق بزرگ «ابن مسكويه» و كتاب شريف «اخلاق ناصرى» تأليف حكيم متألّه و فيلسوف متبحِّر افضل المتأخّرين نصير الملّة و الدّين - قدّس اللّه نفسه الزكيّة- و بسيارى از [قسمتهاى] كتاب «احياء العلوم» «غزالى» - و اين نحو تأليف علمى را در تصفيه اخلاق و تهذيب باطن تأثيرى بسزا نيست، اگر نگوييم اصلًا و رأساً نيست- و يا از قبيل تاريخ الأخلاق است- به اصطلاح نويسنده- كه مشتمل بر قصص و حكايات و امثال و وقايع است، كه صَرف وقت در آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد.
◾كتاب «احياء العلوم» كه تمام فضلاء او را به مدح و ثنا ياد مىكنند و او را بدء و ختم علم اخلاق مىپندارند ، به نظر نويسنده در اصلاح اخلاق و قلع ماده فساد و تهذيب باطن كمكى نمىكند، بلكه كثرت ابحاث اختراعيّه و زيادى شعب علميّه و غير علميّه آن و نقلهاى بىفايده راست و دروغ آن انسان را از مقصد اصلى بازمىدارد و از تهذيب و تطهير اخلاق عقب مىاندازد.
بالجمله، به نظر قاصر، اخلاق علمى و تاريخى و همين طور تفسير ادبى و علمى و شرح احاديث بدين منوال از مقصد و مقصود دور افتادن و تبعيدِ قريب نمودن است.
◾نويسنده را عقيده آن است كه مهم در علم اخلاق و شرح احاديث مربوطه به آن يا تفسير آيات شريفه راجعه به آن، آن است كه نويسنده آن با ابشار و تنذير و موعظت و نصيحت و تذكّر دادن و يادآورى كردن، هر يك از مقاصد خود را در نفوس جايگزين كند. و به عبارت ديگر، كتاب اخلاق، موعظه كتبيّه بايد باشد و خود معالجه كند دردها و عِيبها را، نه آن كه راه علاج نشان دهد.
ريشههاى اخلاق را فهماندن و راه علاج نشان دادن، يك نفر را به مقصد نزديك نكند و يك قلب ظلمانى را نور ندهد و يك خُلق فاسد را اصلاح ننمايد. كتاب اخلاق آن است كه به مطالعه آن، نفس قاسى نرم، و غير مهذّب مهذّب، و ظلمانى نورانى شود؛ و آن، به آن است كه عالِم در ضمن راهنمايى، راهبر و در ضمن ارائه علاج، معالِج باشد و كتاب، خود، دواىِ درد باشد نه نسخه دوانما.
◾طبيب روحانى بايد كلامش حكمِ دوا داشته باشد نه حكم نسخه. و اين كُتب مذكوره نسخه هستند نه دوا، بلكه اگر جرأت بود مىگفتم: «نسخه بودن بعضى از آنها نيز مشكوك است»، ولى از اين وادى صرف نظر كردن اولى است.
صفحه 13 شرح حدیث جنود عقل و جهل
_______
#عرفان_خمینی
____
💠 @ensani_islami | زندگی برای علوم انسانی
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
💠 اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی💥
🔻نشست نهم 🔻
🔹 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین استاد محسن قنبریان (استاد حوزه و دانشگاه)
⏱ زمان: دوشنبه، ۱۷بهمن، ساعت ۱۵:۳۰.
🏢 مکان: ساختمان اداری جمکران، سالن جلسات.
🔴با توجه به محدود بودن ظرفیت سالن برای حضور با ادمین هماهنگ بفرمایید:
https://eitaa.com/sadegh6318
❇️لینک عضویت:
https://eitaa.com/joinchat/1819803948Cabfe3ec831
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حجاب
#نشست
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از پایگاه خبری تربیتی مصباح
📣 بالاخره بعد از مدتها انتظار "کتابخانه والدین" به بازار آمد.
خیلی از والدین در این روزهای قرنطینه کرونا، میپرسند چه کتابی بخوانیم؟
برای خیلی از والدین در این روزهایی که بیشتر با فرزندانشان در خانه دمخور هستند، سوالهای تربیتی زیادی پیش آمده است و به دنبال راه حل این سوالات هستند.
✅"کتابخانه والدین"، عنوان کتابی است که در این روزها عصای دست بسیار خوبی برای والدین خواهد بود.
💎"کتابخانه والدین" برای والدین یک الماس است. این الماس گرانبها، منبعی برای شناخت کتابهایی است که قرار است به والدین در تربیت فرزندانشان کمک کنند.
در کتابخانه والدین به جواب سوالاتی از این دست خواهید رسید:
❓کدام کتاب، تربیت درست دینی را به صورت روان و قابل فهم بیان کرده است؟
❓کدام کتاب، در حل مشکلاتی مانند نماز نخواندن فرزندان، اعتیاد فرزندان به فضای مجازی و بازیهای رایانهای، به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب، روشهای برخورد مناسب تربیتی را به والدین آموزش میدهد؟
❓کدام کتاب، در شناخت بهتر فرزندان به والدین کمک میکند؟
❓کدام کتاب به والدین کمک میکند که مسائل انقلابی، تاریخی، اخلاقی، و مهدویت را بهتر برای فرزندانشان بیان کنند؟
و چندین و چند سوال دیگرِ والدین در مورد کتاب های مناسب کمک کار.
برای تهیه این کتاب با ما تماس بگیرید.
انتشارات شفق
@mhsn11148
📞 09191965960 - 02537741028
🖥 www.shafaq-book.ir
@MesbahNews
طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت.pdf
1.8M
✨متن کتاب «طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت» - مناسب برای ایده گرفتن در جهت مقاله یا موضوع پایاننامه در حوزه اخلاق و تربیت و..
طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت.doc
1.49M
✨متن WORD کتاب «طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت» - مناسب برای ایده گرفتن در جهت مقاله یا موضوع پایاننامه در حوزه اخلاق و تربیت و..
فصل تربیت اخلاقی طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت.pdf
1.25M
گزیده فصل #تربیت_اخلاقی کتاب «طرح جامع پژوهش در حوزه اخلاق و تربیت» - مناسب برای ایده گرفتن در جهت مقاله یا موضوع پایاننامه
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
✅ مجموعه ۱۷ جلدی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی میشود
📕 آیین رونمایی از مجموعه۱۷ جلدی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» با حضور حضرات آیات مکارم شیرازی و سبحانی برگزار میشود.
📆 زمان: روز پنجشنبه هفته جاری از ساعت 9:30 صبح مدرسه علمیه امام کاظم(ع) واقع در میدان معلم قم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#نشر
#قم
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
نرم افزار «کنگره نقش شیعه در گسترش علوم 1.pdf
3.8M
معرفی نرم افزار «کنگره نقش شیعه در گسترش علوم»